
Z 
H

IS
TO

R
II

 M
ED

IÓ
W

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI 
„ODWILŻY” 1956 ROKU NA ŁAMACH 
GAZETY POZNAŃSKIEJ

PIOTR SWACHA
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Wydział Nauk Społecznych

ABSTRACT

Censorship in Gazeta Poznańska during October ’56 thaw

The purpose of the article is to point out the outlook of Local Censorship Offi ce in Poznań to 
articles about political changes in Poland in 1956, which were published in Gazeta Poznańska. 
The previous research on the attitude of the press and censorship during the “Polish October” 
focused primarily on newspapers which were considered revisionist. Gazeta Poznańska was 
edited by Regional Committee of the Polish United Workers` Party and presented an offi cial 
conservative point of view. The article was based on the documents from State Archive in 
Poznań. The basis of arrangements presented in the article were the result of the analysis of 
source documents created by Local Censorship Offi ce in Poznań. They made it possible to 
create a category of texts which were consistently excluded from publication. This group in-
cluded articles on the increase in wages and focused on the movements of Soviet troops in 
Poland. Censorship also blocked opinions that evaluated the earlier period of the Communist 
Party governments too critically and suggested dissatisfaction with the ongoing changes. The 
activity of censorship in Gazeta Poznańska in the year 1956 also indicates what type and level 
of criticism of the Communist Party at that time was considered to be admissible. The outlook 
of Local Censorship Offi ce in Poznań to Gazeta Poznańska in the period of 1956 changes in 
Poland showed what type and level of criticism was acceptable in the Polish United Workers’ 
Party’s press. 

Key words: censorship, October ’56, newspapers, Poznan

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2014 T. 57, nr 1 (217)

s. 76–93 doi:10.4467/2299-6362PZ.14.005.2140 

www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/

Adres do korespondencji: Wydział Nauk Społecznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego 
w Warszawie, ul. Nowoursynowska 166, budynek 4, 02-787 Warszawa 



77

Z 
H

IS
TO

R
II

 M
ED

IÓ
W

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI „ODWILŻY” 1956 ROKU...

Wprowadzenie

Przedmiotem niniejszego artykułu są działania instytucji cenzury wobec tekstów 
podejmujących tematykę przemian roku 1956 w Polsce, które przygotowywa-
ne były do druku na łamach Gazety Poznańskiej (GP). Problematyka związana 
z „polskim październikiem” była przedmiotem zainteresowania wielu badaczy1. 

Zmiana polityczna, która stopniowo zachodziła w pierwszej połowie lat pięć-
dziesiątych w Polsce, była również podstawą przeobrażeń w istniejącym schema-
cie funkcjonowania prasy. Podobnie jak w przypadku sfery partyjno-państwowej 
również w tym obszarze proces ten miał głębsze korzenie. Pierwsze symptomy 
„odchodzenia od stalinowskiego modelu mediów” były zauważalne pod koniec 
1953 roku. W listopadzie tego roku doszło do walnego zebrania Oddziału War-
szawskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (SDP), podczas którego „po 
raz pierwszy na tym forum mówiono o wewnętrznej cenzurze, o braku szacun-
ku dla indywidualności twórczych dziennikarzy, ośmieszano szablon reporta-
żu produkcyjnego oraz skrytykowano monopol informacyjny Polskiej Agencji 
Prasowej”2. Nowatorski referat wygłosił szef SDP Henryk Korotyński, w którym 
między innymi apelował o „zostawienie dziennikarzom szerokiego marginesu 
samodzielności”3. 

Pewną niezależność w ocenie okresu stalinizmu prasa zyskała jednak dopie-
ro w drugiej połowie 1956 roku. Badacze problematyki funkcjonowania prasy 
w Polsce Ludowej wśród najważniejszych wydarzeń, które stopniowo doprowa-
dziły do tego stanu rzeczy, wymieniają: wystąpienie Bolesława Bieruta na II Zjeź-
dzie PZPR w 1954 roku; przedostanie się do opinii publicznej za pośrednictwem 
audycji Radia Wolna Europa informacji o zbrodniach aparatu bezpieczeństwa; 
opublikowanie w Nowej Kulturze w 1955 roku „Poematu dla dorosłych” Ada-
ma Ważyka, „kwestionującego dokonania szeroko rozumianego budownictwa 
socjalistycznego”4; stopniową ewolucję tygodnika Po Prostu; upublicznienie 
tajnego referatu Nikity Chruszczowa „O kulcie jednostki i jego następstwach”5; 
powrót do Polski Stanisława Mackiewicza – „publicysty znanego z antykomuni-
stycznych poglądów”6; „wydarzenia poznańskie i reakcję na nie Trybuny Ludu, 

1  Np. P. Codogon i : Rok 1956, Warszawa 2006; J. E i s l e r,  R. Kupieck i : Na zakręcie historii 
– rok 1956, Warszawa 1992; P. Machcewicz : Polski rok 1956, Warszawa 1993; P. Machcewicz : 
Czerwiec i październik: ruchy masowe w Polsce w 1956 roku, Dzieje Najnowsze 1992, nr 3,
s. 67–77; Z. Rykowsk i ,  W. W ładyka : Polska próba. Październik ’56, Kraków 1989;
J .  Mac ie jewsk i  i  Z. Tro janowiczowa  (red.): Poznański czerwiec 1956, Poznań 1990;
M. Jab łonowsk i  i  S. S tępka  (red.): Październik 1956 roku. Początek erozji systemu, Pułtusk 
2007.

2  A. Koz ie ł : Polityka prasowa w 1956 roku, [w:] M. Jab łonowsk i ,  S. S tępka  (red.): jw., 
s. 51.

3  R. Hab ie l sk i : Polityczna historia mediów w Polsce w XX wieku, Warszawa 2009, s. 225.
4  Tamże, s. 227.
5  A. Koz ie ł : Polityka prasowa…, jw., s. 54.
6  R. Hab ie l sk i : Polityczna historia…, jw., s. 228.



78 PIOTR SWACHA
Z 

H
IS

TO
R

II
 M

ED
IÓ

W

która w artykule „Wstępne wnioski” zaprzeczyła ofi cjalnej tezie o starannie przy-
gotowanej akcji prowokacyjno-dywersyjnej”, wskazując również na „biurokra-
tyczne wypaczenia władzy” jako „pewną podstawę wystąpień”7. 

Dotychczas opublikowane opracowania i artykuły dotyczące postaw i roli 
mediów masowych w procesie dokonującej się „odwilży” koncentrowały się 
głównie na problematyce funkcjonowania pism, które konsekwentnie wykraczały 
poza narzucone przez partię ramy. Uwagę badaczy zwrócił zwłaszcza tygodnik 
społeczno-polityczny Po Prostu8. Wydana została również monografi a pisma 
Przemiany – uznawanego za tygodnik „śląskiego października”9. Powstawały 
także opracowania odnoszące się do innych środków masowego przekazu10 bądź 
stanowiące syntezę działalności wielu pism w tym okresie11. W mniejszym zakre-
sie przedmiotem dociekań naukowych było funkcjonowanie w czasie przełomu 
politycznego 1956 roku lokalnej prasy partyjnej12.

Pewną lukę stanowi przede wszystkim określenie relacji pomiędzy pismami 
tego rodzaju a instytucją cenzury. Tym bardziej, że – jak zauważają Andrzej Ko-
zieł i Rafał Habielski – w owym czasie „tendencje emancypacyjne” wystąpiły 
również w redakcjach ofi cjalnych gazet partyjnych13, natomiast urząd cenzury 
był pierwszym miejscem, w którym weryfi kowano wyobrażenia dziennikarzy 
o kształtowaniu przez nich przekazów. 

