
PRASA BRYTYJSKA W POLITYCE 
INFORMACYJNO-PROPAGANDOWEJ II RP

Natalia Micygała
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

ABSTRACT

BRITISH PRESS IN THE INFORMATION AND PROPAGANDA POLICIES 
OF POLAND IN THE INTERWAR PERIOD

In the interwar period, the British press, both elite and mass, expressed little interest in the for-
eign aff airs of Great Britain. Poland as a state lying in Central and Eastern Europe could not expect 
any special concern from the British press. However rarely, information about Poland did appear in 
British newspapers. The author tried to show what it looked like from the technical point of view. 
The problem was discussed primarily from the point of view of the way British journalists were 
informed about Poland, the relations between the journalists and representatives of Polish diplo-
macy, as well as Polish attempts to aff ect the way Poland was showed in the dailies. The analysis 
was carried out from both a general as well as a more specifi c perspective.

Key words: British press, information and propaganda policy, interwar period, Polish Embassy in 
London.

Słowa kluczowe: prasa brytyjska, polityka informacyjno-propagandowa, okres międzywojenny, 
Ambasada RP w Londynie.

Charakter i znaczenie prasy brytyjskiej, którą znamy z pierwszej połowy XX wie-
ku, były owocem szerokich zmian, jakie zachodziły na ogólnoeuropejskim rynku 
informacji w XIX i pierwszych latach XX wieku1. Cztery grupy zjawisk miały naj-
większy, trudny do przecenienia wpływ na rewolucję rynku prasowego: kulturowe 
(rozwój edukacji, zwiększenie potrzeb kulturalnych), polityczne (włączenie w ży-
cie polityczne coraz szerszych mas, powstanie nowoczesnych partii politycznych), 
społeczne (przekształcenie układu sił społecznych) oraz technologiczne (rozwój 

1   A. S łomkowska , Krótki zarys historii prasy brytyjskiej, Warszawa 1978, s. 30–31.

ZESZYTY NAUKOWE UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO
Prace Historyczne 146, z. 1 (2019), s. 171–188
doi:10.4467/20844069PH.19.009.9573
www.ejournals.eu/Prace-Historyczne

    http://orcid.org/0000-0001-9388-9037

Adres do korespondencji: naatalia.olszewska@gmail.com

2-lamanie.indd   171 02.04.2019   13:17:58



Natalia Micygała172

telegrafu i kolei)2. Dzięki tym wielokierunkowym zmianom pojawił się grunt do za-
kładania wielu nowych, a przede wszystkim tanich i powszechnych gazet. Pojawiła 
się szeroka grupa czytelników, którzy oczekiwali przystępnego przekazu. Stąd już 
było blisko do powstania tak zwanej prasy masowej skierowanej do prostego, ma-
sowego odbiorcy3. Prasy przeznaczonej do przeglądania, a nie czytania4. Idealnie 
dostosowanej do zmęczonych pracowników fabryk wracających do domu po ciężkim 
dniu pracy, niepotrafi ących skupić swojej uwagi na czymkolwiek wymagającym wy-
siłku umysłowego5. Od tej pory wyroki Brytyjczyków zaczęły coraz częściej zapadać 
na podstawie bezrefl eksyjnie czytanych nagłówków6. 

Równolegle z upowszechnianiem i upraszczaniem prasy pojawiło się elitarne 
grono osób przejmujących lub zakładających coraz to nowe czasopisma. Przebić do 
niego mogli się jedynie ci, którzy posiadali wystarczający kapitał fi nansowy, aby 
sprostać wymaganiom rynku wdrażającego kolejne nowinki technologiczne7. Nazy-
wano ich magnatami prasowymi, co miało obrazować nie tylko pozycję fi nansową, 
ale także ogromne wpływy na Fleet Street będącej sercem i mózgiem brytyjskiego 
rynku informacji. Pierwszym magnatem prasowym był lord Northcliff e, po nim po-
jawili się jeszcze lord Beaverbrook oraz lord Rothemere8.

W pierwszej połowie XX wieku prasa znajdowała się w całkowicie nowym 
miejscu. Z jednej strony przeżywała kryzys, który dotyczył spadku jakości przeka-
zywanych informacji, przede wszystkim przez prasę masową. Wysoki standard za-
chowały tylko gazety elitarne, które w efekcie nie sprostały konkurencji i docierały 
do wąskiego grona czytelników. W gronie tym wymienić należy przede wszystkim 
prorządowy „The Times”, liberalny „Manchester Guardian” oraz konserwatywny 
„Daily Telegraph”9. Z drugiej strony to wtedy Brytyjczycy nauczyli się na masową 
skalę czytać gazety10. Cel ten został osiągnięty dużym kosztem, przede wszystkim 
fi nansowym, związanym z prowadzeniem przez największe gazety tak zwanej woj-
ny o nakład polegającej na przekupywaniu klientów, a dokładnie zachęcaniu ich do 

2  A. Paczkowsk i , Czwarta władza. Prasa dawniej i dziś, Warszawa 1973, s. 8–9.
3  D. Gr i ff i ths , A Century of Journalism, 1900–2000, Oxford 2012, s. 4; K. Wi l l i ams , Read All 

about It!: A History of the British Newspaper, London 2009, s. 126.
4  K. Wi l l i ams , op. cit., s. 129. 
5  G. Boyce , J. Cur ran , Newspaper History from the Seventeenth Century to the Present, London 

1978, s. 40.
6 Ibidem, s. 37–38.
7  A. S łomkowska , op. cit., s. 57.
8  Ibidem, s. 53; D. Gr i ff i ths , op. cit., s. 4; K. Wi l l i ams , op. cit., s. 126.
9  H. Kuta , L. Meissne r, Prasa za granicą. Sylwetki 147 wybranych dzienników i czasopism 

z 39 krajów oraz krótkie charakterystyki 14 agencji prasowych, Kraków 1972, s. 320; A Journalism 
Reader, eds. M. Bromley, T. O’Mal ley, London 1997, s. 102; M. Walker, Power of the Press: The 
World’s Great newspapers, London 1995 s. 43–44; I. McDona ld , The History of the Times. Vol. 5: 
Struggles in War and Peace, 1939–1966, London 1984, s. 12.

10  W przededniu wojny 69% Brytyjczyków czytało regularnie dzienniki, a 82% gazety niedzielne. 
Warto więc spojrzeć na wojnę o nakład jak na zjawisko, dzięki któremu Brytyjczycy nauczyli się czytać 
gazety. A. S łomkowska , op. cit., s. 70–71; G. Boyce , J. Cur ran , op. cit., s. 131.

2-lamanie.indd   172 02.04.2019   13:18:37



173Prasa brytyjska w polityce informacyjno-propagandowej II RP

prenumeraty różnego rodzaju dodatkami do gazet, które przy okazji zaprowadziły 
niektóre koncerny prasowe na skraj bankructwa11.

POLSKIE INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE ZA KONTAKTY Z PRASĄ 
BRYTYJSKĄ

Jednym z czołowych zadań polskiej służby dyplomatycznej w okresie dwudzie-
stolecia międzywojennego było prowadzenie akcji informacyjno-promocyjnej, na-
zywanej w tamtym okresie informacyjno-propagandową, przy użyciu chociażby 
środków masowego przekazu. Był to okres, w którym coraz większą popularność 
zdobywało radio, choć nie zdążyło jeszcze zdetronizować prasy, której nakład wzra-
stał między innymi w związku z wojną o nakład. 

W ramach polskiej służby dyplomatycznej funkcjonowały specjalne komórki 
i jednostki odpowiedzialne za akcje promocyjne i kontakty z prasą. Część z tych 
zadań należała niezmiennie do działających na Wyspach Brytyjskich polskich pla-
cówek dyplomatycznych – przede wszystkim Poselstwa, a od 1929 roku Ambasady 
RP w Londynie. Aktywność ta była dopełniana przez pracę Wydziału Prasowego 
P VI stworzonego w ramach Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Wydział powstał 
jeszcze w okresie premierostwa Ignacego Paderewskiego, również wtedy określono 
podstawowe zadania jednostki, do których należało między innymi udzielanie infor-
macji o Polsce przedstawicielom i korespondentom zagranicznym, opracowywanie 
sprawozdań z  zagranicznych gazet, kontrola serwisu Polskiej Agencji Telegrafi cznej 
(PAT) w zakresie spraw międzynarodowych i zagranicznych, przekazywanie agen-
cjom prasowym przeglądów prasowych, komunikatów politycznych i wiadomości, 
a od 1921 roku rozwijanie za pośrednictwem agend dyplomatycznych akcji infor-
macyjno-propagandowej w  krajach obcych12. W 1927 roku dokonano reorganizacji 
Wydziału P VI i podziału na pięć referatów: wschodni, zachodni, prasy polskiej, in-
formacyjny (przekazywanie informacji, np. przebywającym w Polsce koresponden-
tom zagranicznym) oraz propagandowy13.

