
R
EC

EN
ZJ

E 
I 

O
M

Ó
W

IE
N

IA
, 

N
O

TY

GLOBALNY WYMIAR 
TOŻSAMOŚCI 
IRLANDZKIEJ A MEDIA

Cian T. McMahon: The Global Dimensions of 
Irish Identity. Race, Nation, and the Popular 
Press, 1840–1880. The University of North 
Carolina Press, Chapel Hill 2015, s. 254.

Jednym z głównych aspektów nowożyt-
nych dziejów Irlandii jest emigracja. Histo-
riografi a odnosząca się do irlandzkiej dia-
spory w XIX wieku jest dosyć pokaźna, nie 
przestają się też ukazywać nowe publikacje1. 
Jedną z najnowszych prac traktujących o emi-
gracji Irlandczyków, którzy zdecydowali się 
opuścić Zieloną Wyspę, jest monografi a Cia-
na T. McMahona. Książka wyróżnia się na 
tle dotychczasowych opracowań tym, że jest 
próbą ukazania bardziej globalnego portretu 
irlandzkiej tożsamości w epoce wiktoriań-
skiej.

1 Zob. m.in.: D.T. Gleeson (2010). The Irish 
in the South, 1815–1877. University of North 
Carolina Press, Chapel Hill; D.E. Emmons 
(2010). Beyond the American Pale: The Irish in 
the West, 1845–1910. University of Oklahoma 
Press, Norman; M. Campbell (2008). Ireland’s 
New Worlds: Immigrants, Politics, and Society 
in the United States and Australia, 1815–1922. 
University of Wisconsin Press, Madison; 
D. Brundage (2016). Irish Nationalists in Amer-
ica: The Politics of Exile, 1798–1998. Oxford 
University Press, Oxford.

Autor, adiunkt Wydziału Historii Uniwer-
sytetu w Nevadzie, formułuje tezę, że bycie 
białym nie stanowiło najważniejszego aspek-
tu tożsamości irlandzkiej diaspory. McMahon 
podkreśla we wstępie, że istotnym problemem 
irlandzkich emigrantów było to, że migrowali 
oni do krajów, w których dominowała kultura 
anglosaska (Stany Zjednoczone, Kanada, Au-
stralia), gdzie panowało wrogie nastawienie 
do katolickich Celtów. Zaznacza przy tym, że 
Irlandczycy nie chcieli pozbyć się celtyckiej 
natury i przyjąć postaw anglosaskich. Autor 
wprowadza termin „globalny nacjonalizm” 
(ang. global nationalism), którym określa 
tożsamość przyjmowaną przez emigrujących 
Irlandczyków pozostających lojalnymi za-
równo wobec Irlandii, jak i wobec kraju, do 
którego wyemigrowali. W opinii McMaho-
na tożsamość ta ukształtowała się na łamach 
irlandzkich dzienników o globalnym zasię-
gu, wydawanych w Irlandii i w miejscach, 
do których udawali się mieszkańcy Zielonej 
Wyspy. Badacz stwierdza, że dzięki prasie 
Irlandczycy „pomimo tego, że fi zycznie byli 
od siebie odseparowani, raz w tygodniu mogli 
się wirtualnie gromadzić, aby debatować oraz 
uściślać doniesienia oraz tożsamość” (s. 19). 
Według autora rozprawy poprzedni badacze 
migracji nie poświęcili wystarczającej uwagi 
prasie, która łączyła emigrujące społeczności, 
szczególnie że zmieniające się pojęcia „na-
ród” i „rasa” były stale doprecyzowywane 
oraz omawiane na szpaltach gazet. Mimo że 
autor kładzie szczególny nacisk na znaczenie 
prasy i stara się udowodnić, że to właśnie ga-
zety odegrały ważną rolę w kształtowaniu się 
globalnego nacjonalizmu Irlandczyków, przy-
znaje, że duże znaczenie miał również Koś-
ciół katolicki, któremu jednak nie poświęca 
mu zbyt dużo uwagi.

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2018, T. 61, nr 1 (233), s. 142–156

www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/



143

R
EC

EN
ZJ

E 
I 

O
M

Ó
W

IE
N

IA
, 

N
O

TY

Książka jest podzielona na pięć chrono-
logicznie ułożonych rozdziałów, obejmu-
jących lata 1840–1880. Jak zaznacza autor, 
każdy z nich zawiera trzy główne zagadnie-
nia. Pierwsze odnosi się do dyskursu na temat 
kwestii rasy, tj. do dychotomii pomiędzy Cel-
tami a Anglosasami. Kolejną kwestią poru-
szaną w każdej części pracy jest nastawienie 
irlandzkich nacjonalistów do problemów nie-
wolnictwa oraz imperializmu. Trzecim aspek-
tem jest irlandzka prasa popularna, która 
łączyła Irlandczyków na całym świecie oraz 
pozwoliła na stworzenie wirtualnej między-
narodowej społeczności. Książkę wzbogaca 
pięć rycin odnoszących się do dziewiętnasto-
wiecznej prasy irlandzkiej.

Podstawę źródłową książki stanowią 
przede wszystkim gazety (20 tytułów ame-
rykańskich, 2 australijskie i 9 irlandzkich), 
ale autor wykorzystał również rękopisy oraz 
materiały drukowane, zdeponowane w archi-
wach i bibliotekach w Irlandii, Stanach Zjed-
noczonych oraz Australii. McMahon za-
znacza, że autorami większości materiałów 
źródłowych są członkowie Młodej Irlandii, 
w związku z czym rozprawa nie jest próbą 
ukazania losów oraz doświadczeń wszystkich 
Irlandczyków na przestrzeni kilku dekad XIX 
wieku, a jedynie wąskiej grupy irlandzkich 
nacjonalistów, przedstawicieli inteligencji.

Pierwszy rozdział pracy McMahon roz-
poczyna od przybliżenia historii tygodnika 
Nation, którego pomysłodawcami byli człon-
kowie Młodej Irlandii: Thomas Davis, John 
Blake Dillon i Charles Gavan Duffy. Autor 
przekonuje, że wydawany w Dublinie w języ-
ku angielskim Nation odegrał znaczącą rolę 
w propagowaniu popularnego w XIX wieku 
dyskursu kładącego nacisk na różnice pomię-
dzy Celtami a Anglosasami. Kiedy angielscy 
oraz szkoccy etnologowie wskazywali na 
wyższość cywilizacyjną Anglosasów, Mło-
doirlandczycy podkreślali tę dychotomię, aby 
pokazać, że w związku z różnicami  kulturo-
wymi Irlandia powinna być niezależna od 
Wielkiej Brytanii i jej praw. Badacz zaznacza, 
że to nie chwytanie za broń, lecz drukowane 
słowo było prawdziwym orężem irlandzkich 
nacjonalistów. Wspomina także o roli takich 
dzienników, jak Northern Star, Freeman’s 

Journal oraz Pilot, które rozpowszechniały 
idee narodowowyzwoleńcze. Ważnym wąt-
kiem poruszonym w tym rozdziale jest wy-
miana, która istniała pomiędzy dziennikami 
irlandzkimi w Irlandii oraz Stanach Zjedno-
czonych. McMahon wskazuje na to, że wy-
dawany w USA Boston Pilot posiadał umowę 
z redakcjami Nation oraz Freeman’s Journal, 
która polegała na tym, że wysłano do Ame-
ryki wydania irlandzkich gazet, w zamian 
za co do Dublina trafi ał bostoński dziennik. 
Dzięki temu wizerunek Zielonej Wyspy na 
łamach amerykańskiej prasy nie był kreowa-
ny wyłącznie na podstawie nieprzychylnych 
Irlandczykom brytyjskich pism. Co więcej, 
kiedy brytyjski rząd starał się stłumić kampa-
nię walczącego o zniesienie unii pomiędzy Ir-
landią a Wielką Brytanią Daniela O’Connella, 
a redaktorzy gazet irlandzkich bali się publi-
kować jego przemówienia oraz sprawozdania 
z jego wieców, w Irlandii dostępne były ame-
rykańskie gazety zawierające niedozwolone 
treści. W rozdziale zostało przedstawione 
również problematyczne nastawienie człon-
ków Młodej Irlandii oraz ich organu Nation 
do kwestii niewolnictwa. Kiedy O’Connell 
był zagorzałym zwolennikiem zniesienia nie-
wolnictwa w Stanach Zjednoczonych, młodzi 
irlandzcy patrioci zważali na to, że Irlandczy-
cy w USA stali po stronie Partii Demokra-
tycznej, która była przeciwna ruchowi aboli-
cjonistycznemu i podkreślała prawa stanów. 
Redakcja Nation poparła nie O’Connella, 
a Irlandczyków zza Atlantyku, ponieważ nie 
chciała stracić ich wsparcia (głównie fi nan-
sowego) oraz uważała, że kampania na rzecz 
zniesienia niewolnictwa osłabiała Stany Zjed-
noczone, potencjalnego sojusznika w walce 
o niepodległość Irlandii. Rozdział kończy się 
opisem nieuniknionego rozłamu pomiędzy 
O’Connellem i jego zwolennikami a członka-
mi Młodej Irlandii oraz nieudanej insurekcji 
w 1848 roku, której rezultatem było skazanie 
części jej liderów na więzienie w brytyjskiej 
kolonii karnej w Australii.

