
R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2013 T. 56, nr 4 (216)

s. 461–476 doi: 10.4467/2299-6362PZ.13.024.1543 

Adres do korespondencji: Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytetu Jana 
Kochanowskiego w Kielcach, ul. Leśna 16, 25-509 Kielce; t.mielczarek@poczta.onet.pl

MISJA CZY KOMERCJA – EWOLUCJA 
PROGRAMU TELEWIZJI POLSKIEJ SA

TOMASZ MIELCZAREK
Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego 
w Kielcach

ABSTRACT

Mission or Commercialism – the Evolution of Programme of Telewizja Polska SA

The purpose of the article is to analyse missionary tasks carried out by TVP SA. The author 
inclines towards a conclusion that for many years this television has been set an unworkable 
task of executing a public mission using means specifi c to commercial broadcasters. This leads 
to the fact that TVP SA focuses mainly on productions guaranteeing high ratings and thus inter-
est of advertisers. Programmes which execute the mission of a public broadcaster are pushed 
out of prime time or end up on thematic channels. They give way to banal and easy-watching 
productions to which some elements of the mission can only be attributed with extremely good 
will. Market conditions are the reason why Polish public television performs its statutory tasks 
to a lesser and lesser extent, while fi ghting for audience. Even consecutive chairmen of TVP 
SA have doubts whether such actions are advisable and see the chance for reconstructing mis-
sionary functions of public broadcaster mainly in a statutory allocation of funds for executing 
the public mission by TVP SA.

Keywords: Telewizja Polska SA, tasks of a public broadcaster, commercialisation

Ponad piętnaście lat temu na łamach Zeszytów Prasoznawczych Maciej Mrozow-
ski zastanawiał się nad dylematami misjonarza, czyli poszukiwał równowagi po-
między kulturą a komercją w programie Telewizji Polskiej SA1. Mijający czas 
nie zatarł tej sprzeczności, a nawet wprowadził do niej nowe elementy. Od wielu 

1 M. Mrozowsk i : Kultura w telewizji publicznej: dylematy misjonarza, Zeszyty Prasoznawcze 
1996, nr 3–4, s. 73–94.



462 TOMASZ MIELCZAREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

już lat władze polskiej telewizji publicznej nie rozważają nawet, czy powinny 
uczestniczyć w grze rynkowej, ale doskonalą sposoby zdobywania środków na 
swą działalność programową, bowiem opłaty abonamentowe stanowią jedynie 
uzupełnienie budżetu TVP SA.

By do tej sprawy później już nie wracać, podstawowe parametry ekonomiczne 
telewizji publicznej przedstawiono w poniższej tabeli. Uwagę zwraca zwłaszcza 
ostatnia jej kolumna, przedstawiająca udział przychodów ze sprzedaży czasu an-
tenowego. Co prawda w 2012 roku tendencja spadkowa pozyskiwania opłat abo-
namentowych została zatrzymana, jednak od pięciu już lat wynoszą one jedynie 
około 20 procent przychodów TVP SA.

Tabela 1. Podstawowe parametry ekonomiczne TVP SA w latach 1994–2012

Rok Przychód nomi-
nalny (w mld zł)

Realne wpływy 
z abonamentu 
(w mld zł)

Zatrudnienie
(w tysiącach 
osób)

Udział przycho-
dów ze sprzeda-
ży czasu anteno-
wego (w %)

1994 1,7 brak danych 6,7 54,1
2000 1,9 0,67 6,4 62,3
2005 1,6 0,62 4,7 60,9
2010 1,4 0,24 3,6 87,8
2012 1,2 0,25 3,4 81,7

Źródło: Informacje o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa 1995–2012, oraz 
Sprawozdanie Zarządu z wykorzystania przez Telewizję Polską SA wpływów z opłat abonamento-
wych na realizację misji publicznej w 2012 r., Warszawa 2013.

Zgodnie z artykułem 1 i 21 Ustawy o radiofonii i telewizji TVP SA ma re-
alizować misję społeczną. Nie wdając się zbytnio w rozważania szczegółowe, 
stwierdzić można, że jakościowym wyróżnikiem treści programowych publicz-
nego nadawcy powinny być audycje informacyjne i publicystyczne oraz kreujące 
i rejestrujące zjawiska z obszaru kultury, funkcje rozrywkowe zaś – jedynie uzu-
pełniać i urozmaicać ofertę. 

Celem niniejszego artykułu będzie próba charakterystyki tych elementów 
programu TVP SA, które można powiązać z misją nadawcy publicznego. Cha-
rakterystyka ta z powodu ograniczonych ram niniejszej publikacji pomija pro-
gramy informacyjno-publicystyczne2 oraz analizę tzw. fabuły, czyli emitowanych 
fi lmów fabularnych i seriali.

Bodaj najlepiej sposób realizowania misji nadawcy publicznego obrazuje 
statystyczna analiza zawartości jego programów. Nie dysponujemy jednolitymi 

2 Szerzej o tych elementach programu pisałem w: Telewizja Polska SA a polityka, Naukowy 
Przegląd Dziennikarski 2012, nr 3, s. 46–63.



463MISJA CZY KOMERCJA – EWOLUCJA PROGRAMU TELEWIZJI POLSKIEJ SA

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

obliczeniami, jednak dane zawarte w poniższych tabelach, dotyczące początko-
wo całości programu, a następnie oddzielnie programów pierwszego i drugiego, 
w miarę precyzyjnie obrazują zachodzącą ewolucję. 

Tabela 2. Struktura gatunkowa programu TVP SA w latach 1997 i 2005

Rodzaj programu Dane roczne (w %)
1997 2005

Film i serial 37 41,2
Publicystyka 14 9,8
Informacja 9 7,0
Edukacja 9 3,9
Rozrywka 13 4,4
Teatr 2 0,5
Sport 5 4,1
Film dokumentalny – 7,6

Źródło: Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa 1998 i 2006.

Tabela 3. Struktura gatunkowa programu TVP 1 w latach 1995–2012 

Rodzaj programu
Dane roczne (w %)

1995 2001 2005 2010 2012
Informacja 6,5 7,6 7,5 6,6 5,3
Publicystyka 18,2 16,3 14,1 9,9 4,5
Edukacja i poradnictwo 13,6 6,0 4,6 1,9 3,6
Widowiska teatralne 1,6 0,9 0,9* 0,7 0,6
Film fabularny 25,3 36,0 40,2 43,7 41,6
Film dokumentalny 10,1 8,0 6,4 4,2 7,5
Rozrywka 12,4 7,4 5,5 3,4 6,7
Religia 1,5 1,8 3,1 1,9 1,7
Sport 2,5 4,8 4,9 5,1 6,2
Muzyka 1,5 0,2 – 1,5 –
Autopromocja 3,3 4,2 2,7 3,0 2,5
Płatne elementy programu 3,5 6,9 10,1 18,2 18,0

* Teatr i muzyka poważna łącznie. 

