
Rocznik Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie 
Rok LXIV (2019)

PL ISSN

PAWEŁ WIERZBICKI 
Muzeum Narodowe w Krakowie

  https://orcid.org/0000-0001-5043-8463

 „TYGODNIK POLSKI” (HARBIN 1922–1942)
JAKO ŹRÓDŁO DO DZIEJÓW POLSKIEJ EMIGRACJI  

W CHINACH 

Słowa kluczowe: Chiny, Harbin, Polacy, emigracja, prasa polska

Dzieje społeczności polskiej w Mandżurii  – krainie historyczno-geograficznej 
północno-wschodnich Chin – są od wielu lat tematem licznych badań i publikacji. 
Harbin – główny ośrodek polskiej diaspory na Dalekim Wschodzie znajduje się 
w centrum tych zainteresowań, co wydaje się zrozumiałe, gdyż to właśnie w tym 
mieście przez ponad 50 lat, od schyłku wieku XIX aż po 1949 r., działały bardzo 
prężnie polskie organizacje kulturalne, gospodarcze, społeczne i religijne1. W wy-
niku repatriacji przeprowadzonej po II wojnie światowej kilkuset harbińczyków 
osiedliło się na Pomorzu Zachodnim, a Książnica Pomorska w Szczecinie stała się 
głównym ośrodkiem dokumentującym życie Polonii mandżurskiej. W Harbinie 
pozostali tylko nieliczni Polacy, którzy ze względu na wiek i nieznajomość kraju 
nie chcieli opuszczać dotychczasowego miejsca pobytu. Jako ostatni uczynił to 
inżynier Edward Stokalski w 1994 roku2. 

O historii Harbinu i losach Polaków zamieszkujących to miasto pisało wie-
lu autorów. W przygotowaniu niniejszej publikacji szczególnie pomocną była 

1	 Jedną z kwestii spornych, wokół której toczono dyskusję na łamach „Tygodnika Polskiego”, 
była pisownia nazwy miasta. W piśmie występuje zamiennie forma Harbin lub Charbin. Była to 
nazwa mongolska „Halabin”, którą Chińczycy wymawiali „Ha-err-bin”, a Rosjanie „Harbin”. Brak 
w języku rosyjskim litery „h” sprawił, że nazwę miasta pisano Charbin i w takiej formie przejęli 
ją Polacy, podczas gdy pozostali Europejczycy pisali Harbin. W nr. 73 z 1923 r. redakcja zadekla-
rowała, że odtąd będzie używać pisowni miasta według zasad obowiązujących w Europie, ale zo-
bowiązania nie dotrzymano. Pisownia Charbin pojawiała się aż do końca wydawania „Tygodnika”, 
a zdarzało się też, że obie te formy występowały jednocześnie na stronie tytułowej. W niniejszym 
artykule zastosowano formę Harbin według najnowszych ustaleń stosowanych w polskiej ortografii. 
Zob. Wielki Słownik Ortograficzny PWN, Warszawa 2006, s. 240.

2	 Informacja podana za: A. Wi n i a r z , Główne kierunki i formy aktywności Polaków w Man-
dżurii w latach 1897–1949, w: Polskie ślady na Dalekim Wschodzie, red. A. Furier, Szczecin 2008, 
s. 49. 



162 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

dobrze udokumentowana praca pod red. Kazimierza Grochowskiego Polacy na 
Dalekim Wschodzie. Spośród współczesnych opracowań korzystano m.in. z pra-
cy Marka Cabanowskiego, Tajemnice Mandżurii. Polacy w Harbinie oraz Kim 
Yong-Deoga, Kolonia polska w Mandżurii 1897–1949 3. Informacje dotyczące po-
szczególnych zagadnień zaczerpnięto z artykułów Adama Winiarza, Małgorzaty 
Mrożek-Buksy, Jarosława Nei, Jerzego Misiurka, Krzysztofa Woźniakowskiego, 
Józefa Szymańskiego i Martyny Kostuch. Wykaz tych publikacji podaję w dalszej 
części pracy przy omawianiu wybranych tematów.

Polacy pojawili się w Mandżurii w związku z budową Kolei Wschodniochiń-
skiej (tzw. Kitajsko-Wostocznaja Żeleznaja Doroga). Jej trasa przebiegała przez 
teren północno-wschodnich Chin (Mandżurię) i łączyła rosyjskie miasta Czytę 
i Władywostok. Realizacja projektu była możliwa dzięki traktatowi zawartemu 
3 czerwca 1896 r. pomiędzy Rosją i Chinami. Dawał on stronie rosyjskiej sze-
reg przywilejów, w tym prawo budowy linii kolejowej. Nad realizacją inwestycji 
miał czuwać nowo utworzony Bank Rosyjsko-Chiński, który 8 września 1896 r. 
podpisał z posłem chińskim porozumienie o utworzeniu prywatnej Spółki Ak-
cyjnej Kolei Wschodniochińskiej. Spółka ta stała się właścicielem linii i uzy-
skała m.in. prawo do eksploatacji bogactw na terenach do niej przylegających. 
Umowa otwierała przed Rosją możliwości gospodarczej eksploatacji Mandżurii 
i północnych Chin. Projekt miał również znaczenie strategiczne ze względu na 
rywalizację rosyjsko-japońską na tym terenie4. Od początku w budowie Kolei 
Wschodniochińskiej brało udział wielu Polaków, w tym inżynierów wojskowych 
i cywilnych. Niektórzy z nich zajmowali eksponowane stanowiska, jak choćby 
inż. Stanisław Kierbiedź, który był Wiceprezesem Zarządu Głównego Budowy 
Kolei. To na jego polecenie inż. Adam Szydłowski pokierował ekspedycją, której 
celem było wytyczenie szlaku i przygotowanie miejsca dla siedziby Dyrekcji. 
W  kwietniu 1898 r. ekipa Szydłowskiego zajęła starą gorzelnię, położoną kil-
ka kilometrów od brzegu rzeki Sungari i założyła bazę. W połowie maja 1898 r. 
dotarły tam pierwsze statki z inżynierami i urzędnikami, co zapoczątkowało po-
wstanie miasta5. 

Informacje o budowie kolei i rozwoju gospodarczym miasta przyciągnęły do 
Harbinu liczne grupy Polaków nie tylko z terenu Rosji, ale również z Królestwa 
Polskiego, które zostały zachęcone perspektywą znalezienia pracy i dobrych za-
robków. Znaleźli się wśród nich przedsiębiorcy, urzędnicy, lekarze, rzemieślnicy 

3	 K. G r o c h o w s k i , Polacy na Dalekim Wschodzie, Harbin 1928; M. C a b a n o w s k i , Ta-
jemnice Mandżurii. Polacy w Harbinie, Warszawa 1993, s. 8; K. Yo n g - D e o g , Kolonia polska 
w Mandżurii 1897–1949, Kraków 2001, s. 41.

4	 M. C a b a n o w s k i , op. cit., s. 8.
5	 A. Wi n i a r z , op. cit., s. 27–32; J. N e j a , Harbin jako przestrzeń życia i działalności Polonii 

Mandżurskiej, w: Polskie ślady na Dalekim Wschodzie, op. cit., s. 51–52.



163 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

i kolejarze6. Zwiększyła się także liczba polskich oficerów, którzy pełniąc służbę 
w Korpusie Straży Pogranicznej, zostali tu skierowani do ochrony linii kolejowej. 
Ich przybycie jeszcze bardziej zintegrowało polską społeczność. W 1903 r., gdy 
po 6 latach zakończono budowę linii kolejowej, w Harbinie mieszkało już około 
7 tys. Polaków. Pełnili oni ważne funkcje w lokalnej administracji, a niekiedy 
angażowali się w działalność gospodarczą, przyczyniając się do rozwoju prze-
mysłu7. Koloniści dbali o zachowanie swej tożsamości narodowej, kulturowej 
i religijnej. Tworzyli liczne organizacje, wśród których jedną z pierwszych było 
Rzymsko-Katolickie Towarzystwo Dobroczynności założone 14 marca 1903  r. 
To dzięki jego aktywności w latach 1906–1909 stanął kościół pod wezwaniem 
św. Stanisława Biskupa. Jego proboszczem został ksiądz Władysław Ostrowski8. 
Kilka lat później powstało pierwsze świeckie stowarzyszenie „Gospoda Polska”, 
najważniejszy ośrodek kulturalny zrzeszający Polaków (1907), powstały dwie 
szkoły początkowe, pierwsza przy „Gospodzie” (1908), druga, założona przez 
Towarzystwo Dobroczynności im. św. Wincentego à Paulo (1912), przy kościele. 
Wreszcie 3 września 1915 r. ks. Władysław Ostrowski otworzył Polskie Gimna-
zjum koedukacyjne o profilu humanistycznym, które w 1916 r. zmieniło nazwę na 
Gimnazjum im. Henryka Sienkiewicza9.

Dalszy napływ Polaków nastąpił po wybuchu I wojny światowej oraz rewolu-
cji październikowej. Do Harbinu przybyli w tym czasie uciekinierzy z Rosji oraz 
jeńcy z armii austriackiej. W 1920 r. dotarli do miasta kolejni uchodźcy, który-
mi byli żołnierze z rozbitej przez bolszewików 5 Dywizji Syberyjskiej, dowo-
dzonej przez pułkownika Waleriana Czumę. Ostatnią większą grupę osadników 
(kilkaset osób) stanowili tzw. Amurcy – potomkowie szlachty polskiej z guberni 
podolskiej i mohylewskiej, którzy przed I wojną światową zostali przesiedleni 
przez cara nad Amur, a w 1924 r. uciekli przed bolszewikami i kolektywizacją 
do Mandżurii10.

Obecność w Harbinie stosunkowo licznej ludności polskiej wymuszała potrze-
bę sprawnej wymiany informacji, co z kolei sprzyjało wydawaniu prasy w języku 
ojczystym. Pierwsze polskie tytuły prasowe pojawiły się w Harbinie u schyłku 
I  wojny światowej. Były to „Listy Polskie z Dalekiego Wschodu”. Pismo wy-
chodziło od 15 sierpnia 1917 r. do pierwszej połowy 1919 r. Żywot większości 
gazet był jednak krótki. Tytuły pojawiały się i znikały. Na podstawie Bibliografii 
prasy polskiej na Dalekim Wschodzie w latach 1917–1949, opracowanej przez 
Adama Winiarza, można ustalić tytuły 25 polskich czasopism wychodzących 

  6	 A. Wi n i a r z , Udział Polaków w budowie i eksploatacji Kolei Wschodniochińskiej, „Prze-
gląd Polonijny” 1993, z. 2, s. 142–145.

  7	 K. Yo n g - D e o g , op. cit., s. 46–49; A. Wi n i a r z , op. cit., s. 30.
  8	 Historia parafii polsko-katolickiej w Charbinie, „Pamiętnik Charbiński” 1923, s. 23–25.
  9	 K. G r o c h o w s k i , op. cit., s. 29; „Tygodnik Polski” 1922, nr 5.
10	 M. C a b a n o w s k i , op. cit., s. 77; A. Wi n i a r z , op. cit., s. 44.



164 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

w tym okresie w Harbinie, na ogólną liczbę 34 ukazujących się na całym Dalekim 
Wschodzie11. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje „Tygodnik Polski”, najdłu-
żej wydawane czasopismo polskie w Azji.

