
A
R

T
Y

K
U

ŁY

A Struggle for Influence . The Conflict 
Between the Government of Cristina 
Fernández Kirchner and Grupo Clarín 
in Argentina

Magdalena Lisińska
B orcid.org/0000-0001-9625-9495

Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ
Uniwersytet Jagielloński

ABSTRACT

This paper discusses the conflict between Grupo Clarín, the largest media conglomerate 
in Argentina, and the government of Cristina Fernández de Kirchner (2007–2015). In the 
course of the dispute, both sides have invoked arguments of free speech and democracy. In fact, 
the conflict between the Kirchner’s government and Grupo Clarín should be seen in a broader 
context. The paper formulates a hypothesis that the actual Kirchner – Clarín dispute boiled 
down to the struggle for maintaining political and business-political influence within the 
country. The article uses qualitative methods, with multiple primary and secondary sources.

Keywords: Argentina, Grupo Clarín, Cristina Fernández de Kirchner, media conglomerates, 
Peronism, freedom of speech

Introduction

Argentina is the second largest South American country with a population of over 
forty-one million people. Therefore, it should come as no surprise that it is also 
one of the leading media markets in Latin America, with more than a hundred 
daily newspapers, several hundred radio stations and dozens of television stations. 
Argentines are among the biggest media consumers and Internet users in Latin 
America, with 86% of the population having access to the Internet (The World 
Bank 2020).

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2022, t. 65, nr 4 (252), s. 37–51

DOI: 10.4467/22996362PZ.22.036.16494

www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/

https://orcid.org/0000-0001-9625-9495 
https://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/


A
R

T
Y

K
U

ŁY
38 MAGDALENA LISIŃSKA

Nowadays in Argentina, as in the rest of the world, the growing importance 
of online media and digital platforms such as Facebook, Instagram or Twitter 
is clearly noticeable, having an increasing importance for the circulation of infor-
mation. It is important to note that the Argentine media market, apart from being 
highly developed, is strongly concentrated and dominated by the private sector. 
Argentine media companies are mainly located in the Buenos Aires Metropolitan 
Area (AMBA)1 and other large cities such as Córdoba, Rosario, or La Plata (Media 
Ownership Monitor Agenda 2019).

Argentina’s largest and most important media conglomerate is Grupo Clarín. 
Funded after the World War II as a newspaper publishing company, it currently 
maintains a dominant presence in all media industries around Argentina. In addi-
tion to Clarín (the largest newspaper in Argentina both in terms of readers and 
circulation), Grupo Clarín includes a TV Channel 13, radio station Mitre, sports 
newspaper Olé, and several other magazines and regional newspapers. The conglom-
erate is also a major shareholder of Papel Prensa, the largest producer of newsprint 
in Argentina, and television sports channel TyC Sports.

Undoubtedly, subsequent expansion of the 1945-founded company would have 
not been possible if not for the positive relations maintained by the owners with 
country’s authorities, including military regimes. Yet, Grupo Clarín’s current 
dominance on the media market is primarily due to favorable legislation passed 
in Argentina after both the democratic transformation in the 1980s and the 2001–
2002 economic crisis.

Clarín’s traditionally amicable relationship with the Argentine government have 
drastically deteriorated during the presidency of Cristina Fernández de Kirchner 
(2007–2015) – a Peronist leader who came to power as a successor to her husband, 
president Néstor Kirchner (2003–2007). The dispute between the government and 
Grupo Clarín, with Fernández de Kirchner’s attempts to limit the conglomer-
ate’s expansion and cut its dominant market share, became one of the major political 
conflicts in the post-crisis Argentina. It also prompted a discussion on the limits 
of media freedom in Argentina. On one hand, numerous anti-Peronist commentators 
as well as non-governmental organizations have accused Fernández de Kirchner 
of curbing the freedom of speech or even violating the Argentine constitution 
(Griffen 2012; Greenslade 2012). On the other hand, the pro-government circles 
have consistently emphasized the negative aspects of insufficient pluralism in the 
media market and its destructive effects on freedom (Piqué 2009).

This article is not aimed at determining whether either of the two sides claiming 
to fight for the freedom of mediatic expression is right. In fact, the conflict between 
the Kirchner’s government and Grupo Clarín should be seen in a broader context. 
The article formulates a hypothesis that the actual Kirchner – Clarín dispute boiled 
down to the struggle for maintaining political/business-political influence within 

1	 Buenos Aires Metropolitan Area (Área Metropolitana de Buenos Aires, AMBA) is the agglo-
meration composed of the Autonomous City of Buenos Aires and 40 nearest districts of the 
Buenos Aires province.



A
R

T
Y

K
U

ŁY

A STRUGGLE FOR INFLUENCE…� 39

the country. These deliberations aim to show that the freedom of speech arguments 
were merely a pretext to fight for particular interests of both sides.

The paper uses qualitative methods. Clarín website was a particularly relevant source 
for this research as it contains archived articles of the journal as well as historical 
covers of all issues. Articles posted on the website that had been published in Clarín 
between 2007 and 2015 were analyzed qualitatively. Articles thematically related 
to the government of Cristina Kirchner were considered relevant for the research. 
In addition, a qualitative analysis of Clarín headlines between 2007 and 2015 was 
also done for the article. The goal was to determine in what light (positive, neutral, 
or negative), the daily portrayed Cristina Kirchner and her government. This was 
complemented by additional qualitative research of multiple primary and secondary 
sources comprised of legal documents, academic articles, and books.