Drugi rozdział rozprawy traktuje o kształ-
towaniu się globalnej tożsamości Irlandczy-
ków oraz formowaniu się dyskursu na te-
mat ras w Australii. McMahon na początku 
przedstawia sytuację ekonomiczno-społeczną 



144
R

EC
EN

ZJ
E 

I 
O

M
Ó

W
IE

N
IA

, 
N

O
TY

w australijskich koloniach, a następnie skupia 
się na losie emigrantów z Irlandii, w szcze-
gólności członków Młodej Irlandii. W związ-
ku z tym że emigracja Irlandczyków na kon-
tynent australijski nie była tak liczna jak do 
Ameryki Północnej, nie spotykali się oni 
tam z taką niechęcią jak w USA. W rozdzia-
le przedstawiona została rola prasy w życiu 
kolonii australijskich, w sferze zarówno eko-
nomii, jak i utrzymywania więzi społecznych. 
McMahon udowadnia, że mimo iż doniesie-
nia o Irlandii publikowane w dziennikach 
w Australii często były czerpane z angielskich 
gazet, prasa i tak odegrała niebagatelną rolę 
w utrzymywaniu więzi pomiędzy Irlandczy-
kami w Australii, Irlandii i innych zakątkach 
świata. Autor omawia przede wszystkim ty-
tuły, które były skierowane do Irlandczyków 
zamieszkujących Australię. Wymienia Au-
stralasian Chronicle, założone w 1840 roku 
czasopismo dla katolików, które było pierw-
szym pismem irlandzkiej społeczności. Dużo 
uwagi poświęcone zostało wychodzącemu od 
1850 roku w Sydney dziennikowi Freeman’s 
Journal, którego pomysłodawcą był irlandzki 
ksiądz John McEncroe i który miał być odpo-
wiednikiem umiarkowanej dublińskiej gazety 
o tym samym tytule. Głównymi zadaniami 
dziennika było dostarczanie rzetelnych infor-
macji o Zielonej Wyspie oraz kwestiach doty-
czących katolików na całym świecie. Dzięki 
temu, że McEncroe zawarł umowy pozwalają-
ce na wymianę numerów australijskiej gazety 
w zamian za inne irlandzkie tytuły, Freeman’s 
Journal stał się częścią międzynarodowej pra-
sy irlandzkiej. Kolejną irlandzką gazetą, które 
przywołuje McMahon, jest założony w 1850 
roku Irish Exile and Freedom’s Advocate, któ-
rego twórcą był Patrick O’Donohoe, jeden ze 
skazanych członków Młodej Irlandii. Oma-
wiając losy zesłanych do Australii irlandzkich 
patriotów, autor pokazuje również, jak ważną 
rolę w przekazywaniu wiadomości oraz for-
mowaniu się opinii wśród Irlandczyków ode-
grało wymienianie się dostępnymi w Australii 
tytułami. McMahon na przykładzie Williama 
Smitha O’Briena, którego złe warunki życia 
w australijskim więzieniu zostały nagłośnio-
ne w prasie australijskiej, irlandzkiej oraz 
amerykańskiej, pokazuje, jak prasa łączyła 

Irlandczyków znajdujących się na różnych 
kontynentach. Autor poświęca część rozdzia-
łu także analizie dyskursu odnoszącego się do 
problemu rasy, pokazując, jak irlandzka prasa 
w Australii walczyła z niesłusznym oczernia-
niem Celtów. Freeman’s Journal wskazywał 
na niedorzeczność argumentacji, że nędza 
w Irlandii wynikała z natury jej mieszkań-
ców. Dziennik powoływał się przy tym na 
słowa Pawła Edmunda Strzeleckiego, który 
podkreślał w przemowie w Izbie Lordów, że 
Irlandczycy, którzy wyemigrowali z kraju, 
byli tak samo pracowici jak Anglosasi – czy 
to w USA, czy w Kanadzie, czy też w Au-
stralii. McMahon analizuje, jak bycie Irland-
czykiem było postrzegane przez emigrantów. 
Wykorzystuje przy tym także pamiętniki 
oraz listy przebywających w Australii człon-
ków Młodej Irlandii, w szczególności Johna 
Mitchela. Ostatni punkt drugiego rozdziału 
zawiera analizę nastawienia członków tego 
ugrupowania oraz prasy irlandzkiej w Austra-
lii do ludności rdzennej. McMahon wskazuje, 
że kiedy czasami pojawiały się w prasie nie-
przychylne opisy Aborygenów, redakcje Irish 
Exile and Freedom’s Advocate i Freeman’s 
Journal sympatyzowały z prawami austra-
lijskich autochtonów. Autor kończy rozdział 
opisem tego, jak irlandzcy patrioci opuścili 
Australię: niektórzy uciekli do Stanów Zjed-
noczonych, część zaś została w późniejszym 
czasie ułaskawiona i postanowiła wrócić na 
kontynent europejski.

W trzecim rozdziale McMahon analizu-
je dyskurs na temat irlandzkiej tożsamości 
oraz kwestii ras w Stanach Zjednoczonych 
przed wybuchem wojny secesyjnej, w okresie 
masowej emigracji Irlandczyków do Ame-
ryki Północnej. Autor już na samym wstę-
pie podkreśla, że w odróżnieniu od Australii 
społeczeństwo amerykańskie było znacznie 
mniej tolerancyjne wobec Irlandczyków, co 
wynikało głównie z niechęci wobec Kościo-
ła katolickiego. Badacz wskazuje również, 
że popularny wśród niektóry naukowców 
pogląd, iż przez długi czas Irlandczycy byli 
traktowani na równi z czarnymi oraz musieli 
z nimi konkurować o najgorsze prace, co wy-
nikało z tego, że Irlandczycy nie byli postrze-
gani jako biali i zasymilowali się dopiero, gdy 



145

R
EC

EN
ZJ

E 
I 

O
M

Ó
W

IE
N

IA
, 

N
O

TY

zaczęli wykorzystywać białą supremację, nie 
jest do końca prawdziwym obrazem życia tej 
grupy społecznej w Ameryce. Autor rozprawy 
podkreśla, że ważniejszym aspektem życia 
Irlandczyków w USA był strach przed domi-
nującymi w społeczeństwie amerykańskim 
wartościami anglosaskimi.

McMahon szczególną uwagę poświęca 
prasie, która – jak wskazuje – odegrała istotną 
rolę w walce z dyskryminacją oraz powszech-
nym w tym czasie poglądem o wyższości 
Anglosasów nad Celtami. Podkreśla, że to 
wielki głód przyczynił się do rozwoju prasy 
irlandzko-amerykańskiej. Kryzys aprowiza-
cyjny na Zielonej Wsypie zapewnił poprzez 
masową emigrację Irlandczyków (głównie do 
Ameryki Północnej) dużą liczbę nowych czy-
telników, a przy tym do USA przybyli zmu-
szeni do opuszczenia Irlandii po nieudanej 
insurekcji w 1848 roku członkowie Młodej Ir-
landii, którzy często posiadali doświadczenie 
w wydawaniu oraz redagowaniu gazet. Autor 
dokonuje przeglądu tytułów, których założy-
cielami byli irlandzcy patrioci. Omawia prze-
de wszystkim zapoczątkowany przez Thoma-
sa D’Arcy McGee Nation wydawany od 1848 
roku w Nowym Jorku, American Celt, który 
McGee zaczął wydawać w 1850 roku po za-
mknięciu Nation, Citizen wydawany przez 
Johna Mitchela zaraz po jego przybyciu do 
Stanów Zjednoczonych w 1853 roku oraz zai-
nicjowane przez Thomasa Francisa Meaghera 
Irish News, ukazujące się od 1856 roku w No-
wym Jorku. McMahon starannie omawia rów-
nież poglądy Irlandczyków w USA na temat 
niewolnictwa i abolicjonizmu. Wskazuje, że 
popularne, szczególnie wśród amerykańskich 
historyków, poglądy, iż Irlandczycy popierali 
niewolnictwo (co często jest argumentowane 
tym, że Mitchel był zwolennikiem niewol-
nictwa), są zbytnim uproszczeniem. Jak za-
znacza McMahon, analiza reakcji w prasie 
na jeden z artykułów Mitchela, w którym ten 
opowiada się za posiadaniem niewolników, 
pokazuje, że społeczność irlandzko-amery-
kańska była podzielona odnośnie do kwestii 
niewolnictwa. Autor dodatkowo wskazuje, że 
irlandzka prasa w ojczystym kraju oraz w Au-
stralii była generalnie krytycznie nastawiona 

do instytucji niewolnictwa oraz poglądów 
Mitchela.

