
Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2024, t. 67, nr 2 (258), s. 117–131

DOI: 10.4467/22996362PZ.24.017.19800

www.ejournals.eu/Zeszyty‑Prasoznawcze/

Broadcasts by Aleksandra Stypułkowska 
for Radio Free� Europe’s Polish Broadcasting 
Service1

Evelina Kristanova
	B 0000-0003-4935-7417
Department of Culture and Media
SWPS University, Warsaw

ABSTRACT

Broadcasts by Aleksandra Stypułkowska for Radio Free Europe’s Polish Broadcasting Service
The purpose of the article is to show, based on selected examples, the journalistic and radio 
broadcast activity of Aleksandra Stypułkowska (alias Jadwiga Mieczkowska) for Radio Free 
Europe’s Polish Broadcasting Service, and to present the most important issues she raised 
on air, along with her unique way of argumentation. The study analysed audio and press 
sources. Available issues of the monthly magazine Na Antenie (1963–1989) were reviewed 
for her statements by applying a press analysis method in tandem with qualitative research. 
Because of the editorial requirements that the article had to meet, only certain press mate‑
rials were included, and a number of news and literary programmes were excluded; these 
omissions will be addressed in a separate paper. However, some audio sources available 
on RFE’s website were also selected applying a media content analysis method; namely, those 
which the author finds original as regards the subject matter and journalistic genre (in line 

1 This paper was written as part of the research grant entitled Dokumenty i materiały do dzie-
jów Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, cz. II (kontynuacja) t. I-V plus 2 / Documents and 
Materials for the History of the Polish Broadcasting of Radio Free Europe, Part II (Continuation) 
Volumes I-V plus 2, submitted for the competition Dziedzictwo narodowe/National Heritage, 
under the programme implemented by the Minister of Education and Science entitled 
Narodowy Program Rozwoju Humanistyki/National Programme for the Development of the 
Humanities (project registration number: 11H 20 0148 88; implementation period: 2022-
2027; supervisor: Prof. Rafał Habielski, PhD, executor: Evelina Kristanova, PhD, Professor 
at SWPS University). The article is also the result of a scientific internship that the author 
completed at the Institute of Social Communication and Media Sciences of the Maria Curie
‑Skłodowska University in Lublin in the period 27.11–20.12.2023.

Z historii mediów

http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/
https://orcid.org/0000-0003-4935-7417 


Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w
118� EVELINA KRISTANOVA

with the case study method), and which make it possible to present a variety of issues raised 
by Stypułkowska, including her views on legal, socio-political and religious matters. This 
study can therefore be seen as a prelude to further research.

Keywords: Jadwiga Mieczkowska, Aleksandra Stypułkowska, Radio Free Europe’s Polish 
Broadcasting Service, radio broadcasts, Na Antenie

Introduction

The core mission of Radio Free Europe’s Polish Broadcasting Service was to oppose 
the destruction of Polish culture and strive to “rule people’s hearts and minds” 
(Habielski 2019; Machcewicz 2007; Nowak‑Jeziorański, Winowska 2016; Tatarowski 
2005, 2012; Wejs‑Milewska 2012). According to Jan Nowak‑Jeziorański, head 
of RFE’s Polish section (1952–1971), its journalists were to establish a bridge between 
the free world and the enslaved nation of Poland (Hajdasz 2006; Łatyński 1997; 
Nowak‑Jeziorański 2005; Wolna Europa przyciągało najlepszych 2012/Radio Free 
Europe Attracted the Best 2012).

The article analyses selected broadcasts by Aleksandra Stypułkowska (alias Jadwiga 
Mieczkowska) on a variety of issues: political, legal, historical and biographical. Since 
RFE targeted a wide audience, among whom there were a fair number of believers 
(Habielski, Machcewicz 2018, p. 41), she also recorded religious programmes regard‑
ing Church-state relationships and state Catholic holidays, commenting on the 
most important events, including The Pastoral Letter of the Polish Bishops to their 
German Brothers, the 1966 Millennium celebrations, the debunking of the myth 
of “progressive Catholicism”, the unmasking of the truth behind the PAX Association 
(Micewski 1981), the portrayal of the importance of John Paul II’s pontificate, etc.2

To date, there have been few biographies, interviews and studies on the author 
of the RFE’s Fakty, wydarzenia, opinie/Facts, Events, Views3 (Gawlikowski 2015, 
pp. 625–629; Grabowska 2002, pp. 215–219; Habielski 2008, pp. 2007–2009; Panorama 
dnia/Daily Panorama 1959, 1981; Tatarowski 2021, pp. 575–584; Żenczykowski 1982, 
p. 84). Stypułkowska was the only female in the original team of the Polish section 
of RFE4, where her voice was widely recognised between 1952 and 1982. She retired 
in 1974 but continued to work for the station (Habielski 2008, p. 207). Initially, 
she served as editor of a programme aimed at a female audience. Between 1952 
and 1954 she was known for her radio novel entitled W czterech ścianach/Within 

2 The issues of the Millennium celebrations, the PAX Association and the pontificate of John 
Paul II in RFE are discussed by the author in her other publications.

3 In 2023, at the University of Białystok, an unpublished doctoral dissertation written under 
the supervision of Prof. Violetta Wejs ‑Milewska, PhD, by E. Andrzejewska entitled On the 
Liberty’s Side. The Ethical Dimension of Aleksandra Stypułkowska’s Radio Writing and Socio-po-
litical Activity in Exile./Po stronie wolności. Wymiar etyczny pisarstwa radiowego i działalności 
społeczno-politycznej Aleksandry Stypułkowskiej na emigracji.

4 For the first few years (1952-1958), the Radio operated under the name Voice of Free Poland, 
later changed to Radio Free Europe’s Polish Broadcasting Service.



