
M
AT

ER
IA

ŁY

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, 
POLITYKI I WPROST W LATACH 2001–2010

KRZYSZTOF TLAŁKA
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych

ABSTRACT

Africa in the chosen Polish weekly news magazines – Newsweek, Polityka
and Wprost – in the years 2001–2010

The aim of this article is to analyze the manner in which the chosen Polish weekly news maga-
zines – Newsweek, Polityka and Wprost – presented Africa in the years 2001–2010, mainly 
the problems of its current situation and prospects for the future, as well as the issue of the 
most prominent leaders of the continent. Using two research methods – content analysis and 
discourse analysis – the author establishes that none of the magazines published articles about 
Africa in a systematic planned manner. The magazines focused mainly on political and security 
issues. Economy, societies and religions were also on the agenda but to a lesser extent. The 
problems of the continent were often presented through the activities taken by the dictators – 
Muammar Gaddafi  and Robert Mugabe. As far as the perspectives of Africa for the future are 
concerned, the most critical and pessimistic was Wprost, whereas Newsweek and Polityka took 
a more optimistic approach to the issue.

Key words: Africa, Polish weekly news magazines, content analysis, discourse analysis

Celem niniejszego artykułu jest analiza sposobu, w jaki wybrane polskie tygo-
dniki opinii – Newsweek, Polityka i Wprost – w latach 2001–2010 przedstawiały 
problemy kontynentu afrykańskiego. Badania zostały przeprowadzone zarówno 
metodą ilościową (analiza zawartości treści), jak również jakościową. Za pomocą 
analizy dyskursywnej autor poszukuje odpowiedzi na pytanie o stopień i sposób 

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2014 T. 57, nr 1 (217)

s. 94–118 doi:10.4467/2299-6362PZ.14.006.2141

www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/

Adres do korespondencji: Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwer-
sytetu Jagiellońskiego, krzysztof.tlalka@onet.eu



95

M
AT

ER
IA

ŁY

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...

personalizowania problemów Afryki oraz o prezentowaną w wybranych tygodni-
kach wizję teraźniejszości i przyszłości kontynentu.

Wprowadzenie

Afryka leży na peryferiach współczesnego świata. Jest kontynentem o stosunko-
wo niewielkim znaczeniu politycznym i ekonomicznym. Choć sytuacja ta zaczy-
na się zmieniać i relatywna siła Afryki zdaje się rosnąć, kontynent prawdopodob-
nie pozostanie na uboczu globalnej wioski jeszcze przez wiele dziesięcioleci. Bez 
wątpienia znajduje to odzwierciedlenie w uwadze, jaką do jego problemów przy-
wiązują pozaafrykańskie – w tym polskie – media. Ilość i wiarygodność wiedzy 
na temat Afryki, posiadanej przez odległe społeczeństwa (jak – mimo bliskości 
geografi cznej – społeczeństwa europejskie), zależy w znacznej mierze od ilości 
i wiarygodności docierających do nich informacji, dostarczanych przez środki 
przekazu. Wydaje się, że im mniej uwagi poświęcają danemu regionowi media, 
tym bardziej powszechna opinia o danym kraju czy grupie państw wynika ze 
stereotypów i ogólnie podzielanych przekonań, jakże często mających niewiele 
wspólnego ze stanem faktycznym. Tym samym bardzo istotne jest to, jak i ile 
pisze i mówi się o Afryce.

Największe znaczenie w kształtowaniu obrazu kraju czy regionu w świadomo-
ści społecznej posiada telewizja. Systematycznie rośnie również rola Internetu. 
Jednocześnie niezwykle istotnym segmentem rynku medialnego, który znacząco 
wpływa na opinię publiczną, w tym także na podejmujących decyzje polityków, 
pozostają tygodniki opinii. Do najważniejszych tego rodzaju czasopism w Polsce 
w latach 2001–2010 należały bez wątpienia Newsweek, Polityka i Wprost1.

1  Najstarszym z analizowanych tytułów jest Polityka. Pierwszy numer tego czasopisma ukazał 
się w 1957 roku. Jego orientację polityczną można określić jako liberalną, lewicowo-centrową. 
Wyróżnikami tygodnika są: unikalna forma własności, gwarantująca niezależność (spółdzielnia 
pracy, zrzeszająca dziennikarzy) oraz bardzo duża stabilność zespołu redakcyjnego, symbolizowana 
przez fakt, iż w 55-letniej historii Polityki funkcję redaktora naczelnego pełniły jedynie cztery osoby: 
Stefan Żółkiewski (1957–1958), Mieczysław Rakowski (1958–1982), Jan Bijak (1982–1994) oraz 
Jerzy Baczyński (od 1994 roku). Najbardziej znanymi dziennikarzami związanymi z tygodnikiem 
byli w analizowanym okresie m.in. Janina Paradowska, Jacek Żakowski, Marek Ostrowski, Adam 
Szostkiewicz, Krzysztof Mroziewicz. Pod koniec dekady 2001–2010 nakład Polityki wynosił
ok. 237,5 tys. egzemplarzy, z czego płatnie rozpowszechnianych było ok. 174,4 tys. 

Drugi z analizowanych tygodników – Wprost – powstał w 1982 roku jako czasopismo lokalne. 
Rangę ogólnopolską uzyskał w 1989 roku. O ile Polityka charakteryzuje się znacznym poziomem 
stabilności zespołu redakcyjnego, o tyle Wprost w dekadzie 2001–2010 miał aż czterech redaktorów 
naczelnych (Marek Król, Piotr Gabryel, Stanisław Janecki, Katarzyna Kozłowska). Tygodnik ten 
kojarzony jest raczej z orientacją prawicową, choć publikowało w nim wielu autorów, związanych 
z lewicą bądź centrum sceny politycznej (m.in. Magdalena Środa i Tomasz Nałęcz). Do najbardziej 
znanych dziennikarzy i współpracowników Wprost należeli bądź należą: Rafał Ziemkiewicz, Bro-
nisław Wildstein, Tomasz Terlikowski. Pod koniec dekady 2001–2010 nakład czasopisma wynosił
ok. 178 tys. egzemplarzy, z czego płatnie rozpowszechnianych było ok. 115,6 tys. 

Ostatni z analizowanych tygodników – Newsweek – również posiada swą specyfi kę, która wy-
nika przede wszystkim z tego, iż jest to polska edycja wydawanego w wielu państwach świata, li-



96 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

Materiałem empirycznym analizowanym w niniejszym opracowaniu są arty-
kuły poświęcone problemom Afryki, opublikowane w tych tygodnikach w latach 
2001–2010. Pod uwagę brane były teksty zamieszczone w „głównych” działach 
czasopism, pominięte natomiast zostały te, które ukazały się w działach takich jak 
„Ludzie i wydarzenia” (Polityka), „Peryskop” (Newsweek) czy „Skaner” (Wprost). 
Te drugie są bowiem krótkimi formami dziennikarskimi, których autorzy, z natury 
rzeczy, nie mają możliwości zaprezentowania szerokiego tła problemu i ukazania 
jego złożoności. Niektóre z nich mają charakter depesz agencyjnych, odgrywają 
więc, przede wszystkim, rolę informacyjną, nie zaś opiniotwórczą. Co ważne, ich 
uwzględnienie znacząco powiększyłoby próbę badawczą, utrudniając formuło-
wanie wniosków. 

Należy podkreślić, że do artykułów poruszających problemy Afryki zaliczono 
nie tylko teksty opisujące wyłącznie dany kraj czy cały kontynent, ale również te, 
które – dotycząc kwestii globalnych (np. epidemia AIDS) – w wyraźny sposób 
odwołują się do sytuacji państw i społeczeństw afrykańskich. Pominięto nato-
miast stosunkowo liczną grupę artykułów poświęconych zamierzchłej przeszłości 
tego regionu, głównie starożytnego Egiptu, gdyż materiały te nie były w żaden 
sposób powiązane z zachodzącymi współcześnie wydarzeniami i procesami.

Wybór badanego okresu nie jest przypadkowy. Pierwsza dekada XXI wieku 
była bowiem czasem dynamicznych przemian na kontynencie. Stopniowo wyga-
sły niektóre krwawe konfl ikty, postępowała demokratyzacja, a okres pokoju prze-
łożył się na dynamiczny wzrost gospodarczy, dający nadzieję na wydźwignięcie 
z nędzy milionów ludzi. Wyrazem uznania wspólnoty międzynarodowej dla do-
konujących się przemian było przyznanie Republice Południowej Afryki prawa 
do organizacji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2010 roku. Równocześnie 
w niektórych krajach nadal rządzili dyktatorzy, podobnie jak w okresach wcześ-
niejszych występowały klęski głodu i katastrofy humanitarne, proces powojennej 
odbudowy wielu państw dopiero się rozpoczynał, a wybrzeża kontynentu stały się 
siedliskiem piratów. Afryka dostarczała więc licznych tematów dla mediów, ale 
równocześnie stanowiła dla nich wyzwanie – to, co dynamiczne i różnorodne, za-
wsze trudno jest zaprezentować w syntetycznej i przystępnej dla odbiorcy formie.

beralnego, prestiżowego czasopisma opiniotwórczego. Dzięki temu tygodnik korzysta z możliwości 
publikowania tekstów autorów zagranicznych, często bardzo znanych i wpływowych (jak Fareed 
Zakaria). W naszym kraju tygodnik ten zaczął się ukazywać w 2001 roku. Również Newsweek cha-
rakteryzował się częstymi zmianami na stanowisku redaktora naczelnego. Funkcję tę w analizowa-
nym okresie pełnili Tomasz Wróblewski (dwukrotnie, z dwuletnią przerwą), Jarosław Sroka, Michał 
Kobosko i Wojciech Maziarski. Najbardziej znanymi polskimi autorami związanymi z tygodnikiem 
byli lub są: Marcin Meller i Szymon Hołownia. Pod koniec dekady 2001–2010 nakład Newsweeka 
wynosił ok. 248 tys. egzemplarzy, z czego płatnie rozpowszechnianych było ok. 177,4 tys. egz.

Dane o nakładach i płatnym rozpowszechnianiu analizowanych tygodników za: anonim: 
Newsweek liderem, rośnie sprzedaż tygodników opinii, 21.06.2010, http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/newsweek-liderem-rosnie-sprzedaz-tygodnikow-opinii (dostęp: 27.10.2012).



