
R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

ANALIZA RELACJI GAZETY WYBORCZEJ 
I RZECZPOSPOLITEJ DOTYCZĄCYCH 
PRZEWROTU POLITYCZNEGO NA 
UKRAINIE W 2014 ROKU

MACIEJ STOPA
Wydział Polonistyki
Uniwersytet Jagielloński

ABSTRACT

An analysis of Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita reports on the Ukrainian 
2014 political upheaval

The aim of the paper is to analyse reports of Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita on the 
Ukrainian 2014 political upheaval according to cognitive and rhetoric methods. There are 197 
articles analysed from eighteen releases of the newspapers from the days connected with the 
most important events of the whole process that took place in Ukraine. Texts have been ana-
lysed in a two-steps process: fi rstly, the whole material has been perused, and later, two pairs of 
texts describing the same facts in completely different ways have been analysed by following 
cognitive and rhetoric sciences’ tools: the Burke’s Pentad, the Karpman drama triangle, a refer-
ence point, and the others.

Keywords: Euromaidan, Ukraine, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita

W artykule poddano analizie relacje Gazety Wyborczej i Rzeczpospolitej dotyczą-
ce wydarzeń na Ukrainie od pierwszych proeuropejskich manifestacji w Kijowie 

 Adres do korespondencji: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego; ul. Gołębia 16, 
30-001 Kraków; maciej.stopa@student.uj.edu.pl

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2017, T. 60, nr 4 (232), s. 805–818

10.4467/22996362PZ.17.046.8188

www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/



806 MACIEJ STOPA
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

do powołania rządu Arsenija Jaceniuka. Celem analizy było opisanie podstawo-
wych różnic w sposobie postrzegania świata uwidaczniających się w przekazach 
redakcji.

Artykuł wpisuje się w szerszy nurt badań nad problematyką Euromajdanu. 
Choć można znaleźć wiele prac poświęconych temu zagadnieniu, szczególnie 
z zakresu politologii lub bezpieczeństwa narodowego, niewiele z nich przygoto-
wali medioznawcy. Kluczowym opracowaniem jest „Bibliografi a EuroMajdanu” 
Marcina Domagały. Jest to, parafrazując słowa autora, zestawienie bibliografi czne 
materiałów prasowych, które dotyczą wydarzeń na Ukrainie od 21 listopada 2013 
roku do 22 marca 2014 roku (Domagała 2016, s. 15). W zestawieniu uwzględnio-
nych zostało 6779 tekstów prasowych z 257 czasopism. Dołączono również wy-
czerpujący spis artykułów i opracowań naukowych poświęconych problematyce 
przewrotu na Ukrainie w 2014 roku (por. Domagała 2016, s. 891–913). W spisie 
znalazły się dwa artykuły prasoznawcze, przy czym pierwszy poświęcony jest 
prasie rosyjskiej (Sitarz 2014), a drugi jest tekstem bardzo wczesnym, napisanym 
jeszcze przed wybuchem walk na Majdanie (Potyatynyk 2013). Na uwagę zasłu-
guje również opracowanie pod tytułem „Obraz współczesnej Ukrainy w mediach 
w Polsce” pod redakcją Iwony Hofman i Justyny Maguś (2014). Autorzy po-
szczególnych artykułów tam zawartych analizują całościowy obraz współczesnej 
Ukrainy kolejno w wybranych czasopismach oraz telewizyjnych serwisach in-
formacyjnych. W jednym z tekstów poddano analizie zmianę wizerunku Witalija 
Kliczki: od boksera do jednego z liderów opozycji na Majdanie (Posyłek 2014). 
Żadne z przywołanych opracowań nie ma wpływu na wywód zawarty w niniej-
szym artykule, ponieważ był on opracowywany w pierwszej połowie 2014 roku.

Zbiór opublikowanych materiałów prasowych interpretuję jako spójny prze-
kaz medialny. Oznacza to, że poszczególne teksty są traktowane jako realizacje 
linii redakcyjnej, a dziennikarze jako przedstawiciele instytucji, a nie samodziel-
ni nadawcy komunikatów. Przyjęta perspektywa, przesuwająca punkt ciężkości 
analizy z dziennikarza jako autora na redakcję jako instytucję nadawczą, narażo-
na jest na krytykę, ale wielokrotnie z powodzeniem wykorzystywali ją już inni 
badacze. John Johnstone, Edward Slawski i William Bowman postawili tezę, że 
dziennikarze tworzą grupę zawodową bardzo bliską władzy, ponieważ – tak jak 
osoby kontrolujące system polityczno-gospodarczy – w każdym społeczeństwie 
wywodzą się z klasy średniej (McQuail 2009, s. 301). Herbert Gans zauważył, 
że w systemie amerykańskim dziennikarze są wolni ze względu na to, że na 
pewno ich interpretacja wydarzeń będzie w miarę zgodna z interpretacją władzy 
(McQuail 2009, s. 301). Pierre Bourdieu tłumaczył się z rozpatrywania działań 
dokonywanych przez grupę dziennikarzy jako ciągu mechanizmów, za którymi 
nie stoją konkretne osoby, twierdząc, że dziennikarzy łączą wspólne wyobrażenia 
narracyjne, czyli topos obrony przed opresją i przekonanie o możliwości zmienia-
nia świata (Bourdieu 2009, s. 22–23). Są to sądy, których nie można wyprowadzić 
bez przyjęcia perspektywy instytucjonalizującej.



807

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

ANALIZA RELACJI GAZETY WYBORCZEJ I RZECZPOSPOLITEJ...