It is salient to note that the conflict between Grupo Clarín and the government 
of Cristina Kirchner has been a subject of extensive public discussion, including 
in the world media. However, it is not reflected in comparably broad academic 
studies. The research on government-media relations in Argentina has been taken 
up mainly by domestic scholars such as Sivak (2013), Repoll (2010) or Mochkovsky 
(2011). Some researchers such as Becerra and Mastrini (2001) or Di Tella (see Di Tella 
and Franceschelli 2011; Di Tella Di Tella, Liberti, McAra 2017) have conducted 
extensive research on the Argentine media market and published its results in both 
Spanish and English. The discussed topic, however, continues to show research 
potential that justifies addressing it in this paper.

The article is structured as follows. In the first section the history of Grupo Clarín, 
its expansion and relations with Néstor Kirchner’s government will be discussed. 
The second section will elaborate on the circumstances in which the dispute 
between Clarín and the government of Fernández de Kirchner rose. The third, 
fundamental section of the paper will focus on the course of the conflict – the 
actions hitting the interests of Grupo Clarín as well as the conglomerate mediatic 
campaign against the government. The last section will present the findings and 
conclusions of the article.

Clarín’s Rise to Power

Clarín was founded in 1945 by Roberto Noble – a former politician and lawyer 
for whom starting a daily was a way back to active public life. A catchy, tabloid 
format and casual narrative distinguished Clarín from other Argentine newspa-
pers, allowing the new title to quickly establish itself on the market. As director 
of Clarín, Noble was particularly committed to maintain at least correct relations 
with state authorities, regardless of its political identification. Noble’s „ideologi-
cal flexibility” allowed his daily to change its editorial line according to political 
changes in Argentina. Thus, Clarín was one of the first newspapers to recognize Juan 
Domingo Perón’s presidential victory in 1946, even though the daily had supported 
his opponent in the elections. Similarly, sympathetic attitude and Noble’s personal 



A
R

T
Y

K
U

ŁY
40 MAGDALENA LISIŃSKA

contacts with the Peronist administration did not prevent Clarín from supporting 
the coup that ousted Perón in 1955, and later endorsing candidates running for 
president with Peronism banned from elections (Mastrini et al. 2001, pp. 29–31).

Roberto Noble died in 1969 (during the military dictatorship with enjoyed 
the support of Clarín editorials), and his wife Ernestina Herrera de Noble became the 
paper’s new director. Under the new management, the daily continued to grow both 
in terms of circulation and influence. Héctor Magnetto, hired in the early 1970s 
to sort out Clarín’s finances, allowed the daily to consolidate its market position 
and become the biggest national newspaper and one of the leaders in the Spanish-
speaking world (Grupo Clarín 2009).

Despite the prevailing censorship, the 1976–1983 military dictatorship formed 
a crucial period for Clarín’s development. Pragmatic relations with the ruling 
armed forces (the daily was publishing mostly on non-political issues and openly 
supported the 1976 coup) allowed Clarín to become one of the major shareholders 
of Papel Prensa – the only newsprint factory in Argentina at that time. The daily 
was therefore able to secure access to the key material in the newspaper industry. 
It was also during the dictatorship when Héctor Magnetto took over the compa-
ny’s management and become a shareholder along with Ernestina Herrera de Noble 
(Mastrini et al. 2001, p. 36). Clarín was also one of the founders of Diarios y Noticias 
(DyN) News Agency, established in partnership with other Argentine newspapers 
in the aftermath of the military operation to reclaim the Malvinas (the Falkland 
Islands) in 1982. By the end of the military rule, Clarín could define itself as the 
country’s largest and most influential daily (Kitzberger 2016, p. 452).

Democratic transition and the parallel processes of market liberalization allowed 
Magnetto and de Noble to expand their business to other media such as the radio, 
cable TV, and the Internet service. By buying shares in regional newspapers, the 
company was also growing territorially. Clarín evolved into a high-profile media 
conglomerate, formally established in 1999 as Grupo Clarín. Importantly, such 
a significant expansion of the Group would have not been possible if not for 
the favorable legislation under the Carlos Menem administration, such as lifting the 
cross-ownership ban (Gilsinan 2010, p. 3).

The economic crisis that struck Argentina in 2001–2022 left the media companies, 
including Clarín, struggling for securing its position in the market. The chance for 
stability came with the electoral triumph of Santa Cruz governor Néstor Kirchner. The 
new head of state took the presidency with only 22% of the votes when his opponent, 
Carlos Menem, pulled off from the runoff. Kirchner was defining himself as a left-
wing politician and did not hesitate to criticize the neoliberal turn which had taken 
place in Argentina during the 1990s and which had been strongly beneficial for 
media groups such as Clarín. However, it is salient to note that the circumstances 
of Kirchner’s electoral victory left him with a very weak legitimacy. Moreover, unlike 
his wife Cristina who was broadly recognizable for serving as a National Senator, 
Néstor was practically unknown among the Argentine public. In this context, the 
relationship with media conglomerates, and particularly Grupo Clarín, became 
of strategic importance for the new president (Kitzberger 2016, p. 453). Kirchner 



A
R

T
Y

K
U

ŁY

A STRUGGLE FOR INFLUENCE…� 41

did not believe in media’s objectivity and wanted to have a powerful player on his 
side. Additionally, he was convinced that the recipients of Clarín’s outlets form 
a core group of his voters (Sivak 2013, p. 13).