Źródło: Radio i Telewizja w Polsce. Raport o stanie rynku w chwili przystępowania do Unii Europej-
skiej; Sprawozdania Zarządu z wykorzystania… z lat 2007–2013.



464 TOMASZ MIELCZAREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

Tabela 4. Struktura gatunkowa programu TVP 2 w latach 1995–2012

Rodzaj programu
Dane roczne (w %)

1995 2001 2005 2010 2012
Informacja 13,3 10,8 6,5 3,0 2,6
Publicystyka 10,9 7,2 5,3 6,0 5,3
Edukacja i poradnictwo 3,4 2,3 8,7 5,0 2,5
Widowiska teatralne 2,5 0,8 1,2  –  –
Film fabularny 22,9 41,0 42,3 42,0 42,8
Film dokumentalny 11,9 8,2 9,0 7,0 7,0
Rozrywka 19,6 15,2 11,3 11,0 17,3
Religia 0,4 0,6 0,8 1,0 0,2
Sport 7,2 4,0 3,3 3,0 3,5
Muzyka 3,5 1,1 – 3,0 0,1
Autopromocja 3,1 4,0 2,8 3,0 0,2
Płatne elementy programu 1,3 5,0 8,8 16,0 16,4

* Teatr i muzyka poważana łącznie. 
Źródło: por. tab. 3.

Ciekawym uzupełnieniem informacji zebranych przez TVP SA wydają się 
badania Bartłomieja Biskupa3. Co prawda obejmują one dane tylko z jednego 
tygodnia (od 30 listopada do 6 grudnia 2012 r.), potwierdzają jednak statystyczną 
tendencję wynikającą z ofi cjalnych informacji.

Tabela 5. Funkcje programów emitowanych na antenach TVP SA

Program/funkcja Informacyjna Rozrywkowa Edukacyjna 
TVP1 30,97% 50,95% 18,28% 
TVP2 20,44% 65,75% 13,81% 
TVP Info 86,67% 0,00% 13,33 %

Źródło: por. przypis 3.

Z tabel 3 i 4 wynika, że zawartość dwóch programów ogólnopolskich nadaw-
cy publicznego zdominowały fi lmy i seriale. W 1995 roku te pozycje programowe 
stanowiły 30 procent czasu emisji, a w 2005 roku przekroczyły 42 procent i wiel-
kość ta utrzymywała się do 2012 roku. Choć ustawodawca oczekuje od telewizji 

3 B. B i skup : Pluralizm typów i rodzajów mediów, [w:] Pluralizm w polskich mediach elek-
tronicznych, opracowanie dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przygotował zespół Centrum 
Badań Marketingowych INDICATOR pod kierownictwem prof. dr. hab. Jana Garlickiego, Warszawa, 
17 grudnia 2012 roku, s. 29.

*



465MISJA CZY KOMERCJA – EWOLUCJA PROGRAMU TELEWIZJI POLSKIEJ SA

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

publicznej realizowania funkcji informacyjnych i publicystycznych, udział tych 
audycji, mimo że nadal istotny, sukcesywnie maleje. W 1995 roku stanowiły one 
23 procent czasu emisji, a w 2005 roku – ok. 17 procent. W 2012 roku w progra-
mie pierwszym pozycje te zajmowały ok. 10 procent czasu emisji, a w programie 
drugim – 8 procent. Pozostałe elementy programowe, które także realizują misję 
nadawcy publicznego, takie jak: edukacja i poradnictwo, teatr, fi lm dokumental-
ny, muzyka, religia, przez dwadzieścia lat istnienia TVP SA w zasadzie zajmowa-
ły podobną część programu. Wypada jednak zauważyć, że w tej grupie dominują 
fi lmy dokumentalne, a inne wymienione formy pod względem statystycznym wy-
stępowały symbolicznie. 

W pewnym sensie zubożenie gatunkowe programu tłumaczy inny statystycz-
nie ważny wskaźnik, jakim są jego płatne elementy. Publiczna Jedynka w 1995 
roku sprzedawała zaledwie 3,5 procent swego czasu antenowego, a w 2012 roku 
było to (łącznie z autopromocją) już 20,5 procent. W wypadku Dwójki było to 
odpowiednio: 1,3 procent i 16,6 procent.

Jak już wspomniano, jednym z podstawowych zadań nadawcy publiczne-
go jest kreowanie i upowszechnianie zjawisk z zakresu kultury. Choć TVP SA 
nie uchyla się od tego obowiązku, analiza zawartości jej programu wykazuje, 
że znacznie częściej od kulturalnych emitowano audycje rozrywkowe. Ta sta-
tystyczna tendencja uwidoczniła się zwłaszcza w programie drugim, w którym 
audycje rozrywkowe – widowiska estradowe, teleturnieje i talk-show były wyjąt-
kowo liczne. 

W początkach lat 90. XX w. symbolem programów rozrywkowych emitowa-
nych przez publicznego nadawcę było „Polskie zoo” Marcina Wolskiego. Był 
to teatrzyk kukiełkowy, w którym pod postaciami zwierząt pojawiali się znani 
politycy. Choć inscenizacja ta była elementem walki politycznej, cieszyła się 
ogromną popularnością chociażby i dlatego, że na zmonopolizowanym rynku nie 
miała żadnej konkurencji. W zbliżonej, choć zdecydowanie mniej udanej poetyce 
utrzymane były inscenizacje tego samego autora „Akropoland” i „Satirical Fic-
tion” cieszące się jednak znacznie mniejszą popularnością. Sukcesywnie malało 
też zainteresowanie (adresowanymi do inteligencji) „Kabaretem” Olgi Lipińskiej 
(zdjęty z anteny w 2002 r.) i satyrycznym „Dziennikiem Telewizyjnym” Jacka 
Fedorowicza. Uznania widzów nie zyskał ponadto realizowany w popularnej sa-
tyrycznej formule program Tadeusza Rosa pt. „Zulu Gula”. 

W lutym 1992 roku TVP SA transmitowała zorganizowaną w Sali Kongreso-
wej „Galę piosenki chodnikowej”, co mogło sygnalizować odwrót publicznego 
nadawcy od wzorców zaliczanych do kanonu kultury wysokiej. Mimo pewnych 
obaw disco polo nie zadomowiło się na antenie TVP SA, chociażby dlatego, że 
popularyzacją tej muzyki zajął się pierwszy polski komercyjny nadawca – Polsat. 

Nadawca publiczny nadal realizował swą misję poprzez takie audycje, jak 
folkowe „Swojskie klimaty” Jana Pospieszalskiego, czy emitowane w połowie 



466 TOMASZ MIELCZAREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

lat 90. audycje propagujące muzykę alternatywną – „Czad komando” i „Drgawy”4. 
Audycje te nie cieszyły się jednak zbyt dużą popularnością, dlatego też TVP SA, 
choć nie sięgnęła ponownie po disco polo, to jednak zaczęła się specjalizować 
w dostarczaniu widzom kultury popularnej w nieco innej postaci.