 „Tygodnik” często jest wykorzystywany jako źródło informacji w opraco-
waniach naukowych, jednak ilość publikacji wyłącznie jemu poświęconych jest 
niewielka. Wypada tu wyróżnić tekst Małgorzaty Mrożek-Buksy, opublikowany 
w „Biuletynie Biblioteki Jagiellońskiej”, który jest udaną próbą ukazania roli „Ty-
godnika” jako wyraziciela problemów społeczności polskiej w Harbinie12. Arty-
kuł ten przybliża najistotniejsze zagadnienia społeczne, gospodarcze i polityczne 
ważne z punktu widzenia Polonii mandżurskiej. Poświęca też sporo miejsca cha-
rakterystyce pisma, choć jej nie wyczerpuje. „Tygodnikowi Polskiemu” jest także 
poświęcony niewielki fragment pracy Kim Yong-Deoga. Jego książka pt. Kolonia 
polska w Mandżurii 1897–1949 zawiera rozdział Życie religijne i kultura Polaków, 
w którym znalazł się krótki fragment dotyczący „Tygodnika”13. Umieszczone tam 
informacje mają jednak charakter bardzo ogólny i opierają się przede wszystkim 
na ustaleniach Krzysztofa Woźniakowskiego, który opublikował wyniki swoich 
badań w „Przeglądzie Polonijnym”14. Z tej ostatniej publikacji czerpał również in-
formacje o „Tygodniku” Marek Cabanowski15. Nieco inny charakter ma natomiast 
Bibliografia Prasy Polskiej na Dalekim Wschodzie w latach 1917–1949. Adam 
Winiarz wymienił w niej tytuły prasy polskiej wydawane na Dalekim Wschodzie 
wraz z podstawowym opisem. Są one bardzo cennym materiałem dla badaczy 
zajmujących się historią prasy. 

Z opracowań wydanych przed II wojną światową należy wymienić pracę pod 
redakcją inż. Kazimierza Grochowskiego Polacy na Dalekim Wschodzie, wydaną 
w Harbinie w 1928 r. Autor należał do niezwykle aktywnych i zasłużonych dzia-
łaczy polskich. Był również przez pewien okres redaktorem „Tygodnika Polskie-
go”. Trzeba jednak pamiętać, że publikacja ta obejmuje wydarzenia, które miały 
miejsce w pierwszych latach ukazywania się „Tygodnika”, a zatem możliwość 
wykorzystania informacji tam zawartych jest ograniczona. W innych publika-
cjach informacje o „Tygodniku Polskim” mają charakter ogólnikowy lub dotyczą 
wyłącznie określonych zagadnień. 

11	 A. Wi n i a r z , Bibliografia prasy polskiej na Dalekim Wschodzie w latach 1917–1949, 
„Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, T. 25: 1986, z. 1, s. 125–135.

12	 M. M r o ż e k - B u k s a , „Tygodnik Polski” głosem kolonii polskiej w Harbinie, „Biuletyn 
Biblioteki Jagiellońskiej”, R. 61: 2011, s. 69–84.

13	 K. Yo n g - D e o g , op. cit., s. 86. Jeden z rozdziałów tej pracy zatytułowany Życie religijne 
i kultura Polaków został przedrukowany pod zmienionym nieco tytułem, zob. K. Yo n g - D e o g , 
Życie kulturalne Polaków w Mandżurii w latach 1897–1947, „Postscriptum Polonistyczne” 2010, 
nr 2 (6), s. 117–142.

14	 K. Wo ź n i a k o w s k i , Polonia chińska w latach 1897–1949 i jej życie kulturalno-literackie, 
„Przegląd Polonijny” 2 (1976) z. 1, s. 97–109, z. 2, s. 53–62.

15	 M. C a b a n o w s k i , op. cit., s. 36–37.



165 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

Celem niniejszego artykułu jest uszczegółowienie i poszerzenie dotychczaso-
wego stanu badań o nowe informacje związane z wydawaniem, redagowaniem, 
charakterem i misją pisma. Wśród poruszonych problemów zwrócono uwagę na 
sprawy dotyczące stylu życia i obyczajów mieszkańców Harbina, wychowania 
i edukacji. Pominięto natomiast tematy, które zostały obszernie omówione w tek-
ście M. Mrożek-Buksy. Badania przeprowadzono głównie na podstawie „Tygo-
dnika Polskiego” z lat 1922–1941. Pismo, co prawda, ukazywało się podobno 
do 10 sierpnia 1942 r., ale nie udało się odszukać egzemplarzy z tego rocznika16. 
Ostatni znany autorowi egzemplarz o numerze 42 [i.e. 41] z 1941 r., znajduje się 
w The British Library.

 „Tygodnik Polski” jest dość szeroko reprezentowany w zbiorach polskich bi-
bliotek, choć nie są to kompletne roczniki. Tytuł ten posiadają m.in.: Biblioteka 
Narodowa, Biblioteka Jagiellońska, Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krako-
wie, Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy, Biblioteka Uniwersytetu Mikołaja 
Kopernika w Toruniu, Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, Książnica Pomorska, 
Biblioteka Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Biblioteka Książąt Czartory-
skich (Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie)17. 

Założycielem i wydawcą pisma był ksiądz Władysław Ostrowski, wielki spo-
łecznik i patriota18. Ksiądz Ostrowski urodził się 26 czerwca 1874 r. w Mohy-
lowie19. Po skończeniu miejscowego gimnazjum kontynuował naukę w semina-
rium w Petersburgu. 4 marca 1900 r. otrzymał święcenia kapłańskie i rozpoczął 

16	 Data ukazania się ostatniego numeru jest sporna. A. Wi n i a r z , Bibliografia prasy…, s. 134 
informuje, iż „Tygodnik Polski” wychodził do 12 października 1942 r. (jako ostatni ukazał się nr 32). 
Ta sama wersja podana jest w Katalogu NUKAT, zob. http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=cha-
mo:1404893&theme=nukat (dostęp: 20.12.2018). Inni autorzy wskazują jednak 10 sierpnia 1942 
r. jako datę ukazania się ostatniego numeru. Por. M. M r o ż e k - B u k s a , op. cit., s. 69; M. C a b a -
n o w s k i , op. cit., s. 36; K. Yo n g - D e o g , op. cit., s. 86.

17	 Najpełniejszy zasób „Tygodnika Polskiego” w postaci mikrofilmu posiada Biblioteka Narodo-
wa. Zbiór ten powstał w wyniku połączenia egzemplarzy znajdujących się w bibliotekach polskich. 
Ostatni zapisany tu egzemplarz ma nr 33 i pochodzi z 11 VIII 1940 roku. Zob. https://katalogi.bn.org.
pl/discovery/fulldisplay?docid=alma991011188349705066&context=L&vid=48OMNIS_NLO-
P:48OMNIS_NLOP&lang=pl&search_scope=NLOP_IZ_NZ&adaptor=Local%20Search%20En-
gine&tab=LibraryCatalog&query=any,contains,Tygodnik%20Polski%20harbin&offset=0 (dostęp: 
20.12.2018).

18	 M. Cabanowski podaje, że założycielem „Tygodnika Polskiego” był inż. Kazimierz Grochow-
ski. Z jego inicjatywy miała też powstać w „Gospodzie Polskiej” drukarnia, w której drukowano ten 
tygodnik. Zob. M. C a b a n o w s k i , op. cit., s. 76. Inni autorzy wskazują ks. W. Ostrowskiego, zob. 
A. Wi n i a r z , Główne kierunki i formy aktywności Polaków…, op. cit., s. 40; M. M r o ż e k - B u k -
s a , op. cit., s. 69; J. M i s i u r e k , Z dziejów duszpasterstwa polonijnego w Harbinie, „Studia Polo-
nijne” 1 (1976), s. 197. Także sam K. Grochowski wymienia ks. W. Ostrowskiego jako założyciela  
 „Tygodnika Polskiego”, zob. K. G r o c h o w s k i , op. cit. s. 79.

19	 Według Józefa Szymańskiego ks. W. Ostrowski urodził się w 1875 r., a święcenia kapłańskie 
przyjął w 1901 r. Był wikariuszem i prefektem w Kazaniu i proboszczem w Wiatce. Zob. J. S z y -
m a ń s k i , Opieka duszpasterska nad Polakami w Harbinie, „Studia Polonijne” 38 (2017), s. 42.



166 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

działalność duszpasterską najpierw w rodzinnym Mohylowie, a następnie w Smo-
leńsku i Wiatce. W tym ostatnim miejscu pełnił funkcję proboszcza przez ponad 
7  lat20. Kolejnym etapem w pracy kapłańskiej stał się Harbin, gdzie powierzo-
no mu zadanie ukończenia budowy kościoła św. Stanisława Biskupa. Przybył tu 
w grudniu 1909 r. i jeszcze w tym samym roku założył Towarzystwo im. św. Win-
centego à Paulo zajmujące się dobroczynnością. Z jego inicjatywy powstały też 
dwie szkoły początkowe – jedna przy kościele, a druga na tzw. Przystani dla dzie-
ci pracowników kolejowych. Do największych osiągnięć księdza Ostrowskiego 
należało uruchomienie Gimnazjum im. H. Sienkiewicza i wybudowanie dla niego 
gmachu. Szkoła ta stała się ważnym ośrodkiem krzewienia polskości i zapisała się 
pozytywnie w procesie kształcenia i wychowania młodzieży. Ksiądz Ostrowski 
był także założycielem Związku Chrześcijańsko-Demokratycznego i inspirato-
rem wielu inicjatyw harbińskiej Polonii. Za swą działalność został odznaczony 
Krzyżem Oficerskim Orderu „Polonia Restituta”21.	

W trudnych warunkach, w jakich przyszło działać Polakom w Harbinie, zapał 
i entuzjazm księdza Ostrowskiego w realizacji kolejnych inicjatyw był niezwykle 
potrzebny. Pozwalał on wytyczać coraz to nowe cele, a założenie własnego pisma 
pielęgnującego wiarę i tradycję było jednym z nich. 

Pierwszy numer „Tygodnika Polskiego” ukazał się 16 kwietnia 1922 r. w na-
kładzie 500 egzemplarzy. Ilość drukowanych egzemplarzy jednak z każdym ko-
lejnym rokiem wzrastała. W 1926 r. „Tygodnik Polski” osiągnął nakład najpierw 
1200, a pod koniec tego roku już 1300 egzemplarzy. Rok później liczba druko-
wanych numerów wzrosła jeszcze bardziej, dochodząc do rekordowego poziomu 
1500 egzemplarzy22. Ta wielkość utrzymywała się w kolejnych latach. „Tygodnik” 
ukazywał się w każdą niedzielę. Był drukowany w stałym formacie 39 x 27 cm, 
na papierze słabej jakości, mocno zakwaszonym. 

Wydawanie pisma z taką częstotliwością wymagało dużego poświęcenia i wy-
siłku organizacyjnego. Nie było to zadanie łatwe, zwłaszcza że redagowaniem 
pisma zajmowały się osoby mające jeszcze inne zajęcia. Większość prac redak-
cyjnych wykonywał osobiście ksiądz Ostrowski, a wspierał go zespół złożony 
z parafian. W początkowym okresie w jego składzie znaleźli się: Franciszek 
Wajdek oraz nieznany z imienia Szafrański. Pierwszym redaktorem został Kazi-
mierz Żurawski-Żarski, przygotowując trzy numery23. Po nim, od numeru 4. do 

20	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 154.
21	 „Tygodnik Polski” 1927, nr 266; „Tygodnik Polski” 1936, nr 743. Aktu dekoracji dokonał 

konsul Konstanty Symonolewicz 1 stycznia 1928 r. w „Gospodzie Polskiej”, zob. „Tygodnik Polski” 
1928, nr 293.