Przyjęcie takiej perspektywy uzasadniają również opisy praktyki dziennikar-
skiej, które dowodzą, że autonomia dziennikarza wielokrotnie jest ograniczana na 
rzecz spójności przekazu instytucji. Lee Sigelman zauważył, że konfl ikty świato-
poglądowe w redakcjach znikają bardzo szybko: są eliminowane przez selekcję 
(McQuail 2009, s. 305). Z badań McQuaila wynika, że na treść przekazu w znacz-
nie większym stopniu oddziałują rutyna, praktyki i cele organizacji niż czynniki 
osobowe lub ideologiczne (McQuail 2009, s. 280). Dziennikarz co prawda sam 
redaguje tekst, ale prawie zawsze robi to w obrębie niepisanych reguł gry obo-
wiązujących w jego instytucji, polu i kulturze. Potwierdzają to trzy obserwacje 
przytoczone przez McQuaila: treść przekazów informacyjnych systematycznie 
powiela przewidywalny wzór, różne organizacje w zbliżonych warunkach reagują 
podobnie i typowo, media fi ltrują informacje według konsekwentnych schematów 
(McQuail 2009, s. 310–311). Zjawiska te nie wynikają wyłącznie z autonomicz-
nych decyzji redaktora naczelnego czy wydawcy, ale z bardzo skomplikowanych 
relacji ze strukturą oraz z widownią.

Na materiał badawczy składają się artykuły dotyczące Ukrainy z Gazety Wy-
borczej (wyłącznie materiały ogólnokrajowe) i Rzeczpospolitej (Pierwsza strona 
i Druga strona, Kraj, Świat, Publicystyka, Opinie) z osiemnastu wydań zwią-
zanych z siedmioma wydarzeniami kluczowymi dla całości procesu przemian 
politycznych. Przeanalizowano wszystkie wydania z dni od 18 do 28 lutego, po-
nieważ był to kluczowy okres wydarzeń na Majdanie i czas największego zain-
teresowania tematem w polskich mediach. Wydania z listopada dobrano według 
klucza: dzień przed przełomem, dzień przełomu, dzień i dwa dni po wydarzeniu. 
W zestawieniu brakuje dat 1 grudnia i 23 lutego, ponieważ były to niedziele, więc 
nie ukazały się wydania gazet. Łącznie analizie poddanych zostało 197 artykułów.

Tabela 1. Liczba tekstów prasowych dotyczących wydarzeń na Ukrainie
w uwzględnionych wydaniach Gazety Wyborczej i Rzeczpospolitej

Wydarzenie Data Rzeczpospolita Gazeta Wyborcza

21 listopada 2013 r. – rząd Ukrainy 
rezygnuje z podpisania umowy 
stowarzyszeniowej z Unią Europejską. 
W kraju organizują się pierwsze 
proeuropejskie demonstracje.

20.11 1

1
(z okazji rocznicy 
pomarańczowej 

rewolucji)

21.11 1 0

22.11 3 3

23.11

0
(tylko artykuł 

dotyczący rzezi 
na Wołyniu

2



808 MACIEJ STOPA
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

30 listopada 2013 r. – administracja 
rządowa po raz pierwszy stara się 
opanować sytuację przy użyciu siły. 
Demonstranci rozpoczynają okupację 
Majdanu.

29.11 2 1

30.11 1 5

2.12 4 9

18 lutego 2014 r. – wybuchają 
trzydniowe regularne walki uliczne 
między demonstrantami a milicją.

17.02 3 0

18.02 1 1

19.02 3 3

20 lutego 2014 r. – prezydent 
Janukowycz podpisuje porozumienie z 
liderami opozycji. Zawieszenie broni.

20.02 10 9

21 lutego 2014 r. – parlament ukraiński 
przywraca konstytucję z 2004 r. Milicja 
wycofuje się z ulic Kijowa, a prezydent 
Janukowycz ucieka z kraju.

21.02 12 11

22 lutego 2014 r. – parlament odwołuje 
Janukowycza z funkcji prezydenta 
Ukrainy.

22.02 9 20

26 lutego 2014 r. – powołany zostaje 
rząd Arsenija Jaceniuka.

24.02 13 9

25.02 5 10

26.02 7 7

27.02 8 8

28.02 9 6

Źródło: opracowanie własne.

Ukraina nie znajdowała się w centrum zainteresowania analizowanych ga-
zet, kiedy jej sytuacja wewnętrzna była stabilna. Tematyka ukraińska pojawiała 
się nieregularnie, w jednym lub dwóch artykułach na wydanie (zob. tabela 1: 20 
i 21 listopada, 29 i 30 listopada). Kiedy 21 listopada prezydent Janukowycz ogło-
sił, że nie podpisze umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską, dziennikarze 
obu gazet zareagowali w bardzo podobny sposób: opublikowali po trzy teksty 
wyrażające zawód decyzją ukraińskich władz i nadzieję na jej zmianę. Rzecz-
pospolita poświęciła temu wydarzeniu drugą stronę swojego wydania, tytułując 
tekst: „Ukraina nie zdała egzaminu z niepodległości” i artykuł w dziale Świat: 
„Ukraina w uścisku Rosji”. Warto podkreślić, że za sprawą zastosowanej meto-