Znaczny wpływ na tę część produkcji telewizji publicznej miała dyrektor 
drugiego programu TVP SA Nina Terentiew. Jej koncepcja rozrywki wzbudzała 
dość duże kontrowersje, a krytycy zarzucali programowi drugiemu lansowanie 
kiczu5. Ujmując rzecz w pewnym uproszczeniu, można stwierdzić, że pod kie-
rownictwem Terentiew program drugi zaczął emitować różnego rodzaju „bie-
siady” – programy estradowe, których pretekstem była np. prezentacja folkloru 
góralskiego, śląskiego lub kaszubskiego, a de facto było to doskonałe forum do 
nieustannego przypominania nadmiernie eksploatowanych wykonawców muzyki 
pop. W działaniach tych wspierał szefową drugiego programu odpowiadający za 
treści muzyczne TVP SA Marek Sierocki, który np. był patronem programu „Tour 
de Maryla”.

Terentiew zarzucano także popularyzację kontrowersyjnego piosenkarza Mi-
chała Wiśniewskiego oraz niezbyt wysublimowanego satyryka Marcina Dańca. 
Dyrektor programu drugiego odpierała te zarzuty, stwierdzając, że popularyzo-
wanie tzw. kultury wysokiej musi iść w parze z prezentacją kultury popularnej. 
Wbrew pozorom polska inteligencja jest nieliczna, dlatego też TVP SA nie może 
się ograniczać jedynie do tego niewielkiego audytorium6. 

Niezależnie od tego, czy krytyka modelu rozrywki lansowanego przez pro-
gram drugi była słuszna, trzeba stwierdzić, że po przejściu Niny Terentiew do 
Polsatu liczbę widowisk estradowych i festiwali prezentowanych w TVP SA 
znacznie ograniczono. 

Ich miejsce zaczęły zajmować programy kabaretowe, w których występowa-
li aktorzy lub wykonawcy zdobywający estradowe szlify w środowisku studen-
ckim, z biegiem czasu zyskując ogromną telewizyjną popularność7. Swoistym 
fenomenem okazała się grupa aktorska nie do końca słusznie określana mianem 
kabaretu „Mumio”, która nie tylko prezentowała w TVP SA swą estradową twór-
czość, ale też zrealizowała ok. 150 reklam dotyczących operatora telefonii ko-
mórkowej Plus8.

4 Szerzej na ten temat M. Pęczak : Wiejskie klimaty, Polityka 2008, nr 1.
5 Zob. m.in. M. Czuba j , M. Pęczak : Łzy Ich Trojga, Polityka 2001, nr 31; M. Szczyg ie ł : 

Zbite lustro, Polityka 2001, nr 33.
6 N. Teren t i ew, W. Mazurk iewicz : Żyj i pozwól żyć, Polityka 2001, nr 42, oraz To widz 

wybiera. Z Niną Terentiew, dyrektorem II programu TVP rozmawia Zdzisław Pietrasik, Polityka 
2002, nr 37.

7 Niektóre programy kabaretowe emitowane w TVP 2 odnotowały oglądalność od 20 do 30 pro-
cent, co oznaczało, że przed telewizorami zasiadało od 3,5 do 4,3 mln osób.

8 Szerzej o tym A. Kozak : Od Kabaretu Starszych Panów do Kabaretu Olgi Lipińskiej, 
[w:] W. Godz ic  (red.): 30 najważniejszych programów TV w Polsce, Warszawa 2005, s. 109, oraz 
V. Makarenko : Koniec wielkiej wyprz, Gazeta Wyborcza, 15.10.2012.



467MISJA CZY KOMERCJA – EWOLUCJA PROGRAMU TELEWIZJI POLSKIEJ SA

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

W miarę oryginalny, cieszący się powodzeniem, a zarazem w formalny sposób 
odpowiadający misji nadawcy publicznego okazał się emitowany przez Dwójkę 
program „Europa da się lubić”. Program ten nadawany był w latach 2003–2008. 
Niektóre odcinki miały 5-milionową widownię, a średnio przed telewizorami za-
siadało 2,7 mln osób. Gośćmi Moniki Richardson byli spolonizowani cudzoziem-
cy (m.in. Steffen Möller, Paolo Cozza, Conrado Moreno), którzy m.in. opowiada-
li o kulturze swych krajów i stereotypie Polaków upowszechnionym w Europie.

W 2005 roku w TVN pojawił się opracowany na podstawie programu BBC 
„Taniec z gwiazdami”. Telewizja publiczna odpowiedziała niezbyt udaną „Prze-
bojową nocą” z Nataszą Urbańską w roli głównej, a następnie „Gwiazdami tań-
czącymi na lodzie”. Ten drugi program oglądało 4,5 mln widzów. Zapamięta-
no go jednak nie z tanecznych akrobacji, ale z wymiany zdań pomiędzy jurorką 
Dodą (Dorotą Rabczewską), a jednym z uczestników – Przemysławem Saletą. 
Saleta, ciągnij fl eta – wypaliła w jednym z odcinków piosenkarka. Doda, zrób mi 
loda – odpowiedział były kick bokser. W trzeciej edycji z 2008 roku doszło do 
kolejnej, utrzymanej na podobnym poziomie wymiany zdań pomiędzy Dodą, Ju-
styną Steczkowską i Jolantą Rutowicz9. Tym razem przeciwko emitowaniu takich 
treści w publicznej telewizji zaprotestował Rzecznik Praw Obywatelskich i Rada 
Programowa TVP SA10. „Gwiazdy tańczą na lodzie” usunięto z anteny, jednak 
nie dlatego, że program był sprzeczny z misją TVP SA, ale z powodu malejącej 
oglądalności i niskich wpływów reklamowych. Decyzję przyspieszył wyrok Sądu 
Okręgowego w Warszawie, który zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji zakazał 
dzielenia dwugodzinnego programu na części w celu emitowania reklam11.

Jego miejsce na krótko zajął oglądany przez ok. 2 mln osób „Fort Boyard”, 
a w 2010 roku pojawił się inny program, który można zakwalifi kować do gatunku 
talent show, zatytułowany „Śpiewaj i walcz”. Celem tego programu było nie tyl-
ko dostarczenie rozrywki masowej publiczności, ale też wyszukanie odpowied-
nich kandydatów na jeden z wieczorów festiwalu opolskiego – koncert debiutów.

W 2011 roku w drugim programie nadawcy publicznego pojawił się inny pro-
gram tego typu, wzorowany na holenderskim formacie, pt. „The Voice of Po-
land”. W zależności od odcinka oglądany był przez 1,5–2,5 mln osób. Zapamię-
tano go jednak nie ze względu na utalentowanych debiutantów, ale jurora Adama 
Darskiego, któremu środowiska prawicowe zarzucały szerzenie satanizmu i od-
mawiały prawa występowania w publicznej telewizji. „The Voice of Poland” po-
wrócił na antenę w 2013 roku.