Niniejszy artykuł dotyczy pewnego elementu tej problematyki, mianowicie 
kwestii reglamentacji treści w piśmie Komitetu Wojewódzkiego Polskiej Zjed-
noczonej Partii Robotniczej w Poznaniu (KW PZPR). Jego głównym celem jest 
określenie, jakie kategorie tematyczne były eliminowane z druku przez cenzu-
rę w okresie lipiec 1956 – grudzień 1957 roku. Ustalenia te pozwalają również 
wnioskować o poziomie i rodzaju krytyki, którą władza dopuszczała w okresie 
„odwilży” w swoich pismach regionalnych.

7  A .  Koz ie ł : jw., s. 55.
8  Na przykład: P. Machcewicz : Legenda, Po Prostu, Więź 1991, nr 5, s. 142–146;

D. Rafa l ska : Między marzeniami a rzeczywistością. Tygodnik Po Prostu wobec głównych 
problemów społecznych i politycznych Polski w latach 1955–1957, Warszawa 2008; D. Rafa l ska : 
Po Prostu i jego rola w 1956 roku, [w:] M. Jab łonowsk i ,  S. S tępka  (red.): Październik 1956 
roku…, jw., s. 67–94; D. Rafa l ska : Zlikwidowane marzenia, Tygodnik Powszechny 2006, nr 46.

9  T. G łogowsk i : Pismo „śląskiego października”. Tygodnik społeczno-kulturalny Przemiany 
1956–1957, Katowice 2005.

10  Na przykład: J. E i s l e r : Polskie radio wobec wydarzeń w kraju w 1956 roku, Krytyka 1993, 
nr 40, s. 146–163. 

11  Na przykład: A. Koz ie ł : Polityka prasowa...; W. W ładyka : Na czołówce. Prasa 
w październiku 1956 roku, Warszawa 2003.

12  Jedna z ostatnich prac na ten temat to: S.J. Tabkowsk i : Wiadomości Sądeckie. Studium 
historyczno-prasoznawcze, Nowy Sącz 2013.

13  A. Koz ie ł : Polityka prasowa..., jw., s. 57–58; R. Hab ie l sk i : Polityczna historia…, jw.,
s. 229.



79

Z 
H

IS
TO

R
II

 M
ED

IÓ
W

Charakterystyka pisma

Gazetę Poznańską wydawano w stolicy Wielkopolski od 16 grudnia 1948 roku. 
W artykule redakcyjnym prezentującym założenia i program pisma zaznaczano, 
że już sam fakt, iż pierwszy numer naszej gazety ukazuje się w dniu zjednoczenia 
partii robotniczych, symbolizuje w całej pełni ten cel, któremu ma ona służyć, 
i drogę, jaką do celu tego obrała14. Była to zapowiedź reprezentowania i rozpo-
wszechniania stanowiska Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Wśród zadań, 
które stawiała sobie redakcja, wymieniano między innymi: udzielenie Komite-
towi Wojewódzkiemu pomocy w przezwyciężeniu pozostałości kapitalizmu na 
naszym terenie, zamaskowanego wyzysku i spekulacji, analfabetyzmu i ciemnoty, 
zabobonów i kołtuństwa, a także podniesienie świadomości klasowej najszerszych 
warstw pracujących15. Jako adresatów formułowanych przekazów wskazano ro-
botników i chłopów z Wielkopolski oraz Ziemi Lubuskiej, tym samym określając 
przestrzenny zasięg oddziaływania16. 

Gazeta Poznańska był pismem codziennym. Od początku 1949 roku, który 
był pierwszym pełnym rokiem wydawania GP, do końca 1957 roku, który sta-
nowi datę końcową prezentowanych tu badań, wydawano średnio 290 numerów 
rocznie. W latach 1954 oraz 1956 do kilku numerów dołączono dodatek zaty-
tułowany Gazeta Sportowa. Od 1948 roku do 1 czerwca 1957 roku pismo było 
wydawane przez delegaturę Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej (RSW) „Pra-
sa”. Następnie obowiązki te przejęło Poznańskie Wydawnictwo Prasowe RSW 
„Prasa” w Poznaniu17. 

Tabela 1. Nakład trzech największych pism poznańskich z grudnia 1948 roku

Pismo Nakład z dnia:
20.12.1948 24.12.1948

Głos Wielkopolski 113 600 144 710
Gazeta Poznańska 114 000 105 200
Express Poznański  46 630   67 100

Źródło: APP, Zespół: Wojewódzki Urząd Kontroli Prasy Publikacji i Widowisk (WUKPPiW), sygn. 
1211, Sprawozdania dotyczące objętości wysokości nakładów prasy codziennej i tygodników na 
terenie województwa poznańskiego 1947–1949, k. 48. 

14  Do czytelników Gazety Poznańskiej, Gazeta Poznańska 1948, nr 1, s. 2.
15  Tamże.
16  Tamże.
17  Archiwum Państwowe w Poznaniu (APP), Zespół: Polska Zjednoczona Partia Robotnicza 

Komitet Wojewódzki w Poznaniu (PZPR KW w Poznaniu), Wydział Propagandy i Kultury (WPiK), 
sygn. 2193, Materiały dotyczące prasy, agencji prasowych oraz środowiska dziennikarskiego (SDP), 
k. 5. 

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI „ODWILŻY” 1956 ROKU...



80 PIOTR SWACHA
Z 

H
IS

TO
R

II
 M

ED
IÓ

W

Dla propagandy partyjnej w Wielkopolsce Gazeta Poznańska od momen-
tu swojego powstania stała się głównym środkiem masowego przekazu. Już jej 
pierwsze numery zostały wydrukowane w nakładzie zbliżonym do osiąganego 
przez Głos Wielkopolski – pisma stworzonego wcześniej przez Ministerstwo In-
formacji i Propagandy (MIiP). Zdecydowanie natomiast przewyższały one liczbę 
egzemplarzy trzeciego pod względem wielkości Expressu Poznańskiego.

Do okresu przełomu 1956 roku średni nakład Gazety Poznańskiej utrzymy-
wał się na poziomie 110 tysięcy egzemplarzy18. Zmieniał się jednak sposób jej 
dystrybuowania. Do 1954 roku pismo było rozpowszechniane głównie za pomo-
cą prenumeraty zakładowej, na którą przeznaczano od 71 tysięcy do 80 tysięcy 
egzemplarzy każdego wydania. Od 1955 roku ta forma rozprowadzania pisma 
była ograniczana i po upływie roku całkowicie ją zlikwidowano. Nie oznaczało 
to jednak znaczącego zmniejszenia ogólnej wysokości nakładu. „W roku 1956 
od miesiąca czerwca do końca roku popyt na GP stale wzrastał”19, wiązało się to 
z większym zainteresowaniem społeczeństwa sytuacją polityczną w kraju i do-
puszczaniem do druku treści, które przed 1956 rokiem były konsekwentnie blo-
kowane. W związku z tym wzrosła sprzedaż bezpośrednia Gazety. 

W późniejszym okresie, po stopniowym ograniczaniu możliwości formu-
łowania krytycznych opinii na łamach prasy partyjnej w 1957 roku, nakład sy-
stematycznie spadał. W pierwszym półroczu 1957 roku wyniósł on 103 tysiące, 
a w drugim już 91 tysięcy egzemplarzy20. Głos Wielkopolski uzyskiwał wtedy 
nakład w granicach 86 tysięcy, a Express Poznański do 53 tysięcy egzemplarzy21. 
Jednak pomiędzy liczbą wydawanych numerów a wielkością ich sprzedaży za-
rysowywała się widoczna różnica. Dane z 1957 roku wskazywały, że około 10% 
całości nakładu było zwracane wydawcy22. Rok wcześniej było to zaledwie 3,8%, 
podczas gdy w rekordowym pod tym względem 1953 roku średnio nie sprzeda-
wano 17,5% egzemplarzy23. 