One of the first decisions that Kirchner took as a president was sanctioning 
a law that the Congress had approved prior to him taking office, establishing 
a 30% limit on foreign direct investments in Argentine media companies (Ley 
25.750. Preservación bienes y patrimonios culturales, 2003). The regulation was 
strongly lobbied by Clarín as a tool to prevent foreign creditors from taking over its 
assets (Kitzberger 2016, p. 454). The Group’s answer to the law, as well as to other 
regulations (Clarín was favored by several government’s licensing decisions) was 
a clearly sympathetic narrative, maintained in Clarín’s outlets throughout the 
Néstor Kirchner administration. Kirchner himself developed close relations with 
Héctor Magnetto, with whom he was meeting regularly. There is little doubt that 
the relationship between the President and the Clarín’s CEO was of a clientelistic 
nature. As Mochkofky (2011, p. 158) states, Kirchner believed that a „good deal” 
system with Clarín would guarantee him a reciprocal „good deal”.

Less than a week before handing over the office to his wife Cristina2, Néstor 
authorized the merger between two of the biggest cable TV providers – Cablevisión 
and Multicanal. The transaction led to the creation of one the biggest cable TV oper-
ator in Argentina (and one of the biggest in the world), representing more than 
80% of Clarín’s revenues (Mastrini et al. 2001, p. 8). Little did Kirchner know that 
the mutually beneficial, clientelistic relationship with Clarín would end spectacu-
larly at the very beginning of his wife’s presidency.

The Agrarian Strike as a Turning Point

The beginning of the conflict between Grupo Clarín and President Cristina 
Fernández de Kirchner is inextricably linked to the so-called agrarian strike of 2008. 
The protests of agricultural producers who opposed the government’s resolution 
to rise export taxes has plunged the country into the biggest political crisis since the 
2001/2002 economic collapse and is often described as a main catalyst for current 
socio-political polarization of Argentine society (Grimson 2019, p. 367).

On the 11th of March 2008, the Argentine minister of Economy Martín Lousteau 
announced that a new law would be established to introduce a new sliding-scale tax 
system on agricultural exports (Resolución 125, 2008). The tax level was to depend 
on the evolution of international prices, which would mean an immediate rise 
of tariffs on soybean – Argentina’s main export product from 35% to 45% (Hora 
2010, p. 83). In response to the new regulations, the main associations agricultural 
entrepreneurs announced a nationwide strike aimed at forcing the government 
to withdraw from the project. Mass protests and state-paralyzing roadblocks contin-
ued in various parts of the country for three months. Despite strong criticism from 

2	 Néstor decided not to run for re-election in 2007 to promote his wife’s candidacy.



A
R

T
Y

K
U

ŁY
42�  MAGDALENA LISIŃSKA

Cristina Fernández de Kirchner, who accused the agrarian sector of being extor-
sive and unwilling to redistribute fairly, the strike won considerable public support, 
including from the urban middle class (Casa Rosada 2008). Many were convinced 
that reaching out to the wealthy farmer group was motivated by rising public sector 
spending and the government’s reputational need to maintain fixed electricity prices. 
The „people-oriented” narrative of the Kirchners (not only Cristina but also Néstor, 
who often spoke out in defense of the government’s economic policy) presenting the 
tax as a commitment that every Argentine must make to his or her country, did not 
gain universal support (Rzezak 2008, p. 86). Eventually, under pressure from the 
opposition, the government decided to put the resolution to the vote in Congress. 
However, the tie-breaking negative vote of Vice President Julio Cobos resulted in both 
repealing of the resolution and the breakdown of the ruling coalition.

The agrarian strike was extensively covered by the major Argentine media, 
including Grupo Clarín’s outlets. The daily made the rural conflict its leading 
topic – it was featured on the front pages of 122 out of 127 Clarín issues published 
between March and July 2008 (Zunino 2015, p. 95). Clarín’s narrative, relatively 
sympathetic to the protesters, was badly received by the government. President 
Fernández de Kirchner did not hesitate to criticize the mainstream media for 
its biased coverage. She claimed that its attitude towards the strike was dictated 
by the Group’s economic ties with the agricultural sector. Government supporters 
were also critical of the way Clarín was reporting on the economic situation, espe-
cially inflation and unemployment rates. Kirchner herself was accusing the media 
of manipulating information to worry people. It was not long before slogans such 
as „Clarín lies” (Clarín miente) or „All negative” (Todo Negativo) started to appear 
in public spaces around Buenos Aires, becoming a symbol of the conflict over time 
(Di Tella et al. 2017, p. 6).

In fact, the reasons behind Clarín’s change of tone towards the Kirchners are 
complex and difficult to verify unequivocally. According to Mochkofsky (2011, 
p. 183), Héctor Magnetto saw the conflict with the agricultural sector as unnecessary, 
and in the long run, harmful to the government. Clarín’s CEO was aware that the 
Kirchners had stood against a social group much broader than the farmers them-
selves. Importantly, many of the strike supporters were also the main recipients 
of Clarín’s media outlets. Considering this, Magnetto was not willing to join the 
fight that was doomed to failure, nor praise the government for policies he believed 
to be flawed. Unfortunately for him, the Kirchners were particularly oversensitive 
about their media coverage. Both Néstor and Cristina would treat every headline 
critical of the government as a personal attack against them – especially if it was 
coming from leading media outlets (Mochkovsky 2011, pp. 144–145).