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w

BROADCASTS BY ALEKSANDRA STYPUŁKOWSKA FOR RADIO FREE…� 119

Four Walls. Later she gained recognition for the moving documentary Pamiętnik 
katyński/The Katyn Memoir (1953), for which she received a Gabriel Award, a Catholic 
honour recognising excellence in broadcasting (Pamiętnik katyński/Katyn Memoir, 
1953). A lawyer by profession, she had already gained several years of journalis‑
tic experience before joining the Munich-based RFE team. She made her debut 
in the London-based dailies Dziennik Polski/Polish Daily and Dziennik Żołnierza/
Soldier’s Daily, for which she was also a foreign correspondent in Scandinavia. 
In 1946, she co-edited the weekly Wiadomości Polskie/Polish News (Gawlikowski 
2015, p. 626). While working for RFE, she developed her latent literary talents inher‑
ited from her parents.5 By addressing political, historical and religious issues, she 
became a target of communist propaganda. She was eventually discredited by her 
broadcasting colleague Wiktor Trościanko, who collaborated with the government 
of the Polish People’s Republic.6

Jan Nowak‑Jeziorański argued that Stypułkowska was among those who easily 
built “a sense of community” and could “establish a direct, almost intimate bond 
with her audience” (Nowak‑Jeziorański 1991, p. 98). Her article entitled Pod ob- 
strzałem. Projekt nowego kodeksu karnego i opinia publiczna/Under Siege. Draft 
of the New Penal Code and Public Opinion (1963, p. 4) was published in the very 
first issue of the monthly Na Antenie, which featured the most important Polish-
language broadcasts emitted on RFE. Her rich socio-political and cultural journal‑
istic output was reviewed by Lechosław Gawlikowski in Who’s Who of Radio Free 
Europe/Pracownicy Radia Wolna Europa (2015, pp. 628–629). An important aspect 
of RFE’s informative and anti-communist activity was the anniversary broadcasts, 
for which she was also responsible.

Methodology

The author’s intention is to demonstrate, based on selected examples, Stypułkowska’s rich 
journalistic and broadcasting output at Radio Free Europe’s Polish Broadcasting 
Service, where she was among the most prolific journalists, as evidenced by the fact 
that in just three years (1963–1966), 15 of her articles were published in Na Antenie 
(Orlik‑Rückemannowa 1966, p. 8). This paper also aims to present the issues 
raised by Stypułkowska on air along with her journalistic mode of argumentation. 
To accomplish these objectives, the author performed an audio and press source 
analysis, while a press content analysis (Dąbrowska‑Cendrowska 2019; Pisarek 1983) 
was applied to review Stypułkowska’s statements within the available issues of the 
monthly Na Antenie (1963–1989). Because of the editorial requirements the article 
had to meet, only certain texts were included, while a number of news and literary 

5 Her parents were the writer Władysław Rabski and the essayist Zuzanna Rabska (née 
Kraushar).

6 In his biography on Stypułkowska, Habielski explains that in 1969 she was alleged – falsely 
– to have been a kapo in a concentration camp during WW2.



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w
120� EVELINA KRISTANOVA

materials were omitted and will be discussed in another paper. However, some audio 
sources available on the RFE’s website were also selected applying a media content 
analysis method (Lisowska‑Magdziarz 2004, 2006); namely, those which the author 
finds unique as regards the subject matter and journalistic genre (in line with the 
case study method), and which made it possible to present a variety of issues raised 
by Stypułkowska. This study is therefore not exhaustive and should be perceived 
as groundwork for further research. The selected research material was subjected 
to qualitative analysis against the background of existing scientific studies. At this 
stage, the method of literature analysis and criticism became helpful (Cisek 2010). 
The keywords used were the journalist’s name and pseudonym (Stypułkowska, 
Mieczkowska). The sources included are listed in the Bibliography.

Criticism of  the legal system

Any discussion on Stypułkowska and her journalistic style should begin with 
an insight into her legal expertise. When interviewed by Paweł Zaremba, she stated:

There aren’t so many lawyers in our team and ultimately someone has to handle 
the legal issues, whether they be the problems of lawsuits against students, writers, 
or any theoretical problems such as the debate on the legal or civil code, etc. These 
are the interests and matters that I am predisposed to, given my education and 
former occupation (Sylwetki pracowników Rozgłośni Polskiej RWE 1969/Who’s Who 
of Radio Free Europe’s Polish Broadcasting Service 1969).

In the programme entitled Divide et impera. Sytuacja adwokatury w Polsce/Divide 
et impera. The Situation of the Bar in Poland, Stypułkowska addressed the nagging 
issue of the communists’ efforts to disintegrate the integrity of the legal profession, 

“undermine social trust” and “create an air of prejudice” (Stypułkowska 1965, p. 1). 
She unmasked their methods, which were based on turning advocates against each 
other over financial matters, legislative change and denunciation. She exposed 
the “pasquinade” by the editor of Prawo i Życie/Law and Life, the official organ of the 
Association of Polish Lawyers. She criticised the fact that individuals who lacked 
professional merit but were obedient to the communist party were promoted to exe
cutive positions, giving specific examples and explaining the problem as follows:

The system, pretty much an egalitarian ‘ levelling down’ at the expense 
of outstanding, hard-working and highly experienced barristers, not only rewards 
the – through no fault of their own – economically disadvantaged, but also the 
mediocre and lazy. Against this levelling down, the legal profession is justly 
protesting […] since among these mediocrities, loudmouths are most readily 
recruited (Stypułkowska 1965, p. 1).