9 Szerzej o tej postaci A. Zuchora : Jola Rutowicz – dziewczyna z różowym jednorożcem, 
Magazyn Dziennika, 4–5.10. 2008.

10 Szerzej na ten temat: E. Gie tka , W. Winn icka : Śpiewające telewizory, Polityka 2007, 
nr 39; M. Pęczak : Dodomowa, Polityka 2008, nr 43; A. Kubl ik : Kochanowski do TVP o Dodzie 
i Wałęsie, Gazeta Wyborcza, 17.10.2008; t aż : Rada programowa TVP o Lechu Wałęsie i Dodzie, 
Gazeta Wyborcza, 23.10.2008; A. Na lewajk , B. Sowa: Są wyzwiska, jest oglądalność, Magazyn 
Dziennika, 31.10.–2.11.2008.

11 B. Sowa: Gwiazdorski show już nie dla TVP, Dziennik. Polska – Europa – Świat, 19.12.2008.



468 TOMASZ MIELCZAREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

Można zatem stwierdzić, że audycje rozrywkowe emitowane przez TVP SA 
stopniowo traciły swe edukacyjne i kulturotwórcze właściwości, upodabniając się 
do produkcji nadawców komercyjnych. Bardziej złożone i wyrafi nowane formy, 
jak chociażby kabarety obsadzane znakomitościami polskich scen teatralnych, już 
od wielu lat są zjawiskiem historycznym. Wyparły je bardziej popularne formy 
estradowe, o których doborze decydowała przede wszystkim wysoka oglądal-
ność, a nie jakość artystyczna. 

W podobny sposób ewoluowały inne gatunki zaliczane do audycji rozrywko-
wych. Jednym z nich były teleturnieje w połowie lat 90. XX w. realizowane nawet 
przez redakcję katolicką („Ludzki świat”). Największy i chyba niepowtarzalny 
sukces odniósł teleturniej „Koło fortuny” emitowany w 1992 roku – oglądalność 
jego pierwszych odcinków oscylowała wokół 70 procent. Był to program licen-
cjonowany i od momentu jego emisji w zasadzie niemal wszystkie teleturnieje 
prezentowane w polskich telewizjach odwołują się do zagranicznych koncepcji 
programowych. 

W połowie lat 90. XX w. przeciętnie tygodniowo emitowano w TVP SA około 
dwudziestu teleturniejów. Ich oglądalność wahała się od 6 do 18 procent12. Z bie-
giem lat liczba teleturniejów, zwłaszcza niemających na celu sprawdzania wiedzy 
lub umiejętności ich uczestników, była sukcesywnie ograniczana. Na przykład 
w 2006 roku w programie tygodniowym było 6 takich pozycji – m.in. „Burza 
mózgów”, „Oto jest pytanie” i „Szansa na sukces”. Po 2010 roku telewizja pub-
liczna pozostawiła tylko trzy długowieczne produkcje: „Jeden z dziesięciu” (pro-
gram prowadzony przez Tadeusza Sznuka w TVP 2), „Jaka to melodia” (Robert 
Janowski, TVP 1) i „Familiada” (Karol Strasburger, TVP 2). W marcu 2011 roku 
wprowadzono do TVP 2 program pt. „Postaw na milion” – emitowany w soboty 
(„Familiada” – w niedzielę). W 2013 roku audycje Sznuka pokazywano od ponie-
działku do piątku, a Janowskiego przez cały tydzień, w niektóre dni łącznie z po-
wtórkami nawet czterokrotnie. Oglądalność wymienionych programów wynosiła 
od 9 do 13 procent, tj. interesowało się nimi od 1 do 2 mln osób.

Ewolucję tego gatunku można zauważyć, porównując „Wielką grę” i „Fami-
liadę”. Wiedzę encyklopedyczną zastępowała wiedza potoczna, a nawet wyniki 
sondaży opinii publicznej. Można ponadto zauważyć, że preferowany przed 1989 
rokiem model sukcesu grupowego („Turniej miast”) zastępował sukces rodzinny 
i indywidualny13. W teleturniejach zacierały się różnice międzygatunkowe, cze-
go dowodzą chociażby teleturnieje muzyczne („Jaka to melodia”, „Śpiewające 
fortepiany”), gdzie rozrywka i zabawa okazywały się równie ważne jak wiedza 
biorących w nich udział zawodników.

12 Dane OBOP cyt. za: Magazyn Gazety Wyborczej, 25.04.1997, i Gazeta Wyborcza, 14.04.1998.
13 Szerzej o motywacjach udziału w teleturnieju w: A. Maje r : Od Wielkiej gry do Milionerów, 

czyli triumf konsumpcjonizmu, [w:] W. Godz ic  (red.): 30 najważniejszych programów…, jw., 
s. 259–264, oraz M. S tęp ień : Wielka gra ciągle trwa, Gazeta Wyborcza, 21.05.2012.



469MISJA CZY KOMERCJA – EWOLUCJA PROGRAMU TELEWIZJI POLSKIEJ SA

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

Kolejnym gatunkiem rozrywkowym, lecz zapewne trafniej – gatunkiem po-
granicza lub hybrydowym, preferowanym przez TVP SA był talk-show14. Progra-
my tego typu, zarówno w telewizji polskiej, jak i za granicą, cieszyły się dużym 
zainteresowaniem publiczności, a niekiedy decydowały o powodzeniu całego ka-
nału telewizyjnego. Za pierwowzór polskich programów typu talk-show uznaje 
się m.in. „Teleecho” Ireny Dziedzic oraz „Kariery bariery”. W początkach lat 90. 
największą popularnością cieszyły się: „Wieczór z Alicją”, „MdM” i „Godzina 
szczerości”. Niedzielny „Wieczór z Alicją” nadawany przez I program TVP – jak 
dowodziły tego badania OBOP – oglądało 11–13 procent Polaków, 80 procent 
z nich oceniało program bardzo dobrze. MdM, czyli „Mann do Materny, Materna 
do Manna” oglądało 25–28 procent widzów, a bardzo podobał się on 60 procen-
tom. „Godzina szczerości” miała kilkuprocentową widownię. Najwyżej oceniany 
był jednak talk-show emitowany nie przez telewizję publiczną, ale Polsat – „Na 
każdy temat” Andrzeja Woyciechowskiego, a następnie Mariusza Szczygła, gro-
madzący początkowo przed telewizorami 27 procent widzów, którzy w większo-
ści wypadków wystawiali mu bardzo dobre oceny. Popularność tego programu 
wynikała przede wszystkim z faktu, że prezentowano w nim ekscentryków lub 
osoby przełamujące kulturowe lub obyczajowe tabu. 