97

M
AT

ER
IA

ŁY

Problemy Afryki na łamach Newsweeka, Polityki i Wprost – analiza 
ilościowa

W latach 2001–2010 w analizowanych tygodnikach opinii ukazało się w sumie 
319 artykułów pośrednio bądź bezpośrednio opisujących problemy Afryki. Naj-
więcej tego typu materiałów opublikowano w Newsweeku (127), nieco mniej (107) 
w Polityce, natomiast najmniej (85) we Wprost. W żadnym z tytułów o Afryce nie 
pisano ze stałą częstotliwością. Jak wynika z tabeli 1, stosunkowo najbardziej 
regularnie podejmującym problematykę afrykańską tygodnikiem była Polityka, 
publikująca od 7 do 17 artykułów rocznie. W Newsweeku i Wprost przedziały te 
były większe – liczba materiałów wahała się między odpowiednio 3 a 21 oraz 
3 a 15. Trudno ocenić, co było przyczyną tego stanu rzeczy. Być może większa 
regularność tematyczna Polityki wynikała ze zdecydowanie bardziej stabilnego 
składu zespołu redakcyjnego – nieprzerwanie od 1994 roku funkcję redaktora 
naczelnego pełni Jerzy Baczyński. Tymczasem, jak wspomniano, w Newsweeku 
i Wprost dochodziło do znacznie częstszych zmian na tym stanowisku.

Tabela 1. Liczba artykułów poruszających problematykę afrykańską w Newsweeku, 
Polityce i Wprost w latach 2001–2010. Ujęcie ilościowe i procentowe

Newsweek Polityka Wprost
2001 4 3% 9 8% 7 8%
2002 21 17% 14 14% 7 8%
2003 13 10% 9 8% 8 10%
2004 11 9% 10 9% 11 13%
2005 10 8% 10 9% 14 16%
2006 3 2% 8 7% 12 14%
2007 14 11% 9 8% 5 6%
2008 13 10% 14 14% 3 4%
2009 20 16% 7 7% 3 4%
2010 18 14% 17 16% 15 17%
RAZEM: 127 100% 107 100% 85 100%

Źródło: opracowanie własne.

Należy zauważyć, że w dwóch (Polityka, Wprost) z trzech analizowanych ty-
tułów najwięcej o Afryce pisano w roku 2010, kiedy to w RPA odbywały się 
Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, jedno z najbardziej medialnych wydarzeń. 
Różnice pomiędzy liczbą materiałów w 2010 roku a w latach wcześniejszych nie 
są jednak tak znaczące, jak można było oczekiwać. Tak więc w polskich tygodni-

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



98 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

kach opinii nie wystąpił efekt zwiększonego zainteresowania Afryką ze względu 
na organizację Mistrzostw przez RPA. 

Brak regularności w poruszaniu problematyki afrykańskiej wpływa na obraz 
kontynentu, budowany w świadomości odbiorców analizowanych tygodników, 
mogących odnieść wrażenie, że państwa i społeczeństwa Afryki albo nieomal wy-
łącznie są doświadczane przez wydarzenia ekstremalnie tragiczne (wojny, klęski 
żywiołowe), albo – rzadziej – odnoszą spektakularne sukcesy, gdyż to właśnie te 
kwestie są przedmiotem uwagi dziennikarzy.

Analizie poddano również rozmiar materiałów, poruszających problematykę 
afrykańską. Jak uwidoczniono w tabeli 2, w okresie 2001–2010 przeciętny artykuł 
dotyczący Afryki zawierał dwie strony tekstu (40% takich tekstów w Newsweeku, 
44% we Wprost, 31% w Polityce). Co istotne, najkrótsze materiały (jednostroni-
cowe) stanowiły od 9% (Wprost) do 20% (Polityka) publikowanych artykułów, 
natomiast dłuższe niż dwustronicowe – od 40% (Newsweek) do 52% (Polityka). 
A zatem, choć polskie tygodniki opinii poświęcały Afryce stosunkowo niewiele 
uwagi, to jednak podejmując tę problematykę, zamieszczały dłuższe materiały, 
tym samym przyciągając zainteresowanie czytelników danego numeru pisma.

Tabela 2. Rozmiar artykułów poruszających problematykę afrykańską w Newsweeku, 
Polityce i Wprost w latach 2001–2010. Ujęcie ilościowe i procentowe

Newsweek Polityka Wprost
Jedna strona 26 20% 18 17% 8 9%
Dwie strony 50 40% 33 31% 37 44%
Trzy strony 19 15% 35 32% 24 28%
Cztery strony 31 25% 21 20% 16 19%

Źródło: opracowanie własne.

Należy również zwrócić uwagę na ekspozycyjność materiałów. Symptoma-
tyczny jest fakt, że przez okres 10 lat w żadnym z trzech tygodników materiał 
poświęcony Afryce nigdy nie był zapowiadany na okładce. Zatem redakcje nie 
nadawały wysokiej rangi problemom tego kontynentu. Z jednej strony jest to 
uzasadnione – z punktu widzenia przeciętnego polskiego czytelnika, Afryka jest 
stosunkowo mało istotnym regionem. Z drugiej jednak strony w analizowanym 
okresie kontynent był areną wielu wydarzeń i zjawisk, które stanowić mogły 
bardzo interesujący materiał dla tygodników opinii. W latach 2001–2010 uwagę 
światowych mediów przykuwały m.in.: konfl ikt w Darfurze (zdaniem wielu poli-
tyków i dziennikarzy – ludobójstwo), bezprecedensowy rozwój gospodarczy kon-
tynentu, działania ekscentrycznych dyktatorów (szczególnie Muammara Kadda-
fi ego i Roberta Mugabe) czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w RPA w 2010 
roku. Newsweek, Polityka i Wprost nie poświęciły im jednak ani jednej okładki.



99

M
AT

ER
IA

ŁY

Inną istotną – choć mającą wady – miarą wagi problematyki afrykańskiej 
jest odsetek artykułów zamieszczonych w dziale „Świat”, który jest najbardziej 
prestiżowy i pożądany dla materiałów poruszających problematykę zagraniczną. 
„Afrykańskie” artykuły nie dotyczące szeroko pojmowanej „polityki” były dru-
kowane także w działach takich, jak gospodarczy, społeczny czy kulturalny. Na-
leży jednak podkreślić, że w analizowanych tytułach odsetek materiałów o Afry-
ce, zamieszczanych w dziale „Świat”, wynosił od 48% (Polityka), przez 60% 
(Wprost), do 74% (Newsweek).

Tabela 3. Umiejscowienie artykułów poruszających problematykę afrykańską 
w Newsweeku, Polityce i Wprost w latach 2001–2010.

Ujęcie ilościowe i procentowe

Newsweek Polityka Wprost
Dział „Świat” 94 74% 51 48% 51 60%
Inny niż „Świat” 33 26% 56 52% 34 40%

Źródło: opracowanie własne.

Podsumowując, w latach 2001–2010 analizowane tytuły pisały o problemach 
Afryki stosunkowo rzadko i nieregularnie (zarówno w obrębie poszczególnych 
lat, jak i całej dekady). Materiały te nie były eksponowane – żaden z nich nie 
stanowił cover story. Należy jednak podkreślić, że, gdy już były publikowane, 
zajmowały dwie, trzy lub cztery strony. Były więc stosunkowo rozbudowanymi 
analizami opisywanych problemów, w większości wypadków zamieszczanymi 
w najbardziej prestiżowym dziale „Świat”.

* * *
Materiał badawczy został z kolei przeanalizowany pod kątem poruszanej te-

matyki oraz miejsca i roli, jaką w artykułach zajmowała Afryka. We wszystkich 
tygodnikach od 59% do 68% analizowanych artykułów bezpośrednio dotyczyło 
kontynentu – ich autorzy pisali o Afryce, a nie o Afryce przy okazji opisywania 
problemów globalnych. 

Jednym z najważniejszych trendów w pierwszej dekadzie XXI wieku było za-
angażowanie państw i organizacji zewnętrznych w sprawy kontynentu. Wszyst-
kie tygodniki dostrzegły ten proces w podobnym stopniu, poświęcając tym zagad-
nieniom około 10% tekstów. Od 22% do 31% artykułów poruszało problematykę 
afrykańską, umiejscawiając ją w ramach szerszych kwestii globalnych, np. nie-
wolnictwa, uchodźstwa czy rządów dyktatorskich.

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



100 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

Tabela 4. Stopień zogniskowania na Afryce artykułów poruszających problematykę 
afrykańską w Newsweeku, Polityce i Wprost w latach 2001–2010.

Ujęcie ilościowe i procentowe

Newsweek Polityka Wprost
Bezpośrednio o Afryce 77 61% 73 68% 50 59%

O Afryce przy opisywaniu 
problemów globalnych 36 28% 24 22% 26 31%

Afryka a państwa 
i organizacje 
międzynarodowe

14 11% 10 10% 9 10%

Źródło: opracowanie własne.

Kolejną istotną kwestią jest to, czy artykuły poruszające problematykę afry-
kańską odnosiły się do pojedynczych państw, grupy krajów, czy kontynentu jako 
całości. Również w tym aspekcie we wszystkich tygodnikach rozkład materiałów 
był podobny. Od 56% do 64% artykułów odnosiło się do pojedynczych państw, 
natomiast od 32% do 43% – do kontynentu jako całości. Bardzo mało miejsca 
poświęcano natomiast grupom państw – subregionom.

Wydaje się to dużym uchybieniem. Nawet pobieżna analiza stosunków mię-
dzynarodowych w Afryce wskazuje na ich wysoce zregionalizowany charakter. 
Na poziomie subregionów państwa tworzą międzynarodowe organizacje politycz-
ne, gospodarcze, a nawet militarne. Poszczególne grupy państw mają swoją spe-
cyfi kę, wynikającą ze stosunków etnicznych (arabska północ), czy językowych 
(zwykle anglojęzyczny – w rozumieniu języka urzędowego – wschód). Wreszcie, 
wiele konfl iktów, choć formalnie wewnątrzpaństwowych, ma charakter subregio-
nalny, gdyż są w nie zaangażowane państwa ościenne (klasycznym przykładem 
była wojna w Zairze/Demokratycznej Republice Konga w latach 1998–2003). 
Bez szeroko zarysowanego kontekstu subregionalnego nie sposób więc właściwie 
opisać stosunków politycznych, gospodarczych czy społecznych w Afryce. Żaden 
z analizowanych tygodników nie podjął jednak tego wysiłku.