W pierwszych tygodniach po powstaniu Gazety Poznańskiej WUKPPiW 
oceniał ją jako pismo nowego typu24. Określenie to odnosiło się do przyjętego 
układu treści, w którym wiele miejsca poświęcano tak informacjom krajowym, 
jak i regionalnym25. Według ocen instytucji cenzorskiej treści publikowane na 
łamach Gazety Poznańskiej dzieliły się na sześć kategorii tematycznych: lokalno-
-informacyjne, prowincjonalne, kulturalne, popularnonaukowe, publicystykę po-
lityczną oraz krytykę26. Cenzorzy podkreślali dużą wartość pisma, jeśli chodzi 

18  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 45, Ocena Gazety Poznańskiej, k. 5.
19  APP, Zespół: PZPR KW w Poznaniu, WPiK, sygn. 2193, Materiały dotyczące prasy, agencji 

prasowych oraz środowiska dziennikarskiego (SDP), k. 5.
20  Tamże.
21  Tamże, k. 6.
22  Tamże, k. 5.
23  Tamże k. 14.
24  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 45, Ocena Gazety Poznańskiej, k. 1.
25  Tamże, k. 3.
26  Tamże.



81

Z 
H

IS
TO

R
II

 M
ED

IÓ
W

o propagowanie treści polityczno-wychowawczych, wskazując, że GP realizuje 
politykę Partii we wszystkich podstawowych dziedzinach27. 

W listopadzie 1953 roku w redakcji miało miejsce wydarzenie, które dopro-
wadziło do zdecydowanej reakcji KW PZPR w Poznaniu i w konsekwencji do 
zmian w funkcjonowaniu Gazety Poznańskiej. Powodem nie była jednak nega-
tywna ocena publikowanych treści, a przede wszystkim sprawy fi nansowe oraz 
„styl pracy” dziennikarzy. Kierownictwo GP miało przyjąć – jak podawano w do-
kumentach KW – niezgodny z umową dziennikarską system wyceny artykułów 
i wynagrodzeń pracowników28. Nadużycie polegało na wypłacaniu pracownikom 
dodatkowych kwot (tzw. „wierszówek”) za artykuły, które były w rzeczywisto-
ści tekstami agencyjnymi. Najważniejszym osobom w redakcji zarzucano także 
podważanie autorytetu wyższej instancji partyjnej, niezapraszanie na kolegium 
redakcyjne przedstawiciela Podstawowej Organizacji Partyjnej (POP) oraz lek-
ceważenie Sekretarza ds. Propagandy29. Wskutek tych praktyk KW zdecydował 
o zmianach na stanowiskach redaktora naczelnego, sekretarza redakcji oraz kie-
rowników działów: partyjnego, korespondentów, ekonomicznego, kulturalnego30. 

Zmiany innego rodzaju miały miejsce w Gazecie Poznańskiej w połowie 1957 
roku. Zdecydowano, że pismo będzie się ukazywało w trzech wydaniach: na mia-
sto Poznań z mutowaną częścią strony dużego formatu poświęconą problematyce 
miasta; […] na obszar województwa (poza Kaliszem); […] dla Kalisza i powiatu. 
Zlikwidowano także oddziały redakcji w Szamotułach, Gnieźnie, Lesznie i Koni-
nie, powołując w ich miejsce najbardziej aktywnych i umiejących pisać korespon-
dentów, działaczy partyjnych i społecznych31. 

W badanym okresie GP kierowała Rada Wydawnicza, na której czele stał 
Jarosław Drybulski32. W redakcji pisma zatrudnionych było 43 dziennikarzy,
23 pracowników administracyjno-technicznych oraz 8 osób, które wykonywały 
pracę fi zyczną33. 

Ingerencje cenzorskie (czerwiec 1956 – grudzień 1957)

Podstawą analizy są dokumenty stanowiące sprawozdania z ingerencji cenzorskich 
w tekstach, które były przygotowane do druku w Gazecie Poznańskiej i podejmo-
wały tematykę przemian politycznych 1956 roku w Polsce. Ramy czasowe bada-
nia otwiera numer pisma z 19 lipca 1956 roku – pierwszy, w którym WUKPPiW
dokonał zmian po wydarzeniach zapoczątkowanych 28 czerwca w Poznaniu. Na-

27  Tamże.
28  APP, Zespół: PZPR KW w Poznaniu, WPiK, sygn. 2193, Materiały dotyczące prasy, agencji 

prasowych oraz środowiska dziennikarskiego (SDP), k. 29.
29  Tamże, k. 24.
30  Tamże, k. 22.
31  Tamże, k. 1.
32  Tamże, k. 5.
33  Tamże.

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI „ODWILŻY” 1956 ROKU...



82 PIOTR SWACHA
Z 

H
IS

TO
R

II
 M

ED
IÓ

W

tomiast ostatnim wydaniem, które poddano analizie był numer z dnia 31 grudnia 
1957 roku, co pozwoliło na uwzględnienie również artykułów przygotowanych 
w pierwszą rocznicę „czerwca” i „października”. 

Sposób reakcji cenzorów na treści dotyczące „odwilży”, które przedkładane 
były przez redakcję GP, odtworzono na podstawie skreśleń i korekt naniesionych 
na tzw. szczotkowe wydruki poszczególnych numerów. W niektórych wypadkach 
były one uzupełniane uzasadnieniem podjętej przez urzędnika decyzji o wstrzy-
maniu konkretnego sformułowania czy artykułu. Wyjaśnienia te kierowane były 
do przełożonych, a nie autorów tekstów. Wszystkie sprawozdania z ingerencji 
cenzorskich w piśmie KW PZPR oznaczone były datą, pod którą miał się ukazać 
sprawdzany numer gazety, zawierały imię i nazwisko cenzora oraz tytuł artykułu, 
w którym dokonano skreśleń. Na podstawie tych dokumentów wyodrębniono kil-
ka obszarów tematycznych, charakterystycznych dla niedopuszczonych do druku 
tekstów.

Jedną z grup stanowiły teksty podejmujące problematykę wysokości płac pra-
cowników poznańskich przedsiębiorstw. Pierwszy artykuł, w którym poruszono 
tę kwestię, zatytułowany „W zgodzie z przepisami – nie w zgodzie z życiem”, usi-
łowano opublikować 18 lipca 1956 roku. Podjęto w nim problem możliwości po-
prawy warunków pracy robotników Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego 
(ZNTK). Na wstępie GP odniosła się do wybuchu czwartkowych zajść w Pozna-
niu, zaznaczając, że miały one dwojaką przyczynę. Po części była nią – jak pisano 
zgodnie z ówczesną propagandą – akcja prowokatorów34, po części – niezadowo-
lenie pewnej grupy robotników, którzy – zdaniem redakcji – przedstawili słuszne 
postulaty w niewłaściwej formie. Autorzy starali się zasugerować czytelnikom, że 
z uwagi na rozbudowaną biurokrację odpowiedzialność za warunki pracy zatrud-
nionych była rozmyta35. Cenzura nie ingerowała w główną myśl wywodu, ale nie 
dopuściła do druku fragmentu, w którym zaznaczano, że wysuwane są żądania 
ustalenia czterech grup płacowych dla pracowników fi zycznych zamiast dziewię-
ciu oraz wprowadzenia nowego taryfi katora dla niektórych działów36. Usunięcie 
tych zdań oznaczało również, że czytelnik nie mógł się dowiedzieć, iż tego typu 
decyzję może podjąć jedynie odpowiednie ministerstwo.