Tabela 6. Najchętniej oglądane talk-show w 2002 roku

Program
Widownia (%)

Styczeń Październik
„Bezludna wyspa” (TVP 2) 11,5 7,8
„Zerwane więzi” (Polsat) 11,8 –
„Wieczór z Jagielskim” (TVP 2) 8,0 5,9
„Herbatka u Tadka” (TVP 2) – 5,7
„Kuba Wojewódzki” (Polsat) – 4,8
„Między nami” (TVP 1) – 3,8
„Rozmowy w toku” (TVN) 6,6 3,7
„Między nami” (TVP 1) 5,3 –
„Na każdy temat” (Polsat) 4,6 –
„Przyjaciele” (TVP 1) 3,3 –
„Zwyczajni niezwyczajni” (TVP 1) – 3,2
„Smak ciemności” (TVP 2) – 3,1

Źródło: TNS OBOP, cyt. za: Polityka 2002, nr 8 i 45.

14 Szerzej o tym gatunku telewizyjnym w: A. Kozak : Talk-show w telewizji polskiej. Dialog 
w toku, Zeszyty Prasoznawcze 2004, nr 1–2, s. 113–126.



470 TOMASZ MIELCZAREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

Do innych, nie zawsze udanych, programów zaliczanych do gatunku talk-
-show należały emitowane przez TVP „Pytania do siebie” znanego aktora Woj-
ciecha Pszoniaka i „Po co nam…?” reżysera Andrzeja Żuławskiego. W 1997 roku 
największą popularnością (10–16 procent oglądalności) cieszył się „Tok-szok” 
Jacka Żakowskiego i Piotra Najsztuba oraz „Zwyczajni niezwyczajni” Magdy 
Olszewskiej.

W kolejnych latach popularność talk-show sukcesywnie malała, ale jednak na 
początku XXI w. to właśnie TVP była niekwestionowanym liderem w produk-
cji tego typu programów. Przykładowe dane dotyczące oglądalności talk-show 
w 2002 roku prezentuje tabela 6.

Dziesięć lat później interesujący nas gatunek reprezentowały w TVP SA jedy-
nie dwie pozycje, których bez wątpienia nie można już było zaliczyć do sfery roz-
rywki. Były to emitowane w drugim programie TVP: poniedziałkowy program 
„Tomasz Lis na żywo” i niedzielne „Rozmowy poszczególne”. Pierwszy z tych 
programów miał charakter publicystyczny, w drugim zaś o kwestiach społecz-
nych i artystycznych rozmawiali wybitni polscy twórcy fi lmowi.

Kulturalna misja TVP SA była kojarzona przede wszystkim z Teatrem Tele-
wizji. Teatr ten, podobnie jak w innych telewizjach europejskich, pojawił się na 
ekranach polskich telewizorów już w połowie lat 50. XX wieku. Bardzo szybko 
zyskał wysoką rangę artystyczną, stając się – zwłaszcza w epoce PRL-u – symbo-
lem kultury wysokiego lotu15. Przypomnijmy, że jeszcze w 1994 roku dla Teatru 
Telewizji wyprodukowano około pięćdziesiąt premierowych spektakli. Wysiłek 
ten, oszacowany na około 25 milionów ówczesnych złotych, w całości emitowa-
nego programu nie był bardzo widoczny – we wrześniu 1994 roku spektakle Teatru 
Telewizji stanowiły zaledwie jeden procent czasu emisji16, a w następnych latach 
odsetek ten był jeszcze niższy. Na początku 1996 roku podjęto decyzję o zredu-
kowaniu budżetu Teatru Telewizji o 35 procent. Choć jego dyrektor Jerzy Koenig 
uspokajał, że ma przygotowane spektakle na ponad rok emisji, było oczywiste, 
że decyzja ta może zaważyć na poziomie i liczbie przedstawień wystawianych na 
tej największej narodowej scenie17. W 1997 roku rozważano nawet przeniesienie 
teatru do II programu, jednak zdecydowane protesty środowisk twórczych zablo-
kowały tę decyzję18. Mimo to spektakle teatralne emitowano o coraz późniejszej 
porze, limitując ich czas i obcinając koszty. Choć w 2004 roku zaniechano tej 
praktyki, liczbę premier ograniczono do dwunastu rocznie.

Zabiegi te tłumaczono spadkiem zainteresowania teatrem. W latach 1980–1990 
miał on 30 procent, a niekiedy nawet 40 procent widowni. W 1991 roku spektakle 

15 Szerzej na ten temat zob. G. S tachówna : Teatr Telewizji – na gruzach imperium, 
[w:] W. Godz ic  (red.): 30 najważniejszych programów…, jw., s. 198–202.

16 Telewizja Polska SA po roku przekształceń, Warszawa, styczeń 1995, s. 1 (raport wewnętrzny 
TVP SA – na prawach maszynopisu).

17 Niedobrze być niezależnym producentem, Życie Warszawy, 7.03.1996.
18 Zob. m.in. Rozstanie z Kobrą. Rozmowa z Jerzym Koenigiem, szefem Teatru TV, Niedziela 

(dodatek Życia Warszawy), 1–2.02.1997, oraz A. Kubl ik , M. Wo łkowycka : Największy teatr na 
świecie, Gazeta Wyborcza, 3.03.1998.



471MISJA CZY KOMERCJA – EWOLUCJA PROGRAMU TELEWIZJI POLSKIEJ SA

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

oglądało 28 procent, a w 1992 roku – 22 procent widowni. W 1993 i 1994 roku 
wskaźnik ten wynosił około 14 procent, a w 1998 roku już tylko 4,3 procent. Po 
2000 roku rzadko który spektakl mógł się poszczycić pięcioprocentową widow-
nią. Jeszcze gorzej w owym czasie prezentowały się wyniki Teatru dla Dzieci 
(2 procent), natomiast w 1998 roku odnotowano kilka Teatrów Dwójki, które mia-
ły statystyczny wskaźnik oglądalności wynoszący zero procent19.

Przejęcie telewizji publicznej przez publicystów związanych z prawą stroną 
polskiej sceny politycznej zaowocowało powołaniem „Sceny Faktu”. Tylko do 
połowy 2009 roku scena ta przygotowała ponad 20 spektakli. Jak się wydaje, 
podstawową intencją twórców tego przedsięwzięcia było realizowanie funkcji 
edukacyjnych, a nie artystycznych. „Scena Faktu” dość schematycznie przed-
stawiła bohaterów opozycji z lat 1944–1989. Szczególnym zainteresowaniem jej 
twórców cieszył się okres stalinizmu, choć przywoływano też bohaterów tzw. 
afery mięsnej z lat 60., czy ofi ary stanu wojennego. Miejsce teatrologów odpo-
wiadających za dobór repertuaru, a niekiedy poprzedzających spektakle słowem 
wstępnym, zajęli historycy z IPN. Teatr Telewizji przestał zaznajamiać widzów 
z najważniejszymi polskimi debiutami czy chociażby z najnowszymi i uznanymi 
światowymi wydarzeniami teatralnymi20.