809

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

nimii agensem czynności wskazanym w obu tytułach jest państwo ukraińskie, 
a nie prezydent Janukowycz. Tymczasem Gazeta Wyborcza w treści artykułów 
wyraźnie oddzieliła Janukowycza od narodu ukraińskiego, twierdząc, że więk-
szość Ukraińców pragnie wstąpienia do Unii Europejskiej: Ruch należy do Janu-
kowycza. Jeśli rzeczywiście zależy mu na zbliżeniu z Unią, ma jeszcze szansę, by 
przedstawić wyjście z sytuacji, w którą zabrnął na własne życzenie. Z niepoweto-
waną szkodą dla rządzonego przez siebie państwa. A większość Ukraińców chce 
zbliżenia z Europą (Czech 2013). O tym, że redakcja nie identyfi kuje państwa 
i narodu z przywódcą, świadczy już tytuł tekstu: „Janukowycz wywrócił stolik”. 
W tym przypadku agensem jest jedna osoba lub instytucja, a nie całe państwo. 
W pierwszym zdaniu artykułu wprowadzono pomiędzy nimi bardzo wyraźne 
rozróżnienie: Decyzja rządu ukraińskiego, by wstrzymać podpisanie umowy sto-
warzyszeniowej z Unią, kładzie kres zbliżeniu Ukrainy z Europą (Czech 2013). 
Co ciekawe, dziennikarze nie zastosowali podobnego zabiegu w odniesieniu do 
rządów europejskich. Zamiast wymienić konkretnie najważniejszych ludzi i in-
stytucje, których partnerem w rozmowach była strona ukraińska, określono całą 
tę stronę unifi kującym mianem Europy, którą oszukał jeden człowiek – Januko-
wycz:

Wywracając stolik, na którym miała zostać podpisana umowa stowarzyszeniowa, 
ukraiński rząd potwierdził opinię tych europejskich polityków, którzy przekonywali, 
że Janukowycz wodzi Europę za nos, by jak najwięcej wytargować od Rosji (Czech 
2013).

29 listopada wydarzenia ukraińskie wciąż nie spełniały warunków medial-
ności. Rzeczpospolita poświęciła tej tematyce dwa artykuły, a Gazeta Wyborcza 
jeden. Przekazy gazet zachowały spójność najważniejszych ram, opisując dy-
plomatów europejskich jako dobrych, choć biernych, a Janukowycza jako kogoś 
jednoznacznie złego. W szczegółowej interpretacji faktów i ocenie zdarzeń obu 
gazet pojawił się jednak rozdźwięk, co może wynikać z tego, że opisywany szczyt 
w Wilnie, na którym Janukowycz ostatecznie odmówił podpisania umowy sto-
warzyszeniowej, był zaplanowany i przewidywalny, dzięki czemu gazety mogły 
przygotować swoją siatkę informacyjną i wypracować własne narracje na temat 
opisywanych zjawisk. W artykule o neutralnym tytule „Litewska próba Unii” 
Rzeczpospolita, uznając ukraińską porażkę szczytu w Wilnie, podkreśliła jedno-
cześnie wielki sukces polskiej dyplomacji osiągnięty w ramach programu part-
nerstwa wschodniego. Gazeta Wyborcza w artykule „Ukraińskie fi asko w Wilnie” 
krytycznie oceniła polską politykę zagraniczną. Podczas gdy Gazeta Wyborcza 
w każdym analizowanym wydaniu informowała o protestach na ulicach, Rzecz-
pospolita w ogóle nie przedstawiła takich informacji.

Do widocznej zmiany w relacjonowaniu i komentowaniu wydarzeń doszło 
w poniedziałek, 2 grudnia. W poprzedzającą wydanie sobotę milicja zaatakowa-
ła protestujących. Dziennikarze prasowi mieli dwa dni na przygotowanie ponie-
działkowych materiałów. W sąsiednim kraju o ważnym znaczeniu gospodarczym 
i dyplomatycznym doszło do historycznych wydarzeń zachodzących przy uży-

ANALIZA RELACJI GAZETY WYBORCZEJ I RZECZPOSPOLITEJ...



810 MACIEJ STOPA
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

ciu siły przez silniejszych, których można było przedstawić jako jednoznacznie 
złych, wobec nieuzbrojonych, których można było uznać za jednoznacznie do-
brych i niewinnych. Redakcje gazet znacznie zwiększyły zainteresowanie wyda-
rzeniami na Majdanie, nadając im status media event. Do dystrybucji informacji 
włączyli się redaktorzy naczelni obu gazet. Bogusław Chrabota z Rzeczpospolitej 
napisał dwa teksty o Ukrainie. Artykuł „Pomarańczowa 2.0” otwierał tego dnia 
wydanie Rzeczpospolitej. W Gazecie Wyborczej zamieszczono przemówienie 
Adama Michnika wygłoszone pod ambasadą ukraińską w Warszawie. Włączenie 
najważniejszych nazwisk do procesu produkcji informacji nadało wydarzeniom 
nową, symboliczną wagę.

Wspólnym elementem przekazów obu redakcji była skrajnie asymetryczna 
prezentacja stron sporu. 2 grudnia w tekście „Rosja udławi się Ukrainą” w Gazecie 
Wyborczej zamieszczono komentarz Aleksandra Nikonowa, którego autor tekstu, 
Bartosz Wieliński, zaprezentował jako reprezentanta strony rosyjskiej. Poza tym 
gazety nie prezentowały opinii środowisk sceptycznych wobec proeuropejskich 
manifestacji w Kijowie. O komentarze i wywiady proszono wyłącznie ekspertów 
unijnych lub amerykańskich, urzędników z Brukseli, polskich polityków lub ukra-
ińskich opozycjonistów. Nie ukazał się ani jeden wywiad z osobami reprezentu-
jącymi punkt widzenia Ukraińców popierających rządzącą Partię Regionów lub 
Rosjan. Oba tytuły przemilczały również informacje o zaangażowaniu w protesty 
oligarchów ukraińskich oraz skrajnie nacjonalistycznej partii Swoboda.

Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza wykonały jeszcze jeden wspólny ruch: obie 
gazety w tym samym czasie zaczęły podkreślać pod tytułami artykułów, że zo-
stały one przygotowane w Kijowie. Można z tego wyprowadzić dwa wnioski: po 
pierwsze, polskie media dopiero między 30 listopada i 2 grudnia zdecydowały się 
zainwestować czas i pieniądze w pozyskiwanie własnych informacji na Ukrainie, 
a po drugie – podejmując dokładnie te same działania – potwierdziły, że redakcje 
działają instytucjonalnie, schematycznie i według zasad gry rynkowej. O wza-
jemnym obserwowaniu się może świadczyć fakt, iż kiedy 21 lutego Gazeta Wy-
borcza wprowadziła specjalny, nowy dział poświęconym Ukrainie, dzień później 
identyczny dział pojawił się w Rzeczpospolitej.

17 lutego Rzeczpospolita opublikowała trzy artykuły pozytywnie opisujące 
rolę rządu niemieckiego w wydarzeniach na Ukrainie. Pod adresem administracji 
niemieckiej w wydaniu nie padła ani jedna krytyczna uwaga, mimo że Gazeta Wy-
borcza już w listopadzie miała sporo zarzutów wobec unijnej dyplomacji. Od tego 
dnia w relacjach Rzeczpospolitej zaczynają się pojawiać dwa nowe, stałe elemen-
ty: dystans wobec przywódców opozycyjnych (podkreślanie braku zaufania do 
nich ze strony demonstrantów) i wskazywanie na to, że dobry wpływ na wydarze-
nia w Kijowie mają Niemcy, uznani za głównego rozgrywającego. O ile w świe-
cie przedstawianym przez Gazetę Wyborczą liderzy Majdanu – Arsenij Jaceniuk, 
Witalij Kliczko i Ołeh Tiahnybok – opisywani jako przywódcy ludu, prowadzili 
własną politykę, o tyle w relacjach Rzeczpospolitej ich dobre decyzje wynikały 
z nacisków albo ludzi zgromadzonych na Majdanie, albo rządu niemieckiego.



811

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

19 lutego obie gazety niemal identycznie zareagowały na niespodziewany wy-
buch regularnych walk: opublikowały po trzy artykuły. Pierwsza para relacjono-
wała wydarzenia, druga postulowała wzmożenie sankcji, a artykuły „W skrócie” 
(Rzeczpospolita) i „Kijów krwawi” (Gazeta Wyborcza) dotyczyły różnych tema-
tów, ale starały się wyjaśnić przyczyny zdarzeń. Gazeta Wyborcza wskazywała na 
przyczyny gospodarcze, a Rzeczpospolita uznała, że decyzja o strzelaniu wyni-
kała wyłącznie z tego, że Janukowycz za wszelką cenę chciał utrzymać władzę.

W wydaniach z 20 lutego i następnych kilku dni coraz widoczniejszy staje się 
szum informacyjny, wynikający z tak zwanego przymusu produkcji informacji. Im 
więcej publikowano tekstów o Ukrainie, tym częściej powtarzały one te same in-
formacje, przedstawione za pomocą podobnych, paralelnych zdań. Artykuły stały 
się schematyczne, rutynowe i powtarzalne, o coraz mniejszej wartości informa-
cyjnej. Z braku nowych wydarzeń autorzy skupiali się na szczegółach lub przypo-
minali relacje z wydarzeń, które zostały już wcześniej przekazane. Apogeum tego 
zjawiska zarówno Rzeczpospolita, jak i Gazeta Wyborcza osiągnęły 22 lutego.

27 lutego obie gazety zmieniły swoje podejście do Arsenija Jaceniuka: Rzecz-
pospolita w „Rozłamie na Majdanie” po raz pierwszy poinformowała o tym, że 
tłum na placu zaakceptował decyzję lidera Batkiwszczyzny, którą opisano jako 
dobrą i samodzielną: Na razie ekipa Jaceniuka pierwszy test ma już za sobą: Maj-
dan ze spokojem przyjął skład nowego rządu (Bielecki J. 2014). Jeszcze bardziej 
życzliwe podejście redakcja Rzeczpospolitej zaprezentowała w artykule „Ukra-
ina: po rewolucji nadzieja”, w którym kilka słów o nowym premierze napisał 
redaktor naczelny gazety: Dziś Ukraina jest na najlepszej drodze, by ostatecznie 
przełamać fatum i powołać demokratyczne, wolne od korupcji państwo (Chrabo-
ta 2014). Natomiast w Gazecie Wyborczej w artykule „Nowy rząd – kandydaci” 
pojawiło się stwierdzenie: Nie wszyscy wzbudzili entuzjazm (Bielecki T. 2014).

Szczegółowa analiza par różniących się artykułów

W celu opisania różnic w postrzeganiu i obrazowaniu świata na podstawowym 
poziomie prowadzenia relacji przez obie redakcje można wykorzystać pojęcia 
wypracowane przez kognitywistów i badaczy zajmujących się psychologią ko-
munikacji oraz retoryką. Następujące pojęcia zostały zaczerpnięte z pracy Jacka 
Wasilewskiego i Adama Skibińskiego: pentada Burke’a (Wasilewski, Skibiński 
2008, s. 81–84), trójkąt dramatyczny Karpmana (Wasilewski, Skibiński 2008, 
s. 199–202), szkielet opowieści Schanka (Wasilewski, Skibiński 2008, s. 125–
127), etykietowanie i ramowanie (Wasilewski, Skibiński 2008, s. 131–132). Wy-
korzystując „Gramatykę i obrazowanie” Elżbiety Tabakowskiej, wprowadzono 
pojęcia: reference point, punkt widzenia mówiącego i kategoryzowanie.