Tabela 5. Skupienie artykułów poruszających problematykę afrykańską w Newsweeku, 
Polityce i Wprost w latach 2001–2010 na państwie, grupie państw bądź kontynencie

jako całości. Ujęcie ilościowe i procentowe

Newsweek Polityka Wprost
Artykuł o państwie 74 58% 69 64% 48 56%
Artykuł o grupie państw 6 5% 4 4% 1 1%
Artykuł o kontynencie 47 37% 34 32% 36 43%

Źródło: opracowanie własne.



101

M
AT

ER
IA

ŁY

Analizowane tygodniki opinii najczęściej poruszały problemy politycz-
ne i kwestie bezpieczeństwa kontynentu. Poświęcano im od 41% (Newsweek)
do 54% (Wprost) materiałów. Pisano głównie o dyktatorskich rządach, konfl ik-
tach zbrojnych, piractwie morskim, zaangażowaniu mocarstw globalnych w spra-
wy afrykańskie. Skupienie na polityce jest zrozumiałe i wynika z charakteru ty-
godników opinii – pisząc o zagranicy, przedstawiają głównie istotne wydarzenia 
i procesy polityczne. 

Tabela 6. Tematyka artykułów poruszających problematykę afrykańską w Newsweeku, 
Polityce i Wprost w latach 2001–2010.

Ujęcie ilościowe i procentowe

Newsweek Polityka Wprost
Polityka 
i bezpieczeństwo 51 41% 47 44% 45 54%

Gospodarka 30 24% 10 10% 11 14%
Społeczeństwo 
i religie 21 18% 20 20% 8 10%

Zdrowie 3 2% 5 4% 1 1%
Ekologia i przyroda 8 6% 7 6% 1 1%
Kultura 6 4% 2 2% 5 6%
Sport 6 4% 8 7% 3 3%
Historia 2 1% 8 7% 3 3%
Podróżnicze 0 0 0 0 7 8%

Źródło: opracowanie własne.

Kolejne najczęściej poruszane tematy różnią się w poszczególnych tytułach. 
Gospodarka (analizy sytuacji ekonomicznej kontynentu, rozważania na temat po-
mocy rozwojowej itp.) zajmuje drugie miejsce w Newsweeku i Wprost, natomiast 
w Polityce wyraźnie ustępuje problemom społecznym i religijnym (materiały 
dotyczyły głównie charakterystyki społeczeństw kontynentu, poruszały istotne 
z europejskiego punktu widzenia problemy migracji, odnosiły się również do spo-
łecznej roli religii i starć pomiędzy dwoma największymi wyznaniami – chrześ-
cijaństwem i islamem). Trzy wyżej wymienione zakresy tematyczne – polityka 
i bezpieczeństwo, gospodarka oraz problemy społeczne i religijne – zdecydowa-
nie dominowały we wszystkich trzech tygodnikach, skupiając od 74% (Polityka) 
do 83% (Newsweek) materiałów. Inne problemy, takie, jak kwestie zdrowotne, 
kulturalne czy ekologiczne, były raczej marginalizowane. Warto również podkre-
ślić, że Wprost – jako jedyny tygodnik – zamieścił sporo tekstów o charakterze 
krajoznawczo-podróżniczym. Mieszczące się w tej kategorii relacje Olgierda Bu-
drewicza nie miały odpowiedników w Newsweeku i Polityce.

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



102 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

* * *
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na kreowanie wizerunku Afryki 

w świadomości czytelników oraz sposób postrzegania kontynentu przez polskie 
społeczeństwo jest widoczny stosunek autorów do państw i ludności Afryki, 
jak również do samych opisywanych problemów. W toku lektury materiału ba-
dawczego stwierdzono, że we wszystkich tygodnikach przeważał neutralny sto-
sunek do państw i społeczeństw afrykańskich (od 70% w Newsweeku do 81% 
w Polityce). Odsetek pozytywnych opinii autorów był zbliżony w trzech tytułach
(od 20% do 24%), natomiast zdecydowanie najmniej negatywnych opinii zamieś-
ciła Polityka (zaledwie 1%, przy 6–7% w pozostałych tygodnikach).

Tabela 7. Stosunek autorów artykułów poruszających problematykę afrykańską 
w Newsweeku, Polityce i Wprost w latach 2001–2010 do państw i społeczeństw Afryki. 

Ujęcie ilościowe i procentowe

Newsweek Polityka Wprost
Pozytywny 30 24% 24 23% 17 20%
Neutralny 89 70% 82 81% 62 73%
Negatywny 8 6% 1 1% 6 7%

Źródło: opracowanie własne.

Podobnie jak w przypadku stosunku do państw i społeczeństw, także w aspek-
cie zaangażowania wobec problemu największą neutralność wykazywali dzien-
nikarze Polityki (82%). Kontrast z Newsweekiem i Wprost – odpowiednio 58% 
i 57% – był znaczący. Najbardziej pozytywnie o opisywanych problemach wy-
powiadali się autorzy artykułów publikowanych w Newsweeku (jedna czwarta 
tekstów), a najbardziej negatywnie – dziennikarze i publicyści Wprost (21%, choć 
należy zaznaczyć, że w podobnej liczbie materiałów – 22% – dominuje pozytyw-
ny stosunek do problemu).

Tabela 8. Stosunek autorów artykułów poruszających problematykę afrykańską 
w Newsweeku, Polityce i Wprost w latach 2001–2010 do opisywanych problemów.

Ujęcie ilościowe i procentowe

Newsweek Polityka Wprost
Pozytywny 32 25% 13 12% 19 22%
Neutralny 73 58% 88 82% 48 57%
Negatywny 22 17% 6 6% 18 21%

Źródło: opracowanie własne.



103

M
AT

ER
IA

ŁY

Zestawienie dwóch powyższych tabel prowadzi do interesującego wniosku 
– we wszystkich trzech tygodnikach negatywny stosunek dziennikarzy i publicy-
stów do opisywanych problemów nie przekładał się na negatywny stosunek do 
państw i społeczeństw Afryki. Może to sugerować, że autorzy tekstów postrze-
gają wiele problemów i negatywnych zjawisk na kontynencie jako niezależne od 
Afrykanów. Tym samym wywołują u czytelników współczucie, ale też wrażenie, 
że mieszkańcy kontynentu są bierni i nie potrafi ą rozwiązywać swoich proble-
mów. Utrwala to obraz państw i społeczeństw Afryki jako uzależnionych od po-
mocy zewnętrznej i może pobudzać tendencje interwencjonistyczne. Z drugiej 
strony, ze względu na uwarunkowania historyczno-kulturowe, obarczanie miesz-
kańców kontynentu odpowiedzialnością za złą sytuację polityczną, gospodarczą 
i społeczną Afryki mogłoby spowodować oskarżenia o przyjmowanie postawy 
rasistowskiej.

Afryka na początku XXI wieku – kontynent konfl iktów i nędzy
czy stabilności i nadziei?

W okresie 2001–2010 polskie tygodniki opinii przedstawiały Afrykę głównie 
jako kontynent konfl iktów i nędzy. Do tego rodzaju tekstów (stanowiących od 
55% do 67% wszystkich publikowanych w trzech tytułach) autor zaliczył te, które 
prezentują dyktatorskie rządzy, konfl ikty zbrojne, niski poziom rozwoju gospo-
darczego i społecznego, epidemie chorób, klęski żywiołowe. Zaledwie co czwar-
ty (Polityka i Wprost) lub co trzeci (Newsweek) artykuł przedstawiał Afrykę jako 
kontynent rozwoju, szans i postępu.

Szczególnie interesującą kategorią tekstów są te, które prezentują Afrykę za-
równo jako obszar konfl iktów, jak i jako kontynent nadziei. W pierwszej dekadzie 
XXI wieku większość państw afrykańskich doświadczała bezprecedensowego 
wzrostu gospodarczego, cieszyła się też względną stabilnością polityczną. Jed-
nocześnie wciąż dawały o sobie znać głęboko zakorzenione problemy, takie jak 
niski poziom rozwoju ekonomicznego, niska średnia długość życia, dyktatorskie 
rządy w niektórych krajach. Tym samym teksty ujmujące ten newralgiczny mo-
ment w historii Afryki są szczególnie cenne. Trend ten dość wyraźnie dostrzegły 
Newsweek i Polityka, nieco słabiej – Wprost.

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



104 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

Tabela 9. Sposób przedstawiania Afryki przez autorów artykułów poruszających 
problematykę afrykańską w Newsweeku, Polityce i Wprost w latach 2001–2010.

Ujęcie ilościowe i procentowe.

Newsweek Polityka Wprost
Obszar konfl iktów 70 55% 63 59% 56 67%
Kontynent nadziei 40 32% 26 24% 20 24%
Jedno i drugie 9 7% 10 10% 4 4%
Trudno powiedzieć 8 6% 8 7% 5 5%

Źródło: opracowanie własne.

Stosunkowo najbardziej krytyczny wobec politycznej i gospodarczej kondycji 
Afryki był tygodnik Wprost. Na początku analizowanego okresu – w 2001 roku – 
Marek Garztecki i Tadeusz Wojciechowski pisali z optymizmem: Krwawe wojny, 
ludobójstwo, głód, epidemia AIDS, chaos polityczny i totalny brak nadziei – taki 
obraz Afryki od dawna dominuje w korespondencjach z tego kontynentu. Tymcza-
sem rzeczywistość pod równikiem nie jest tak jednoznacznie czarna, jak sugerują 
upowszechniane od lat stereotypy. W wielu afrykańskich krajach znacznie popra-
wiły się warunki bytowe i wskaźniki ekonomiczne. […] Dziś w dwóch trzecich z 48 
krajów leżących na południe od Sahary istnieje polityczny pluralizm2.

W późniejszych latach przeważały jednak opinie negatywne. Już w rok po 
optymistycznym artykule Garzteckiego i Wojciechowskiego, Rafał Ziemkiewicz 
pisał: W państwach afrykańskich, którym demokrację ofi arowali byli kolonizato-
rzy, eksperyment niepodległości skończył się mnóstwem zamachów, plemiennych 
wojen i osunięciem się w nędzę. Degrengoladzie uległa nawet Rodezja, która wy-
dawała się krajem gotowym do udźwignięcia niepodległości. Sytuacja Zimbabwe 
stanowi przedostatni z serii dowodów, że wybrana droga była błędna. Ostatnim 
będzie gospodarczy upadek RPA3.