Wraz ze zmianą władz TVP SA wpływ na Teatr Telewizji uzyskali dziennika-
rze i producenci o mniej radykalnych poglądach, w teatrze dostrzegający przede 
wszystkim instrument kształtowania gustów kulturalnych, a nie politycznych. Nie 
oznaczało to jednak zdecydowanej poprawy sytuacji Teatru Telewizji. W drugiej 
połowie pierwszej dekady XXI w. ponownie uwidoczniła się tendencja do ogra-
niczania obecności Teatru Telewizji na antenach nadawcy publicznego. W latach 
2006–2009 emitowano jeszcze w programie pierwszym, drugim, TVP Polonia 
i TVP Kultura od 130 do 150 spektakli teatralnych rocznie, lecz sukcesywnie ma-
lała liczba premier (z 30 do 17). W kolejnych trzech latach liczba spektakli spadła 
do 50–60, a premier do 15.

Świetność Teatru Telewizji miała przywrócić przeniesiona z warszawskiego 
teatru Polonia sztuka „Boska” (październik 2011 r.), grana na żywo przez takie 
znakomitości polskiej sceny, jak Krystyna Janda, Maciej Stuhr i Wiktor Zborow-
ski. Dzięki ogromnej promocji sztukę tę obejrzało – wg OBOP – 2,7 mln widzów, 
a wg AGB Nielsen 1,4 mln21. Przeniesione z Teatru Narodowego „Trzy siostry” 
(wrzesień 2012 r.) miały już jednak oglądalność wynoszącą 0,7 mln. Co ciekawe, 
z nieco większym zainteresowaniem widzów spotkały się spektakle powtórkowe. 
W sumie jednak Teatr Telewizji nie cieszył się zbyt wielkim zainteresowaniem 
publiczności.

Innym symbolem kultury w telewizji publicznej był magazyn „Pegaz” mają-
cy, podobnie jak Teatr Telewizji, bogate tradycje, ugruntowane jeszcze w epoce 

19 Dane za: Rzeczpospolita, 25.06.1998.
20 Szerzej na ten temat m.in. w: A. Kyz io ł : Golgotyzm, Polityka, 4.07.2009.
21 K. Baranowska : Ilu widzów uwiodła „Boska”, Rzeczpospolita, 27.10.2011.



472 TOMASZ MIELCZAREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

PRL. W nowych warunkach on także nie zyskiwał przychylności telewizyjnych 
decydentów. Spychany na późne godziny nocne odnotowywał oglądalność rzędu 
0,4–0,7 procent. Zapewne istotną tego przyczyną były nieustanne zmiany for-
muły i prowadzących – od krytyka fi lmowego Janusza Wróblewskiego do pre-
zentującego awangardową ekspresję Marcina Świetlickiego. Negatywne emocje 
wzbudziła kolejna prowadząca – Kazimiera Szczuka, kiedy podczas rozmowy 
z Manuelą Gretkowską obie panie zaczęły używać wyjątkowo wulgarnego słow-
nictwa22. Podziękowano jej za współpracę, a ostatnim prowadzącym Pegaz zo-
stał stateczny galicyjski publicysta Leszek Mazan. Trudno się zatem dziwić, że 
w 2005 roku Pegaz zniknął z publicznej telewizji, a jego miejsce zajęły krótkie in-
formatory kulturalne, takie jak adresowany do młodzieży „Parapet” (2,3 procent 
oglądalności), „Kulturalny informator subiektywny”, „Po godzinach”, „Kultura” 
i „Tele-nowela”. Uzupełniały one istniejącą już, równie rzadko oglądaną, ofertę 
programów kulturalnych publicznego nadawcy („Ogród sztuki”, „Ciekawe książ-
ki”, „Lubię czytać”). W 2006 roku pojawiły się m.in. „Neo-Kinematograf” i „Stół 
z powyłamywanymi nogami” notujące 1–2 procent oglądalności. Z nieco więk-
szym zainteresowaniem widzów spotykały się natomiast programy muzyczne. 
Oprócz wspominanych już przy innej okazji „Śpiewających fortepianów” i „Jaka 
to melodia”, do tej grupy należały: „Szansa na sukces”, „Wideoteka dorosłego 
człowieka (zlikwidowane w 2006 roku) i „Łosskot”. Zaledwie jeden program – 
„Co tu jest grane” – popularyzował muzykę klasyczną, inny zaś („Wokół wielkiej 
sceny”) informował o operze i balecie. Wraz z uruchomieniem kulturalnego ka-
nału tematycznego programy te zaczęły stopniowo znikać z anten uniwersalnych.

Odpowiedzią na kłopoty związane z rejestrowaniem i udostępnianiem tre-
ści kulturalnych stał się kanał tematyczny. Warto przy tej okazji wspomnieć, że 
uruchomienie kanałów tematycznych (sportowego, informacyjnego i muzycz-
nego) telewizja publiczna rozważała już w 1997 roku. Programy zamierzano 
rozprowadzać w sieciach telewizji kablowych, wykorzystując techniki cyfrowe. 
19 kwietnia 1997 roku uruchomiono pierwszy kanał – „Tylko Muzyka”. Pro-
gram emitowano 18 godzin dziennie, w 51 procentach składał się z pozycji po-
święconych polskiej twórczości muzycznej, oglądało go przeciętnie 1000 osób.
15 lutego 1998 roku zaprzestano nadawania, jako ofi cjalny powód likwidacji ka-
nału podano nikłe zainteresowanie reklamodawców oraz brak stosownych regu-
lacji prawnych dotyczących funkcjonowania kanałów cyfrowych.

Do koncepcji kanałów tematycznych powrócono kilka lat później. Przygo-
towania do emitowania TVP Kultura trwały kilkanaście miesięcy. Ostatecznie 
program ten uruchomiono 24 kwietnia 2005 roku. Pierwotnie – do 2006 roku 
kierował nim reżyser Teatru Telewizji Jacek Weksler, a następnie poeta – Krzysz-
tof Koehler. Program wypełniały powtórki najlepszych premier zaprezentowa-
nych w pierwszym i drugim programie TVP, pasmo tematyczne w każdym dniu 

22 Zapis tej rozmowy w: M. Czuba j : Pegaz, czyli kultura, [w:] W. Godz ic  (red.): 30 najważ-
niejszych programów…, s. 134.



473MISJA CZY KOMERCJA – EWOLUCJA PROGRAMU TELEWIZJI POLSKIEJ SA

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

tygodnia prezentujące inny obszar sztuki oraz pasmo nocne zarezerwowane dla 
sztuki eksperymentalnej. Istotnym elementem programowym tego kanału był Te-
atr Telewizji. W latach 2006–2012 zaproponowano widzom prawie 50 spektakli 
zarejestrowanych w teatrach bądź z nich transmitowanych. 

W związku z brakiem stosownych umów z operatorami sieci kablowych i plat-
form cyfrowych w pierwszych tygodniach funkcjonowania TVP Kultura oglądało 
zaledwie 1–2 tysięcy widzów. Z biegiem czasu oglądalność rosła, ale i tak nigdy 
nie przekroczyła 3 procent. Ostatecznie oglądalność kanału ustabilizowała się na 
poziomie 0,2 procent, czyli oglądało go średnio 13,7 tys. osób.