Do analizy wybrano dwie pary artykułów opublikowanych w te same dni, 
które relacjonowały pokrywające się wydarzenia w tak różny sposób, że tworzyły 
nieprzystające wizje przedstawianego świata.

ANALIZA RELACJI GAZETY WYBORCZEJ I RZECZPOSPOLITEJ...



812 MACIEJ STOPA
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

Pierwsza para tekstów została opublikowana 18 lutego 2014 roku: „Ukraiński 
dzień w Berlinie” – Tomasza Piechala i Piotra Jendroszczyka (Piechal, Jendrosz-
czyk 2014) z Rzeczpospolitej oraz „Na Ukrainie idą gorące dni” – Mirosława 
Czecha z Gazety Wyborczej (Czech 2014). Tego dnia obie redakcje poświęciły 
Ukrainie po jednym tekście, dlatego można za pomocą analizy komparatystycz-
nej wyciągnąć wnioski dotyczące tego, które informacje obie redakcje uznały 
tego dnia za ważne.

Tekst Rzeczpospolitej dotyczy trzech tematów: aktywności niemieckiej dyplo-
macji w sprawie ukraińskiej, spodziewanego starcia w parlamencie ukraińskim 
o przywrócenie konstytucji z 2004 roku i poszukiwania nowego premiera. Gazeta 
Wyborcza skupiła się na dwóch tematach: normalizacji stosunków po zamiesz-
kach i na przygotowaniach opozycji do batalii w parlamencie o przeprowadzenie 
strategicznego pakietu zmian. Wspólny zestaw informacji przedstawiony tego 
dnia przez obie gazety to:

1. Zachód ma wpływ na wydarzenia na Ukrainie.
2. Sytuacja się stabilizuje, choć przy dużej niepewności i braku zaufania.
3. Opozycję i stronę rządową czeka starcie w parlamencie ukraińskim.
4. Opozycja wzywa do objęcia oligarchów Janukowycza sankcjami.
Zauważono następujące różnice w zakresie przekazywanych informacji:
1. Rzeczpospolita w ogóle nie wspomina o łuskach po amunicji leżących na 

ulicach Majdanu.
2. Gazeta Wyborcza deklaruje, że ustawa o amnestii obowiązuje i jest wyko-

nywana, a Rzeczpospolita twierdzi, że prokurator generalny zapowiedział 
nawet miesięczne opóźnienia w jej wykonaniu, co wywołało niepokój 
wśród demonstrantów.

3. Rzeczpospolita informuje, że Stany Zjednoczone i Unia Europejska nie 
mają pomysłu na rozwiązanie konfl iktu, dlatego inicjatywę strategiczną 
przejmują Niemcy. Gazeta Wyborcza traktuje pomoc wszystkich trzech 
instytucji politycznych równorzędnie: marginalnie, poświęcając im krótki 
akapit jako drugiemu fi larowi strategii przywódców opozycji.

4. Opisując demonstrantów, którzy zakończyli okupację budynków, Rzecz-
pospolita określa ich mianem „parlamentarzystów”, a Gazeta Wyborcza 
wprost informuje, że pozytywną rolę w procesie odegrali członkowie nie-
przychylnej Polsce partii Swoboda.

Największy rozdźwięk pomiędzy przekazami obu redakcji dotyczy realizacji 
amnestii wobec manifestantów:

Po zwolnieniu zajętych budynków manifestanci oczekiwali zapowiedzi prokura-
tora generalnego Wiktora Pszonki, który potwierdziłby wejście w życie amnestii 
względem aresztowanych protestujących. Ten ogłosił jednak, że zacznie ona obo-
wiązywać dopiero od poniedziałku, przy czym na zakończenie czynności proceso-
wych i uwolnienie od oskarżeń zatrzymanych prokuratura potrzebuje dodatkowego 
miesiąca. Część protestujących uznała to za niedotrzymanie przez władze umowy 
[…] (Rzeczpospolita).



813

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

Ustawa amnestyjna zaczęła obowiązywać i jest wykonywana. Z aresztów zwolnio-
no ponad 100 manifestantów; prokurator generalny zapowiedział też, że sprawy 
karne przeciwko 236 demonstrującym zostaną umorzone w ciągu miesiąca (Gazeta 
Wyborcza).

Pierwszym pojęciem, które umożliwia analizę istotnych różnic w przekazie, 
jest trójkąt dramatyczny Karpmana. Stephen Karpman zauważył, że we wszyst-
kich badanych przez niego bajkach ludowych powtarza się stały schemat podziału 
ról: ofi ara, oprawca, wybawca. Retorycy uznali to za przesłankę do stwierdzenia, 
że na zasadzie takiego podziału funkcjonuje ludzki umysł. Od tej pory trójkąt 
Karpmana znajduje szerokie zastosowanie w storytellingu. OFIARĄ (Rze) jest 
ład na Ukrainie, OPRAWCĄ (Rze) rząd Azarowa, a WYBAWCĄ (Rze) dyploma-
cja niemiecka. OFIARĄ (GW) są Ukraińcy, OPRAWCĄ (GW) prezydent Janu-
kowycz, a WYBAWCĄ (GW) liderzy opozycji. Można na podstawie tej analizy 
sądzić, że po pierwsze Rzeczpospolita nie uznawała opozycji ukraińskiej za re-
alnego aktora – sprawczość przypisywała wyłącznie dyplomacji niemieckiej. Po 
drugie Rzeczpospolita postrzegała Janukowycza jako część mechanizmu władzy 
i przesunęła punkt ciężkości na rząd Azarowa – ze względu na to, że w tradycji 
demokracji zachodnioeuropejskich rządy są zwykle dominującą instytucją spraw-
czą obozu władzy. Gazeta Wyborcza sprowadziła obóz władzy wyłącznie do oso-
by prezydenta Janukowycza.