W 2004 roku, przy okazji opisywania konfl iktu w Darfurze, Agata Jabłońska 
twierdziła z kolei: Dziś, kiedy patrzymy na mapę tego kontynentu pociętą wykre-
ślonymi przy linijce granicami i obserwujemy kolejne plemienne rzezie dokony-
wane przy użyciu karabinów maszynowych i rakiet, narzuca się myśl o potrzebie 
nowego kolonializmu. Bez powrotu białych do Afryki ten kontynent stanie się ma-
tecznikiem terroryzmu, rozsadnikiem AIDS i masową rzeźnią niewinnych ludzi. 
Sztuczne państewka, rządzone przez komunizujących lub islamskich dyktatorów, 
nie poradzą sobie z niczym poza mordowaniem własnych obywateli4.

W sporządzonym pod koniec 2007 roku rankingu znaczenia poszczególnych 
kontynentów Afryka zajęła ostatnie, szóste miejsce. Witold Orłowski tak podsu-
mowuje ten region: Afryka to największe gospodarcze niepowodzenie świata, kon-
tynent, którego PKB na mieszkańca jest dziś niższy, niż był ćwierć wieku temu. Jego 

2  M. Garz teck i , T. Wojc iechowsk i : Czarna nadzieja, Wprost 2001, nr 37, s. 104.
3  R. Z iemkiewicz : Postępowy neokolonializm, Wprost 2002, nr 9, s. 73.
4  A. Jab łoń ska : Dyplomacja kanonierek, Wprost 2004, nr 35, s. 83.



105

M
AT

ER
IA

ŁY

ludność dziesiątkują wojny domowe i zarazy, a wielu ludziom nadal w oczy zagląda 
śmierć głodowa. Oczywiście, są dwie Afryki – radząca sobie jako tako arabska Afry-
ka Północna oraz znajdująca się w stanie nieprzerwanej gospodarczej zapaści Afry-
ka Subsaharyjska. Afrykanin dysponuje najsłabszymi atutami spośród mieszkańców 
wszystkich kontynentów – i nic nie wskazuje, aby miało to się w nadchodzących latach 
zmienić na lepsze5.

Powyższe cytaty pozwalają wnioskować, że elementem polityki redakcyjnej 
Wprost w kwestii Afryki był pesymizm. O kontynencie pisało się – poza nielicz-
nymi wyjątkami – w negatywnym świetle. Przede wszystkim jednak dziennikarze 
tygodnika wyrażali pesymizm w kwestii perspektyw Afryki na przyszłość. Prowa-
dziło to do formułowania kontrowersyjnych propozycji rozwiązania problemów, 
postulatów dyplomacji kanonierek (Agata Jabłońska) i postępowego kolonializmu 
(Rafał Ziemkiewicz). Tym samym dziennikarze Wprost przedstawiali mieszkań-
ców kontynentu jako niezdolnych do samodzielnej poprawy swego losu. Afryka-
nie nie potrafi li znaleźć remedium na własne problemy, ale – zdaniem Jabłońskiej 
i Ziemkiewicza – potrzebne zasoby i umiejętności posiadali „ludzie Zachodu”. 

Jak pokazują dziennikarze Polityki i Newsweeka, paternalistyczny stosunek 
do mieszkańców kontynentu nie jest jedyną postawą obecną w analizowanym 
okresie na łamach polskich tygodników opinii.

Polityka wydaje się być zdecydowanie mniej krytyczna, choć nie brak rów-
nież negatywnych opinii o możliwościach rozwoju Afryki. W 2004 roku Adam 
Leszczyński pisał: Dziś Afryka pojawia się na ekranach wielkich sieci telewizyj-
nych bardzo rzadko. W dodatku główne newsy dotyczą wojen, głodu i epidemii 
AIDS, czyli nieszczęść, które wielu ludzi na Zachodzie skłonnych jest uznać za, 
przynajmniej częściowo, zawinione przez Afrykanów. Tworzy to wizerunek konty-
nentu niestabilnego i niesprzyjającego nie tylko inwestycjom, ale nawet wakacyj-
nym wycieczkom. Zmienić ten obraz mógłby dziś tylko cud – ale czekanie na cud 
to wątła nadzieja na lepsze życie dla 680 mln ludzi6. 

Niemal trzy lata później ten sam autor wypowiada się o Afryce w zgoła od-
miennym tonie: Dawno już, mimo wojen w Somalii i Darfurze, Afryce nie powo-
dziło się tak dobrze jak teraz. […] Afryka nadal jest kontynentem niewyobrażalnej 
nędzy. Epidemia AIDS nie słabnie, a kraje afrykańskie wciąż ustanawiają smutne 
rekordy w rankingach korupcji. Kontynent zmienia się jednak bardzo szybko – 
i po raz pierwszy od dziesięcioleci te zmiany dają powody do optymizmu7. 

Podobny dualizm – jednak z przewagą optymizmu – przejawia się w artykule 
„Nowe kolory czarnej Afryki” Jędrzeja Winieckiego. W 2010 roku pisał on: […] 
gospodarki wielu afrykańskich krajów są lepiej prowadzone, kroczek po kroczku 
postępuje demokratyzacja, przychodzą coraz lepiej wykształcone pokolenia, poja-

5  W. Or łowsk i : Kto rządzi światem, Wprost 2007, nr 49, s. 87.
6  A. Leszczyńsk i : Czekając na cud, Polityka/Niezbędnik Inteligenta 2004, nr 38, s. 17.
7  Tenże : Na Czarnym Lądzie trochę jaśniej, Polityka 2007, nr 2, s. 46–48.

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



106 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

wia się silna klasa średnia. […] mimo przerażającego bagażu w ciągu ostatnich 
15 lat wydarzyło się w Afryce wiele dobrego i perspektywa jest dużo lepsza8. 

Polityka przedstawia więc nieco bardziej optymistyczną wizję sytuacji 
w Afryce w pierwszej dekadzie XXI wieku. Co istotne, nawet jeśli pojawiają się 
niepokojące fakty i dane, to są one przedstawiane raczej bez emocji. Dziennikarze 
tego tygodnika wystrzegają się paternalistycznej postawy charakteryzującej nie-
których autorów publikujących we Wprost. Nie opisują problemów Afryki z po-
zycji wszechwiedzących mędrców. Pochylają się nad różnorodnością kontynentu 
z pokorą i umiejętnie podkreślają, że sytuacja w tym regionie zmienia się tak 
dynamicznie, iż nie sposób ująć jej w sztywne ramy.

Dziennikarze Newsweeka również dostrzegają pesymistyczne i optymistyczne 
aspekty sytuacji w Afryce w pierwszych latach XXI wieku. W 2005 roku Tom 
Masland pisał: Nie ma nadziei dla Afryki. Jej 850 mln mieszkańców żyje dziś 
w większej biedzie niż 25 lat temu. Głównie z powodu AIDS średnia życia spadła, 
a śmiertelność wśród noworodków jest coraz większa. […] Jednak poza chaosem 
wyzierającym z prasowych tytułów rysuje się obiecująca rzeczywistość9. 

Bardzo pozytywnie o rozwoju ekonomicznym kontynentu wypowiada się 
w 2007 roku Marta Miłkowska, pisząc: Gospodarka Czarnego Lądu rośnie naj-
szybciej od 20 lat. […] Afryka robi kokosy na bogactwach naturalnych. Ale też 
walczy z korupcją, inwestuje w edukację, korzysta z rewolucji w komunikacji, któ-
rą przyniosła telefonia komórkowa i Internet. W ponad 30 krajach na kontynencie 
odbywają się już demokratyczne wybory10. 

Podobną opinię głosi w 2010 roku Jerry Guo: Afryka jest na progu gospodar-
czego odrodzenia. […] nie stoi za tym sprzedaż surowców, takich jak ropa czy 
diamenty, ale kwitnący rynek wewnętrzny, największy poza Indiami i Chinami. 
[…] Szybko rosnąca afrykańska klasa średnia może liczyć 300 mln […]. Afryka 
wciąż jednak pozostaje na peryferiach rynków wschodzących11.

Newsweek wyraża więc umiarkowany optymizm. Podobnie jak Polityka 
i w opozycji do Wprost, raczej prezentuje i analizuje sytuację, niż ocenia i zaleca 
mniej lub bardziej radykalne rozwiązania. Wydaje się, że zdaniem dziennikarzy 
tygodnika czas jest sprzymierzeńcem Afrykanów – pozytywne symptomy roz-
woju gospodarczego, społecznego i politycznego zwiastują pomyślną przyszłość 
kontynentu i jego mieszkańców.

Analiza trendu – zmiany obrazu Afryki w badanym okresie – przynosi więc 
zaskakujące rezultaty. Newsweek i Polityka dostrzegły pozytywne przemiany po-
lityczne, ekonomiczne i społeczne. Pod koniec dekady 2001–2010 pisały o kon-
tynencie z wyważonym optymizmem. Natomiast Wprost, który na początku ana-
lizowanego okresu zamieścił artykuł, przedstawiający Afrykę jako region nadziei 

8  J. Win ieck i : Nowe kolory czarnej Afryki, Polityka 2010, nr 13, s. 37.
9  T. Mas land : Blizna na sumieniu świata, Newsweek 2010, nr 27, s. 50.
10  M. Mi łkowska : Afrykańskie kokosy, Newsweek 2007, nr 43, s. 38–41.
11  J. Guo : Zarabiajcie w Nigerii, Newsweek 2010, nr 11, s. 50–53.



107

M
AT

ER
IA

ŁY

i rozwoju, wraz z upływem lat stawał się coraz bardziej pesymistyczny i propo-
nował kontrowersyjne rozwiązania problemów.

Należy w tym miejscu podkreślić, że wydarzenia na kontynencie przemawiają 
raczej za wizją rzeczywistości prezentowaną przez Newsweek i Politykę. Nawet 
mając na uwadze dużą różnorodność Afryki i jej nierównomierny rozwój, można 
stwierdzić, że lata 2001–2010 były dekadą postępu. Zakończyły się wówczas kil-
kudziesięcioletnie konfl ikty wewnętrzne w Sudanie i Angoli oraz tzw. „afrykań-
ska wojna światowa” w Demokratycznej Republice Konga. Kontynent odnotował 
również znaczący wzrost gospodarczy – nawet w kryzysowych dla świata latach 
2008–2010 był on znaczący12. Z drugiej strony pierwsza dekada XXI wieku była 
również naznaczona takimi tragicznymi wydarzeniami, jak kryzys w Darfurze 
czy dalszy upadek państwa somalijskiego. W porównaniu z okresem między uzy-
skaniem niepodległości (około 1960 r.) a rokiem 2000, z perspektywy dłuższego 
czasu lata 2001–2010 będzie się raczej uznawać za dekadę rozwoju i postępu na 
kontynencie afrykańskim.

Afryka, czyli kto? Personalizacja problemów kontynentu na łamach 
Newsweeka, Polityki i Wprost

Personalizacja danej dziedziny życia polega na postrzeganiu aktywności przez 
pryzmat jednostek, np. przedstawianiu problemów politycznych poprzez opisy-
wanie (działań) przywódców. Jednym z celów autora było zbadanie, czy polskie 
tygodniki opinii piszą o problemach Afryki przez pryzmat jednostek. Jak wynika 
z tabeli 10, stopień personalizacji w analizowanych tytułach był podobny i nie 
przekroczył 20%. Różnica między Polityką, w najmniejszym stopniu personali-
zującą problemy Afryki, a Newsweekiem, w którym odsetek tego typu tekstów był 
największy – wynosi zaledwie 6%.

Tabela 10. Skupienie artykułów poruszających problematykę afrykańską w Newsweeku, 
Polityce i Wprost w latach 2001–2010 na jednej postaci.

Ujęcie ilościowe i procentowe

Newsweek Polityka Wprost
Artykuł skupiony na postaci 24 19% 14 13% 16 18%
Artykuł nie skupiony na 
postaci 103 81% 93 87% 69 82%

Źródło: opracowanie własne.

12  W 2008 r. średni wzrost gospodarczy kontynentu wyniósł 5,5%, w 2009 r. – 3,1%, w 2010 r.
– 5%. Dane za: African Economic Outlook, http://www.africaneconomicoutlook.org/en/data-
statistics/table-2-real-gdp-growth-rates-2003-2013/ (dostęp: 28.10.2012).

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



108 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

Tabela nr 11 prezentuje z kolei, jakie role społeczne pełniły postaci, na których 
skupiali się autorzy artykułów. Okazuje się, że w większości wypadków byli to 
politycy – zwłaszcza trzej przywódcy: Muammar Kaddafi  (Libia), Robert Muga-
be (Zimbabwe) i – w mniejszym stopniu – Nelson Mandela (RPA). Już sam wybór 
postaci determinuje sposób postrzegania Afryki przez czytelników. Dziennikarze 
personalizują problemy kontynentu, przedstawiając głównie dyktatorów. Stosun-
kowo częste wspominanie o Mandeli jedynie w niewielkim stopniu zmienia ten 
obraz, ponieważ podkreśla się wyjątkowość tego polityka. Pozostałe dziedziny 
życia, np. gospodarka czy problemy społeczne, nie są personalizowane. Praktycz-
nie nie pisze się o afrykańskich przedsiębiorcach, artystach czy działaczach spo-
łecznych. Tworzy to – a raczej podprogowo „przemyca” – wizerunek Afrykanów 
jako nieaktywnych, biernych, niewykazujących inicjatywy. 

Kontynent widziany jest niemal jako pozbawiony wybitnych jednostek, któ-
re przykuwają uwagę ze względu na swą konstruktywną, twórczą działalność. 
Poza wyjątkami, jedynymi wyróżniającymi się indywidualnościami są dyktato-
rzy. Afryka miała zasadniczo dwie twarze i były to oblicza despotów – jej arabska 
część reprezentowana była przez Muammara Kaddafi ego, natomiast subsaharyj-
ska – przez Roberta Mugabe.

Tabela 11. Rodzaj aktywności, podejmowanej przez osobę, na której skupiał się artykuł 
poruszający problematykę afrykańską w Newsweeku, Polityce i Wprost

w latach 2001–2010. Ujęcie ilościowe i procentowe w stosunku do ogólnej liczby 
analizowanych artykułów

Newsweek Polityka Wprost
Polityk 14 11% 11 10% 10 12%
Przedsiębiorca 3 2% 0 0 2 2%
Artysta 3 2% 0 0 2 2%
Sportowiec 2 2% 1 1% 1 1%
Działacz społeczny 1 1% 1 1% 0 0
Inny 1 1% 1 1% 1 1%
Suma 24 19% 14 13% 16 18%

Źródło: opracowanie własne.

Muammar Kaddafi 

Muammar Kaddafi  (1942–2011) był dyktatorem Libii od zamachu stanu 
w 1969 roku. Przez ponad cztery dziesięciolecia swoich autorytarnych rządów, 
aż do śmierci w 2011 r., był jednym z najbardziej ekscentrycznych przywódców 
na świecie. W polityce zagranicznej zadeklarował wrogość wobec USA i innych 



109

M
AT

ER
IA

ŁY

państw zachodnich, był inspiratorem wielu zamachów terrorystycznych. W anali-
zowanej dekadzie – latach 2001–2010 – stopniowo normalizował stosunki z daw-
nymi rywalami. Polityczna wolta – wyrzeczenie się terroryzmu i rezygnacja 
z programu budowy broni masowego rażenia – potencjalnie stanowiła bardzo 
atrakcyjny materiał dla mediów. Środki przekazu interesowały się Kaddafi m rów-
nież ze względu na jego ekscentryczny styl bycia – upodobanie bogactwa, barwne 
stroje, przyjazne stosunki z niektórymi politykami, niecodzienne wypowiedzi. 
Jak Newsweek, Polityka i Wprost przedstawiały dyktatora?

Już analiza tytułów artykułów poświęconych Kaddafi emu przez Politykę 
wskazuje na dostrzeganie zmian w polityce dyktatora: Paweł Brawo zatytułował 
swój tekst „Gepard pustyni chowa pazury”13, natomiast Krzysztof Mroziewicz –  
„Kadafi  potrafi ”14 (w domyśle – zmienić postępowanie). Cztery lata później Mro-
ziewicz wskazał na ekscentryczny charakter dyktatora, nadając swojemu artyku-
łowi tytuł „Król bez królestwa”15. Wymienieni dziennikarze określają libijskiego 
dyktatora m.in. za pomocą epitetów: złowrogi niegdyś pułkownik, despota-pajac, 
który stanowi jaskrawą mieszankę wybujałej manii wielkości i przebiegłego prag-
matyzmu, osobliwy despota, megaloman, fanatyk, który zagrażał światu, rasowy 
psychopata, wyrafi nowany, zdeterminowany, król królów16. Dziennikarze poświę-
cają sporo miejsca stosunkom dyktatora z innymi państwami, zwłaszcza z USA 
i europejskimi. W tym kontekście pisze się głównie o zmianie w polityce zagra-
nicznej i pojednaniu z dawnymi wrogami. Dziennikarze podkreślają, że nowy 
kurs podyktowany jest jedynie względami pragmatycznymi.

Co istotne, choć trzy artykuły o Kaddafi m pochodzą z lat 2003, 2004 i 2008, 
wizerunek przywódcy i zakres opisywanych problemów praktycznie się nie różni. 
Dziennikarze uaktualniają jedynie niektóre informacje, stale jednak odwołując się 
do przeszłości (np. do sporu z USA i amerykańskiego bombardowania Trypolisu 
w 1986 roku) i opisując bieżące zabiegi dyktatora, mające na celu powrót Libii 
do społeczności międzynarodowej. Należy przyznać, że teksty te różnić się nie 
mogły. Po pierwsze, analizowany okres rzeczywiście charakteryzował się stabili-
zacją w polityce Kaddafi ego. O dyktatorze – ze względu na jego atrakcyjność dla 
mediów – nie sposób było nie pisać. Równocześnie – po drugie – profi l tygodni-
ków opinii wymuszał pewne ramy pisania o Kaddafi m.

Jeszcze więcej miejsca poświęcił Kaddafi emu Newsweek. Pisano o dyktatorze 
w 2002 roku (dwa artykuły), 2007 (dwa artykuły), 2008 i 2009 roku. Podobnie, 
jak w wypadku Polityki, również tutaj sama analiza tytułów wskazuje, że autorzy 
skupili się na zmianie w polityce zagranicznej Libii, odwołując się do ekscen-
trycznego charakteru dyktatora (tytuły: „Pułkownik potulnieje”, „Libijski kame-

13  P. Bravo : Gepard pustyni chowa pazury, Polityka 2003, nr 35, s. 53.
14  K. Mroz iewicz : Kadafi  potrafi , Polityka 2004, nr 1, s. 17.
15  Tenże : Król bez królestwa, Polityka 2008, nr 38, s. 68–71.
16  P. Bravo : jw.; K. Mroz iewicz : Kadafi  potrafi , jw., oraz t enże : Król bez królestwa, 

Polityka 2008, nr 38, s. 68–71.

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



110 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

leon”, „Wściekły pies już nie kąsa”, „Powrót Beduina”, „Beduin na salonach”, 
„Afrykę mą widzę ogromną”)17.

W samych artykułach Kaddafi ego określano m.in. następujący sposób: od po-
nad 30 lat najbardziej zajadły wróg Stanów Zjednoczonych i Zachodu, polityczny 
parias, czyniący królewskie gesty, porywczy i nieobliczalny władca, mało wia-
rygodny partner, bojowy polityk, libijski kameleon, północnoafrykański satrapa, 
mistrz sztuki przetrwania, skromny megaloman, archetyp dyktatora terrorysty, 
nawrócony bad boy18. Dziennikarze pisali głównie o barwnym charakterze dyk-
tatora oraz o zmianie w polityce zagranicznej, gdzie dawna wrogość i pamięć 
o makabrycznych zamachach ustępuje miejsca politycznym i fi nansowym kalku-
lacjom19. Podobnie, jak w Polityce, także w Newsweeku wizerunek Kaddafi ego 
nie ewoluował w czasie. W pierwszym i w ostatnim artykule z badanego okresu 
można znaleźć podobnie brzmiące fragmenty o nawiązaniu poprawnych stosun-
ków z Zachodem i kolejnych ekscentrycznych zachowaniach20.

W analizowanym okresie Wprost poświęcił Kaddafi emu cztery artykuły 
(w roku 2003, 2004 – dwa i w 201021). Zaliczył go również do „pięciu najdziw-
niejszych” przywódców (2010)22, ale tytuły materiałów we Wprost nie były tak 
sugestywne. Wyjątkiem był artykuł Konrada Kołodziejskiego: o ironicznym tytu-
le „Baranek Kaddafi ”. Pozostałe: „Zielona książeczka czekowa”, „Wirówka Kad-
dafi ego” i „Pułkownik, czyli król królów” były w miarę neutralne i niedefi niujące. 

Dziennikarze Wprost tak określali Kaddafi ego: baranek, wariat w stu procen-
tach, libijski autokrata, potrafi ący być nie tylko wściekłym psem, ale i chytrym 
lisem, jeden z głównych sponsorów terroryzmu na świecie, ambitny, co najmniej 
malowniczy, który choć wciąż krytykowany, a nawet wyśmiewany, zdobywa po-

17  W. Rogac in : Pułkownik potulnieje, Newsweek 2002, nr 6, s. 46–47; W. Rogac in : Afrykę 
mą widzę ogromną, Newsweek 2002, nr 46, s. 68–69; M. Marczak : Libijski kameleon, Newsweek 
2007, nr 4, s. 56; A. Moravcs ik : Wściekły pies już nie kąsa, Newsweek 2007, nr 30, s. 50–51;
R. S te fan ick i : Powrót Beduina, Newsweek 2008, nr 47, s. 42–43; J. G iz iń sk i , M. Rybarczyk : 
Beduin na salonach, Newsweek 2009, nr 38, s. 58–62.

18  W. Rogac in : Pułkownik potulnieje, jw.; t enże : Afrykę mą widzę ogromną, Newsweek 
2002, nr 46, s. 68–69; M. Marczak : jw.; A. Moravcs ik : jw.; R. S te fan ick i : jw.; J. G iz iń sk i , 
M. Rybarczyk : jw., s. 58–62.

19  W. Rogac in : Pułkownik potulnieje, jw., s. 46.
20  Np. W. Rogac in  pisze w 2002 roku: „Przed libijskim dyktatorem Muammarem Kaddafi m 

uchylają się drzwi na dyplomatyczne salony Zachodu. Dawna wrogość i pamięć o makabrycznych 
zamachach ustępuje miejsca politycznym i fi nansowym kalkulacjom”. W. Rogac in : Pułkownik 
potulnieje, jw., s. 46. W 2009 roku J. Giziński i M. Rybarczyk piszą z kolei: „W 40. rocznicę dojścia do 
władzy pułkownik Kaddafi  mógł z satysfakcją stwierdzić, że Zachód – jeszcze niedawno oskarżający 
go o sponsorowanie terroryzmu – leży mu u stóp, zabiegając o względy Libii”. J. G iz iń sk i ,
M. Rybarczyk : jw., s. 58–62.

21  K. Ko łodz ie j sk i : Baranek Kaddafi , Wprost 2003, nr 35, s. 88–89; J. Urbanowicz : 
Zielona książeczka czekowa, Wprost 2004, nr 33, s. 42–45; A. Jab łoń ska : Wirówka Kaddafi ego, 
Wprost 2004, nr 51, s. 104–105; W. Keda j : Pułkownik, czyli król królów, Wprost 2010, nr 37,
s. 60–61.

22  W. Keda j : Pięciu najdziwniejszych, Wprost 2010, nr 52, s. 108.



111

M
AT

ER
IA

ŁY

zycję uznawanego męża stanu23.Wprost na przestrzeni analizowanej dekady także 
publikował bardzo podobne w swej wymowie teksty. Jedyną istotną różnicą jest 
sposób postrzegania relacji Kaddafi ego ze światem zachodnim. O ile Konrad Ko-
łodziejski (Wprost) pisał, że to twarda polityka Białego Domu rzuciła libijskiego 
dyktatora na kolana24, Polityka i Newsweek uważały, że to przywódca Libii dyk-
tuje warunki politykom zachodnim (W 40. rocznicę dojścia do władzy pułkownik 
Kaddafi  mógł z satysfakcją stwierdzić, że Zachód – jeszcze niedawno oskarżający 
go o sponsorowanie terroryzmu – leży mu u stóp, zabiegając o względy Libii25).

Trzy polskie tygodniki opinii przedstawiały więc podobnie Muammara Kad-
dafi ego. Stosowano tę samą logikę wywodu – prezentowano wcześniejsze działa-
nia dyktatora i opisywano bieżące wydarzenia, by ukazać kontrast między prze-
szłością a teraźniejszością, a całość opatrywano przykładami ekscentrycznych 
zachowań przywódcy. Co więcej, przytaczano bliźniaczo podobne (prawdopo-
dobnie te same, lecz w różny sposób przetłumaczone i „ubarwione”) wypowiedzi 
Kaddafi ego: Rewolucyjni przywódcy nie przechodzą na emeryturę ani nie podają 
się do dymisji – Wojciech Rogacin w Newsweeku26; Przywódcy rewolucyjni nie 
są jak napoje w puszkach – nie mają daty ważności – Paweł Bravo w Polityce27. 
Niezależnie od autora, daty publikacji i tygodnika, wszystkie teksty zawierają 
spójny obraz dyktatora; żaden nie zaskakuje czytelnika.

Robert Mugabe

Drugim najbardziej eksponowanym przywódcą afrykańskim był Robert Mugabe 
(ur. 1924), od 1980 roku władający południowoafrykańskim Zimbabwe. Polityk 
ten początkowo cieszył się szerokim poparciem społecznym oraz uznaniem mię-
dzynarodowym, głównie ze względu na to, że opowiadał się za kompromisem 
pomiędzy białą i czarną ludnością. Stopniowo jednak jego rządy nabierały cech 
autorytaryzmu, a nieudana reforma rolna z początku XXI wieku, polegająca na 
odbieraniu ziemi białym farmerom, pogrążyła gospodarkę kraju w głębokim kry-
zysie. Mugabe pozostał jednak na stanowisku prezydenta. 

Dziennikarze Polityki poświęcili Mugabe trzy artykuły – dwa zostały opubliko-
wane w 2002 roku, a jeden w 2008. Dodatkowo, w 2009 roku Adam Szostkiewicz 
na łamach Polityki zestawił postać prezydenta Zimbabwe z Nelsonem Mandelą28. 
W odróżnieniu od materiałów o Kaddafi m, których tytuły albo zawierały nazwi-
sko dyktatora, albo odnoszący się do niego rzeczownik (Beduin, pułkownik), ty-
tuły artykułów o przywódcy Zimbabwe związane były z problemami państwa 

23  K. Ko łodz ie j sk i : jw., s. 88–89; J. Urbanowicz : jw., s. 42–45; A. Jab łoń ska : Wirówka 
Kaddafi ego, jw., s. 104–105; W. Keda j : Pułkownik, czyli król królów, jw., s. 60–61; t enże : Pięciu 
najdziwniejszych, jw., s. 108.

24  K. Ko łodz ie j sk i : jw., s. 88.
25  J. G iz iń sk i , M. Rybarczyk : jw., s. 58.
26  W. Rogac in : Pułkownik potulnieje, jw., s. 47.
27  P. Bravo : jw., s. 53.
28  A. Szos tk iewicz : Czarny i biały charakter, Polityka 2009, nr 17, s. 82–84.

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



112 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

i jego mieszkańców lub z działaniami Mugabe, jednoznacznie wskazując na złą 
sytuację w kraju29.

Z treści artykułów można wywnioskować, że Robert Mugabe charakteryzuje 
się takimi cechami, jak żądza władzy i mściwość, to wpatrzony w lustro pajac 
w okularach, rasista, autokrata, tyran, symbol współczesnego afrykańskiego de-
spoty nieudacznika30; najczęściej opisywany jest jako typowy dyktator; autorzy 
artykułów skupiają się nie na jego osobie, a na sytuacji w Zimbabwe. Osią więk-
szości artykułów jest katastrofalna w skutkach reforma rolna. 

Przez pryzmat niepowodzenia tego przedsięwzięcia dziennikarze piszą o pre-
zydencie, często ironicznie np. Reforma Mugabego zlikwidowała dobrobyt i przy-
niosła głód. W Zimbabwe dojdzie zatem do przekształcenia ruin w ruiny. I to jest 
wkład Mugabego w dzieło budowy własnego kraju31. Interesującym zabiegiem 
było zestawienie dyktatora z symbolem walki o wolność i demokrację, Nelsonem 
Mandelą. Adam Szostkiewicz na łamach Polityki w ostrych słowach przedstawiał 
Mugabe, kontrastując jego cechy z byłym prezydentem RPA. Wizerunek dykta-
tora nie ewoluował. 

Newsweek poświęcił Mugabe trzy artykuły, publikowane w latach 2002, 
2008 i 2010; dwa tytuły skupiały się na sytuacji Zimbabwe i jego mieszkańców 
(„Czarna rozpacz”32, „Za dolara dziennie”33), trzeci („Ostatni król Zimbabwe”34) 
odwoływał się do dyktatora, nawiązując też do fi lmu o Idi Aminie z Ugandy. 
W tekstach artykułów Newsweeka Mugabe określany jest w następujący sposób: 
bezwzględny, waleczny i zdecydowany, silny i sprytny, najstarszy dyktator świata, 
sędziwy, zadowolony i pełen optymizmu, wykształcony, obnosi się ze swoim we-
getarianizmem, katolicyzmem i wrogością wobec homoseksualizmu, oszust utrzy-
mujący się przy władzy przy pomocy fałszerstw i nadużyć, ktoś kto był bohaterem 
narodu, okazał się zwykłym despotą, rządzi żelazną ręką, prowadząc szaleńcze, 
lewicowe eksperymenty ekonomiczne, skorumpowany35. Podobnie jak w Polity-
ce, także w Newsweeku wizerunek dyktatora nie zmienia się na przestrzeni lat. 
Dziennikarze podkreślają jedynie zmianę, jaka dokonała się w stylu sprawowania 
władzy i poglądach Mugabe w porównaniu z początkowym okresem jego rządów. 
O prezydencie Zimbabwe pisze się albo źle, albo ironicznie. Krytykuje się go 

29  M. Łukas ik : Ziemia obiecana, Polityka 2002, nr 10, s. 38–39; K. Mroz iewicz : Czarna 
rozpacz, Polityka 2002, nr 36, s. 50–51; J. Win ieck i : Głodni milionerzy, Polityka 2008, nr 20,
s. 62–63.

30  M. Łukas ik : jw., s. 38–39; K. Mroz iewicz : Czarna rozpacz, jw., s. 50–51; J. Win ieck i : 
Głodni milionerzy, jw., s. 62–63; A. Szos tk iewicz : Czarny i biały charakter, jw., s. 82–84.

31  K. Mroz iewicz : Czarna rozpacz, jw., s. 51.
32  T. Mas land : Czarna rozpacz, Newsweek 2002, nr 9, s. 56.
33  S. Opryszek : Za dolara dziennie, Newsweek 2010, nr 2, s. 40–41.
34  M. Rybarczyk : Ostatni król Zimbabwe, Newsweek 2008, nr 13, s. 42–43.
35  T. Mas land : Czarna rozpacz, jw., s. 56; S. Opryszek :  jw., s. 40–41; M. Rybarczyk , 

jw., s. 42–43.



113

M
AT

ER
IA

ŁY

głównie za nieudaną reformę rolną i zwalczanie opozycji, nie tylko politycznej 
(obrywa się nawet artystom)36.

Wprost opublikował trzy artykuły o Robercie Mugabe. Ukazały się one w latach 
2002, 2005 i 2006. Ich tytuły („Czarno na białym”37, „Demokracja głodowa”38) 
odnosiły się bardziej do kraju i społeczeństwa niż do samego dyktatora, choć 
jeden z nich – „Mugabeland”39 – wskazuje na silne utożsamienie państwa z jego 
przywódcą. W treści artykułów Robert Mugabe był określany w następujący spo-
sób: rządny władzy, bezwzględny, wszechstronnie wykształcony ludowy bohater, 
afrykańskie połączenie Castro i Hitlera, zapatrzony w Chiny komunista, lubi 
pompę, dba o rodzinę, izolowany40. 

Wizerunek dyktatora na łamach Wprost jest więc stosunkowo podobny do 
przedstawionego przez Politykę i Newsweeka. Sposób prezentowania postaci nie 
różnił się u poszczególnych autorów i nie zmieniał się w kolejnych artykułach, 
publikowanych na przestrzeni czterech lat. Podkreśla się, że mimo wykształcenia 
i obiecującego początku rządów, z biegiem czasu Mugabe zaprowadził autorytar-
ne rządy i zrujnował gospodarkę kraju.

Podsumowując, Robert Mugabe był bardzo podobnie przedstawiany przez 
analizowane tygodniki. Znaczące jest, że Polityka i Newsweek, opisując sytuację 
w Zimbabwe, w tym samym roku (2002) opublikowały artykuły o tym samym 
tytule – „Czarna rozpacz”41. Wizerunek dyktatora nie zmieniał się na przestrzeni 
dekady i był kształtowany głównie przez wydarzenie z jej początku – reformę 
rolną, polegającą na odebraniu ziemi białym farmerom, która doprowadziła go-
spodarkę kraju do ruiny. Na tle kryzysu ekonomicznego przedstawiano postać 
dyktatora, podkreślając głównie jego ekscentryczny charakter, chęć utrzymania 
się przy władzy i bezwzględne zwalczanie opozycji.

Nelson Mandela

Listę polityków afrykańskich, którym wszystkie trzy analizowane tygodniki po-
święciły uwagę, zamyka Nelson Mandela. Urodzony w 1918 roku, poświęcił 
swoje życie na walkę o prawa czarnej większości mieszkańców Republiki Po-
łudniowej Afryki. Za opór wobec systemu segregacji rasowej (apartheid), został 
skazany na dożywocie. W 1990 roku wyszedł z więzienia i stał się architektem 
demokratycznych przemian w RPA. W 1993 roku został uhonorowany Pokojową 
Nagrodą Nobla, rok później objął urząd prezydenta, który sprawował do 1999 
roku. W analizowanym okresie nie brał aktywnego udziału w życiu politycznym, 

36  T. Mas land : Czarna rozpacz, jw.
37  O. Budrewicz : Czarno na białym, Wprost 2002, nr 39, s. 104–107.
38  Tenże : Demokracja głodowa, Wprost 2006, nr 1, s. 70–72.
39  G. Sadowsk i : Mugabeland, Wprost 2005, nr 15, s. 110.
40  O. Budrewicz : Czarno na białym, jw.; O. Budrewicz : Demokracja głodowa, jw.;

G. Sadowsk i , jw.
41  T. Mas land : Czarna rozpacz, jw.; K. Mroz iewicz : Czarna rozpacz, jw.

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



114 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

pozostając symbolem pokojowych przemian i angażując się w działalność chary-
tatywną.

W latach 2001–2010 Polityka zamieściła dwa materiały o Nelsonie Mandeli. 
W 2008 roku tygodnik opublikował artykuł południowoafrykańskiego dziennika-
rza Stephena Grootesa pt. „Mieliśmy Mandelę i szczęście”42, rok później Adam 
Szostkiewicz porównał N. Mandelę i R. Mugabe w artykule „Czarny i biały 
charakter”43. Już tytuły materiałów podkreślają wyjątkowość postaci i pozytywny 
stosunek obu autorów do byłego prezydenta RPA.

Grootes wypowiada się o Mandeli z podziwem, opisując jego rolę w poko-
jowej transformacji RPA, nie wyrażając jednak wprost swojej opinii. Natomiast 
Adam Szostkiewicz pisze o Mandeli bardzo pozytywnie, określając go następu-
jącymi epitetami: demokrata, zapisze się w historii jako niemal święty, odniósł 
sukces, zdolny do przebaczenia (sprzątał celę choremu rywalowi politycznemu), 
stary i słaby, rządził wyobraźnią Afryki, nie uległ pokusie królowania44. Zatem 
wizerunek Mandeli w Polityce jest bardzo pozytywny. Choć w analizowanym 
okresie nie sprawował już władzy, nadal był liczącą się postacią, która inspiruje 
i może być stawiana za przykład.

Nieco inny charakter mają dwa artykuły o Mandeli opublikowane w Newsweeku 
w latach 2003 i 2005. Dziennikarze – Aleksandra Krzyżaniak i Wojciech Rogacin 
– nie przedstawiają w nich sylwetki przywódcy. Piszą natomiast o konkretnych 
problemach związanych z jego wizerunkiem („Marka Mandela”)45 i sposobami 
upamiętniania go przez rodaków („Sto dziesięć metrów wolności”)46. Dzienni-
karze nie opisują konkretnych cech Mandeli, nie określają go za pomocą cech 
charakterystycznych (poza nielicznymi wyjątkami, np. bohater, wspiera dobro 
społeczne, spiżowa postać), nie przytaczają faktów z jego biografi i. Opisują na-
tomiast postawę przywódcy wobec pewnych wydarzeń. Na przykład Aleksandra 
Krzyżaniak, relacjonując zamiar budowy gigantycznego pomnika Mandeli, pisze, 
że polityk nie będzie się bezpośrednio angażował w realizację projektu, choć „do-
cenia intencje” jego autorów. Nie pozował nawet do rzeźby47. Na tej podstawie 
można wysnuć wniosek, że były prezydent jest człowiekiem skromnym. Obydwa 
artykuły charakteryzuje podziw dla Nelsona Mandeli. 

Wprost poświęca Mandeli artykuł opublikowany przy okazji Mistrzostw Świa-
ta w Piłce Nożnej w 2010 roku. Waldemar Kedaj już w tytule określił Mandelę 
mianem patriarchy48. Dziennikarz buduje swój tekst, dzieląc go na cztery części, 
określające poszczególne aspekty życia Mandeli:

– wichrzyciel – o młodości do czasu uwięzienia,

42  S. Groo tes : Mieliśmy Mandelę i szczęście, Polityka 2008, nr 29, s. 49–51.
43  A. Szos tk iewicz : jw., s. 82–84.
44  Tamże, s. 82–84.
45  W. Rogac in : Marka Mandela, Newsweek 2005, nr 49, s. 44.
46  A. Krzyżan iak : Sto dziesięć metrów wolności, Newsweek 2003, nr 6, s. 41.
47  Tamże.
48  W. Keda j : Mandela. Jesień patriarchy, Wprost 2010, nr 24, s. 64–67.



115

M
AT

ER
IA

ŁY

– Madiba (czyli patriarcha) – o pobycie w więzieniu,
– rozwodnik – o życiu osobistym,
– prezydent – o prezydenturze i życiu Mandeli po zakończeniu kadencji 

w 1999 roku49.
Wizerunek przywódcy jest pozytywny, o czym świadczą takie określenia, jak: 

symbol pokojowej, bezkrwawej walki z wszelką przemocą; cierpliwość i moralne 
zasady, wielkie uznanie na świecie. Mandela jest przez dziennikarza podziwiany, 
ale nie mitologizowany – opisowi sukcesów towarzyszy też wyliczenie tego, cze-
go przywódcy nie udało się dokonać. Z nieskrywanym uznaniem Kedaj przyzna-
je, że nawet w obliczu niepowodzeń przywódca potrafi ł przyznać się do błędów 
i porażek.

Podsumowując, Nelson Mandela był przez wszystkich dziennikarzy przed-
stawiany bardzo pozytywnie. Należy podkreślić, że tygodniki opinii poświęcały 
mu uwagę, mimo że w analizowanym okresie nie sprawował żadnych funkcji 
publicznych. Już to świadczy o wyjątkowości polityka. Istotną różnicą pomię-
dzy tygodnikami było to, że o ile Polityka i Wprost opisywały sylwetkę Mandeli 
(a więc siłą rzeczy jego działalność w przeszłości), o tyle Newsweek skupiał się na 
konkretnych problemach z analizowanego okresu. Można więc stwierdzić, że dla 
dwóch pierwszych tygodników polityk był mało aktywnym symbolem, natomiast 
dla trzeciego – żywą legendą, która wciąż odgrywa pewną rolę.

Z powyższej analizy wynika, że we wszystkich tytułach najbardziej ekspono-
wanym przywódcą był Muammar Kaddafi , rzadziej pisano o Robercie Mugabe, 
wzmiankowano o Nelsonie Mandeli. Wizerunek poszczególnych liderów był bar-
dzo podobny w trzech tygodnikach, nie zmieniał się również w czasie – teksty 
z początku dekady są bliźniaczo podobne do tych z końca analizowanego okresu. 
Kaddafi  i Mugabe oceniani są negatywnie, Mandela – jednoznacznie pozytywnie. 
Dwaj pierwsi politycy są cały czas aktywni – sprawują najwyższe funkcje pań-
stwowe i tym samym kształtują bieżące wydarzenia. Mandela przedstawiany jest 
raczej jako „emerytowany” lider. 

Tak dobierając postaci życia politycznego, tygodniki budują obraz Afryki jako 
kontynentu rządzonego autorytarnie przez ekscentrycznych i bezwzględnych 
przywódców. Uwaga Polityki, Wprost i Newsweeka skupiona jest właśnie na Kad-
dafi m i Mugabe. Żaden inny polityk afrykański nie cieszył się taką popularnoś-
cią wśród dziennikarzy analizowanych tytułów. Polityka i Newsweek zamieściły 
jeszcze krótkie artykuły o laureatce Pokojowej Nagrody Nobla, Kenijce Wanga-
ri Maathai, natomiast w 2010 roku pierwszy z tygodników wśród „Ludzi roku” 
umieścił Paula Kagame (Rwanda) i Ellen Johnson-Sirleaf (Liberia). 