U schyłku 2006 roku uruchomiono kolejne kanały tematyczne publicznego 
nadawcy – TVP Historia (udziały w rynku 0,1%) i TVP Sport (0,2%). W kolej-
nym roku pojawiły się TVP Seriale (0,3%) i TVP Info, a do 2012 roku oferta 
kanałów tematycznych nadawcy publicznego wzrosła do 8 pozycji.

Zgodnie ze wspomnianą już misją nadawcy publicznego TVP SA produko-
wała i emitowała fi lmy dokumentalne. Niektóre z nich realizowali najbardziej 
znani i odnoszący największe sukcesy reżyserzy. Wystarczy wspomnieć, że to 
właśnie dzięki TVP SA zrealizowano fi lm Marcela Łozińskiego „Wszystko może 
się przytrafi ć”23. Ten element oferty programowej uzupełniały reportaże. W pro-
gramie pierwszym emitowano je m.in. w cyklu „Czas na dokument”, a w progra-
mie drugim – „Reporterzy Dwójki” i „Express reporterów”. Widzowie wykazy-
wali zróżnicowane zainteresowanie tą produkcją, a widownia polskich fi lmów 
dokumentalnych i reportaży rzadko kiedy przekraczała 10 procent. Dlatego też 
kierownik Redakcji Filmów Dokumentalnych, a zarazem znany reżyser Andrzej 
Fidyk zainicjował cykl „Miej oczy szeroko otwarte”. Filmy prezentowane w tym 
cyklu, np. „Ballada o lekkim zabarwieniu erotycznym” Ireny i Jerzego Moraw-
skich, miały oglądalność przekraczającą niekiedy 20 procent24.

W początkach drugiej dekady XXI w. wyodrębniono w programie pierwszym 
pasmo pt. „Oglądaj z Andrzejem z Fidykiem” (emisja po 22.00), a w programie 
drugim cykle dokumentalne „Polska bez fi kcji”, „Świat bez tajemnic”, „Czy świat 
oszalał”, „Świat bez fi kcji” (emisja po 23.00). W programie drugim emitowano 
przede wszystkim dokumentalne fi lmy angielskie i francuskie. W 2012 i 2013 
roku TVP nadawała łącznie ok. 100 fi lmów dokumentalnych miesięcznie.

Wyjątkiem w zakresie programów dokumentalnych – i w znacznie większym 
stopniu reporterskich – był program Elżbiety Jaworowicz „Sprawa dla reporte-
ra”. Jego nadawanie rozpoczęto w 1983 roku. Stopniowo tracił dokumentacyjne 
właściwości, przeradzając się w program interwencyjny, w którym dominowały 
emocje, zazwyczaj celowo podsycane przez prowadzącą. Choć „Sprawie dla re-
portera” zarzucano brak obiektywizmu i rozmijanie się z etyką dziennikarską, 
zyskiwał uznanie widzów i notował oglądalność znacznie przekraczającą 10 pro-

23 Film dokumentalny to jest najszlachetniejsza cząstka telewizyjnej produkcji. Rozmowa 
z Tadeuszem Szymą, szefem redakcji fi lmu dokumentalnego PR 1 TVP, Niedziela (dodatek do Życia 
Warszawy), 11–12.11.1995.

24 R. Gluza : Czas Fidyka, Press 2000, nr 9.



474 TOMASZ MIELCZAREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

cent25. Program ten przełamywał gatunki i konwencje, łącząc cechy reportażu 
i talk-show, inspirował inne produkcje jak chociażby emitowane w TVN „Pod 
napięciem”.

Swoistym uzupełnieniem fi lmu dokumentalnego była tzw. telenowela doku-
mentalna. Hybrydę tę wymyślono w Wielkiej Brytanii w połowie lat 90. XX wie-
ku, w pierwszej z nich zaprezentowano londyński szpital dziecięcy. Zazwyczaj 
telenowela dokumentalna, także w polskim wydaniu, prezentowała pewną zbio-
rowość połączoną miejscem zamieszkania lub wspólnym przeżyciem. Moda na 
ten gatunek przeminęła wraz z końcem pierwszej dekady XXI w. W latach 2012–
2013 w pierwszym programie TVP emitowano zaledwie jedną taką produkcję 
zatytułowaną „Prawdziwe życie” – program łączący elementy reportażu, fi lmu 
dokumentalnego, audycji interwencyjnej i edukacyjnej26. Oglądalność niektórych 
telenowel dokumentalnych emitowanych w TVP SA w okresie ich największej 
świetności przedstawia tabela 7.

Tabela 7. Telenowele dokumentalne emitowane w TVP SA w latach 1999–2002

Nazwa programu Rok emisji Miejsce emisji
Widownia

w procentach w milionach
„Pierwszy krzyk” 1999 TVP 1 11,94 4,33
„Nieparzyści” 2000 TVP 1 10,99 3,99
„Przedszkolandia” 2002 TVP 1 10,61 3,86
„Prawdziwe psy” 2002 TVP 1 10,09 3,67
„Zielona karta” 2002 TVP 2 8,82 3,21
„Pamiętnik rodzinny” 2000 TVP 1 8,31 3,02
„Kochaj mnie” 2002 TVP 2 7,98 2,91
„Klinika cudów” 2000 TVP 1 7,54 2,74
„Serce z węgla” 2001 TVP 1 6,84 2,48
„Złote łany” 2001 TVP 1 6,11 2,22

Źródło: TNS OBOP za: Rzeczpospolita, 26.03.2003.

Do mniej spektakularnych sukcesów TVP SA można zaliczyć tworzenie i upo-
wszechnianie programów edukacyjnych. Stanowiły niewielki odsetek czasu emi-
sji, a ich realizacja była odpowiedzią na wymogi Ustawy o radiofonii i telewi-
zji. Programy edukacyjne adresowano głównie do uczniów szkół podstawowych 
i średnich, a ich upowszechnianie było dotowane przez Ministerstwo Edukacji 
Narodowej. Z kolei programy poradnicze i upowszechniające wiedzę były doto-
wane przez Komitet Badań Naukowych i Narodowy Fundusz Zdrowia.

25 A. Kl im: Woman show, Press 2006, nr 3.
26 M. Kol iń ska -Dąbrowska : Ciebie to nie spotka?, Gazeta Telewizyjna, 21.03.2013, s. 5.