WUKPPiW zatrzymywał nie tylko teksty, w których pojawiały się doniesie-
nia o formułowaniu przez robotników postulatów dotyczących wynagrodzeń, ale 
również informacje o wprowadzeniu w życie przez władze zmian w tym zakre-
sie. Na przykład usunięto w całości artykuł „Regulacja płac w Gnieźnieńskich 
Zakładach Przemysłu Odzieżowego”, przygotowany 30 lipca 1956 roku. Poda-
wano w nim, że kilka grup pracowników otrzyma pensje wyższe o mniej więcej 

34  A. Burkowa ,  Z. Szymań sk i : W zgodzie z przepisami – nie w zgodzie z życiem, Gazeta 
Poznańska 1956, nr 172, s. 4.

35  Tamże.
36  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 

k. 20.



83

Z 
H

IS
TO

R
II

 M
ED

IÓ
W

100 złotych37. Na decyzję cenzorów nie wpłynął nawet fakt, iż za pośrednictwem 
artykułu pracownicy przedsiębiorstwa przekazywali wyrazy wdzięczności Partii 
i Rządowi za wykazaną troskę o polepszenie warunków bytowych38. Gazeta Po-
znańska nie mogła również opublikować informacji o podwyżkach w sektorach 
gospodarki niezwiązanych z przemysłem. Z tego względu z kart wielkopolskiego 
pisma „zniknął” np. tekst pt. „Wzrosły uposażenia pracowników aptek”39. Tego 
typu działania oznaczały, że władze obawiały się, aby doniesienia o wzrostach 
płac nie stały się dla innych, nieobjętych nimi grup zawodowych impulsem do 
zgłaszania postulatów i roszczeń. Władze były w stanie zrezygnować z zabiegu 
propagandowego, jakim byłoby wskazanie na podniesienie pensji pracownikom 
niektórych sektorów, aby nie tworzyć wrażenia, że na decyzje te miały wpływ 
niedawne wystąpienia robotnicze.

Konsekwentnie wstrzymywano w Gazecie Poznańskiej wszelkie przekazy, 
które dawały do zrozumienia, że w październiku 1956 roku stacjonujące w Pol-
sce oddziały Armii Radzieckiej przygotowywały się do „podjęcia interwencji”. 
Pierwsze tego typu doniesienia pojawiły się w tekście – „Robotnicy i młodzież 
Poznania zapewniają: pomożemy naszej Partii” przedłożonym przez redakcję do 
WUKPPiW 24 października 1956 roku40. Był on relacją z wiecu, który odbył się 
dzień wcześniej na placu przed Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Po-
znaniu. W jego trakcie – jak donoszono – głos zabrali członek Biura Polityczne-
go KC PZPR tow. [Ignacy] Loga-Sowiński, […] tow. [Jan] Izydorczyk – I sekre-
tarz Komitetu Wojewódzkiego partii [w Poznaniu], gen. [Jan] Frey-Bielecki oraz 
członkowie delegacji ofi cerów, podofi cerów i żołnierzy poznańskiego garnizonu41. 
W artykule akcentowano entuzjazm licznie zgromadzonych poznaniaków wobec 
zmian dokonujących się w owym czasie w Polsce, zwracając uwagę na wysokie 
społeczne poparcie dla nowego kierownictwa partii. Redakcja zdecydowała się 
na przedstawienie okrzyków, które wznosił zgromadzony tłum42. W opubliko-
wanym materiale pojawiły się między innymi pytania zebranych poznaniaków 
o to, kto strzelał w czwartek 28 czerwca czy też dotyczące losu kardynała Stefana 
Wyszyńskiego43. Do druku nie dopuszczono jednak pytań o ruchy wojsk radzie-
ckich i udzielanych wyjaśnień. Skreślono między innymi cytowaną wypowiedź 
Edwarda Gierka, który miał stwierdzić, że Armia Radziecka wyruszyła z koszar 
wskutek fałszywej informacji o przewrocie burżuazyjnym i wycofała się zaraz po 
jej sprostowaniu przez Biuro Polityczne KC44. 

37  Tamże, k . 21.
38  Tamże. 
39  Tamże, k. 24. 
40  Robotnicy i młodzież Poznania zapewniają: pomożemy naszej Partii, Gazeta Poznańska 

1956, nr 256, s. 1 i 3. 
41  Tamże, s. 1.
42  Tamże, s. 1 i 3. 
43  Tamże, s. 3. 
44  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 

k . 30. 

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI „ODWILŻY” 1956 ROKU...



84 PIOTR SWACHA
Z 

H
IS

TO
R

II
 M

ED
IÓ

W

Podobny typ ingerencji zastosowano w stosunku do tekstu „Rezolucja wiecu 
studentów i robotników Poznania”, który planowano zamieścić w tym samym 
numerze. Opublikowana wersja zwierała krytykę i potępienie metod stosowanych 
w życiu publicznym przed zmianą w kierownictwie PZPR. Skupiono się głów-
nie na wskazaniu krzywd, których w latach zbrodniczej beriowszczyzny doznali 
prześladowani towarzysze, ale też ponownie przypomniano o – jak to ujęto – izo-
lowaniu kardynała Wyszyńskiego45. Podjęto także wątek relacji ze wschodnim 
sąsiadem. Jak pisano – zdajemy sobie sprawę z niezbędności naszego sojuszu ze 
Związkiem Radzieckim, jako że konieczna jest solidarność wszystkich sił socja-
lizmu na świecie. Ale właśnie dlatego należy bezwzględnie wyjaśnić wszystko, 
co wprowadza elementy nieufności we wzajemnych stosunkach między naszymi 
narodami46. O ile jednak ogólne, nieprecyzyjne sformułowanie o istnieniu „ele-
mentów nieufności” w relacjach z ZSRR nie budziło zastrzeżeń cenzorów, to 
konkretne wskazanie na problem stacjonowania wojsk tego państwa w Polsce 
zostało przez urzędników zakwestionowane. Określoną reakcję WUKPPiW mógł 
zwłaszcza wywołać fakt, że opinię tę usiłowano opublikować kilka dni po prze-
mieszczeniu się w stronę Warszawy części zagonów pancernych z sowieckich baz 
na Dolnym Śląsku i Pomorzu Zachodnim47. Ponadto niemalże równolegle Armia 
Radziecka rozpoczęła tłumienie wystąpień ludności na Węgrzech.

Staranność, z jaką blokowano informacje o rozpoczęciu w październiku osta-
tecznie zaniechanej interwencji wojsk ZSRR w Polsce, najlepiej obrazował fakt, 
że była to jedyna wiadomość wykreślona z artykułu opisującego reakcję miesz-
kańców Poznania na VIII Plenum KC PZPR. Treść tego tekstu zasadniczo przy-
brała formę wypowiedzi reprezentantów klasy robotniczej, którzy zapewniali, że 
całkowicie zgadzają się z polityką zapoczątkowaną przez Władysława Gomuł-
kę48. Cenzorzy zezwolili, aby autorzy tego tekstu przytoczyli kilka krytycznych 
uwag dotyczących niedawnej sytuacji w Polsce. Nie zakwestionowano nawet opi-
nii, która co prawda obwieszczała istnienie dobrosąsiedzkich stosunków ZSRR 
i Polski ale zawierała również sformułowanie wskazujące, że dopiero chcemy 
być państwem suwerennym i niepodległym49. Natomiast usunięto postulat załogi 
jednego z zakładów, domagającej się odszkodowania za wyrządzone szkody na 
drogach (Leszno, Rawicz, Kalisz) w czasie przemarszu wojsk radzieckich50. 