22	 „Tygodnik Polski” 1927, nr 253.
23	 J. Załęczny podaje, że pierwszym redaktorem był K. Grochowski, zob. J. Z a ł ę c z n y, Po-

lacy w Harbinie w zbiorach Muzeum Niepodległości w Warszawie, „Wrocławskie Studia Wschod-
nie” 17(2013), s. 80. Informacja ta nie znajduje jednak potwierdzenia u innych autorów, zob. 
K. G r o c h o w s k i , op. cit., s. 79; M. M r o ż e k - B u k s a , op. cit., s. 69; M. C a b a n o w s k i , op. 
cit., s. 36. 



167 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

11., pracami redakcyjnymi kierował Stefan Turowicz, a od numeru 12. inż. Kazi-
mierz Grochowski24. Kolejnymi redaktorami byli ks. Władysław Ostrowski (od 
nr. 254/1927), ks. Aleksander Eysymontt (nr. 667/1935–747/1936 i 749/1936–
802/1937). Ostatnim redaktorem był ks. Witold Zborowski (nr 748/1936 i od 
nr. 803/1937 do 10 sierpnia 1942)25. Ponadto do grona stałych współpracowni-
ków należeli: Stella Wasilewska (maszynistka), Maria Zienkowicz (pomoc przy 
ekspedycji) i Mieczysław Czarnecki (kierownik drukarni)26. „Tygodnik Polski” 
wychodził w objętości czterech lub sześciu stron. Przygotowanie numeru czte-
rostronicowego zajmowało około 30 godzin tygodniowo, a sześciostronicowego 
40 godzin. Korektę wykonywano trzy- lub czterokrotnie, ale i tak nie zdołało 
to zapobiec licznym błędom językowym. Wobec pojawiających się nieprzychyl-
nych komentarzy czytelników redaktor zachęcał krytyków, aby „pofatygowali się 
codziennie zajść na parę godzin do drukarni i pomogli mu w jego pracy”27. Od-
powiedzialność za błędy ponosili zecerzy z drukarni „The Russian Daily News”, 
którzy nie znali języka polskiego. Sytuacja uległa pewnej poprawie dopiero od 
nr. 98 z 1924 roku, po przeniesieniu druku do własnej drukarni mieszczącej się 
w  budynku Gimnazjum im. H. Sienkiewicza przy Grand Prospect 79. W tym 
samym miejscu, w lokalu biblioteki parafialnej, mieściła się także redakcja i ad-
ministracja „Tygodnika”. 

Pismo posiadało stałą szatę graficzną, która na przestrzeni 20 lat ulegała tylko 
drobnym zmianom. Dotyczyły one najczęściej podtytułów. Od nr. 13. z 1922 roku  
 „Tygodnik Polski” zdobiła winieta, która przedstawiała dwa budynki umieszczo-
ne pośród drzew: po lewej – kościół św. Stanisława, po prawej – Gimnazjum im. 
H. Sienkiewicza, a na ich tle promienie wschodzącego słońca. Po obu stronach 
znajdowały się wizerunki smoków skierowanych głowami do siebie. Nad ilustra-
cją umieszczony był tytuł. W późniejszym czasie dodano także napis w języku 
chińskim. Szczególną rolę „Tygodnika” wśród pozostałej prasy podkreślał pod-
tytuł, głoszący, iż jest to „jedyne czasopismo polskie w Azji”. Pojawił się on już 
w nr. 22. z 1922 r. i występował aż do nr. 561. z 1933 r. Sprawa budziła kontro-
wersje, zwłaszcza w późniejszym okresie, gdy na rynku wydawniczym zaistniały 
również inne polskie tytuły – „Listy Polskie z Dalekiego Wschodu” czy „Młoda 
Myśl”28. Redakcja „Tygodnika”, odpierając zarzuty, twierdziła, że „Listy Polskie” 
nie są samodzielną gazetą, lecz wychodzą jako „Supplement to the Harbin Daily 
News”, natomiast drugi z tytułów, będący organem młodzieży polskiej Dalekiego 

24	 O K. Grochowskim i jego działalności zob. J. Załęczny, op. cit., s. 82–83.
25	 https://opac.mnk.pl/sowacgi.php?KatID=0&typ=repl&plnk=__sygnatura_3077+IV+-

Czas.&sort=byscore&view=1 (dostęp: 20.12.2018); M. M r o ż e k - B u k s a , op. cit., s. 69.
26	 „Tygodnik Polski” 1937, nr 815.
27	 „Tygodnik Polski” 1924, nr 92. 
28	 „Listy Polskie z Dalekiego Wschodu Azji i Biuletyn Handlowo-Przemysłowy” wychodziły 

jako dwutygodnik w latach 1928–1929. Drugi tytuł, „Młoda Myśl”, był wydawany nieregularnie 
w latach 1923, 1927, 1928. Zob. A. Wi n i a r z , Bibliografia prasy polskiej…, s. 131.



168 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

Wschodu, w ciągu 6 lat ukazał się zaledwie sześć razy29. Inne czasopisma ze 
względu na krótkie okresy, w których były wydawane, nie mogły, zdaniem re-
dakcji „Tygodnika”, być uznawane za reprezentujące poglądy emigracji polskiej 
w Chinach. Związek z Kościołem katolickim podkreślał drugi podtytuł w języku 
francuskim „Bulletin de la Mission Catholique Polonaise”. Po raz pierwszy został 
on umieszczony w nr. 132. z 1924 r. i był używany do nr. 319. z 1928 r.	

„Tygodnik” miał stałe rubryki: „Z Polski”, „Ze świata”, „Miejscowe”, „Kalen-
darzyk kościelny” oraz wychodzące w różnym czasie dodatki. Pierwszy z nich, 
redagowany przez Eugeniusza Banasińskiego, nosił nazwę „Dział Handlowo- 
 -Przemysłowy” i ukazywał się w okresie od 18 maja do 10 sierpnia 1924 r. W tym 
czasie wyszło zaledwie 7 numerów. Od nr. 150. z 1925 r. do nr. 239. z 1926 r. 
był wydawany dodatek „Daleki Wschód”, poświęcony sprawom bieżącym, han-
dlowi, przemysłowi, nauce i kulturze, posiadający własną numerację. Ukazało 
się jego 30 numerów, z tym że od nr. 24. z 1926 r. nastąpiła zmiana nazwy na  
 „Biuletyn Handlowo-Przemysłowy Daleki Wschód”. Na początku lat 30. pojawi-
ły się kolejne dodatki mające charakter efemeryczny. Był to „Biuletyn Polskiego 
Koła Akademickiego Badania Chin”, dodatek orientalny „Tygodnika Polskiego”, 
którego redagowaniem zajmował się Stanisław Macedoński. W latach 1930/1931 
wyszło łącznie 14 numerów. Kolejny dodatek – „Akademik Polski w Chinach” – 
ukazywał się nieregularnie od grudnia 1932 r. i w 1933 r. Był redagowany przez 
Koło Akademików Polskich w Chinach. Ogółem wydano 42 numery. Ostatni 
z dodatków „Tygodnika Polskiego” nosił tytuł „Czuj Duch” i wychodził w latach 
1932–193830.	

Większość zamieszczanych tekstów stanowiły przedruki z prasy polskiej oraz 
światowej, w tym także z pism katolickich. Wykorzystywano też zagraniczne 
depesze, głównie rosyjskie i niemieckie, które jednak przedstawiały Polskę jako 
ognisko anarchii i bezładu31. Cytowana przez „Tygodnik” prasa chińska posługi-
wała się telegramami redagowanymi w Berlinie, nadawanymi za pośrednictwem 
niemieckiej radiostacji w Nauen, zawierającymi wiadomości nieprzychylne Pol-
sce. Pozbawione obiektywizmu były również depesze Agencji Reutera. Z kolei 
wysokie opłaty za depesze Polskiej Agencji Telegraficznej znacząco ograniczały 
możliwość ich wykorzystania32. 

Misja „Tygodnika Polskiego” opierała się na dwóch zasadniczych celach. 
Pierwszym było informowanie kolonii polskiej o wydarzeniach w Polsce, drugim – 
dostarczanie rodakom w kraju wieści o losach polskich uchodźców w Harbinie 

29	 „Tygodnik Polski” 1928, nr 322/323. 
30	 A. Wi n i a r z , Bibliografia prasy…, s. 134–135; M. M r o ż e k - B u k s a , op. cit., s. 70; https://

opac.mnk.pl/sowacgi.php?KatID=0&typ=repl&plnk=__sygnatura_3077+IV+Czas.&sort=bysco-
re&view=1 (dostęp: 20.12.2018).

31	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 166. 
32	 „Tygodnik Polski” 1923, nr 68. 



169 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

i szerzej na Dalekim Wschodzie. Jako cel nadrzędny wskazywano konieczność 
pielęgnowania polskiej mowy, wiary i kultury. Było to szczególnie ważne w wa-
runkach postępującego wynarodowienia. 

Religia i patriotyzm miały być spoiwem budującym jedność Polaków, stąd 
publikowane teksty były utrzymane w duchu patriotyczno-religijnym, o silnym 
zabarwieniu propaństwowym. Ze względu na tematykę „Tygodnik Polski” należy 
zaliczyć do tzw. nurtu katolicko-narodowego. Redakcja nie deklarowała wpraw-
dzie sympatii politycznych do żadnej z działających w Polsce partii politycznych, 
ale dobór informacji i przedrukowywanych artykułów wskazywał na bliskość 
ideową z partiami narodowymi, które podkreślały swe związki z Kościołem, 
przywiązanie do tradycji, krytykowały mniejszości narodowe, zwalczały socjali-
stów i Żydów. 

Przyjęta przez redakcję linia programowa pisma miała swoich zagorzałych 
zwolenników i przeciwników, a pojawiające się komentarze były bardzo rozbież-
ne. Podczas gdy dla jednych pismo zbyt mało informowało o sprawach polskich, 
dla drugich niewystarczająca była liczba artykułów na temat Dalekiego Wschodu. 
Pojawiały się głosy, że „Tygodnik” za mało interesuje się położeniem klasy robot-
niczej. Z kolei inni czytelnicy zgłaszali, że „proletariuszami we współczesnej Pol-
sce jest tzw. inteligencja umysłowa, to jest urzędnicy, nauczyciele, profesorowie, 
którzy żyją gorzej aniżeli robotnicy i rzemieślnicy”. Komentując te uwagi, redak-
cja stwierdzała, że „ażeby dogodzić tym wszystkim wymaganiom, to potrzeba by 
wydawać […] czysty arkusz papieru, gdyż każdy artykuł znajduje zawsze kogoś 
takiego, który go skrytykuje”33. 

