
R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2014, T. 57, nr 4 (220), s. 647–660

doi: 10.4467/2299-6362PZ.14.035.2836

www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/

 Adres do korespondencji: Uczelnia Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej w Warszawie, 
Al. Jerozolimskie 200, 02-486 Warszawa; yorkshireman@wp.pl

WOLNOŚĆ SŁOWA, A POTEM 
WYMÓWIENIE. ORZECZNICTWO 
STRASBURSKIE DOTYCZĄCE 
GRANIC SWOBODY WYPOWIEDZI 
DZIENNIKARZY POZOSTAJĄCYCH 
W STOSUNKU PRACY

GRZEGORZ ROCH BAJOREK
Uczelnia Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej w Warszawie

ABSTRACT

Exercising the freedom of speech and being fi red. Analysis of the European 
Court of Human Rights (ECHR) recent judgments concerning freedom of 
expression of the employed journalists, and its limitations

This article deals with the problem of free expression of the representatives of the media. Bas-
ing on the record of judgments issued by the ECHR, the author tries to give an answer to the 
question: to what extent can journalists criticize their bosses, and later claim legality of the 
actions?

A thesis is established in the article: in the light of ECHR jurisdiction, the critical expres-
sion of a journalist directed towards his or her principal is protected only in certain circum-
stances. The factors that have to be taken into consideration are: the nature of the speech, the 
language used, and the current position of the journalist. More importantly, “duties and respon-
sibilities” oblige both employees of the public and the private broadcasting media. 

Key words: journalists, freedom of expression, right to employment, ECHR, case law

2-łamanie.indd   6472-łamanie indd 647 2015-02-05   12:23:412015-02-05 12:23:41



648 GRZEGORZ ROCH BAJOREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

I

W artykule zamierzam omówić sprawy rozstrzygnięte przez Europejski Trybunał 
Praw Człowieka (dalej ETPCz, Trybunał)1 dotyczące tego, jak dalece zatrudniony 
na etacie dziennikarz może korzystać – podczas wykonywania zawodu – z przy-
sługującej mu wolności wypowiedzi. Prezentowane przeze mnie orzeczenia, wraz 
z autorskim komentarzem, pomagają odpowiedzieć także na inne podstawowe 
pytanie: w jakich konkretnych sytuacjach dziennikarz może być przez pracodaw-
cę legalnie ukarany „za słowo”.

Znajomość precedensowych rozstrzygnięć ETPCz w przedmiotowej materii 
jest o tyle istotna dla przedstawicieli tzw. czwartej władzy, że wyroki Trybunału 
wiążą sądy państw, które ratyfi kowały Europejską Konwencję Praw Człowieka 
(dalej: Konwencję). Najwyższe krajowe instancje sądownicze muszą się więc 
podporządkować wytycznym i interpretacjom płynącym ze Strasburga, nawet je-
śli nie chciałyby tego czynić2. 

Co zatem odnośnie do granic wolności słowa powiedział w przeszłości 
 ETPCz? Niezmiennie od ponad trzydziestu lat3 sędziowie strasburscy trzymają 
się zasady, że wolność wypowiedzi (zapisana w art. 10 wspomnianej Konwencji) 
jest istotną wartością w demokracji. Dotychczasowa praktyka orzecznicza ETPCz 
pokazuje, iż najbardziej zasługuje na ochronę wypowiedź w debacie politycznej4. 
Równie cenna jest – zdaniem sędziów strasburskich – wypowiedź w debacie nad 
sprawami istotnymi dla opinii publicznej5. 

Bardzo często w debacie politycznej oraz w debacie na temat spraw istot-
nych dla opinii publicznej głos zabierają, wypowiadają się właśnie reprezentanci 
„czwartej władzy”. Nie może więc dziwić, że wielokrotnie w przeszłości Trybunał 
strasburski brał pod ochronę media, zwłaszcza prasę6. I choć na dziennikarzach 
przy wykonywaniu zawodu ciążą „obowiązki i odpowiedzialność”7, to jednak, 
zdaniem Europejskiego Trybunału, prasa odgrywa w społeczeństwie ważną rolę 

1 Na temat organizacji i funkcjonowania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Stras-
burgu: międzynarodowego, niezależnego sądu – „strażnika” praw zapisanych w Europejskiej kon-
wencji praw człowieka (umowy międzynarodowej uchwalonej pod auspicjami Rady Europy, którą 
to umowę ratyfi kowały do tej pory wszystkie kraje regionu prócz Białorusi) zob. np. Bisztyga 1997; 
Gronowska 2011.

2 Problem ignorowania przez polskie sądy dorobku strasburskiego omawiałem już niejednokrot-
nie, zob. np. Bajorek 2008, s. 3–5; Bajorek 2010a, s. 7–16.

3 Pomnikowa sprawa Handyside przeciwko Wielkiej Brytanii, 1976, w której ETPCz uznał, 
że 1) ograniczanie swobody wypowiedzi powinno w demokracji stanowić wyjątek od reguły, 2) że 
w społeczeństwie chroniona powinna być także wypowiedź szokująca, przeszkadzająca i niepopu-
larna. Zob. Handyside przeciwko Wielkiej Brytanii, 7.12.1976, skarga nr 54973/72. Por. Sajo 2004.

4 Omawiam ją szczegółowo w monografi i poświęconej politykom, zob. Bajorek 2010b. 
5 Zob. Thorgeir Thorgeirson przeciwko Islandii, 25.06.1992, skarga nr 13778/88. 
6 „Społeczeństwo ma prawo do informacji w pluralistycznym społeczeństwie, prasa (media) 

mają obowiązek ją przekazywać”. Teza z wyroku ETPCz w sprawie tzw. afery thalidomidonowej: 
Sunday Times(1) i inni przeciwko Wielkiej Brytanii, 26.04.1979, skarga nr 6538/74. 

7 Na przykład nie wolno dla taniej sensacji pomawiać osoby publicznej o wzięcie łapówki, nie 
mając wiarygodnych dowodów. Zob. Kania i Kittel przeciwko Polsce, 21.06.2011, skarga nr 35105/04.

2-łamanie.indd   6482-łamanie indd 648 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



649

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

WOLNOŚĆ SŁOWA, A POTEM WYMÓWIENIE. ORZECZNICTWO…

public watchdog, czyli publicznego obserwatora (dosłownie: psa łańcuchowego), 
alarmującego w razie potrzeby opinię publiczną8. Stąd też próby zamykania ust 
dziennikarzom mogą w demokracji wywołać niekorzystny „efekt mrożący” w po-
staci późniejszej autocenzury9. Na co ETPCz często ostro reagował i reaguje. 