Informacje wskazujące na ruchy oddziałów Armii Radzieckiej w czasie VIII 
Plenum KC PZPR cenzura zaczęła dopuszczać do druku w Gazecie Poznańskiej 
dopiero w 1957 roku. Nie były to wprawdzie sformułowania bezpośrednio opi-

45  Rezolucja wiecu studentów i robotników Poznania, Gazeta Poznańska 1956, nr 256, s. 1.
46  Tamże. 
47  Ł. Kamiń sk i : Jesień narodów ’56, Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej 2006, nr 10, s. 30.
48  Społeczeństwo wielkopolskie udziela pełnego poparcia dla VIII Plenum KC PZPR, Gazeta 

Poznańska 1956, nr 256, s. 2. 
49  Tamże (wypowiedź zawierała zatem presupozycję: teraz nie jesteśmy państwem suwe-

rennym). 
50  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 

k . 32.



85

Z 
H

IS
TO

R
II

 M
ED

IÓ
W

sujące tę sytuację, czytelnik mógł jednak w taki sposób odczytywać wiadomości 
dotyczące podpisania przez rządy Związku Socjalistycznych Republik Radziec-
kich (ZSRR) oraz Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) umowy regulującej 
prawnie zasady czasowego pobytu w Polsce wojskowych jednostek radzieckich51. 
Tym bardziej, że jako jeden z dwóch najistotniejszych punktów tej regulacji po-
dano zapis głoszący, iż: wszelkie ruchy wojsk radzieckich poza terenami ich sta-
cjonowania wymagać będą zgody rządu PRL52. 

Innym tematem związanym z dotychczasowym modelem stosunków Związ-
ku Radzieckiego i PRL była kwestia istnienia nadzoru ze strony przebywających 
w Polsce „towarzyszy radzieckich”. W kontekście spraw wojskowych Gazeta 
Poznańska próbowała wspomnieć, że mieszkańcy Wielkopolski interesują się 
obecnością w Wojsku Polskim (WP) ofi cerów radzieckich. Pismo nie podjęło tej 
tematyki wprost, ale pojawiła się ona w relacji ze zorganizowanego w Poznaniu 
wiecu. Cenzura z tekstu opisującego to wydarzenie wycięła wypowiedź Edwarda 
Gierka, który zapewnił poznańską delegację, że ilość radzieckich ofi cerów w Woj-
sku Polskim zmniejsza się z roku na rok, gdyż wyrosły już polskie kadry53. Dodał 
również, że w przyszłym roku w WP nie będzie już dowódców z ZSRR – to zda-
nie także zostało usunięte przez WUKPPiW54. 

Do kategorii tekstów, które uległy przynajmniej częściowej konfi skacie cen-
zury z uwagi na fakt, że zdradzały podległość polskich działaczy partyjnych wo-
bec działaczy radzieckich, należał także artykuł „Kronika wielkich przemian” 
złożony do oceny Urzędu w lipcu 1957 roku. Stanowił on zapis wydarzeń po-
litycznych z 1956 roku, które doprowadziły do zmiany kierownictwa PZPR. 
Kronika ta rozpoczynała się opisem obrad VII Plenum KC PZPR w lipcu 1956 
roku. Czerwcowe wystąpienia robotnicze zostały przedstawione jedynie jako je-
den z tematów obrad, przy czym najpierw wspomniano o 12 rocznicy ogłosze-
nia Manifestu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego (PKWN)55. Jak się 
zdaje, autorzy przygotowali tekst zgodnie z oczekiwaniami cenzury, toteż wycię-
to nieliczne fragmenty. Były to informacje o przybyciu delegacji radzieckiej na 
VIII Plenum KC PZPR oraz zamieszczony bezpośrednio pod tą informacją ko-
mentarz głoszący, że kraj był zelektryzowany wiadomościami, co można było od-
czytać jako podkreślenie wagi przyjazdu „radzieckich towarzyszy”56. Propaganda 
partyjno-państwowa, przedstawiając przemiany, które dokonywały się w Polsce, 
akcentowała wpływ Władysława Gomułki na przebieg wydarzeń. Nowo wybra-
nego I sekretarza KC PZPR prezentowano w mediach jako polityka, który umoc-
ni pozycję Polski względem wschodniego sąsiada. Prawdopodobnie z tego też 

51  Kronika wielkich przemian, Gazeta Poznańska 1957, nr 172, s. 2.
52  Tamże.
53  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 

k . 30.
54  Tamże.
55  Kronika wielkich..., s. 2. 
56  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 

k . 30.

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI „ODWILŻY” 1956 ROKU...



86 PIOTR SWACHA
Z 

H
IS

TO
R

II
 M

ED
IÓ

W

względu cenzorzy nie dopuszczali do druku informacji sugerujących, że Gomułka 
musiał zostać zaakceptowany przez władze ZSRR.

Gazeta Poznańska, podejmując problematykę relacji ze Związkiem Radziec-
kim w kontekście następujących przemian, nie wychodziła poza obowiązujące 
w prasie partyjnej formuły o potrzebie budowania równoprawnych stosunków 
między obydwoma państwami. Oprócz tekstów o ofi cerach radzieckich i delega-
cji władz ZSRR przybyłej do Warszawy w czasie VIII Plenum, artykuły poznań-
skiego pisma nie przekraczały granic wyznaczonych przez cenzorów. Wyjątek 
stanowiło zaledwie jedno niejednoznaczne sformułowanie, które pojawiło się nie 
tyle w tekście o charakterze politycznym, co we fragmencie opowiadania Macieja 
Gryfi na „Niezwykli pasażerowie”, przedłożonym do cenzury 21 kwietnia 1957 
roku57. WUKPPiW zdecydował się na wykluczenie z tego tekstu wypowiedzi jed-
nego z bohaterów, który enigmatycznie stwierdził, że dwóch synów mi przyjaciele 
zmarnowali58. Cenzor w uzasadnieniu swojej decyzji zaznaczył, że słowo przy-
jaciele jest publicznym kryptonimem Związku Radzieckiego59, wobec tego uznał 
ów fragment za niepotrzebne wracanie do drażliwych niewłaściwości minionego 
okresu, co – jego zdaniem – nie spełniało żadnej konstruktywnej roli w kształ-
towaniu opinii publicznej60. Jak widać, WUKPPiW był szczególnie wyczulony 
na nawet najdrobniejsze negatywne aluzje wymierzone we wschodniego sąsiada.

Obszerną kategorię tematyczną tekstów, w które cenzura często ingerowała, 
stanowiły artykuły oceniające sposób sprawowania rządów przez PZPR przed 
październikiem 1956 roku. Taką możliwość stworzono pismom po przejęciu wła-
dzy przez nowe kierownictwo. Względna liberalizacja podejścia cenzury wobec 
tych treści nie trwała jednak długo. Już w grudniu 1956 roku Władysław Go-
mułka na spotkaniu z prezydium Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich zakomu-
nikował, że dopuszczalna jest jedynie krytyka życzliwa i selektywna, dotycząca 
tylko wybranych zjawisk61. 

Gazeta Poznańska, choć była pismem partyjnym, próbowała zamieścić na 
swoich łamach kilka tekstów, które zdecydowanie wychodziły poza ramy krytyki 
aprobowanej przez nowe władze PZPR. Pierwszy tego typu artykuł zawierał na 
tyle „odważne” treści, że został w całości wstrzymany przez cenzorów. Nie był to 
tekst wyrażający poglądy redakcji, lecz opis przebiegu posiedzenia Komitetu Za-
kładowego PZPR w Oddziale Polskich Kolei Państwowych w Ostrowie. W jego 
trakcie zebrani otwarcie kwestionowali pewne działania Komitetu Miejskiego 
PZPR w Ostrowie oraz Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Poznaniu, wymienia-

57  Opowiadanie ukazało się w numerze 97 – M. Gryf in : Niezwykli pasażerowie, Gazeta 
Poznańska 1957, nr 97, s. 2–3.

58  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 
k. 62.

