
zarządzanie mediami
Tom 9(1)2021, s. 55–80 

doi: 10.4467/23540214ZM.21.002.13050
www.ejournals.eu/ZM

Mateusz Bartoszewicz
Uniwersytet Wrocławski 
mateusz.bartoszewicz@uwr.edu.pl

Filip Gołębiewski
Instytut Dyskursu i Dialogu 
Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Academia Rerum Socialium UMK w Toruniu
filip.a.golebiewski@gmail.com

PARADOKS OPŁACALNOŚCI. STRONNICZOŚĆ 
POLITYCZNA NA POLSKIM RYNKU MEDIALNYM – 
PRÓBA SYNTEZY

Abstract

THE PROFITABILITY PARADOX. POLITICAL BIAS ON THE POLISH MEDIA 
MARKET – AN ATTEMPT OF A SYNTHESIS

The study includes an attempt to synthesize the basic trends of political bias of 14 relevant media en-
tities appearing on the Polish media market in a context of their readership and viewership. Search-
ing for an intersubjectively consistent analytical perspective, the authors use critical and compara-
tive analysis of the results of empirical research contained in the literature of the subject, as well as 
the content of specialized institutional reports, with a respect to the methods of critique of sources. 
Due to the processual nature of the development of the media market in Poland, some of the re-
sults of empirical research cited goes back to year 2010 but the vast majority concerns year 2015 and 
the next ones. In the introduction, the authors refer to the universal agreement of researchers of the 
quality of Polish public debate regarding its critical assessment. The first section of the article con-
tains a description of the methodological assumptions made. The next three contain an attempt to 
synthesize the basic bias trends of relevant media titles within each of the three segments of media 
activity: [1] the press sector of nationwide dailies; [2] the weekly sector of opinion-forming maga-
zines; and [3] the 24-hour news television sector. The last part of the study contains conclusions and 
reference to the research results of the political parallelism concept.

Keywords: media bias, political parallelism, Polish public debate, journalism, managing the me-
dia system

   orcid.org/0000-0002-4988-9934

   orcid.org/0000-0002-8562-0035

Wydanie w otwartym dostępie na licencji CC BY-NC-ND

This is an open access article under the CC BY-NC-ND license



56

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski

Wprowadzenie (wstęp i tło teoretyczne)

W klasycznej już pracy Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu 
porównawczym Paolo Mancini i Daniel Hallin (2007) wyróżnili model spolaryzo-
wanego pluralizmu, zwany również śródziemnomorskim. Mimo że w pierwotnym 
zamyśle autorów miał on odnosić się do krajów południa Europy, część badaczy 
(Dobek-Ostrowska, 2011a; 2011b, s. 49; Dobek-Ostrowska, 2015, s. 37–39; Nieren-
berg, 2011, s. 61) od lat uznaje go za adekwatny do opisu polskiego systemu me-
dialnego:

Współczesny [2007–2010] rynek polskich mediów charakteryzuje się wysokim stopniem 
paralelizmu politycznego, odnoszącego się nie tylko do mediów publicznych. Także rola 
państwa w systemie medialnym wydaje się być znacząca. To sprawia, że nasz system me-
dialny, wedle kryteriów zaproponowanych przez Hallina i Manciniego, należałoby zali-
czyć do modelu spolaryzowanego pluralizmu, charakterystycznego dla europejskich kra-
jów śródziemnomorskich (Nierenberg, 2011, s. 61).

Bogusław Nierenberg (2011, s. 60) odnotowuje, że upolitycznienie mediów pub-
licznych w latach 2007–2010 „osiągnęło niespotykany dotąd poziom”. Diagnoza ta 
została przedstawiona na długo przed późniejszymi wydarzeniami polityczno-me-
dialnymi, związanymi m.in. ze zwycięstwem obozu Zjednoczonej Prawicy w wybo-
rach prezydenckich i parlamentarnych w roku 2015, jak również z następującymi 
po nich – kolejno – przejęciem i podporządkowaniem mediów publicznych przez 
środowiska związane ze zwycięską partią. Pisząc o „niespotykanym dotąd poziomie 
upolitycznienia mediów publicznych”, Nierenberg prawdopodobnie nie spodzie-
wał się wówczas, że skala upolitycznienia tak znacząco wzrośnie w kolejnych latach, 
doprowadzając do wykładniczego wzrostu poziomu polaryzacji debaty publicznej. 
Skutkowało to m.in. okresowym (2019) bojkotem anteny TVP przez przedstawi-
cieli Platformy Obywatelskiej, jak również swego rodzaju „wojną medialną” na linii 
TVN24 i TVP Info (2020), w której wygaszenie zaangażowała się nawet ambasador 
Stanów Zjednoczonych w Polsce. Choćby tych kilka wymienionych problemów pol-
skiego dyskursu politycznego prowokuje do powzięcia refleksji na temat przyczyn 
przemian, które zaszły przez ostatnie 10 lat w systemie medialnym w Polsce.

Niewiele długofalowych diagnoz dotyczących procesów społeczno-politycz-
nych wywołuje wśród badaczy tak powszechną zgodę jak krytyczna ocena jakości 
polskiej debaty publicznej (Karwat, 2007, s. 14; Czyżewski, Kowalski, Piotrowski, 
2010, s. 12; Furman, 2010, s. 56; Bobrowska, 2012, s. 39; Sanecka-Tyczyńska, 2015, 
s. 99; Bartoszek, 2018; Polkowska, 2018, s. 344). Fundamentalne spory o mit zało-
życielski nowego państwa polskiego po 1989 roku, a także wypływające z nich róż-
nice światopoglądowe stanowią podstawową płaszczyznę rywalizacji na scenie po-
litycznej (Sanecka-Tyczyńska, 2015, s. 99). Bieżące spory i konflikty przebiegają nie 
tylko na poziomie komunikowania między indywidualnymi graczami medialnymi 
i politycznymi. Rywalizacja sięga o wiele głębiej – ma bowiem charakter międzydy-
skursywny (Bobrowska, 2012, s. 40).



57

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

Odrębne uniwersa symboliczne1, zorganizowane wokół przeciwstawnych śro-
dowisk medialno-politycznych, w skrajnie odmienny sposób opisują rzeczywistość 
współczesną, jak i interpretacje historyczne, oceniając je na podstawie nieprzysta-
jących do siebie kryteriów (Bartoszewicz, 2019, s. 59–60; Obacz, 2018, s. 18–19). 
Z konkurencyjnymi względem siebie i rywalizującymi ze sobą uniwersami sym-
bolicznymi (Bartoszewicz, 2019, s. 59–60) związani są przedstawiciele tożsamoś-
ciowych elit symbolicznych (Mielczarek, 2018, s. 219). Różne uniwersa, oprócz pi-
szących dlań autorów i dziennikarzy, „zasiedlają” z pozoru ci sami aktorzy życia 
politycznego, jednakże nadawane im atrybuty i sposoby dystrybucji znaczeń wy-
raźnie różnią się w zależności od uniwersum. Największe środowiska polityczne 
swoje wysokie poparcie społeczne zawdzięczają utrzymywaniu elektoratów w cią-
głej mobilizacji i działaniu według zasady divide et impera. Wymaga to stałego wy-
syłania komunikatów przez kanały komunikacyjne powiązane z „zaprzyjaźniony-
mi” ośrodkami medialnymi.

Niniejszy tekst jest próbą przyjrzenia się temu zjawisku w sferze zarządzania 
mediami oraz zwrócenia uwagi na rynkowy aspekt skrajnej polaryzacji mediów 
połączonej z ich polityzacją w ciągu ostatniej dekady. Niewykluczone bowiem, że 
racjonalne podmioty, jakimi są główne (relewantne) media w Polsce, podejmu-
jąc decyzje mające na celu radykalizację swoich przekazów, wykorzystują po pro-
stu „niedoskonałości modelu” spolaryzowanego pluralizmu dla własnych, party-
kularnych celów. To zaś może prowadzić do postawienia tezy, że ów, wyróżniony 
przez Manciniego i Hallina, model systemowy prowadzi do paradoksalnej sytuacji, 
w której dziennikarstwo bezstronne, niezwiązane z politycznym zaangażowaniem 
redakcji (czyli po prostu etyczne), staje się nieopłacalne, a profity przynosi jego cał-
kowite przeciwieństwo.

1   Ze względu na trwałą polaryzację polskiej sceny społeczno-politycznej i nieprzystające do 
siebie kryteria oceny podstawowych faktów życia społecznego, które stosowane są przez główne 
podmioty medialne i polityczne (by wymienić choćby diametralnie rozbieżne oceny wobec polityki 
tzw. grubej kreski, ocenę historii i działalności współczesnej Lecha Wałęsy czy kwestię praworząd-
ności), autorzy stawiają tezę, że w wypadku polskiej debaty publicznej można mówić o co najmniej 
dwóch współistniejących „uniwersach symbolicznych”. Wektory ich oddziaływań pod względem pa-
ralelizmu polityczno-medialnego są przeciwstawne, by nie powiedzieć – równoważące się wzajem-
nie. O pierwszym uniwersum można w uproszczeniu powiedzieć, że ma charakter konserwatywno-
-prosocjalny, bazujący na resentymencie „przegranych” transformacji ustrojowej. O drugim zaś, że 
charakteryzuje się nastawieniem progresywistyczno-liberalnym i bazuje na ambicjach „wygranych” 
transformacji oraz dążeniu do „dostosowania się” do wymogów liberalnie rozumianej Unii Europej-
skiej lub silnej motywacji części społeczeństwa, aby dołączyć do owych „wygranych”. Języki, narra-
cje i „światy fabularne” tworzone i podtrzymywane na łamach dominujących mediów (by wymienić 
choćby TVP Info i TVN24) – w tym także społecznościowych – są oparte na przeciwstawnych dy-
chotomiach, a stosowane „słowniki” języków politycznego i ekonomicznego są skrajnie różne, często 
nawet sprzeczne ze sobą. Różne na tyle, że – w opinii autorów – stanowiące inne uniwersa, pośród 
których dopiero zachodzi rywalizacja. Tytułem przykładu – „Gazeta Polska” nie rywalizuje o czytel-
nika z tygodnikiem „Polityka”. „GP” rywalizuje z tygodnikiem „Sieci”, a „Polityka” z czasopismem 
„Newsweek Polska” lub z „Gazetą Wyborczą”.

Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy



58

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

Autorzy opracowania postanowili podjąć próbę syntetyzującego ujęcia podsta-
wowych kierunków stronniczości politycznej występujących na polskim rynku me-
dialnym oraz porównać je z poziomem czytelnictwa/oglądalności/wpływu/sprze-
daży analizowanych mediów. Ten etap analityczny służy uzasadnieniu tezy zawartej 
w tytule niniejszego artykułu, wskazującej na paradoks opłacalności dziennikar-
stwa stronniczego, wyraźnie zaangażowanego na płaszczyźnie politycznej. Pierw-
sza część opracowania zawiera opis przyjętych założeń metodologicznych. Kolejne 
trzy zawierają próbę syntezy podstawowych kierunków stronniczości wybranych 
tytułów medialnych w [1] sektorze ogólnopolskich dzienników („Gazeta Wybor-
cza” [„GW”], „Rzeczpospolita” [„Rz”], „Gazeta Polska Codziennie” [„GPC”], „Fakt” 
oraz „Super Express” [„SE”]); [2] sektorze tygodników opinii („Polityka”, „Wprost”, 
„Newsweek Polska”, „Sieci”, „Do Rzeczy” oraz „Gazeta Polska” [„GP”]); [3] sekto-
rze całodobowych stacji informacyjnych (TVP Info, TVN24, Polsat News). Ostat-
nia część opracowania zawiera konkluzje.

Założenia metodologiczne

Przyjęcie systemowej optyki rozpatrywania problemu tytułowego „paradoksu opła-
calności” dla dziennikarstwa stronniczego stanowiło asumpt do postawienia nastę-
pującej hipotezy roboczej: w polskiej  debacie publicznej2, pośród spek-
trum podmiotów relewantnych medialnie3, wyraźnie dominują4 takie, 
w których przekazie występuje wysoki stopień stronniczości politycz-
nej5. Na etapie projektowania badania zdecydowano się na wybór od trzech do 
sześciu podmiotów dominujących w obrębie każdego z trzech segmentów działal-
ności medialnej: [1] prasowego sektora dzienników ogólnopolskich; [2] sektora ty-
godników opinii o profilu społeczno-politycznym; a także [3] sektora całodobo-

2   Debatę publiczną zdefiniowano jako dyskusję na ważny temat, dotyczący całego społeczeństwa 
lub pokaźnej zbiorowości, który powoduje kontrowersje i spory. Można ją analizować zarówno 
w kategoriach jednostkowych wydarzeń dyskursywnych, jak i w sposób procesualny (Kampka, 2014, 
s. 17–18).

3   Podmiot relewantny medialnie to taki, którego wpływ na przebieg debaty publicznej jest 
znaczny. Relewantność poszczególnych aktorów medialnych, czyli poziom ich istotności lub ważności, 
można intersubiektywnie mierzyć za pomocą wskaźników takich jak: średni nakład jednorazowy, 
rozpowszechnianie płatne razem, oglądalność i opiniotwórczość.

4   Wyraźna dominacja na potrzeby niniejszego opracowania została zdefiniowana jako taki 
stosunek liczby podmiotów o wysokim stopniu stronniczości do wszystkich podmiotów poddawanych 
analizie, którego wartość wyniosłaby co najmniej 75%. Relewantnych podmiotów podda- 
wanych analizie jest 14, zatem warunkiem pozytywnej weryfikacji hipotezy będzie uzyskanie liczby 
co najmniej 11 podmiotów o wysokim stopniu stronniczości.

5   W literaturze przedmiotu wyróżnia się stronniczość niezamierzoną oraz stronniczość 
zamierzoną (Klepka, 2018, s. 191). Autorzy niniejszego opracowania zajmują się przede wszystkim 
tą drugą.

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



59

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy 

wych telewizji informacyjnych. Finalnie wybrano czternaście takich podmiotów. 
Na podstawie treści komunikatu Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP) 
o wysokości nakładów i dystrybucji tytułów w roku 2018 uszeregowano tytuły pra-
sy codziennej pod względem wartości wskaźnika „rozpowszechniania płatnego ra-
zem” (dalej: r.p.r.).

Z grona dzienników wyselekcjonowano pięć redakcji ogólnopolskich z najwyż-
szym poziomem r.p.r. Były to kolejno: „Fakt” (237 700 r.p.r.), „SE” (118 370), „GW” 
(106 227), „Rz” (45 108) oraz „GPC” (15 388). Z zestawienia wykluczono wszyst-
kie dzienniki regionalne oraz „Dziennik Gazetę Prawną” (41 366 r.p.r.) ze wzglę-
du na jej specjalistyczny, prawniczo-ekonomiczny charakter. Warto nadmienić, iż 
prawie wszystkie wymienione dzienniki (oprócz „GPC”) znalazły się w ścisłej czo-
łówce rankingu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych roku 2018, opra-
cowanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM). Jak czytamy w raporcie 
– „Rz” osiągnęła wynik 23 873 cytowań, „GW” – 18 815, „Fakt” – 12 888, tymcza-
sem „SE” – 12 543.

Do selekcji tygodników opinii zastosowano podobny mechanizm, uzupełniając 
go o drugi etap wyboru, zależny od wskaźników opiniotwórczości. Na podstawie 
komunikatu ZKDP wyselekcjonowano osiem tygodników opinii o profilu społecz-
no-politycznym z największym poziomem r.p.r. Były to kolejno: „Gość Niedziel-
ny” (112 660), „Polityka” (97 466), „Wprost” (85 825), „Newsweek Polska” (85 306), 
„Sieci” (44 216), „Do Rzeczy” (43 444), „Tygodnik Powszechny” (27 239), „Gaze-
ta Polska” (26 870).

Tabela 1. Relewantne podmioty prasowe na polskim rynku medialnym

Dzienniki ogólnopolskie Tygodniki opinii o profilu społeczno-politycznym

Tytuł r.p.r. (2018) Cytowania 
(2018) Tytuł r.p.r. (2018) Cytowania 

(2018)

„Fakt” 237 700 12 888 „Polityka” 97 466 brak danych

„Super 
Express” 118 370 12 543 „Wprost” 85 825 2290

„Gazeta  
Wyborcza” 106 227 18 815 „Newsweek 

Polska” 85 306 2662

„Rzeczpospo-
lita” 45 108 23 873 „Sieci” 44 216 2907

„Gazeta Polska 
Codziennie” 15 388 brak danych „Do Rzeczy” 43 444 3030

– – – „Gazeta 
Polska” 26 870 2539

Źródło: opracowanie własne na podstawie komunikatu ZKDP o wysokości nakładów i dystrybucji tytu-
łów w roku 2018 oraz raportu IMM za rok 2018.



60

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

Ze względu na celowy dobór próby badawczej i tytułów poddawanych dalszym 
analizom na podstawie danych IMM zawężono liczbę tytułów z ośmiu do sześciu. 
W przypadku pięciu z nich decyzję podjęto na podstawie pozycji rankingowych 
w raporcie IMM. Pomimo że w roku 2018 tygodnik „Polityka” nie wystąpił na wy-
sokiej pozycji w analizowanym zestawieniu opiniotwórczości, to jednak ze wzglę-
du na wysoką wartość współczynnika r.p.r., a także stricte polityczny charakter za-
wartości autorzy postanowili włączyć ten periodyk do analiz6. Do dalszych badań 
wybrano zatem następujące tygodniki: „Do Rzeczy” (3030 cytowań według raportu 
IMM), „Sieci” (2907), „Newsweek Polska” (2662), „Gazeta Polska” (2539), „Wprost” 
(2290) oraz „Polityka”.

Przy selekcji całodobowych stacji telewizyjnych zdecydowano się na uwzględ-
nienie trzech największych i najbardziej opiniotwórczych nadawców według ra-
portu IMM. Mowa o publicznej TVP Info (11 732 cytowań), a także prywatnych 
TVN24 (25 624) i Polsat News (8355).

Wszystkie powyższe podmioty zostały w kolejnych podrozdziałach przeanali-
zowane pod kątem występowania różnic dyskursywnych związanych ze stosowa-
niem praktyk stronniczości politycznej (Dobek-Ostrowska, 2011a, s. 69–78). Sama 
kategoria stronniczości została przez autorów zdefiniowana operacyjnie jako „fa-
woryzowanie i wzmacnianie, z drugiej [strony – przyp. M.B.] zaś krytykowanie 
i osłabianie stanowiska (poglądów) lub któregoś z uczestników życia politycznego” 
(Dobek-Ostrowska, 2011a, s. 70). Badanie zostało przeprowadzone na podstawie 
syntetyzującego przeglądu wyników analiz empirycznych autorstwa różnych bada-
czy i organizacji zajmujących się kwestiami jakości debaty publicznej.

Poszukując intersubiektywnie zgodnej perspektywy analitycznej wobec nakreś- 
lenia podstawowych kierunków stronniczości wybranych mediów, posłużono się 
analizą krytyczną wyników badań empirycznych zawartych w literaturze przed-
miotu, jak i treści specjalistycznych raportów instytucjonalnych. Wykorzystano in-
formacje zawarte w raportach opracowanych na zlecenie instytucji takich jak: Biuro 
Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (ODIHR) Organizacji Bezpieczeń-
stwa i Współpracy w Europie, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT), Instytut 
Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II 
w Krakowie, Instytut Dyskursu i Dialogu, Fundacja im. Stefana Batorego, Instytut 
Bronisława Komorowskiego (IBK).

Z uwagi na procesualny charakter rozwoju rynku medialnego w Polsce część 
przytaczanych wyników badań empirycznych sięga roku 2010, jednakże zdecydo-
wana większość dotyczy roku 2015 i okresu późniejszego. Ostatnie wykorzystane 

6   Tygodnik „Gość Niedzielny” nie został włączony do analiz, ponieważ – ze względu na funk-
cjonującą od lat formę wydawnictwa w ramach współpracy z Kurią Metropolitalną w Katowicach – 
dysponuje odrębną, wysoce rozwiniętą, wewnątrzkościelną siecią dystrybucji i promocji w skali ca-
łej Polski. Tym samym, w opinii autorów, jako podmiot związany z Kościołem katolickim stanowi 
przykład prasy religijnej (w pewnym sensie branżowej) o charakterze opiniotwórczym. Wszystkie 
inne analizowane tytuły mają wydawnictwa funkcjonujące w formule świeckiej.

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



61Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

raporty pochodzą z pierwszej połowy roku 2020. Wybór lat 2010–2020 podykto-
wany został, z jednej strony, dążeniem do wykorzystania możliwie jak najbardziej 
aktualnych źródeł, a z drugiej zaś faktem, iż w połowie tego okresu nastąpiła al-
ternacja władzy pomiędzy koalicją PO–PSL (2007–2015) a obozem Zjednoczonej 
Prawicy skoncentrowanym wokół PiS (2015–).

Wobec treści raportów z badań dotyczących stronniczości podmiotów me-
dialnych została zastosowana staranna krytyka źródeł. Wynikało to z charakteru 
niniejszej pracy, której jednym z celów dodatkowych było spojrzenie metapo-
ziomowe na dostępne w Polsce źródła odnoszące się do stronniczości przekazów 
medialnych i zweryfikowanie – czy one same nie cechują się również stronniczoś-
cią. Krytyka źródeł miała charakter przede wszystkim zewnętrzny, w pewnych mo-
mentach nawet biograficzny, pozwalający na głębsze zrozumienie strukturalnych 
uwarunkowań autorów lub instytucji opracowujących owe raporty (np. KRRiT 
albo IBK).