Orzecznictwo Trybunału Praw Człowieka skutkuje więc w konsekwencji po-
prawą komfortu pracy europejskich – także polskich dziennikarzy. W przeszłości 
Trybunał w Strasburgu zakwestionował – jako zbyt dalekie ograniczenie swo-
body dziennikarskiej – obowiązek autoryzacji10, skrytykował przepisy polskiego 
prawa prasowego dotyczące sprostowania11 oraz regularnie wzywał Polskę do 
niekarania więzieniem za słowo12.

Co do zasad ogólnych dotyczących interpretacji art. 10, stanowisko ETPCz 
przez długi czas było mocno liberalne, prowolnościowe (por. Kamiński 2010). 
Ciekawy problem prawny pojawia się natomiast wówczas, gdy w grę wchodzi 
(w konkretnej sprawie) swoboda wypowiedzi w koniunkcji z prawem do zatrud-
nienia. Rzecz w tym, że Europejska Konwencja Praw Człowieka z 1950 roku 
gwarantuje jednostce wolność słowa, ale już nie prawo do pracy. 

Aż do początków XXI wieku Trybunał Praw Człowieka kwestią, czy oso-
ba zwolniona z pracy została – tak naprawdę – ukarana za swoją wypowiedź, 
zajmował się incydentalnie13. Dopiero niedawno Trybunał w Strasburgu wydał 
kilka interesujących orzeczeń, oceniając, czy ukaranie pracownika było dopusz-
czalne w świetle art. 10 Konwencji, czy nie. W wypadku sprawy Fuentes Bobo 
przeciwko Hiszpanii, 2000 dziennikarz będący w sporze z pracodawcą za swoje 
wypowiedzi w audycji radiowej ukarany został zwolnieniem. Zdaniem ETPCz 
kara nałożona za korzystanie ze swobody wypowiedzi przez skarżącego naru-
szała Konwencję14. W orzeczeniu De Diego Nafria przeciwko Hiszpanii, 2002 
sędziowie strasburscy stanęli z kolei na stanowisku, że zwolnienie urzędnika za 
krytyczny list, który wysłał on do dyrekcji banku, oskarżając przełożonych o nie-
prawidłowości, nie było nielegalne15. 

Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka związane z korzy-
staniem z wolności słowa przez osobę pozostającą w stosunku zatrudnienia jest 

8 Zob. Observer i Guardian przeciwko Wielkiej Brytanii, 26.11.1991 skarga nr 13585/88.
9 Zob. Lingens przeciwko Austrii, 08.07.1986, skarga nr 9815/82.
10 Wizerkaniuk przeciwko Polsce, 05.07.2011, skarga nr 18990/05.
11 Kaperzynski przeciwko Polsce, 03.04.2012 skarga nr 43206/07.
12 Na przykład Długołęcki przeciwko Polsce, 24.02.2009, skarga nr 23806/03. Warto zauwa-

żyć że do dekryminalizacji pomówienia jako niezgodnego z art. 19 Międzynarodowego Paktu Praw 
Obywatelskich i Politycznych wezwał również Komitet Praw Człowieka Narodów Zjednoczonych 
w sprawie dziennikarza skazanego na karę pozbawienia wolności. Zob. Alex Adonis przeciwko Fi-
lipinom, 7.02.2012.

13 Między innymi: Vogt przeciwko Niemcom (zwolnienie nauczycielki z powodu przynależ-
ności do partii komunistycznej), 26.09.1995, skarga nr 17851/91; Wille przeciwko Lichtensteinowi 
(odmowa nominacji dla sędziego jako kara wymierzona mu przez głowę państwa za poglądy, które 
ów sędzia wyraził podczas publicznego wykładu na uniwersytecie), 28.10.1999, skarga nr 28396/95.

14 Fuentes Bobo przeciwko Hiszpanii, 29.02.2000, skarga nr 39293/98.
15 De Diego Nafria przeciwko Hiszpanii, 14.03.2002, skarga nr 46833/99.

2-łamanie.indd   6492-łamanie indd 649 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



650 GRZEGORZ ROCH BAJOREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

zatem niejednoznaczne16. Tym bardziej zasadne wydaje się więc przeanalizowa-
nie trzech spraw rozstrzygniętych przez ETPCz stosunkowo niedawno, w których 
skarżącym się na represjonowanie przez pracodawcę był dziennikarz/dziennikar-
ka. We wszystkich bowiem trzech poniżej omówionych wyrokach mających wa-
lor nowości strona skarżąca uważała karę wymierzoną jej przez zwierzchników 
za niedopuszczalną ingerencję w jej, jednostki, prawo do swobodnej wypowiedzi, 
gwarantowane przez art. 10 Konwencji. 

II

W pierwszej z sygnalizowanych spraw: Wojtas-Kaleta przeciwko Polsce, 2009 
skarżącą była dziennikarka zatrudniona w telewizji publicznej (Telewizja Polska 
SA) a jednocześnie działaczka związków zawodowych tej instytucji. W kwietniu 
1999 roku – właśnie z tytułu zatrudnienia i funkcji związkowej – pani Kaletowa 
w sposób krytyczny i publicznie wypowiedziała się o nowych decyzjach progra-
mowych spółki, nazywając je „niekonkretnymi” (chodziło o plany ograniczenia 
emisji programów poświęconych muzyce poważnej). Skarżąca podpisała także 
list otwarty 34 wrocławskich przedstawicieli kultury i środowisk artystycznych 
do zarządu TVP. W liście stwierdzono, że muzyka poważna jest wspólnym do-
brem i fi larem tożsamości narodowej, a brak konsekwentnej, spójnej polityki 
w zakresie rozpowszechniania muzyki poważnej stanowi zagrożenie dla kultury 
i amatorskich ruchów muzycznych17.

W następstwie owych wypowiedzi dziennikarki pracodawca ukarał ją naganą 
z wpisem do akt. Podstawą do ukarania Wojtas-Kalety było naruszenie przez nią 
wewnętrznego regulaminu fi rmy, nakazującego ochronę dobrego imienia praco-
dawcy18. Skarżąca, kwestionująca sankcję, bezskutecznie odwoływała się do są-
dów krajowych, te jednak utrzymały karę dyscyplinarną w mocy.