59  Tamże.
60  Tamże.
61  A .  Koz ie ł : Polityka prasowa w latach 1944–1956, [w:] R .  Hab ie l sk i  i  D .  Rafa l ska 

(red.), Aparat represji wobec inteligencji w latach 1945–1956, Warszawa 2010, s. 132.



87

Z 
H

IS
TO

R
II

 M
ED

IÓ
W

jąc nazwiska osób, które miały wykazać się niewłaściwą postawą w przeszłości62. 
Obok personalnego napiętnowania tych działaczy, w tekście potępiono jednak 
także występujące w okresie przemian przypadki „odgrywania się” na osobach 
będących na różnorakich stanowiskach kierowniczych, określając je jako ekscesy 
i wybryki niepoczytalnych jednostek63. Jak zauważano, ekscesy te nie przynoszą 
żadnych korzyści społeczeństwu, a przeciwnie, stwarzają podatny grunt dla wy-
łonienia awantur na szeroką skalę64. Jako właściwe rozwiązanie problemu zapro-
ponowano powołanie komisji, której zadaniem miało być naprawienie wyrządzo-
nych krzywd65. Jeszcze bardziej nietypowym dla prasy partyjnej postulatem była 
zapowiedź wystąpienia do odpowiednich czynników o ujawnienie tych pracowni-
ków, którzy przez niesłuszne donosy do Urzędu Bezpieczeństwa (UB) wyrządzili 
wielu ludziom nie jedną krzywdę66. Artykuł ten zawierał ponadto kilka postula-
tów o charakterze ekonomicznym sformułowanych przez załogę miejscowego 
oddziału PKP, które wpisywały się w kategorię przekazów blokowanych przez 
cenzurę z uwagi na wystąpienie żądań płacowych67. 

Od momentu wyboru nowego składu Komitetu Centralnego w Gazecie Po-
znańskiej nie podejmowano prób zamieszczania materiałów dotyczących tak da-
leko idących rozliczeń wewnątrzpartyjnych. Być może wynikało to z zaostrzenia 
działań cenzury bądź możliwych nacisków ze strony Wydziału Propagandy KW 
PZPR. Wciąż jednak starano się publikować teksty negatywnie – choć o wiele ła-
godniej – oceniające pewne aspekty rządów lat 1948–1956. Przez „sito cenzury” 
przechodziły jednak tylko te treści, w których krytykę okresu stalinizmu ujmo-
wano abstrakcyjnie, ogólnikowo, bez odniesienia do konkretnych osób czy nawet 
stanowisk partyjnych lub państwowych. Np. zezwalano na publikowanie opinii 
głoszących, że miliony ludzi zostało oszukanych przez stalinowski komunizm, albo 
wskazujących, że w minionym okresie realizowana była idea wodzostwa, która 
jest w istocie swojej sprzeczna ze wszystkimi ideologicznymi założeniami myśli 
socjalistycznej68. Natomiast zablokowano w tym artykule rozważania dotyczące 
roli Podstawowych Organizacji Partyjnych (POP): gdy ktoś został sekretarzem 
POP-u, w dość krótkim czasie mógł zorientować się, że jeśli będzie posłuszny, to 
jest w stanie gotowymi formułkami i sloganami o malkontentach, o chwiejnym 
kręgosłupie itd. wykończyć osobistych rywali jako wrogów ustroju. Potężną broń 
dawały mu tajne, a wszechpotężne opinie69. 

62  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 
k. 36.

63  Tamże.
64  Tamże.
65  Tamże. 
66  Tamże. 
67  Tamże. 
68  M. Kof ta : Sen o władzy i monopol słowa, Gazeta Poznańska 1956, nr 295, s. 2. 
69  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 

k. 39.

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI „ODWILŻY” 1956 ROKU...



88 PIOTR SWACHA
Z 

H
IS

TO
R

II
 M

ED
IÓ

W

Następujące z czasem zaostrzenie cenzury oraz idąca za tym zmiana sposobu 
pisania w Gazecie Poznańskiej na temat niedalekiej przeszłości nie oznaczały, że 
nie było już ingerencji cenzorskich. GP nie forsowała wprawdzie jednoznacznych 
opinii, ale wnikliwość pracowników WUKPPiW powodowała, że konfi skacie 
podlegały również fragmenty tekstów, które w pełnym kontekście w swej pier-
wotnej wymowie miały mieć wydźwięk pozytywny. Tak było w wypadku artyku-
łu „Wielka szansa”. Jego przesłanie sprowadzało się do zaakcentowania słuszno-
ści przyjęcia przez Polskę systemu socjalistycznego. W tekście podkreślano, że 
budowa socjalizmu od zakończenia wojny była głównym celem Polaków, a pro-
ces ten powinien być kontynuowany. Jak przekonywano – nawiązując aluzyjnie 
do minionego, powojennego okresu – socjalizm nie jest żadnym złem koniecznym, 
lecz dobrem najwyższym, szansą wspaniałą, którą wykorzystać możemy w peł-
ni, w dogodnych dla nas warunkach, dla dobra naszego i przyszłych pokoleń70. 
W tekście podjęto też próbę częściowej rehabilitacji lat 1948–1956, zwracając 
uwagę na pozytywne aspekty wydarzeń z tego czasu. W wyciętych przez cenzurę 
fragmentach pisano między innymi, że: jakimś grubym uproszczeniem grzeszy-
łoby wyobrażenie sześciolatki jako epoki, w której miliony zniewolonych ludzi, 
w strachu przed UB oraz instancją partyjną wznosiły, wśród niedostatków, niepo-
trzebne społeczeństwu piramidy egipskie. A przecież w powszechnej frazeologii 
taki właśnie mit przedstawiany był ludziom71. Zatem paradoksalnie – konfi ska-
cie uległa ta część tekstu, w której polemizowano z powszechnie występującymi 
i źle widzianymi ocenami. Ingerencja nastąpiła, gdyż ponownie przypominano tu 
o trudnych wydarzeniach z historii PZPR. 

Cenzorzy wnikliwie analizowali również treści opisujące proces przemian do-
konujących się w PZPR po październiku 1956 roku. W tym obszarze tematycz-
nym teksty na ogół były na tyle zgodne z oczekiwaniami WUKPPiW, że ingero-
wano głównie w pojedyncze zdania. Szczególną uwagę zwracano, aby artykuły 
nie zawierały sformułowań, które mogłyby być odczytane jako sugestia koniecz-
ności szerszych zmian systemu politycznego bądź partyjnego. 

Takiej „korekcie” poddano między innymi artykuł „Cele i zadania naszej 
prasy”. Autor tekstu, wymieniając wyzwania stojące przed gazetami partyjny-
mi, między innymi nadmienił, że wiele trudności przyczyni nam na pewno udział 
w kształtowaniu nowej partii i jej roli wynikającej z nieodwracalnego i wciąż 
pogłębiającego się procesu demokratyzacji72. Biorąc pod uwagę wymowę wywo-
du, wyrażenie nowa partia najprawdopodobniej zostało użyte jako rodzaj skró-
tu myślowego, a nie jako zapowiedź szerszych zmian politycznych. Cenzorzy 
jednak nakazali przeredagowanie tekstu, wskazując redakcji, że powinna pisać 
o przemianach w PZPR jako o nowej linii partii73.

70  Wielka szansa, Gazeta Poznańska 1957, nr 305, s. 2.
71  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 

k. 90.
72  Tamże, k. 34. 
73  Tamże.