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w

BROADCASTS BY ALEKSANDRA STYPUŁKOWSKA FOR RADIO FREE…� 121

Another example of her legal commentary is the broadcast entitled Sprawa Ludwika 
Haasa/The Case of Ludwik Haas, which she begins as follows: “And again a political 
trial against intellectuals. And again a trial behind closed doors” (Stypułkowska 
1966, p. 3). In an attempt to expose intra-party vendettas, Stypułkowska commented: 
“Why, in the case of Modzelewski or Haas, the ideological discussion took place not 
in the editorial office of Nowe Drogi/New Roads, but behind the closed doors of the 
courtroom is something that an uninitiated outsider will never know” (Stypułkowska 
1966, p. 3). She also revealed that it was unknown when the trial took place and that 
“it was about an unspecified and illegal publication”, which led to the imprison‑
ment of party members. In the broadcast, she objectively yet boldly addressed the 
issue of secret political trials and court verdicts in the People’s Republic of Poland.

Proces taterników/The Trial of the Tatranists (Stypułkowska 1970, pp. 5–7), which 
explored the absurdities of communist propaganda against Jerzy Giedroyc’s Paris-based 
periodical Kultura (1947–2000), also caught the audience’s attention. In Na Antenie, 
Stypułkowska reported on the trial of young intellectuals, the so-called “Tatranists”7, 
held at the Warsaw Provincial Court. She defined the communists’ aims “as a desire 
to intimidate society, the youth above all, and any form of opposition, even if it fell 
within the framework of Marxism‑Leninism” (Stypułkowska 1970, p. 5). She also 
interpreted the actions from a legal perspective, conceding that while the March 
trials were about combating alleged “Zionism”, the case of the Tatra mountain‑
eering club targeted Kultura as part of the “struggle against ideological sabotage” 
(Stypułkowska 1970, p. 5). Explaining that the monthly’s editor – just like RFE – had 
become political enemy number one for the communists, she skilfully ridiculed their 
endeavours: “The trial elevates the periodical’s standing, presenting it as a foreign 
unit that poses an outright threat to the interests of the state, indeed its very exis‑
tence. This is probably the first time in history when a low-circulation magazine 
for a narrow audience has been attributed with such qualities, power and impact” 
(Stypułkowska 1970, p. 5). She gave an extensive description of the detainees as well 
as the formal and substantive details of the case. The bill of indictment listed the act 
of collecting and compiling materials that slandered the People’s Republic of Poland, 
which had allegedly been instigated by the editor of Kultura, and then “the smug‑
gling and distribution of these subversive materials” (Stypułkowska 1970, p. 5).

Stypułkowska’s publications on legal issues were marked by professionalism, 
argumentative logic and her marked opposition to the communist government 
in Poland. At times, she would replace a dramatic tone with a humorous voice 
to emphasise the absurdity of some cases and accusations.

7 The name alluded to the arrested members of a mountaineering club, who were accused 
of smuggling banned press materials across the border in the Tatra Mountains.



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w
122� EVELINA KRISTANOVA

On political life

Stypułkowska began her reflections on the termination of the socio-literary weekly 
Nowa Kultura (1950–1963) as follows: “It survived for 13 years. It had both support‑
ers and opponents. We were not among those who shared the political views of the 
team working for the Warsaw-based Nowa Kultura. We would often argue with 
its co-authors” (Stypułkowska 1963c, p. 3). She continued by praising the efforts 
of successive editors in maintaining a bond with readers and a relative freedom 
of speech. She delved into the situation of the official organ of the Union of Polish 
Writers under successive editors-in-chief. She presented a profile of Paweł Hoffman, 
who lost his post and “fell into disgrace” for printing Adam Ważyk’s Poemat dla 
dorosłych/Poem for Adults in 1955, since communists demanded that editors should 

“toe the party line” and promote socialist realism (Stypułkowska 1963c, p. 3). Later 
she also mentioned a political thaw in the editorial office of Nowa Kultura, which 
allowed it to address the issues of the Home Army and Poles deported to Russia. 
Another example was when Wiktor Woroszylski (editor-in-chief between 1956 and 
1957) managed to expose the consequences of the 1956 Poznan protests. He was 
followed by Stefan Żółkiewski, under whom the weekly became “colourless” and the 
circulation declined. The next editor-in-chief, Hieronim Michalski, was described 
as “a man lacking personality”. Stypułkowska also described the fortunes of the 
rebellious authors collaborating with Nowa Kultura against the background of polit‑
ical events, describing the team as a “close-knit community acting against the 
apparatchiks”. She called Nowa Kultura “liberal” to the extent that it could be under 
the communist regime, appreciating the loyalty of the writers during “ferments” 
and layoffs. When compared to Przegląd Kulturalny (1952–1956), Stypułkowska 
regarded the “biography of Nowa Kultura” to have been “more colourful” because 
it did not transform into yet another clone of the party-controlled Trybuna Ludu. 
Also, unlike Nowa Kultura, Przegląd Kulturalny – the official organ of the Council 
for Culture and the Arts – did not undergo turbulent staff changes. Under the 
editorship of Jerzy Andrzejewski and Gustaw Gottesman, the weekly – known 
for its broad socio-cultural profile and inclination to discuss controversial issues 

– would continually adapt to the changing political situation.
Later in her broadcast, Stypułkowska compared the attitudes to the thaw in the 

two magazines. She mentioned a survey conducted in 1956 by Przegląd Kulturalny 
entitled “Jak widzę współczesną sztukę rewolucyjną?”/“How do I see contempo‑
rary revolutionary art?”, which discussed “the calamity of writing things that are 
never allowed to be published”, “the tragedy of the Home Army soldiers”, and 
a debate on scientific freedom. Articles in both weeklies gave viewers an insight into 
the opinions circulating in literary milieus at the time. Stypułkowska regarded the 
votes for freedom of speech that were voiced during the thaw as “more enduring” 
in terms of expression and the position of literature. She closed her account with 
a brief remark on the launch of yet another periodical called Kultura (1963–1981), 
which was a merger of Świat, Nowa Kultura and Przegląd Kulturalny under the 
editorship of Janusz Wilhelmi, “who earned a terrible reputation within creative 



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w

BROADCASTS BY ALEKSANDRA STYPUŁKOWSKA FOR RADIO FREE…� 123

circles”. Stypułkowska gave a fair, factual and objective assessment of the peri‑
odicals, exposing “the communists’ efforts to combat the freedom of the press” 
(Stypułkowska 1963c, p. 3).