Podstawowe kierunki stronniczości w dziennikach ogólnopolskich

Analizę porównawczą rozpoczęto od pięciu dzienników ogólnopolskich: „GW”, 
„Rz”, „GPC”, „Faktu” oraz „SE”. Z przeprowadzonych przez Rafała Leśniczaka 
(2019, s. 121) badań dotyczących konstruowania wizerunku UE w okresie kryzysu 
migracyjnego wynika, iż treści publikowane w okresie przedwyborczym (2015) na 
łamach „GW” cechował nacisk na powinność niesienia pomocy „uchodźcom” – co 
pod względem dyskursywnym było zbieżne z ówczesną polityką informacyjną rzą-
du Ewy Kopacz (tvn24.pl, 2015). Jednocześnie na łamach „GW” ukazywały się teks-
ty krytyczne wobec ówczesnego, wspieranego przez PiS stanowiska państw Grupy 
Wyszehradzkiej (Kokot, 2015), którym zarzucano brak postawy solidarnej w ob-
liczu kryzysu (Leśniczak, 2019, s. 126). Tymczasem dziennik „Rz” trudno jedno-
znacznie zaklasyfikować wyłącznie jako prasę eurosceptyczną albo proeuropejską; 
prouchodźczą albo antyuchodźczą (Leśniczak, 2019, s. 121):

(...) dane liczbowe w trzech badanych kategoriach [polityka Willkommenskultur, kwestie 
bezpieczeństwa i nacjonalizm – przyp. M.B.] objawiły odmienność oceny kryzysu mi-
gracyjnego i uchodźczego dokonanej przez „Rzeczpospolitą”. Proporcje liczby publikacji 
wspierających i kontestujących decyzję Angeli Merkel były zbliżone. (...) Dziennik zatem 
ukazywał racje zwolenników oraz racje oponentów polityki Willkommenskultur.

Analizy Pauliny Olechowskiej (2017) dotyczyły stopnia stronniczości polskich 
dzienników ogólnoinformacyjnych w maju i czerwcu 2017 roku7. Autorka przeana-

7   Korpus badawczy stanowiło 215 tekstów opublikowanych na łamach czterech dzienników 
ogólnoinformacyjnych, ukazujących się na przełomie maja i czerwca 2017 roku (Olechowska, 2017, 
s. 109).



62

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

lizowała „Gazetę Polską Codziennie”, „Gazetę Wyborczą”, „Nasz Dziennik” („ND”) 
oraz „Rzeczpospolitą”. Uzyskane wyniki badań potwierdziły tezę o stronniczości 
i zaangażowaniu politycznym dzienników: „GPC” (na rzecz obozu Zjednoczonej 
Prawicy, szczególnie PiS), „ND” (jw.) i „GW” (zdecydowanie krytycznej wobec PiS 
i „obozu” prezydenta Andrzeja Dudy). Co ciekawe, podobnie jak w przypadku ba-
dań Leśniczaka na łamach „Rz” preferencje i sympatie nie zostały wyrażone wprost, 
a sam przekaz cechował się wyższą neutralnością polityczną i niższym stopniem 
stronniczości ideologicznej (Olechowska, 2017, s. 126).

Stronniczość polityczna konserwatywnego pod względem światopoglądo- 
wym środowiska „GPC” (wsparcie narracyjne dla PiS) i liberalnej światopoglą- 
dowo „GW” (wyraźna krytyka PiS) prezentuje klarowny przykład nieprzystających 
do siebie perspektyw dyskursywnych. Problem ów ma korzenie w jednoczesnym 
funkcjonowaniu dwóch przeciwstawnych metanarracji odnoszących się do proce-
sów transformacji ustrojowej po „upadku komunizmu”. Te odmienne sposoby opi-
sywania rzeczywistości można – za Ewą Bobrowską (2012, s. 41) – na potrzeby 
niniejszego opracowania określić dychotomicznie mianem: [1] głosu optymizmu 
ustrojowego oraz [2] ustrojowego pesymizmu.

Empirycznie weryfikowalny stosunek przedstawicieli redakcji „GW” do akto-
rów politycznych kontestujących „narrację optymistyczną”, czyli w szczególności 
do PiS, a następnie Zjednoczonej Prawicy, trafnie oddają wyniki badań autorstwa 
Tomasza Litwina (2016, s. 113):

[GW] Traktowała w omawianym okresie [2007–2015] to ugrupowanie polityczne [PiS] 
nie jako zwykłą partię opozycyjną, ale jako partię antysystemową, której dojście do wła-
dzy zagraża demokracji w Polsce, a jej program ekonomiczno-społeczny grozi zapaścią fi-
nansów publicznych. W związku z polaryzacją polityczną w Polsce takie stanowisko auto-
matycznie zbliżało „GW” do PO.

Taką konkluzję potwierdzają wyniki badań empirycznych autorstwa Jarosława 
Kardasia (2018, s. 164), z których wynika, że w okresie blisko trzech miesięcy przed 
wyborami parlamentarnymi w 2011 roku „GW” w zdecydowanej większości arty-
kułów przedstawiała PO w pozytywnym świetle, jednocześnie bardzo ostro kryty-
kując PiS:

Dla publicystów tego dziennika to partia antysystemowa, która jest pewnym zagrożeniem 
dla polskiej demokracji. Dziennikarze w swych komentarzach często zwracali uwagę na 
to, że Jarosław Kaczyński ma zadatki na autorytarnego wodza, ponieważ nie znosi sprze-
ciwu i ceni sobie tylko osoby bezwzględnie wobec niego lojalne.

Za kolejne źródło informacji na temat poziomu stronniczości wybranych 
dzienników posłużyło sprawozdanie z krótkoterminowej misji obserwacji wybo-
rów parlamentarnych z 13 października 2019 roku, przeprowadzonej przez Biu-
ro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka. Dokument zawiera raport z mo-
nitoringu polskich mediów w ostatnich 14 dniach kampanii wyborczej do Sejmu 

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



63Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

i Senatu RP8. Wśród analizowanych przez ODIHR OBWE (2020, s. 21) podmiotów 
znalazły się wszystkie wyselekcjonowane tytuły dzienników.

Podczas „ostatniej prostej” do wyborów parlamentarnych w roku 2019 aż 
w czterech na pięć analizowanych tytułów prezentowano wyraźne sympatie i an-
typatie polityczne. „GPC” otwarcie popierała zarówno rząd, jak i PiS, jednocześ-
nie wykazując negatywne, krytyczne nastawienie wobec Koalicji Obywatelskiej. 
„GW” prezentowała wyraźnie krytyczne stanowisko zarówno wobec rządu, jak 
i PiS. W przypadku raportu ODIHR ponownie odnotowano względnie neutral-
ny charakter przekazu na łamach „Rz”, która: „pisała z kolei w bardziej neutralnym 
tonie na temat dwóch głównych sił politycznych, przy czym bardziej krytycznie 
odnosiła się do KO, a przychylniej wobec Lewicy” (Raport ODIHR OBWE, 2020, 
s. 22). Oprócz tego „Fakt” prezentował stanowisko krytyczne wobec aktualnego 
rządu i PiS z jednoczesną aprobatą Koalicji Obywatelskiej, natomiast „SE” zdecy-
dowanie wspierał rząd, traktując partię PiS i KO we względnie wyważony sposób 
(Raport ODIHR OBWE, 2020, s. 21)9.

Reasumując, zarówno z treści przywołanych publikacji naukowych, jak i naj-
nowszego raportu ODIHR OBWE wynika, iż cztery na pięć analizowanych dzien-
ników ogólnopolskich na przestrzeni ostatniej dekady cechowały się wyraźną 
stronniczością polityczną. Intrygująco prezentuje się przypadek „Rz”, która jako je-
dyna z pięciu analizowanych dzienników ogólnopolskich zachowywała w stosun-
ku do różnych antagonizujących kwestii i największych graczy politycznych stosu-
nek względnie wyważony.

Podstawowe kierunki stronniczości w tygodnikach opinii o profilu 
społeczno-politycznym

Rola, jaką w debacie publicznej odgrywają tygodniki opinii, wpisuje się w koncep-
cję collective action frames. Poprzez strategiczne kreowanie uniwersów symbolicz-
nych limitują one przestrzeń i definiują kwestie będące przedmiotem dyskursu po-
litycznego (Kolczyński, 2008, s. 173–177). Jak szacuje Tomasz Mielczarek (2018, 
s. 219), liczebność grupy publicystów związanych z tygodnikami opinii w skali ca-
łej Polski wynosi około tysiąca osób. Są to elity polskiego dziennikarstwa, z których 
część wywodzi się ze świata kultury, nauki, sztuki, a część ze świata polityki.

8   ODIHR OBWE monitorował treści emitowane w czasie najwyższej oglądalności w pię- 
ciu stacjach telewizyjnych (TVP1 i TVP Info, TVN, TVN24 i Polsat) oraz publikowanew pięciu 
dziennikach („Fakt”, „GPC”, „GW”, „Rz” i „SE”).

9   Dwa największe w Polsce tytuły prasy tabloidowej – „Fakt” i „Super Express” – nie są wolne 
od przekazu uproszczonego, skandalizującego (Lisowska-Magdziarz, 2013, s. 24–35) i stronniczego 
(Hordecki, Piontek, 2011, s. 57).



64

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

Poziom stronniczości politycznej na łamach „Newsweeka”, „Polityki” i „Sie-
ci” w okresie kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu RP w 2015 roku analizował 
w swoich badaniach Rafał Klepka (2016, s. 164). Badacz wskazał, że:

„Newsweek” i „Polityka” publikowały w większości materiały z negatywnym przesłaniem 
na temat PiS-u, czyniąc w zasadzie cały swój przekaz głównie negatywnym, natomiast 
„W Sieci” w równym stopniu stawiał sobie za cel wartościować pozytywnie PiS, co nega-
tywnie PO.

Zdaniem Klepki (2016, s. 165–166) przekaz dotyczący poszczególnych komi-
tetów wyborczych na łamach tygodnika „Polityka” cechował się najniższym pozio-
mem stronniczości. „Newsweek” prezentował stanowisko wysoce krytyczne wobec 
PiS, jednakże na jego łamach pojawiały się nielicznie zarówno negatywne publika-
cje dotyczące PO, neutralne o PiS, jak i ambiwalentne na temat PO. „Newsweek” 
neutralnie relacjonował kampanię Nowoczesnej, ale jednocześnie negatywnie i am-
biwalentnie pisał o relacjach na linii PiS–PO. Przekaz tygodnika „W Sieci” cha-
rakteryzowało wyraźne wspieranie PiS, podczas gdy wszystkie materiały o innych 
komitetach (oprócz Kukiz’15) na łamach tego magazynu cechowały się negatywi-
zmem.

Zbieżne wyniki badań zaprezentowane zostały przez Katarzynę Brzozę-Kolorz, 
Dagmarę Głuszek-Szafraniec i Patrycję Szostok-Nowacką (2019, s. 112). Badaczki 
przeanalizowały obraz mediów i polityki w wybranych polskich tygodnikach opi-
nii w okresie całego 2015 roku. Jak konkludują autorki, przeprowadzone badania 
empiryczne:

(...) pozwalają na stwierdzenie, że redakcje analizowanych tytułów [„Do Rzeczy”, 
„Newsweek Polska”, „Polityka”, „Wprost” – przyp. M.B.] niewątpliwie posiadają swoje pre-
ferencje polityczne, jednak nie wyrażają ich wprost poprzez jednoznaczne faworyzowanie 
którejś z partii. Ideologiczne nastawienie widoczne jest nie tyle w aprobacie, co w wyra-
żanej krytyce wobec opcji przeciwnej do preferowanej. Szczególnej podstawy do takiego 
wnioskowania dostarczają wyniki potwierdzające zwrot polityk redakcyjnych w tym za-
kresie tuż po wyborach parlamentarnych 2015 roku.

Materiały publikowane na łamach „Newsweeka” w 2015 roku miały charakter 
zdecydowanie przeciwny względem PiS – zarówno gdy partia ta była w opozycji, 
jak i po wygranych przez nią wyborach (Brzoza-Kolorz, Głuszek-Szafraniec, Szo-
stok-Nowacka, 2019, s. 113). Stronniczość tygodnika „Newsweek” w 2015 roku zo-
stała potwierdzona przez Agnieszkę Śliwę (2016, s. 95), która za pomocą analizy za-
wartości przebadała wypowiedzi redaktora naczelnego tego magazynu – Tomasza 
Lisa. W skład korpusu weszły teksty, które ukazały się na łamach pisma w 52 nu-
merach z 2015 roku. Jak wskazuje Śliwa (2016, s. 101) – teksty redaktora naczelne-
go w zdecydowanej większości zawierały wyraźną krytykę PiS.

Według Brzozy-Kolorz, Głuszek-Szafraniec i Szostok-Nowackiej (2019, s. 113–
114) „Do Rzeczy” stanowi wyraźne przeciwieństwo „Newsweeka”. Przekaz for-
mułowany w 2015 roku na łamach „Do Rzeczy” miał charakter aprobujący PiS, 

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



65Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

a przeciwny wobec wszystkich pozostałych opcji politycznych. „Polityka”, mimo 
klarownie określonych preferencji, unikała prezentacji poglądów politycznych 
w sposób ostentacyjny. Oznaczało to względnie otwartą krytykę PiS z jednoczes-
nym brakiem wyraźnego chwalenia jakiegokolwiek innego aktora politycznego. 
Jednakże o przychylności „Polityki” wobec PO – a w mniejszym stopniu wspiera-
niu również PSL – świadczył brak jednoznacznej, wyraźnej krytyki tych dwóch for-
macji.

Materiały ukazujące się w 2015 roku na łamach tygodnika „Wprost” miały cha-
rakter względnie wyważony (Brzoza-Kolorz, Głuszek-Szafraniec, Szostok-Nowac- 
ka, 2019, s. 113). Było to swego rodzaju:

(...) balansowanie między krytyką a aprobatą, przy czym ostatecznie widoczne (choć nie 
bardzo wyraźnie) było przechylenie w stronę Prawa i Sprawiedliwości, która to partia była 
chwalona na łamach tygodnika nieco częściej, zdecydowanie zaś od innych rzadziej 
była krytykowana.

O swoistych próbach utrzymywania względnie neutralnego tonu przez redak-
cję tygodnika „Wprost” podczas wyborów prezydenckich w 2015 roku pisze Rafał 
Klepka (2016, s. 149). Badacz przeprowadził analizę zawartości trzech tygodników 
opinii („Newsweeka”, „Polityki” i „Wprost”), które ukazywały się w okresie sześciu 
tygodni poprzedzających pierwszą turę wyborów prezydenckich. Z badań wyni-
ka, że najprzychylniejsza Bronisławowi Komorowskiemu była „Polityka”, natomiast 
zdaniem Klepki (2016, s. 146–147) ówczesny kandydat PiS – Andrzej Duda:

(...) tylko w jednym materiale umieszczonym w tygodniku „Wprost” został przedstawio-
ny w pozytywnym świetle. W przypadku obydwu pozostałych tygodników w żadnym 
numerze nie udało się odnaleźć materiałów pozytywnie wypowiadających się na temat 
kandydatury Andrzeja Dudy. W tygodniku „Newsweek” poza jedną neutralną wypowie-
dzią, wszystkie miały jednoznacznie krytyczny wydźwięk. W „Polityce” opinii negatyw-
nych było wprawdzie więcej, jednak poza nimi występowały także publikacje o charakte-
rze neutralnym. W tygodniku „Wprost” poza jednym materiałem pozytywnym występują 
także publikacje neutralne i negatywne.

Przy analizie poziomu stronniczości tygodnika „Polityka” warte przywołania 
są wyniki badań Mariusza Kolczyńskiego (2017, s. 36), który przeprowadził ana-
lizę zawartości przekazów poświęconych kampaniom wyborczym oraz wyborom 
prezydenckim, opublikowanych na łamach „Polityki” w okresie od 1 listopada 2014 
do 31 października 2015 roku. W przeanalizowanym materiale odnotowano 103 
bezpośrednie odniesienia do działań lub propozycji programowych podmiotów 
uczestniczących w wyborach 2015 roku. Jak wskazuje Kolczyński (2017, s. 44–45) – 
przekaz stronniczy występował szczególnie wobec PiS i kandydata tej partii na pre-
zydenta:

W przypadku „lidera” (PiS / A. Duda) ogólny wydźwięk publikacji można zaklasyfikować 
jako: negatywny – 77,5% odniesień, pozytywny – 2%, neutralny/mieszany – 20,4%. Dla 



66

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

porównania, w przypadku PO: wydźwięk pozytywny – 73,9%, negatywny – 8,7%, neutral-
ny/mieszany – 17,4%.

Wyraźna stronniczość ideologiczna i polityczna czterech z sześciu analizo-
wanych tygodników opinii została dowiedziona przez Laurę Polkowską na ła-
mach monografii o intrygującym tytule Wartości i antywartości w tygodnikach opi-
nii (2018). Badaczka przeanalizowała teksty opublikowane na łamach „Polityki”, 
„Newsweeka”, „Do Rzeczy” oraz „Sieci” w dwóch szczegółowo wyznaczonych okre-
sach – od 1 lipca 2013 do 30 czerwca 2014 roku oraz od 1 lipca 2016 do 30 czerw-
ca 2017 roku. W okresie pierwszym władzę sprawowała koalicja PO–PSL, podczas 
gdy okres drugi stanowił półmetek pierwszej kadencji rządów Zjednoczonej Prawi-
cy (Polkowska, 2018, s. 25).

Polkowska (2018, s. 334–335) zwraca uwagę na wyraźną radykalizację dyskur-
su liberalnego na łamach „Polityki” i „Newsweek Polska” w drugim okresie badaw-
czym – czyli po alternacji władzy w 2015 roku. Nazwy wartości pozytywnych, ta-
kich jak „wolność”, „polskość”, „tolerancja”, coraz częściej na łamach tychże tytułów 
były wykorzystywane w celu dyskredytacji oponentów ideologicznych, medial-
nych lub politycznych (telewizji publicznej, prasy konserwatywnej i PiS). Tymcza-
sem dla tożsamościowej prasy konserwatywnej („Do Rzeczy”, „Sieci”) analogiczny 
wyznacznik pozostawał na stałym, wysokim poziomie w dwóch okresach badaw-
czych.

Na temat sympatii i antypatii politycznych wymienionych tygodników liberal-
nych pisze Tomasz Mielczarek (2018). W jego opinii „Newsweek”, kierowany przez 
Tomasza Lisa, po objęciu władzy przez PiS został przekształcony – jak akcentuje 
Mielczarek (2018, s. 174) – w „swoisty głos parlamentarnej opozycji”. Przejawiało 
się to częstymi atakami personalnymi na prezydenta, premiera i Jarosława Kaczyń-
skiego, jak również podejmowaniem i nagłaśnianiem tematów trudnych z punktu 
widzenia rządzących. Podobny mechanizm krytyki wobec PiS działał w przypad-
ku tygodnika „Polityka”. Krytyka publicznych działań tej partii miała bardzo sze-
roki charakter, obejmując m.in. analizę osobowości szefa tej formacji (Mielczarek, 
2018, s. 113).

Ostatnim podmiotem analizowanym w tej części opracowania jest „Gazeta Pol-
ska” („GP”). W podrozdziale dotyczącym dzienników przedstawiono wyniki ba-
dań dotyczące stronniczości „GPC”, stanowiącej codzienne rozszerzenie „GP”. Ce-
chy dyskursu obecnego na łamach tych dwóch tytułów mają charakter zbieżny. Jak 
wskazuje Grzegorz Marchwiński (2012, s. 196), autorzy piszący dla „GP” reprezen-
tują światopogląd budowany w charakterze odpowiedzi na pozostałe światopoglą-
dy obecne w sferze publicznej – przede wszystkim reprezentowane przez środowi-
sko „GW”.

Na łamach „GP” pod względem przedmiotowym od wielu lat krytykowano le-
wicową, liberalną wizję świata społecznego (Kozielski, 2014, s. 277). Pod względem 
podmiotowym atakowano politycznych i medialnych przeciwników PiS. Jak wska-
zują Paweł Kozielski i Ewelina Gutowska-Kozielska (2018, s. 72), linia programowa 

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



67Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

„GP” wyraźnie koresponduje z programem i narracją tejże partii. Relacja swoistej 
zbieżności narracyjnej zachodziła jeszcze na długo przed rokiem 2015, natomiast 
kamieniem milowym okazał się dramat katastrofy smoleńskiej w kwietniu 2010 
roku. Od tego czasu współpraca części środowisk związanych z PiS i redakcją „GP” 
uległa zacieśnieniu.

W obrębie przestrzeni dyskursywnej i organizacyjnej tygodnika zaczęły powsta-
wać początkowo dziesiątki, a następnie setki lokalnych klubów „GP” (Ślarzyński, 
2018). Kluby te, wraz z wieloma innymi prawicowymi i konserwatywnymi środo-
wiskami (zorganizowanymi m.in. wokół redakcji „Naszego Dziennika” i wspólno-
ty Radia Maryja), złożyły się na względnie spójny ideologicznie podsystem opozy-
cyjny wobec rządzącej w latach 2007–2015 koalicji PO–PSL. Poszczególne ogniwa 
podsystemu zyskały nawet w 2012 roku afirmatywne miano wysp „archipelagu pol-
skości”. Autorem metaforycznego określenia był Andrzej Zybertowicz – od 2015 
roku pełniący funkcję doradcy społecznego prezydenta Andrzeja Dudy.

Reasumując, w segmencie prasy opinii aż pięć na sześć analizowanych pod-
miotów cechuje się wyraźną, długofalową stronniczością polityczną. Zarówno dla 
trzech analizowanych tygodników konserwatywnych („Do Rzeczy”, „Sieci” i „GP”), 
jak i dla dwóch relewantnych przedstawicieli prasy opinii reprezentujących świa-
topogląd liberalny („Newsweek Polska” i „Polityka”) wykazano wyraźne sympa-
tie i antypatie polityczne. Jedynie tygodnik „Wprost” nie wpisuje się jednoznacznie 
w charakterystykę medium długofalowo stronniczego w jednym wektorze.

Podstawowe kierunki stronniczości w całodobowych stacjach 
informacyjnych

O strukturalnym charakterze problemu, tym razem w zakresie mediów elektro-
nicznych, świadczą wyniki monitoringu mediów przeprowadzonego przez ODIHR 
OBWE w ostatnich dwóch tygodniach kampanii wyborczej przed wyborami parla-
mentarnymi (2019). W raporcie (ODIHR OBWE, 2020, s. 21) na pierwszym miej-
scu umieszczono problem wyraźnej stronniczości mediów publicznych:

(...) wbrew przepisom prawa i mandatowi publicznemu serwisy informacyjne TVP1 
i TVP Info prezentowały wyraźną niechęć wobec kandydatów KO i PSL. Dziennikarze 
często określali kandydatów opozycyjnych mianem „żałosnych”, „niekompetentnych” czy 
„kłamliwych”. W monitorowanym okresie odpowiednio 40% i 6% materiałów politycz-
nych w TVP1 oraz 40% i 4% w TVP Info było poświęconych KO i PSL, a ich wydźwięk 
był w przeważającej mierze negatywny. PiS i rząd mieli natomiast odpowiednio 17% i 24% 
czasu antenowego w TVP1 oraz 25% i 18% w TVP Info, a ton poświęconych im materia-
łów był zazwyczaj pozytywny.

Stosowanie „podwójnych standardów” podczas prezentowania polityków róż-
nych opcji politycznych nie dotyczyło jedynie przekazu obecnego na antenie TVP. 



68

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

Stronniczość w sposobach relacjonowania kampanii pojawiała się również w me-
diach prywatnych (TVN i TVN24) (Raport ODIHR OBWE, 2020, s. 22):

Chociaż media prywatne na ogół wykazywały się mniejszą stronniczością, audycje infor-
macyjne TVN i TVN24 zawierały zazwyczaj krytyczne wypowiedzi na temat rządu i PiS, 
którym poświęcono odpowiednio 32% i 30% czasu antenowego w TVN oraz 29% i 23% 
w TVN24. Te same stacje poświęciły KO 18% i 20% czasu antenowego, przy czym mate-
riały na temat tego ugrupowania politycznego były w przeważającej mierze neutralne i po-
zytywne w TVN, a w TVN24 – bardziej wyważone.

Autorzy raportu (ODIHR OBWE, 2020, s. 18) zwrócili uwagę na sposoby finan-
sowania mediów – jako na istotne uwarunkowanie przyjmowanej linii redakcyjnej. 
Kwestia ta ma ogromne znaczenie, szczególnie w kontekście rynku reklamowego, 
komercjalizacji i negatywnych mechanizmów występujących w okołomedialnym 
partnerstwie publiczno-prywatnym:

(...) rynek reklam zapewnia głównym mediom pewien stopień stabilności ekonomicznej. 
Wielu rozmówców ODIHR uważało jednak, że wybiórczość w zlecaniu płatnych reklam 
przez instytucje państwowe i spółki skarbu państwa była narzędziem wpływania na poli-
tykę redakcyjną w sposób mający sprzyjać rządowi.

W procesie analitycznym, mającym na celu weryfikację hipotezy, postanowio-
no przyjrzeć się poziomom udziału w rynku trzech głównych całodobowych stacji 
informacyjnych, które zostały częściowo omówione pod kątem poziomu relewant- 
ności i sposobów prezentowania informacji. W tabeli 2 zaprezentowanych zostało 
17 najpopularniejszych kanałów telewizyjnych wraz ze wskazaniem poziomu i dy-
namiki wskaźnika SHR (oznacza on odsetek osób, które w danym czasie oglądały 
telewizję lub były widzami określonego programu).

Tabela 2. Najpopularniejsze kanały telewizyjne w latach 2018–2019

Wirtualnemedia.pl Wszyscy 4+
Dynamika

Stacja
01.01–18.12.2018 01.01–18.12.2019

SHR % SHR % %

Polsat 10,249% 9,897% –3,43%

TVP1 9,743% 9,697% –0,47%

TVN 9,435% 8,514% –9,76%

TVP2 8,160% 8,304% 1,76%

TVN24 4,166% 4,506% 8,16%

TV4 pl 4,183% 3,733% –10,76%

TVP Info 3,441% 3,660% 6,36%

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



69Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

TV PULS 3,407% 3,497% 2,64%

TVN7 3,247% 3,200% –1,45%

TTV 2,130% 2,229% 4,65%

Puls 2 1,876% 1,911% 1,87%

TV6 1,443% 1,703% 18,02%

Polsat 2 inf 1,531% 1,538% 0,46%

TVP Seriale 1,411% 1,406% –0,35%

TVP ABC 1,390% 1,265% –6,83%

TVP Sport 0,972% 1,261% 29,73%

Polsat News 1,123% 1,125% 0,18%

Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-telewizji-2019-rok-polsat-liderem-tvp2-
wzrost (dostęp: 26.05.2020).

Zaprezentowane powyżej dane wydają się niezwykle istotne z punktu widze-
nia prowadzonego wywodu o charakterze analitycznym. Warto zwrócić uwagę, że 
TVN24 zajmuje w tym zestawieniu 5. miejsce z przyrostem dynamiki na poziomie 
8,16 punktu procentowego. Dwa miejsca niżej w rankingu znajduje się TVP Info, 
które rok do roku również odnotowuje przyrost dynamiki, jednak na nieco niż-
szym poziomie: 6,36 punktu procentowego. Polsat News z kolei zajmuje 17. miej-
sce (ostatnie pośród prezentowanych stacji) z praktycznie zerowym przyrostem dy-
namiki (0,18 punktu procentowego). Ilustruje to, że pośród całodobowych stacji 
TV o charakterze wyłącznie informacyjnym znaczący przyrost odnotowują dwie 
pierwsze spośród analizowanych. Tendencja ta znajduje potwierdzenie również dla 
kohorty wiekowej 16–49 (tab. 3).

Tabela 3. Najpopularniejsze kanały telewizyjne w latach 2018–2019 w grupie wiekowej 
16–49

Wirtualnemedia.pl Wszyscy 16-49
Dynamika

Stacja
01.01–18.12.2018 01.01–8.12.2019

SHR % SHR % %

TVN 12,276% 11,151% –9,16%

Polsat 11,401% 11,057% –3,02%

TVP2 6,863% 7,141% 4,05%



70

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

TVP1 6,713% 6,269% –6,61%

TV PULS 3,625% 3,801% 4,86%

TVN7 3,377% 3,647% 8,00%

TV4 pl 3,897% 3,511% –9,91%

TTV 2,911% 3,339% 14,70%

TVN24 2,331% 2,472% 6,05%

Puls 2 2,082% 2,127% 2,16%

TV6 1,488% 1,644% 10,48%

TVP Info 1,273% 1,574% 23,64%

TVP Seriale 1,577% 1,573% –0,25%

TVP ABC 1,498% 1,377% –8,08%

Polsat 2 inf 1,373% 1,279% –6,85%

TVP Sport 0,924% 1,098% 18,83%

Super Polsat 1,046% 1,096% 4,78%

Polo TV 0,933% 0,998% 6,97%

TVN Turbo 1,089% 0,975% –10,47%

Stopklatka 0,903% 0,951% 5,32%

TVN Style 0,963% 0,891% –7,48%

Fokus TV 0,895% 0,865% –3,35%

ATM Rozrywka 0,850% 0,825% –2,94%

Polsat News 0,702% 0,730% 3,99%

Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-telewizji-2019-rok-polsat-liderem-tvp2-
wzrost (dostęp: 26.05.2020).

Strategia biznesowa Polsat News, jaką przyjął najprawdopodobniej Zygmunt 
Solorz, polegająca na wyważonym przekazie i niesprzyjaniu bezpośrednim żad-
nej z dwóch głównych opcji politycznych w Polsce (Zjednoczona Prawica vs Plat-
forma/Koalicja Obywatelska), skorelowana jest z najmniejszą dynamiką wzrostu 
udziału w rynku w porównaniu z dwiema konkurencyjnymi stacjami (TVP Info 

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



71Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

i TVN24). Jest to dostrzegalne szczególnie w grupie wszystkich odbiorców (4+), 
choć podobny trend występuje także dla grupy wiekowej 16–49.

Powyższą obserwację należało zweryfikować w raportach (źródłach) mających 
sprawdzać poziom stronniczości przekazów medialnych w Polsce. Ich analiza po-
winna pozwolić na wychwycenie istotnych korelacji, związanych – z jednej strony 
– ze znaczącą dynamiką wzrostu udziału w rynku (TVN24 i TVP Info), a z dru-
giej z wyraźną stagnacją (Polsat News). Autorzy, dokonując starannej krytyki źró-
deł, napotkali jednak na dość istotny problem metodologiczny – problem związany 
z występowaniem ryzyka stronniczości raportów mających za zadanie badać po-
ziom stronniczości (sic!).

Hanna Karp (2017) na zlecenie KRRiT przeprowadziła analizę stronniczości 
sposobów relacjonowania kryzysu politycznego, który miał miejsce w polskim Sej-
mie w dniach 16–18 grudnia 2016 roku. Prześledziła kolejno pojawiające się nar-
racje we wszystkich trzech stacjach. TVN24 określony został przez Karp (2017, 
s. 7–27) za pomocą następujących sformułowań:

(...) sugerowanie zaistnienia rządów autokratycznych, w kraju i państwie znajdującym się 
na drodze do systemu autorytarnego (…);
stałe elementy „narracji dyktatury”, sugerujące, iż opozycja pozbawiona jest praw, a Polska 
zamienia się w kraj, w którym następuje systemowe łamanie demokracji (…);
antena telewizyjna przekształca się w pas transmisyjny jednej strony sporu, sugerując tak-
że politykom, z którymi sympatyzuje, w pytaniach z tezą własne interpretacje.

W odniesieniu do stacji Polsat News – Karp (2017, s. 28–34) publikuje m.in. 
następujące wnioski:

(...) relacje z sytuacji zagrożenia i sytuacji niebezpiecznych (…);
nieoczekiwane uspokojenie, informacje tonujące narrację dramatyzmu (…);
dominują goście, komentatorzy, eksperci, politycy (…);

w studio goście dziennikarze, medioznawcy, politolodzy, od czasu do czasu połączenie 
z reporterem pod Sejmem w czasie rzeczywistym.

Z kolei TVP Info zostało określone następującymi cytatami:

zróżnicowane pasmo komentarzy (…);
wyczerpująca informacja o pracy dziennikarzy w Parlamencie Europejskim (…);
stały, pełny przekaz informacyjny o sytuacji politycznej (…);
pluralizm polityczny, obecna strona rządowa i opozycyjna (…);
podejmowanie wydarzeń przemilczanych przez innych nadawców (Karp, 2017, s. 44–55).

Z przytoczonych fragmentów (dobranych reprezentatywnie) wynika, że stacja 
prywatna TVN24 nie zachowywała obiektywizmu w relacjonowaniu niecodzien-
nych wydarzeń w Sejmie w grudniu 2016 roku, w przeciwieństwie do TVP Info – 
nadawcy publicznego, który miał wykazać się „wyjątkowym” przestrzeganiem stan-
dardów etyki dziennikarskiej. Pod względem poziomu rzetelności i obiektywizmu 



72

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

pomiędzy TVN24 i TVP Info znalazł się Polsat News, wobec którego wnioski au-
torki dotyczące poziomu stronniczości miały charakter bardziej stonowany.

Jak już zauważono, zdyscyplinowana metodologicznie analiza (zwłaszcza ta 
o charakterze metapoziomowym) wymaga krytycznego podejścia do wszelkich 
źródeł. Przedmiotem konstruktywnej krytyki powinien stać się zatem i raport au-
torstwa Hanny Karp. Został on przygotowany na zlecenie KRRiT w 2017 roku. Pró-
ba spojrzenia na dokument z metapoziomu analitycznego, tzn. przez uwzględnienie 
jego instytucjonalno-politycznych kontekstów, prowadzi do konstatacji o ryzyku 
wystąpienia stronniczości w prowadzonych przez Karp10 analizach. KRRiT jest or-
ganem, którego skład w większości został powołany przez obecny obóz rządzący 
(obóz Zjednoczonej Prawicy) i którego kierownictwo miało wpływ na powołanie 
kierownictwa Telewizji Publicznej (zanim te kompetencje przejęła Rada Mediów 
Narodowych). KRRiT, zlecając zatem analizę, stoi w obliczu swoistego konfliktu in-
teresów, gdyż ewentualne stwierdzenie nieprawidłowości dziennikarskich w prze-
kazie stacji TVP Info byłoby potwierdzeniem niewłaściwych decyzji programowo-
-personalnych ze strony obozu rządzącego, który powołał samą KRRiT.

Rada Języka Polskiego, wypełniając obowiązek wynikający z art. 12 ust. 2 Usta-
wy o języku polskim, 14 marca 2019 roku złożyła Sprawozdanie o stanie ochrony ję-
zyka polskiego za lata 2016–2017. Język informacji politycznej. Autorem szczegóło-
wego opracowania jest prof. dr hab. Andrzej Markowski (2019, s. 7). Jego ustalenia 
w odniesieniu do TVP są jednoznaczne:

Wizja świata prezentowanego w paskach „Wiadomości” TVP 1 jest jednostronna, a jej osią 
aksjologiczną jest w większości przypadków opozycja: „obecna władza” – „ci, którzy jej nie 
popierają” – działania rządu i partii rządzącej są przedstawiane w sposób pozytywny, pod-
czas gdy działania partii opozycyjnych, ruchów obywatelskich nieakceptujących decyzji 
rządu czy instytucji Unii Europejskiej zwykle są oceniane negatywnie.

Analiza Markowskiego dotyczyła tzw. pasków TVP, pojawiających się podczas 
programu Wiadomości. Z powyższego cytatu wynika jednoznacznie, że Telewizja 
Publiczna w swoim głównym programie informacyjnym stosowała przede wszyst-
kim działania mające na celu chwalenie obecnej władzy i dyskredytację opozycji. 
W przytoczonym dokumencie nie znajdujemy analiz dotyczących przekazów for-
mułowanych przez stacje prywatne (Polsat News czy TVN24). Wynika to z usta-
wowego obowiązku raportowania o medium publicznym. Jednakże z punktu wi-
dzenia analizy o charakterze medioznawczym brak analiz dotyczących prywatnych 
nadawców, przygotowanych według tej samej metodologii, utrudnia porównanie 
poziomów stronniczości języka informacji politycznej.

10   Wartym nadmienienia jest fakt, iż w kwietniu 2019 roku Hanna Karp nawiązała stałą 
współpracę publicystyczną z tygodnikiem „Sieci”, którego bliskie korelacje narracyjne z PiS 
wykazano w poprzednim podrozdziale. Szerzej: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/hanna-karp-
publicystka-tygodnika-sieci (dostęp: 25.05.2020).

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



73Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

Warto zwrócić uwagę na raport przygotowany przez badaczy z Instytutu Dzien-
nikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Kra-
kowie, który objął 168 godzin programu TVP Info nadawanego od 4 do 10  czerwca 
2018 roku. Kluczowy wniosek, jaki formułują autorzy raportu (Drożdż i in., 2019, 
s. 21), jest następujący:

Na poziomie informacji o wydarzeniach przekaz TVP Info spełnia standardy przekazu 
prawdziwego, natomiast w ich doborze, jak i narracji nacechowany jest pozytywnym na-
stawieniem wobec działań koalicji rządzącej, co należy uznać za przejaw opinii równowa-
żącej subiektywne preferencje w całościowym przekazie telewizyjnym w Polsce. Ta sytua- 
cja powinna być przejściowa do czasu, kiedy tę funkcję gwarantującą realny pluralizm 
przejmą inne kanały telewizji komercyjnych i prywatnych.

Powyższy wniosek, z jednej strony, charakteryzuje się krytyką względem TVP 
Info, a z drugiej – raczej asekuracyjnym obudowaniem tej narracji, sugerującym, 
że „informacje i opinie TVP Info w połączeniu z informacjami innych telewizji ko-
mercyjnych dają realną możliwość dotarcia przez odbiorców-obywateli do zobiek-
tywizowanego obrazu rzeczywistości, reprezentatywnego dla poglądów wszystkich 
obywateli” (Drożdż i in., 2019, s. 25). Brakuje jednak pogłębionej analizy empirycz-
nej, mogącej potwierdzać tę tezę. Podobnie jak w wypadku raportu Rady Języka 
Polskiego brakuje działań monitoringowych w odniesieniu do dwóch pozostałych 
całodobowych stacji informacyjnych (TVN24 i Polsat News).

W raporcie Instytutu Bronisława Komorowskiego (IBK) pt. Media publiczne 
2015–2019: Studium upadku. I co dalej?, autorstwa Jana Dworaka, Magdy Jethon, 
Stanisława Jędrzejewskiego, Andrzeja Krajewskiego, Krzysztofa Lufta i Ludwika 
Tazowskiego (2019), zawarto kompleksową krytykę mediów publicznych, odno-
szącą się zarówno do TVP, jak i do Polskiego Radia. Ze względu na zakres tematycz-
ny niniejszego fragmentu artykułu przywołane zostaną wyłącznie cytaty dotyczące 
tej pierwszej. Można zatem znaleźć następujące treści:

(...) media publiczne stają się stroną w walce politycznej, przyczyniając się do rosnącej po-
laryzacji opinii publicznej, współtworząc środowisko, w którym nie ma miejsca na bez-
stronność (Dworak i in., 2019, s. 7).

Powyższy cytat nie jest oparty na analizie empirycznej, a jedynie na intuicyjnej 
ocenie autora (Jędrzejewskiego). Warto jednak zwrócić uwagę, że cytat ten w żad-
nym stopniu nie odnosi się do innych nadawców telewizyjnych, sugerując, że to 
wyłącznie media publiczne działają w ten sposób. Kolejny fragment raportu IBK 
(Dworak i in., 2019, s. 52) brzmi następująco:

W pierwszym roku „dobrej zmiany”, kiedy władzę w mediach publicznych przejmowali 
funkcjonariusze PiS i osoby przez nich wskazane, Towarzystwo Dziennikarskie publiko-
wało listę dziennikarzy radia i telewizji, ofiar czystek [podkr. – M.B., F.G.].

Warto zwrócić uwagę na język, za pomocą którego sformułowane zostało to 
zdanie. Użycie sformułowań „funkcjonariusze PiS” oraz „ofiary czystek” kojarzy się 



74

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

z opisem praktyk stosowanych w totalitarnym państwie i charakterystyczne jest ra-
czej dla języka publicystyki niż raportu mającego – co do zasady – na chłodno oce-
niać rzeczywistość, do której się odnosi. Semantyka jest tu o tyle istotna, że może 
u odbiorcy wytworzyć wstępne skojarzenia, przez których pryzmat będzie odbierać 
pozostałą część raportu.

Dokument IBK nie prezentuje empirycznej analizy zawartości, nie podaje in-
formacji o poziomach stronniczości występujących w głównych telewizjach infor-
macyjnych. Odnosi się bardzo krytycznie do mediów publicznych, jednak nie po-
dejmuje w żaden sposób tematu nadawców prywatnych. Warto również – niejako 
z metapoziomu (podobnie jak w przypadku raportu Karp) – przyjrzeć się biogra-
fiom politycznym autorów raportu. Są to osoby związane głównie z szeroko rozu-
mianym środowiskiem poprzedniej władzy – PO–PSL.

Tytułem przykładu – Jan Dworak jest byłym członkiem PO i byłym preze-
sem TVP w latach 2004–2006, który utracił stanowisko za rządów tzw. pierwsze-
go PiS. W latach rządów PO–PSL (2010–2016) pełnił funkcję przewodniczącego 
KRRiT, którą utracił po ponownym objęciu władzy przez PiS. Drugi autor – Stani-
sław Jędrzejewski – był członkiem KRRiT powołanym w 2005 roku przez Aleksan-
dra Kwaśniewskiego, odznaczonym Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Pol-
ski (Krzyż Oficerski) przez prezydenta Bronisława Komorowskiego (2014). Trzeci 
autor – Andrzej Krajewski – to prezes Forum Obywatelskiego Rozwoju, czyli think 
tanku powołanego z inicjatywy Leszka Balcerowicza, w 2004 roku startujący bez 
powodzenia do Parlamentu Europejskiego z list PO, odznaczony Krzyżem Oficer-
skim przez prezydenta Bronisława Komorowskiego (2014).

Fragmentarycznie przywołane życiorysy autorów raportu IBK nie mają na celu 
podważania ich kompetencji lub jakiejkolwiek próby dyskredytacji, a jedynie wska-
zują na występowanie potencjalnego konfliktu interesów11 podczas przygotowywa-
nia raportów mających oceniać rzetelność mediów w warstwie politycznej. W tym 
przypadku chodzi o media publiczne, które wraz ze zmianą władzy zostały „prze-
jęte” przez przeciwników politycznych środowiska związanego z autorami raportu. 
Podobnie jak w przypadku Karp trudno tu mówić o intersubiektywnej, ilościowej, 
bezstronnej analizie.

Andrzej Krajewski jest także autorem innego opracowania: Raportu z moni-
toringu „Wiadomości” TVP w okresie kampanii wyborczej do Parlamentu Europej-
skiego 10–24 maja 2019 r. Publikacja została wydana wspólnie przez Fundację im. 
Stefana Batorego i Towarzystwo Dziennikarskie. Mimo szczegółowych analiz wy-
kazujących stronniczość i manipulacje ze strony głównego programu informa-
cyjnego TVP dokument (Krajewski i in., 2019, s. 15) nie pozwala na porównanie 
trzech głównych całodobowych stacji telewizyjnych.

Przywołane raporty miały umożliwić weryfikację postawionej hipotezy i po-
zwolić na wskazanie korelacji między poziomem dynamiki zwiększania udziału 

11   Szerzej o konflikcie interesów w dziennikarstwie: Męcwal, 2010.

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



75Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

w rynku całodobowych stacji telewizyjnych (TVN24 i TVP Info) a sposobem komu-
nikacji politycznej w codziennych przekazach. Autorzy napotkali jednak problem 
natury metodologicznej. Krytyka źródeł mających wskazać poziomy stronniczo-
ści omawianych kanałów informacyjnych wykazała wysokie ryzyko subiektywizmu 
i – nomen omen – właśnie stronniczości samych raportów mających oceniać stron-
niczość. Ten metapoziomowy paradoks wynikał w znacznej mierze ze struktural-
nych uwarunkowań ich powstania, takich jak:

•	 powiązania środowiskowe i polityczne autorów opracowań;
•	 prawne ograniczenia powstających dokumentów;
•	 niechęć lub brak możliwości przeprowadzenia kompleksowego monitorin-

gu – za pomocą tej samej metodologii – co najmniej trzech głównych cało-
dobowych stacji TV;

•	 konflikt interesów (potencjalny lub realny) autorów lub podmiotów opraco-
wujących raporty.

Odmienną perspektywę analityczną prezentuje raport opracowany przez Insty-
tut Dyskursu i Dialogu (Gołębiewski, 2018), w którym zastosowano tę samą me-
todologię w odniesieniu do wszystkich trzech stacji telewizyjnych. Jak piszą auto-
rzy – Wydarzenia Polsatu cechowały się najmniejszą stronniczością w porównaniu 
z Faktami TVN i Wiadomościami TVP12. Tę wiedzę uzyskano za pomocą analizy 
wskaźników rzetelności i stronniczości. Z materiału zebranego i przeanalizowane-
go w raporcie wynika, iż w 2018 roku Wiadomości TVP stosowały szczególnie po-
zytywną prezentację wybranych podmiotów znacznie częściej niż pozostałe dwa 
programy informacyjne największych stacji telewizyjnych. Szczególnie pozytyw-
na prezentacja dotyczyła głównie środowisk związanych z obozem Zjednoczonej 
Prawicy. Fakty TVN stosowały tego typu prezentację pozytywną znacznie rzadziej 
(w 12% przypadków monitorowanych materiałów), a Wydarzenia Polsatu prawie 
w ogóle (4% przypadków monitorowanych materiałów).

Raport INDID jest próbą porównania stronniczości narracji trzech głównych 
nadawców telewizyjnych według tej samej metodologii, która prowadzona jest na 
bieżąco przez wolontariuszy – koderów współpracujących z organizacją pozarzą-
dową. Nie można na tej podstawie wnioskować na temat całościowego przekazu ca-
łodobowych stacji TV, których jedynie niewielkim elementem są prezentowane wy-
dania serwisów informacyjnych. Jeśli jednak przyjmiemy per analogiam założenie, 
że TVP Info oraz TVN24 są głównymi stacjami antagonizującymi spór polityczny 
w latach 2015–2020, a stacja Polsat News próbuje sytuować się pomiędzy nimi (nie-
zależnie od powodów takiej strategii), wówczas dostrzegalne stają się wyraźne ko-
relacje między poziomami wzrostu dynamiki udziału w rynku.

Innymi słowy, wydaje się względnie uzasadnionym twierdzenie, że im wyższy 
poziom stronniczości danej stacji TV, tym wyższy poziom dynamiki wzrostu udzia-
łu w rynku. Co z kolei stanowi przyczynek do rozważań na temat nieopłacalności 

12   Pod uwagę wzięto jedynie główne wydania serwisów informacyjnych.



76

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

rzetelnego tworzenia materiałów medialnych i etycznego dziennikarstwa w dzisiej-
szej debacie publicznej w Polsce.

Omówienie wyników i zakończenie

Hipoteza wskazująca, iż w polskiej  debacie publicznej, pośród spektrum 
podmiotów relewantnych medialnie, wyraźnie dominują takie, w któ-
rych przekazie występuje wysoki stopień stronniczości politycznej, 
została w niniejszym tekście potwierdzona. Cztery na pięć analizowanych dzienni-
ków ogólnopolskich na przestrzeni ostatniej dekady cechowały się wyraźną stron-
niczością polityczną. W segmencie tygodników opinii aż pięć na sześć analizo-
wanych podmiotów wykazywało wyraźną, długofalową stronniczość polityczną. 
Ponadto dwa z trzech podmiotów telewizyjnych, charakteryzujących się najwyż-
szą dynamiką wzrostu udziału w rynku, prezentowały w ostatnich latach narrację: 
[1] wyraźnie prorządową i antyopozycyjną (TVP Info) oraz [2] proopozycyjną i an-
tyrządową (TVN24). Owa „relewantna istotność” ilustruje w istocie siłę danego 
medium w zakresie jego pozycji rynkowej, generowania zysków, usytuowania sym-
bolicznego i wpływu promieniującego na całą debatę publiczną (np. na zasadzie cy-
towania). Potwierdzenie tej hipotezy jest zatem pośrednim potwierdzeniem zjawi-
ska, o którym mowa w tytule niniejszej pracy.

O ile jeszcze dekadę temu model polskiego systemu medialnego, a co za tym 
idzie – stan debaty publicznej – sytuowały się na swoistym rozdrożu między „spo-
laryzowanym pluralizmem” a modelem liberalnym (Dobek-Ostrowska, 2011a; 
2011b, s. 49), o tyle Anno Domini 2020 jakościowy i strukturalny „stan” polskiej 
debaty publicznej wpisuje się coraz wyraźniej w model spolaryzowanego plura-
lizmu (Hallin, Mancini, 2007, s. 60–62), cechujący się – po pierwsze – wysokim 
stopniem interwencjonizmu państwowego w system medialny, zarówno w posta-
ci dotowania silnych mediów publicznych, jak i strumieni finansowania wybranych 
mediów prywatnych za pomocą reklam spółek skarbu państwa; po drugie – silny-
mi tradycjami dziennikarstwa rzeczniczego (Fisher, 2016); oraz – po trzecie – silną 
polaryzacją medialną (Herrero i in., 2017, s. 4799–4800) z dominacją pluralizmu 
zewnętrznego. Można zaryzykować twierdzenie, że polska debata publiczna została 
doprowadzona do stanu, w którym bardziej opłacalnym – z rynkowego punktu wi-
dzenia – jest niestosowanie się do zasad etycznego dziennikarstwa niż rygorystycz-
ne uwzględnianie ich w pracach redakcyjnych.

Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na występowanie swoistego pa-
radoksu opłacalności, na który autorzy niniejszego tekstu pragną zwrócić uwagę 
jako na zjawisko kluczowe dla zagadnienia zarządzania systemem medialnym oraz 
charakterystyczne dla ostatniej dekady funkcjonowania polskiego systemu me-
dialno-politycznego w modelu spolaryzowanego pluralizmu. Jak się okazuje, mo-
del ten może wytwarzać warunki dla zaistnienia zjawiska paradoksu opłacalności 

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



77Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

i doprowadzania do skrajności w debacie publicznej. Jeśli zapanuje zgoda co do 
tezy wynikającej z niniejszego artykułu, to powinna ona stać się przyczynkiem 
do głębokiego przemyślenia i przedefiniowania stosowanych w obecnym systemie 
medialnym zachęt i bodźców dla rynku podmiotów medialnych w Polsce.

Podczas weryfikacji hipotezy zwrócono uwagę na problem metodologiczny 
związany z niewystarczającą liczbą rzetelnych, bezstronnych opracowań, bazują-
cych na stałym monitoringu przekazów medialnych wedle tych samych kryteriów 
wobec różnych podmiotów. O ile jeszcze dostępne są opracowania naukowe, ba-
zujące na danych empirycznych, o tyle w wypadku instytucji trzeciego sektora lub 
organizacji sektora publicznego brakuje opracowań niedotkniętych znacznym ry-
zykiem stronniczości. Wynika to ze strukturalnych uwarunkowań podmiotów zle-
cających analizy (np. IBK, KRRiT) oraz przyczynia się do intuicyjnego wyciągania 
wniosków przez ich autorów. Tym samym systemowa i systematyczna ocena jako-
ści funkcjonowania podmiotów medialnych w Polsce staje się poważnym wyzwa-
niem. Wciąż aktualne pozostaje pytanie – who controls the controller?

Bibliografia

Bartoszek A. (2018). Kryzys debaty publicznej w polskiej demokracji a pop-polityka. „Przegląd 
Socjologiczny”, 2(67), s. 65–91.

Bartoszewicz M. (2019). Tygodniki opinii – użyteczny instrument marketingu politycznego? „Hi-
storia i Polityka”, 27(34), s. 57–69. DOI: 10.12775/HiP.2019.004.

Bobrowska E. (2012). Debata publiczna w świetle analizy dyskursu. Kryteria porównawcze. 
„Studia Socjologiczne”, 1(204), s. 39–55.

Brzoza K., Głuszek-Szafraniec D., Szostok P. (2017). Upolitycznienie przekazu prasowego w wy-
branych polskich tygodnikach opinii. Wstępny raport z badań. „Political Preferences”, 16, 
s. 81–92. DOI: 10.6084/m9.figshare.5605678.

Brzoza-Kolorz K., Głuszek-Szafraniec D., Szostok-Nowacka P. (2019). „Cóż tam, panie, w poli-
tyce?” Czyli o wzajemnym postrzeganiu dziennikarzy i polityków w mediach. Katowice: Wy-
dawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A. (2010). Rytualny chaos. Studium dyskursu publiczne-
go. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Dobek-Ostrowska B. (2011a). Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka 
w mediach. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dobek-Ostrowska B. (2011b). Italianization (or Mediterraneanization) of the Polish Media 
System? [w:] D. Hallin, P. Mancini (eds.), Comparing Media Systems Beyond the Western 
World (Communication, Society and Politics). Cambridge: Cambridge University Press, 
s. 26–50. DOI:10.1017/CBO9781139005098.004.

Dobek-Ostrowska B. (2015). Między politologią i komunikologią. Razem czy osobno? Przypadek 
studiów porównawczych nad relacjami polityki i mediów w Europie Środkowo-Wschodniej. 
„Politeja”, 5(36), s. 27–49. DOI: 10.12797/Politeja.12.2015.36.03.

Drożdż M. i in. (2019). Raport z monitoringu programu TVP INFO w dniach 4–10 czerwca 2018 
roku dla potrzeb Rady Programowej TVP S.A. Kraków: Instytut Dziennikarstwa i Komuni-
kacji Społecznej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.



ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

78

Dworak J. i in. (2019). Raport. Media publiczne 2015–2019: Studium upadku. I co dalej? Warsza-
wa: Instytut Bronisława Komorowskiego.

Fisher C. (2016). The Advocacy Continuum: Towards a Theory of Advocacy in Journalism. „Jour-
nalism”, 17(6), s. 711–726.

Furman W. (2010). Paralelizm polityczny polskich tygodników opinii na przykładzie sporu o Le-
cha Wałęsę w 2008 roku. „Studia Medioznawcze”, 2(41), s. 49–57.

Gołębiewski F. (2018). Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018. Toruń: 
Instytut Dyskursu i Dialogu.

Hallin D.C., Mancini P. (2007). Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu po-
równawczym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Herrero L.C. i in. (2017). Rethinking Hallin and Mancini Beyond the West: An Analysis of Me-
dia Systems in Central and Eastern Europe. „International Journal of Communication”, 11, 
s. 4797–4823.

Hordecki B., Piontek D. (2011). An Ideal of a Politician in Polish Tabloids “Super Express” and 
“Fakt. Daily”. „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, 3, s. 47–60.

Kampka B. (2014). Debata publiczna. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kardaś J. (2018). Media obiektywne czy media stronnicze? Analiza wizerunku Platformy Obywa-

telskiej i Prawa i Sprawiedliwości w „Gazecie Wyborczej” podczas parlamentarnej kampanii 
w 2011 roku. „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy”, 10(21), s. 151–167.

Karp H. (2017). Analiza jakościowa przekazów w aspekcie przestrzegania przepisów w zakresie 
obowiązków programowych ustawy o radiofonii i telewizji oraz zobowiązań koncesyjnych 
stacji TVN24, POLSAT NEWS, TVP INFO i serwisów informacyjnych /Faktów/Wydarzeń/
Wiadomości z wydarzeń z polskiego Parlamentu i sprzed Sejmu w dniach 16–17–18 grudnia 
2016 r. Raport na zlecenie KRRiT, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/
raporty/raporty-z-monitoringow/raport.pdf (dostęp: 24.05.2020).

Karwat M. (2007). O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika. Warsza-
wa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klepka R. (2016). Informowanie, krytyka i agitacja w wybranych tygodnikach opinii o kandyda-
tach w wyborach prezydenckich w 2015 roku [w:] H. Batorowska, Z. Kwiasowski (red.), Kul-
tura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka. Kraków: Uniwersytet 
Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, s. 140–152.

Klepka R. (2018a). Medialna stronniczość polityczna jako nowa forma cenzury: przypadek Wia-
domości TVP [w:] Z. Romek, K. Kamińska-Chełminiak (red.), Cenzuro wróć? Mechanizmy 
ograniczania wolności słowa w Polsce po 1990 roku. Pułtusk: Oficyna Wydawnicza ASPRA-
-JR, s. 189–203.

Klepka R. (2018b). Medialna walka o dobrą zmianę. Obraz wyborów parlamentarnych w 2015 
roku w wybranych mediach. Kraków: Wydawnictwo Libron.

Kokot M., wyborcza.pl (2015). Czy Polska rozbiła Grupę Wyszehradzką? Wyszehrad ma się do-
brze, czy ma się źle?, 24.09, https://wyborcza.pl/1,76842,18899120,czy-polska-rozbila-gru-
pe-wyszehradzka-wyszehrad-ma-sie-dobrze.html (dostęp: 25.05.2020).

Kolczyński M. (2008). Strategie komunikowania politycznego. Katowice: Wydawnictwo Uni-
wersytetu Śląskiego.

Kolczyński M. (2017). Stronniczość mediów w bipolarnym środowisku politycznym. Tygodnik 
„Polityka” w kampaniach wyborczych 2015 roku. „Polityka i Społeczeństwo”, 1(15), s. 33–
47. DOI: 10.15584/polispol.2017.1.3.

Komunikat Zarządu Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy o wysokości nakładów i dystrybucji 
tytułów kontrolowanych przez ZKDP w 2018 roku, Uchwała nr 25/2019 z dnia 5 września 
2019 roku.

Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski



79Paradoks opłacalności. Stronniczość polityczna na polskim rynku medialnym – próba syntezy

ZARZĄDZANIE MEDIAMI
Tom 9(1)2021

Kozielski P. (2014). Pro-pornographic Sex Education as an Ailment of the Polish Republic: An 
Analysis of the Press Discourse of “Gazeta Polska”. „Ars Educandi”, 11, s. 269–278.

Kozielski P., Gutowska-Kozielska E. (2018). Fat Cats Brought Up on Fukuyama and Lyotard… 
or Post-modernity in “Gazeta Polska”. „Media – Business – Culture. Journalism and Social 
Communication”, 5, s. 69–80.

Krajewski A. i in. (2019). Raport z monitoringu „Wiadomości” TVP w okresie kampanii wybor-
czej do Parlamentu Europejskiego 10–24 maja 2019 r. Warszawa: Towarzystwo Dziennikar-
skie, Fundacja im. Stefana Batorego.

Kurdupski M. (2020). Polsat i TVN liderami oglądalności w 2019 roku, TVP2 na plusie. „M jak 
miłość” i „Teleexpress” hitami. Wirtualne Media, 1.01, https://www.wirtualnemedia.pl/ar-
tykul/ogladalnosc-telewizji-2019-rok-polsat-liderem-tvp2-wzrost (dostęp: 24.05.2020).

Leśniczak R. (2019). Proeuropejskość czy eurosceptycyzm? Wizerunek Unii Europejskiej w kon-
tekście kryzysu migracyjnego i uchodźczego. „Łódzkie Studia Teologiczne” 28(1), s. 115–
131.

Lisowska-Magdziarz M. (2013). Reprezentacje biedy i wykluczenia społecznego w tabloidach 
i mediach głównego nurtu. „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, 1, s. 33–53.

Marchwiński G. (2012). „Wsłuchać się w nieskończoną opowieść o Polsce”. Dyskurs smoleński 
„Gazety Polskiej”. „Sprawy Narodowościowe”, 40, s. 181–196.

Markowski A. (2019). Sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego za lata 2016–2017. Ra-
port na zlecenie Sejmu RP, Druk nr 3324, Warszawa, 14 marca 2019 r.

Męcwal S. (2010). Conflicts of Interest in Journalism. Alocal Journalist in the Network of Con-
flicts of Interest [w:] Conference Proceedings of Conflict of Interest in Central and Eastern 
Europe: An International Conference at the Institute of Sociology, Nicolaus Copernicus Uni-
versity Toruń, Poland, 25–27 August 2010, http://www.coi.conference.umk.pl/texts/Syl-
wia_Mecfal.pdf (dostęp: 24.05.2020).

Mielczarek T. (2018). Tygodniki opinii w zmieniającej się rzeczywistości. Kraków: Universitas.
Najbardziej opiniotwórcze polskie media w 2018 roku. Instytut Monitorowania Mediów, War-

szawa, styczeń 2019 r.
Nierenberg B. (2011). Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe. Kraków: Wydawnictwo Uni-

wersytetu Jagiellońskiego.
Obacz P. (2018). Analiza sytuacyjna polskiego życia politycznego i społeczeństwa. Kilka uwag na 

temat wielości źródeł władzy w Polsce [w:] A. Pytka, K. Maciąg (red.), Rozważania na te-
mat kondycji polskiego społeczeństwa. Lublin: Wydawnictwo Naukowe Tygiel, s. 14–23.

Olechowska P. (2017). Stopień stronniczości polskich dzienników ogólnoinformacyjnych (wybra-
ne wyznaczniki). „Political Preferences”, 16, s. 107–130.

Polkowska L. (2018). Wartości i antywartości w tygodnikach opinii. Analiza dyskursu z elemen-
tami lingwistyki kwantytatywnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Sanecka-Tyczyńska J. (2015). Ocena III Rzeczypospolitej – płaszczyzna polaryzacji współczesnej 
polskiej sceny politycznej. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poli-
tologica”, XIV, s. 99–114.

Sprawozdanie końcowe z krótkoterminowej misji obserwacji wyborów ODIHR, Biuro Instytucji 
Demokratycznych i Praw Człowieka (ODIHR), Warszawa, 14 lutego 2020.

Ślarzyński M. (2018). Rola klubów „Gazety Polskiej” w sukcesie politycznym Prawa i Sprawiedli-
wości w 2015 roku. Aktorzy lokalni czy aktor ogólnokrajowej sfery publicznej III RP? „Prze-
gląd Socjologiczny”, 2(67), s. 139–158, https://doi.org/10.26485/PS/2018/67.2/6.

Śliwa A. (2016). Publicystyka Tomasza Lisa na łamach „Newsweek Polska” w 2015 roku [w:] M. Daj- 
nowicz, A. Miodowski (red.), Polityka i politycy w prasie XX i XXI wieku. Białystok: 
Wydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecych, s. 91–102.



Tvn24.pl (2015). Kopacz: Możemy przyjąć więcej niż 2 tys. uchodźców. Zapraszam liderów partii 
na spotkanie, 8.09, https://tvn24.pl/polska/kopacz-ws-uchodzcow-mozemy-przyjac-wie-
cej-uchodzcow-ra575563-3311359 (dostęp: 25.05.2020).

Zybertowicz A. (2012). Archipelag polskości. „Teologia Polityczna”, 18.04, https://teologiapoli-
tyczna.pl/andrzej-zybertowicz-archipelag-polskosci (dostęp: 24.05.2020).

80 Mateusz Bartoszewicz, Filip Gołębiewski