Obok Wydziału P VI kluczową rolę w organizacji akcji informacyjno-propagan-
dowej odrywała Ambasada RP w Londynie. W jej strukturach za kontakty z pra-
są odpowiedzialne były przede wszystkim osoby pełniące trzy funkcje: posła, a od 
1929 roku ambasadora, którego zadaniem było utrzymywanie relacji z najważniej-
szymi osobistościami świata prasy; sekretarza (przez całe lata 30. był to Jan Toma-
szewski) zajmującego się przede wszystkim sporządzaniem raportów prasowych 
oraz prowadzeniem korespondencji z dziennikarzami; oraz referenta prasowego (od 

11  H. R ichards , The Bloody Circus: The Daily Herald and the Left, London 1997, s. 149.
12  W obliczu wojny. Z prasy polskiej 1939 roku, wybór i oprac. red. miesięcznika „Znak”, Kraków 

1984, s. 128.
13  Ibidem, s. 426–428; K. Szczepan ik , Dyplomacja Polski 1918–2000. Struktury organizacyjne, 

Warszawa 2000, s. 31–35; 53–55.

2-lamanie.indd   173 02.04.2019   13:18:37



Natalia Micygała174

1919 r. był nim Franciszek Bauer-Czarnomski), który dokonywał przeglądów praso-
wych, oraz podobnie jak sekretarz był odpowiedzialny za utrzymywanie kontaktów 
z dziennikarzami z Fleet Street14.

Podstawowym, bo wykonywanym z największą regularnością, zadaniem było 
sporządzanie raportów prasowych, zarówno tygodniowych, jak i miesięcznych oraz 
rocznych. Po reorganizacji w 1927 roku Wydziału P VI (który m.in. zaczął wydawać 
biuletyny przedrukowujące zagraniczne publikacje o Polsce) ambasada miała prze-
syłać do centrali jedynie informacje o najgłośniejszych spośród nich15. Z zadania bez 
wątpienia wywiązywano się, przynajmniej częściowo, czego świadectwem są zacho-
wane materiały archiwalne. Największym uchybieniem miała być nieterminowość, 
co uniemożliwiało ewentualną reakcję na krytyczne względem Polski artykuły16.

Londyńska ambasada pełniła także bardziej aktywną rolę polegającą na prowa-
dzeniu w środowisku dziennikarskim pozytywnej promocji, inspirowaniu redakcji 
i dziennikarzy do podjęcia nowych tematów mogących zainteresować Brytyjczyków, 
a także na reagowaniu na wszelkie nieprzychylne artykuły prasowe na temat Polski17. 
Najtrudniej było efektywnie protestować przeciwko treściom w już wydrukowanych 
artykułach. Jedyną możliwością było wystosowywanie ofi cjalnych not protestacyj-
nych z prośbą o sprostowanie kłamliwych i niesłusznych informacji. Niestety tego 
typu działania były zazwyczaj bezskuteczne, ponieważ gazety bardzo niechętnie 
przedrukowywały jakiekolwiek sprostowania, „inne zaś pisma sprostowania nie 
przyjmowały do druku dla względów jakiejś zawodowej solidarności”18.

Obok not protestacyjnych popularną formą były tak zwane listy do redakcji będące 
w Wielkiej Brytanii dość częstą formą interakcji między redakcją a czytelnikami, 
którzy chcieli ustosunkować się do zamieszczanych w prasie artykułów. Drukowano 
je rzecz jasna wybiórczo. Ambasada również wykorzystywała tę możliwość. Trady-
cyjnie była to sfera zadań należąca do Bauer-Czarnomskiego, jednak w najbardziej 
palących sprawach listy do redakcji wychodziły spod pióra kierowników londyńskiej 
placówki – Konstantego Skirmunta oraz Edwarda Raczyńskiego. Kolejną metodą 
było przesyłanie agencjom prasowym, przede wszystkim Reutersowi, mającemu naj-
większe wpływy na rynku prasowym19, komunikatów, które tą pośrednią drogą tra-
fi ały ostatecznie na biurka redaktorów. Stosowano także metody nieofi cjalne, które 
często miały największą potencjalną skuteczność. Dyplomaci mający realne wpływy 

14  Archiwum Akt Nowych w Warszawie (dalej: AAN), Ambasada RP w Londynie (dalej: ARPL), 
729, korespondencja Jana Tomaszewskiego z Januszem Kruszyńskim, radcą MSZ w wydziale prasowym 
z dn. 26 V 1937 r., k. 71; AAN, ARPL, 941, Raport polityczno-prasowy Konstantego Skirmunta ze 
stycznia 1933 r., k. 116.

15  AAN, ARPL, 941, Pismo nr 463 z 15 III 1926 r., k. 3–4.
16  AAN, ARPL, 7794, Notatka z wydziału zachodniego MSZ do Naczelnika Wydziału Prasowego 

MSZ z 12 IV 1935 r., k. 19.
17  W AAN, ARPL znajduje się liczna korespondencja, przede wszystkim sekretarza ambasady Jana 

Tomaszewskiego, z osobami powiązanymi z prasą brytyjską, przykładowo v., 729, List Jana Tomaszew-
skiego do Daltona MacDonalda z 17 III 1939 r., k. 19.

18  K. Sk i rmunt , Moje wspomnienia 1866–1945, Rzeszów 1997, s. 173.
19  J. S i lbe r s t e in -Loeb , The International Distribution of the News: The Associated Press, Press 

Association and Reuters, 1848–1947, Cambridge 2014, s. 150–151.

2-lamanie.indd   174 02.04.2019   13:18:37



175

w środowisku brytyjskim próbowali inspirować zaufanych dziennikarzy do podejmo-
wania reakcji przeciwko niesprawiedliwym wobec Polski informacjom prasowym20.

Kazimierz Skirmunt w swoich wspomnieniach z lat 20. stworzył ciekawą cha-
rakterystykę brytyjskiego rynku prasowego. Dowodził w nich, że nikt w Londynie 
nie podejmował się próby przekupstwa dla uzyskania przychylnych artykułów, nie-
zależnie od tego, czy miałaby mieć formę subsydiów czy jednorazowych zapłat za 
przychylne treści. Działać trzeba było delikatnie, z gracją, a było to możliwe, gdyż 
dziennikarze brytyjscy bardzo chętnie wchodzili w różnego rodzaju relacje towarzy-
skie, co stwarzało szansę na podjęcie dyskusji politycznych i przekonanie do słusz-
ności swoich racji21.

Działania prowadzono wszechstronnie, w jakim jednak stopniu przynosiły one 
wymierne efekty? W materiałach archiwalnych zachowało się sporo informacji na 
temat podejmowanych przez pracowników londyńskiej ambasady licznych inter-
wencji w związku z koniecznością sprostowywania informacji prasowych. Mniej 
niestety wiemy o generalnej skuteczności tych działań, choć indywidualne sukcesy 
osiągano. Na przykład w 1935 roku redaktor polityczny „Manchester Guardian” Fre-
derick Voigt zadeklarował, że w przyszłości będzie się zwracał do strony polskiej 
o przedstawienie stanowiska, jeśli będzie podejmował decyzję w przedmiocie pub-
likacji kontrowersyjnych materiałów na temat Polski. Wydaje się, że deklaracja była 
przez niego przestrzegana, po 1935 roku bowiem nie ma śladów zgrzytów na linii 
Voigt–Ambasada, a w wewnętrznych sprawozdaniach opisywano go jako jednego 
z bardziej przychylnych Polsce dziennikarzy22. 