In an article entitled Żeby władze chciały ino chcieć/If only the Authorities Wanted 
to Want Stypułkowska commented on a text published in Polityka called Polacy 
u sąsiadów/Poles at their Neighbours’, stating that a journalistic embargo had just 
been broken when the number and locations of Poles relocated to the USSR were 
quoted. She explained that, “The weekly Polityka apparently received the censors’ 
permission to publish dry statistical data taken from official Soviet statistics […] 
these dry figures reveal the fourth partition of Poland, the crimes of the deportations 
and the hecatomb of the gulags” (Stypułkowska 1965, p. 7). Stypułkowska called for 
the need to deal with difficult issues and historical narratives as a prerequisite for 
good neighbourly relations. At the same time, she objected to the “quarter-truths” 
and newspeak given in official press statements, arguing that even in “the Soviet 
Union there was an open debate on the gulag system” (Stypułkowska 1965, p. 7). 
On behalf of this unique, forced Soviet‑Polish diaspora, she courageously demanded 
their rights to access Polish education and culture. She asked why the government 
in Poland did not treat the Polish diaspora in the USSR the same as the Polish 
diaspora in France. She was also outraged by the claim that “repatriations were 
terminated for lack of applicants” and promoted the idea of “negotiating a partner 
statute” with Russia.

Political issues were the second largest and most important subject in which 
Stypułkowska took a keen interest, presenting them in line with the ideological 
agenda set by Jan Nowak‑Jeziorański.

On the freedom of  the Church and the status of  religion

“Millions listen to RFE, as do I. Your broadcasts have my complete approval; the only 
reservations I have are about religiosity, but even there I do understand the intentions.” 
Thus wrote a listener of Radio Free Europe’s Polish Broadcasting Service to the editor 
(Opinie z kraju o audycjach RWE/Views from the country on RFE broadcasts 1970, p. 4). 
Religious broadcasts were exceptionally important for Stypułkowska, especially those 
protecting the Church and Cardinal Stefan Wyszynski during his imprisonment. 
In her broadcasts, she also revealed the painful truths and tragic stories of clergymen 
such as Bolesław Kominek, Władysław Findysz and Marian Pirożyński.

The rulers of the People’s Republic of Poland planned a covert and long-term 
anti-church campaign, suppressing Christian tradition and culture from the public 
sphere in Poland while declaring constitutional freedom and falsely proclaiming 
religious freedom in the national media (Dudek 1995; Dudek, Gryz 2003; Żaryn 
2003). In response to this campaign, in 1953, Nowak‑Jeziorański insisted that 
the radio team defend the Church by virtue of a document entitled Kampania 
Głosu Wolnej Polski dotycząca polityki reżimu wobec Kościoła/RFE’s Strategy on the 
Regime’s Policy towards the Church (Habielski, Machcewicz 2018, pp. 179–185; 



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w
124� EVELINA KRISTANOVA

Nowak‑Jeziorański 2005). It was felt that presenting the facts on air would be most 
effective, and a series of sixteen broadcasts about the PAX Association and “progres‑
sive Catholics” was launched, exposing their secret aim of dismantling the Church 
from within (Nowak‑Jeziorański 1994). The diversionary nature of the actions 
taken by so-called “patriot priests” and “regime Catholics” was also exposed. The 
mission was demanding and the radio journalists had to scrupulously verify every 
piece of information, especially when the state media spread propaganda about not 
combating religion, but only opposing the political activities of various members 
of the clergy who were fighting the system. Simultaneously, the communists waged 
an offensive against the Vatican on the assumption that its policies were contrary 
to the Polish raison d’état.

The special broadcasts produced by Stypułkowska were creative, uniting, inter‑
esting and poignant. Among them were Christmas specials that referred to the diffi‑
cult political situation in the People’s Republic of Poland at that time. A broadcast 
from 24 December 1954 entitled Puste miejsce przy wigilijnym stole/An Empty Place 
at the Christmas Table was dedicated to the imprisoned Primate Stefan Wyszyński. 
Stypułkowska used authentic statements from Church dignitaries from all over the 
world, which gave it an international dimension. These included sermons by Primates 
of England and Portugal (Bernard Gryffin and Manuel Gonçalves Cerejeira), the 
Archbishop of Toulouse Jules‑Géraud Saliege, the Bishop of Seranton County 
in Pennsylvania Henryk Teofil Klonowski, and the guardian of Poles in exile Józef 
Gawlina. They all asserted moral and spiritual support for the Primate of Poland, 
calling him “a Polish convict and prisoner”, “a martyr for faith and freedom”, 

“a symbol of a shackled Catholic Poland”, “the shepherd long awaited by Poles”, 
“a lone man behind the wall”, and “he who gives testimony” (Puste miejsce przy 
wigilijnym stole/An Empty Place at the Christmas Table 1954). The Primate was 
portrayed as a lonely prisoner praying for his persecutors. A “prayer for the Silent 
Church” was advocated and words of encouragement conveyed, showing solidar‑
ity with compatriots back home. Gawlina solemnly reassured the audience that 
Wyszyński had not been “ripped from the hearts of the faithful”, thus confirming 
his authority. The Christmas programme was acoustically enriched by the skilful 
application of reflective, literary and musical content. It concluded with a touching 
prayer recited by a child.