Dezaprobatę niektórych środowisk wzbudzał religijny i moralizatorski charak-
ter pisma. Niechęć ta wyrażała się głównie w pogardliwym nazywaniu „Tygodni-
ka Polskiego” „gazetką kościelną” oraz nieprzyjmowaniu egzemplarzy rozsyła-
nych darmowo przez redakcję. Wśród współczesnych badaczy krytyczną opinię 
o  piśmie przedstawił Krzysztof Woźniakowski, dla którego prezentowany styl 
wyrażał „religijność prymitywną i zaściankową”34. Zarzucał mu też sympatyzo-
wanie z włoskim faszyzmem. Pogląd ten brał się zapewne stąd, iż niektóre hasła 
ruchu, takie jak: idea społecznej solidarności, podkreślanie roli rodziny, potępia-
nie dewiacji czy wspieranie rodzin wielodzietnych były wspólne z nauką Kościo-
ła i tym samym aprobowane przez redakcję. 

Niepokój związany z niestabilną sytuacją społeczno-polityczną w Polsce, zwal-
czającymi się stronnictwami i zagrożeniem zewnętrznym powodował nieustanną 
troskę o los niepodległej ojczyzny. Słabość odrodzonego państwa dostrzegano 

33	 „Tygodnik Polski” 1924, nr 92. 
34	 K. Wo ź n i a k o w s k i , op. cit., z. 1, s. 101, z. 2, s. 59. Artykuł polemizujący z autorem zob. 

J. M i s i u r e k , Z dziejów duszpasterstwa polonijnego w Harbinie (1926–1949), „Studia Polonijne” 
2 (1977), s. 317–318 (przypisy). 



170 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

w postawie samych Polaków. W artykule redakcyjnym z dnia 29 sierpnia 1923 r. 
pisano: 

Żyć dla Ojczyzny, to znaczy być obywatelem swojego kraju. Obywatelem zaś jest ten, kto dobro 
ogólne całego społeczeństwa lub kraju stawia ponad interes osobisty, kto się czuje solidarnym 
z całym swoim społeczeństwem bez różnicy pochodzenia, profesji, stanowiska społecznego, po-
łożenia majątkowego, nawet wyznania35. 

Popierano więc wszelkie działania służące jej umocnieniu, a krytykowano 
opieszałość w przeprowadzeniu reform, prywatę, brak dalekowzroczności w pla-
nowaniu działań gospodarczych, zbyt silną pozycję mniejszości narodowych 
w strukturach państwa. 

Innym, nie mniej ważnym celem „Tygodnika” była troska o wychowanie mło-
dego pokolenia. W myśl zasad głoszonych przez Kościół w procesie tym szcze-
gólne miejsce zajmowała rodzina. To w niej zaczynało się kształtowanie charakte-
ru dziecka, które w przyszłości miało decydować o wyborze jego drogi życiowej. 
Zadania dla rodziców zostały zdefiniowane w tzw. katechizmie wychowawczym 
i zawierały następujące postulaty: 

 –	 podnoszenia powagi domu rodzicielskiego, karności wychowania, nie 
umniejszając serdecznego stosunku do dziecka;

 –	 rozbudzania w dziecku poszanowania powagi szkoły;
 –	 niepozwalania w domu na marnowanie czasu; 
 –	 wyrabiania w chłopcach szacunku do kobiet, rycerskości i uczuć;
 –	 dbania o odpowiednią lekturę;
 –	 zwracania uwagi na zachowanie dziecka poza godzinami pracy, wymagania 

rozliczenia się z czasu i pieniędzy;
 –	 dbania o rozrywkę dla dzieci, unikania sztuk pobudzających zmysły;
 –	 wyrabiania poszanowania dla ubioru szkolnego;
 –	 wyplenienia nałogu palenia papierosów w domu;
 –	 zabronienia używania alkoholu w domu i poza nim;
 –	 niepozwalania na grę w karty;
 –	 dbania o higienę dziecka, chronienia go od nerwowości36.
Przestrzeganie tych zasad było gwarancją wychowania moralnie zdrowego po-

kolenia.
Poza rodziną i Kościołem ważną rolę w procesie wychowawczym odgrywała 

szkoła. Funkcjonowanie harbińskich placówek edukacyjnych na początku lat 20. 
było poważnie zagrożone z powodu repatriacji do Polski wielu rodaków. Ci, któ-
rzy pozostali na miejscu, nie zawsze czuli związki z ojczyzną. Aby zintegrować 
pozostałą na miejscu ludność polską, trzeba było uwzględnić wieloletni pro-
ces wynaradawiania i silne wpływy rosyjskie. Dlatego konieczna była praca od 

35	 „Tygodnik Polski” 1923, nr 69. 
36	 „Tygodnik Polski” 1928, nr 307. 



171 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

podstaw, położenie nacisku na edukację i kształcenie młodego pokolenia. Wspar-
cie dla polskich szkół stało się priorytetem.

Opiekę nad Szkołą Początkową Wincentego à Paulo i Gimnazjum H. Sienkie-
wicza sprawował ks. Władysław Ostrowski37. On też inicjował działania w celu 
zapewnienia ich rozwoju i utrzymania właściwego poziomu spełniającego wy-
mogi polskiego Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego 
(MWRiOP). Podejmowane przez księdza Ostrowskiego zabiegi przyniosły suk-
ces. Ministerstwo informowało, że: 

Świadectwa roczne wydane w latach 1922–1923, 1923–1924 uczniom Gimnazjum im. Henry-
ka Sienkiewicza [Ministerstwo] będzie w Polsce traktowało na równi ze świadectwami odpo-
wiednich klas polskiej państwowej szkoły średniej humanistycznej i skłonne jest przyznawać 
i w przyszłości takie prawa, o ile poziom naukowo-wychowawczy tej szkoły nie obniży się38. 

Wyrażono także zgodę na wprowadzenie języka rosyjskiego jako obowiązko-
wego. Ten ostatni zapis może nieco dziwić, trzeba jednak pamiętać, że wieloletnia 
rusyfikacja pozostawiła trwały ślad wśród harbińskiej Polonii. Uczniowie posłu-
giwali się w rozmowie między sobą językiem rosyjskim i język ten znali o wiele 
lepiej niż polski. Z kolei, aby lepiej poznać miejscową kulturę, konieczne stało się 
wprowadzenie orientalistyki. 

W kolejnych miesiącach nastąpiło dalsze uściślenie przepisów. W związku z pi-
smem Dyrekcji Gimnazjum im. H. Sienkiewicza z dnia 23 października 1924 r. 
nadeszła odpowiedź z MWRiOP, w której zapewniono, że świadectwa z roku 
szkolnego 1924/1925 są równe ze świadectwami gimnazjów polskich. Dyrekcja 
uzyskała też prawo zorganizowania egzaminu dojrzałości wraz z możliwością 
samodzielnego opracowania tematów. Wysoki delegat RP w Harbinie mógł być 
obecny przy egzaminach, jeśli uznałby to za stosowne. Ważną decyzją wzmacnia-
jącą pozycję gimnazjum była informacja o nieuznawaniu świadectw dojrzałości 
ze szkół rosyjskich w Harbinie. Pozostałe zapisy przyznawały dyrekcji prawo 
przeprowadzenia egzaminów dojrzałości dla eksternów z zakresu nauki w sześciu 
klasach i egzaminu z języka polskiego, historii i geografii Polski w zakresie sze-
ściu i ośmiu klas gimnazjum. Wreszcie ministerstwo zezwoliło na przyjmowanie 
do gimnazjum starszych o kilka lub kilkanaście miesięcy młodszych dzieci niż to 
przewidywały przepisy39. 

37	 Dzieje oświaty w Harbinie, a zwłaszcza Gimnazjum im. H. Sienkiewicza, należą do jednych 
z lepiej zbadanych tematów. Należy tu wymienić artykuł Martyny K o s t u c h , Funkcjonowanie, 
problemy dydaktyczne oraz finansowanie Gimnazjum Polskiego im. Henryka Sienkiewicza, „Słup-
skie Studia Historyczne”, T. 18: 2012, s. 177–194, oraz publikacje A. Wi n i a r z a , Zarys dziejów 
oświaty polonijnej na Dalekim Wschodzie (1907–1949), „Przegląd Polonijny” 1993, z. 1, s. 93–114, 
oraz Zarys dziejów Gimnazjum Polskiego w Harbinie 1915–1949, „Przegląd Polonijny” 1986, z. 4. 
Zob. też: M. K l i m c z a k , Polska szkoła średnia w Harbinie – Gimnazjum im. Henryka Sienkiewi-
cza (1915–1949), w: Polskie ślady na Dalekim Wschodzie, op. cit., s. 169–178.

38	 „Tygodnik Polski” 1924, nr 94. Odpowiedź MWRiOP z dnia 28 września 1923 r.
39	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 144. 



172 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

W kontekście prowadzonej walki o utrzymanie polskości szczególne znacze-
nie miały przepisy wzmacniające pozycję szkoły względem placówek rosyjskich. 
Nauka w ośmioklasowym gimnazjum kończyła się maturą. Absolwenci gimna-
zjum uzyskiwali prawo do podjęcia studiów w Polsce i wszystkich krajach Eu-
ropy. Wstępujący do Wojska Polskiego, po rocznej służbie, zostawali oficerami 
rezerwy40. 

Kryzys szkół, który wystąpił z największą intensywnością w roku szkolnym 
1924/25, okazał się zjawiskiem przejściowym. Już w następnym roku klasy były 
przepełnione i liczyły po 40 uczniów. 17 października 1925 r. ukazał się komu-
nikat MWRiOP informujący o możliwości przyjmowania uczniów z gimnazjów 
rosyjskich, o ile w wyznaczonym terminie zdadzą egzamin z języka polskiego. 
Z kolei uczniowie, którzy otrzymaliby z języka polskiego ocenę negatywną mogli 
dostać świadectwo maturalne, ale przed pójściem na studia byli zobowiązani zdać 
egzamin przed komisją z kuratorium. 

Przełom 1925 i 1926 roku to pogarszająca się sytuacja bytowa nauczycieli, któ-
rzy przez kilka miesięcy (od września do lutego) nie otrzymywali wynagrodzenia 
za pracę. Do tego dochodziły dwa miesiące wakacyjne, za które nauczyciele usta-
wowo nie pobierali pensji. Z kart „Tygodnika” można dowiedzieć się, iż brak wy-
płat był spowodowany niewnoszeniem opłat przez rodziców uczniów. Ponad po-
łowa nie płaciła w ogóle albo płaciła częściowo, wobec czego rada pedagogiczna, 
chcąc zmniejszyć deficyt, musiała wycofać ulgę z opłaty za trzecie dziecko. Ape-
le o systematyczne dokonywanie wpłat niewiele pomagały. Podawano przy tym 
dość oryginalne uzasadnienia. Rodzice tłumaczyli, iż szkoła jest księdza, więc 
dzieci mogą uczyć się za darmo. Argumentowali też, że skoro dzieci są zdolne, to 
nauczyciele nie mają z nimi wiele pracy i nie trzeba płacić za ich naukę41.	