The outbreak of the conflict between the government and Grupo Clarín was 
largely a result of personal resentments between Héctor Magnetto and Cristina 
Fernández de Kirchner. It is important to note that Magnetto’s relationship with 
Cristina was not comparable to the one he had with Néstor. Clarín’s CEO was not 
supportive of Kirchner’s decision to step down as a head of state and hand the 
party’s nomination over to his wife – he repeatedly urged the President to run for 



A
R

T
Y

K
U

ŁY

A STRUGGLE FOR INFLUENCE…� 43

the re-election (Ibarra 2015, p. 306). Cristina herself was taking such pressures very 
personally, as a sign of Magnetto’s reluctance toward her. Years later, she admitted 
feeling lack of support from Clarín’s outlets since the very beginning of her presi-
dential campaign (Fernández de Kirchner 2019, pp. 530–531).

Fernández de Kirchner vs. Grupo Clarín

Clarín’s critical coverage of the Kirchner administration did not cease with the 
Senate’s rejection of the tax policy bill. Negative articles continued to appear 
addressing cases of corruption and the Kirchners’ rapid enrichment while in office 
(Di Tella et al. 2017, p. 6). Such allegations were strongly rejected by the President 
who started to verbally attack the Group. Already in 2008, the government’s officials 
were formally prohibited from contacting Clarín’s journalists (Mochkovsky 2013, 
p. 87). Importantly, Fernández de Kirchner’s aggressive narrative towards the Group 
gained support from a segment of the public, particularly those already sympathetic 
with Kirchner’s agenda. This led to a significant deepening of polarization within 
the society, where support for the government meant automatic opposition to Clarín 
and vice versa. Fernández de Kirchner was also blaming Clarín for her coalition’s loss 
in the 2009 legislative elections, which saw the Peronists lose their majority in the 
lower house of Congress. Unquestionably, the Group’s outlets were openly campaign-
ing for the Kirchner’s opponents, never hesitating to reveal the government’s errors.

In August 2009, the government presented a project reforming the existing media 
law. The new bill was aimed to deregulate the media market by significantly reducing 
the number of broadcasting licenses that could be held by a single company and 
by prohibiting cross-ownership in telecommunications and broadcasting compa-
nies. The new Audiovisual Law was directly affecting the largest shareholders in the 
market, with Grupo Clarín as the main player.

The stated explanation for proposing the law was to make the new information and 
communication technologies cheaper, more democratic, and universal (Ley 26522, 
2009). The fact that the previous law regulating the media market dated back to the 
military dictatorship was also presented as a deciding factor. Decision to replace 
the 1980 Broadcasting Law was also to be consistent with the Kirchner’s propi-
tious position for accounting those responsible for crimes committed during the 
military rule. Indeed, it was during Néstor’s term when the state acknowledged its 
formal responsibility for violence and human rights abuses under the 1976–1983 
dictatorship (Repoll 2010, p. 37).

Yet, the project met with tremendous opposition from the biggest media groups. 
As the Clarín’s front-page headline from August 28th reads, „[The government] 
introduces law to control the media” (Presentan la ley para controlar a los medios 
2009). Clarín’s outlets portrayed the new regulations as a political assault on civil 
liberties, with them being the last Argentine bastion of free speech. However, the 
motives driving the two sides of the conflict were far from idealistic.



A
R

T
Y

K
U

ŁY
44�  MAGDALENA LISIŃSKA

Primarily, the Audiovisual Law was posing a threat of substantial financial losses 
for Grupo Clarín, both in terms of money and influence. The conglomerate owners 
were concerned that they would be forced to sell some of their shares to entities 
sympathetic to the government, which in time would lead to Clarín’s downfall 
as a leading media player in Argentina.

It is important to stress that Clarín’s overwhelming dominance of the market was 
indeed controversial and had been a subject of repeated criticism even before the 
dispute with Fernández de Kirchner emerged. In 2004, while Néstor was still a head 
of state, a Coalition for Democratic Broadcasting (Coalición por una Radiodifusión 
Democrática, CRD) was formed to advocate for replacing the Broadcasting Law 
passed by the military regime. The initiative broad together smaller broadcast-
ers, human rights activists, and communication scholars. Its founding document 
consisted of 21 points (a symbol of 21 years that had passed since the end of the 
dictatorship) in which information was treated as a public good that should be acces-
sible on a democratic basis (Coalición por una Radiodifusión Democrática, 2004).

Since its creation, Clarín’s growing dominance of the media market had been one 
of Coalition’s primary concerns. Yet, CRD’s demands had not been relevant for the 
government, which was still very sympathetic to media conglomerates at that time. 
Néstor Kirchner himself refused to meet with representatives of the CRD, openly 
admitting that media law reform was not on his government’s agenda (Mauersberger 
2016, p. 96). This approach changed with Cristina Fernández de Kirchner’s rise 
to presidency, and especially with the agrarian strike. The public flare-up of tensions 
between Fernández de Kirchner and Grupo Clarín was the main reason for includ-
ing the 21 points in the discussion on the media market (Segura 2011, p. 94). The 
purely political motivation to pass the Audiovisual Law was also confirmed by the 
haste in which the bill was processed in Congress. Fernández wanted the new law 
to be passed before the Congress changed its composition following the Peronists’ 
loss of the legislative election. Hence, it had to be done by December 2009. The rush 
imposed by the government was heavily criticized by part of the opposition, with some 
of its members being prevented from speaking up during the session in Congress 
(Mauersberger 2016, p. 102). The Audiovisual Law was eventually passed in October, 
eliciting cheers from the social sector and massive criticism from major media outlets.