Oceniając całokształt polityki informacyjno-prasowej, a nie indywidualne sprawy 
i problemy, trudno jednak mówić o spektakularnych sukcesach. Częściowo wynikało 
to z faktu, że po 1926 roku władze II RP skupiły się na propagandzie wewnętrznej, 
na czym w pewnej mierze ucierpiała też propaganda zewnętrzna. Polska dyplomacja 
miała godny uwagi wzór do naśladowania – Czechów mających przez większość 
międzywojnia te same bariery do przeskoczenia w relacjach z Wielką Brytanią – 
ogromne trudności w zainteresowaniu regionem Europy Środkowo-Wschodniej23. 
Sytuację Warszawy komplikowały, zwłaszcza w oczach prasy liberalnej, polityka 
mniejszościowa (przede wszystkim skierowana do największych mniejszości – ukra-
ińskiej i żydowskiej), a także przez większość dwudziestolecia międzywojennego re-
lacje z sąsiadami: Związkiem Sowieckim oraz Niemcami24. Niemal symbolem prob-
lemu były wydarzenia z 1931 roku nazywane pacyfi kacją Małopolski Wschodniej, 

20  AAN, ARPL, 941, Raport polityczno-prasowy Konstantego Skirmunta ze stycznia 1933 r., k. 121.
21  Zob. K. Sk i rmunt , op. cit., s. 175.
22  Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie (dalej: IPMS), ARPL, A.12.327/3, 

Pismo Jana Tomaszewskiego do Wydziału Prasowego MSZ, k. 19.
23  W obliczu wojny…, s. 429.
24  Powstała monografi a dotycząca ukraińskiej propagandy na obszarze Europy Zachodniej, v. Lob-

bing dla Ukrainy w Europie międzywojennej. Ukraińskie Biuro Prasowe w Londynie oraz jego konku-
renci polityczni (do roku 1932), Kraków 2010; AAN, ARPL, Pismo sekretarza konsulatu generalnego 
w Manchesterze Jana Woyczyńskiego do Ambasady RP w Londynie z 26 XI 1937 r., k. 115.

Prasa brytyjska w polityce informacyjno-propagandowej II RP

2-lamanie.indd   175 02.04.2019   13:18:37



Natalia Micygała176

które przez kilka tygodni nie schodziły ze stron najważniejszych brytyjskich gazet 
i mocno podkopały jakiekolwiek sympatie Brytyjczyków do kraju nad Wisłą. 

Dodatkowym utrapieniem było permanentne prowadzenie antypolskiej pro-
pagandy przez czynniki związane z państwem niemieckim, państwem sowieckim 
czy narodem ukraińskim. W latach 20. XX wieku MSZ narzekało najbardziej na 
działania niemieckie. Kulminacyjnymi momentami miały być: rok 1932 (działania 
niemiec kie) oraz rok 1937, gdy regularną antypolską propagandę próbowano sko-
jarzyć ze Związkiem Sowieckim. W kontekście Holandii Janusz Sobczak pisał, że 
część tamtejszego środowiska dziennikarskiego wychodziła z założenia, że Niemcy 
przejęli od Polskiej Agencji Telegrafi cznej funkcję przekazywania informacji na te-
mat Polski25. Przewaga Niemiec wynikała z dwóch czynników. Pierwszym z nich 
były niezmienne sympatie proniemieckie widoczne zwłaszcza na łamach prasy po-
pularnej,  drugim natomiast (bez wątpienia determinującym także czynnik pierwszy) 
wysokie nakłady fi nansowe Republiki Weimarskiej, a później III Rzeszy na akcje 
propagandowe. Pieniądze były czynnikiem istotnym, choć pośrednim, umożliwiały 
na przykład utrzymywanie licznego personelu odpowiedzialnego za kontakty z pra-
są26. Nie były natomiast angielskim zwyczajem próby przekupstwa w celu uzyskania 
przychylnego stanowiska gazet. 

Najważniejszej roli nie odgrywały ani pieniądze, ani noty protestacyjne, a dzia-
łania pośrednie, które trzeba było przeprowadzać delikatnie, z gracją, co mogło się 
wydawać łatwe, gdyż dziennikarze brytyjscy bardzo chętnie wchodzili w różnego 
rodzaju relacje towarzyskie, z których jedną z popularniejszych form było wspólne 
spożywanie śniadań, podczas których dyskutowano o sprawach politycznych różnej 
wagi. Dzięki bezpośrednim kontaktom i dyskusjom łatwiej było przekonać nieprze-
konanych do słuszności polskich racji. Konstanty Skirmunt pisał w swoich wspo-
mnieniach, że dzięki tego typu zabiegom udało mu się nawiązać poprawne relacje 
z kilkoma dziennikarzami angielskimi, jak choćby  z Henrym Wickhamem Steedem 
(„The Times”) oraz Jakubem Garvinem („Observer”)27. Podobne wnioski można wy-
ciągnąć ze wspomnień Edwarda Raczyńskiego, który również starał się utrzymywać 
relacje ze światkiem dziennikarskim28.

MECHANIZMY POZYSKIWANIA INFORMACJI O POLSCE

Brytyjskie gazety zdobywały informacje na temat Polski (oraz wszystkich in-
nych państw europejskich i nie tylko) z kilku źródeł. Podstawowym, zwłaszcza dla 
gigantów rynku prasowego oraz dla agencji prasowych (przede wszystkim Reuters 

25  J. Sobczak , Propaganda zagraniczna Niemiec Weimarskich wobec Polski, Poznań 1973, s. 71.
26  T. Pud łock i , Ambasadorzy idei. Wkład intelektualistów w promowanie pozytywnego wizerunku 

Polski w Wielkiej Brytanii w latach 1918–1939, Kraków 2015, s. 42–45.
27  K. Sk i rmunt , op. cit., s. 170.
28  E. Raczyńsk i , op. cit.

2-lamanie.indd   176 02.04.2019   13:18:37



177

i Associated Press) dysponujących wystarczającym budżetem, było zatrudnianie sta-
łych korespondentów. Oprócz nich korespondentów w Polsce opłacało kilka mniej-
szych tytułów prasowych, wśród których dominowały gazety żydowskie, co nie po-
winno dziwić29.

Znaczna część dziennikarzy pracujących z Warszawy była nieporównywalnie 
bardziej związana z Polską niż z Wielką Brytanią. Posiadali nazwiska i obywatelstwo 
polskie, mieszkali całe życie w Polsce, a wyróżniało ich jedynie to, że utrzymywali 
się, lub jedynie dorabiali, dzięki pracy dla zagranicznych koncernów prasowych. Nie 
mówimy tutaj o dużych liczbach. Do końca lat 20. XX wieku w Warszawie prze-
bywało zaledwie kilku stałych korespondentów powiązanych z brytyjskim rynkiem 
prasowym, w tym jeden Anglik – pracujący dla „The Timesa” Barker (o nieznanym 
imieniu), który zresztą nie pełnił tej funkcji zbyt długo30. 

Polska dyplomacja czyniła starania zmierzające do zwiększenia ich liczby. Wyni-
kało to przede wszystkim z przeświadczenia, że ograniczenia w liczbie prawdziwych 
korespondentów zagranicznych oraz kontynuacja przedwojennej praktyki polegają-
cej na przekazywaniu informacji o ziemiach polskich przez dziennikarzy stacjonują-
cych w Wiedniu i Berlinie przynosiły konkretne negatywne skutki – rosnące przeko-
nanie społeczeństwa brytyjskiego o  marginalnej roli II Rzeczpospolitej i poczucie jej 
przedmiotowości, a nie podmiotowości, w polityce międzynarodowej31. W pierwszej 
połowie lat 30. istotnymi przeciwnikami w osiągnięciu celu zwiększenia liczby kore-
spondentów zagranicznych były kryzys gospodarczy oraz tradycyjnie niewielkie za-
interesowanie Brytyjczyków polityką zagraniczną, a Europą Środkowo-Wschodnią 
w szczególności32. Kryzys gospodarczy spowodował, że również koncerny prasowe 
musiały szukać oszczędności w swoich budżetach, co najłatwiej było osiągnąć mię-
dzy innymi dzięki ograniczeniu liczby zatrudnianych korespondentów, zwłaszcza 
na mniej priorytetowych obszarach. Ministerstwo spraw zagranicznych próbowało 
ominąć ten problem przez branie – bezpośrednio na siebie lub pośrednio przez takie 
instytucje jak Bank Polski – części kosztów utrzymania zagranicznych dziennikarzy. 
Przekazywanie dodatków fi nansowych miało powodować, że praca w Polsce mia-
łaby się stać nie tyle intratna, ile po prostu opłacalna33. Na podstawie zachowanych 
dokumentów nie można jednoznacznie ustalić, czy działania podejmowane przez 
stronę polską były efektywne. Wiadomo natomiast, że już w 1935 roku przebywało 

29  Mowa o takich gazetach jak „Jewish Chronicle” czy „Jewish Post”. 
30  1930 r. był kryzysowy pod względem liczby korespondentów. Miało to wynikać z niewielkiego 

zainteresowania polityką zagraniczną oraz z kryzysu gospodarczego, który spowodował odwołanie kore-
spondentów przez największe gazety, np. „The Times”, „Daily Express”, „Daily Mail”, v. AAN, ARPL, 
969, list Wiktora Drymera do Ambasady z 4 III 1930 r., k. 2–3; AAN, ARPL, 941, Raport polityczno-
-prasowy Konstantego Skirmunta ze stycznia 1933 r., k. 120.