Czy lojalność wobec pracodawcy wyklucza krytyczne komentarze względem 
niego?19 Gdy sprawa z powództwa Wojtas-Kalety trafi ła na wokandę strasburską, 
ETPCz zauważył (co świadczyło na korzyść skarżącej), że przedmiotowa sprawa 
jest podobna do sprawy Fuentes Bobo…, gdyż w Wojtas-Kaleta… również cho-
dziło o publiczną krytykę pracodawcy, spółki nadawczej będącej własnością pań-

16 Zob. Palomo Sanchez i inni przeciwko Hiszpanii, 12.09.2011, skarga nr 28955/06.
17 Wojtas-Kaleta przeciwko Polsce, 16.07.2009, skarga nr 20436/02.
18 Skarżąca broniła się, wskazując że wypowiadała się jako przedstawicielka związku 

zawodowego. Pracodawca stwierdził jednak w odpowiedzi, że rzeczony komentarz nie dotyczył 
kwestii, które podlegają ocenie związku zawodowego. Dodatkowo list otwarty podpisany przez 
skarżącą zawierał nieprawdziwe i przedstawione tendencyjnie informacje, co szkodziło wizerunkowi 
fi rmy (Wojtas-Kaleta…, par. 9).

19 O obowiązku lojalności wobec pracodawcy w orzecznictwie ETPCz zob. Guja przeciwko 
Mołdawii, 12.02.2008, skarga nr 14277/04.

2-łamanie.indd   6502-łamanie indd 650 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



651

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

stwa20. Kluczowe wszakże dla kierunku wyroku w Wojtas-Kaleta… okazało się, 
że zarówno pracodawca, jak i sądy polskie, akcentując ograniczenia dziennikarzy 
ze względu na ich zatrudnienie, nie wzięły pod uwagę, że obowiązek lojalności 
i ograniczenie (wolności wyrażania opinii) należy rozpatrywać w kontekście typu 
nadawcy, dla którego pracowała skarżąca – nadawcy publicznego21. 

I właśnie to, że sądy krajowe widziały w sprawie polskiej dziennikarki tyl-
ko działanie na szkodę pracodawcy, a nie wzięły pod uwagę tego, iż skarżąca 
działała w interesie publicznym, przesądziło o przyznaniu racji stronie pozywa-
jącej22. Na korzyść skarżącej w postępowaniu przed Trybunałem przemawiała też 
ta okoliczność, że jej wypowiedzi były wyważone i nie stanowiły osobistego ata-
ku przeciwko pracodawcy (a contrario: we wzmiankowanej wcześniej sprawie
De Diego Nafria… skarżący przed ETPCz przegrał, bo używał inwektyw). Nie 
bez znaczenia – o czym należy pamiętać – było też, iż kontrowersyjna wypowiedź 
dziennikarki była nie stwierdzeniem faktu, ale niedającą się udowodnić opinią. Za 
to mającą choć częściowe uzasadnienie w faktach23.

Po wyroku w sprawie Wojtas-Kaleta… wydawać by się więc mogło, że w spra-
wach: dziennikarz kontra pracodawca – nadawca publiczny argument dotyczący 
miejsca pracy ETPCz będzie brał pod uwagę niejako z „urzędu”. Taki wniosek 
można wysnuć i z przychylnego dla skarżących rozstrzygnięcia w sprawie Mano-
le i inni przeciwko Mołdawii, 200924. W Manole…, skarżącymi byli pracownicy 
państwowej spółki nadawczej (TMI), emitującej między innymi najpopularniej-
szy program telewizyjny. Poczynając od 2001 roku – w związku z wygraniem 
wyborów parlamentarnych przez Mołdawską Partię Komunistyczną, w spółce 
zaczęło dochodzić do coraz większych nacisków politycznych na pracujących 
tam dziennikarzy. Nastąpiły zmiany na stanowiskach dyrektorów programowych, 
a przygotowywane materiały były cenzurowane tak, aby pokazać w sprzyjającym 
świetle partię rządzącą (przy równoczesnym rugowaniu z „okienka” opozycji). 
Na początku 2002 roku w następstwie strajku personelu TMI dwójka skarżących 

20 Wojtas-Kaleta…, par. 45. Sprawa hiszpańska nie jest jednak miarodajna dla niniejszych 
rozważań, gdyż tym, co przesądziło wg Trybunału o przyznaniu racji skarżącemu w Fuentes Bobo…, 
nie była treść a charakter wypowiedzi skarżącego (wypowiedź spontaniczna w programie na żywo 
i nie do odwołania). Zob. Fuentes Bobo…, jw.

21 Wojtas-Kaleta…, par. 47–49. 
22 Celowo nie akcentuję czynnika przynależności Wojtas-Kalety do związku zawodowego, 

gdyż w późniejszych sprawach okoliczność ta nie przeszkadzała Trybunałowi w Strasburgu uznać 
ograniczeń wolności słowa dotyczących związkowców za niezgodne z art. 10 Konwencji. Por. 
Związek Zawodowy Policjantów Republiki Słowackiej i inni przeciwko Słowacji, 25.09.2012, 
skarga nr 11828/08.

23 O niezwykle istotnym czynniku, jakim jest rozróżnienie między wypowiedzią ocenną 
a wypowiedzią będącą twierdzeniem faktycznym, zob. np. Jerusalem przeciwko Austrii, 27.02.2001, 
skarga nr 26958/95. 

24 Manole i inni przeciwko Mołdawii, 17.09.2009, skarga nr 13936/02. I Wojtas-Kaleta…, 
i Manole… zostały rozstrzygnięte w krótkim odstępie czasu i dodatkowo w obu tych sprawach 
Trybunał przyznał rację stronie skarżącej.

WOLNOŚĆ SŁOWA, A POTEM WYMÓWIENIE. ORZECZNICTWO…

2-łamanie.indd   6512-łamanie indd 651 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



652 GRZEGORZ ROCH BAJOREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

została ukarana dyscyplinarnie przez zwierzchnictwo25. Decyzja ta następnie zo-
stała uchylona przez krajowe sądy.

Konfl ikt eskalował. W lipcu 2002 roku, w następstwie odgórnie zainicjowa-
nych przekształceń własnościowych, dziennikarze stacji zostali poddani weryfi -
kacji. Została zwolniona część uczestników strajku domagającego się pluralizmu. 
Zdaniem skarżących (których spotkały te represje) naciski na personel TMI i nad-
zór nad polityką redakcyjną trwały w Mołdawii aż do momentu przyjęcia skargi 
przez Trybunał strasburski we wrześniu 2006 roku. 

Skarżący w przedmiotowej sprawie utrzymywali, że poddanie ich za pośred-
nictwem kierownictwa spółki cenzurze władz państwowych pogwałciło art. 10 
Konwencji, czyli prawo do swobodnej ekspresji. Mimo wstępnych obiekcji rządu 
Mołdawii Trybunał w Strasburgu rozpatrzył merytorycznie skargę26. Co istotne, 
sędziowie strasburscy – dochodząc do wyroku – już na wstępie podkreślili rolę 
i znaczenie mediów audiowizualnych dla procesu przekazywania informacji, 
gdyż radio i telewizja ze względu na swoją siłę przekazu mają większy wpływ 
niż media drukowane27. 