Chcąc zmotywować rodziców do regularnego płacenia, grożono konsekwen-
cjami: niewydaniem świadectw, powiadomieniem chińskiej policji i sądu, wysyła-
niem pism do Polski, by ich nie przyjmowano do pracy. O pomoc dla szkół zabie-
gał Tadeusz Szukiewicz, przedstawiciel środowiska nauczycielskiego z Harbinu, 
który udał się do Polski i w czasie szeregu odczytów i spotkań otrzymał wsparcie 
od wielu grup, w tym od prezydenta Stanisława Wojciechowskiego. Oprócz środ-
ków na pensje dla nauczycieli uzyskał on także zapewnienie o przyznaniu trzech 
etatów dla nich42. Z nadzieją oczekiwano także na wiadomości od księdza Ostrow-
skiego, który w celu znalezienia funduszy na utrzymanie szkół wyjechał do Stanów 
Zjednoczonych. Tymczasem napływające informacje były bardzo skąpe. Szerzyły 
się pogłoski, z których wynikało, że ksiądz Ostrowski uzbierał dużo pieniędzy 
i będzie zakładał w Harbinie szkołę rzemieślniczą. Inna plotka głosiła, że nic nie 
uzbierał i żyje w nędzy. W rzeczywistości, jak podawał „Tygodnik” z 19 września 

40	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 189. 
41	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 203. 
42	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 213 i 214. 



173 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

1926 r., po opuszczeniu Ameryki ksiądz Ostrowski przybył do Polski, gdzie podjął 
starania o pomoc dla szkół. Uzyskał m.in. cztery nowe etaty dla gimnazjum i dwa 
dla szkoły początkowej, zakupił też komplet przyrządów dla gabinetu fizyczne-
go, chemicznego, anatomicznego (m.in. sztuczne serce, oko i ucho), duży globus, 
przeźrocza do nauki historii i etnografii Polski, mapy geograficzne i historyczne, 
tablice z różnych dziedzin. Planował również zakupić aparat kinematograficzny 
i epidiaskop do wyświetlania przeźroczy i rycin z książek. Ministerstwo Oświaty 
w Warszawie przekazało dodatkowo 2000 zł na zakup książek. 11 stycznia 1927 r. 
ks. Ostrowski powrócił do Harbinu43.

W tym czasie stan finansów gimnazjum był nadal krytyczny. W szkole pozo-
stała młodzież, której rodziców nie stać było na wyjazd do Polski. Podróż księdza 
Ostrowskiego dała skromniejsze rezultaty niż się spodziewano. Środki uzyskane 
ze zbiórki wystarczyły zaledwie na pokrycie kilkumiesięcznych długów, a etaty 
dla nauczycieli przyznane przez MWRiOP okazały się zbyt skromne, jak na wa-
runki harbińskie. W kasie, na pokrycie wszystkich zaległości, brakowało kilku ty-
sięcy dolarów. Niezbędne oszczędności starano się uzyskać poprzez ograniczenia 
w administracji i zniesienie ulg w kształceniu. Odtąd wszyscy uczniowie, z wy-
jątkiem sierot nieposiadających ojca ani matki, byli zobowiązani płacić za naukę.

W opinii redakcji poziom nauczania w harbińskim gimnazjum był odpowied-
ni i zapewniał uczniom dostęp do uczelni w Polsce, a potwierdzeniem tego sta-
nu miały być listy wychowanków, którzy po rozpoczęciu studiów w kraju nadal 
utrzymywali kontakty z dawnymi nauczycielami. Powstawały koła harbińczyków 
skupiające byłych uczniów gimnazjum. Jedno z nich utworzono w Krakowie, 
a jego prezesem został Franciszek Tybulczuk44.

Wraz z upływem lat coraz częściej uświadamiano sobie jednak, że program na-
uczania w harbińskich szkołach musi być dostosowany do miejscowych realiów, 
tak aby umożliwiał praktyczne przygotowanie do pracy na Dalekim Wschodzie. 
Polskie władze naciskały na przeprowadzenie reformy, licząc, że wprowadzone 
zmiany pozwolą przygotować kadrę zdolną do podjęcia wyzwań gospodarczych 
na rynku chińskim. Na początku lat 30. całościową koncepcję nauki w szkołach 
polskich przedstawił inż. Kazimierz Grochowski45. Plan reformy opierał się na 
ustawie o ustroju szkolnictwa w Polsce z 11 marca 1932 r. Z powodu braku fun-
duszy planowanych zmian ostatecznie nie przeprowadzono. Narastał też konflikt 
z księdzem Ostrowskim. Przedstawiciele konsulatu krytykowali go za niewłaści-
we administrowanie budynkiem gimnazjum, jego fatalny stan techniczny oraz za  

43	 Ks. W. Ostrowski złożył sprawozdanie z kwesty przeprowadzonej w USA i Polsce, w czasie 
której zebrał odpowiednio 8784,87 USD i 44,78 USD (razem 8829,65). Koszty podróży wyniosły 
2547,36 USD. 

44	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 335. 
45	 K. G r o c h o w s k i , Projekt Reformy Szkolnictwa Polskiego w Mandżurii i w Chinach. Z po-

lecenia „Polskiego Koła Wschodoznawczego” w Harbinie, Harbin 1933.



174 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

 „zły wpływ na młodzież”. Mimo to wytrwale bronił on szkoły, sprzeciwiając 
się kolejnym próbom jej likwidacji proponowanym przez Ministerstwo Spraw 
Zagranicznych. W 1934 r. został zawarty kompromis, w wyniku którego ksiądz 
Ostrowski mógł nadal podejmować decyzje w sprawach administracyjnych i fi-
nansowych, dyrektorem szkoły został Augustyn Lernet, a przybyły do Harbinu 
prof. Jan Jaworski, delegat oświatowy ministerstwa, sprawował nadzór nad pro-
gramem i dydaktyką46. Wycofano łacinę, a położono nacisk na naukę języka chiń-
skiego i angielskiego. Pojawiły się również przedmioty o historii i gospodarce 
Mandżurii i Chin47. W 1937 r., już po śmierci księdza Ostrowskiego, Ministerstwo 
Spraw Zagranicznych ponownie chciało zlikwidować gimnazjum, a uczniów 
umieścić w szkołach angielsko-chińskich. Zaprotestował przeciw temu konsul 
Aleksander Kwiatkowski, który stwierdził, że szkoła jest ważna dla świadomości 
narodowej i wywiera korzystny wpływ na poziom moralny młodzieży48. Dalsze 
plany wprowadzenia zmian przerwał wybuch II wojny światowej.	

Redakcja „Tygodnika”, stojąc na gruncie zasad głoszonych przez Kościół ka-
tolicki, starała się identyfikować wszelkie zagrożenia mogące mieć negatywny 
wpływ na wychowanie i postawę Polaków. Ostrzegała przed nimi czytelników, 
używając przy tym barwnego języka, czasem zbyt emocjonalnego. Liczne pu-
blikowane teksty mają wyraźnie moralizatorski charakter, co z pewnością wielu 
czytelników musiało oceniać krytycznie. Na przykład w jednym z numerów re-
daktor radził matce poszukującej syna od kilku lat, aby zaprzestała tych działań, 
bo skoro on się nie odzywa, to znaczy, że jest łotrem49. Piętnowano młodzież za 
nieobyczajny ubiór i taniec oraz oglądanie amerykańskich filmów „półpornogra-
ficznych”, które cieszyły się stałym powodzeniem50. Krytykowano parafian za 
stanie pod chórem w kościele w czasie mszy świętych (gdy w środku puste nawy), 
brak zainteresowania tzw. wyższą kulturą, co przejawiało się w znikomym udzia-
le w spotkaniach z ludźmi nauki51.

Wśród występujących niebezpieczeństw szczególny niepokój wywoływał 
kryzys moralny i gospodarczy oraz brak pracy. Wskazywano na zagrożenia we-
wnętrzne (partykularne interesy różnych środowisk, zbyt duża rola w polityce 
mniejszości narodowych) i międzynarodowe (zagrożenie ze strony Rosji i Nie-
miec, konflikt z Litwą), propagowano rozwój przemysłu i handlu. Postulowano 
zwłaszcza zacieśnienie więzi gospodarczych między Polską a Chinami, co było 
jednak możliwe dopiero od 1928 roku, po nawiązaniu oficjalnych stosunków 
dyplomatycznych między tymi krajami. Zło dostrzegano również w postawach 

46	 M. K o s t u c h , op. cit., s. 180–182.
47	 K .  Yo n g - D e o g , op. cit., s. 61, 74. 
48	 M. K o s t u c h , op. cit., 182.
49	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 209. 
50	 „Tygodnik Polski” 1928, nr 328. 
51	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 170.



175 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

kosmopolitycznych oraz zyskujących coraz większe znaczenie ideologiach, 
szczególnie socjalizmie i liberalizmie. Krytycznie oceniano zmiany obyczajowe, 
rozwiązłość, naśladowanie wzorów kultury zachodniej. „Rozpusta publicznie 
występuje, zyskując niejako prawa obywatelstwa” – czytamy w komentarzu re-
dakcyjnym z dnia 22 stycznia 1933 r. 

Na powierzchnię wydostają się szumowiny, ludzie bez czci i wiary, którzy usiłują nadać ton 
i tworzyć nową «etykę» dla społeczeństwa, której najwyższym nakazem jest zaspokojenie zmy-
słów i chuci, robienie kariery, nabicie kieszeni […]. Chaos ideowy i powstałe stąd trudności we 
wszystkich dziedzinach życia społecznego coraz częściej przypominają nam ważną rolę, jaką tu 
ma do spełnienia religia52.	

Wnioski z tej sytuacji nasuwały się same: 

Niechybną śmierć zapewni sobie Europa przez wypędzenie Chrystusa z rodziny, ze szkoły, 
z ustawodawstwa53.

Niepodejmowanym dotąd szerzej w badaniach zagadnieniem jest stosunek 
czytelników do tematów poruszanych na łamach „Tygodnika Polskiego”. Wspo-
mniano wyżej, że prezentowane przez opinię publiczną stanowisko było zróżni-
cowane. Można je poznać na podstawie listów nadsyłanych do redakcji. Ich auto-
rami byli zarówno mieszkańcy Harbinu, jak i rodacy z kraju. Wśród tych ostatnich 
odnajdujemy nazwiska profesorów uczelni, biskupów, ale też zwykłych czytelni-
ków. Korespondencje tę można podzielić na kilka grup. Część listów zawierała 
wyrazy uznania dla prowadzonej na obczyźnie działalności Polonii harbińskiej, 
inna grupa wytykała znów błędne opinie na temat sytuacji w Polsce, a kolejna 
wskazywała na brak dostatecznych informacji o sytuacji polityczno-gospodarczej 
w Chinach. Bardzo interesujące były też listy od repatriantów, przedstawiające 
ich nastroje po przyjeździe do Polski. Jak zwykle w takich sytuacjach, wyrażane 
poglądy miały charakter skrajny i często nie oddawały prawdziwego stanu. Gdy 
jeden z rodaków odradzał przyjazd do kraju, w którym tylko „wyrywają sobie 
władzę i czas płynie na zabawach i próżności”, inny czytelnik oburzony treścią 
listu odpowiadał, że „z Harbinu wyjechało już 900 osób, a tylko kilku powróci-
ło”54. Redakcja, usprawiedliwiając publikację listu, twierdziła, że jego autor brał 
aktywny udział w życiu kolonii polskiej w Harbinie, walczył na froncie I woj-
ny światowej i nie wahał się porzucić dobrze płatnej pracy, aby wrócić do kraju. 

„Kto ma taką przeszłość, ma prawo publikować swoje poglądy na obecne sprawy 
w Polsce”55. 

52	 „Tygodnik Polski” 1933, nr 557.
53	 „Tygodnik Polski” 1928, nr 306.
54	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 225.
55	 O opiniach czytelników na temat sytuacji w Polsce zob. m.in. „Tygodnik Polski” 1926, 

nr 220, 221. 