Wnioski dotyczące odmiennego określenia ról opozycji ukraińskiej i dyplo-
macji niemieckiej potwierdza próba praktycznego zastosowania punktu odniesie-
nia (reference point). Jest to punkt orientacyjny, na który mówiący się powołuje, 
żeby zlokalizować obiekty, o których mówi: w zdaniu „Wyjechał dwa lata póź-
niej” punktem odniesienia jest „dwa lata wcześniej”. REFERENCE POINT (Rze) 
to Berlin: najważniejsze rozmowy toczą się w Berlinie. Walka o Ukrainę będzie 
się toczyła po powrocie z Berlina. REFERENCE POINT (GW) to Majdan.

Prezentowane artykuły wykazują bardzo niski stopień perswazyjności. Wy-
raźnie przeważa ich informacyjny charakter. Postawy redaktorów i skala nasile-
nia postaw ujawniają się jednak na poziomie ramowania. Jeżeli przyjmiemy, że 
pierwsza informacja przekazu ma największą rolę w ustalaniu ramy interpreta-
cyjnej dla kolejnych informacji, ponieważ pierwsze zdanie nastawia do całego 
tekstu, możemy się posłużyć kategorią reguły pierwszeństwa. REGUŁA PIERW-
SZEŃSTWA (GW): siły rządowe dokonały zbrodni przeciw ludzkości. REGUŁA 
PIERWSZEŃSTWA (Rze): Niemiecka dyplomacja coraz aktywniej włącza się 
do rozwiązania kryzysu ukraińskiego. Uwagę zwracają słowa indeksujące, czy-
li słowa najlepiej opisujące całą ramę, przez co automatycznie ją przywołujące. 
SŁOWO INDEKSUJĄCE (Rze) to dysydent – uruchamia ramę władzy opresyj-
nej (ponieważ nie ma dysydentów niemieckich lub amerykańskich, są rosyjscy, 
koreańscy, chińscy i ukraińscy). Dużo większy radykalizm ocen uwidacznia się 
w tekście Gazety Wyborczej: SŁOWO INDEKSUJĄCE (GW1) to zbrodnia prze-
ciw ludzkości – uruchamia ramę niewyobrażalnej i niesprawiedliwej przemocy. 
SŁOWO INDEKSUJĄCE (GW2) to zaufany członek rodziny Janukowycza – uru-

ANALIZA RELACJI GAZETY WYBORCZEJ I RZECZPOSPOLITEJ...



814 MACIEJ STOPA
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

chamia ramę mafi i. Te dwie ramy tworzą niespójny, ale często wykorzystywany 
obraz: ‘mafi a wyniszcza naród’, który jest podstawą skryptu: ‘uzasadniona rewo-
lucja’.

Na poziomie kategoryzowania można zauważyć, że świat przedstawiony 
w tekście Rzeczpospolitej to domena instytucjonalnej, urzędniczej percepcji, 
opar tej na kalkulacji: KATEGORIA (Rze1): włączać się w działanie – ‘wykony-
wać telefony, zapraszać dysydentów, używać zdecydowanych sformułowań pod-
czas konferencji i wykonywać gesty’, KATEGORIA (Rze2): sankcje – ‘broń o du-
żej sile rażenia, której użycie jest ostatecznością, ponieważ może doprowadzić do 
niespodziewanych strat i konsekwencji’. W przypadku Gazety Wyborczej jest to 
domena emocji i empatii dla słabszych: KATEGORIA (GW): zbrodnia przeciw 
ludzkości – ‘zabicie trzech demonstrantów przez snajperów’.

Druga para analizowanych tekstów to opublikowane 21 lutego 2014 roku arty-
kuły „Nikt się już nie odważy zawrzeć umowy” Iwony Trusewicz z Rzeczpospo-
litej (Trusewicz 2014) oraz „Polski biznes na wschodzie: zachowujemy spokój” 
Wojciecha Matusiaka i Anny Popiołek z Gazety Wyborczej (Matusiak, Popiołek 
2014). Najprawdopodobniej zaraz po wybuchu walk w Kijowie do obu redakcji 
zaczęły napływać sygnały i materiały od rzeczników prasowych PZU, PKO BP 
i Getin Holding. Na podstawie tego samego materiału – not prasowych i oświad-
czeń rzeczników – przygotowano dwa różniące się przekazy.

Punkty wspólne:
1. Obie gazety stwierdzają, że przez walki na ulicach nikt nie chce prowadzić 

interesów z Ukrainą lub na jej terenie.
2. Artykuły przekazują te same informacje uzyskane od trzech największych 
fi rm: PZU, PKO BP i Getin Holding.

3. Obie gazety poświęcają akapit na przedstawienie informacji o wzroście 
wymiany handlowej z Ukrainą od 2009 roku.

 Różnice w zakresie przekazywanych informacji:
1. Gazeta Wyborcza nie informuje, że głównym powodem obaw przedsię-

biorców jest wstrzymywanie przelewów przez ukraińskie banki.
2. Rzeczpospolita przytacza pojedynczą opinię przedsiębiorcy o tym, że pa-

nuje panika, bo połowa załogi anonimowego zakładu współpracującego 
z fi rmą BAKS nie dotarła do pracy, a Gazeta Wyborcza zamieszcza za-
pewnienie innego przedsiębiorcy, że fabryka Plast-Box pracuje bez za-
kłóceń. Redakcje wybrały dwa skrajnie różne przykłady i pominęły fakty 
podważające prezentowany obraz sytuacji, doprowadzając do jednostron-
ności relacji. Rzeczpospolita podkreśla dramatyczność sytuacji: „Ekspor-
terzy skarżą się na narastającą panikę i kłopoty z płatnościami. Ukraińskie 
banki opóźniają realizację zagranicznych transakcji”, a Gazeta Wyborcza 
studzi nastroje: „Kilka polskich spółek z branży fi nansowej zdecydowało 
o zamknięciu placówek w Kijowie. Firmy, które mają fabryki (najczęściej 
z dala od wielkich miast), studzą emocje i czekają na rozwój wydarzeń”.



