
99

Florian Peters
Institut für Zeitgeschichte, Berlin

ORCID: 0000-0002-0667-4976
Florian Peters

From “Rzeczywistość” to “Rondo”. 
How a communist hard-liners’ weekly 

discovered capitalism in the late 1980s

From “Rzeczywistość” to “Rondo”…

Abstract
The article presents an unusual metamorphosis of the weekly “Reality”, which from the propaganda 
tube of the so-called communist concrete transformed into a champion of “managerial” capitalism 
in the late 1980s of the XXth century. Against the background of the then opening of party discourses 
for economic liberalism, the article analyses explicit changes in the journalism of the “Reality” 
on economic topics in the years 1981–1990. It also follows attempts to save the weekly in a new 
formula under the name “Rondo” in 1989, which, however, did not achieve long-term success 
due to the liquidation of the party press group RSW “Press-Book-Movement”. On the basis of this 
specific case, the article highlights the issue of ideological erosion among proponents of “real 
socialism” in Poland and brings closer the sources of the concept of nomenclature capitalism.

Keywords: “Reality”, “Rondo”, party press, economic journalism, free market transformation, 
nomenclature capitalism, history of the Polish press.

Od „Rzeczywistości” do „Ronda”. Tygodnik betonowych komunistów 
na drodze w kapitalizm w latach 80. XX wieku

Streszczenie 
W artykule przedstawiono nietypową metamorfozę tygodnika „Rzeczywistość”, który z  tuby 
propagandowej tak zwanego komunistycznego betonu przekształcił się w orędownik kapitalizmu 
„menedżerskiego” pod koniec lat 80. XX wieku. Na tle ówczesnego otwarcia się partyjnych 
dyskursów dla liberalizmu gospodarczego przeanalizowano wyraźne zmiany w publicystyce 
„Rzeczywistości” na tematy gospodarcze w latach 1981–1990. Śledzi także próby uratowania tygodnika 
w nowej formule pod nazwą „Rondo” w 1989 roku, które jednak nie odniosły długotrwałego 
sukcesu ze względu na likwidację partyjnego koncernu prasowego RSW „Prasa-Książka-Ruch”. 
Na podstawie tego specyficznego przypadku, artykuł naświetla zagadnienie erozji ideologicznej 
wśród zwolenników „realnego socjalizmu” w Polsce oraz przybliża się źródłom koncepcji 
kapitalizmu nomenklaturowego. 

Słowa kluczowe: „Rzeczywistość”, „Rondo”, prasa partyjna, publicystyka gospodarcza, transformacja 
wolnorynkowa, kapitalizm nomenklaturowy, historia prasy polskiej.



Florian Peters

100

From the national-communist propaganda tube 
to market enthusiasts

Although the popular mass movement of Solidarity had been effectively crashed by 
general Jaruzelski’s Martial Law, Poland became an increasingly uncomfortable place 
for orthodox communist hardliners in the course of the 1980s. The nightmare they 
had experienced in 1980, when workers revolted against the party that was supposed 
to represent their own class, might have been over. Still, enthusiasts of Soviet style 
communism became a dying breed even amongst the members of the Polish United 
Workers’ Party (PZPR). Rather than defending ideological purity, the Jaruzelski regime 
preferred to highlight law-and-order issues and geopolitical necessities to legitimise its 
rule. All the party newspapers continued to read “Proletarians of all countries – unite” 
on the top of their front pages, but they hardly ever recurred to the Marxist-Leninist 
“classics” for answering questions of  the present. Simultaneously, the underground 
press of the so-called “drugi obieg” (second circulation) effectively challenged the party’s 
monopoly on public communication. 

In  these troubled times, the party weekly “Rzeczywistość” (“Reality”) provided 
one of  the  last refuges for true believers of “real socialism”. It owed its reputation 
as the voice of national-communist pig heads, and in fact its very existence, to the open 
confrontation between the party state and Solidarity, and even more to the infighting 
between moderates and hardliners within the PZPR in 1981. Far from being interested 
in the subtle intellectual challenges of Marxism, the paper promoted a narrow-minded 
version of communist “realism” that restricted itself to staunch loyalty to Moscow, 
vulgarised working-class sentiments, and blatant nationalism. After its establishment 
by national-communist party factions in May 1981, it was identified by many with 
the controversial “Grunwald” Patriotic Union led by filmmaker Bohdan Poręba, which 
became notorious for its outright nationalist and anti-Semitic positions. As Przemysław 
Gasztold-Seń has shown, there were no direct organisational links between “Rzeczy-
wistość” and “Grunwald”, but their ideological and political proximity was beyond 
question.1 Throughout the 1980s, “Rzeczywistość” maintained a deep mutual aversion 
towards the  liberal party weekly “Polityka”, which was considered its counterpart 
in both ideological and cultural terms – although“Rzeczywistość” never succeeded 
to build a comparable opinion-making position in significant segments of society.2 

Given the political origins of the paper, it comes as a surprise that “Rzeczywistość” 
ended up promoting “entrepreneurship” and so-called “menedżeryzm” at  the end 
of the decade. In fact, pro-market orientations were not completely new to the Polish 
press then. However, they had rather been advanced by “Polityka” and other party 
liberals, as well as by the liberal wing of the opposition – in short: by the commu-
nist hard-liners’ traditional enemies. It is, therefore, all the more astonishing that 

1  P. Gasztold-Seń, Koncesjonowany nacjonalizm. Zjednoczenie patriotyczne Grunwald 
1980–1990, Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa 2012, pp. 232–240. 
2  Cf. ibidem, pp. 237, 385f.



	 From “Rzeczywistość” to “Rondo”…

101

“Rzeczywistość” was relaunched under the new name “Rondo” in spring 1989, now 
advertising itself as a “weekly for enterprising people with initiative and spirit” (“Tygod-
nik dla ludzi przedsiębiorczych, z inicjatywą, z ikrą!”). In spite of this major change 
of  the paper’s profile, the editorial staff survived this operation nearly unchanged. 
As a matter of coincidence, the first number of the re-branded weekly was published 
on 7 May 1989 – the day before the first issue of “Gazeta Wyborcza” appeared.3 

“Rzeczywistość”’s unexpected metamorphosis from a  stronghold of  pig head 
communism to a tabloid devoted to market enthusiasm certainly was a fairly peculiar 
story. Nonetheless, it offers a telling example of how Polish communist elites opened 
up for capitalism in the second half of the 1980s. To my knowledge, it has remained 
unnoticed by cultural scientists and historians to date. This fits in with the general 
state of research on media culture in late socialist Poland: While the fascinating facets 
of the underground press have attracted a great deal of scholarly attention, and rightly 
so, the state-controlled media of the time have been researched far less intensively. Yet, 
even a short glance at papers like “Polityka ” or “Rzeczywistość”, “Gazeta Krakowska” or 
“Żolnierz Wolności” (“Soldier of Freedom”) reveals that they presented a considerable 
variety of perspectives and opinions. Although censorship was still in place and despite 
all other evident limitations, the official Polish press of  the 1980s showed a range 
of pluralism that was impossible to conceive of in neighbouring communist countries, 
for example in the GDR. Notably, economic issues, such as the alarming level of Polish 
debt, or shortcomings of  the badly needed economic reforms, were debated quite 
openly in commonly accessible economic papers like “Życie Gospodarcze” (“Economic 
Life”). Therefore, the state-controlled Polish press offers a highly interesting field for 
research into the conspicuous trend towards economic liberalisation during the second 
half of  the decade. In  tracking the way “Rzeczywistość” turned into „Rondo”, this 
contribution does by no means aspire to exhaust that issue. By confining itself to this 
specific case, it may, however, provide some initial insights and raise further research 
questions of wider scope. 

The story of unexpected metamorphosis

To put it in marketing terminology, “Rzeczywistość” was a brand with a high recognition 
factor right from its first issue published in May 1981. The attention it attracted was 
not entirely positive, though. In times of severe paper shortages and heated debates 
on democratic “renewal” (odnowa), the sudden launch of a new weekly with a sizeable 
print run of 150.000 copies aroused suspicion and harsh criticism. The weekly’s straight-
forward anti-Solidarity, anti-intellectual, and anti-liberal profile provoked indignant 
reactions from Solidarity supporters and party liberals alike. “Polityka’s” columnist 
Daniel Passent publicly asked for the paper’s hidden patrons and remarked caustically: 
“A new paper comes out without any discussion and consultation of public opinion. 

3  See “Zeszyty Prasoznawcze” 1989, No. 30/4, p. 155. 



Florian Peters

102

We will only have to wait until we see new private armies emerging and taking part 
in occupations, turmoil, and confederations […].”4 Others went even further and prepared 
a fake front page of “Rzeczywistość”, which mocked the paper’s national-communist 
line with portraits of Brezhnev and Hitler and fictitious congratulations by “M. Bormann 
and Dr. Mengele”.5 The weekly was rightly seen as a mouthpiece of the anti-reform fac-
tion inside the PZPR headed by Stefan Olszowski and Tadeusz Grabski, who struggled 
for influence with the grassroots “horizontal structures” and the centrists. As we now 
know from the minutes of a conversation between Konstantin Rusakov and Erich 
Honecker in October 1981, “Rzeczywistość” was directly supported by the Soviets, 
who provided printing paper and protected the editorial staff against interventions by 
the Polish party leadership.6 

The weekly’s first editor-in-chief Henryk Tycner had proven his ideological mindset 
by active participation in the infamous “anti-Zionist” propaganda campaign of March 
1968.7 He accounted for the aggressive profile of  the paper and  its obsession with 
unmasking and fighting ubiquitous enemies. Much of the peculiar “reality” “Rzeczy-
wistość” claimed to uncover was permanently endangered by various anti-communist 
and anti-Polish forces.8 After the temporary close-down of the paper during the first 
months of Martial Law, Tycner was replaced by Jerzy Pardus, who had been in charge 
of the Polish Socialist Youth Union’s magazine “Płomienie” (“Ardour”) before. Pardus 
and his new team sought to present themselves more reputably and abandoned Tycner’s 
ructious nationalism in favour of a more conservative line. In consequence, they even 
broke up with the “Rzeczywistość” discussion clubs (Kluby Wiedzy Społeczno-Politycznej 
“Rzeczywistość”), which had only been established a few months before by Tadeusz 
Grabski and the national-communist journalist Ryszard Gontarz.9 

Despite this change in editorial staff and style, “Rzeczywistość” continued to cultivate 
favourite topics of the nationalist hardliners within the party. It showed a pronounced 
affinity to cold war clichés and did not miss any opportunity to expand on security 
threats evoked by American “imperialism” and West German “revanchism”. In doing so, 
it insinuated a closely coordinated German-American effort to revive “Prussian-Hitlerite 

4  D. Passent, Cyryl jak Cyryl, ale te Metody!, “Polityka”, 6.6.1981, No. 23, p. 16. 
5  Cf. P. Gasztold-Seń, Koncesjonowany nacjonalizm, op. cit., pp. 242–245. 
6  See Hart und kompromißlos durchgreifen: Die SED contra Polen 1980/81, ed. M. Kubina, 
M. Wilke, Geheimakten der SED-Führung über die Unterdrückung der polnischen Demokra-
tiebewegung, Berlin 1995, No. 86, pp. 377–383, here pp. 378f. (Polish translation in: Przed i po 
13 grudnia. Państwa bloku wschodniego wobec kryzysu w PRL 1980–1982. Vol. 2, Instytut 
Pamięci Narodowej, Warszawa 2007, No. 308, pp. 327–331, here p. 327).
7  Tycner continued to take pride in this episode of his journalist career until the late 1980s. 
– Cf. J. Eisler, Polski rok 1968, Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa 2006, pp. 526, 546; 
B.N. Łopieńska: “Komu to służy”?, “Res Publica”, No. 3, March 1988, pp. 53–69, here p. 56. 
8  Cf. P. Pytlakowski, Betonowa “Rzeczywistość”, “Polityka” 11.1.2003, No. 2. 
9  See Kluby Rzeczywistości, “Rzeczywistość” 23.5.1982, No. 1, p. 2; J. Pardus, Sposób myślenia, 
“Rzeczywistość” 5.12.1982; No. 29, p. 2; cf. also P. Gasztold-Seń, Koncesjonowany nacjonalizm, 
op. cit., p. 240. 



	 From “Rzeczywistość” to “Rondo”…

103

doctrines” and to continue the centuries-old German “Drang nach Osten”.10 Neither 
did it tire to attack the underground opposition activists as unpatriotic traitors financed 
by Western secret services and West German revanchist expellee organisations.11 Apart 
from that, the paper’s journalists devoted noticeable attention to the Israeli-Palestinian 
conflict in the Middle East, invariably adopting a decidedly anti-Israeli position that 
included comparisons between the Israeli “racist Zionist regime” and Nazi genocidal 
policies.12 Przemysław Gasztold-Seń has pointed out close personal relations between 
Jerzy Pardus and Arabic press correspondents and embassies, which were appar-
ently based on shared animosities towards “Zionists” and might even have paid off 
in temporary co-financing of “Rzeczywistość” by Arabic secret services.13 Anti-Semitic 
and anti-German attitudes recurred in articles on historical topics, too, as for example 
in Tadeusz Bednarczyk’s dubitable accounts on mass scale Polish help for Jews during 
Second World War.14 

With regard to economic issues, the weekly adopted a technocratic and law-and-
order approach that was quite in  line with the  typical viewpoint taken by state 
and security apparatus officials of Jaruzelski’s Martial Law regime. While paying lip 
services to the necessity of economic reform, “Rzeczywistość” kept its distance from 
serious reform discussions. Instead, some of the weekly’s journalists and collabora-
tors questioned central reform principles like self-management of state companies, 
and rejected the  introduction of market mechanisms as “elements of voluntarism 
and anarchy”.15 In their eyes, the main reason for the crisis was a lack of discipline 
and modesty on behalf of the workforce. Thus, the blame for the economic problems 
was shifted to the allegedly irresponsible behaviour of Solidarity and opposition leaders, 
who were accused not only of creating ferment and disorder at the working place, but 
also of raising undue popular expectations. The introduction of free Saturdays in 1981 
was presented as Solidarity’s greatest sin in this respect. As late as 1987, an extensive 
and fairly matter-of-fact article on Polish foreign debt did not miss the chance to remind 
its readers of who was to blame: “Much depends, however, on the employees them-
selves. On every level. On their solidity, their fidelity, their diligence. […] This would 
be the opposite of allowing oneself free Saturdays during the deepest economic regress 
our country has seen after the war […].”16

10  Cf. A. Barabasz, Kwestia niemiecka na łamach tygodnika „Rzeczywistość”, “Przegląd 
Politologiczny” 2013, No. 18/4, pp. 133–153. 
11  Cf. ibidem, pp. 138f.
12  See e.g. T. Korab, Horror, “Rzeczywistość” 8.5.1983, No. 19, pp. 12f. 
13  Cf. P. Gasztold-Seń, Koncesjonowany nacjonalizm, op. cit., pp. 357–360. 
14  Cf. D. Libionka, L. Weinbaum, Bohaterowie, hochsztaplerzy, opisywacze. Wokół Żydow-
skiego Związku Wojskowego, Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, Warszawa 
2011, pp. 159–184. 
15  See W. Przelaskowski, Problemy funkcjonowania rynku w gospodarce socjalistycznej, 
“Rzeczywistość” 17.10.1982, No. 22, p. 7; W. Pomykało, Samorządność przedsiębiorstw, “Rze-
czywistość” 28.11.1982, No. 28, p. 16; Ekonomista: Własność i motywacja, “Rzeczywistość” 
27.1.1985, No. 4, p. 15. 
16  P. Olejnik, Zadłużeniowa pułapka, “Rzeczywistość” 4.1.1987, No. 1, pp. 1/8–10. 



Florian Peters

104

Even though “Rzeczywistość” denounced cases of corruption and mismanagement 
by state officials and management staff as well, it tended to judge them as instances 
of  individual moral failure, not as systemic problems caused or at  least favoured 
by the ineffectiveness of economic planning. Instead of arguing for entrusting individual 
decision-makers with more leeway, the weekly usually called for more control by 
the authorities.17 Likewise, “private initiative” was not presented as a possible way out 
of the crisis, but most often depicted in negative contexts of illegal speculation and black 
market activities.18 Characteristically, the most extensive text to be published on this 
topic was a multi-part “sensational reportage” (reportaż sensacyjny) by Mieczysław 
R. Olbromski, which invoked all sorts of stereotypes on private entrepreneurs (prywa-
ciarze): profiteering, illegal trading, moonlighting, “mercedesy”, beautiful young women, 
dolce vita and the like.19 But also less fictional articles carried a similar emotional load. 
In 1985, for example, “Rzeczywistość” reported with satisfaction on the revocation 
of  the  licences of privately-owned Polonia companies in Cracow, complaining that 
“the jargon of the social and economic margin of currency speculants and profiteers” had 
come to define the dubious activities of foreign-owned private companies in Poland.20 
Being more worried with defending the good name of the Polonia than with the realities 
of economic practice, the weekly offered little ideas for what should be done to get 
out of the crisis. 

At the same time, the editors’ paternalistic perspective on economic issues conflicted 
inevitably with the staunch “left-wing”, pro-working class identity they claimed for 
themselves. This latent tension intensified when the tide for market-oriented economic 
reform rose in the second half of decade. Now, “Rzeczywistość”did not want to stay 
behind and opened up to notions it had been quite ill at ease with before: In February 
1987, editor-in-chief Pardus asserted that „entrepreneurship“ (przedsiębiorczość) had 
rightly become fashionable of  late, “since the quick overcoming of social and eco-
nomic sluggishness depends on  it”.21 Evidently, this endorsement did not come 
easy: Pardus complaint that the notion was often exclusively associated with private 
activities, while he advocated to encourage entrepreneurial spirit also in the “socialised”, 
i.e. state-controlled sector. 

But also private business was presented in a different light now: On the occasion 
of the Poznań international fair in June 1987, “Rzeczywistość” came up with a “Let’s 
talk about business edition“, which was entirely devoted to economic issues. Besides 
articles highlighting the important role of the fair and the long trade tradition of the city 

17  See e.g. K. Krzyżanowski, Brakoroby na ławie oskarżonych, “Rzeczywistość” 3.3.1985, No. 9, 
pp. 1/5.
18  See e.g. E. Olbrych, Handel dla ubogich, handel dla bogaczy, “Rzeczywistość” 20.6.1982, 
No. 5, p. 3; J. Bielicka, Kto nie boi się fiskusa, “Rzeczywistość” 2.1.1983, No. 1, p. 5; P. Lisiewicz, 
Sto twarzy spekulacji, “Rzeczywistość” 9.1.1983, No. 2, p. 8f. 
19  M.R. Olbromski, Prywaciarze, “Rzeczywistość” 19./26.12.1982 (episode 1), No. 31–35, No. 19, 
8.5.1983 (episode 20). 
20  J. Ratajczak, Koncesje w Krakowie odbierają, “Rzeczywistość” 27.1.1985, No. 4, p. 7. 
21  J. Pardus, Wędzidło?, “Rzeczywistość” 8.2.1987, No. 6, p. 2. 



	 From “Rzeczywistość” to “Rondo”…

105

of Poznań, the issue featured a complaisant interview with Ignacy Soszyński, the founder 
of the most successful Polonia company “Inter-Fragrances” and probably the wealthiest 
man in Eastern Europe at the time.22 Again, in an obituary for Soszyński, who died 
in September 1987, Hubert Kozłowski praised the deceased entrepreneur as a “fasci-
nating” man of success, and defended him against various attacks and interventions 
by the press and the authorities. Such attacks, in Kozłowski’s opinion, were to be 
traced back to “frenzied and embittered advocates of egalitarianism”, who preferred 
to “sustain big bureaucratic structures for sharing the shortages” instead of allowing 
people to increase their wealth – in other words: to “representatives of a backward 
and ossified way of thinking that is harmful to Poland […]”.23 

Along with the significant change of the paper’s attitude towards private business, 
the positions on economic reform voiced on  its pages grew more courageous, too. 
In 1987, the small group of professional economists who expressed their views in “Rzec-
zywistość” was joined by Wacław Wilczyński, a declared advocate of radical reform. 
In an interview published under the headline “We will have to swallow this bitter 
pill”, Wilczyński insisted: “We simply cannot afford our current standard of living”, 
and argued for a quick liberalisation of prices and a decentralisation of the economy, 
even if this would force Poles to tighten their belts for two or three years.24 Such calls 
for radical implementation of market-oriented reforms were frequently accompanied 
by the well-known lament over the population’s lack of reason and its limited readiness 
to prosperity losses, which were still presented as the main obstacles to rational reform. 
Leonard Siemiątkowski, a  former chairman of  the National Bank of Poland, took 
the same line and remarked that “a bigger part of society does not realise the difficulties 
we have to overcome on the way to economic stabilisation. We want to  live easy 
and comfortably, and want to drive out of the crisis with our Fiat 126p, to which every 
Pole claims a right. In this situation, we have to tell numerous people in our society 
openly that they mistook both the way and the means of transport.”25

Facing the difficult economic realities

However, it was also the weekly itself that had to face increasingly difficult economic 
realities. Namely, “Rzeczywistość”’s militant roots turned out to be a persistent burden 
that weighed heavily on the paper’s sales. Already during Martial Law, the returns had 
exceeded the sold copies, and the split within the core readership after the breakup 
with the “Rzeczywistość” discussion clubs certainly did not help to regain the former 

22  See Rachunek za myślenie. [Interview with Ignacy Z. Soszyński.] “Rzeczywistość” 14.6.1987, 
No. 24, p. 5.
23  H. Kozłowski, Pożegnanie inżyniera Soszyńskiego. “Rzeczywistość” 25.10.1987, No. 43, p. 13. 
24  Musimy „zjeść tę żabę”. [Interview with Wacław Wilczyński], “Rzeczywistość” 29.3.1987, 
No. 13, pp. 1–4.
25  L. Siemiątkowski, Polityka małych kroków?, “Rzeczywistość” 3.5.1987, No. 18, pp. 1/7. 



Florian Peters

106

splendour.26 The composition of  the weekly’s dwindling readership hardly looked 
promising: According to a non-representative poll carried out in March 1987, half 
of  the surveyed readers were older than 50 years, 60% were members of PZPR or 
the block parties, and only 13% were women.27 Widespread ostracism prevented 
“Rzeczywistość” from attracting both new readers and new journalists. In  letters 
to  the editors, even loyal readers admitted that they did not reveal to  their friends 
or colleagues that they read “Rzeczywistość”. Editor-in-chief Pardus acknowledged 
substantial problems in finding new collaborators and complained about what he 
called a “total psychological pressure” in journalist milieus.28 

The highly negative image of the weekly resulted in a steady decline in readership, 
and also in a significant loss of relevance to the general public. When government 
spokesman Jerzy Urban derided Pardus’ editorials on economic policy for their lack 
of orientation in May 1987, he stated maliciously: “«Rzeczywistość» is still appearing, 
watching out for some readers.” Writing under pseudonym in the satirical magazine 
“Szpilki”, Urban commented: “A few years ago, it was proper to polemicise against this 
paper. This trend is gone for long. No one is interested in blasting “Rzeczywistość” 
anymore. […] The weekly is dying in oblivion – a natural dead, not a violent one.”29 
As a matter of  fact, few Poles wanted to know how former communist hardliners 
tried to cope with the changing political situation – the paper was simply regarded 
as an anachronism. 

This turned out to be a major problem, when the weekly’s publisher recognised 
the signs of the times, too, and started to assess his portfolio in categories of economic 
success. As all other party newspapers, “Rzeczywistość”was published by the “Workers’ 
Publishing Cooperative Press–Book–Distribution” (Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza 
“Prasa–Książka–Ruch”, RSW), a party-owned holding that clearly dominated the Polish 
press market and was a monopolist in press distribution. Since 1973, this press holding 
had been the main source of income for the PZPR’s budget, but the task to meet the par-
ty’s financial demands became more and more difficult in the course of the 1980s.30 
As it became apparent that RSW would fail to do so in 1988, its management board con-
templated substantial cuts amongst its press titles. Rumours spread that 70 out of more 
than 270 current papers and journals would be closed down, or continued with a lower 
print run or frequency. Apparently, the editorial staff of “Rzeczywistość”was highly 
alarmed by these plans. In an editorial article, Jerzy Pardus invoked the “educational 

26  See J. Pardus, Siła stereotypu, “Rzeczywistość” 2.5.1989, No. 6, p. 2. 
27  Ankieta,“Rzeczywistość” 15.3.1987, No. 11, p. 10. 
28  J. Pardus, Siła stereotypu, op. cit. 
29  Klakson [Jerzy Urban], Zmierzch, “Szpilki” 28.5.1987, No. 22, p. 14. 
30  See Wydział Propagandy KC PZPR: Notatka w sprawie wzrostu zysku RSW oraz wpłat 
do budżetu partii, 16.7.1988 [in:] A. Bečka, J. Molesta, Sprawozdanie z likwidacji majątku 
byłej Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Sopot–Warszawa 2001, annex 102, pp. 719–724; 
cf. D. Stola, Partia i jej finanse [in:] D. Stola, K. Persak (ed.), PZPR jako machina władzy, Instytut 
Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk–Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa 2012, 
pp. 26–54, here pp. 47f.



	 From “Rzeczywistość” to “Rondo”…

107

and cultural functions” of the press, “which cannot always consist in printing hard-
core pornography, horoscopes, or pre-war love stories”, and pointed out that even 
in the West, the press is not financed exclusively through sales.31 

At this point, RSW’s management did not decide to discontinue “Rzeczywistość”, but 
tried to raise profitability by establishing new cash cows like “Pan”, the Polish version 
of “Playboy”, whose first issue appeared in October 1987. Nevertheless, the necessity 
for loss-making journals to fight for a sustained market position had become perfectly 
clear. It must have been in this uncomfortable situation, that Pardus and his colleagues 
decided to reinvent their paper head-on. Searching for new audiences, which could 
replenish the dissipating milieu of communist pigheads the weekly had once been 
addressed to, they discovered the Western concept of “yuppie”. In their perception, 
yuppies’ belief in individual career inside the framework of the given system had much 
in common with their own long-standing appeals to professionalism, responsibility, 
and commitment to hard work. In a programmatic article from November 1988, Piotr 
Olejnik concluded: “If we want to be successful as a state and society, […] the rebellious 
“Polish yuppie” will be simply indispensable. We have to promote him and offer him 
conditions to develop.”32 

And yet, the “yuppies” the editors of “Rzeczywistość”had in mind, were not to be 
found amongst private business newcomers in the first place, nor in foreign-owned 
companies. As became apparent from the way the weekly addressed the issue in the fol-
lowing months,33 it  represented first and foremost the point of view of  the mana-
gerial staff in state-owned enterprises, who were about to open up for some sort 
of nomenclature capitalism. Notably, it was rather the manager (menedżer) than the free 
entrepreneur, who served as the archetype for “Rzeczywistość”’s approach to market 
economy. The paper definitely preferred business professionals operating in established 
frameworks to someone waging own capital in start-up ventures. In fact, the essence 
of  the weekly’s reorientation towards “menedżeryzm” was probably captured best 
in a cartoon by Jerzy Sowiński. It showed an apparatchik being asked by his son: 
“Daddy! If they have to do this capitalism here, will we at least be the exploiters?...”34 
Although the idea behind this ostensibly naive question was presented in the guise 
of humour, the cartoon articulated an insight that certainly haunted the minds of many 
members of the economic and administrative elites at the time. In adapting to this 
trend, “Rzeczywistość”hoped to find a future for itself, too.

31  J. Pardus, Zamęt wśród dziennikarzy, “Rzeczywistość” 31.5.1987, No. 22, p. 2. 
32  P. Olejnik, Yuppie po polsku, “Rzeczywistość” 13.11.1988, No. 46, p. 3. 
33  See e.g. the highly sceptical articles on preferences for foreign investments and on newcomer 
entrepreneurs registering their business: B. Janicki, Z głowy na nogi... zagraniczne, “Rzeczy-
wistość”, 18.12.1988, No. 51, p. 9; K. Barankowa, Czas przedsiębiorczych, “Rzeczywistość” 
12.2.1989, No. 7, p. 11f. 
34  Cartoon by Jerzy Sowiński. “Rzeczywistość” 29.1.1989, No. 5, p. 1. 



Florian Peters

108

The attempts of saving “Rzeczywistość”

The weekly’s first step to reinvent itself was the change from broadsheet to  tab-
loid format in February 1989. This change did not only involve the  introduction 
of a completely new layout, but, more importantly, came along with a shift of the main 
thematic focus. Instead of politics, “Rzeczywistość”devoted considerably more space 
to lifestyle and self-help topics now. While the front page featured eye-catching pictures 
and headlines, which advertised stories on divorces, luxury prostitution (“Confessions 
of a Moscow courtesan”), or impotence (“How to rescue virility?”), the following pages 
offered gossip columns, horoscopes, credit offers, and health advices. In line with this 
editorial environment, the subsequent sessions of the Round Table negotiations were 
covered with articles dwelling on the biorhythms of the participants.35 Furthermore, 
the  redesigned weekly featured articles on an  initiative to organise the directors 
of state-owned factories into the “All-Poland Managers’ Association”, and reported 
on professional trainings for prospective managers.36 

35  See Biorytmy uczestników okrągłego stołu, “Rzeczywistość” 19.3.1989, No. 12, p. 19; 26.3.1989, 
No. 13, p. 19; Biorytm prawdę ci powie, “Rzeczywistość” 2.4.1989, No. 14, p. 19. 
36  See Z. Lempe, Menedżer po polsku, “Rzeczywistość” 5.3.1989, No. 10, p. 12; K. Grzegrzółka, 
Wypełnianie luki. Prawdziwi businessman powinien wiedzieć co się opłaci..., “Rzeczywistość” 



	 From “Rzeczywistość” to “Rondo”…

109

Yet, owing to its controversial past, “Rzeczywistość” was all but an attractive brand. 
In the last number, which came out in April 1989, its editor-in-chief conceded that 
“in spite of many attempts, we did not manage to overcome the negative stereotype”.37 
Therefore, the weekly was finally discontinued and relaunched under the new title 
“Rondo”. Its old antagonist “Polityka” commented sarcastically: “Because of economic 
reasons (returns higher than print run), “Rzeczywistość” does not appear any more. 
Its sponsors have already ceased to appear earlier.”38 Apart from the satisfaction 
the close-down evoked amongst “Rzeczywistość”’s traditional adversaries, it did not 
have tragic consequences for most members of its editorial staff. They found shelter 
with the new “weekly for enterprising people with initiative and spirit”, which was de 
facto a continuation of “Rzeczywistość”. 

The old and new editor-in-chief Jerzy Pardus described the mission of Rondo 
as follows: “We address our paper both to those, who already know how to do business, 
but would like to have a look, how others are doing, and to those, who only just began 
and go through the hard school of putting their idea into practice […].” Pardus did not hide 
which side he saw his paper on: “We will not only promote enterprising people, Polish 
managers and businessmen, but also defend them – against envy, blockades of their 
ideas, and also against making them scapegoats for failed moves and operations. That 
is why we establish close cooperation with the Managers’ Association, organisations 
of directors, employers, artistic and professional associations.” And finally, he stated 
even more frankly: “Our weekly wants to […] help the enterprising, support with advice 
and defend progressive managers of socialised companies.”39 

This editorial line was reflected by numerous reports, interviews, and comments 
illustrating the hard job of directors and promoting the associations they were organising 
themselves in. One of the headlines conclusively summarised the tendency of these arti-
cles: “Protect the directors”.40 Likewise, “Rondo”’s coverage of the campaign preceding 
the first semi-free parliamentary elections on 4 June 1989 was quite revealing: While 
the weekly kept its distance from what it called the “nomenclature of Solidarity”, 
it openly promoted candidates who presented themselves as independent businessmen, 
but usually had good connections to the PZPR establishment or to the “Grunwald” 
movement, like Edward Brzostowski from Dębica, Wojciech Kornowski from Poznań, 
or Henryk Gański from Bytów.41 Although these candidates were without a chance 
in  the elections, “Rondo” remained faithful to  the socio-political group they repre-
sented. After “Gazeta Wyborcza” had exposed irregularities during the transformation 

26.3.1989, No. 13, pp. 6/9; idem, Specjaliści od ryzyka, “Rzeczywistość” 16.4.1989, No. 16, p. 16. 
37  J. Pardus, Ostatni numer, “Rzeczywistość” 30.4.1987, No. 18, p. 2. 
38  Cited after “Zeszyty Prasoznawcze” (1989), No. 30/4, p. 154. 
39  [Jerzy Pardus], Od redaktora, “Rondo” 7.5.1989, No. 1, p. 2. 
40  J.P., Chronić dyrektorów, “Rondo” 21.5.1989, No. 3, p. 6. 
41  See [Jerzy Pardus], Od redaktora, “Rondo” 28.5.1989, No. 4, p. 2; S. Sikorski, Senator spoza 
klucza, “Rondo, 7.5.1989, No. 1, pp. 14f; K. Barankowa, Z piasku bat ukręcił, “Rondo” 14.5.1989, 
No. 2, pp. 14f; S. Sikorski, Prywatna kampania, “Rondo” 28.5.1989, No. 4, pp. 12f; Izba... 
Menedżerów. [Interview with Wojciech Kornowski] “Rondo” 4.6.1989, No. 5, p. 5. 



Florian Peters

110

of the state holding “Igloopol” into a joint-stock company, the weekly reacted with 
outrage at this “witch-hunt against the managerial staff” and devoted a series of articles 
to refute the accusations.42 “Igloopol” was a major player in the Polish food industry 
and had been the first state concern to be transformed into a joint-stock company. 
As  it  turned out, the  fact that its chairman Edward Brzostowski served as deputy 
minister of agriculture at the same time, had a significant impact on this process.43 

It is worth noting, that one of the few new journalists who joined “Rondo”’s edi-
torial staff was Andrzej Nałęcz-Jawecki. Nałęcz-Jawecki had been the first chairman 
of the Polish Federation of Consumers (Federacja Konsumentów) established in 1981 
and editor-in-chief of the federation’s weekly magazine Veto.44 However, his participa-
tion in “Rondo” did not result in observable attention for consumer issues – the weekly 
was conspicuously less concerned with consumer goods prices or quality than with 
the business success of their producers. Presumably, it was rather Nałęcz-Jawecki’s 
later experience that was of interest for his new colleagues: After the dissociation of Veto 
from the Consumers’ Federation, Nałęcz-Jawecki had turned the paper into a tabloid 
magazine publishing sensational articles, serialised erotic novels, and photographs 
of pin-up girls. As it turned out, a similar line was to be followed by “Rondo”. Notwith-
standing Pardus’ former declarations about the “educational and cultural functions” 
of the press, he did not hesitate to publish a serialised novel by Adam Cempele (“Anita”), 
the educational values of which were at best debatable, or to organise a contest called 
“Miss Striptiz ‘89”. In the  latter undertaking, which was said to be geared towards 
the preferences of “big managers and businessmen”, Nałęcz-Jawecki served as head 
of the jury.45 Without elaborating in more detail on the representation of gender roles 
in “Rondo”, it  is evident that its editors held quite retrograde views on their target 
group. They evidently assumed that “enterprising people” were predominantly men, 
while women were assigned merely decorative functions. Consequently, when even 
translations of essays by US neoliberal economist Milton Friedman and his wife Rose 
failed to attract crowds of new readers,46 “Rondo” also resorted to printing photos 
of scantily dressed girls.

In spite of all these efforts, the audience of the paper remained marginal. Its print 
run had decreased from 130.000 copies during Martial Law to 30.000 in 1989 – with 
only 20.000 copies being actually sold.47 In August 1989, the board of RSW, which 
42  [Jerzy Pardus], Od redaktora, “Rondo” 27.8.1989, No. 17, p. 2; J. Wolny, Igloopol Story?, 
“Rondo” 13.8.1989, No. 15, p. 10; 27.8.1989, No. 17, p. 9; 3.9.1989, No. 18, pp. 4f. 
43  Cf. J. Tittenbrun, Upadek socjalizmu realnego w Polsce, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 
1992, pp. 143f., 151. 
44  Cf. M. Mazurek, M. Hilton, Consumerism, Solidarity and Communism. Consumer Protection 
and the Consumer Movement in Poland, “Journal of Contemporary History” 2007, No. 42/2, 
pp. 315–343, here pp. 331–333.
45  B.W., Superstriptiz '89, “Rondo” 7.5.1989, No. 1, p. 23. 
46  See M. Friedman, R. Friedman, Spojrzenie na wolność gospodarczą, “Rondo” 13.8.1989, 
No. 15, pp. 8f; No. 16, 20.8.1989, pp. 8f; No. 17, 27.8.1989, pp. 8f.
47  Cf. the figures given by Pardus, Siła stereotypu; and W. Sonczyk, RSW “Prasa–Książka–Ruch” 
w procesie transformacji rynku prasowego w 1989 roku, “Rocznik Historii Polskiej Prasy” 2010, 



	 From “Rzeczywistość” to “Rondo”…

111

was under pressure to restructure the party’s press concern as soon as possible, listed 
“Rondo” amongst the papers to be liquidated in the first instance. An internal report 
stated that “despite the changes in the profile and the implementation of promotional 
efforts, the weekly did not manage to win a considerable number of readers”. In the first 
half-year of 1989, the subsidies amounted to 33 million złotys. For that reason, RSW’s 
board of directors proposed to discontinue “Rondo” at the end of 1989 at the latest.48 

But again, this verdict was not the last word. This time, the weekly’s editors were 
forced to prove their entrepreneurial spirit for their own cause. They developed a con-
cept for a joint-stock company that would publish “Rondo” from January 1990 onwards, 
and invited their readers to participate in it. Presenting the idea under the luring slogan 
“Everybody can participate in  the “Rondo” company”, the editors maintained that 
three different associations of managers and employers (in fact, the same ones which 
had been promoted by the paper before) had already declared their readiness to take 
part in the company. But apparently, in spite of the editors’ promise that “investing 
in “Rondo”, you will not risk anything”49, this offer did not arouse sufficient interest. 
In any case, the idea of a public company, which would include lobby organisations 
as well as readers, did not materialise. Indeed, a new company for publishing “Rondo” 
was registered in December 1989, but the share of both the weekly’s readers and private 
entrepreneurs in  it was at best marginal: In  the company named Przedsiębiorstwo 
Produkcyjno-Wydawnicze “Rondo-Graf” sp. z o.o. (Production and Publishing Com-
pany “Rondo-Graf” Ltd.), the main shareholders were the party’s RSW and a handful 
of state-controlled companies and institutions, amongst them “Igloopol” S.A. (which 
seemingly returned the  favour of  “Rondo”’s benevolent coverage), the state forest 
authority, and the Socialist Youth Union’s tourist office “Juwentur”.50 In short, good 
connections to the nomenclature directors of these companies seemed to have been 
more important than entrepreneurial spirit. 

The “private” company “Rondo-Graf” did not only continue to publish the weekly 
in 1990, but also made a  last attempt to  raise its attractiveness by enhancing its 
paper and print technique.51 “Rondo”, now appearing as a “weekly for enterprising 
people”, was changed into a four-colour magazine, which offered a rather curious mix 
of portraits of Polish businessmen, political commentaries criticising the economic 
policy of the Mazowiecki government, and sensational articles reporting, for example, 
on the peculiar “business” of a Warsaw pimp.52 The magazine’s variegated content was 
completed by two new elements, namely frequent advertisements by state-controlled 
companies like PZU, and editorial contributions that obviously promoted certain 
products. This might have helped “Rondo” to make end meets for some more months. 