31  Polskie dokumenty dyplomatyczne 1931, red. M. Wołos , Warszawa 2008, s. 280–281.
32  AAN, ARPL, 696, Pismo ambasadora Skirmunta do Wydziału Prasowego MSZ z 25 III 1930 r., 

k. 3; AAN, ARPL, 7934, Pismo ambasadora Skirmunta do Wydziału Prasowego MSZ z 23 II 1933 r., 
k. 117–118.

33  Metodę tę zastosowano jedynie względem osób niemieszkających na stałe nad Wisłą, znanych 
z przyjaznego ustosunkowania do Polski, v. AAN, ARPL, 7934, Pismo do prezesa Banku Polskiego 
w Warszawie, dokładna data nieznana, [b.p.].

Prasa brytyjska w polityce informacyjno-propagandowej II RP

2-lamanie.indd   177 02.04.2019   13:18:37



Natalia Micygała178

w Polsce dwunastu korespondentów gazet brytyjskich, w tym najprawdopodobniej 
czterech rodowitych Anglików34.

Kolejnym charakterystycznym zjawiskiem związanym z ograniczaniem wydat-
ków było zatrudnianie jednej osoby przez kilka gazet, niekoniecznie należących 
do tego samego koncernu prasowego. Na przykład niejaki Joel Cang pracował 
w 1936 roku dla „Manchester Guardian” i „News Chronicle”, a Gilbert Redfern dla 
„The Economist”, „The Times” i „Daily Telegraph”35. Cangowi musiało niewielką 
trudność sprawiać pisanie dla gazet dość podobnych pod kątem światopoglądu. W in-
nym przypadku konieczne było dostosowywanie tematyki i wydźwięku artykułów do 
charakteru gazet, co zresztą czyniono36. Była to świetna wymówka dla dziennikarzy, 
którzy  – atakowani przez polskich dyplomatów za wszelkie nieprzychylne treści – 
mogli tłumaczyć się koniecznością dostosowania tematyki i języka do potrzeb wy-
dawcy37. Nie zmienia to faktu, że zdarzali się również korespondenci, którzy szczerze 
nie darzyli Polski i Polaków sympatią, czego nawet nie starali się ukryć. Osoby nad 
wyraz uciążliwe strona polska starała się usuwać z Warszawy, co czasami przynosiło 
rezultaty, zwłaszcza jeśli było przeprowadzone dyskretnie38. 

Ważną rolę w systemie przekazywania informacji odgrywali także korespondenci 
nadzwyczajni, którzy byli zatrudniani tymczasowo, w celu podjęcia jednego konkret-
nego zagadnienia39. Zwykle byli to znani publicyści i pisarze. W przeciwieństwie do 
korespondentów stałych mieli kontakt zarówno z pracownikami londyńskiej amba-
sady, jak i warszawskiej centrali, przede wszystkim Wydziału P VI. Ambasada była 
odpowiedzialna za przygotowanie wyjazdu do Polski, tak aby komfort był jak naj-
większy, a ceny jak najniższe. Działania podejmowano wszechstronnie: od załatwia-
nia darmowych karnetów na podróże Polskimi Kolejami Państwowymi do podej-
mowania interwencji w kwestii zbyt wygórowanych cen w renomowanych hotelach 
cieszących się zainteresowaniem wśród zagranicznych gości.

Po przyjeździe do Polski nadzwyczajni korespondenci zabiegali o wyjątkowe 
materiały, do których należały wywiady z najważniejszymi polskimi politykami. 
Najbardziej zabiegano o możliwość rozmowy z Józefem Piłsudskim, co było jednak 
nieosiągalne – Marszałek bardzo rzadko udzielał jakichkolwiek wywiadów. Zaraz po 
Piłsudskim największym zainteresowaniem prasy cieszył się Edward Rydz-Śmigły 
oraz prezydent Mościcki. Również oni nie byli stale dostępni dla zagranicznych ko-
respondentów. Zdarzało się, że czasu na wywiad nie znajdowali przywódcy sanacji, 
w przeciwieństwie do przedstawicieli opozycji, którzy nad wyraz chętnie spotykali 

34  Archiwum Akt Nowych w Warszawie (dalej: AAN), zespół Ministerstwo Spraw Zagranicznych, 
1918–1939 (dalej: MSZ), 7788, k. 135–136. 

35 Ibidem.
36  IPMS, A.12.327/4, k. 17; AAN, ARPL, 729, list Jana Tomaszewskiego do Janusza Kruszyńskiego 

z 26 IV 1937 r., k. 60.
37  AAN, ARPL, 729, List Janusza Kruszyńskiego do Jana Tomaszewskiego z 11 V 1937 r., k. 62.
38  Brytyjskie środowisko dziennikarskie było przewrażliwione na punkcie zachowania niezależno-

ści od czynników zewnętrznych, zob. AAN, ARPL, 969, Pismo do Ambasady przez Wiktora Drymmera 
w zastępstwie Naczelnika Prasowego z dn. 4 III 1930 r., k. 2.

39  Były to przykładowo problemy mniejszości narodowych, obraz polskiej wsi, sytuacja opozycji 
antysanacyjnej.

2-lamanie.indd   178 02.04.2019   13:18:38



179

się z wszelakiej maści dziennikarzami. Na przykład, gdy w 1937 roku w podróż po 
Europie Środkowo-Wschodniej udała się niejaka pani Craig zatrudniona przez socja-
listyczny tygodnik „New Statesman and Nation”, uzyskała zgodę na spotkanie z pod-
rzędnym przedstawicielem Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz kilkunastoma 
opozycjonistami, z Wincentym Witosem, Wojciechem Korfantym i Maciejem Rata-
jem na czele. Skutkiem podróży był zjadliwy artykuł o charakterze antyrządowym40. 

Z problemu dużo lepiej zdawano sobie sprawę w Londynie niż w Warszawie. 
Zresztą bardzo często ambasada przedstawiała centrali problemy, które na ulicy 
Wierzbowej lekceważono. Każdorazowo naciskano na MSZ41, aby szczególną tros-
ką i opieką obejmować nadzwyczajnych korespondentów, w tym przede wszystkim 
osoby znane z antypolskiego nastawienia, pracujące dla najbardziej poczytnych i opi-
niotwórczych gazet42. 

Było jednak wiele czasopism, które w Warszawie nie akredytowały ani nad-
zwyczajnych, ani tym bardziej stałych korespondentów. W okresie dwudziestolecia 
między wojennego Polska nie była państwem, którym szczególnie interesowano by 
się na Wyspach. Zmiany w tym zakresie zaszły dopiero pod koniec lat 30., kiedy cię-
żar wydarzeń europejskich przeniósł się nad Wisłę43. Wcześniejszy brak zaintereso-
wania wynikał także z faktu, że w Wielkiej Brytanii popularnością cieszyła się trady-
cyjna polityka zagraniczna polegająca na angażowaniu się w dominiach i terytoriach 
zależnych kosztem zainteresowania Europą44. W rezultacie spora część koncernów 
prasowych nie czuła potrzeby utrzymywania swoich własnych korespondentów na 
terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Na pomoc przychodziły wówczas agencje 
prasowe, z którymi zawierano umowy na dostarczanie informacji. W Europie nie-
mal cały rynek został zdominowany przez dwie spośród nich: pochodzącą z Niemiec 
Reuters i wywodzącą się z ziemi amerykańskiej Press Association45.