Następna konkluzja, do której doszli sędziowie w sprawie Manole…, rów-
nież miała wpływ na ostateczny wyrok i była niekorzystna dla strony pozwanej. 
ETPCz stwierdził bowiem, że państwo musi zapewnić pluralizm w sferze wy-
powiedzi, nie chodzi przy tym o samo powstrzymywanie się od ingerencji, ale 
o podjęcie pozytywnych środków ochrony,  także w sferze prawnej 
i  praktyce. Powyższe ustalenia zdecydowanie faworyzowały stronę skarżącą, 
ponieważ jeśli ETPCz wymagał pluralizmu, wówczas tym istotniejsze (!) było 
zapewnienie bezstronności nadawcy mającego taką dominującą pozycję jak emi-
tująca program telewizyjny spółka TMI28.

Przy okazji omawiania okoliczności sprawy Manole… można więc rzec, że 
to, co się działo w państwowej telewizji, wykraczało poza zwykły konfl ikt na linii 
pracownik–pracodawca. Co zaś dotyczy rzeczywistych działań, które mogły limi-
tować i krępować swobodę wypowiedzi dziennikarzy stacji, ETPCz przytomnie 
zauważył, iż dziennikarze mają prawo do przekazywania informacji. Dotykanie 
ich sankcjami oraz zmuszanie do podporządkowania się polityce zwierzchni-
ków, polegającej na unikaniu określonych słów i tematów, jak i na informowa-
niu w nieproporcjonalnie dużym stopniu o działaniach partii rządzącej, a prawie 
wcale o poglądach opozycji, może oznaczać naruszanie, i to ciągłe, ich prawa do 
swobodnej wypowiedzi29.

25 W tym główna skarżąca, popularna prezenterka Larysa Manole. Zob. Manole…, par. 32.
26 Chodziło o kwestię wykorzystania wszystkich krajowych środków odwoławczych. ETPCz 

przypomniał jednak swoje wcześniejsze orzecznictwo, iż zasada wykorzystania środków prawnych 
nie ma zastosowania, jeśli powtarzają się akty niezgodne z Konwencją i są one tolerowane przez 
władze. Por. Caraher przeciwko Wielkiej Brytanii, 11.01.2000, skarga nr 24520/94.

27 Manole…, par. 97.
28 Manole…, par. 99.
29 Co istotne, na nieprawidłową praktykę władz Mołdawii wskazywały też dane zawarte 

w ogólnych uwagach i komentarzach m.in. przedstawicieli Rady Europy i OBWE. 

2-łamanie.indd   6522-łamanie indd 652 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



653

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

Konfrontacja więc zasad ogólnych dotyczących zapewnienia pluralizmu 
z konkretnymi okolicznościami sprawy Manole… okazała się dla Rządu nie-
korzystna30. ETPCz wytknął władzom Mołdawii brak odpowiednich przepisów 
prawnych, które zapewniałyby niezależność TMI od wpływów politycznych 
i kontroli. Niespełnienie przez państwo pozytywnych obowiązków na nim ciążą-
cych skutkowało stwierdzeniem przez Strasburg naruszenia art. 1031. Racja zosta-
ła przyznana dziennikarzom. 

Sprawa Manole… była o tyle niezwykła, że sytuacja w tej jedynej państwowej 
fi rmie nadawczej miała żywotne znaczenie dla swobodnej wymiany poglądów 
w całej Mołdawii. Być może z tych przyczyn Trybunał dopuścił niesubordynację 
dziennikarzy (skarżących), otwarcie przeciwstawiających się poleceniom prze-
łożonych. Pod tym względem ów case będący „papierkiem lakmusowym” dla 
demokracji , a ściślej tego, jak władze traktują media, przypomina wcześniej roz-
patrzoną przez Trybunał Praw Człowieka sprawę Ukrainian Media Group (UMG) 
przeciwko Ukrainie32. 

Opisane wyżej dwa wyroki, czyli Wojtas-Kaleta… i Manole i inni…, znalazły 
już swoje omówienie w doktrynie (Nowicki 2010, s. 300–310). Jak widać, w 2009 
roku ETPCz zezwolił na krytykowanie działań zwierzchników przez dziennikarkę, 
a nawet na publiczny protest i wypowiedzenie posłuszeństwa przez zatrudnionych 
w spółce dziennikarzy. Wydawać by się mogło, iż w związku z tym i następne 
orzeczenia w podobnych sprawach zapadać będą na korzyść strony pozywającej 
– na podstawie kryterium nadrzędnego: zapewnienia swobody wypowiadania się 
osób zatrudnionych w mediach. Przypadek Nenkova-Lalova…, sprawy rozstrzyg-
niętej w Strasburgu w 2012 roku, zaprzeczył jednak wspomnianej regule33. 

Okoliczności sprawy Nenkova-Lalova… były następujące: skarżąca, z zawo-
du dziennikarka, zatrudniona była po koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego 
stulecia w Bułgarskim Państwowym Radiu (BPR). Nenkova-Lalova prowadziła 
tam swój cotygodniowy program autorski, „Dzień dobry”, emitowany w każdy 
piątek między 9–11 rano.

5 października 1998 roku w Bułgarskim Państwowym Radiu zebrał się zarząd 
wydawców programu „Hristo Botev” (częścią programu była audycja prowa-
dzona przez skarżącą), by przedyskutować zagadnienia związane z emisją ma-
teriałów w nachodzącym tygodniu. W trakcie zebrania zarząd, większością gło-

30 Trybunał uznał za znaczące, że Rząd nie ustosunkował się do konkretnych przypadków 
wskazanych przez skarżących. Manole…, par. 104–106.

31 Jednym z kluczowych argumentów na rzecz szczególnej ważności podjęcia przez władze 
działań dla zapewnienia pluralizmu przy przekazywaniu informacji przez kanał państwowy, była 
okoliczność, że przez większość okresu 2001–2006 tylko TMI produkowało programy obejmujące 
swym zasięgiem całą Mołdawię. Manole…, par. 108.

32 Ukrainian Media Group przeciwko Ukrainie, 29.02.2005, skarga nr 72713/01. W UMG… 
chodziło o nękanie sprawami sądowymi i karami niezależnej gazety krytykującej polityków 
rządzącej koalicji. 

33 Nenkova-Lalova przeciwko Bułgarii, 11.12.2012, skarga nr 35745/05, par. 9–10.

WOLNOŚĆ SŁOWA, A POTEM WYMÓWIENIE. ORZECZNICTWO…

2-łamanie.indd   6532-łamanie indd 653 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



654 GRZEGORZ ROCH BAJOREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

sów, zdecydował, by do programu prowadzonego przez Nenkovą-Lalovą w dniu 
9 października nie zapraszać innej dziennikarki zatrudnionej w BPR – tj. V.N.

W wyemitowanym w tym dniu programie prowadzonym przez skarżącą 
oprócz innych dziennikarzy uczestniczyła jednak też wspomniana V.N. Podczas 
trwania audycji dziennikarze dyskutowali prowadzone przez siebie śledztwa, 
w tym dotyczące korupcji w rządzie, zarzutów dotyczących nielegalnej sprze-
daży państwowych gruntów oraz fi nansowania ówcześnie rządzącej partii UDF 
(Sojusz Demokratycznych Sił). Część z tematów do audycji „Dzień dobry” przy-
gotowała osobiście właśnie V.N.

Jeszcze tego samego dnia dwaj dyrektorzy programowi odpowiedzialni za 
emisję materiałów poinformowali o incydencie dyrektora generalnego BPR. Jed-
nocześnie zwrócili się do skarżącej o natychmiastowe pisemne wyjaśnienie, cze-
mu – wbrew decyzji zarządu – wpuściła V.N. na antenę. Dziennikarka broniła 
się, tłumacząc, że V.N. uczestniczyła w programie nie w charakterze rozmówcy, 
interlokutora, ale jako autor. Już jednak trzy dni później, 12 października 1998 
roku, skarżąca została ukarana przez Dyrektora Generalnego BNR dyscyplinar-
nym zwolnieniem34. W uzasadnieniu podano, że była to kara za złamanie we-
wnętrznego regulaminu programu, przepisów technicznych dotyczących nadawa-
nia programów radiowych oraz za zlekceważenie w dniu 9 października decyzji 
zarządu (ban dla V.N.).

Nenkova-Lalova od wspomnianej decyzji odwoływała się do rodzimego sądu 
pracy. Początkowo regionalny sąd I instancji przyznał jej rację, uznając zwolnie-
nie za zbyt surową karę. Sąd apelacyjny jednak w lipcu 2002 go roku zmienił ów 
wyrok, przyznając rację pracodawcy Nenkovej-Lalovej. Sędziowie podkreślili, 
że dopuszczając na ponad sto minut na antenę dziennikarkę V.N., skarżąca nie tyl-
ko naruszyła obowiązującą dyscyplinę zatrudnienia, ale także znacząco złamała 
podstawowe zasady swojej pracy, ignorując (czy też próbując obejść) zarządzenie 
zarządu stacji. Ponieważ skarżąca nie poinformowała zwierzchników (do czego 
była zobligowana), że zamierza udzielić głosu w swoim programie V.N., słusznie 
została – zdaniem sądu apelacyjnego – ukarana najsurowszą karą, czyli zwolnie-
niem35.

Powódka Nenkova-Lalova złożyła kasację od powyższego wyroku do Buł-
garskiego Sądu Najwyższego (wskazując m.in., że w jej sprawie naruszono kon-
stytucję i art. 10 EKPCz), ale bezskutecznie. W marcu 2005 roku sędziowie Sądu 
Najwyższego poparli ustalenia sądu apelacyjnego.

W postępowaniu przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka, do które-
go ostatecznie odwołała się skarżąca, pozwany rząd wskazywał, iż zwolnienie 
z pracy bułgarskiej dziennikarki było w tym wypadku proporcjonalną karą za 

34 Decyzją zarządu stacji ukarani zostali również, za brak skutecznego nadzoru, dyrektorzy 
programowi odpowiedzialni za blok „Hristo Botev”. Dyscyplinarne wypowiedzenie otrzymała 
także V.N. Całe postępowanie było szeroko opisywane przez media. Nenkova-Lalova…, par. 14–15. 

35 Skarżąca nie mogłaby wrócić do pracy nawet mimo pomyślnego dla niej wyroku, ponieważ 
jej umowa wygasła w trakcie trwania przewodu sądowego. Nenkova-Lalova…, par. 25 i n.

2-łamanie.indd   6542-łamanie indd 654 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



655

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

przewinienie dyscyplinarne. Co ciekawe, rząd dowodził (celnie!), że zarząd BNR 
nie ingerował w treść audycji, nie cenzurował jej. Jedynym poleceniem był za-
kaz uczestnictwa w programie V.N.36 Skarżąca natomiast argumentowała przed 
Trybunałem, że jej zwolnienie było następstwem tego, że podczas prowadzonego 
przez nią programu omawiane dziennikarskie śledztwa ujawniły fakty niewygod-
ne dla rządzącej partii politycznej. Dziennikarka utrzymywała przy tym, że nie 
naruszyła wewnętrznych przepisów, gdyż skrypt z tematami dyskusji i nazwiska-
mi uczestników został przez jej przełożonego zaakceptowany37. Skarżąca nadto 
kontestowała legalność zastosowanej wobec niej procedury w świetle obowiązu-
jącego Kodeksu pracy38.

 Czy skarga prezenterki miała w Strasburgu szanse powodzenia? Jak już zosta-
ło wcześniej powiedziane, dotychczasowe precedensy Manole… i Wojtas-Kale-
ta… zdawały się faworyzować stronę skarżącą. ETPCz jednak zaskakująco, gra-
nicznym stosunkiem głosów 4 : 3, nie dopatrzył się w sprawie Nenkova-Lalova… 
naruszenia art. 10 Konwencji.

Dlaczego? Dochodząc do wyroku, sędziowie Trybunału zauważyli zrazu, że 
status skarżącej jako pracownika zatrudnionego w BNR nie pozbawiał jej ochrony 
z racji art. 10, oraz że sprawa, jako dotycząca wolności wypowiedzi dziennikar-
skiej, wymaga nadzwyczaj starannego zbadania. Równocześnie jednak sędziowie 
strasburscy podkreślili konieczność przyjrzenia się okolicznościom towarzyszą-
cym zastosowaniu kwestionowanego środka dyscyplinarnego39. W swym uzasad-
nieniu położyli nacisk na fakt, że przyczyną zwolnienia było niewzięcie przez 
skarżącą pod uwagę decyzji wydawcy edytora programu związanej z wewnętrzną 
organizacją BNR.

Kluczowa dla kierunku wyrokowania w tej sprawie okazała się analiza wy-
darzeń towarzyszących zwolnieniu skarżącej z pracy, której dokonał następnie 
Trybunał, sprawdzając, według testu handyside, czy ograniczenie wypowiedzi 
powódki było „konieczne w demokratycznym społeczeństwie”. Należy zwrócić 
uwagę, iż z jednej strony sędziowie ETPCz zgodzili się na to, by sprawę badać 
w świetle art. 10 Konwencji (małe zwycięstwo skarżącej, jako że samo prawo do 
zatrudnienia nie jest gwarantowane w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka!), 
z drugiej strony (małe zwycięstwo strony pozwanej) ETPCz uznał, że władze 
spełniły pierwszy wymóg testu, tj. ograniczenie było przepisane przez prawo40. 

36 Pobocznie niejako strona pozwana argumentowała, że ze względu na pozycję, jaką zajmuje 
nadawca, jego wewnętrzne przepisy muszą być respektowane i nikt nie powinien – z szacunku dla 
widzów – decydować samodzielnie o tym, co się ukaże na antenie. Nenkova-Lalova…, par. 44.

37 W tym punkcie, zdaje się, strony sporu się rozmijały co do faktów. Nenkova-Lalova…, par. 45.
38 Prawnicy Nenkovej-Lalovej zarzucali niewłaściwe umocowanie do działań zarządowi 

programowemu, który podjął uchwałę o zakazie udziału V.N. w programie. Trudno się jednak 
oprzeć obiektywnemu wrażeniu, że całość argumentów strony skarżącej robi wrażenie chaotycznej. 
Nenkova-Lalova…, par. 46–48.

39 Nenkova-Lalova…, par. 51.
40 Dziennikarka powoływała się na ustalenia sądu I instancji, który uznał zwolnienie jej za na-

ruszające przepisy Kodeksu pracy. Trybunał strasburski podkreślił jednak, że wyrok ten został zmie-

WOLNOŚĆ SŁOWA, A POTEM WYMÓWIENIE. ORZECZNICTWO…

2-łamanie.indd   6552-łamanie indd 655 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



656 GRZEGORZ ROCH BAJOREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

Ostatecznie Trybunał w Strasburgu uznał, że zwolnienie z pracy skarżącej nie 
może być uznane za nieproporcjonalne, z dwóch powodów:

– Po pierwsze: kara była następstwem świadomego niezastosowania się skar-
żącej do decyzji wydawcy programu. W tym miejscu sędziowie Trybuna-
łu zwrócili uwagę na „obowiązki i odpowiedzialność”, którym podlegają 
dziennikarze. Swoboda dziennikarska – stwierdzili autorytarnie sędziowie 
w Strasburgu – nie upoważniała skarżącej do nieskrępowanego dostępu do 
przestrzeni nadawczej BNR41.

– Po drugie: pracodawcy mają szeroki margines swobody przy ustalaniu, 
jaka sankcja jest właściwa za naruszenie pracowniczej dyscypliny42. Na 
niekorzyść skarżącej przemawiała okoliczność, że – zdaniem ETPCz – jej 
działania, polegające na dopuszczeniu na antenę na ponad sto minut V.N., 
oznaczały, iż pracodawca nie może dłużej ufać, że skarżąca wykonuje 
swoje obowiązki w dobrej wierze. Tym bardziej że to przecież BNR, pra-
codawca, ponosi odpowiedzialność za to, co zostanie wyemitowane43.

W konsekwencji Trybunał Praw Człowieka stwierdził brak naruszenia art. 10 
Konwencji.

Czy wyrok w sprawie Nenkova-Lalova… postronnemu obserwatorowi może 
się wydawać słuszny? Moim zdaniem nie. Jeśli nawet bowiem przyjąć, że skarżą-
ca popełniła błąd/przewinienie dyscyplinarne, nie dostosowując się do polecenia 
przełożonych co do tego, kto ma nie wystąpić w jej programie, kara wymierzo-
na jej przez pracodawcę „za wolne słowo” wydaje się zbyt rażąca. Inaczej niż 
ETPCz twierdzę więc, że władze nie udowodniły wystarczająco, iż ograniczenie 
spełniało warunek „konieczności” ze względu na towarzyszącą temu ogranicze-
niu pilną potrzebę społeczną, proporcjonalność do postulowanego celu oraz last 
but not least: „odpowiedniość” i „wystarczalność” środków. 

Nie wiedzieć czemu w sprawie Nenkova-Lalova… większość Izby była wy-
jątkowo łaskawa wobec strony pozwanej, nie egzaminując ani faktora „pilnej 
potrzeby społecznej”, ani nie zastanawiając się nad „efektem mrożącym”, jaki 
spowoduje wyrok w sprawie bułgarskiej dziennikarki. Niewykluczone, że wątp-
liwości nie pozbyli się do końca także sędziowie, którzy ostatecznie przyznali 
rację rządowi – warto tu zauważyć niecodzienną, enigmatyczna formę, w jakiej 

niony w postępowaniu krajowym przez sąd apelacyjny. Nenkova-Lalova…, par. 54. Sądzę, że był 
to decydujący czynnik odnośnie do wyniku wyrokowania w sprawie Nenkova-Lalova… przez Sąd 
strasburski.

41 Akcentując nieposłuszeństwo dziennikarki wobec polityki pracodawcy, ETPCz rozróżnił mię-
dzy Nenkova-Lalova… a Manole…, gdyż w Manole… chodziło o wymagania wobec organizacji 
nadawczej, by limitować tematy i sprawy niewygodne dla rządu (zob. Nenkova-Lalova…, par. 59). 
Owo rozróżnienie – według mnie – pozwoliło ETPCz, mimo podobieństw obu spraw, na różne wy-
rokowanie. 

42 Por. Palomo Sanchez…, jw.
43 Por. Radio France i inni przeciwko Francji, 30.03.2004, skarga nr 53984/00.

2-łamanie.indd   6562-łamanie indd 656 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



657

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

sędziowie konkludowali brak naruszenia art. 10. Wynikałoby z tego pośrednio, że 
gdyby skarżąca lepiej dobrała argumenty, to może wyrok byłby inny44.

Wątpliwości co do decyzji większości składu orzekającego w Nenkova-Lalo-
va… otwarcie wyraziła natomiast w zdaniu odrębnym trójka dystansujących się 
od wyroku sędziów, skłonnych przyznać rację skarżącej. Sędziowie Ziemele, Ni-
kolaou i Bianku uznali przede wszystkim, że osądzana sprawa jest jednak podob-
na do sprawy Manole… Zdaniem zgłaszających zdanie odrębne sędziów można 
mieć wątpliwości co do organizacji i funkcjonowania BNR, które w konsekwen-
cji rodzą pytania o niezależność od nacisków tej radiowej stacji nadawczej.

Dodatkowo – zdaniem sędziów Ziemele, Nikolaou i Bianku – instancje buł-
garskie w postępowaniu krajowym nie przydały wystarczającego znaczenia kwe-
stii naruszenia art. 10 Konwencji i to ETPCz musiał wyręczać sądy krajowe, do-
chodząc do wyroku. Co przecież – stwierdziła explicite sędzia Ziemele i pozostali 
sędziowie – nie jest zadaniem ETPCz!