176 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

O wypracowanie jednolitego stanowiska w tych sprawach było bardzo trudno. 
Przeważały głosy, że nie powinno się publikować opinii szkalujących Polskę, bo 
to zniechęci do wyjazdu. Ale niemała była też grupa czytelników, która uważała, 
iż należy przedstawiać krytyczne uwagi, gdyż dzięki nim wyjeżdżający rodacy 
będą wiedzieli, czego mogą spodziewać się w Polsce. Niewątpliwie stosunek do 
aktualnej sytuacji w kraju należał do tematów, które wywoływały spore emocje 
i różniły czytelników. Ilość ocen krytycznych dominowała nad pozostałymi, co 
wielu oburzało: 

Dajecie się zwodzić złowrogimi wiadomościami, które jak widzę dochodzą do Was obficie 
z Polski56. 

Jak się wydaje, była to tendencja stała, ponieważ podobne opinie można zna-
leźć w „Tygodniku” także kilka lat później. 

Jesteście wielkimi pesymistami – patrzycie na Polskę przez zbyt czarne okulary […]. Tymcza-
sem, są w Polsce ludzie, którzy z niczego stwarzają rzeczy potężne, dla idei pracują 20 godzin, 
są ludzie o szlachetnych sercach dający pieniądze. Wchłanianie złych wiadomości to to samo, 
co łykanie powolne trucizny57. 

Odnosząc się do tych zarzutów, redakcja stwierdzała: 

Z natury swej jak optymizm tak pesymizm nie wyłączają miłości, przejawy tylko są inne, z jed-
nego natomiast powstają podłoża58.	

Listy od czytelników dostarczają też interesujących informacji o lokalnych 
inicjatywach, zwyczajach oraz wzajemnych relacjach. Wyłania się z nich wielo-
stronny obraz polskiej kolonii, realizującej szereg ambitnych projektów, ale też 
niepozbawionej konfliktów wewnętrznych i przesiąkniętej obecnością wpływów 
rosyjskich. Znaleźć je można było nawet w „Gospodzie Polskiej”, stowarzysze-
niu zajmującym się pielęgnowaniem polskiej tradycji. W liście do redakcji jeden 
z jej stałych bywalców informował o panujących tu nastrojach: 

W towarzystwie zbierającym się w «Gospodzie» brzmi mowa rosyjska lub jakaś gwara okropna; 
gazety polskie leżą w listopadzie od lipca, ale Polacy czytają nowe, rosyjskie; młodzież (i starsi) 
tańczą „cyganeczkę”, „kitajanoczkę”, foxtrot, grają w kaszkę i myszkę, ale ani tańców polskich, 
ani gier nie znają; orkiestra bolszewicka, melodie cudzoziemskie […]. Polak powinien być Po-
lakiem i dbać o to, by polskość jego była wyraźna. Kto sam nie szanuje polskości, nie szanuje 
siebie, a zatem i jego mogą nie szanować59.

List doczekał się reakcji prezesa stowarzyszenia, który zapewniał, że wstęp do  
 „Gospody” powinien mieć każdy, kto choć w zarodku czuje się Polakiem, wszelkie 

56	 „Tygodnik Polski” 1923, nr 58. 
57	 „Tygodnik Polski” 1928, nr 335 z 1928 r. List Mariana Madeyskiego z Krakowa do redakcji.
58	 Ibidem.
59	 „Tygodnik Polski” 1928, nr 340. List Michała Aleksandra Wołłosowicza z 14 listopada 1928 r.



177 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

uwagi natomiast należy zgłaszać bezpośrednio do Zarządu towarzystwa bez ucie-
kania się do paszkwili prasowych60. 

Niewątpliwie interesującym tematem badawczym jest sprawa zasięgu „Tygo-
dnika”. Wiadomo, iż pismo było rozprowadzane drogą prenumeraty lub darmo-
wej wysyłki. Wysyłano je głównie do Polaków mieszkających w Harbinie lub 
okolicy oraz do rodaków w kraju. „Tygodnik” miał również odbiorców w innych 
zakątkach świata. Docierał m.in. do Japonii, Stanów Zjednoczonych oraz krajów 
Ameryki Południowej i Środkowej, czego potwierdzeniem były listy przychodzą-
ce od czytelników61.

Prenumerata „Tygodnika” dla osób zamieszkałych w Chinach wynosiła 8 dol. 
meksykańskich rocznie, 4 dol. meksykańskie półrocznie, 2 dol. meksykańskie 
kwartalnie i 70 centów meksykańskich miesięcznie; w Japonii – 8 jenów rocznie, 
4 jeny półrocznie, 2 jeny kwartalnie i 70 senów miesięcznie; w Polsce – 4 złote 
rocznie lub 4 franki szwajcarskie, 2 zł półrocznie lub 2 franki szwajcarskie, 1 zł 
lub 1 frank szwajcarski kwartalnie; w pozostałych krajach – 4 dol. USA rocznie, 
2 dol. półrocznie, 1 dol. kwartalnie62.

Czasopismo od samego początku borykało się z olbrzymimi problemami finan-
sowymi. Dlatego w kolejnych numerach można zauważyć powtarzające się apele 
redakcji o nadsyłanie opłat za prenumeratę. Początkowo „Tygodnik” wychodził 
w ilości 500 egzemplarzy, w tym 250 docierało głównie do Polaków w Harbinie 
i okolicy. Redakcja z żalem jednak informowała, że są jeszcze „setki rodzin lub 
osób samotnych, które go nie otrzymują”63. Chodziło bowiem o objęcie zasię-
giem jak największej liczby rodaków mieszkających w Harbinie. Był to wyraz 
troski wydawcy o zintegrowanie polskich wychodźców i zapewnienie im dostępu 
do języka polskiego. Należy także podkreślić, że pojawiające się wówczas inne 
inicjatywy wydawnicze nie osiągnęły sukcesu i szybko upadały. Utrzymanie „Ty-
godnika” traktowano więc jako obronę polskości wśród coraz większej liczby za-
grożeń związanych z przemianami politycznymi w Mandżurii. Walka o zdobycie 
stałych prenumeratorów i poszerzenie kręgu odbiorców występowała przez cały 
okres ukazywania się pisma. Przyczyny tego stanu były złożone, ale zasadniczy 
wpływ miało postępujące zubożenie społeczeństwa spowodowane rosnącym bez-
robociem i repatriacją do Polski. 

Możliwość wyjazdu do Polski ujawniła nowe zjawisko. Jak pisał „Tygodnik”, 
pojawili się Polacy mieszkający w Harbinie od dziesięcioleci, „o których pol-
skości nikt nie wiedział, gdyż wszędzie uchodzili za Rosjan, prawosławnych lub 
bezwyznaniowych”. Teraz zaś zgłaszali się, aby uzyskać zwolnienie z opłaty za 
paszporty64. Kryzys osiągnął punkt kulminacyjny w 1925 roku. Podpisane rok 

60	 „Tygodnik Polski” 1928, nr 343. 
61	 „Tygodnik Polski” 1928, nr 333. 
62	 „Tygodnik Polski” 1923, nr 84.
63	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 210. 
64	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 173. 



178 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

wcześniej porozumienie radziecko-chińskie w Mukdenie zmieniło obowiązujące 
zasady zatrudnienia na Kolei Wschodniochińskiej. Odtąd jej pracownikami mogli 
zostać wyłącznie obywatele chińscy lub rosyjscy. Polacy stanęli przed trudnym 
wyborem, a nie chcąc godzić się na nowe warunki, byli zwalniani ze służby. W na-
stępstwie tego setki osób, zwłaszcza bogatszych, opuściły Harbin i wyjechały do 
Polski. Ci, którzy pozostali na miejscu, nie byli w stanie utrzymać polskich szkół 
i kościoła. Właśnie wtedy, wobec braku perspektyw na poprawę sytuacji, zapadła 
decyzja o wysłaniu księdza Ostrowskiego do Stanów Zjednoczonych i Europy 
w celu zebrania funduszy na upadające instytucje, o czym była mowa wyżej65.

24 lipca 1925 r. pojawił się dramatyczny apel redakcji o ratowanie „Tygodni-
ka”, będącego jedynym czasopismem polskim w Azji i łącznikiem między Po-
lakami w kraju i na Dalekim Wschodzie. Podkreślano, że wielu rodaków przez 
lata nie miało dostępu do polskiej gazety ani książki. Stąd redakcja wysuwała 
następujący argument:

Nawet jeśli ktoś prenumeruje polskie gazety z kraju lub treść pisma mu nie odpowiada, to powi-
nien pomyśleć o tych, dla których „Tygodnik Polski” jest jedynym źródłem polskości66. 

W tym czasie miesięczny koszt wydania gazety wynosił 218 jenów, a dochód 
25–50 jenów i aby utrzymać wydawnictwo, potrzebne było wsparcie 250 prenu-
meratorów67. 

Dla ratowania „Tygodnika” podjęte zostały kroki zaradcze. W tym celu od 
1 września 1925 r. obniżono prenumeratę w Chinach i Japonii do 50 centów za 
miesiąc, a wszystkim niezamożnym czytelnikom anulowano stare długi od 1922 r. 
do 1 lipca 1925 r. włącznie. Wstrzymano także wysyłkę do większości zagranicz-
nych czytelników68. W Harbinie stałymi odbiorcami pozostało 740 rodzin, ale do 
kilkuset dalszych „Tygodnik” nie docierał. W tych trudnych momentach z po-
mocą pospieszyli rodacy w kraju. W akcję wspierania gazety zaangażowali się:  
 „Głos Lubelski”, środowisko Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, mecenas 
Antoni Osuchowski z „Towarzystwa Opieki nad Polakami” oraz prymas Edmund 
Dalbor, przesyłając środki finansowe na ratowanie pisma69. 

W 1926 r. sytuacja „Tygodnika” częściowo ustabilizowała się. Znacząco wzro-
sła liczba prenumeratorów, wobec czego podjęto decyzję o zwiększeniu nakła-
du do 1300 egzemplarzy. Blisko połowę (ponad 600 egz.) wysyłano do Polski, 
a  sama tylko Warszawa otrzymywała 1/3 wszystkich egzemplarzy przeznaczo-
nych dla kraju70. 

65	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 173.	
66	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 174. 
67	 Ibidem. 
68	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 179. 
69	 „Tygodnik Polski” 1925, nr 184 i 194.
70	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 214. 



179 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

Wśród czytelników pisma znaleźli się dostojnicy Kościoła, na czele z pryma-
sem, przedstawiciele sfer naukowych, w tym prezes Polskiej Akademii Umiejęt-
ności Kazimierz Morawski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Feliks 
Kopera oraz prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego Julian Talko-Hryncewicz71. 

Mimo to 12 grudnia 1926 r. ks. Aleksander Eysymontt ogłosił, że 

z powodu braku funduszów zamyka czasowo wydawnictwo „Tygodnika Polskiego” do cza-
su powrotu ks. Ostrowskiego do Harbina, albo dopóki nie nadejdą pieniądze złożone w PKO 
w Warszawie przez naszych czytelników w Polsce72. 

Ostatecznie nie doszło do realizacji tej zapowiedzi i pismo nadal się ukazy-
wało. Nie wiadomo, czy poza ściąganiem należności za prenumeratę były podej-
mowane inne działania w celu zapewnienia środków na wydawanie pisma. Pew-
ne oszczędności można było uzyskać m.in. za publikowanie reklam i ogłoszeń. 
W tym przypadku nie ma jednak żadnych danych. 