Radio Free Europe’s Polish Broadcasting Service eagerly produced programmes 
reporting on the harassment of Church hierarchs, something the national media had 
remained evasively silent about. RFE exposed the communists’ methods, debunked 
fake news and defended clergymen indicted in political trials. Even religiously 
indifferent members of the editorial board and those reluctant to follow Catholic 
practices became involved in protecting the Church. Named an “ardent mother 
of the Church” (Habielski 2008), Stypułkowska often addressed the issue of Church-
state relationships in the 1960s. She devoted a series of broadcasts to The Pastoral 
Letter of the Polish Bishops to their German Brothers, presenting the circumstances 
behind its creation in the context of Polish‑German relationships. Meticulously 
reviewing the accounts of the event in the national and foreign press, she supported 



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w

BROADCASTS BY ALEKSANDRA STYPUŁKOWSKA FOR RADIO FREE…� 125

the initiative of the Polish Bishops. In the programme Jeszcze o orędziu biskupów/
More on the Pastoral Letter (Stypułkowska 1966b, p. 6), she attempted to ascertain 
the reasons behind the campaign against the Church launched in December 1965 
and to demonstrate the communists’ propaganda methods. She wrote:

The reasons for unleashing a campaign of an intensity unseen since 1953, i.e., the 
imprisonment of Cardinal Wyszyński, are obvious. After all, the Millennium 
celebrations are coming. The party and state authorities want to employ the 
Millennium not only to secularise Polish history, but also to impose the view 
that the present government is the sole heir of that history […]. The Church with 
its thousand years of Christianity […] spoils the plans of the party functionaries 
(Stypułkowska 1966b, p. 6).

Stypułkowska argued that the campaign was intended to undermine the authority 
of the Primate and the Church. She claimed that his popularity was growing among 
the faithful, owing to his ability to maintain the unity of the Church and the support 
granted by Popes John XXIII and Paul VI. She quoted the words of a Le Monde 
commentator on “the ridiculous accusations against Cardinal Wyszyński, ludicrous 
even to those who proclaim them” cast to create “a counterbalance to the mood 
of religious zeal” in view of the upcoming Millennium celebrations (Stypułkowska 
1966b, p. 6). She also pointed to the distorted – “by means of omission” – text of the 
Primate’s sermon of 19 December 1965, as printed in a propaganda brochure by Polonia 
Publishing House, the purpose of which was to ridicule Wyszyński. In response, 
Stypułkowska reliably quoted the omitted fragments of the Primate’s speech.

She was also critical of the distorted text cited from a West German monthly 
on Warsaw radio and the pro-Soviet propaganda newspaper Sztandar Młodych 
concerning The Pastoral Letter of the Polish Bishops to their German Brothers. 
A passage that did not fit the propaganda line had been removed, thus forging 
the idea that the Polish Episcopate compromised the principles of Polish foreign 
policy. Stypułkowska also illustrated the method of omission with the example 
of Archbishop Bolesław Kominek’s interviews in foreign media. Stypułkowska 
stated that the official media in Poland ignored the interviews he had given to the 
Austrian weekly Die Furche, in which he claimed that “the main misunderstand‑
ing lies in the fact that The Pastoral Letter is interpreted as a political document” 
(Stypułkowska 1966b, p. 6). In her pursuit of accuracy, Stypułkowska also cited 
another “reprehensible case of omission” – a document justifying why the Primate 
was denied a passport to attend the opening of the Millennium celebrations in Rome. 
She pointed out that while “the letter addressed to the secretary of the Episcopate, 
Bishop Choromanski, was widely disseminated in the press and on the radio, the 
Episcopate’s response to the accusations made in writing was never publicised 
anywhere” (Stypułkowska 1966b, p. 6).

Stypułkowska also reported on the recurrent accusations against Polish bish‑
ops. In the aptly worded headline Małe słówko a duży fałsz/A Small Word but a Big 
Deceit, she traced the altered quotations from The Pastoral Letter and the German 



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w
126� EVELINA KRISTANOVA

bishops’ reply printed in the national magazine Forum, proving that the text had 
been distorted to alter its meaning and be used in the anti-church campaign.

In the next section entitled Kto to sprawdzi?/Who is to verify that?, she analysed 
the “distortion of content” when sentences were cited out of context, taken from 
publicly unavailable documents and from the foreign press, e.g., an extract form 
the February 1966 issue of the Italian Jesuit journal Civita Catholica, in which she 
found a distorted translation. With her lawyer’s eye, Stypułkowska meticulously 
compared and analysed the texts, highlighting inadequacies and concluding that, 

“Those behind the campaign against the Primate will not shrink from any slander” 
(Stypułkowska 1966b, p. 6). She cited accusations that appeared in the national 
press, saying that Wyszyński allegedly praised “Hitler’s struggle against commu‑
nism” (Stypułkowska 1966b, p. 6). Applying numerous quotations and corrections 
to defend the Church, she also argued: “We understand that Primate Wyszynski 
may not want to stoop to cheap polemics, but we believe that in the name of truth 
some things must still be made public” (Stypułkowska 1966b, p. 6). The examples 
of falsifications, omissions and distortions employed for the purposes of anti-church 
propaganda were intended to make RFE recipients aware of the methods developed 
by the Office for Religious Affairs in the People’s Republic of Poland.

In another article in Na Antenie, entitled Miesiąc pamięci zapomnienia/A Month 
of Oblivious Memory (Stypułkowska 1966a, p. 5), Stypułkowska wrote about the 
anti-church campaign and political struggle during the 21st anniversary celebra‑
tions at Auschwitz‑Birkenau and Stutthof. Outraged by “attacks on Church repre‑
sentatives” in speeches held at the Stutthof Cemetery, she wrote:

Last Sunday people from all corners of the country gathered at the Stutthof 
Cemetery. And what did they hear? Kliszka’s rallying speech. Political vendettas 
and distorted history. False accusations and threats (Stypułkowska 1966a, p. 5).

Demanding a fair review of the events, she called it an act of “sacrilege that even 
atheists do not know”, describing it as “un-Polish conduct”. With social care from 
the Society of Fighters for Freedom and Democracy only available to a “chosen few”, 
she demanded remembrance for the survivors, arguing that, “All those who went 
through hell deserve the full protection of the state” (Stypułkowska 1966a, p. 5). 
She supported her opinion with the example of former concentration camp pris‑
oners in France, who received a high pension from the government. She also asked 
about war reparations owed to Poland, and the moral and material responsibility 
for this issue in the People’s Republic of Poland. Standing up for the disadvantaged, 
Stypułkowska recalled debates on lowering the retirement age for concentration 
camp prisoners, while lamenting the fact that only those “docile and subservi‑
ent to Moczar’s line” were deemed worthy of merit by the Society of Fighters for 
Freedom and Democracy (Stypułkowska 1966a, p. 5).

Since RFE’s religious programmes were not only ceremonial in nature, but also 
addressed issues of Church-state relationships, Stypułkowska did not shy away from 
alluding to the socio-political situation in the country in her broadcasts.



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w

BROADCASTS BY ALEKSANDRA STYPUŁKOWSKA FOR RADIO FREE…� 127

On cultural heritage and history

Stypułkowska’s historical and biographical broadcasts can be illustrated with 
two examples. The first is a reportage entitled Vevey: Ostatni postój pana Henryka/
Vevey: Henry’s Last Stop (1963), an account of her journey to Vevey on Lake Geneva 
in Switzerland in search of memories and memorabilia of Henryk Sienkiewicz, who 
died there in 1916. Somehow justifying her visit, she opens the programme with 
a short talk to a tourist guide there, who appears to have no idea that Sienkiewicz 
died there. Next, she goes to the hotel where the Sienkiewicz couple spent their last 
moments together, describing in colourful detail its surroundings and the room they 
rented. She even finds an old guest book from 1915 with an entry by Sienkiewicz and 
his wife. In addition, she tells the audience that the funeral took place in November 
in a small Catholic church, and from a conversation with the local parish priest she 
learns that the novelist’s body was kept in the church chapel, where a memorial plaque 
can be found today. In the church hang images of Our Lady of the Gate of Dawn 
and Our Lady of Częstochowa. The reporter wonders whether it was in Vevey that 
Sienkiewicz may have written his very last work entitled Wspomnienie/Recollection. 
In a local newspaper, she finds a note on his death, an obituary and an account 
of the funeral. Stypułkowska also quotes the Pope’s words on the occasion that were 
printed in the press. The audience learns about the Sienkiewicz Fund established for 
orphans. On the trail of the writer, Stypułkowska finds herself in Freiburg, where 
she meets Alfons Bronarski, a professor of Slavonic studies and guardian of the 
Polish diaspora in Switzerland, whose account of the Sienkiewicz’s final moments, 
written on 17 November 1916, she quotes on air:

At dinner time he beckoned his wife into the room from the dining hall where 
she had gone, and feeling unwell, he asked for a priest. He knew that death was 
imminent. Having no strength left to make his confession, he was given abso‑
lution, received Holy Communion and said a prayer with his family. He then 
asked to be left alone, but they refused. His head slumped against the pillows and 
he was gone. His last words included the regret: ‘I have not lived to see Poland free’ 
(Stypułkowska 1963b, p. 6).

The second example of a biographical-historical broadcast is Król Stefan zmarł 
nagle/King Stephen died suddenly (1965; Stypułkowska 1965, p. 2), which Stypułkowska 
produced in opposition to the controversial thesis that King Stephen Báthory had 
been poisoned put forward by Herman Zdzisław Scheuring in his posthumously 
published book Czy królobójstwo? Krytyczne studium o śmierci króla Stefana Wielkiego 
Batorego/Was it a Regicide? A Critical Study on the Death of King Stephen Báthory 
the Great (London 1964). Adopting the role of a genuine investigative journalist, 
Stypułkowska asks a series of probing questions, searching for answers in the 
available sources and literature on the subject, and presenting the events against 
the historical and political background of late 16th century Poland. Particularly 
interested in the king’s final days, she depicts them in a manner that verges 



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w
128� EVELINA KRISTANOVA

on sensationalism, citing a number of speculations. She lists eleven scenarios and 
known medical diagnoses, probably taken from the above-mentioned book. Later, 
in a letter to the editor published in Na Antenie, she effectively defended herself 
against the allegations voiced by the author’s widow, Zofia Scheuring, who accused 
her of appropriating the copyrights, the method of reasoning and all the quotations, 
thus “overshadowing the author of the book” (Letters to the Editor 1966, p. 8).

The last of the thematic blocks briefly discussed here portrays Stypułkowska 
as an intelligent tracer of historical events with a view to reconstructing the biog‑
raphies of prominent Polish figures.

Conclusions

An analysis of the broadcasts produced by Radio Free Europe’s Polish Broadcasting 
Service that were also published in the monthly magazine Na Antenie reveals that 
there were far more contributions from male than female journalists. It can thus 
be surmised that Aleksandra Stypułkowska was among the few women there. 
Addressing difficult legal, socio-political and religious issues, she became not 
only a defender of the Church and of those wronged by the state in Poland, but 
also an inquisitive detective tracing selected biographical mysteries. An element 
naturally woven into her work was also literary issues. She often referred to the 
latest press publications, which showed her good knowledge of the press market 
and new releases. Her broadcasting style, creative approach, and journalistic talent 
conclusively place her among the outstanding women of Radio Free Europe’s Polish 
Broadcasting Service.