Wreszcie sędziowie stojący po stronie skarżącej uznali zastosowany środek dy-
scyplinarny za ekstremalny, biorąc pod uwagę wymóg proporcjonalności sankcji45.

III

Powyżej naświetliłem trzy sprawy rozstrzygnięte przez Europejski Trybunał Praw 
Człowieka, granice, które dotyczyły granic swobody wypowiedzi zatrudnionego 
dziennikarza. W dwóch z trzech z nich strona skarżąca uzyskała satysfakcję.

O jakie więc wnioski ogólnej natury można się pokusić po lekturze przedmio-
towych wyroków? 

Wydaje się, że nadal trudno uzyskać jednoznaczną odpowiedź na pytanie, do 
jakiego stopnia dziennikarz może korzystać z prawa do swobodnej wypowiedzi 
i nie obawiać się zwolnienia? Kluczowym, a zarazem spornym słowem pozostaje 
„nieposłuszeństwo”.

Co wiemy? Na kanwie sprawy Wojtas-Kaleta… wiadomo, że pozostaje w zgo-
dzie z europejskimi standardami krytykowanie w umiarkowanych słowach pra-
codawcy, jeśli dziennikarz czyni to z pozycji działacza związkowego. Z wyroku 
Manole i inni… wynika zaś, iż dziennikarze w obronie pluralizmu mają prawo 
strajkować i otwarcie wypowiedzieć posłuszeństwo cenzurującym ich przełożo-
nym. Cały czas jednak – warto pamiętać – mówimy o dziennikarzach zatrudnio-
nych w spółkach publicznych, nie prywatnych.

44 Podsumowując, sędziowie dosłownie stwierdzili, że Trybunał nie uważa, iż skarżąca wyka-
zała, że jej zwolnienie miało na celu raczej zdławienie przysługującej jej wolności słowa niż za-
pewnienie jej pracodawcy, stacji nadawczej BNR, niezbędnej dyscypliny podczas emisji w zgodzie 
z „obowiązkami i odpowiedzialnością” na mocy art. 10 Konwencji. Nenkova-Lalova…, par. 61.

45 Częściowo odrębna opinia sędziów Ziemele Nikolaou i Bianku w sprawie Nenkova-Lalova 
przeciwko Bułgarii, 2012, jw.

WOLNOŚĆ SŁOWA, A POTEM WYMÓWIENIE. ORZECZNICTWO…

2-łamanie.indd   6572-łamanie indd 657 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



658 GRZEGORZ ROCH BAJOREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

Otwarte więc pozostaje pytanie, czy właściciel prywatnej gazety lub stacji 
radiowo-telewizyjnej może – nie naruszając art. 10 Konwencji – bezpośrednio 
wtrącać się, ingerować w treść przygotowanych przez dziennikarzy materiałów. 
W myśl zasady: „To moja fi rma i moje pieniądze! Ja decyduję, co piszemy i emi-
tujemy, a co nie! Komu się nie podoba, droga wolna”.

To, do jakiego stopnia swoboda wypowiedzi kończy się po przekroczeniu gra-
nic komercyjnej fi rmy, wymyka się dokładnym ustaleniom. Jak jednak wynika 
ze sprawy Nenkova-Lalova…, – także dziennikarz stacji publicznej, państwo-
wej nie może w sposób zupełnie swobodny korzystać z wolności słowa. Nawet 
jeśli uważa on, że broni pluralizmu mediów i prawa opinii publicznej do otrzy-
mywania informacji, nie gwarantuje mu to nieskrępowanego dostępu do kamery 
czy mikrofonu. Musi również respektować zalecenia przełożonych. Nawet jeżeli 
przybierają one postać bliską cenzurowania.

W tym miejscu należy przypomnieć zapisy ustawy Prawo prasowe, obowiązu-
jącej w Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 10 ust. 2 przedmiotowej ustawy: 
„Dziennikarz, w ramach stosunku pracy, ma obowiązek realizowania ustalonej 
w statucie lub regulaminie redakcji, w której jest zatrudniony, ogólnej linii pro-
gramowej tej redakcji”. Ustęp 3 art. 10 ustawy głosi z kolei, że: „Działalność 
dziennikarza sprzeczna z ust. 2 stanowi naruszenie obowiązku pracowniczego”46. 
Można wspomniane przepisy rozumieć jako chęć ograniczenia przez ustawodaw-
cę „anarchii” w redakcji, ale dotyka się w tym momencie problemu związanego 
nie tyle z obowiązkami pracowniczymi, ile kwestii szerszej: etyki wykonywania 
zawodu, etyki dziennikarskiej. Uważny czytelnik może zwrócić uwagę, że zacy-
towane przepisy pochodzą z ustawy wydanej pod rządami starego (niedemokra-
tycznego) reżimu prawnego. Ale przecież i po 1989 roku i przemianach ustrojo-
wych kwestia, kto odpowiada za tekst, pozostała i pozostaje aktualna. Wystarczy 
przypomnieć protesty rodzimego Związku Wydawców Prasy, będące następ-
stwem przyjęcia (1 VII 1993 r.) przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy 
Rezolucji (1003) w sprawie etyki dziennikarskiej. Istotnie, w pewnych okolicz-
nościach przyznanie racji dziennikarzowi w sporze z redakcją, może ograniczać 
wolność prasy (Pisarek 2002, s. 7–17). Jednocześnie w demokratycznej Polsce, 
mimo zakazu cenzury, daje się zaobserwować występowanie zjawiska zwanego 
neocenzurą: czyli stosowanie autocenzury wewnątrzredakcyjnej wobec przezna-
czonych do druku materiałów 47.

Sprawa, „ile powinno być wolno etatowemu dziennikarzowi?”, nie jest zatem 
ani prosta, ani jednoznaczna. Znaczenie natomiast ma na pewno okoliczność, że 
współcześnie na Starym Kontynencie zarówno legislacja krajowa jest inspirowa-
na przez wyroki ETPCz, jak i – konsekwentnie – sąd ten nie pozostaje głuchy na 
sytuację i pozycję prawną dziennikarzy pracujących w krajach będących stronami 
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (zob. Garlicki: 2010, s. 12). 

46 Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Dz.U.1984 Nr 5, poz. 24.
47 Na temat neocenzury zob. Młynarska-Sobaczewska 2003, s. 113–139. 