475MISJA CZY KOMERCJA – EWOLUCJA PROGRAMU TELEWIZJI POLSKIEJ SA

R
O

ZP
R

AW
Y

 I
 A

RT
Y

K
U
ŁY

Niezbyt wysoki odsetek oferty TVP SA stanowiły programy adresowane do 
dzieci. Zanik tej formy aktywności w programach publicznego nadawcy widać 
było na przykładzie tzw. „Wieczorynek”. Pierwotnie trwały one około pół godzi-
ny. W „Wieczorynkach” emitowano przede wszystkim polskie animacje, takie jak 
np. „Reksio”, „Bolek i Lolek” czy „Miś Uszatek”. Z biegiem lat na antenę zaczęły 
trafi ać produkcje amerykańskie i angielskie, operujące stereotypami kulturowymi 
właściwymi dla kraju producenta i kreujące bohaterów nieznanych polskim dzie-
ciom27. W rezultacie oglądalność „Wieczorynki” spadła do 1,3 mln osób, z czego 
zaledwie 10 procent widowni stanowiły dzieci poniżej 10 roku życia, a 30 pro-
cent widzowie powyżej 60 roku życia. Spowodowało to ograniczenie emisji tych 
programów do zaledwie kilku minut dziennie i rozpoczęcie prac nad powołaniem 
samoistnego kanału ABC (specjalistyczny naziemny kanał cyfrowy TVP SA), 
gdzie zamierzano umieścić polskie animacje przeznaczone dla dzieci28. ABC miał 
konkurować z innymi dwudziestoma podobnymi sobie kanałami tematycznymi.

Dotacje budżetowe – poprzez Ministerstwo Spraw Zagranicznych – kiero-
wano także do Telewizji Polonia. Mniej więcej 30 procent budżetu tego kanału 
stanowiła dotacja MSZ. W 2012 r. było to np. 11,3 mln zł29. Powołana w 1992 
roku Telewizja Polonia miała się początkowo ograniczać do retransmisji audycji 
I i II programu TVP SA. Później jednak uzyskała samodzielność i stała się odręb-
ną jednostką organizacyjną telewizji publicznej. Polonia nadawała osiemnaście 
godzin programu dziennie, z czego pierwotnie około 65 procent, a w 2005 roku 
ponad 80 procent, stanowiły powtórki. Pozostała część programu była oryginalną 
twórczością Polonii, realizowaną samodzielnie bądź w koprodukcji z ośrodkami 
terenowymi. Dominowały programy informacyjne i publicystyczne (ponad 27 
procent czasu emisji), fi lm (26 procent), fi lm dokumentalny i spektakle teatralne 
(15 procent) oraz rozrywka (około 11 procent). 

Techniczny zakres oddziaływania Polonii był stopniowo poszerzany. Pod ko-
niec 1995 roku dzięki satelicie Eutelsat była odbierana praktycznie w całej Eu-
ropie i Izraelu, a od 1997 roku retransmitowano ją także do Ameryki Północ-
nej. W Europie program ten teoretycznie docierał do około 3 milionów widzów, 
a w kraju osiągalny był dla około 32 procent Polaków. W połowie lat 90. XX w. 
notował oglądalność wynoszącą ok. 5 procent, a w 2012 roku – 0,7 procent, czyli 
kontakt z nim miało około 40 tys. widzów.

Nawet wyrywkowy przegląd zawartości programów nadawcy publicznego 
skłania do wniosku, że od wielu już lat stawia się przed nim niewykonalne zada-
nie realizacji misji publicznej przy użyciu środków właściwych nadawcom ko-
mercyjnym. Prowadzi to do tego, że TVP SA koncentruje się przede wszystkim 
na produkcjach zapewniających jej wysoką oglądalność, a zatem zainteresowanie 

27 M. Bogun ia -Borowska : Miś Uszatek kontra Bob Budowniczy, [w:] W. Godz ic  (red.): 
30 najważniejszych programów…, jw., s. 76.

28 S. Kucharsk i : ABC, czyli pożegnanie „Wieczorynki”, Gazeta Wyborcza, 18.02.2013, s. 7.
29 Sprawozdanie Zarządu z wykorzystania przez Telewizję Polską SA wpływów z opłat abona-

mentowych na realizację misji publicznej w 2012 r., Warszawa 2013, s. 15.



476 TOMASZ MIELCZAREK
R

O
ZP

R
AW

Y
 I

 A
RT

Y
K

U
ŁY

reklamodawców. Audycje, w których realizowana jest misja nadawcy publiczne-
go, spychane są poza tzw. prime time lub też trafi ają do kanałów tematycznych. 
Ustępują miejsca banalnym i łatwym w odbiorze audycjom rozrywkowym, te-
lenowelom, serialom itp., którym jedynie przy maksymalnie dobrej woli można 
przypisać pewne elementy misji. Uwarunkowania rynkowe powodują, że walcząc 
o audytorium, polska telewizja publiczna realizuje swe ustawowe zadania w co-
raz mniejszym stopniu30. Broniąc się przed zarzutami zbytniej komercjalizacji, 
kolejni jej prezesi chętnie wymieniają najcenniejsze – misyjne pozycje progra-
mowe i eksponują wysokie koszty ich realizacji. Lektura ich wypowiedzi skła-
nia jednak do wniosku, że nawet oni mają wątpliwości co do słuszności takich 
działań, a szansę odbudowania misyjnych funkcji nadawcy publicznego upatrują 
przede wszystkim w ustawowym zagwarantowaniu środków dla realizacji misji 
publicznej przez TVP SA31.

STRESZCZENIE

Misja czy komercja – ewolucja programu Telewizji Polskiej SA

Celem artykułu jest analiza zadań misyjnych realizowanych przez TVP SA. Autor skłania się 
do wniosku, że od wielu już lat stawia się przed tą telewizją niewykonalne zadanie realizacji 
misji publicznej przy użyciu środków właściwych nadawcom komercyjnym. Prowadzi to do 
tego, że TVP SA koncentruje się przede wszystkim na produkcjach zapewniających wysoką 
oglądalność, a zatem zainteresowanie reklamodawców. Programy, w których realizowana jest 
misja nadawcy publicznego, spychane są poza tzw. prime time lub też trafi ają do kanałów tema-
tycznych. Ustępują miejsca banalnym i łatwym w odbiorze produkcjom, którym jedynie przy 
maksymalnie dobrej woli można przypisać pewne elementy misji. Uwarunkowania rynkowe 
powodują, że walcząc o audytorium, polska telewizja publiczna realizuje swe ustawowe za-
dania w coraz mniejszym stopniu. Nawet kolejni prezesi TVP SA mają jednak wątpliwości co 
do słuszności takich działań, a szansę odbudowania misyjnych funkcji nadawcy publicznego 
upatrują przede wszystkim w ustawowym zagwarantowaniu środków na realizację misji pub-
licznej przez TVP SA.

Słowa kluczowe: Telewizja Polska SA, misja nadawcy publicznego, komercjalizacja 

30 Na problem ten, przede wszystkim z perspektywy ekonomicznej, zwrócił uwagę Witold 
Orłowski. W. Or łowsk i : Publiczne media – a może spróbować inaczej?, Gazeta Wyborcza, 
18.01.2013.

31 Czy TVP przeżyje? Juliusz Braun odpowiada na zarzuty, Magazyn Świąteczny Gazety 
Wyborczej, 20.10.2012; S. Kucharsk i : TVP nie dla Dody. Rozmowa z Juliuszem Braunem, Gazeta 
Wyborcza, 26.02.2013.