Pobocznym źródłem wiadomości, mimo dużych ambicji, były polskie placów-
ki dyplomatyczne działające na terenie Wielkiej Brytanii, w tym przede wszystkim 
ambasada. Pracownicy odpowiedzialni za kontakty z prasą przedstawiali redak-
cjom różnego rodzaju materiały propagandowe, które nie cieszyły się niestety zbyt 
wielkim zainteresowaniem; zasadą było poleganie na informacjach pozyskiwanych 
z własnych źródeł. Pracownicy londyńskiej placówki starali się więc wpływać na 
te „własne źródła” i przekazywać informacje bezpośrednio korespondentom, którzy 
(często przez wzgląd na lenistwo) byli najbardziej podatni na propagandę – niestety 

40  AAN, ARPL, 729, korespondencja Tomaszewskiego z Kruszyńskim, [b.d.], s. 75.
41  Często robił to osobiście ambasador Edward Raczyński.
42  Przykładem może być wizyta p. Charleston z sierpnia 1930 r., która otrzymała zlecenie od „Daily 

Express” na serię artykułów o Polsce, v. AAN, ARPL, 696, Pismo Charge d’Aff aires Jana Wszelakiego 
do P VI MSZ z sierpnia 1930 r., s. 92.

43  Możemy wtedy zauważyć radykalny wzrost liczby artykułów prasowych poruszających sprawy 
polskie.

44  M. Łukas ik -Duszyńska , Brytyjskie poselstwo donosi…, Warszawa 2008, s. 125, M. Ka-
mińsk i , M. Zachar ia s , Polityka zagraniczna II Rzeczpospolitej 1918–1939, Warszawa 1987, s. 99; 
D. Jez io rny, Dyplomacja brytyjska wobec koncepcji paktu wschodniego (1933–1935). Analizy, projek-
ty, działania, Łódź 2011, s. 44.

45  J. S i lbe r s t e in -Loeb , op. cit., s. 150–151.

Prasa brytyjska w polityce informacyjno-propagandowej II RP

2-lamanie.indd   179 02.04.2019   13:18:38



Natalia Micygała180

nie tylko propolską, ale także antypolską46. Dlatego przekazywane materiały, jeśli 
miały jakieś zastosowanie, to nie w formie bezpośredniego przedruku, a bardziej jako 
materiały informacyjne dla dziennikarzy47. Zwłaszcza od wiosny 1939 roku, kiedy 
regularnie zaczęto prosić Ambasadę RP w Londynie o udostępnienie materiałów na 
temat Polski. 

KONTAKTY Z REDAKCJAMI POSZCZEGÓLNYCH GAZET

Efekty przedstawionych powyżej mechanizmów działania nie zawsze były za-
dowalające dla strony polskiej przede wszystkim dlatego, że na kluczowe elementy 
kształtujące treści w prasie brytyjskiej dyplomacja polska nie miała wpływu. W ża-
den sposób nie można było zmienić proweniencji poszczególnych gazet i poglądów 
osób mających największy wpływ na zamieszczane informacje. Niezależnie od tego, 
czy osobami decyzyjnymi byli właściciele czy redaktorzy, niemal zawsze byli zu-
pełnie obojętni na polskie życzenia. Polskim dyplomatom udawało się jedynie zdo-
bywać przychylność mniej wpływowych. Jak widziano więc Polskę z perspektywy 
redakcji najważniejszych brytyjskich gazet?

„The Times”

„The Times” to nie tylko najstarszy, ale także najbardziej opiniotwórczy dzien-
nik, jaki kiedykolwiek był wydawany na terenie Wielkiej Brytanii. Jedna z niewielu 
gazet, które walczyły w okresie międzywojennym o zachowanie wysokiego pozio-
mu swoich materiałów kosztem niskiego nakładu. Powiązana z kołami rządowymi, 
trochę nad wyrost oskarżana o wieczne przedstawianie stanowiska prorządowego, 
wpływająca na koła fi nansowe skupione wokół londyńskiego City48.

Polska dyplomacja świetnie zdawała sobie sprawę, że wyrażane tam opinie są 
najważniejsze – niekoniecznie najbardziej szkodliwe (nie trafi ały bowiem do szero-
kiego grona odbiorców), ale najważniejsze ze względu na powiązania gazety ze śro-
dowiskiem rządowym. Dlatego należy podkreślić fakt, iż przez większą część okresu 
międzywojennego pozytywnie oceniano nastawienie „The Timesa” do Polski. Dużo 
częściej chwalono się przyjaznymi niż wrogimi relacjami z redakcją gazety49 oraz – 
w porównaniu z resztą rynku prasowego – relatywnie dużym odsetkiem rzeczowych 
artykułów na temat Polski. Zawdzięczaliśmy to między innymi przychylności kore-
spondentów stacjonujących w Warszawie. Z przełomu lat 20. i 30. XX wieku znamy 

46  AAN, MSZ, 7807, k. 62–63.
47  AAN, MSZ, 8049, k. 124–125.
48  AAN, ARPL, 941, Raport polityczny nr 20/31 z 27 VIII 1931 r., k. 70–71; I. McDona ld , op. cit., 

s. 19.
49  AAN, ARPL, 962, Pismo chargé d’aff aires do ministra spraw zagranicznych z 27 IV 1927 r., k. 22.

2-lamanie.indd   180 02.04.2019   13:18:38



181

dwa nazwiska – niejakiego Barkera oraz Gilberta Redferna – obaj byli przedstawiani 
w wewnętrznych dokumentach MSZ jako rzetelni, obiektywni i profesjonalni dzien-
nikarze i podejmowano starania, aby jak najdłużej pełnili swoje funkcje50. 

Londyńska ambasada utrzymywała stały kontakt z dziennikarzami pracującymi 
w dziale zagranicznym „The Timesa”. Najlepiej układały się relacje z Vladimirem 
Poliakoff em znanym w polskim środowisku pod pseudonimem Augura, który ma na 
swoim koncie spory dorobek propolskich artykułów i broszur, jak choćby wydanego 
w 1933 roku The „Polish Corridor”: The Facts mającego podważyć mit odwiecz-
nych niemieckich praw do polskiego Pomorza51.

Ambasada miała gorsze relacje z kierownikiem działu zagranicznego, Leo Ken-
nedym, który podobnie jak redaktor naczelny Geoff rey Dawson był jawnym zwo-
lennikiem polityki proniemieckiej52. Pozytywny stosunek do Niemiec nie przekła-
dał się na szczęście na ilość niewygodnych dla Polski treści, zwłaszcza dotyczących 
tematów popularnych w prasie masowej – nieprzestrzegania praworządności oraz 
sposobu traktowania mniejszości narodowych. Redakcja „The Timesa” wychodziła 
z założenia, bardzo korzystnego dla Warszawy, że nie należy poprzez wydawane 
artykuły wpływać na sprawy krajowe, nawet względem najbardziej kontrowersyj-
nych wydarzeń. Jedynie opisywano, a nie oceniano53. 

„Manchester Guardian”

„Manchester Guardian” to kolejny organ należący do wąskiej grupy nazywanej 
prasą elitarną. Jako pismo niezależne od sfer rządowych cieszył się popularnością 
wśród zwolenników partii opozycyjnych. W podejściu do kwestii zagranicznych 
uchodził za życzliwy względem Niemiec, przez co w polskiej ambasadzie był uzna-
wany za „organ interesów niemieckich”54. Charakteryzował się bardzo liberalnymi 
poglądami, co nie korespondowało z łamaniem w II RP zasady państwa prawa oraz 
dyskryminacją mniejszości narodowych55. Nic więc dziwnego, że w materiałach ar-
chiwalnych z lat 30. negatywnie opisywano ciężkie relacje z redakcją i dziennikarza-
mi „Guardiana”. 

Największe problemy sprawiały polskim dyplomatom artykuły poruszające prob-
lem dyskryminacji mniejszości narodowych, w tym przede wszystkim żydowskiej 

50  AAN, ARPL, 969, Pismo Naczelnika Wydziału Prasowego MSZ do Ambasady RP w Londynie 
z 17 III 1930 r., s. 2; AAN, MSZ, 7809, Spis korespondentów zagranicznych zarejestrowanych w P VI 
MSZ, k. 2–5.

51  AAN, ARPL, 941, Raport polityczno-prasowy Konstantego Skirmunta ze I 1933 r., [b.p.].
52 Ibidem; The Times and Appeasement: TheJjournals of A.L. Kennedy, 1932–1939, ed. G. Mar te l , 

Cambridge 2000.
53  AAN, ARPL, 941, Pismo ambasadora Skirmunta do ministerstwa z 5 XII 1929 r., k. 19.
54  K. Kan ia , Wielka Brytania 1918–1939 w świetle polskich dokumentów dyplomatycznych, Toruń 

2007, s. 226–228. 
55  Inne liberalne gazety, w tym przede wszystkim „Observer”, miały wzorować się na „Guardianie”.