815

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

Różnice w relacjach rysują się bardzo jasno po zastosowaniu pentady Burke’a. 
Stanowi ona narzędzie do tworzenia i opisywania świata przedstawionego w ko-
munikacie. Metoda ta polega na podporządkowaniu opisu świata pentadzie nastę-
pujących kategorii:

Akt: Co się stało/dzieje? Kto za tym stoi?
Scena: Gdzie?
Aktor: Kto ma rolę do odegrania?
Wykonanie: Jak to zrobiono/co należy zrobić?
Powód/cel:  Dlaczego się stało/ po co ma się stać?

Tabela 2. Pentada Burke’a w analizowanych tekstach prasowych

Rzeczpospolita Gazeta Wyborcza

Akt:  Polski biznes na wschodzie wpada w 
panikę
Gdzie:  na terenie całej Ukrainy, zwłaszcza 
w Kijowie
Aktor:  polscy przedsiębiorcy
Wykonanie:  co s ię  s ta ło? banki 
przetrzymują przelewy, pracownicy 
nie dojeżdżają do pracy, ukraińscy 
przedsiębiorcy ewakuują kapitał. Co 
należy zrobić? Nie wiadomo. 
Powód/cel :  walki na ulicach Kijowa

Akt:  Polski biznes na wschodzie 
zachowuje spokój
Gdzie:  na terenie całej Ukrainy, mniej
w Kijowie
Aktor:  polscy przedsiębiorcy
Wykonanie:  co s ię  s ta ło? Praktycznie 
nic ważnego. Co należy zrobić? 
Zachować spokój
Powód/cel :  przejściowe trudności na 
Ukrainie

Wykorzystując szkielet opowieści według Schanka, można przedstawić nastę-
pujące najważniejsze punkty w schemacie historii zawartych w analizowanych 
artykułach:

Tabela 3. Szkielet opowieści według Schanka w analizowanych tekstach prasowych

Rzeczpospolita Gazeta Wyborcza

PROTAGONISTA: konkretni 
przedsiębiorcy wymienieni w artykule
POMYSŁ :  zachować swój kapitał
PRZESZKODY: sytuacja na Ukrainie 
uniemożliwia prowadzenie biznesu

PROTAGONISTA: konkretni 
przedsiębiorcy wymienieni w artykule
POMYSŁ :  przetrwać na Ukrainie
PRZESZKODY: nie są duże. 
Gdzieniegdzie są nimi zamieszki

Z przedstawionego schematu wynika, że analizowane relacje różnią się ze 
względu na pomysł, czyli dążenie protagonisty. Taka interpretacja uzasadniałaby, 
dlaczego Rzeczpospolita w nerwowy sposób zareagowała na zaburzenie ciągłości 
i stabilności fi rm na Ukrainie, które były narażone na utratę kapitału. Analogicz-
nie, jeśli celem jest przetrwanie do spokojnych czasów, turbulencje niepokoją, ale 

ANALIZA RELACJI GAZETY WYBORCZEJ I RZECZPOSPOLITEJ...



816 MACIEJ STOPA
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

mogą być odbierane z większym spokojem – tak jak w przekazie Gazety Wybor-
czej.

Argumentem przemawiającym za przyjęciem takiej interpretacji może być też 
opis z wykorzystaniem punktu odniesienia i punktu widzenia mówiącego:

Tabela 4. Reference point i punkt widzenia mówiącego w analizowanych tekstach 
prasowych

Rzeczpospolita Gazeta Wyborcza

Reference 
point

Punktem odniesienia jest spokojna 
i bezpieczna Polska.

Punktem odniesienia jest nowa 
Ukraina, która narodzi się 
z rewolucji.

Punkt widzenia 
mówiącego

Mówiącemu zależy na 
bezpieczeństwie, precyzji 
i punktualności. Świat postrzega 
jako przestrzeń do robienia 
interesów.

Mówiący sytuuje się o poziom 
logiczny wyżej od opisywanej 
sytuacji, którą postrzega jako 
wycinek z procesu dążącego 
do poprawy warunków życia. 
Podważa wagę opisywanej 
rzeczywistości poprzez 
podkreślanie jej tymczasowości. 
Zwraca uwagę na naprzemienną 
regularność kryzysów 
i nadzwyczajnych wzrostów 
w biznesie.