Można więc stwierdzić, że jedynie Polityka pod koniec analizowanego okresu 
zaczynała pisać o demokratycznych liderach, pokazując tym samym, że w kwestii 
przywództwa w Afryce dokonuje się postęp. Tymczasem demokratyzacja konty-
nentu postępuje od lat 90. XX wieku. Co zrozumiałe, ekscentryczni dyktatorzy 

49  Tamże.

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



116 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

są dla dziennikarzy z pozoru znacznie bardziej interesującym tematem. Jednak 
wskazanie pozytywnych przykładów, przedstawienie demokratycznych przywód-
ców, ich drogi do władzy, poglądów, również mogłoby stanowić materiał intere-
sujący, przełamują stereotypowy obraz afrykańskiego lidera.

Wnioski z analizy

W latach 2001–2010 Polityka, Wprost i Newsweek śledziły problemy Afryki ze 
zmiennym zainteresowaniem. Należy podkreślić, że tylko systematyczna lektu-
ra wszystkich trzech tygodników opinii dawałaby w miarę pełny obraz sytuacji 
na kontynencie. Żaden z tytułów nie opisał wszystkich najważniejszych kwestii. 
Nierzadko zdarzało się, że dany tygodnik (np. Wprost i Newsweek) przedstawił 
problem (np. przejęcie władzy w Somalii przez fundamentalistów islamskich 
i „talibanizacja” kraju), nie zajął się natomiast dalszym rozwojem sytuacji, skąd-
inąd wyjątkowo „medialnym” (następstwem rządów Unii Trybunałów Islamskich 
była zbrojna interwencja Etiopii).

Najwięcej artykułów o problemach Afryki opublikował Newsweek, i to pomi-
mo faktu, iż zaczął się on ukazywać we wrześniu 2001 roku, czyli osiem miesięcy 
po dacie otwierającej badany okres. Wyjątkowość tego tygodnika wynika również 
z przewagi konkurencyjnej – jest on polską edycją magazynu, który ukazuje się 
w wielu innych krajach, korzysta więc z możliwości przedrukowywania artyku-
łów zagranicznych dziennikarzy. W liczbie opublikowanych tekstów Newsweeko-
wi wyraźnie ustępują Polityka oraz Wprost. Podkreślone powyżej zmienne zain-
teresowanie problemami Afryki uwidocznia się również w „surowych” danych 
liczbowych – w 2009 roku Wprost zamieszcza na swych łamach zaledwie 3 arty-
kuły, w następnym – pięciokrotnie więcej (15). W 2006 roku wszystkie trzy tygo-
dniki publikują w sumie 23 teksty, w 2010 roku – ponad dwukrotnie więcej (50).

Poszczególne tygodniki prezentowały swoim czytelnikom różne aspekty 
wydarzeń na kontynencie afrykańskim. Jak wykazała analiza zawartości, naj-
bardziej eksponowanym tematem były szeroko rozumiane problemy polityczne 
i bezpieczeństwa, na których skupiało się od 41% (Newsweek) do 54% (Wprost) 
artykułów. W opisywaniu pozostałych kwestii tygodniki znacząco się różniły. 
Newsweek postawił na gospodarkę, której poświęcono prawie 1/4 materiałów. 
Podobnie jak Polityka, tygodnik ten sporo (niemal 1/5 tekstów) poświęcił prob-
lemom społecznym i religijnym. Trzy wymienione grupy tematyczne – polityka 
i bezpieczeństwo, gospodarka oraz społeczeństwo i religie – skupiły w sumie
od 68% (Wprost) przez 74% (Polityka) do 83% (Newsweek) artykułów. Inne kwe-
stie, np. kultura, sport, problemy ekologiczne, znalazły się na marginesie.

Wyżej przedstawiona analiza zawartości, pomimo znacznego stopnia ogólnoś-
ci, pozwoliła na wyciągnięcie interesujących wniosków. Poza wspomnianymi już 
nieregularnością i wąskim zakresem tematycznym artykułów, do największych 
wad „afrykańskiej” polityki redakcyjnej poszczególnych tytułów należy zaliczyć 



117

M
AT

ER
IA

ŁY

nieeksponowanie materiałów (przez 10 lat żaden z tytułów nie poświęcił Afryce 
ani jednej okładki), ich jednowymiarowy charakter (brak dynamizmu w opisywa-
niu okresu spektakularnych zmian) oraz niedostrzeganie subregionalnego wymia-
ru wielu problemów (jedynie szczątkowa analiza sytuacji z punktu widzenia po-
jęć ogólniejszych niż państwo, lecz bardziej szczegółowych niż cały kontynent). 
Natomiast pochwalić należy analizowane pisma za znaczny rozmiar artykułów, 
umiejętne osadzanie Afryki w kontekście problemów globalnych oraz zachowy-
wanie przez większość autorów neutralnego stosunku do opisywanych państw, 
społeczeństw i problemów.

Dalsza analiza pozwoliła wyciągnąć kolejne wnioski dotyczące sposobu pisa-
nia o Afryce przez badane tygodniki. Przede wszystkim, dziennikarze personifi -
kowali problemy kontynentu, zwracając uwagę czytelników głównie na ekscen-
trycznych dyktatorów – rządzącego Libią Muammara Kaddafi ego i władającego 
Zimbabwe Roberta Mugabe. Wyraźnie mniej pisano o symbolu pokojowej walki 
o wolność, Nelsonie Mandeli oraz innych demokratycznych liderach (np. Ellen 
Johnson-Sirleaf z Liberii). Tym samym budowano wizerunek całego kontynentu 
jako zdominowanego przez dyktatorów, a podkreślanie ich wieloletniego stażu 
na najwyższych stanowiskach sugerowało czytelnikowi pogląd o bierności spo-
łeczeństw, poddających się woli tyranów. Wydarzenia mające miejsce już po za-
kończeniu analizowanego okresu – rewolucje w krajach arabskich, w tym w Libii 
i Egipcie, gdzie obalono władających od kilku dziesięcioleci dyktatorów – poka-
zują, jak w rzeczy samej bardzo chwiejna była ta specyfi czna forma stabilności, 
oparta na rządach autorytarnych.

O ile liderzy polityczni byli przedstawiani stosunkowo podobnie we wszyst-
kich tygodnikach, o tyle analizowane tytuły różniły się w ocenie obecnej sytu-
acji w Afryce i perspektyw na przyłość. Najbardziej optymistyczne materiały 
zamieszczał Newsweek, aczkolwiek był to optymizm wyważony. Polityka wy-
raźniej dostrzegała dualizm – podkreślano, że w Afryce dokonuje się rozwój, jed-
nak droga do dobrobytu będzie jeszcze długa. Najbardziej krytyczny był Wprost, 
który z pesymizmem wypowiadał się o możliwości samodzielnego rozwiązania 
przez mieszkańców kontynentu najbardziej palących problemów. Co najmniej 
trzykrotnie dziennikarze i publicyści Wprost nawoływali polityków państw za-
chodnich do interwencjonizmu, proponując postępowy neokolonializm i dyplo-
mację kanonierek.

W analizowanym okresie obraz Afryki w Polityce, Wprost i Newsweeku jest 
więc niejednoznaczny. Obok wymownych tytułów „Nie jest różowo na Czarnym 
Lądzie” (Polityka), „Czarna rozpacz” (Polityka i Wprost), można odnaleźć rów-
nie sugestywne: „Na Czarnym Lądzie trochę jaśniej” (Polityka) czy „Czarna na-
dzieja” (Newsweek). Choć dominują historie dramatycznej biedy, wojen, represji 
i społecznego zacofania, nie brak również success stories – opowieści o pozy-
tywnych przemianach, o „zwykłych ludziach” próbujących poprawić swój los, 
wreszcie o całych społeczeństwach i państwach doświadczających bezpreceden-
sowego rozwoju i stabilności.

AFRYKA NA ŁAMACH NEWSWEEKA, POLITYKI I WPROST...



118 KRZYSZTOF TLAŁKA
M

AT
ER

IA
ŁY

Który z analizowanych tygodników polecić osobie zainteresowanej proble-
matyką afrykańską? Wydaje się, że z uwagi na ilość artykułów, ich tematyczne 
zróżnicowanie, wysoką wartość merytoryczną, wyważony ton oraz możliwość 
zapoznania się z opiniami dziennikarzy z wielu krajów, liderem wśród polskich 
tygodników opinii jest Newsweek. Wysoko należy cenić również Politykę, szcze-
gólnie za profesjonalizm i doskonały warsztat dziennikarski wieloletnich komen-
tatorów spraw międzynarodowych – Adama Szostkiewicza, Krzysztofa Mro-
ziewicza i Marka Ostrowskiego oraz za „przekrojowe” (w stosunkowo krótkiej 
formie dobrze ukazujące złożoność problemów Afryki) artykuły Adama Lesz-
czyńskiego. Wprost publikuje natomiast najbardziej wyraziste i kontrowersyjne 
opinie. Nie oceniając ich zasadności, należy stwierdzić, że dziennikarze i publi-
cyści realizują w ten sposób misję tygodnika – odpowiednio naświetlają czytelni-
kowi daną kwestię i prezentują własne zdanie.

STRESZCZENIE

Afryka na łamach Newsweeka, Polityki i Wprost w latach 2001–2010

Artykuł omawia, jak wybrane polskie tygodniki opinii – Newsweek, Polityka i Wprost – w la-
tach 2001–2010 przedstawiały problemy Afryki, szczególnie kwestie najważniejszych postaci 
życia publicznego na kontynencie oraz wizję obecnej sytuacji i perspektyw państw regionu. 
Badania, wykorzystujące analizę zawartości oraz analizę dyskursywną, wykazały stosunkowo 
niewielkie zainteresowanie problematyką afrykańską ze strony badanych tytułów. Podejmowa-
no głównie tematy związane z polityką i bezpieczeństwem, w mniejszym stopniu zajmow-
ano się gospodarką i kwestiami społeczno-religijnymi. Analizowane tygodniki często pisały 
o Afryce przez pryzmat dyktatorów – Muammara Kaddafi ego i Roberta Mugabe. Najbardziej 
krytycznie i pesymistycznie o możliwościach rozwoju i postępu na kontynencie pisał Wprost, 
natomiast Newsweek i Polityka wyrażały się na ten temat z umiarkowanym optymizmem.

Słowa kluczowe: polskie tygodniki opinii, Afryka, analiza zawartości, analiza dyskursu