Prasa brytyjska w polityce informacyjno-propagandowej II RP

2-lamanie.indd   181 02.04.2019   13:18:38



Natalia Micygała182

oraz ukraińskiej56. Jednym z bardziej krytycznych momentów miał miejsce 1931 roku,
kiedy przez blisko dwa tygodnie nie znikały z dziennika artykuły na temat tak zwanej 
pacyfi kacji Małopolski Wschodniej, która zdaniem Konstantego Skirmunta przynio-
sła utratę wszelkiej sympatii brytyjskiej opinii publicznej57. W tej i innych podob-
nych sytuacjach stosowano nadzwyczajne środki – wydawano specjalne biuletyny, 
które przesyłano do redakcji wszystkich najważniejszych gazet, ale także do opinio-
twórczych instytucji oraz osób powiązanych ze światem prasy i polityki58. Szczegól-
ną rolę odgrywał wówczas Franciszek Bauer-Czarnomski pełniący funkcję attaché 
prasowego59.

Liczba nieprzychylnych Polsce artykułów publikowanych w „Manchester Guar-
dian” była wypadkową nie tylko charakteru gazety, ale również braku szczęścia do 
korespondentów. Na przełomie lat 20. i 30. dziennik nie oddelegował do Warszawy 
nikogo, a odpowiedzialnym za tematykę polską był korespondent berliński, Frede-
rick Voigt. Ambasada RP w Londynie systematycznie narzekała na niego, zwłasz-
cza po 1931 roku, kiedy ponadmiesięczny urlop Voigta skorelował się z osłabie-
niem nagonki na Polskę60. Co ciekawe, gdy w drugiej połowie lat 30. Voigh został 
awansowany do roli sprawozdawcy dyplomatycznego i przeniesiony do Londynu, 
ambasada zaczęła się chwalić poprawnymi relacjami z dziennikarzem, który „znalazł 
zrozumienie” dla polskiej polityki zagranicznej61. Problem całkowicie nie zniknął, 
bo wraz z przeniesieniem Voigta zatrudniono w Warszawie stałego korespondenta, 
którym został Żyd Joel Cang, określany w wewnętrznych dokumentach jako „inte-
ligentny, ale powierzchowny”62. Za jego „kadencji” nie obyło się bez niezręcznych 
dla Polski artykułów, zwłaszcza dotyczących złego traktowania mniejszości żydow-
skiej63. Pod koniec 1937 roku podjęto nawet starania zmierzające do usunięcia Canga 
z pełnionego stanowiska64.

Zdaniem Krzysztofa Kani nadużyciem byłoby stwierdzenie, że przedstawione 
wyżej przykłady świadczą o negatywnym podejściu do Polski65. „Manchester Guar-
dian” był przede wszystkim dziennikiem liberalnym. Nie mógł więc pochwalać funk-
cjonującego nad Wisłą autorytaryzmu, a w sposób szczególny musiał reagować na 
dyskryminację mniejszości narodowych. Obrazowo pisał o tym w swoich wspomnie-
niach Konstanty Skirmunt: 

56  AAN, ARPL, 941, Korespondencja Kruszwickiego z Tomaszewskim, k. 82.
57  Polskie dokumenty dyplomatyczne 1931, op. cit., s. 4–6.
58  K. Sk i rmunt , op. cit., s. 174.
59  AAN, ARPL, 946, Pismo sekretarza Czarnomskiego do redaktora naczelnego „Baltische Presse” 

z 2 XII 1930 r., k. 87; IPMS, ARPL, A.12 327/3, Raport polityczny nr 12/8 z VI 1937 r., k. 10.
60  AAN, ARPL, 941, Raport polityczny nr 2/31 z 29 I 1931 r., s. 27–31.
61  IPMS, ARPL, A.12.327/3, Pismo Jana Tomaszewskiego do Wydziału Prasowego MSZ, k. 19.
62  Pisał również dla „Daily News Chronicle” oraz „Star”.
63  AAN, MSZ, 7809, Spis korespondentów zagranicznych zarejestrowanych w P VI MSZ, k. 2.
64  IPMS, ARPL, A12.327/5, Pismo ambasadora Raczyńskiego do Wydziału Prasowego MSZ, k. 11–

12.
65  K. Kan ia , Wielka Brytania w świetle…, s. 226–228.

2-lamanie.indd   182 02.04.2019   13:18:38



183

[…] niektóre wiadomości, przychodzące z Polski w owym czasie, były takie, że obrona ujaw-
nionej w nich akcji naszego rządu była niemożliwą. Takimi były wieści o procesie [brzeskim] 
[…]. Takiej działalności rządowej nikt nie zdołał był obronić wobec angielskiej opinii pub-
licznej i najlepsze, czego można było życzyć, to, by takie wypadki przeszły niepostrzeżenie66.

„Guardiana” broni również fakt, że w latach 30. gazeta wyrażała sprzeciw wo-
bec roszczeń Republiki Weimarskiej wobec Polski, wzmagających się w okresie rzą-
dów Franza von Papena (1932) i Kurta von Schleichera (1932–1933). W ambasadzie 
zwracano uwagę, że była to jedna z niewielu gazet poruszających ten problem67. 

Sprzeciw wobec roszczeń niemieckich nałożył się w czasie z tragiczną śmiercią 
redaktora naczelnego, C.P. (Charlesa Prestwicha) Scotta, który do 1932 roku nie-
podzielnie kreował linię polityczną gazety. Nie ogłoszono od razu wiosny w rela-
cjach z „Gaurdianem”, podjęto natomiast starania zmierzające do zdobycia stałych 
przyjaznych kontaktów wewnątrz redakcji68. Było to o tyle łatwiejsze, że zachodzące 
w Niemczech zmiany polityczne przyniosły kres proniemieckich sympatii dziennika 
dostrzegającego coraz większe zagrożenie dla Polski69. Jedynie problem dyskry-
minacji mniejszości narodowych, przede wszystkim żydowskiej, nie zniknął aż do 
1939 roku70.

„Daily Telegraph”

„Daily Telegraph” to ostatni z dużych dzienników należących do elitarnego nur-
tu, określany przez pracowników polskiej ambasady jako gazeta skierowana przede 
wszystkim do zamożnego mieszczaństwa. Na relacje z „Daily Telegraph” raczej nie 
narzekano. Od początku lat 30. ambasada i wydział prasowy MSZ utrzymywały sta-
ły kontakt z redaktorem zagranicznym Charlesem Woodsem71. Nie ma informacji 
odnoszących się do drugiej połowy lat 30., kolejny raz „Daily Telegraph” pojawia 
się dopiero w 1940 roku, kiedy to w korespondencji z ambasadorem Edwardem Ra-
czyńskim właściciel gazety, William Berry lord Camrose, obiecywał przychylić się 
do prośby o korzystanie z materiałów przygotowywanych przez związanych z pol-
ską ambasadą dziennikarzy72. Warszawskim korespondentem „Daily Telegraph” był 
wspominany wyżej Gilbert Redfern, o którym polska ambasada miała jak najlepsze 
zdanie. Niestety w pisaniu artykułów do „Daily Telegraph” wyręczała go czasami 
żona Czeszka, co zazwyczaj kończyło się zjadliwymi tekstami73. Innych problemów 
nie było.

66  K. Sk i rmunt , op. cit., s. 175.
67  AAN, ARPL, 941, Raport polityczny nr 27/32 z 20 X 1932 r., k. 124.
68  AAN, ARPL, 941, Raport polityczny nr 15/32 z 23 VI 1932 r., k. 101–102. 
69  IPMS, ARPL, P12.327/5, Korespondencja ambasadora Edwarda Raczyńskiego z Frederickiem 

Voigtem, k. 24–27.
70  AAN, ARPL, 941, Raport polityczno-prasowy Konstantego Skirmunta ze I 1933 r., [b.p.].
71  Ibidem.
72  IPMS, A.12.327/2, k. 2.
73  AAN, MSZ, 7764, k. 9.