W „Tygodniku” zamieszczano ogłoszenia drobne, które dotyczyły zazwyczaj 
poszukiwania bliskich lub zatrudnienia. Za całostronicowe ogłoszenie redak-
cja pobierała 100 zł, za pół strony 50 zł, koszt umieszczenia ogłoszenia w jed-
nej kolumnie wynosił 35 zł, w połowie 20 zł, ¼ kolumny 10 zł. Zdecydowanie 
przeważały ogłoszenia drobne, których opłata za jeden wiersz wynosiła 0,70 zł. 
W celu zachęcenia reklamodawców redakcja wprowadzała promocje. Za trzykrot-
ne ogłoszenie udzielano 10% rabatu, pięciokrotne – 20%. Szczególne przywileje 
posiadali bezrobotni poszukujący pracy, którzy mogli opublikować pięć wierszy 
bez żadnych opłat. Osoby poszukujące swych krewnych płaciły 7 centów mek-
sykańskich od wiersza. Przyjmowano wyłącznie ogłoszenia nadesłane w formie 
pisemnej do wtorku poprzedzającego ukazanie się numeru73. 

U schyłku lat 20. i na początku 30. władze chińskie ograniczały swobody oby-
watelskie, co wpływało także na aktywność organizacji polskich działających na 
tym terenie. Skutki tej sytuacji odczuwali również wydawcy „Tygodnika Polskie-
go”. „Była cenzura, można było tylko chwalić rządzących lub nic nie pisać”74. 
Według redakcji dopiero opanowanie Mandżurii przez Japończyków i powstanie 
państwa Mandżukuo w 1932 r. spowodowało liberalizację przepisów. W okresie 
poprzedzającym zmiany polityczne spośród trzech tysięcy Polaków mieszkają-
cych w Harbinie zaledwie kilkadziesiąt osób aktywnie uczestniczyło w działal-
ności stowarzyszenia „Gospoda Polska”, gdyż istniejące przepisy skutecznie blo-
kowały możliwość pracy w stowarzyszeniu i ograniczały jego rozwój. Z chwilą 
zmiany rządów każda organizacja mogła swobodnie zarejestrować swój statut, co 
zapewniało w miarę swobodny rozwój rozmaitych instytucji i stowarzyszeń.

71	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 200; 1937, nr 815. 
72	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 245. 
73	 „Tygodnik Polski” 1926, nr 223 i 228. 
74	 „Tygodnik Polski” 1932, nr 521.



180 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

W tym czasie można zaobserwować pewne zmiany w linii programowej pisma. 
Pojawiające się artykuły w mniejszym stopniu dotyczyły komentowania bieżącej 
sytuacji politycznej w Polsce, ustępując miejsca tekstom poświęconym nauczaniu 
Kościoła i zadaniom katolików we współczesnym świecie czy też ważnym wyda-
rzeniom w życiu Kościoła. Publikowane były przemówienia papieskie, listy i orę-
dzia prymasa Polski i polskich biskupów. Informacje o życiu znanych uczonych, 
artystów, polityków miały na celu ukazanie ich związków z religią katolicką. Nie 
brakowało również tekstów ukazujących zagrożenie wiary ze strony komunizmu, 
faszyzmu, masonerii, a także działalności środowisk żydowskich. 

Stojąc na gruncie postawy propaństwowej, „Tygodnik Polski” zamieszczał 
także okolicznościowe artykuły poświęcone Józefowi Piłsudskiemu, utrzymane 
w podniosłym tonie. Numer 669. z 17 marca 1935 r. zawierał imieninowe życze-
nia dla marszałka od księdza Ostrowskiego. Warto nadmienić, że dla zachowania 
pewnej równowagi w tym samym wydaniu znalazł się przedruk artykułu Roma-
na Dmowskiego z „Gazety Warszawskiej” pt. Naród europejski, chrześcijaństwo 
i Kościół. Marszałkowi Piłsudskiemu poświęcono także teksty w kolejnych nu-
merach „Tygodnika”. I tak w nr. 671. z 31 marca 1935 r. zamieszczono frag-
menty książki Mieczysława Bohdana Lepeckiego Z Marszałkiem Piłsudskim na 
Maderze, Warszawa 1931, a w nr. 678. z 19 maja 1935 r. opublikowano artykuł 
o śmierci Piłsudskiego. W nr. 683. z 23 czerwca tego roku można było przeczy-
tać o jego stosunku do Kościoła katolickiego. Podkreślano w nim jego przywią-
zanie do religii, a pominięto wszelkie kwestie, które mogły ten obraz zburzyć. 
Z wielką drobiazgowością opisywano obecność marszałka w katedrze wileńskiej, 
gdy będąc po raz pierwszy w Wilnie od czasu jego oswobodzenia, szedł w po-
zycji klęczącej po długich schodach do cudownej kaplicy przed znajdujący się 
tam obraz Matki Bożej Ostrobramskiej. „Tygodnik Polski” informował również 
o przeprowadzonej wśród harbińczyków składce na Fundusz Uczczenia Pamię-
ci Marszałka Józefa Piłsudskiego, za co podziękowania przesłał stojący na jego 
czele Bolesław Wieniawa-Długoszowski. Z relacji zamieszczonej w „Tygodniku 
Polskim” można także dowiedzieć się o napięciu, jakie wywołał pokaz filmowy 
pogrzebu Piłsudskiego, który odbył się w niedzielę przed południem 29 grudnia 
1935 r. Na prośbę parafian ks. Aleksander Eysymontt, zastępujący proboszcza 
Ostrowskiego, był zmuszony przenieść niedzielną sumę na wcześniejszą godzinę. 
Wywołało to jego niezadowolenie i zapowiedź, że w przyszłości nie będzie do-
stosowywał pory mszy świętych do pokazów filmowych75.	

Teksty w „Tygodniku Polskim” z tego okresu zawierają przedruki z prasy, 
często ujawniające różne nieprawidłowości występujące w życiu społeczno-poli-
tyczno-gospodarczym kraju. Podawane informacje nie zawsze ukazywały pozy-
tywny obraz zmian zachodzących w Polsce. Spowodowało to największy kryzys 
w  działalności „Tygodnika”, wywołany pismem konsula Rzeczypospolitej Pol-

75	 „Tygodnik Polski” 1936, nr 711. 



181 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

skiej w Harbinie Aleksandra Kwiatkowskiego. W liście do redakcji z dnia 9 maja 
1936 r. napisał on m.in.: 

W ostatnim czasie na łamach Tygodnika Polskiego pojawiają się notatki o sprawach polskich 
w formie tendencyjnie przedstawiającej sytuację w Polsce, wypaczających stan faktyczny, tak 
że Konsulat zmuszony jest zakwalifikować kierunek i pracę redakcji, jako szkodliwą działalność. 

W dalszej części pisma stwierdzał: 

Redakcja posiada wszystkie gazety wydawane w Polsce, które dostaje bezpłatnie, a zamieszcza 
przedruki z miejscowej prasy rosyjskiej lub nieznanych szerzej pism jak „Przewodnik Kato
licki”. Konsulat zmuszony jest najkategoryczniej zaprotestować przeciwko kierunkowi i tenden-
cjom pracy redakcji „Tygodnika Polskiego” oraz podać powyższe do wiadomości organizacji 
społecznych i władz przełożonych76. 

Oburzenie konsula wywołała podana przez „Tygodnik” informacja o areszto-
waniu w Polsce 14 818 komunistów i nastrojach w Armii Polskiej, w której ponoć 
miał szerzyć się komunizm oraz krytyka stosunków społecznych. Odpowiadając 
na postawione zarzuty, redakcja stwierdzała, że „Tygodnik Polski” jako katolicki 
i narodowy opiera się i czerpie ducha z encyklik papieskich, orędzi prymasa i bi-
skupów, którzy zalecają tworzyć placówki dla obrony przed niedowiarkami, ma-
sonami i Żydami. Podana w „Tygodniku” wiadomość o aresztowaniu komunistów 
została pierwotnie wymieniona w rosyjskim dzienniku, który cytował polskie źró-
dło. Redakcja uznała, że komunizm stanowi zagrożenie i trzeba mu przeciwdzia-
łać. Nie zgadzała się z twierdzeniem, że „Przewodnik Katolicki”, wychodzący od 
34 lat w USA i będący najpoczytniejszym pismem wśród amerykańskiej Polonii, 
jest nieznany. Zaprotestowano też przeciw ocenie, iż „Tygodnik Polski” dostrzega 
tylko ciemne strony życia. Podkreślano, iż na jego łamach można znaleźć wszyst-
ko, co świadczy o wielkości ojczyzny i o jej rozwoju, co nie znaczyło jednak – 
zdaniem redakcji – że należy zamykać oczy na niebezpieczeństwa. W podsumo-
waniu stwierdzano: 

Nie zasłużyliśmy na podobne zarzuty za 14 lat pracy dla swych Rodaków na obczyźnie […]. 
Kierunek pisma nadal stał będzie na straży nauki Kościoła i wszelkimi środkami będzie uświa-
damiał swych rodaków przed niebezpieczeństwem wywrotowej pracy komunistów, wszelkich 
ich zwolenników i masonów – wrogów Kościoła i naszej Ojczyzny77.	

Przełomowym momentem w historii „Tygodnika Polskiego” była śmierć jego 
założyciela, wydawcy i redaktora  – księdza Władysława Ostrowskiego. Zmarł 
14 września 1936 r. w Harbinie w wieku 62 lat78. Jego następcą został ks. kanonik 

76	 „Tygodnik Polski” 1936, nr 732. 
77	 Ibidem.
78	 „Tygodnik Polski” 1936, nr 748, s. 1; „Tygodnik Polski” 1936, nr 749, s. 1; „Tygodnik Polski” 

1937, nr 37/799, s. 1–2.



182 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

Paweł Chodniewicz79, który przybył do Harbinu 14 marca 1937 r. z polecenia pry-
masa Augusta Hlonda. W przeciwieństwie do swojego poprzednika ksiądz Chod-
niewicz nie zaangażował się w działalność wydawniczą. W tej sytuacji tymczaso-
wym wydawcą pisma został Antoni Wasilewski (od nr. 749/1936 do nr. 800/1937), 
a po nim ks. A. Eysymontt.

Po wybuchu II wojny światowej i napaści Niemiec na Polskę „Tygodnik Pol-
ski” nie zawiesił swojej działalności. Informował o sytuacji ludności w Polsce, 
o położeniu Kościoła katolickiego i podejmowanych działaniach wojennych oraz 
dyplomatycznych. Umieszczony w podtytule napis zawierał wezwanie: „Boże 
zbaw Polskę”. Wkrótce po rozpoczęciu wojny chęć wstąpienia do wojska pol-
skiego na Zachodzie wyraziła grupa 13 harbińczyków, do których dołączył wi-
cekonsul Jan Zanoziński. Ochotnicy ci znaleźli się następnie w Samodzielnej 
Brygadzie Strzelców Karpackich i z nią przeszli szlak bojowy, walcząc między 
innymi w obronie Tobruku i pod Monte Cassino80. W sumie w Polskich Siłach 
Zbrojnych na Zachodzie służyło ok. 150 harbińczyków81. Sytuacja pozostałych 
w Harbinie Polaków pogorszyła się po zawarciu paktu niemiecko-japońskiego 
i wybuchu wojny japońsko-amerykańskiej. Polska i Japonia znalazły się w dwóch 
przeciwnych obozach. 