The rapid process of changing the media law in Argentina was the subject 
of intense public debate. Grupo Clarín responded with a massive attack on the 
government in all its media outlets. One of Clarín’s columnists, a distinguished 
journalist Julio Blanck, admitted that during Fernández de Kirchner’s presidency 
his editorial was doing „war journalism” against the Kirchners (Rosso 2016). 
According to the research by Repoll (2010), as many as 94 out of 124 Clarín’s front 
page headlines from 1 September to 12 December 2009 referred directly or indi-
rectly to the Kirchners, with 80 of them being clearly against the government. The 



A
R

T
Y

K
U

ŁY

A STRUGGLE FOR INFLUENCE…� 45

Group also refused to comply with the new regulations and started a legal battle 
concluded in the Supreme Court.3

The Audiovisual Law was not the sole factor fueling the spiral of hatred and accu-
sations between Grupo Clarín and Cristina Fernández de Kirchner. Simultaneously, 
a number of political, juridical, and administrative measures were undertaken 
by the government to undermine Clarín’s credibility and position on the market 
(Kitzberger 2016, p. 463).

Already in 2009, the Federal Broadcasting Committee – an agency responsible 
for regulating Argentine radio and television – withdrew its consent to the merger 
between Cablevisión and Multicanal (both owned by Grupo Clarín) which had 
been approved at the end of Néstor’s presidency. The official reason for reversing 
the decision was not complying with antitrust law and with the new Audiovisual 
Law (La Prensa 2009). The authorization was officially cancelled by the govern-
ment in March 2010. Subsequently, Cablevisión (since 2010 the two entities were 
operating under a single name) filed a complaint against the decision. The case 
went through the courts for years. Surely, cancelling the merger was seen by some 
as a reversal of the damaging decision made by Néstor Kirchner (Di Tella et al. 2017, 
p. 7). On the other hand though, it is hard not to see this action as an act of replace-
ment of one political decision with another political decision, with very little
to do with the common good or freedom of speech. The same can be said of the
government’s attempt to revoke the IPS license of Clarín’s Fibertel in August 2010
(Smink 2010). Even though the decision was later overturned, many users had
already switched providers, fearing the loss of Internet access (The Economist 2010).

Another way to reduce Clarín’s influence was to revoke the conglomerate’s soccer 
broadcasting rights it had held since 1991. In August 2009, the Argentine Football 
Association (Asociación del Fútbol Argentino, AFA) announced cancellation of its 
contract with Clarín’s owned sport communication company Torneos y Competencias 
that had been monopolistic in soccer transmission. As AFA’s main partner, Grupo 
Clarín owned rights to both international and local transmissions, mostly via the 
extra-paid cable channel TyC Sports. Hovewer, as Albacares and Duek (2013, p. 103) 
note, the relationship between AFA and Clarín was mutually beneficial. The latter 
was provided with exclusive sports content allowing for huge profits. The former 
had secured a favorable media coverage despite the lingering corruption allegations 
against longtime AFA President Julio Grondona.

Clarín’s previously owned broadcasting rights were transferred to the govern-
ment which offered a significantly higher transmission fee than that paid by its 
prior owner. From that point on, the matches were to be broadcast for free via 
a new project called Fútbol Para Todos (Soccer for All). When announcing the 
new contract, Cristina Fernández de Kirchner gave one of the most controversial 

3	 In 2013, the Argentine Supreme Court ruled on the constitutionality of the media law, which 
forced Grupo Clarín to comply with its regulations. However, in 2016, under the leadership 
of then-president Maurico Macri, the law was partially amended by a decree which eliminated 
several provisions prohibiting concentration in the media market (Decreto 267, p. 2015).



A
R

T
Y

K
U

ŁY
46�  MAGDALENA LISIŃSKA

speeches in her political career. By comparing Clarín’s private monopoly of soccer 
transmissions with the dictatorship’s disappearance (Kirchner spoke of „confis-
cation of the goals”), the President faced criticism from a wide range of human 
rights advocates, including the Argentine Nobel Peace Prize winner Adolfo Pérez 
Esquivel, who characterized Kirchner’s words as „outrageous” (El País 2009). 
Cristina herself was presenting the creation of Fútbol Para Todos as a great step 
towards democratization of Argentine society (CFK Argentina 2009). However, 
the enormous cost of the project, especially given the deteriorating state of the 
Argentine economy, encouraged to see Fútbol Para Todos as a purely political ploy 
(Di Tella et al. 2017, p. 7).

One of the main tools used by Argentine governments to support media ventures 
sympathetic to their cause is the so-called pauta oficial – the government advertis-
ing. Even though both Néstor and Cristina increased the pauta oficial budget, its 
distribution remained scarcely transparent (Crettaz 2019, p. 99). In 2012, Grupo 
Clarín’s share of government advertising was as low as 1%, with simultaneous 
increase of resources given to several pro-Kirchner media. Fernández de Kirchner 
ignored the 2011 Supreme Court’s decision stating that the pauta oficial had been 
unfairly distributed, which carried dangerous consequences (Di Tella et al. 2017, 
p. 8). Indeed, the amount of funds provided to Kirchner’s allies (called „colonization 
of the media space” by Clarín spokesman Martin Etchevers) not only contributed 
to the decline in the quality of journalism, but also deepened media dependence 
on the government, with several smaller pro-Kirchner outlets being entirely depen-
dent on official advertising funds to survive (Rafsky 2012a, pp. 5–6). Moreover, 
as Di Tella and Franceschelli (2011) state, there is a strong correlation between 
a monthly government advertising increase and the decrease in front page coverage 
of government-related corruption scandals. It is also important to remember that 
Grupo Clarín did not protest against unequal and poorly regulated government 
advertising distribution when it benefited from it. Even as recently as during Néstor 
Kirchner’s administration, the Group received 15–20% of total pauta oficial (Di Tella 
et al. 2017, p. 5). Back then, the Group’s CEOs and editors did not express concern 
about the money being transferred mostly to large conglomerates. In short, distri-
bution of pauta oficial was a stark example of a clientelistic arrangement by which 
Clarín has gone from being the biggest beneficiary to the biggest enemy.

Another measure undertaken by Cristina Fernández de Kirchner to undermine 
Clarín’s credibility was aimed to tie the Group, both personally and institutionally, 
to crimes committed during the 1976–1983 military dictatorship.

The personal link concerned the adoption of two children by Clarín’s owner and 
CEO, Ernestina Herrera de Noble. The siblings Felipe and Marcela were adopted 
during the dictatorship, which raised suspicions of illegal abduction of children 
of political dissidents (Sosa 2014, p. 23). Shortly after the Audiovisual Law was 
passed in 2009, Fernández de Kirchner publicly endorsed Grandmothers of the 
Plaza de Mayo, the politically sympathetic human rights organization dedicated 
to finding illegally adopted children and demanded a court order for DNA test-
ing of the de Noble siblings. Fernández de Kirchner’s statement was received 



A
R

T
Y

K
U

ŁY

A STRUGGLE FOR INFLUENCE…� 47

as an attempt to put political pressure on the judiciary, as well as a personal vendetta 
carried out without regard for the de Noble family’s right to privacy. If the test had 
been positive, the already elderly Ernestina would have faced prison. Felipe and 
Marcela were eventually court-ordered to take a DNA test, yet the results proved 
to be negative – both Ernestina’s daughter and son turned out to be unrelated to the 
living descendants of the disappeared. The entire case was finally closed in 2016 
(Scribner 2017, pp. 26–27).

The institutional link connecting Clarín with the dictatorship dated back to 1976 
and concerned the Group’s shareholding of the largest Argentine newsprint factory 
Papel Prensa. The circumstances of the share purchase transaction became the 
subject of legal investigation by the administration of Cristina Fernández de Kirchner. 
In August 2010, the president presented the report „Papel Prensa, the truth” detailing 
the appropriation of the company by the three leading newspapers, Clarín, La Nación 
and La Prensa, in complicity with military dictatorship officials. According to the 
report, the original owners of Papel Prensa were forced to sell the company while 
one of them was forcibly kidnapped by the armed forces (Presidencia de la Nación, 
2010). Favorable coverage of the dictatorship maintained by Clarín since the 1976 
coup was to be further evidence of the company’s complicity in human rights abuses. 
The Group executives denied the accusations, claiming that the Papel Prensa share 
purchase was rigorously investigated after the democratic transition and no link 
was found between the transaction and kidnap of the owner (Papel Prensa, lo que 
hay que saber, 2010).4

Apart from investigating the circumstances of Clarín’s acquisition of Papel 
Prensa, in December 2010, the Argentine Congress passed a law declaring news-
print production a „public interest” which required special regulation. Papel Prensa 
was thus forced to sell newsprint at equal price to all clients, and – under the 
threat of state intervention – fully satisfy the domestic newsprint demand (Rafsky 
2012b; Mauersberger 2016, p. 106). As in the case of the audiovisual law, both the 
government and Grupo Clarín invoked the press freedom arguments to defend their 
positions. According to the government, the new legislation was to cut through 
the monopolistic position of the largest conglomerates dictating newsprint prices, 
and by that democratize the media. Clarín, on the other hand, saw the regulation 
as a step towards state takeover of the company, and thus as an indirect assault 
to the freedom of expression and media independence (Rafsky 2012b). It is also 
important to note that the conflict between the government and Grupo Clarín led 
to a deepening of divisions throughout Argentina’s media environment. The dispute 
gave rise to the so-called „militant journalism” identified with Kirchnerism and 

„independent journalism” standing in opposition to the Kirchners and the Peronist 
movement (Mastrini et al. 2016, p. 44). Such journalistic polarization in Argentina 

4	 The lack of evidence linking the sale of Papel Prensa to crimes against humanity committed 
during the dictatorship was confirmed by a December 2016 court ruling (Poder Judicial 
de la Nación 2016).



A
R

T
Y

K
U

ŁY
48 MAGDALENA LISIŃSKA

persists to this day, which undoubtedly affects the overall social polarization in 
this country.

Conclusions

The Argentine government’s dispute with Grupo Clarín came to an end in 2015, with 
the end of Cristina’s term and the assumption of presidential office by a right-wing 
politician with business ties, Mauricio Macri. The new president changed a number 
of laws that were hitting major conglomerates, allowing his government to enjoy 
favorable media coverage. In this context, it can be argued that the media-hitting 
laws passed during the Cristina Fernández de Kirchner government did little harm 
to Clarín. Nowadays, under the Peronist government of Alberto Fernández (in which 
Cristina serves as a Vice President), the authorities’ relations with Grupo Clarín 
remain chilly, though far from the escalation seen in the past.

As indicated in this article, the conflict between Cristina Fernández de Kirchner and 
Grupo Clarín erupted for political reasons. It resulted from a change in the arrange-
ment that had prevailed between the conglomerates and Néstor Kirchner’s govern-
ment. During Cristina’s term, the fight for freedom of speech and democracy has 
become a convenient excuse for both Clarín and the government to maintain its 
privileges. The former used freedom slogans as a tool to retain its former influence 
and profits resulting from a monopoly position. The latter, on the other hand, wished 
for a favorable coverage from the country’s largest media outlet. Paradoxically, the 
media attacks on the Kirchners by Grupo Clarín were possible because of acqui-
escence to the creation of media monopolies by the Kirchners themselves. In sum, 
it was not Clarín itself nor the government of Cristina Fernández de Kirchner that 
posed a threat to freedom of speech in Argentina. The dispute between the govern-
ment and the media outlet shows that the real threat to democracy and individual 
freedoms are clientelistic networks, corruption, or lack of transparency in the 
management of public funds. Sadly, the issue discussed in this article presents only 
a fragment of this negative phenomenon.

Bibliography

Alabarces P., Dudek C. (2013). Football for Everyone? Soccer, Television, and Politics in Argenti-
na. In: J. Scherer, D. Rowe (eds.). Sport, Public Broadcasting, and Cultural Citizenship: Signal 
Lost? (pp. 96–109). London and New York.

Becerra M., Mastrini G. (2016). Políticas de medios del kirchnerismo. Análisis de las políticas 
de comunicación 2003–2015 y agenda pendiente. Buenos Aires.

Casa Rosada. (2008). Discurso de Cristina Fernández en el acto de firma de convenios entre 
AySA y municipios bonaerenses , 25.03.2008 [https://www.casarosada.gob.ar/informacion/
archivo/16818-blank-; 31.05.2022].

CFK Argentina. (2009). Firma del convenio con la AFA para el Fútbol Para Todos [https://www.
cfkargentina.com/cristina-firma-el-convenio-con-la-afa-para-el-futbol-para-todos/; 31.05.2022].



A
R

T
Y

K
U

ŁY

A STRUGGLE FOR INFLUENCE…� 49

Coalición por una Radiodifusión Democrática. (2004). Hacia una Ley de Radiodifusión. 21 puntos 
básicos por el derecho a la comunicación [https://www.telam.com.ar/advf/imagenes/especiales/
documentos/2012/11/509435587ec92.pdf; 31.05.2022].

Crettaz J. (2019). La publicidad gubernamental en Argentina entre 2000–2017: crecimiento expo-
nencial, usufructo electoral y crisis de los medios. Cuadernos.Info, vol. 44, pp. 99–115.

Decreto 267. (2015). Ente Nacional de Comunicaciones. Boletín Nacional, 4.01.2016.
Di Tella R., Franceschelli I. (2011). Government Advertising and Media Coverage of Corruption 

Scandals. American Economic Journal: Applied Economics, vol. 3, no. 4, pp. 119–151.
Di Tella R., Liberti J., McAra S. (2017). ‘Clarín Lies!’: Bias, Post-Truth, and Populism in Argenti-

na’s Media War. Harvard Business School Case, vol. 718-008.
El País. (2009). La polémica del fútbol „secuestrado” [https://elpais.com/internacional/2009/08/22/

actualidad/1250892001_850215.html; 31.05.2022].
Fernández de Kirchner C. (2019). Sinceramente. Buenos Aires.
Gilsinan K. (2010). Legal Jeopardy: Clarín Group and the Kirchners [https://ccnmtl.columbia.

edu/projects/caseconsortium/casestudies/56/casestudy/files/global/56/Clarin%20Group%20
and%20the%20Kirchners_wm.pdf; 31.05.2022].

Greenslade R. (2012). Global editors group raises alarm over Argentina press freedom threat [https://
www.theguardian.com/media/greenslade/2012/oct/10/press-freedom-argentina; 31.05.2022].

Griffen S. (2012). IPI condemns Argentine government’s attacks on Grupo Clarín [https://ipi.
media/ipi-condemns-argentine-governments-attacks-on-grupo-clarin/; 31.05.2022].

Grimson A. (2019). ¿Qué es el peronismo?: De Perón a los Kirchner, el movimiento que no deja 
de conmover la política argentina. Buenos Aires.

Grupo Clarín. (2009). Mensaje del Grupo Clarín. 64 años creyendo en el país y construyendo 
medios argentinos [https://www.clarin.com/ediciones-anteriores/64-anos-creyendo-pais-con-
struyendo-medios-argentinos_0_Bk2lJtuC6Ke.html; 31.05.2022].

Hora R. (2010). La crisis del campo del año 2008. Desarrollo Económico, vol. 50, no. 197, pp. 81–111.
Ibarra V. (2015). Cristina vs. Cristina, el ocaso del relato. Buenos Aires.
Kitzberger P. (2016). Media Wars and the New Left: Governability and Media Democratisation 

in Argentina and Brazil. Journal of Latin American Studies, vol. 48, no. 3, pp. 447–476.
La Prensa. (2009). El gobierno prohibió la fusión de Multicanal y Cablevisión [https://www.

laprensa.com.ar/340772-El-gobierno-prohibio-la-fusion-de-Multicanal-y-Cablevision.note.
aspx; 31.05.2022].