W czwartym rozdziale monografi i ana-
lizowany jest okres wojny secesyjnej. Autor 
pokazuje, jak udział Irlandczyków w kon-
fl ikcie, w którym walczyło tysiące Irlandczy-
ków, był odbierany przez międzynarodową 
społeczność irlandzką. Stara się przy tym 
udowodnić, iż wojna dzięki temu, że była 
obszernie opisywana i komentowana na ła-
mach irlandzkiej prasy (w USA, Australii 
oraz na Wyspach Brytyjskich), pozwoliła Ir-
landczykom utwierdzić się w przekonaniu, że 
są społecznością międzynarodową. Dwoma 
głównymi aspektami globalnego nacjonali-
zmu w tym czasie było ukazywanie irlandz-
kich Celtów jako uniwersalnych żołnierzy 
osławionych swoim bohaterstwem na polach 
bitw oraz prezentowanie wojny jako global-
nego konfl iktu ideologicznego. W rozdziale 
tym McMahon opisuje, jak amerykański kon-
fl ikt był postrzegany przez pryzmat różnic 
rasowych pomiędzy Północą a Południem. 
Irlandczycy popierający Południe, szczegól-
nie Mitchel, podkreślali, że Amerykanie za-
mieszkujący południowe stany byli bardziej 
celtyccy, a Jankesi z północy z kolei mieli 
mieć teutońskie korzenie. W tej części książ-
ki McMahon analizuje przede wszystkim, jak 
prasa irlandzka odbierała i opisywała takie 
wydarzenia, jak: Incydent Trent, ogłoszenie 
Proklamacji Emancypacji, rozruchy przeciw 
poborowi w Nowym Jorku oraz poczynania 
Irlandzkiej Brygady, która poniosła duże stra-
ty w czasie wojny. Autor zaznacza, że prasa 
była miejscem, gdzie politycy, zwykli obywa-
tele oraz żołnierze, którzy wysyłali otwarte 
listy do redakcji, dzieli się poglądami oraz 
wiadomościami na temat konfl iktu. Irlandz-
cy żołnierze mieli przy tym ciągły dostęp do 
wiadomości i artykułów z irlandzkich gazet, 
a dowódca Irlandzkiej Brygady Thomas Fran-
cis Meagher regularnie otrzymywał wydawa-
ny w Dublinie dziennik Citizen. McMahon 
pokazuje, jak konfl ikt pomiędzy stanami pół-
nocnymi a południowymi oraz walka o znie-
sienie niewolnictwa podzieliły Irlandczyków. 
Kiedy większość emigrantów irlandzkich 
walczyła po stronie wojsk Abrahama Lincol-
na, znaczna część dzienników wydawanych 



146
R

EC
EN

ZJ
E 

I 
O

M
Ó

W
IE

N
IA

, 
N

O
TY

w Irlandii sympatyzowała z Konfederacją, 
doszukując się paralel pomiędzy walką sta-
nów południowych o niepodległość a walką 
Irlandii o zniesienie unii z Wielką Brytanią.

Ostatnia część rozprawy odnosi się do 
rozwoju globalnego nacjonalizmu w okresie 
po zakończeniu wojny secesyjnej. McMahon 
podkreśla, że mimo iż w USA wciąż obecne 
były uprzedzenia wobec Irlandczyków, ich 
czynny udział w wojnie, co lubili podkreślać, 
dał im przewagę nad rzeszami nowych imi-
grantów ze wschodniej i południowej Europy. 
Irlandczycy zdołali również zdobyć kontrolę 
nad maszynami politycznymi i znaleźli się 
u władzy w kilku miastach. Starali się – jak 
wskazuje autor – przedstawiać wizerunek 
Stanów Zjednoczonych jako kraju plurali-
stycznego zamieszkanego przez zaprawione 
w boju narodowości. McMahon poświę-
ca sporo uwagi prasie w USA, szczególnie 
irlandzko-amerykańskiej, która rozwijała się 
bardzo szybko w latach po zakończeniu bra-
tobójczej wojny. Autor zajmuje się również 
– na przykładzie tygodnika Irish People zało-
żonego przez lidera fenian Jamesa Stephensa 
– wykorzystaniem przez to tajne stowarzy-
szenie niepodległościowe prasy w celach pro-
pagandowych. McMahon odnosi się też do 
kolejnej gazety Mitchela Irish Citizen, która 
nie cieszyła się jednak popularnością, bo-
wiem jej właściciel opowiadał się za Skonfe-
derowanymi Stanami Ameryki oraz przeciw 
fenianom, i w krótkim czasie zbankrutowała. 
W rozdziale poruszona została także kwestia 
napięć pomiędzy Irlandczykami a wyzwolo-
nymi czarnoskórymi obywatelami w okre-
sie rekonstrukcji. Irlandczycy mieszkający 
w USA byli podzieleni w kwestii sytuacji 
byłych niewolników. Jedni wykorzystywali 
białą supremację do umocnienia swojej pozy-
cji w społeczeństwie amerykańskim, inni byli 
przeciwni rasizmowi. McMahon wskazuje, że 
szczególnie przychylnie nastawiony do Afro-
amerykanów był redaktor bostońskiej gazety 
Pilot John Boyle O’Reilly. Również kwestia 
traktowania Indian dzieliła Irlandczyków. 
Niektórzy, m.in. bohater wojny secesyjnej 
Meagher, byli za ich eksterminacją, a inni, tak 
jak redaktor wydawanego w Nowym Jorku 
Freeman’s Journal James A. McMaster, kry-

tykowali wyniszczającą politykę rządu wobec 
rdzennej populacji. Dodatkowo McMahon 
poddaje analizie nastawienie Irlandczyków 
i irlandzkich periodyków do robotników 
chińskich (ang. coolies), australijskich Abo-
rygenów oraz Maorysów w Nowej Zelandii. 
Osobny punkt rozdziału poświęcony jest bar-
dzo popularnemu tygodnikowi Irish World, 
który został założony w 1870 roku w Nowym 
Jorku przez Patricka Forda. Redakcja perio-
dyku walczyła na jego łamach o niepodle-
głość Irlandii oraz sprzeciwiała się mitowi 
świetności Anglosasów, będąc równocześnie, 
jak zaznacza badacz, częścią międzynarodo-
wej sieci irlandzkiej kultury słowa.

Podsumowując, McMahon pokazuje, jak 
irlandzka diaspora stała się globalnym naro-
dem, który powstał przede wszystkim dzięki 
irlandzkiej prasie, pozwalającej Irlandczy-
kom w różnych zakątkach świata kształtować 
ich tożsamość, opinie oraz pozostawać na 
bieżąco z informacjami z ojczyzny. Monogra-
fi a jest wartościową pozycją, która pozwala 
lepiej zrozumieć losy irlandzkiej społeczno-
ści i rolę odgrywaną w życiu irlandzkich emi-
grantów przez prasę. Należy także zwrócić 
uwagę na jej słabsze strony. Są nimi przede 
wszystkim powtórzenia, wynikające głównie 
z konstrukcji publikacji: w każdym rozdziale 
poruszane są te same problemy odnoszące się 
do irlandzkiej diaspory. Rozprawę wzboga-
ciłaby także bardziej wnikliwa analiza treści 
omawianych tytułów prasowych, co autor 
mógł osiągnąć, wykorzystując metody iloś-
ciowe. McMahon cytuje niemieckiego po-
dróżnika Johanna Gorga Kohla i odnosi się 
do niego błędnie jako Austriaka. Ciężko też 
zrozumieć, dlaczego autor dość często używa 
terminu „brukowiec” (ang. rag), odnosząc się 
do gazet.