No. 13/1–2, pp. 309–331, here p. 321. 
48  See W. Sonczyk, RSW “Prasa–Książka–Ruch” w procesie transformacji, op. cit., p. 321f. 
49  Każdy może przystąpić do spółki „Ronda”, “Rondo” 10.9.1989, No. 19, p. 2. 
50  Cf. A. Bečka, J. Molesta, Sprawozdanie z likwidacji, op. cit., p. 52.
51  See J. Pardus, Miesiąc przerwy, “Rondo” 26.11.1989, No. 30, p. 2. 
52  See S. Sikorski, Stajnia pana Bolka, “Rondo” 1.–8.4.1990, No. 13, pp. 4f. 



Florian Peters

112

But with the adoption of a law regulating the liquidation of PZPR’s press holding by 
the Polish parliament in March 1990, the fate of the paper was finally sealed. According 
to the law’s regulations, all subsidiaries of RSW founded after August 1989 were to be 
liquidated.53 This applied to the “Rondo-Graf” company as well, which had to close 
down the weekly in the summer of 1990.

So, the last issue of “Rondo” in June 1990 spelled an end to a long story of decline 
of a paper that had begun as a major counterpart to both Solidarity and the liberal party 
press, and ended up as an insignificant advertising rag. Without overstretching the exam-
ple, the self-transformation of “Rzeczywistość” from a militant national-communist 
propaganda organ to  a  tabloid promoting nomenclature capitalism can be read 
as a specific, but telling case study into the dynamics of ideological disintegration of late 
socialism in Poland. Both “Rzeczywistość”’s self-proclaimed “leftist”, pro-working class 
position, which had been in conflict with authoritarian and paternalist inclinations from 
the beginning, and its narrow-minded nationalism were successively supplanted by 
an ostensibly liberal, pro-market outlook. Instead of fighting for ideological convictions, 
the weekly’s editorial staff opted for the consistent representation of  the  interests 
of the social and political milieu of the party bureaucracy. Therefore, “Rzeczywistość”and 
“Rondo” accompanied the communist apparatchiks and directors when they embraced 
the idea of nomenclature capitalism and turned into “managers” in order to secure their 
social position. And yet, the failure of the paper’s own short-lived transformation was 
symptomatic of the non-viability of nomenclature capitalism in the Polish circumstances, 
where strong counter-elites stemming from the anti-communist opposition movement 
inhibited large-scale transfer of socialised property into the hands of the former party 
elites. 

Bibliografia
Źródła
“Rzeczywistość” 1981–1989.
“Rondo”, 1989–1990.
Klakson [Jerzy Urban], Zmierzch, “Szpilki”, 28.5.1987, No. 22, s. 14.
Łopieńska B.N., „Komu to służy”?, “Res Publica”, No. 3, marzec 1988, s. 53–69.
Passent D., Cyryl jak Cyryl, ale te Metody!, “Polityka”, 6.6.1981, No. 23, s. 16.
„Zeszyty Prasoznawcze” 1989, No. 4.
„Hart und kompromißlos durchgreifen“: Die SED contra Polen 1980/81. Geheimakten der 

SED-Führung über die Unterdrückung der polnischen Demokratiebewegung, red. M. Kubina, 
M. Wilke, Akademie Verlag, Berlin 1995.

Przed i po 13 grudnia. Państwa bloku wschodniego wobec kryzysu w PRL 1980–1982. Tom 2 
(Kwiecień 1981–grudzień 1982). Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa 2007.

Artykuły

53  Cf. A. Bečka, J. Molesta, Sprawozdanie z likwidacji, op. cit., pp. 50, 56.



	 From “Rzeczywistość” to “Rondo”…

Barabasz A., Kwestia niemiecka na łamach tygodnika „Rzeczywistość”, ”Przegląd Politologiczny” 
2013, No. 4, s. 133–153.

Gasztold-Seń P., Syryjsko-libijska walka z syjonizmem w PRL. Zaangażowanie Michela 
Mounayera w działalność „lewicy” partyjnej w latach 1978–1986, „Pamięć i Sprawiedli-
wość” 2010, No. 2, s. 389–429.

Mazurek M., Hilton M., Consumerism, Solidarity and Communism. Consumer Protection 
and the Consumer Movement in Poland, „Journal of Contemporary History” 2007, No. 2, 
s. 315–343. 

Pytlakowski P., Betonowa „Rzeczywistość”, „Polityka”, 11.1.2003, No. 2.
Sonczyk W., RSW „Prasa–Książka–Ruch” w procesie transformacji rynku prasowego w 1989 

roku, „Rocznik Historii Polskiej Prasy” 2010, No. 1–2, s. 309–331.
Stola D., Partia i jej finanse [w:] PZPR jako machina władzy, red. D. Stola, K. Persak, Instytut 

Pamięci Narodowej, Warszawa 2012, s. 26–54. 

Opracowania
Bečka A., Molesta J., Sprawozdanie z likwidacji majątku byłej Polskiej Zjednoczonej Partii 

Robotniczej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Sopot–Warszawa 2001. 
Eisler J., Polski rok 1968, Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa 2006.
Gasztold-Seń P., Koncesjonowany nacjonalizm. Zjednoczenie patriotyczne Grunwald 

1980–1990, Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa 2012.
Grala D.T., Reformy gospodarcze w PRL (1982–1989). Próba uratowania socjalizmu, Trio, 

Warszawa 2005.
Libionka D., Weinbaum L., Bohaterowie, hochsztaplerzy, opisywacze. Wokół Żydowskiego 

Związku Wojskowego, Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, Warszawa 2011.
Tittenbrun J., Upadek socjalizmu realnego w Polsce, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1992. 