Prasa brytyjska w polityce informacyjno-propagandowej II RP

2-lamanie.indd   183 02.04.2019   13:18:38



Natalia Micygała184

“Daily Mail” i “Daily Express”

„Daily Mail” i „Daily Express” to dzienniki należące do grona prasy masowej. 
Nieodłączną ich cechą było lekceważenie spraw zagranicznych i skupianie się na 
kwestiach wewnętrznych. Nic więc dziwnego, że o Polsce za bardzo się nie roz-
pisywano. Jeśli już zdarzył się jakiś artykuł, zwykle był powiązany ze sprawami 
wewnętrznymi i okraszony nutką sensacji. Nie na darmo Winston Churchill mawiał 
wówczas, że „dawne gazety pisały o bitwie pod Trafalgarem tak, jakby relacjono-
wały wypadek uliczny, […] «Daily Mail» pisze o wypadku ulicznym, jakby to była 
bitwa pod Trafalgarem”74. Na przykład w kwietniu 1931 roku ukazał się w gazecie 
artykuł, w którym spekulowano na temat tajnej wizyty Józefa Piłsudskiego w Londy-
nie, której celem było omówienie zagrożenia sowieckiego75.

Redaktorów naczelnych „Daily Mail” zmieniał w latach 20. i 30. kilkakrotnie, 
ale żaden z nich nie zajmował się tematami wykraczającymi poza sprawy wewnątrz-
państwowe, pozostawiając dział zagraniczny zastępcom. Zresztą to nie oni, a właści-
ciel, lord Rothermere, jednoosobowo kierował gazetą i kształtował jej profi l76. „Da-
ily Mail” miał swoich korespondentów w Warszawie, znamy nazwiska aż czterech 
spośród nich: Feliks Rzewuski, Mieczysław Nowiński, a także nieznani z imienia: 
Kleczkowski oraz Coeg. Wszyscy legitymowali się obywatelstwem polskim i naj-
prawdopodobniej jedynie dorabiali, pracując dla dziennika. Rzewuskiego chwalo-
no przy ulicy Wierzbowej. W połowie lat 30. podjęto nawet starania zmierzające 
do przywrócenia go do porzuconej funkcji korespondenta zagranicznego „Daily 
Mail”77. O reszcie wiemy niewiele. Z Kleczkowskiego najprawdopodobniej MSZ nie 
był zadowolony, skoro chciał go zastąpić właśnie Rzewuskim. Mieczysława Nowiń-
skiego (pracującego również dla „Daily Express”) opisywano jako „inteligentnego, 
ale plotkarza, którego trzeba się wystrzegać”78.

„Daily Express” sprawami Europy nie interesował się w ogóle, a jej częścią 
wschodnią w szczególności, nawet jak na standardy prasy masowej. Było to bez-
pośrednio powiązane z poglądami właściciela, Maxa Aitkena lorda Beaverbrooka, 
który niezmiennie kierował gazetą. Arthur Christiansen, redaktor naczelny w latach 
30. XX wieku, pisał w swojej autobiografi i, że Beaverbrook zalewał go telefonicznie 
sugestiami dotyczącymi „głównych artykułów, konkretnych pomysłów, treści infor-
macji, plotkarskich ustępów” – sugestiami, których redaktor nie mógł nie uwzględ-
nić79. Beaverbrook był zwolennikiem ścisłej współpracy między Wielką Brytanią 
a jej dominiami i temu poświęcał większość rubryk dotyczących spraw zagranicz-
nych. Popierał także izolacjonistyczną politykę na scenie europejskiej80. Polska służba 

74  A. Paczkowsk i , op. cit., s. 84.
75  AAN, ARPL, 941, Raport polityczny nr 6/31 z 9 IV 1931 r., k. 45.
76  AAN, ARPL, 941, Raport polityczno-prasowy Konstantego Skirmunta ze I 1933 r., [b.p.].
77  AAN, MSZ, 7809, Spis korespondentów zagranicznych zarejestrowanych w P VI MSZ, s. 2–5.
78  Ibidem.
79  G. Boyce , J. Cur ran , op. cit., s. 141.
80  AAN, ARPL, 941, Raport polityczno-prasowy Konstantego Skirmunta ze I 1933 r. [b.p.]; A. Ro-

ber t , Voice of Britain, the Inside Story of the Daily Express, Cambridge 1983, s. 67.

2-lamanie.indd   184 02.04.2019   13:18:38



185

dyplomatyczna nad wyraz czujnie podchodziła do jego osoby, skoro samodzielnie 
kreował politykę dziennika o kilkumilionowym nakładzie81. Na kartach pamiętnika 
W sojuszniczym Londynie Raczyński pisał o Beaverbrooku, że był „championem 
brytyjskiego imperializmu z małpią wprost złośliwością czepiającego się tej lub in-
nej ofi ary, z upodobaniem szkodzącego Polsce”82. Opinia ambasadora nie była ra-
czej bezpodstawna, skoro na przykład we wrześniu 1932 roku ukazał się na łamach 
„Daily Express” artykuł autorstwa samego Beaverbrooka, w którym wyraził opinię, 
że utworzenie polskiego korytarza było niesprawiedliwym posunięciem. Postanowił 
uzmysłowić to czytelnikom, tworząc wizję funkcjonowania podobnego korytarza po-
między Anglią a Szkocją83. Co ciekawe, na identyczny przykład powoływała się kilka 
lat później propaganda niemiecka84.

„Daily Herald”

Omawiając stosunek do Polski najważniejszych brytyjskich gazet, nie sposób po-
minąć „Daily Herald” ze względu na imponujący nakład (ponad 2 mln) oraz specy-
fi czny charakter gazety, której właściwie nie można zaliczać do prasy masowej – była 
przede wszystkim gazetą partyjną związaną z ruchem socjalistycznym kopiującym 
poglądy Partii Pracy oraz związków zawodowych85. Artykułów dotyczących spraw 
zagranicznych było raczej niewiele, a dotyczące Polski były zasadniczo przychylne, 
zwłaszcza jeśli poruszały problem relacji polsko-niemieckich oraz statusu Wolnego 
Miasta Gdańska. „Daily Herald” jako jeden z pierwszych ostrzegał brytyjską opinię 
publiczną przed narastającymi aspiracjami niemieckimi86. Jedynym momentem, kie-
dy o Polsce pisano raczej źle, był listopad 1937 roku, kiedy to pracownicy londyń-
skiej ambasady próbowali kojarzyć z nasilającą się propagandą sowiecką widoczną 
w całej prasie brytyjskiej87.

Co ciekawe, gazeta mimo niewielkiego zainteresowania sprawami zewnętrznymi 
miała w Polsce korespondenta, którym był Polak o żydowskich korzeniach Jerzy 
Szapiro. Został określony w polskich dokumentach dyplomatycznych jako osoba cie-
sząca się dobrą opinią wśród kolegów po fachu, co zawdzięczać miał profesjonalne-
mu podejściu do pracy. Niestety nie można było liczyć na jego lojalność względem 
władz polskich, co przede wszystkim wynikało z żydowskiego pochodzenia. 

81  Zainteresowania jego osobą nie można porównać do żadnego innego magnata prasowego.
82  K. Kan ia , Edward Bernard Raczyński 1891–1993 dyplomata i polityk, Warszawa 2014, s. 125; 

por. E. Raczyńsk i , W sojuszniczym Londynie. Dziennik ambasadora Edwarda Raczyńskiego 1939–
1945, Londyn 1974, s. 11.

83  AAN, ARPL, 941, Raport polityczny nr 25/32 z 16 IX 1932 r., k. 116.
84  W. Holmes , Wink to Hitler, „Daily Worker”, 22 VIII 1939 r., s. 2.
85  G. Boyce , J. Cur ran , op. cit., s. 131.
86  AAN, MSZ, ARPL, 941, Raport polityczny nr 20/32 z 15 VIII 1932 r., k. 111.
87  AAN, ARPL, 696, Raport polityczny nr 24/2 z 24 XI 1937 r., k. 99–101.

Prasa brytyjska w polityce informacyjno-propagandowej II RP

2-lamanie.indd   185 02.04.2019   13:18:38



Natalia Micygała186

* * *
Przedstawione badania mają za zadanie pokazać, jakie były zasady gry w rela-

cjach polskiej służby dyplomatycznej z najważniejszymi brytyjskimi dziennikami 
w okresie dwudziestolecia międzywojennego oraz jak pod względem technicznym 
wyglądało pozyskiwanie informacji na temat Polski. Strona polska miała bardzo 
słabą pozycję startową, co wynikało z kilku czynników, przede wszystkim z mar-
ginalnej roli II Rzeczpospolitej w polityce Wielkiej Brytanii, niewielkich nakładów 
fi nansowych na ten aspekt działalności oraz z posiadania licznych wrogów działają-
cych na niekorzyść Warszawy. Sytuacji nie poprawiał także problem dyskryminacji 
mniejszości narodowych oraz nieprzestrzegania zasad praworządności. Mimo to po-
dejmowano liczne starania, których celem była poprawa wizerunku Polski w oczach 
brytyjskiej opinii publicznej.