Paweł Hamera



147

R
EC

EN
ZJ

E 
I 

O
M

Ó
W

IE
N

IA
, 

N
O

TY

WZLOTY I UPADEK 
GIGANTA: Z DZIEJÓW 
KONCERNU RSW

Katarzyna Pokorna-Ignatowicz: Robotnicza 
Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa-Książka-
-Ruch” w polskim systemie medialnym. 
Ofi cyna Wydawnicza AFM, Kraków 2016,
s. 264.

W ostatnim ćwierćwieczu Robotnicza 
Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa-Książka-
-Ruch” (RSW) nie miała „dobrej prasy”, 
zarówno w publicystyce, jak i w pracach na-
ukowych. Po 1989 roku powstało rzeczywi-
ście bardzo wiele cząstkowych opracowań, 
w których dokonywano głównie rozliczeń 
z przebiegu procesu likwidacji tego koncer-
nu (największego przedsięwzięcia wydaw-
niczo-kolportażowo-handlowego w Europie 
Wschodniej – jak pisze autorka w Podsumo-
waniu), zwłaszcza przypadającego na lata 
1990–1992 głównego etapu prywatyzacji ma-
jątku RSW, w tym prasy. Oczywiście i wcześ-
niej, w czasach PRL-u, pojawiały się prace 
cząstkowe, nierzadko „odświętne”, w związ-
ku z kolejną okrągłą rocznicą działalności tej 
instytucji, np. obszerne artykuły ówczesnego 
prezesa RSW Mieczysława Zawadki w la-
tach 60. XX wieku drukowane w Zeszytach 
Prasoznawczych. Tamże były publikowane 
też raporty Ośrodka Badań Prasoznawczych 
sumujące stan komunikacji społecznej w la-
tach 70. czy 80. ubiegłego stulecia, gdy RSW 
odgrywała wiodącą rolę w systemie prasowo-
-wydawniczym kraju. Dziś, po siedmiu de-
kadach od utworzenia RSW, otrzymujemy 
książkę, która z już dystansu i całościowo 
próbuje zebrać i uporządkować fragmenta-
ryczną dotąd wiedzę o okolicznościach po-
wstania, instytucjonalnym rozwoju w okresie 
czterech dekad, osiągnięciach i słabościach, 
a wreszcie przyczynach upadku i spuściźnie 

koncernu po jego zlikwidowaniu. Taki właś-
nie cel postawiła przed sobą autorka recenzo-
wanej tu pracy.

Około 240-stronicowa część merytorycz-
na pracy (nie licząc aneksów i bibliografi i) 
dzieli się na okres działalności RSW w cza-
sach PRL (1947 – początki 1990 roku) oraz 
ponad 12-letni okres likwidacji koncernu 
(od 22 marca 1990 roku do 11 października 
2002 roku), z pewną, świadomie zaplano-
waną, przewagą objętościową tego drugiego 
okresu. Sama autorka wyznaje, że „[p]roces 
likwidacji RSW, a zwłaszcza proces prywa-
tyzacji jej prasy, jest […] najciekawszym i co 
zadziwiające, najmniej zbadanym wydarze-
niem w najnowszej historii polskich mediów” 
(s. 8). Autorka zresztą zaznacza, że z koniecz-
ności pominęła wiele wątków (jak działal-
ność kulturowo-oświatowa RSW, środowisko 
dziennikarskie pism związanych z tym wy-
dawcą, dalsze losy tytułów już po likwidacji 
„spółdzielczego koncernu”), odsyłając czytel-
nika do innych opracowań.

Spośród ośmiu rozdziałów jedynie dwa 
pierwsze dotyczą bezpośrednio czasów 
PRL-u i miejsca RSW w tym systemie poli-
tycznym. Pierwszy z nich obejmuje ćwierć-
wiecze (1947–1972), w którym Robotnicza 
Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa”, utwo-
rzona 10 maja 1947 roku ze skromnego za-
plecza wydawniczego powojennej Polskiej 
Partii Robotniczej szybko wyrasta – drogą 
przejmowania mniejszych wydawnictw oraz 
dużych podmiotów rynkowych, jak pepe-
esowska „Wiedza” (pod koniec 1948 roku), 
formalnie bezpartyjny „Czytelnik” (marzec 
1951 roku) czy związana ze Stronnictwem 
Demokratycznym „Nowa Epoka” (czerwiec 
1953 roku) – na głównego gracza na rynku 
prasowo-wydawniczym, stanowiąc jeden 
z fi larów systemu propagandy na usługach 
rządzącej Polskiej Zjednoczonej Partii Ro-
botniczej (PZPR). Autorka skrupulatnie śle-
dzi kolejne etapy tego procesu, wiele uwagi 
poświęcając analizie nowego statutu (1958), 
w którym RSW, pozostając pod szyldem spół-
dzielni, staje się de facto „centralną instytucją 
wydawniczą” PZPR, działającą jak przedsię-
biorstwo państwowe (s. 35–37).



148
R

EC
EN

ZJ
E 

I 
O

M
Ó

W
IE

N
IA

, 
N

O
TY

Rozdział drugi dotyczy ostatniego 16-le-
cia nieskrępowanej działalności koncernu, 
tzn. od końca 1972 roku do końca roku 1988 
– ostatniego pełnego roku funkcjonowania 
starego ustroju. Datą przełomową jest tu 
18 grudnia 1972 roku, gdy – w ramach cha-
rakterystycznej dla epoki gierkowskiej polity-
ki centralizacji, po wchłonięciu państwowego 
kolportera (Zjednoczenia Upowszechniania 
Prasy i Książki „Ruch”) oraz dużego wydaw-
nictwa książkowego (Spółdzielni Wydawni-
czej „Książka i Wiedza”) powstaje koncern 
(de facto, choć wciąż fi gurujący jako spół-
dzielnia) Robotnicza Spółdzielnia Wydaw-
nicza „Prasa-Książka-Ruch” W następnych 
latach gigant się jeszcze rozrasta. Autorka do-
kumentuje rozkwit koncernu w latach 70. XX 
wieku i stopniowy jego uwiąd w kolejnej de-
kadzie, po stanie wojennym, do czego mocno 
przykłada się sam właściciel (czy formalnie 
główny udziałowiec). Jak trafnie zauważa Ka-
tarzyna Pokorna-Ignatowicz: „W kolejnych 
dwóch dekadach – w latach 70. i 80. – funkcja 
ideologiczna zdaje się schodzić na drugi plan, 
choć oczywiście jest nadal realizowana, a na 
plan pierwszy wysuwa się funkcja fi nansowa: 
RSW w coraz większym stopniu zaczęła być 
postrzegana przez właściciela, czyli Komite-
tu Centralnego (KC) PZPR, jako źródło do-
chodów” (s. 66). I podaje liczby: jeśli w roku 
1974 RSW miała wpłacić do budżetu partii 
34 mln zł, to w roku 1989 zapreliminowano 
kwotę 36,5 mld zł, a więc ponad tysiąc razy 
więcej (choć należy pamiętać o infl acji); cza-
sem wpłacano też dodatkowe środki „na proś-
bę” KC. W połowie lat 80. ubiegłego wieku 
wpływy z RSW stanowiły 4/5 całego budżetu 
partii, potem spadły do ok. 3/5. RSW korzy-
stała także z licznych ulg podatkowych, któ-
rych cofnięcie pod koniec 1989 roku spowo-
dowało znaczny defi cyt w bilansie za ten rok.

Kolejne dwa rozdziały („RSW w proce-
sie zmian”, „Ostatnie trzy miesiące”) dotyczą 
okresu przejściowego – działań RSW w okre-
sie schyłkowym PRL-u i u progu III RP,
a zatem w ciągle zmieniających się i coraz 
trudniejszych dla koncernu warunkach. Dwu-
miesięczne obrady okrągłego stołu na przed-
wiośniu 1989 roku, podobnie jak późniejsze 
wydarzenia polityczne (wybory czerwcowe, 

powołanie rządu Tadeusza Mazowieckiego, 
zmiany w konstytucji, reformy gospodarcze 
Leszka Balcerowicza) były zapowiedzią na-
dejścia nowych czasów, w tym budowy no-
wego, pluralistycznego ładu medialnego. Au-
torka analizuje treść raportów zarządu RSW 
kierowanych do KC, naświetlających strate-
gię kierownictwa koncernu w drugiej połowie 
1989 roku w nowych warunkach ekonomicz-
nych i politycznych. Rozważało ono różne 
scenariusze przekształceń organizacyjnych 
o charakterze, nazwijmy to – oportunistycz-
nym, np. w formie spółki akcyjnej o struktu-
rze holdingu (w 1989 roku utworzono 11 no-
wych handlowych spółek z kapitałem RSW), 
z zachowaniem pozycji fi rmy na rynku, ale po 
uwolnieniu się od wielu nierentownych tytu-
łów prasowych i innych podmiotów, w tym 
np. po odsprzedaniu państwu niedochodo-
wej części pionu kolportażowo-handlowego 
(sic!). Z dokumentów tych wynika, że już 
w 1988 roku prawie połowa wydawanych 
tytułów prasowych (124 na 276) przynosiła 
defi cyt (w sumie 5 mld zł), a w roku 1989 
kondycja fi nansowa RSW była już bardzo 
zła (zwłaszcza po wstrzymaniu od września 
dotacji państwowych i ulg podatkowych), co 
groziło z kolei załamaniem budżetu PZPR. 
Ale jeszcze w grudniu 1989 roku, już po 
zmianie zarządu i wcieleniu planu działań 
naprawczych, „większość członków nie wie-
rzyła w możliwość szybkiej likwidacji RSW” 
(s. 91), RSW zaś ratowała budżet partii dodat-
kową kwotą 6 mld zł.