Ley 25.750. (2003). Preservación bienes y patrimonies culturales. Boletín Nacional, 7.07.2003.
Ley 26522. (2009). Servicios de Comunicación Audiovisual. Boletín Nacional, 10.10.2009.
Mastrini G., Beccera M., Bizberge A. (2001). Grupo Clarín. From Argentine Newspaper to Con-

vergent Media Conglomerate. London.
Mauersberger C. (2016). Advocacy Coalitions and Democratizing Media Reforms in Latin Amer-

ica. Whose Voice Gets on the Air? London and New York.
Media Ownership Monitor Agenda. (2019). Medios [https://argentina.mom-rsf.org/es/medios/; 

31.05.2022].
Mochkovsky G. (2011). Pecado original: Clarín, los Kirchner y la lucha por el poder. Buenos Aires.
Mochkovsky G. (2013). The press and the maiden. Index on Censorship, vol. 42, no. 1, pp. 84–87.
Piqué M. (2009). “Es lo más avanzado que he visto en el continente” [https://www.pagina12.com.

ar/diario/elpais/1–128260–2009–07–15.html; 31.05.2022].



A
R

T
Y

K
U

ŁY
50 MAGDALENA LISIŃSKA

Poder Judicial de la Nación. (2016). Juzgado Criminal y Correccional Federal 10 CFP 7111/2010. 
Buenos Aires 16 de Diciembre 2016 [https://www.pagina12.com.ar/sites/default/files/inline-files/
doc-16636_0.pdf; 31.05.2022].

Presidencia de la Nación. (2010). Papel Prensa. La Verdad. Buenos Aires: Secretaría de Comercio 
Interior Ministerio de Economía y Finanzas Públicas.

Rafsky S. (2012a). In government-media fight, Argentine journalism suffers [https://cpj.org/
reports/2012/09/amid-government-media-fight-argentine-journalism-suffers/; 31.05.2022].

Rafsky S. (2012b). Both sides cry ‘press freedom!’ in Argentine newsprint battle [https://cpj.
org/2012/01/both-sides-cry-press-freedom-in-argentine-newsprin/; 31.05.2022].

Repoll J. (2010). Política y medios de comunicación en Argentina: Kirchner, Clarín y la Ley. An-
damios, vol. 7, no. 14, pp. 35–67.

Resolución 125. (2008). Ministerio de Economía y Producción. Derechos de exportación. Fórmula 
de determinación aplicable a determinadas posiciones arancelarias correspondientes a cereales 
y oleaginosas. Boletín Nacional, 12.03.2008.

Rzezak H. (2008). El conflicto entre el gobierno y el campo en Argentina. Lineamientos políticos, 
estrategias discursivas y discusiones teóricas a partir de un abordaje multidisciplinar. Ibero-
forum, vol. III, no. 6, pp. 82–106.

Scribner D. (2017). Judicial Communication: (Re)Constructing Legitimacy in Argentina. In: R. Da-
vis, D. Taras (eds.). Justices and Journalists. The Global Perspective (pp. 14–38). Cambridge.

Segura M.S. (2011). La sociedad civil y la democratización de las comunicaciones en la Argenti-
na. La experiencia de la Coalición por una Radiodifusión Democrática. Argumentos. Revista 
de crítica social, vol. 13, pp. 83–108.

Sivak M. (2013). Clarín. El gran diario argentino. Una historia. Buenos Aires.
Smink V. (2010). Grupo Clarín y gobierno argentino en nuevo choque [https://www.bbc.com/

mundo/america_latina/2010/08/100819_1914_argentina_clarin_fibertel_internet_gobier-
no_jg; 31.05.2022].

Sosa C. (2014). Queering Acts of Mourning in the Aftermath of Argentina’s Dictatorship: The 
Performances of Blood. Woordbirge.

The Economist. (2010). Pressed [https://www.economist.com/americas-view/2010/08/25/pressed; 
31.05.2022].

The World Bank. (2020). Individuals using the Internet (% of population) – Latin America & Caribbean, 
Argentina [https://data.worldbank.org/indicator/IT.NET.USER.ZS?locations=ZJ-AR; 31.05.2022].

Zunino E. (2015). El conflicto político en los medios gráficos de la Argentina: un estudio de caso. 
Revista Mexicana de Opinión Pública, vol. 19, pp. 81–104.

STRESZCZENIE

Walka o wpływy. Konflikt między rządem Cristiny Fernández de Kirchner a Grupo 
Clarín w Argentynie

Niniejszy artykuł przedstawia konflikt pomiędzy Grupo Clarín, największym konglome-
ratem medialnym w Argentynie, a rządzącą w Argentynie w latach 2007–2015 prezydentką 
Cristiną Fernández de Kirchner. W trakcie trwającego przez całą kadencję Kirchner sporu 



A STRUGGLE FOR INFLUENCE…� 51

obie strony powoływały się na argumenty dotyczące wolności słowa i demokracji. W rzeczy-
wistości jednak konflikt między rządem Fernández de Kirchner a Grupo Clarín postrzegać 
należy w szerszym kontekście. Artykuł formułuje hipotezę głoszącą, że faktyczny spór na linii 
Kirchner–Clarín sprowadzał się do walki o utrzymanie wpływów politycznych i bizneso-
wo-politycznych w kraju. W tekście zastosowano metody jakościowe, wykorzystując szereg 
źródeł pierwotnych i wtórnych.

Słowa kluczowe: Argentyna, Grupo Clarín, Cristina Fernández de Kirchner, konglomeraty 
medialne, peronizm, wolność słowa