Codzienną tytaniczną pracę w tym zakresie wykonywali pracownicy Poselstwa, 
a później Ambasady RP w Londynie, którzy spisywali i przekazywali do Minister-
stwa raporty, przygotowywali sprawozdania i wnioski dotyczące proponowanych 
reform, bezpośrednio naciskali na poszczególne redakcje po nieprzychylnych dla 
Polski artykułach. Ich praca przynosiła drobne, wymierne korzyści. Kluczem do każ-
dego sukcesu było zyskanie sympatii w środowisku dziennikarskim, którego nie dało 
się przekupić.

Żadne działania informacyjno-propagandowe nie mogły przynieść ani rewo-
lucyjnych zmian w postrzeganiu Polski, ani radykalnego wzrostu zainteresowania 
państwem znad Wisły. Zauważalne zmiany nastąpiły w 1939 roku, choć nie były one 
zasługą polskich dyplomatów, a wypadkową wydarzeń na europejskiej scenie poli-
tycznej. Dnia 15 marca 1939 roku Hitler wkroczył do Pragi, łamiąc tym samym posta-
nowienia układu monachijskiego, co było szokiem dla wszystkich – polityków, spo-
łeczeństwa, dziennikarzy88. Odpowiedzią Chamberlaina na ten krok było wycofanie 
się z polityki appeasement i ogłoszenie pod koniec marca gwarancji niepodległości 
Polski89. Bezpośrednim skutkiem przewektorowania polityki zagranicznej Wielkiej 
Brytanii i pozyskania nowego sojusznika na Wschodzie był spektakularny wzrost 
zainteresowania społeczeństwa brytyjskiego Polską, co widać na łamach ówczesnej 
prasy90. Z dnia na dzień o Polsce zaczęto pisać dużo i niemal wyłącznie dobrze. 
Jako że brytyjskie społeczeństwo, zwłaszcza jego mniej wykształcona część sięga-
jąca po prasę popularną, wiedziała naprawdę niewiele o II RP, zaczęły pojawiać się 
w prasie dość infantylne informacje o miejscu położenia Polski, jej historii czy men-
talności społeczeństwa, ale także o potędze polskiego wojska czy słuszności praw 

88  J. Thompson , The idea of public opinion in Britain 1870–1914, Cambridge 2000, s. 246.
89  J. C iechanowsk i , Wielka Brytania i Polska od Wersalu do Jałty, Pułtusk 2008, s. 54; 

R.P. Żurawsk i  vel Gra jewsk i ,  Brytyjsko-czechosłowackie stosunki dyplomatyczne, październik 1938 
– maj 1945, Warszawa 2008, s. 67; A. P rażmowska , Eastern Europe and the Origins of The Second 
World War, London 2000, s. 148.

90  K. Kan ia , Polska w przekazie informacyjnym Wielkiej Brytanii (październik 1938 – październik 
1939) [w:] Kampania polska 1939. Polityka – społeczeństwo – kultura, t. 2, Warszawa 2015, s. 463–465.

2-lamanie.indd   186 02.04.2019   13:18:38



187

do Pomorza nienazywanego już korytarzem91. Po raz kolejny okazało się, że żadne 
działania informacyjno-propagandowe czy osobiste relacje dyplomatów ze światem 
dziennikarskim nie będą mieć takiego przełożenia na prasę jak polityka.

 BIBLIOGRAFIA

Źródła archiwalne

Archiwum Akt Nowych w Warszawie.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Ambasada RP w Londynie.
Instytut Polski i Muzeum im. Władysława Sikorskiego w Londynie.
Ambasada RP w Londynie.

Źródła drukowane

Polskie dokumenty dyplomatyczne 1931, red. M. Wołos, Warszawa 2008.
Raczyński E., W sojuszniczym Londynie. Dziennik ambasadora Edwarda Raczyńskiego 

1939–1945, Londyn 1974.
Skirmunt K., Moje wspomnienia 1866–1945, Rzeszów 1997.
The Times and Appeasement: The Journals of A.L. Kennedy, 1932–1939, ed. G. Martel, 

Cambridge 2000.

Opracowania

A Journalism Reader, eds. M. Bromley, T. O’Malley, London 1997.
Boyce G., Curran J., Newspaper History from the Seventeenth Century to the Present, Lon-

don 1978.
Ciechanowski J., Wielka Brytania i Polska od Wersalu do Jałty, Pułtusk 2008.
Griffiths D., A Century of Journalism, 1900–2000, Oxford 2012.
Jeziorny D., Dyplomacja brytyjska wobec koncepcji paktu wschodniego (1933–1935). Ana-

lizy, projekty, działania, Łódź 2011.
Kamiński M., Zacharias M., Polityka zagraniczna II Rzeczpospolitej 1918–1939, War-

szawa 1987.
Kuta H., Meissner L., Prasa za granicą. Sylwetki 147 wybranych dzienników i czasopism 

z 39 krajów oraz krótkie charakterystyki 14 agencji prasowych, Kraków 1972.
Łukasik-Duszyńska M., Brytyjskie poselstwo donosi…, Warszawa 2008.

91  IPMS, ARPL, A.12.317/2, Pismo ambasadora Raczyńskiego do Ministerstwa Spraw Zagranicz-
nych z 13 VI 1939 r., s. 1–6.

Prasa brytyjska w polityce informacyjno-propagandowej II RP

2-lamanie.indd   187 02.04.2019   13:18:38



Natalia Micygała188

Kania K., Edward Bernard Raczyński. Dyplomata i polityk, Warszawa 2014.
Kania K., Polska w przekazie informacyjnym Wielkiej Brytanii (październik 1938 – paź-

dziernik 1939) [w:] Kampania polska 1939. Polityka, społeczeństwo, kultura, T. 2: Poli-
tyka i społeczeństwo. Imponderabilia, pamięć, kultura, red. M.P. Deszczyński, T. Pa-
włowski, Warszawa 2015.

Kania K., Wielka Brytania w świetle polskich dokumentów dyplomatycznych, Toruń 2007.
McDonald I., The History of the Times. Vol. 5: Struggles in War and Peace, 1939–1966, 

London 1984.
Paczkowski A., Czwarta władza. Prasa dawniej i dziś, Warszawa 1973.
Pudłocki T., Ambasadorzy idei. Wkład intelektualistów w promowanie pozytywnego wize-

runku Polski w Wielkiej Brytanii w latach 1918–1939, Kraków 2015.
Prażmowska A., Eastern Europe and the Origins of the Second World War, London 2000.
Richards H., The Bloody Circus: The Daily Herald and the Left, London 1997.
Robert A., Voice of Britain, the Inside Story of the Daily Express, Cambridge 1983.
Silberstein-Loeb J., The International Distribution of the News: The Associated Press, 

Press Association and Reuters, 1848–1947, Cambridge 2014.
Słomkowska A., Krótki zarys historii prasy brytyjskiej, Warszawa 1978.
Sobczak J., Propaganda zagraniczna Niemiec Weimarskich wobec Polski, Poznań 1973.
Szczepanik K., Dyplomacja Polski 1918–2000. Struktury organizacyjne, Warszawa 2000.
Thompson J., The Idea of Public Opinion in Britain 1870–1914, Cambridge 2000.
W obliczu wojny. Z prasy polskiej 1939 roku, wybór i oprac. red. miesięcznika „Znak”, Kra-

ków 1984.
Walker M., Power of the Press: The World’s Great Newspapers, London 1995.
Williams K., Read All about It!: A history of the British Newspaper, London 2009.
Zięba A., Lobbing dla Ukrainy w Europie międzywojennej. Ukraińskie Biuro Prasowe 

w Londynie oraz jego konkurenci polityczni (do roku 1932), Kraków 2010.
Żurawski vel Grajewski R.P., Brytyjsko-czechosłowackie stosunki dyplomatyczne, paź-

dziernik 1938 – maj 1945, Warszawa 2008.

2-lamanie.indd   188 02.04.2019   13:18:38