Sytuacja się zaogniła, gdy w styczniu 
1990 roku powołano komisję rządową do 
zbadania stanu prawnego przedsiębiorstwa, 
Sejm podjął uchwałę w sprawie majątku 
partii politycznych i organizacji młodzieżo-
wych, a równocześnie nastąpiło samorozwią-
zanie się PZPR – właściciela RSW. Nowo 
utworzona Socjaldemokracja Rzeczypospo-
litej Polskiej, w roli spadkobiercy PZPR, 
próbowała utrzymać wpływy w RSW i sam 
koncern jako swoją własność. Opisowi tych 
działań z ostatnich tygodni działania przed-
siębiorstwa w pierwszym kwartale 1990 roku 
poświęcony jest rozdział czwarty. Kierownic-
two koncernu gruntownie zreorganizowało 
ofertę prasową (likwidując bądź kwalifi ku-



149

R
EC

EN
ZJ

E 
I 

O
M

Ó
W

IE
N

IA
, 

N
O

TY

jąc do zawieszenia kilkadziesiąt czasopism), 
próbowało też sobie radzić z ruchami odśrod-
kowymi – dążeniem zespołów redakcyjnych 
do emancypacji. Z drugiej zaś strony, nowe 
siły polityczne naciskały na rozwiązanie 
ostateczne – likwidację koncernu i upaństwo-
wienie jego majątku. Dwudziestego drugiego 
marca 1990 roku Sejm w nadzwyczajnym 
(błyskawicznym) trybie przyjął ustawę o li-
kwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawni-
czej „Prasa-Książka-Ruch” (weszła w życie
6 kwietnia). W tym czasie rada nadzorcza 
RSW podjęła uchwałę o skierowaniu do Try-
bunału Konstytucyjnego wniosku o uchyle-
nie tej ustawy jako niezgodnej z konstytucją. 
Kwintesencją rozdziału jest przybliżenie czy-
telnikowi głównych ustaleń raportu Najwyż-
szej Izby Kontroli (NIK) z 1990 roku ocenia-
jącego działalność RSW. Dowiadujemy się, 
że „w latach 1947–1982 RSW działała nie-
zgodnie z obowiązującym prawem spółdziel-
czym […] gdyż partie polityczne nie miały 
osobowości prawnej” (s. 113), a także że 
„w ostatnim okresie PZPR traktowała RSW 
już wyłącznie jako maszynkę do zarabiania 
pieniędzy. Stawiało to kierownictwo RSW 
w trudnej sytuacji, gdyż wypełniając wolę 
politycznego decydenta i de facto właściciela, 
musiało działać na szkodę kierowanej przez 
siebie fi rmy” (s. 115). Sumując wyniki rapor-
tu NIK, autorka zwraca uwagę, że działalność 
spółdzielni często była niezgodna z obowią-
zującym prawem, że raport potwierdził domi-
nującą pozycję na polskim rynku prasowym, 
że działalność ta daleko wykraczała poza cele 
statutowe (zwłaszcza w ostatnich latach), 
a zatem że „RSW, nie zważając na cele sta-
tutowe, zajmowała się głównie tym co przy-
nosiło dochód (handel), a likwidowała lub 
ograniczała działalność niedochodową, do 
której była statutowo zobowiązana (np. pro-
wadzenie działalności kulturalnej)” (s. 116).

Druga połowa książki to cztery rozdziały 
poświęcone ponad 11-letniemu (1990–2001) 
okresowi likwidacji RSW: przygotowaniom, 
realizacji, ocenie przebiegu, a wreszcie fi na-
lizacji tego procesu. W tym czasie zmieniano 
gruntownie skład Komisji Likwidacyjnej aż 
czterokrotnie (6 kwietnia 1990 – 8 kwietnia 
1992; 8 kwietnia 1992 – początek 1994 roku; 

22 lutego 1994 – 9 września 1998; 10 wrześ-
nia 1998 – do końca). Oczywiście na losach 
składowych majątku byłej RSW i tym samym 
na kształcie rynku prasowego w III RP naj-
większe piętno wywarły decyzje „pierwszej 
komisji” (kierowanej przez Jerzego Drygal-
skiego, z udziałem – co ciekawe – Donalda 
Tuska jako członka), związane z realizacją 
przyjętego przez rząd Tadeusza Mazowieckie-
go planu zagospodarowania majątku RSW. 
Przygotowując ów plan, Komisja miała 
świadomość potrzeby uniknięcia potencjal-
nych zagrożeń: atomizacji rynku prasowego, 
możliwości przejęcia tego rynku przez kapitał 
zagraniczny, ponownego upolitycznienia pra-
sy (nie tylko przejęcia przez „nomenklaturę” 
byłej PZPR), możliwości zniknięcia tytułów 
ważnych dla kultury narodowej i środowisk 
twórczych, a także destrukcji coraz bardziej 
niesprawnego systemu kolportażu (s. 126–
128). Oprócz analizy dokumentów autorka 
śledzi też dyskusję rozgorzałą na łamach 
ówczesnej prasy, a także dyskusje w kręgach 
sejmowych na temat zarówno niedoskona-
łości samej ustawy, jak i niektórych decyzji 
Komisji, co zainicjowało projekty noweliza-
cji ustawy, a także uruchomienie kontroli NIK 
z jej dotychczasowego wykonania. Autorka 
odtwarza gorącą atmosferę towarzyszącą pra-
com Komisji przy rozstrzyganiu przetargów, 
na co składały się m.in. liczne naciski poli-
tyczne i licytacja ubiegających się podmiotów 
na podstawie „portfolia poparć” (s. 162–164). 
W sumie do kwietnia 1992 roku przekaza-
no spółdzielniom dziennikarskim 70 tytu-
łów prasowych, sprzedano 89, 4 przekazano 
Skarbowi Państwa, 14 zaś zawieszono z bra-
ku nabywców (s. 171). Przy okazji autorka 
zwraca uwagę na spore braki i nieścisłości 
w dokumentacji Komisji Likwidacyjnej (i jej 
„Raporcie końcowym” z 1999 roku). Pion 
kolportażowo-handlowy („Ruch”) oddano 
niemal w całości na rzecz Skarbu Państwa 
w celu późniejszej prywatyzacji, choć pro-
ces ten skomplikował się i wydłużył, kolej-
ne przetargi unieważniano, a prywatyzacja 
fi rmy zakończyła się dopiero w 2010 roku, 
gdy zajmował już coraz słabszą pozycję na 
rynku. Likwidacja pionu poligrafi cznego była 
równie kontrowersyjna (niektóre zakłady, np. 



150
R

EC
EN

ZJ
E 

I 
O

M
Ó

W
IE

N
IA

, 
N

O
TY

krakowską drukarnię PATP, przekazano bez 
przetargu i na bardzo niekorzystnych dla pań-
stwa warunkach fi nansowych) i trwała aż do 
1999 roku. W tle prywatyzacji stale obecny 
był wątek rozbieżności między intencjami 
Komisji (prymat kryteriów ekonomicznych) 
a praktyką (prymat polityki). Stąd zwolnio-
no Komisję z posługiwania się – jako roz-
strzygającym – kryterium najwyższej ceny, 
a określenie „kapitał zagraniczny” (zwłaszcza 
niemiecki) nabrało wydźwięku politycznego 
(s. 183–184).

Opublikowany w lipcu 1992 roku raport 
NIK był dość surowy dla planu zagospoda-
rowania (jako metodologicznie niespójnego) 
i decyzji powziętych przez Komisję, zarów-
no gdy chodziło o uwłaszczenie nowo po-
wołanych spółdzielni dziennikarskich, jak 
i sprzedaż majątku RSW (co np. spowodowa-
ło nieuzyskanie planowanych kwot; tu cha-
rakterystyczna była historia prominentnego 
w PRL-u młodzieżowego tygodnika Razem, 
„sprzedanego” partii Konfederacja Polski 
Niepodległej). W raporcie NIK zwracano 
też uwagę, że wariant spółdzielczy się nie 
sprawdził, że szacunkowe wpływy okazały 
się o ponad 40% niższe od zakładanych, że 
zasadność i koszty zatrudnienia niektórych 
doradców były nieuzasadnione, że nie zadba-
no też o zabezpieczenie dokumentacji samej 
RSW (s. 197–199). 

Plusem pracy jest wyjście poza doku-
menty i próba refl eksji na temat skutków 
likwidacji RSW. Autorka wpisuje się tu 
głównie w ustalenia innych badaczy rynku 
mediów w Polsce, uwzględniając też treść 
dyskusji toczących się w parlamencie (np. 
specjalna debata 15 lutego 1995 roku). Ba-
daczka pokazuje więc, jak na skutek począt-
kowej atomizacji rynku (wiele nowych, ale 
słabych podmiotów wydawniczych), kłopo-
tów fi nansowych i wyzwań technologicznych 
(np. wkraczająca komputeryzacja) dokonały 
się w ciągu kilkunastu miesięcy wtórne zmia-
ny własnościowe; „Spółdzielnie zamieniały 
się w spółki, a spółki, zarówno te powstałe 
ze spółdzielni, jak i te, które kupiły tytuły od 
Komisji Likwidacyjnej, sprzedawały kolejne 
pakiety udziałów, zmieniając strukturę włas-
nościową rynku prasy” (s. 200). Zaczął się 

więc proces koncentracji: „mali i słabi ban-
krutowali, a wielkie koncerny wydawnicze 
stawały się coraz mocniejsze i zwiększały 
liczbę swoich tytułów albo przez urucha-
mianie nowych, albo przez dołączanie pism 
byłej RSW wykupionych od spółek”. W na-
stępstwie „udział kapitału zagranicznego na 
polskim rynku prasowym zaczął gwałtownie 
wzrastać i odżyła obawa o skutki zdomi-
nowania rynku przez kapitał zagraniczny”
(s. 200). Równocześnie dokonywał się pro-
ces komercjalizacji prasy, a pod adresem 
wydawców (zwłaszcza tych zagranicznych) 
kierowano zarzuty „o banalizację treści, 
wulgaryzację języka, a nawet – w przypadku 
prasy młodzieżowej – demoralizację młode-
go pokolenia” (s. 201).

Ostatnie lata działalności Komisji Likwi-
dacyjnej są praktycznie nieznane większości 
czytelników Zeszytów Prasoznawczych; przy-
bliża je książka Katarzyny Pokornej-Ignato-
wicz. Kwoty przejęte z likwidacji majątku 
RSW były, jak się okazało, przez całe lata 
zamrożone na koncie Komisji Likwidacyj-
nej do czasu nowelizacji ustawy o likwidacji 
z 1990 roku, którą to nowelizację uchwalono 
26 czerwca 1997 roku. Co ciekawe, trudno 
uznać pozyskaną do tego momentu kwotę 
75,64 mln zł za wygórowaną, a ponadto wciąż 
jeszcze wówczas nie wpłynęło na to konto ok. 
16 mln zł należności ze sprzedaży drukarń
(s. 214). Przez pięć lat (do 1997 roku) nie 
udało się też przygotować w stopniu akcep-
towalnym przez rząd dokumentów wymaga-
nych ustawą – planu fi nansowego likwidacji 
oraz planu zaspokojenia zobowiązań RSW. 
Również czwartej (co do składu) Komisji nie 
udało się zamknąć procedury likwidacyjnej 
w połowie 1999 roku. Dopiero we wrześ-
niu tegoż roku ukazał się „Raport końcowy” 
(zawierający m.in. listę dziewięciu błędów 
popełnionych przez wcześniejsze składy Ko-
misji) oraz projekt bilansu zamknięcia. Prace 
nad bilansem, procedura sądowa, akceptacja 
protokołu zdawczo-odbiorczego przekazania 
mienia RSW ministrowi skarbu trwały ko-
lejne trzy lata; 20 marca 2002 roku Komisja 
Likwidacyjna formalnie zakończyła dzia-
łalność. Ale dopiero 11 października 2002 
roku uchwalenie ustawy o uchyleniu ustawy 



151

R
EC

EN
ZJ

E 
I 

O
M

Ó
W

IE
N

IA
, 

N
O

TY

z 22 marca 1990 roku zakończyło całą tę wie-
loletnią procedurę.

Książka Katarzyny Pokornej-Ignatowicz 
jest więc de facto pracą o motywach i me-
andrach procesu likwidacji koncernu RSW 
„Prasa-Książka-Ruch”. Dwa pierwsze roz-
działy tej publikacji dostarczają tła, portretują 
rozwój tego, co ma być przedmiotem likwi-
dacji. Pisząc o rozroście organizacyjnym od 
spółdzielni członków – osób fi zycznych do 
koncernu (de facto) – „niby spółdzielni orga-
nizacji” działającej poza prawem spółdziel-
czym, a często – poza jakimkolwiek prawem, 
korzystając z przywilejów podatkowych, ale 
po to, by stać się w coraz większym stop-
niu, mówiąc kolokwialnie – „dojną krową” 
właściciela (PZPR), autorka skupia się na 
aspektach organizacyjno-ekonomicznych sta-
nowiących raczej ciemniejszą stronę dziejów 
i roli RSW w tamtych czasach. Być może ktoś 
podejmie w przyszłości także próbę zbilanso-

wania (pewno nie da się zbalansować) także 
zasług, pozytywnych aspektów działalności 
spółdzielni, bo pewno i takie dałoby się wy-
dobyć i docenić. 

Gdyby na siłę doszukiwać się jakichś 
słabości książki, to miałyby one charakter 
marginalny. Na przykład autorka nie wyko-
rzystała w pełni możliwości dotarcia do nie-
których dokumentów, które być może były 
osiągalne w archiwach osób prywatnych (jak 
Raport II w dyspozycji Wiesława Sonczyka, 
czynnego do dziś profesora na Uniwersytecie 
Warszawskim – zob. s. 84; natomiast ostatni 
prezes RSW – Sławomir Tabkowski miesz-
ka w Krakowie i być może mógłby pomóc 
w sprawie zaginionych dokumentów z cza-
sów jego kadencji). Autorka rejestruje także 
(s. 33) fakt przejęcia przez RSW wydawni-
ctwa Stronnic twa Demokratycznego „Nowa 
Epoka”, ale nie zauważa jego późniejszej 
emancypacji.

Ryszard Filas



K
R

O
N

IK
A

 
N

A
U

K
O

W
A

, 
SP

R
AW

O
ZD

A
N

IA
, 

PR
ZE

G
LĄ

D
Y

 

Sprawozdanie z ogólnopolskiej konferencji 
naukowej „Google: uniwersum wolności czy 

opresji”, Gdańsk, 10 listopada 2017 roku

Spółka Google, będąca częścią konglomeratu Alphabet, już dawno przestała być 
wyłącznie wyszukiwarką internetową, źródłem wiedzy, informacji czy rozrywki. 
Google czyta nasze maile, ogląda prywatne fi lmy i zdjęcia, nawiguje nas w po-
dróży. Każdego dnia stara się nas słuchać i uczyć. Internetowy gigant profi luje nas 
pod każdym względem, dobierając odpowiednie reklamy i treści, a tym samym 
wpływa na nasze postrzeganie świata. Ta amerykańska korporacja z Kalifornii 
stała się naszym nieodzownym towarzyszem, bez którego coraz częściej nie 
potrafi my się obejść. Dzięki zaawansowanym algorytmom jest niejako rozsze-
rzeniem i protezą naszego rozleniwionego umysłu. Google nie może istnieć bez 
swoich użytkowników i coraz częściej użytkownicy nie potrafi ą funkcjonować 
bez Google. Ta współzależność rodzi pytanie: Czy oddając swoją prywatność, 
zyskujemy większą wolność, czy dobrowolnie poddajemy się opresji?

Na te i wiele innych kwestii starali się odpowiedzieć liczni prelegenci pod-
czas ogólnopolskiej konferencji naukowej w Europejskim Centrum Solidarności 
w Gdańsku, 10 listopada 2017 roku. Debata była drugą z cyklu „Lustro Mediów”. 
Wśród jej organizatorów znaleźli się: Instytut Kultury Uniwersytetu Jagielloń-
skiego, Instytut Filozofi i, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego, 
Europejskie Centrum Solidarności oraz Pomorski Instytut Naukowy imienia Pro-
fesora Brunona Synaka. Patronat nad wydarzeniem objęło Polskie Towarzystwo 
Komunikacji Społecznej. Wydarzenie składało się z dwóch bloków sesji plenar-
nej, pomiędzy którymi odbył się panel dyskusyjny z udziałem redaktora Edwina 
Bendyka, oraz z trzech paralelnych sesji naukowych. Wzięło w nich udział 36 ba-
daczy z 18 placówek naukowych. 

Po ofi cjalnym otwarciu konferencji przez dr hab. Annę Machnikowską, prof. 
Uniwersytetu Gdańskiego, prorektora ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskie-
go, oraz dra hab. Jana Krefta, obrady plenarne rozpoczął swoim wystąpieniem 



153

K
R

O
N

IK
A

 
N

A
U

K
O

W
A

, 
SP

R
AW

O
ZD

A
N

IA
, 

PR
ZE

G
LĄ

D
Y

 

SPRAWOZDANIE Z OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ...

prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania). 
Zastanawiał się on, czy wielka czwórka – Amazon, Apple, Facebook i Google, to 
dobroczyńcy naszego świata, czy może czterej jeźdźcy Apokalipsy. Autor refera-
tu zauważył, że wymienione korporacje dają nam dostęp do wszelakiej wiedzy
(Google), do wszelkich aplikacji (Apple), do sklepu, gdzie możemy kupić 
wszystko (Amazon), oraz do dokonań i opinii naszych przyjaciół czy znajomych
(Facebook). Dostarczają nam swoje usługi za darmo lub tak jak Amazon – za 
przystępną cenę. Badacz w swojej konkluzji uznał, że wielkie korporacje są 
nie tylko dobroczyńcami ludzkości, lecz także zwiastują niedobrą, wręcz apo-
kaliptyczną zmianę. Monopolizują rynek, nie płacą podatków, przejmują cudzą 
własność bez opłaty, redukują miejsca pracy, wykorzystują pracę ochotników, 
powiększają rozwarstwienie społeczne, ingerują w politykę, niszczą konkurencję, 
zbierają nasze dane osobiste, udostępniają je i nimi handlują. Stają się nie tyle
gatekeeperami obiegu informacji publicznej, co jego nowymi cenzorami. Pomimo 
tego korzystamy z ich zasobów, wykorzystujemy je, a nawet kochamy. Profesor 
Tomasz Goban-Klas, powołując się na znawców tematu, zakończył prezentację 
niepokojącym wnioskiem, iż każdego dnia średnio 2500 razy dotykamy ekranu 
swojego telefonu. Czyli około 100 razy częściej niż naszych ukochanych. 

W kolejnym wystąpieniu prof. dr hab. Bogusław Nierenberg (Uniwersytet 
Jagielloński) wygłosił referat zatytułowany „Do ut des we współczesnym świe-
cie, czyli o ekonomicznych skutkach «darmowego» komunikowania i nie tylko”. 
Jego rozważania obejmowały zjawisko pogłębiającej się przepaści między bo-
gatymi i biednymi, a także fenomen darmowej pracy. Prelegent zastanawiał się, 
czy przeciętni obywatele zdają sobie z tego sprawę, a także czy działają wedle 
własnych potrzeb, czy zgodnie ze zjawiskiem agenda setting. Wykazał, że za-
sada „80/20” sformułowana przez Vilfreda Pareto przeszła do historii. Badacz 
przytoczył słowa Jewgienija Jakow lewa postulującego naturalny stan podziału 
majątku na 3% bogatych oraz 97% biednych. Autor referatu wyciągnął wnioski, 
że ludzkość albo potrzebuje jakiejś nowej rewolucji, która przywróci „natural-
ny porządek rzeczy”, albo powinna pozwolić na dalsze bogacenie się bogatych, 
gdyż jest to w interesie biednych. Prelegent konstatował, że „darmowa praca”, 
jaką wykonujemy w mediach społecznościowych, dzięki której bogaci stają się 
coraz bogatsi, nie jest tak do końca darmowa, a zapłatą, którą otrzymujemy, jest 
wypełnienie wolnego czasu, możliwość kontaktu z innymi, nieodpłatny dostęp do 
ogromnych zasobów wiedzy.

Następnym punktem w programie była prelekcja prof. dr. hab. Dariusza Je-
mielniaka (Akademia Leona Koźmińskiego) pt. „Prawda czasu i prawda ekranu 
– Wikipedia i Google”. Autor referatu przedstawił porównanie strategii Wikipedii 
i Google. Pokazał, w jakich obszarach serwisy te stanowią konkurencję, w jakich 
potencjalnie mogą być dla siebie zagrożeniem w przyszłości, a także w jakim 
zakresie wspierają swoje misje. W konkluzji prelegent zarysował nieodległą przy-
szłość treści generowanych przez algorytmy sieci neuronowych wraz z implika-
cjami dla Google i Wikipedii.



154
K

R
O

N
IK

A
 

N
A

U
K

O
W

A
, 

SP
R

AW
O

ZD
A

N
IA

, 
PR

ZE
G

LĄ
D

Y
 

Dr hab. Sławomir Magala (Erasmus University Rotterdam) zaprezentował 
pracę zatytułowaną „Łowcy androidów kontra front wyzwolenia danych (wizje 
posthumanistycznej hodowli postprawdy)”. Badacz wyszedł z założenia, że me-
dia zmieniają proporcje między logiką a retoryką w politycznej ekonomii ko-
munikacji społecznej. Stwierdził też, że prowadzi to do przewagi zarządzania 
medialnie upowszechnianą produkcją wiedzy nad fi lozofi ami nauki. Wskazał 
również zagrożenia wynikające z postępującej automatyzacji stanowisk pracy 
oraz przewidywał, że androidy będą sędziami, lekarzami czy naukowcami, a mo-
nopol Google zostanie rozbity przez sztuczną hodowlę faktów autentycznych. 
Sławomir Magala porównywał smartfony do przenośnych wież Babel, które staną 
się dostępne dla każdego. 

Pierwszy blok sesji plenarnej zamknęła dr hab. Magdalena Szpunar (Uni-
wersytet Jagielloński), wygłaszając referat pt. „We władzy algorytmów. W stro-
nę socjologii cyfrowej”. Socjolog i medioznawca zwróciła uwagę na problem 
sprowadzania człowieka do policzalnych i mierzalnych wartości. Prelegentka 
dostrzegła, że algorytmy nie tylko wiele nam dają, ale także wiele zabierają. 
Społeczeństwo nie nadąża za nieustannie rozwijającą się technologią. Badacz-
ka przedstawiła wniosek, iż obecnie to cywilizacja ludzka podporządkowuje się 
własnym, technologicznym wytworom – algorytmom, które stały się autorytarne. 
Nadmiar informacji, nieumiejętność efektywnego ich selekcjonowania i wyko-
rzystywania prowadzą do bezcelowego chaosu. Skupiamy się na chłodnej kal-
kulacji i racjonalności maszyn, zapominając o ludzkich wymiarach życia, takich 
jak emocjonalność, intuicja czy kreatywność. Autorka referatu konstatowała, że 
pozaludzcy aktorzy, maszyny, reorganizują socjologię jako naukę. Coraz częściej 
bowiem odchodzi się od człowieka jako centrum zainteresowań badawczych, co 
stanowi swoisty paradoks i zaprzeczenie samej socjologii. Podsumowując swo-
je wystąpienie, Magdalena Szpunar przychyliła się do poglądu, iż nie możemy 
demonizować algorytmów, gdyż niosą one realną pomoc ludziom. Poddając się 
chłodnej racjonalności maszyn, nie możemy zapominać o emocjach, współczuciu 
czy empatii, czyli o tym, co czyni nas ludźmi.

Kolejnym etapem konferencji był panel dyskusyjny z udziałem red. Edwina 
Bendyka, w której wzięli udział zarówno prelegenci, jak i żywo zainteresowane 
audytorium. Po interesującej dyskusji powrócono do wystąpień sesji plenarnej.