Bibliography

Andrzejewska E. (2021). Kobiety w Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Analiza stanu badań 
na przykładzie Aleksandry Stypułkowskiej. In: M. Dajnowicz, A. Miodowski (eds.). Bada‑
nia historii kobiet polskich na tle porównawczym. Kierunki, problematyka, perspektywy 
(pp. 217–230). Białystok.

Cisek S. (2010). Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznaw‑
stwie w XXI wieku. Przegląd Biblioteczny, no. 3, pp. 273–284.

Dąbrowska‑Cendrowska O. (2019). Recepcja podręcznika „Analiza zawartości prasy” w kręgach 
badaczy mediów, czyli zaraźliwa metoda badawcza. Zeszyty Prasoznawcze, no. 2, pp. 119–129.

Dudek A. (1995). Państwo i Kościół w Polsce 1945–1970. Kraków.
Dudek A., Gryz R. (2003). Komuniści i Kościół w Polsce 1945–1989. Kraków.
Gawlikowski L. (2015). Pracownicy Radia Wolna Europa. Warszawa.
Grabowska A. (2002). Wspomnienia pracowników Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. 

Warszawa.



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w

BROADCASTS BY ALEKSANDRA STYPUŁKOWSKA FOR RADIO FREE…� 129

Habielski R. (2008). Aleksandra Stypułkowska. W: Polski Słownik Biograficzny, vol. 45/2, no. 185 
(pp. 207–209). Kraków [https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/aleksandra-stypulkowska; 
29.07.2023].

Habielski R. (2019). Audycje historyczne i kulturalne Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa 
w latach 1952–1975. Wrocław.

Habielski R., Machcewicz P. (2018). Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa w latach 1950–1975. 
Wrocław.

Hajdasz J. (2004). Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej RWE w Polsce. Pamięć i Sprawiedliwość, 
no. 6, pp. 309–328.

Hajdasz J. (2006). Szczekaczka, czyli Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa. Poznań.
Janicka A., Rogalewska E., Wejs‑Milewska V. (2021) (eds.). Paryż, Londyn, Monachium, Nowy 

Jork. Powrześniowa emigracja na mapie kultury nie tylko polskiej. Vol. 3: Wybitne postacie 
kobiece. Białystok–Warszawa.

Johnson Ross A. (2014). Radio Wolna Europa i Radio Swoboda. Lata CIA i późniejsze. Wrocław.
Lisowska‑Magdziarz M. (2006). Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Kraków.
Lisowska‑Magdziarz M. (2004). Analiza zawartości mediów. Kraków.
Łatyński M. (1997). Ogród Angielski 1. Wspomnienia z Radia Wolna Europa. Lublin.
Machcewicz P. (2007). „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–1989. 

Warszawa.
Micewski (1981). Współrządzić czy nie kłamać? Pax i Znak w Polsce 1945–1976. Kraków.
Nowak‑Jeziorański J. (1991). Wojna w eterze, vol. 1. Kraków.
Nowak‑Jeziorański J. (1994). Prawda o Paxie i Piaseckim i Reiffie. Cykl 16 audycji. Londyn.
Nowak‑Jeziorański J. (2005). Wojna w eterze. Kraków.
Nowak‑Jeziorański J., Winowska M. (2016). Korespondencja 1955–1989. Wrocław.
Pisarek W. (1983). Analiza zawartości prasy. Kraków.
Tatarowski K.W. (2005). Literatura i pisarze w programie Rozgłośni Polskiej Radio Wolna Eu‑

ropa. Kraków.
Tatarowski K.W. (2021). Dziennikarstwo radiowe Aleksandry Stypułkowskiej (1906–1982). 

In: A. Janicka, E. Rogalewska, V. Wejs‑Milewska (eds.). Paryż, Londyn, Monachium, Nowy 
Jork. Powrześniowa emigracja na mapie kultury nie tylko polskiej. Vol. 3: Wybitne postaci 
kobiece (pp. 575–584). Białystok–Warszawa.

Tatarowski K.W. (2022). Radio Wolna Europa w walce o wolność słowa w Polsce w latach 1952–1989. 
Nowy Napis Co Tydzień, no. 143 [https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-143/artykul/radio-wolna‑

-europa-w-walce-o-wolnosc-slowa-w-polsce-w-latach-1952-1989; 31.07.2023].
Wejs‑Milewska V. (2012). Wykluczeni – wychodźstwo, kraj. Studia z antropologii emigracji pol‑

skiej XX wieku (idee, osobowości, instytucje). Białystok.
Wejs‑Milewska V., Rogalewska E. (2009) (eds.). Paryż, Londyn, Monachium, Nowy Jork. Powrześ

niowa emigracja niepodległościowa na mapie kultury nie tylko polskiej. Białystok.
Żaryn J. (2003). Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce (1944–1989). Warszawa.
Żenczykowski T. (1982). Pamięci Aleksandry Stypułkowskiej. Tydzień Polski, no. 15, p. 84.