2-łamanie.indd   6582-łamanie indd 658 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



659

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

Co zaś dotyczy postulatów, jakie – na gruncie najnowszych orzeczeń stras-
burskich w omawianym temacie – naukowiec formułować może de lege ferenda, 
to absolutnie priorytetowe jest, aby sądy krajowe i międzynarodowe rozróżnia-
ły między nieposłuszeństwem dziennikarza wobec pracodawcy a nieposłuszeń-
stwem wobec pracodawcy, który sam jest naciskany i ograniczany. W tym kierun-
ku, myślę, powinny iść również ewentualne zmiany prawne. Być może istnieje 
potrzeba zapisania w ustawach nowego, legalnego kryterium, czegoś na kształt 
„stanu wyższej konieczności” ujętego w kodeksie pracy – lub, ewentualnie, 
w prawie prasowym. Pozostawiam to pod rozwagę czytelników i jurystów.

Czy jednak w obecnych, krzykliwych czasach, w obliczu zmieniających, 
tabloidyzujących się mediów48 oraz konieczności ekonomicznych narzuconych 
przez rynek możliwa jest solidarność między właścicielem danego medium a pra-
cownikiem dziennikarzem? Solidarność na gruncie wspólnego przekonania, że 
nie pieniężny zysk, a wolność wypowiedzi i szerzenie misji informacyjnej, są 
celem nadrzędnym?

Próba odpowiedzi na powyższe pytania byłaby skomplikowana, zarazem zde-
cydowanie przekraczałaby ramy tematyczne niniejszego artykułu. 

Bibliografi a

Bajorek G.R. (2008): Głucha Temida. O tym, jak polskie sądy nie respektują prawa do wolno-
ści słowa. Rozważania na marginesie wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka 
w Strasburgu w sprawie Kuliś przeciwko Polsce, Jurysta, nr 5, s. 3–5. 

Bajorek G.R. (2010a): Uparta Temida. Ciąg dalszy rozważań, dlaczego polskie sądy w spra-
wach o naruszenie swobody ekspresji nie wzorują się na orzecznictwie ETPCz w Strasbur-
gu. A także o negatywnej roli Trybunału Konstytucyjnego przy okazji tego zaniechania, 
Jurysta, nr 1, s. 7–16.

Bajorek G.R. (2010b): Władcy ust. Granice swobody wypowiedzi polityków i o politykach 
w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, Toruń. 

Bisztyga A. (1997): Europejski Trybunał Praw Człowieka, Katowice. 
Garlicki L. (2010): Wolność wypowiedzi dziennikarza – przywileje i odpowiedzialność, Euro-

pejski Przegląd Sądowy, nr 1, s. 12–13.
Gronowska B. (2011): Europejski Trybunał Praw Człowieka. W poszukiwaniu efektywnej 

ochrony praw jednostki, Toruń.
Kamiński I.C. (2010): Ograniczenia swobody wypowiedzi dopuszczalne w Europejskiej Kon-

wencji Praw Człowieka. Analiza krytyczna, Warszawa.
Młynarska-Sobaczewska A. (2003): Wewnątrzredakcyjna wolność wypowiedzi medialnej,

[w]: D. Górecki (red): Wolność słowa w mediach, Łódź, s. 113–139.
Nowicki M.A. (2010): Europejski Trybunał Praw Człowieka. Wybór orzeczeń 2009, Warsza-

wa, s. 300–310.

48 Przykładem na zmianę obyczajów w branży dziennikarskiej może być słynna „afera pod-
słuchowa” (wykorzystywanie nielegalnych sposobów zdobywania sensacyjnych informacji), która 
w konsekwencji doprowadziła do zamknięcia w Wielkiej Brytanii w 2011 r. poczytnej angielskiej 
gazety, News of the World. Zob. Pawlicki 2011.

WOLNOŚĆ SŁOWA, A POTEM WYMÓWIENIE. ORZECZNICTWO…

2-łamanie.indd   6592-łamanie indd 659 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48



660 GRZEGORZ ROCH BAJOREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

Pawlicki J. (2011): Newsy z podsłuchu, Gazeta Wyborcza 07.07., link: http://wyborcza.
pl/1,76842,9906110,Newsy_z_podsluchu.html (dostęp: 30.12.2014).

Pisarek W. (2002): Wolność słowa a wolność prasy, Zeszyty Prasoznawcze, nr 1–2, s. 7–17.
Sajo A. (2004): Freedom of expression, Warszawa.

STRESZCZENIE

Wolność słowa, a potem wymówienie. Orzecznictwo strasburskie dotyczące 
granic swobody wypowiedzi dziennikarzy pozostających w stosunku pracy

Artykuł dotyczy problematyki granic swobody wypowiedzi dziennikarzy. Dokonując prze-
glądu orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz) w Strasburgu z lat 
2000–2013, autor próbuje zrekonstruować standardy ochrony wolnej ekspresji w sytuacji, gdy 
podmiot wypowiedzi (dziennikarz) korzysta z tego prawa, krytykując swojego pracodawcę. 
Zagadnienie jest o tyle istotne, że prawo do zatrudnienia w odróżnieniu od prawa do swobodnej 
ekspresji nie jest prawem gwarantowanym jednostce na mocy Europejskiej Konwencji Praw 
Człowieka (EKPCz).

Artykuł ma charakter polemiczny, gdyż autor krytycznie odnosi się do ustaleń ETPCz 
zawartych w najnowszych wyrokach tego Sądu. Postawiona w nim teza ma służyć zarów-
no przedstawicielom świata mediów, teoretykom, jak i praktykom, a brzmi następująco: wraz 
z usztywnieniem się orzecznictwa strasburskiego w ostatnich latach, wyrażającym się w bar-
dziej konserwatywnym (surowszym) stanowisku wobec korzystania z prawa do wolnej wypo-
wiedzi, wypowiedź krytyczna wobec pracodawcy zasługuje na ochronę, ale tylko pod pew-
nymi warunkami. Wyniki przeprowadzonej analizy językowo-logicznej wybranych orzeczeń 
strasburskich dowodzą, że szczególne znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii, w jakim stopniu 
w Europie przedstawiciel mediów może obecnie – bez obaw o utratę pracy – wyrażać swoją 
opinię krytyczną wobec posunięć przełożonych, ma kontekst, język inkryminowanej wypowie-
dzi oraz pozycja osoby wypowiadającej się (w tym przynależność do związków zawodowych).

Co warte podkreślenia, nie tylko pozycja dziennikarza zatrudnionego w fi rmie komercyj-
nej jest słabsza (chodzi o prawo do krytyki przełożonego), ale na bazie analizy orzecznictwa 
ETPCz można wysnuć wniosek, że również dziennikarz zatrudniony u państwowego nadawcy, 
którego obowiązuje pluralizm, musi ostrożnie korzystać z wolności słowa.

Słowa kluczowe: dziennikarze, wolność słowa, prawo do zatrudnienia, orzecznictwo strasbur-
skie, ETPCz

2-łamanie.indd   6602-łamanie indd 660 2015-02-05   12:24:482015-02-05 12:24:48