Drugi blok prelekcji otworzyła dr hab. Krystyna Doktorowicz (Uniwersytet 
Śląski). Jej wystąpienie o tytule „Google jako alternatywne źródło edukacji. Be-
nefi cja i zagrożenie dla ofi cjalnego systemu” dotyczyło wkroczenia korporacji 
do sfery edukacji. Badaczka konstatowała, że Google – światowy lider wśród 
wyszukiwarek internetowych – jest przedmiotem badań przede wszystkim jako 
globalny gracz rynkowy o istotnym wpływie na ekonomię światową, rynki pra-
cy, zatrudnienie czy zarządzanie i organizacje biznesu. Prelegentka wskazała, że 
benefi cja płynące z zastosowania aplikacji Google dla edukacji splatają się z za-
grożeniami dla tradycyjnych metod i programów nauczania oraz ich destrukcją. 
Google zmienia fi lozofi ę edukacji. Swój wykład prelegentka zakończyła konklu-

SPRAWOZDANIE Z OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ...



155

K
R

O
N

IK
A

 
N

A
U

K
O

W
A

, 
SP

R
AW

O
ZD

A
N

IA
, 

PR
ZE

G
LĄ

D
Y

 

zją, iż krytycy zarzucają gigantowi z Mountain View komercyjne wykorzystanie 
danych osobowych uczniów, brak skutecznej polityki ochrony prywatności, nie-
bezpieczeństwo wykluczenia, komercjalizację działań związanych z wdrażaniem 
systemów czy zakupu sprzętu.

Kolejnymi prelegentami byli dr hab. Jarosław Flis (Uniwersytet Jagielloński), 
którego referat nosił tytuł „Algorytmy trybalizacji – algorytmy zrozumienia”, 
oraz dr hab. Roman Batko (Uniwersytet Jagielloński), który wygłosił referat pt. 
„Google i Gogol – zarządzanie śmiechem (z samych siebie)…”. Pierwszy ba-
dacz zajął się algorytmami – nie sztucznymi, a tymi zakodowanymi w ludziach. 
Swoje rozważania oparł na elementach zarządzania zasobami ludzkimi. Drugi 
z badaczy przedstawił wyszukiwarkę Google jako okienko na świat, które na-
rzuca nam absolutne wyniki. Skupił się na cyfrowym tworzeniu rzeczywistości 
i hermeneutyce. 

Sesję plenarną zakończyły wystąpienia dr. Jacka Kołtana (Europejskie Cen-
trum Solidarności), który mówił o hakerach, sygnalistach i Google w czasach 
cyfrowej solidarności, oraz dr. hab. Jana Krefta (Uniwersytet Jagielloński), który 
wygłosił referat zatytułowany „Postwładza – Google i Facebook mityczne i (nie)
medialne”. Jacek Kołtan stwierdził, że Google pełni funkcję fi lozofi cznej maszy-
ny, która reguluje i kształtuje naszą relację ze światem, ściśle formalizując uni-
wersalne reguły dostępu do języka. Jego zdaniem słowa mogą krążyć po własnych 
trajektoriach, uwalniając się od swych przypisanych im wcześniej normatywnych 
kontekstów, być umieszczane w ruchliwych i zmiennych nowych kontekstach 
znaczeniowych. Zatem, jak skonstatował prelegent, stajemy się kuratorami zna-
czeń słów, kiedy zanurzamy się w metalingwistyczne operacje wyszukiwania, 
którego algorytmy są przed nami ukryte. Jan Kreft natomiast przedstawił kon-
cepcję „VI władzy”. Wyliczył, że władza ta przejawia się w: ignorowaniu zbio-
rów, selekcji społecznej (np. w z zgodzie z koncepcją fi lter bubble), ograniczeniu 
widoczności zbiorów dla użytkowników, autonomii podejmowania decyzji przez 
algorytm, a ponadto ustalania „porządku dnia”. Prelegent dowodził, że mit obiek-
tywności i omnipotencji wyszukiwania upada, a kryzys fake news prowadzi też do 
redefi nicji Google, która jest traktowana jako organizacja już nie technologiczna, 
ale medialna.

Po przerwie obiadowej i zwiedzaniu Europejskiego Centrum Solidarności 
powrócono do obrad. W trzech salach odbyły się trzy paralelne sesje naukowe. 
Dr hab. Jan Kania (Politechnika Koszalińska) mówił o wartości ekonomicznej 
konglomeratu Alphabet oraz samej marki Google. Zauważył, że największą war-
tość mediów stanowią wartości niematerialne i prawne związane z nazwą, skalą 
oddziaływania czy pozycją na rynku. Przywidywał, że zapotrzebowanie na wy-
ceny, a tym samym rozbudowę ich naukowych podstaw, będzie coraz większe. 

„Internet jako nośnik pamięci o przeszłości i dziedzictwie kulturowym” to 
referat, który przedstawiła natomiast dr Łucja Kapralska (Akademia Górniczo-
-Hutnicza). Wystąpienie dotyczyło społecznych fenomenów związanych z pamię-
taniem – pamięcią zbiorową i dziedzictwem kulturowym istniejących w bezmia-

SPRAWOZDANIE Z OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ...



156
K

R
O

N
IK

A
 

N
A

U
K

O
W

A
, 

SP
R

AW
O

ZD
A

N
IA

, 
PR

ZE
G

LĄ
D

Y
 

rze stron WWW. Badaczka konstatowała, iż rola Internetu jest dwojaka – stanowi 
on przestrzeń pamięci społecznej, a także narzędzie do jej badania. Autorka pod-
sumowała swoje wystąpienie stwierdzeniem, że z jednej strony Internet pozwala 
na demokratyzację, decentralizację pamięci i jej oddolną digitalizację, z drugiej 
zaś fragmentaryzuje ją i odziera z kontekstu, przez co staje się ona podatna na 
zniekształcenia i manipulacje.

Następnie dr Katarzyna Forst (Uniwersytet Śląski) wygłosiła prelekcję o pra-
wie do bycia zapomnianym w sieci. Przypomniała o tzw. aferze Snowdena i kon-
trowersjach związanych z inwigilowaniem użytkowników na całym świecie 
przez służby amerykańskie. Badaczka mówiła o reformie ustawy o ochronie da-
nych osobowych, która ma od 25 maja 2018 roku obowiązywać we wszystkich 
państwach Unii Europejskiej. Podkreśliła, że w zamyśle autorów reformy ma to 
spowodować lepszą kontrolę obywateli nad własnymi danymi, zdefi niować po-
jęcie „danych wrażliwych” i przede wszystkim doprowadzić do respektowania 
prawa do „bycia zapomnianym”.

Na identyfi kacji głównych determinant efektywności narzędzia Google 
Adwords skupił się dr hab. inż. Grzegorz Szymański (Politechnika Łódzka). Pre-
legent wywnioskował, iż spektakle teatralne cieszą się stosunkowo dużą popu-
larnością w dobie dominacji Internetu i urządzeń elektronicznych. Jego zdaniem 
teatry, aby dotrzeć do młodzieży, powinny wykorzystywać jako podstawowe for-
my reklamy narzędzia internetowe. Podsumowując wyniki badań, konstatował, 
że z narzędzi tych korzysta tylko 3% polskich teatrów.

Dr Katarzyna Sanak-Kosmowska (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie) 
wygłosiła referat pt. „Kreowanie reputacji marki w wyszukiwarkach – szanse 
i zagrożenia”. Badaczka podjęła próbę identyfi kacji szans i zagrożeń płynących 
ze stosowania pozycjonowania wizerunkowego, a więc dbania o reputację w wy-
szukiwarkach (SERM). W trakcie wystąpienia zaprezentowane zostały zagadnie-
nia związane z pojęciem reputacji oraz zarządzaniem wizerunkiem marek w wy-
szukiwarkach. Autorka dokonała przeglądu narzędzi marketingowych służących 
zarządzaniu reputacją marki online. Zagadnienia teoretycznie zostały zilustrowa-
ne studiami przypadku. 

W dalszej części konferencji dr Agnieszka Grzechynka (Akademia Ignatia-
num) zastanawiała się, czy obok funkcjonującej od lat sieciowej gospodarki roz-
poczyna się era sieciowej polityki. Referat badaczki stanowił próbę odpowiedzi 
na to ważkie pytanie na podstawie badań prowadzonych z wykorzystaniem na-
rzędzi Google, jak również z wykorzystaniem wywiadów pogłębionych z czoło-
wymi katalońskimi politykami, przeprowadzonych przez autorkę w istotnym dla 
Katalonii momencie walki o niepodległość.

Pełny program konferencji „Google: uniwersum wolności czy opresji” znaj-
duje się pod adresem http://google-konferencja-gdansk.pl/pl/program/#.

Dawid Menard

SPRAWOZDANIE Z OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ...