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w
130� EVELINA KRISTANOVA

Audio sources

Król Stefan zmarł nagle (1965) [https://www.polskieradio.pl/68/862; 15.08.2023].
Ostatni postój pana Henryka (1966) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/Audio/291821; 1.08.2023].
Pamiętnik katyński (1953) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/Audio/300020; 9.08.2023].
Panorama dnia (1959) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/Audio/293368,Panorama-dnia; 

12.08.2023].
Panorama dnia (1981) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/Audio/306980,Panorama-dnia‑

-cz125; 3.08.2023].
Pięciolecie pracy Głosu Wolnej Polski (1957) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/

Audio/290485,Pieciolecie-pracy-Glosu‑Wolnej-Polski; 3.08.2023].
Puste miejsce przy wigilijnym stole (1954) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/Audio/290130; 

31.07.203].
Radio Wolna Europa przyciągało najlepszych (2012) [https://www.polskieradio.pl/8/529/arty‑

kul/627111,radio-wolna-europa-przyciagalo-najwiekszych; 1.08.2023].
Sylwetki pracowników Rozgłośni Polskiej RWE (1969) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/

Audio/294336,Sylwetki-pracownikow-Rozglosni‑Polskiej-RWE; 3.08.2023].
Więcej Światła (1964) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/Audio/293146,Wiecej‑Swiatla; 3.08.2023].
Wspomnienia pracowników RWE (1977) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/Audio/298884,Wspo‑

mnienia-pracownikow-RWE; 3.08.2023].
Zapiski z pamiętnika znalezionego w Katyniu (1961) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/Au‑

dio/291618,Zapiski-z-pamietnika-znalezionego-w-Katyniu 3.08.2023].
Żywot człowieka wspaniałego (1962) [https://www.polskieradio.pl/68/2461/Audio/292170,Zywot‑

-czlowieka-wspanialego; 3.08.2023].

Press sources

Listy do redaktora (1966). Na Antenie, no. 34, p. 8.
Opinie z kraju o audycjach RWE (1970). Na Antenie, no. 83, p. 4.
Orlik‑Rückemannowa R. (1966). Wykaz utworów umieszczonych w numerach 1–36. Na Antenie, p. 8.
Stypułkowska A. (1963a). Pod obstrzałem. Projekt nowego kodeksu karnego i opinia publiczna. 

Na Antenie, no. 1, p. 4.
Stypułkowska A. (1963b). Vevey: ostatni postój Henryka Sienkiewicza. Na Antenie, no. 2, p. 6.
Stypułkowska A. (1963c). Podzwonne dwóm tygodnikom. Z okazji likwidacji „Nowej Kultury” 

i „Przeglądu Kulturalnego”. Na Antenie, no. 4, p. 3.
Stypułkowska A. (1965). „Divide et impera”. Sytuacja adwokatury w Polsce. Na Antenie, no. 29, p. 1.
Stypułkowska A. (1965). Król Stefan zmarł nagle. Na Antenie, no. 31, p. 2.
Stypułkowska A. (1965). Żeby władze chciały ino chcieć… Na Antenie, no. 32, p. 7.
Stypułkowska A. (1966a). Miesiąc pamięci i zapomnienia. Na Antenie, no. 38, p. 5.
Stypułkowska A. (1966b). Jeszcze o orędziu biskupów. Na Antenie, no. 36, p. 6.
Stypułkowska A. (1966c). Sprawa Ludwika Haasa. Na Antenie, no. 35, p. 3.
Stypułkowska A. (1970). Proces taterników. Na Antenie, no. 84, pp. 5–7.
Stypułkowska A. (1979). Jak władze posługują się prawem… Na Antenie, no. 191, pp. 23–24.



Z
 h

is
t

o
r

ii
 m

ed
ió

w

BROADCASTS BY ALEKSANDRA STYPUŁKOWSKA FOR RADIO FREE…� 131

Stypułkowska A. (1979). Katolicy polscy domagają się transmisji mszy św. Na Antenie, no. 181, p. 16.
Stypułkowska A. (1979). Ustawy PRL sprzeczne z Paktami Praw Człowieka. Na Antenie, no. 181, p. 15.
Żenczykowski T. (1982). Pamięci Aleksandry Stypułkowskiej. Tydzień Polski, no. 15, p. 84.

STRESZCZENIE

Audycje Aleksandry Stypułkowskiej w Rozgłośni Polskiej RWE
Zamierzeniem postawionym w artykule było ukazanie na wybranych przykładach aktyw‑
nej działalności publicystycznej i radiowej Aleksandry Stypułkowskiej (pseud. Aleksandra 
Mieczkowska) w Rozgłośni Polskiej RWE. Celem opracowania była odpowiedź na pytanie 
dotyczące najważniejszej problematyki poruszanej przez nią w eterze wraz ze swoistym 
sposobem argumentacji. W opracowaniu posłużono się analizą źródeł audialnych i praso‑
wych. Przejrzano dostępne zeszyty miesięcznika Na Antenie (1963–1989) pod kątem wypo‑
wiedzi autorskich dziennikarki, stosując metodę analizy prasy wraz metodą jakościową. 
Ze względu na wymogi edytorsko-redakcyjne postawione przed artykułem wybrano tylko 
niektóre materiały prasowe. Pominięto liczne programy informacyjne i literackie, które 
należałoby omówić osobno. W publikacji uwzględniono także wyselekcjonowane źródła 
audialne dostępne w serwisie internetowym Radia Wolności metodą analizy zawartości 
mediów. Z zespołu audycji wzięto pod uwagę te, które zdaniem autorki były oryginalne pod 
względem tematycznym i różniły się gatunkiem dziennikarskim zgodnie z metodą case study. 
Chciano ukazać przy tym różnorodną formę publicystyczną uprawianą przez Mieczkowską. 
W artykule omówiono wypowiedzi o tematyce prawniczej, społeczno-politycznej i religijnej. 
Opracowanie stanowi przyczynek do dalszych dociekań.

Słowa kluczowe: Jadwiga Mieczkowska, Aleksandra Stypułkowska, Rozgłośnia Polska RWE, 
audycje radiowe, Na Antenie