10 sierpnia 1942 r., po 20 latach wydawania pisma, ukazał się ostatni numer  
 „Tygodnika Polskiego”. Wraz z nim zakończył się ważny etap związany z obecno-
ścią Polaków na Dalekim Wschodzie. Zmiany polityczne w Mandżurii, które na-
stąpiły po II wojnie światowej, spowodowały wyjazdy Polaków i upadek kolonii.  
 „Tygodnik Polski” pozostał jednak trwałym śladem aktywności Polaków w Azji. 
Był niezwykłą inicjatywą, która jednoczyła polską kolonię w Mandżurii. Pomagał 
jej dostosowywać się do zmieniających się warunków politycznych i gospodar-
czych oraz umacniał więzi z ojczyzną. Podziw i uznanie musi budzić aktywność 
Polaków żyjących w Harbinie, których liczba wraz kolejnymi transportami do 
Polski gwałtownie zmniejszała się, osiągając na początku lat 30. liczebność za-
ledwie 3000 mieszkańców, a przed wybuchem II wojny światowej 1500 osób82. 

79	 Chodniewicz Paweł (1881–1949)  – ur. w Jacentowie k. Wąchocka. Święcenia kapłańskie 
przyjął w 1904 r. z rąk abp. metropolity mohylewskiego Jerzego Szembeka. W 1905 r. uzyskał 
stopień magistra teologii w Akademii Duchownej w Petersburgu. Sprawował szereg funkcji – był 
m.in. wikariuszem w prokatedrze w Petersburgu (1906–1908), wikariuszem w parafii Charków  
(1906–1908), a także kapelanem abp. metropolity mohylewskiego Wincentego Kluczyńskiego 
(1909–1910). Zaangażowany w działalność kościoła katolickiego w Rosji sowieckiej, został aresz-
towany w Moskwie wraz z innymi księżmi i 25 marca 1923 skazany na 10 lat więzienia. Z aresztu 
został zwolniony w ramach wymiany więźniów 1 lutego 1925 r. Zob. obszerny biogram: J. S z y -
m a ń s k i , op. cit., s. 49–50.

80	 M. M r o ż e k - B u k s a , op. cit., s. 82; K. Yo n g - D e o g , op. cit., s. 62; M. C a b a n o w s k i , 
op. cit., s. 91.

81	 M. C a b a n o w s k i , op. cit., s. 94.
82	 „Tygodnik Polski” nr 521 z 1932 r.; M. K o s t u c h , op. cit., s. 191.



183 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

Mimo to, ta niewielka grupa była w stanie utrzymać liczne instytucje i stowa-
rzyszenia oraz wydawać czasopismo. Badania przeprowadzone przez Paulinę 
Olenkowicz potwierdziły skuteczność misji „Tygodnika Polskiego”. Z wypowie-
dzi uzyskanych od byłych mieszkańców Harbinu wynikało, że „w kształtowaniu 
i podtrzymywaniu tożsamości narodowej znaczącą i inspiratorską rolę odegrał 
również ksiądz Ostrowski”83. Prowadzona przez miejscowe duchowieństwo dzia-
łalność pomogła przetrwać trudne chwile i dostosować się do zmieniających się 
warunków życia na emigracji. „Tygodnik Polski”, pokazujący różne obszary ży-
cia mandżurskiej Polonii, pozostał prawdziwą „skarbnicą wiedzy” o losach na-
szych rodaków w Azji i dziś jest jednym z najcenniejszych źródeł świadczących 
o jej bogatej historii.

BIBLIOGRAFIA

Ź r ó d ł a

 „Tygodnik Polski” 1922–1941

O p r a c o w a n i a

Cabanowski M., Tajemnice Mandżurii. Polacy w Harbinie, Warszawa 1993.
Grochowski K., Charbin czy Harbin, „ Pamiętnik Harbiński” 1924.
Grochowski K., Polacy na Dalekim Wschodzie, Harbin 1928.
Grochowski K., Projekt Reformy Szkolnictwa Polskiego w Mandżurii i w Chinach. 

Z polecenia „Polskiego Koła Wschodoznawczego” w Harbinie, Harbin 1933.
Historia parafii polsko-katolickiej w Charbinie, „Pamiętnik Charbiński” 1923.
Klimczak M., Polska szkoła średnia w Harbinie – Gimnazjum im. Henryka Sien-

kiewicza (1915–1949), w: Polskie ślady na Dalekim Wschodzie, red. A. Furier, 
Szczecin 2008, s. 169–178.

Kostuch M., Funkcjonowanie, problemy dydaktyczne oraz finansowanie Gim-
nazjum Polskiego im. Henryka Sienkiewicza, „Słupskie Studia Historyczne” 
18 (2012), s. 177–194.

Misiurek J., Z dziejów duszpasterstwa polonijnego w Harbinie, „Studia Polonijne” 
1 (1976), 2 (1977), s. 307–325.

Mrożek-Buksa M., „Tygodnik Polski” głosem kolonii polskiej w Harbinie, „Biu-
letyn Biblioteki Jagiellońskiej” 61 (2011), s. 67–84.

Neja J., Harbin jako przestrzeń życia i działalności Polonii Mandżurskiej, w: Pol-
skie ślady na Dalekim Wschodzie, red. A. Furier, Szczecin 2008, s. 50–74.

Olenkowicz P., Tożsamość narodowa Polonii harbińskiej, w: Polskie ślady na 
Dalekim Wschodzie, red. A. Furier, Szczecin 2008, s. 155–168.

83	 P. Olenkowicz, Tożsamość narodowa Polonii harbińskiej, w: Polskie ślady na Dalekim 
Wschodzie, op. cit., s. 157.



184 Paweł Wierzbicki 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI 
BIBLIOTEKI NAUKOWEJ PAU I PAN 

W KRAKOWIE 
za okres od 1 I do 31 XII 2018 r.

Szymański J., Opieka duszpasterska nad Polakami w Harbinie, „Studia Polonij-
ne” 38 (2017), s. 37–59.

Winiarz A., Bibliografia prasy polskiej na Dalekim Wschodzie w latach 1917–
1949, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 25 (1986), z. 1, s. 125–135.

Winiarz A., Główne kierunki i formy aktywności Polaków w Mandżurii w latach 
1897–1949, w: Polskie ślady na Dalekim Wschodzie, red. A. Furier, Szczecin 
2008, s. 27–49.

Winiarz A., Udział Polaków w budowie i eksploatacji Kolei Wschodniochińskiej, 
„Przegląd Polonijny” 1993, z. 2, s. 142–145.

Winiarz A., Zarys dziejów Gimnazjum Polskiego w Harbinie 1915–1949, „Prze-
gląd Polonijny” 1986, z. 4, s. 77–91.

Winiarz A., Zarys dziejów oświaty polonijnej na Dalekim Wschodzie (1907–1949), 
„Przegląd Polonijny” 1993, z. 1, s. 93–114.

Woźniakowski K., Polonia chińska w latach 1897–1949 i jej życie kulturalno-lite-
rackie, „Przegląd Polonijny” 2 (1976) z. 1, s. 97–109, z. 2, s. 53–62.

Yong-Deog K, Kolonia polska w Mandżurii 1897–1949, Kraków 2001.
Yong-Deog K., Życie kulturalne Polaków w Mandżurii w latach 1897–1947, 

„Postscriptum Polonistyczne” 2 (6) 2010, s. 117–142.
Załęczny J., Polacy w Harbinie w zbiorach Muzeum Niepodległości w Warszawie, 

„Wrocławskie Studia Wschodnie” 17 (2013), s. 79–94.
h t t p s : / / k a t a l o g i . b n . o r g . p l / d i s c o v e r y / f u l l d i s p l a y ? d o c i d = a l m a 

991011188349705066&context=L&vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP 
&lang=pl&search_scope=NLOP_IZ_NZ&adaptor=Local%20Search%20En-
gine&tab=LibraryCatalog&query=any,contains,Tygodnik%20Polski%20har-
bin&offset=0 (dostęp: 20.12.2018).

http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:1404893&theme=nukat (dostęp: 
20.12.2018).

https://opac.mnk.pl/sowacgi.php?KatID=0&typ=repl&plnk=__sygnatura_ 
3077+IV+Czas.&sort=byscore&view=1 (dostęp: 20.12.2018).

PAWEŁ WIERZBICKI

TYGODNIK POLSKI (HARBIN 1922–1942)  
AS A SOURCE FOR THE HISTORY OF POLISH EMIGRATION IN CHINA

Keywords: China, Harbin, Poles, emigration, Polish press

Summary

Harbin, a city located in Manchuria in the Far East, became an important centre of Polish 
emigration in the first half of the 20th century. It was inhabited by a few thousand Polish 
expatriates, who could attend Polish churches and schools and had Polish social, eco-
nomic and cultural organisations here. They also published books and periodicals. The 



185 „Tygodnik Polski” (Harbin 1922–1942)...

longest existing periodical was Tygodnik Polski, a weekly founded by priest Władysław 
Ostrowski. In spite of financial difficulties and a small number of Poles in Manchuria, 
Tygodnik survived for 20 years (1922–1942), becoming an important source documenting 
the life of the Polish community in that area. Among Polish periodicals issued in Asia, it 
was published for the longest time and was the only Polish periodical in Asia for some 
time. The aim of the presented paper is to supplement the existing state of research with 
new information regarding the publication, edition, character and mission of the weekly. 
Among raised problems, the issues of upbringing and education were highlighted. The 
research was based on an analysis of annual volumes of Tygodnik Polski.

ПАВЕЛ ВЕРЖБИЦКИЙ (PAWEŁ WIERZBICKI) 

«TYGODNIK POLSKI» (ХАРБИН 1922–1942) – 
 ИСТОЧНИК ИСТОРИИ ПОЛЬСКОЙ ЭМИГРАЦИИ В КИТАЕ

 Ключевые слова: Китай, Харбин, поляки, эмиграция, польская пресса

Резюме

Харбин – город расположенный в Манчжурии на Дальнем Востоке, стал в первой 
половине XX века важным центром польской эмиграции. В нем проживало огромное 
количество выходцев из Польши, насчитывающее несколько тысяч человек, у кото-
рых были польские костелы, школы, общественные, культурные и экономические 
организации. Польская диаспора также издавала книги и журналы. Дольше всех 
просуществовало издание «Tygodnik Polski» (Польский еженедельник), основан-
ное священником Владиславом Островским. Несмотря на финансовые трудности 
и небольшое количество поляков в Манчжурии журнал «Tygodnik Polski» просуще-
ствовал на протяжении 20 лет (1922–1942), становясь важным источником, доку-
ментирующим жизнь польской общественности на этой территории. Этот периодик 
дольше всех других польских журналов существовал на рынке Азии, а некоторое 
время был даже единственным изданием такого рода. Целью представленной ста-
тьи было дополнение существующих до сих пор исследований на эту тему новой 
информацией, связанной с изданием, редактированием, характером и миссией жур-
нала. Среди затронутых проблем было обращено внимание на вопросы воспитания 
и образования. Основой для произведенных исследований был анализ ежегодников 
журнала «Tygodnik Polski». 