89

Z 
H

IS
TO

R
II

 M
ED

IÓ
W

Podobną podstawę miała także zmiana zaprowadzona w tekście „W rocznicę 
tragicznego czwartku”. Tu również wykreślono jedno zdanie, które jedynie bez 
uwzględnienia całego kontekstu mogło zostać odebrane jako zapowiedź odejścia 
od ówczesnego reżimu politycznego. Stwierdzono mianowicie, że należy wpro-
wadzić konieczne zmiany w systemie naszej władzy ludowej74. Cenzor, wykreśla-
jąc tą opinię, zaznaczył w uzasadnieniu, że dopuszczalne jest jedynie zwrócenie 
uwagi na wprowadzenie innych metod, ale nie innego systemu75. 

WUKPPiW ograniczał także możliwość rozpowszechniania propozycji wpro-
wadzenia takich zmian w funkcjonowaniu PZPR, które nie byłyby inicjatywą 
władz centralnych. Dotyczyło to przede wszystkim spraw związanych z ideolo-
gią. O ile w niewielkim, akceptowanym przez nowe kierownictwo KC zakresie 
zezwalano na formułowanie opinii o wystąpieniu „błędów i wypaczeń” podczas 
wprowadzania w życie zasad marksizmu-leninizmu, tak próby modyfi kowania 
czy sugerowanie wybiórczego stosowania zasad ideologicznych były zwalczane. 
Doskonały przykład stanowił artykuł „Dwa dni w Sali Kongresowej”, w którym 
przedstawiono relację z dyskusji na temat przyszłości socjalistycznych organiza-
cji młodzieżowych, zakończoną utworzeniem Rewolucyjnego Związku Młodzie-
ży (RZM)76. W tym kontekście instytucja cenzury nie miała zastrzeżeń wobec np. 
przedstawienia w prasie informacji, że zgromadzone osoby wystawiły negatywną 
ocenę Związkowi Młodzieży Polskiej (ZMP). Nie zatrzymano także doniesień 
o występowaniu w czasie dyskusji wielu odmiennych koncepcji dotyczących 
struktury organizacyjnej nowego zrzeszenia. Konfi skacie uległy jednak zdania 
delegatów artykułujące różnice światopoglądowe, w tym również dotyczące wia-
ry. Między innymi z tekstu usunięto wzmiankę o tym, że młodzież, która chce 
działać w organizacji socjalistycznej, uważa, iż sprawa religii to rzecz najzupeł-
niej osobista i prywatna77. Wstrzymano również informację, że pewną grupę mło-
dych działaczy reprezentowała delegacja katolicka78. 

W zakres oceny przeobrażeń zachodzących w partii wchodziła też kwestia 
jej spoistości po dokonanych zmianach – kolejny punkt bacznej uwagi cenzury. 
Po przejęciu władzy przez Władysława Gomułkę w prasie partyjnej podkreślano 
wysokie poparcie, którym cieszył się I sekretarz KC PZPR. Tezę tą udowadniano, 
przytaczając wyrazy uznania płynące ze strony konkretnych instancji partyjnych, 
akcentując w szczególności postawy POP w zakładach produkcyjnych. Jakiekol-
wiek doniesienia kwestionujące jednomyślność członków PZPR stanowiłyby wy-
łom w przyjętej strategii medialnej. W związku z tym konfi skacie uległa np. opinia 
głosząca, że po IX Plenum KC partia nie jest jeszcze skonsolidowana79. Podob-
ną podstawę miało wykluczenie z druku sformułowań sugerujących, że w PZPR 

74  Tamże, k. 71.
75  Tamże.
76  Tamże, k. 39.
77  Tamże.
78  Tamże.
79  Tamże, k. 71.

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI „ODWILŻY” 1956 ROKU...



90 PIOTR SWACHA
Z 

H
IS

TO
R

II
 M

ED
IÓ

W

po październiku 1956 roku wciąż są obecne wpływy okresu stalinowskiego80 oraz 
że konserwa stalinowska nie tylko zachowała pewną pozycję, ale nawet próbu-
je podjąć działania wymierzone w istniejące porządki81. Takie działania cenzury 
ułatwiały propagandzie kreowanie przekazów świadczących o tym, że Włady-
sław Gomułka zdołał zapanować nad podziałami, które wystąpiły w partii. 

Sprawozdania z ingerencji WUKPPiW w Gazecie Poznańskiej w latach 1956–
1957 nie ujawniają prób omijania cenzury czy to za pośrednictwem niejedno-
znacznych, aluzyjnych przekazów, czy np. poprzez ponowne proponowanie tych 
samych treści, ale inaczej zredagowanych. Redaktorzy wielkopolskiego pisma 
szybko orientowali się, jak zmienia się podejście pracowników Urzędu do da-
nej problematyki. W analizowanym materiale źródłowym uwidacznia się proces 
autocenzurowania treści przez samych autorów artykułów, którzy w ten sposób 
uprzedzali restrykcyjne działania WUKPPiW. 

Jedyny wyjątek w tym zakresie stanowi artykuł mający formę krótkiej notatki 
o nietypowym tytule „Czyżby?”, przedłożony cenzurze w październiku 1957 roku, 
w którym podano, że likwidacji uległy dwa pisma – Po Prostu oraz Przemiany82. 
Co ważniejsze, dodano, że ofi cjalnym powodem ich rozwiązania miała być nie-
rentowność, co z kolei ironicznie skomentowano jako zapowiedź rychłej likwidacji 
Państwowych Gospodarstw Rolnych83. Wykreślenie całego tekstu cenzor uzasadnił 
w następujący sposób: notatka już nie satyryczna, ale paszkwil szkodliwy84.

W sprawozdaniach WUKPPiW z cenzury prewencyjnej w Gazecie Poznań-
skiej w 1956 roku nie występują dokumenty ujawniające ingerencje w artykuły 
relacjonujące czerwcowe wystąpienia robotników w Poznaniu. Nie jest to jednak 
wynikiem wystąpienia zgodności w interpretacji wydarzeń przez redaktorów GP 
oraz cenzorów. Artykuły, które w pierwszych dniach po rozpoczęciu w Poznaniu 
walk komentowały całą sytuację, zostały napisane poza redakcją pisma. 

29 czerwca na pierwszej stronie Gazety Poznańskiej zamieszczono „Komu-
nikat o wypadkach w Poznaniu” przygotowany przez Polską Agencję Prasową 
(PAP)85. Towarzyszył mu komentarz zatytułowany „Prowokacja”86. Oba teksty 
w tym samym układzie zostały opublikowane dzień później na tytułowej stronie 
Trybuny Ludu87. Miały treść i język właściwy dla okresu stalinizmu. Zaznacza-

80  Tamże, k. 83
81  Tamże, k. 50.
82  Jak podaje A. Kozieł tygodnik Po Prostu – jeden z symboli przemian w prasie okresu 

„Polskiego Października”, został zamknięty „decyzją Głównego Urzędu Kontroli Prasy Publikacji 
i Widowisk”, a wobec „członków partii, wchodzących w skład redakcji, Centralna Komisja Kontroli 
Partyjnej zastosowała sankcje organizacyjne”. A .  Koz ie ł : Polityka prasowa …, jw., s. 61.

83  APP, Zespół: WUKPPiW, sygn. 100, Ingerencje dotyczące Gazety Poznańskiej (1956–1957), 
k. 84.

84  Tamże. 
85  Komunikat o wypadkach w Poznaniu, Gazeta Poznańska 1956, nr 154, s. 1.
86  Prowokacja, Gazeta Poznańska 1956, nr 154, s. 1.
87  Komunikat o wypadkach w Poznaniu, Trybuna Ludu 1956, nr 180, s.1.; Prowokacja, Trybuna 

Ludu 1956, nr 180, s.1.; Komunikat o wypadkach w Poznaniu podano także na pierwszej stronie 
Głosu Wielkopolski w numerze 154 z 29 czerwca 1956 roku. 



91

Z 
H

IS
TO

R
II

 M
ED

IÓ
W

no w nich, że do rozruchów ludności doszło na skutek działań agentury impe-
rialistycznej, która wykorzystała niezadowolenie części robotników Poznania88.
30 czerwca na łamach Gazety Poznańskiej opublikowano radiowe przemówienie 
Józefa Cyrankiewicza, w którym ówczesny premier PRL stwierdził między inny-
mi, że każdy prowokator czy szaleniec, który odważy się podnieść rękę przeciw 
władzy ludowej, niech będzie pewien, że mu tę rękę władza odrąbie89. Ten sam 
tekst pojawił się w Głosie Wielkopolskim wydanym tego samego dnia90. 

Innym rozwiązaniem było publikowanie danego materiału tylko w poznań-
skiej prasie, ale w różnych tytułach. Na przykład 1 lipca w Gazecie Poznańskiej91 
oraz Głosie Wielkopolski92 zamieszczono tekst „Pogrzeb ofi ar zajść poznańskich”. 
Tym samym główną odpowiedzialność za „odpowiednie” przedstawienie wyda-
rzeń z Poznania przeniesiono poza redakcje miejscowych pism. W związku z tym 
również miejscowy WUKPPiW nie ingerował w publikowane treści.

Podsumowanie

Gazeta Poznańska była pismem Komitetu Wojewódzkiego PZPR. Jej zadaniem 
było kreowanie na swoich łamach korzystnego dla tej partii obrazu rzeczywi-
stości. Podobnie jak we wszystkich wydawanych w PRL gazetach, jej treść była 
przed wydaniem kontrolowana przez cenzurę. W prezentowanym artykule przed-
stawiono działanie WUKPPiW wobec GP w okresie Poznańskiego Czerwca oraz 
przemian politycznych października 1956 roku. Na podstawie sprawozdań Urzę-
du wyróżniono tematy konsekwentnie niedopuszczane do druku. 

Cenzura po wydarzeniach z czerwca 1956 roku blokowała wszelkie informa-
cje dotyczące kwestii płacowych. Nie zezwalano na publikowanie nie tylko ar-
tykułów, w których była mowa o postulatach pracowników, ale także informacji 
o podwyżkach płac dla pewnych grup robotników czy dla konkretnych załóg. Być 
może uważano, że teksty tego typu mogłyby sugerować czytelnikom, że władza 
ulega żądaniom ludności, a protesty i wystąpienia są skutecznym środkiem do 
osiągnięcia tego celu. 

Stałej konfi skacie podlegały również informacje dotyczące aktywności od-
działów Armii Radzieckiej stacjonujących w Polsce oraz przybycia delegacji 
radzieckiej na październikowe Plenum KC PZPR. Prawdopodobnym powodem 
była obawa przed podsycaniem nastrojów antyradzieckich, szczególnie w sytu-

88  Tamże. 
89  Do obywateli miasta Poznania przemówienie premiera Józefa Cyrankiewicza, Gazeta 

Poznańska 1956, nr 156, s. 1.
90  Pracujmy wspólnie i rozważmy spokojnie, co należy uczynić, aby przywrócić dobre imię 

miasta Poznania. Przemówienie premiera J. Cyrankiewicza przed mikrofonem Polskiego Radia, Głos 
Wielkopolski 1956, nr 155, s. 1 i 2. 

91  Pogrzeb ofi ar zajść poznańskich, Gazeta Poznańska 1956, nr 157, s. 1. 
92  Pogrzeb ofi ar zajść poznańskich, Głos Wielkopolski 1956, nr 156, s. 1.

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI „ODWILŻY” 1956 ROKU...



92 PIOTR SWACHA
Z 

H
IS

TO
R

II
 M

ED
IÓ

W

acji, gdy równolegle na Węgrzech Armia Radziecka tłumiła niepodległościowe 
wystąpienia ludności. 

Cenzorzy konsekwentnie blokowali również zbyt radykalne oceny niedale-
kiej przeszłości. Tego typu ingerencje dotyczyły przede wszystkim treści, które 
były prezentowane w ramach relacji z wieców i spotkań partyjnych rozmaitego 
szczebla, gdyż Gazeta Poznańska nie próbowała zamieszczać krytycznych arty-
kułów redakcyjnych, a posługiwała się właśnie doniesieniami z terenu. WUKP-
PiW wycofywał także informacje o zarzutach, które dotyczyły konkretnych osób 
czy stanowisk. Na temat niedawnej historii władzy ludowej w Polsce można było 
publikować jedynie ogólnikowe krytyczne opinie. Przez kontrolę cenzorów nie 
przechodziły sformułowania zbyt jednoznaczne i ostre w wymowie. Takie działa-
nie było zgodne ze stanowiskiem nowego kierownictwa PZPR, które po paździer-
niku 1956 roku stopniowo wygaszało „rewizjonistyczne” nastroje społeczeństwa. 

Ostatnią kategorię tekstów podlegającą stałej ingerencji stanowiły artykuły 
dotyczące problematyki przeobrażeń politycznych w PZPR po przejęciu władzy 
przez Władysława Gomułkę. Gazeta Poznańska nie była pismem zaangażowa-
nym w pogłębianie przemian. W swoich artykułach nie wychodziła poza stano-
wisko przyjęte przez nowy KC. I w tym zakresie zdarzały się jednak ingeren-
cje cenzury – dotyczyły one przede wszystkim prób zamieszczania zbyt daleko 
idących sformułowań, jak np. nowa partia, czy wskazywania na to, że w PZPR 
po październiku 1956 roku nadal istnieją różne nurty. Cenzura, zatrzymując tego 
typu treści, ułatwiała pracę propagandzie, która głosiła, że Władysław Gomułka 
w pełni opanował sytuację w partii. 

Gazeta Poznańska nie była pismem, które pełniło w okresie „odwilży” w Pol-
sce szczególną rolę. W przedkładanych do oceny WUKPPiW tekstach rzadko 
występowały treści na tyle odbiegające od obowiązującej normy, aby je usuwa-
no w całości. Ingerencje dotyczyły głównie relacji z wieców, na których padały 
rozmaite postulaty szeregowych członków partii bądź konkretnych załóg robot-
niczych. GP stopniowo przystosowała się do narzuconego przez cenzurę wzorca, 
dostosowując swoją treść do oczekiwań Urzędu.

STRESZCZENIE

Cenzura wobec problematyki „odwilży” 1956 roku na łamach
Gazety Poznańskiej

Dotychczasowe badania nad prasą i cenzurą w okresie „Polskiego Października” koncentrowały 
się przede wszystkim na pismach, które uważano za rewizjonistyczne. Gazeta Poznańska była 
wydawana przez Komitet Wojewódzki Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i prezentowała 
ofi cjalne stanowisko tej instancji. W artykule przedstawiono działanie WUKPPiW wobec Gaze-
ty Poznańskiej w okresie Poznańskiego Czerwca oraz przemian politycznych października 1956 
roku. Podstawę ustaleń stanowiły analizy dokumentów źródłowych wytworzonych przez samą 
instytucję cenzury, które pozwoliły na wyodrębnienie kilku kategorii tematów konsekwentnie 
wykluczanych z druku. Blokowane były artykuły podejmujące problematykę podwyżek płac, 



93

odnoszące się do ruchów wojsk radzieckich w Polsce w 1956 roku, zdecydowanie krytykujące 
rządy PZPR przed przemianami oraz wskazujące na niezadowolenie ze stopnia dokonywanych 
zmian. Działania cenzury wobec Gazety Poznańskiej w okresie 1956 roku wskazują, jaki rodzaj 
i poziom krytyki partia uważała za dopuszczalny w swojej prasie.

Słowa kluczowe: cenzura, Październik ’56, Gazeta Poznańska, Poznań

CENZURA WOBEC PROBLEMATYKI „ODWILŻY” 1956 ROKU...