Różnice w kreowaniu przekazu uwidaczniają się również na poziomie ramo-
wania:

Tabela 5. Ramowanie w analizowanych tekstach prasowych

Rzeczpospolita Gazeta Wyborcza

Słowa indeksowe panika wprowadza ramę 
‘chaos’, mimo że do 
przytoczonych faktów 
bardziej adekwatna 
byłaby neutralna rama: 
‘destabilizacja’

monitorujemy sytuację, 
bo bezpieczeństwo jest 
najważniejsze wprowadza 
ramę ‘zagrożenie’

zachowywać spokój 
uruchamia ramę 
‘tymczasowe trudności’, co 
również jest odchyleniem 
od ‘destabilizacji’, która nie 
określa czasu trwania

mieć plan awaryjny – 
uruchamia ramę ‘sytuacja 
pod kontrolą’

nie zagrażać podstawowym 
interesom – uruchamia ramę 
‘nic wielkiego’



817

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

Reguła pierwszeństwa na Ukrainie panuje panika 
i występują problemy 
z transakcjami

fi rmy spokojnie obserwują 
sytuację i oczekują na 
dalszy bieg wydarzeń

Ton alarmowy kojący

Liczba ram
Spójność ram
Skrypty

dwie spójne ramy 
wywołujące skrypt: 
‘ewakuacja’

trzy spójne ramy tworzące 
skrypt: ‘spokój’

Wnioski

W wywodzie opisano relacje między przekazami Rzeczpospolitej i Gazety Wybor-
czej za pomocą dwóch opisów: ogólnego oraz szczegółowego (z wykorzystaniem 
kategorii storytellingowych i kognitywnych). Na poziomie ogólnym dominują ce-
chy wspólne: obie redakcje podobnie dystrybuowały liczbę tekstów, podobna ich 
liczba ukazywała się w wydaniach opisujących przełomowe wydarzenia, redakcje 
w tym samym czasie zaczęły dopisywać pod artykułami, że zostały one przygo-
towane w Kijowie. Szczególnie wyrazistym przykładem tego mechanizmu jest 
wprowadzenie przez Rzeczpospolitą specjalnego działu poświęconego Ukrainie 
dzień po tym, jak zrobiła to Gazeta Wyborcza.

Do różnic należy zaliczyć rozkład ról i funkcji w procesie przemian. Rzeczpo-
spolita, stosując metonimię, osądziła naród ukraiński przez pryzmat decyzji rządu 
i prezydenta, podczas gdy Gazeta Wyborcza podkreślała, że ukraińska opinia pub-
liczna nie popiera działań Janukowycza. W tekstach Rzeczpospolitej widoczny 
jest dystans wobec przywódców ukraińskiej opozycji, a główna rola sprawcza 
przypisywana jest dyplomacji niemieckiej. Gazeta Wyborcza przedstawiała wy-
darzenia polityczne na Ukrainie jako wewnętrzny spór pomiędzy ludźmi prezy-
denta Janukowycza i proeuropejską opozycją reprezentowaną przez Jaceniuka, 
Kliczko i Tiahnyboka.

Na podstawie przedstawionej analizy można przedstawić następującą propo-
zycję, która wymaga weryfi kacji w dalszych badaniach: przekazy obu gazet łączą 
ogólne schematy działalności redakcji jako instytucji, a różni metoda selekcji in-
formacji i rozłożenie akcentów w schematach storytellingowych, czyli odmienna 
perspektywa relewantności.

Bibliografi a

Bielecki J. (2014). Rozłam na Majdanie. Rzeczpospolita, 27.02.
Bielecki T. (2014). Nowy rząd Ukrainy – kandydaci. Gazeta Wyborcza, 27.02.
Bourdieu P. (2009). O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Warszawa.
Chrabota B. (2014). Ukraina: po rewolucji nadzieja. Rzeczpospolita, 27.02.
Czech M. (2013). Janukowycz wywrócił stolik. Gazeta Wyborcza, 22.11.
Czech M. (2014). Na Ukrainie idą gorące dni. Gazeta Wyborcza, 18.02.

ANALIZA RELACJI GAZETY WYBORCZEJ I RZECZPOSPOLITEJ...



818 MACIEJ STOPA
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

Domagała M. (2016). Bibliografi a EuroMajdanu. Warszawa.
Hofman I., Maguś J. (red.) (2014). Obraz współczesnej Ukrainy w mediach w Polsce. Lublin.
Matusiak W., Popiołek A. (2014). Polski biznes na wschodzie: zachowujemy spokój. Gazeta 

Wyborcza, 21.02.
McQuail D. (2009). Teoria komunikowania masowego. Warszawa.
Piechal T., Jendroszczyk P. (2014). Ukraiński dzień w Berlinie. Rzeczpospolita, 18.02.
Posyłek M. (2014). Od boksera do lidera, czyli medialny wizerunek Witalija Kliczki. W: I. Hof-

man, J. Maguś (red.). Obraz współczesnej Ukrainy w mediach w Polsce (s. 223–242). 
Lublin.

Potyatynyk B. (2013). Pseudo-events of Ukrainian Maidan: possible interpretations. Zarządza-
nie Mediami, z. 2, s. 85–95.

Sitarz W. (2014). Kryzys ukraiński w rosyjskich mediach. Dziennikarstwo w warunkach wojny 
informacyjnej. Dziennikarstwo i Media, vol. 5, s. 69–81.

Tabakowska E. (1995). Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kogni-
tywnego. Kraków.

Trusewicz I. (2014). Nikt się już nie odważy zawrzeć umowy. Rzeczpospolita, 21.02.
Wasilewski J., Skibiński A. (2008). Prowadzeni słowami. Warszawa.

STRESZCZENIE

Praca przedstawia analizę relacji Gazety Wyborczej i Rzeczpospolitej dotyczących ukraińskiego 
przewrotu politycznego z 2014 roku. Analizie poddano 197 artykułów z 18 wydań gazet zwią-
zanych z wydarzeniami najważniejszymi dla całego procesu rewolucji ukraińskiej. Badanie 
przeprowadzono dwustopniowo: przez przegląd całości materiału i analizę artykułów różnie 
prezentujących te same fakty. Do analizy wykorzystano między innymi pentadę Burke’a, trój-
kąt dramatyczny Karpmana, reference point i szkielet opowieści Schanka.

Słowa kluczowe: Euromajdan, Ukraina, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita


