
Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

Nie jest dobrze, ale będzie gorzej – rzetelność 
przekazów� medialnych w świetle badań

Marcin Piechocki
	B orcid.org/0000-0001-9574-4755
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa  
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

ABSTRAKT

Rzetelność mediów coraz częściej stanowi obiekt zainteresowań nie tylko medioznawców, 
lecz także badaczy innych dziedzin, chociażby nauk politycznych. Zmiany w nawykach 
użytkowników oraz technologiczne przeobrażenia samych mediów sprawiają, że problem 
ten staje się coraz bardziej palący. Artykuł prezentuje wyniki badań pracowni CAST, która 
zajmuje się analizą przekazów telewizyjnych i sposobów ich konstruowania.

Słowa kluczowe: rzetelność w mediach, obiektywizm mediów, wiarygodność mediów, pola-
ryzacja mediów, przekaz telewizji

ABSTRACT 

It Is Not Good but It Will Be Worse – The Reliability of Media Coverage in the Light 
of Research Results
Media reliability is concerning not only media experts but also other researchers, including 
political scientists. Advances in technology and the changing habits of media users make this 
issue increasingly urgent. The article presents the research results conducted by the CAST 
lab, which focuses on TV broadcasts narratives and their construction.

Keywords: media reliability, objectivity in the media, media credibility, media polarization, 
television coverage

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2023, t. 66 nr 2 (254), s. 25–46

DOI: 10.4467/22996362PZ.23.014.17978

www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/

http://orcid.org/0000-0001-9574-4755 
http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/


Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
26�   MARCIN PIECHOCKI

Wprowadzenie

Nie sposób analizować stronniczości i wiarygodności środków przekazu bez 
zwrócenia uwagi na ich silną polaryzację. Ów podział jest z jednej strony odbi-
ciem sporów dzielących Polaków, z drugiej zaś inicjuje, podtrzymuje i wzmacnia 
owe spory. Wiąże się z tym również wysoki poziom paralelizmu polityczno-medial-
nego, czyli odzwierciedlania podziałów politycznych w społeczeństwie na rynku 
medialnym (Dobek-Ostrowska 2011, s. 68–83). Paralelizm ten może się przejawiać 
nie tylko w zawartości przekazów medialnych, lecz także w powiązaniach pomiędzy 
redakcjami a partiami politycznymi i innymi organizacjami; skłonności pracow-
ników mediów do podejmowania aktywności politycznych; stronniczości oraz 
rolach, orientacjach i praktykach dziennikarskich (Hallin, Mancini 2004, s. 27–28).

Umożliwienie obywatelom dostępu do zróżnicowanych informacji, jak wskazuje 
Denis McQuail, ma szczególne znaczenie, stanowi bowiem podłoże dla procesów 
postępu społecznego. Badacz podkreśla również, że im więcej kanałów komuni-
kacji publicznej oraz im większa ich różnorodność, tym lepiej, gdyż zróżnicowane 
audytorium może dzięki temu odbierać zróżnicowane komunikaty. Taki wymóg 
oznacza, że w środkach przekazu powinny być reprezentowane/odbijane treści 
i opinie grup tworzących dane społeczeństwo. McQuail (2007, s. 205) zastrzega, 
że zróżnicowanie, podobnie jak wolność słowa, jest nieosiągalnym ideałem.

Dążenie do tego ideału można dostrzec w wielu dokumentach; chociażby 
w punkcie 2 art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji można przeczytać o powinno-
ściach nadawców publicznych, w tym o: rzetelnym ukazywaniu całej różnorodności 
zjawisk i wydarzeń krajowych i zagranicznych; sprzyjaniu swobodnemu kształto-
waniu się poglądów obywateli i formowaniu się opinii publicznej; umożliwianiu 
im oraz ich organizacjom uczestnictwa w życiu publicznym przez prezentowanie 
różnorodnych poglądów i stanowisk oraz wykonywaniu prawa do kontroli i krytyki 
społecznej (Dz.U. 2022 poz. 1722). Z kolei w Karcie Etycznej Mediów znalazły się 
między innymi zasady: prawdy (przekazywanie informacji zgodnych z prawdą, 
relacjonowanie faktów bez zniekształceń we właściwym kontekście), obiektywizmu 
(prezentowanie rzeczywistości w oderwaniu od własnych poglądów, rzetelne rela-
cjonowanie różnych punktów widzenia) oraz oddzielania informacji od komentarza 
(konstrukcja wypowiedzi ma umożliwiać odbiorcom odróżnienie opinii i poglądów 
od faktów) (Karta Etyczna Mediów 2022).

Kodeks Etyki Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich również wskazuje, że infor-
macje powinny być „zrównoważone i dokładne, tak by odbiorca mógł odróżnić 
fakty od przypuszczeń i plotek, oraz powinny być przedstawiane we właściwym 
kontekście i opierać się na wiarygodnych i możliwie wielostronnych źródłach. 
Opinie mogą być stronnicze, ale nie mogą zniekształceń faktów i być wynikiem 
zewnętrznych nacisków” (Kodeks Etyki SDP 2022).

Odnosząc się do rzetelności, stronniczości, a zatem także do jakości informa-
cji, warto ponownie sięgnąć do tekstów Denisa McQuaila, który przywołał poję-
cie obiektywności, uznawszy je nie tylko za szczególną formę praktyki środków 
przekazu, lecz także za szczególną postawę wobec gromadzenia, przetwarzania 



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 27

i rozpowszechniania informacji. Wyjaśniał przy tym, że choć stanowi ona jedną 
z wersji prawdy, to z prawdą nie należy jej mylić, jest to bowiem pojęcie szersze. 
Wśród cech obiektywności wymienił on: postawę oderwania i neutralności wobec 
przedmiotu odniesienia, brak tendencyjności, niezajmowanie stanowiska, nieprze-
jawianie stronniczości czy sympatii oraz rygorystyczne przywiązanie do rzetelności 
i innych kryteriów prawdziwości (McQuail 2007, s. 209).

Wierność przedstawianemu faktowi lub stanowi rzeczy to jeden z filarów paktu 
faktograficznego, o którym pisał Zbigniew Bauer (2008, s. 258). Często używa się 
w tym kontekście sformułowań takich jak obiektywne przekazywanie informacji czy 
obiektywny przekaz, które są definiowane na różne sposoby (Kunczik, Zipfel 2000, 
s. 105–112). Najczęściej wskazuje się jednak, że ich konieczną cechą są: faktyczność, 
czyli odniesienie do autentycznych wydarzeń; rozdzielenie informacji od komenta-
rza, a więc prezentowanie ich bez zaangażowania emocjonalnego i wartościowania, 
z zachowaniem równowagi; używanie neutralnych określeń czy dokładnych cytatów.

Należy przy tym pamiętać, że już sama selekcja informacji może być wynikiem 
stosunku dziennikarza/redakcji do omawianych zagadnień. O ich selekcji nie 
musi decydować ważność z punktu widzenia odbiorców. Układ każdego serwisu 
informacyjnego jest przecież wynikiem wyboru, którego dokonali redaktor lub 
zespół – z jakiegoś powodu uznali oni, że o pewnych wydarzeniach należy zako-
munikować, inne natomiast można pominąć. Kryteria nie zawsze są obiektywne 
i mogą na nie wpływać różne czynniki – ze względu na ich działanie wydarzenie 
o marginalnym zasięgu, oddziaływaniu i znaczeniu znajduje się w agendzie wyda-
nia; inne, wpływające na więcej osób, zostaje zaś pominięte. Przykładem takiej 
sytuacji jest marginalizowanie znaczenia Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej 
Pomocy w „Wiadomościach” TVP – w 2023 r. poświęcono mu zaledwie kilkanaście 
sekund bez materiału wideo, podczas wcześniejszych finałów zdarzało się nawet 
wymazywanie serduszka przyklejonego do kurtki jednego z polityków.

Innym zabiegiem, na który mogą nie zwrócić uwagi widzowie, jest dobór eksper-
tów, którzy z pozycji autorytetu komentują omawiane zagadnienia. Często można 
odnieść wrażenie, że ich rola nie polega na wytłumaczeniu jakiegoś zjawiska, lecz 
na uwiarygodnieniu tez stawianych przez autora materiału, a ich obecność jest 
podyktowana pozamerytorycznymi czynnikami i wynika raczej z przekonania 
redakcji o zbieżności opinii eksperta z optyką przyjętą w materiale. Coraz częściej 
można też odnieść wrażenie, że o obecności tematu w środkach przekazu decyduje 
atrakcyjność, która pozwala zatrzymać widza przed ekranem lub skłonić czytelnika 
do kliknięcia w określony artykuł. Informacyjne formaty coraz częściej są konstru-
owane zgodnie z wymogami charakterystycznymi dla gatunków rozrywkowych, 
co sprawia, że tracą cechy odróżniające je od pozostałych form, w tym wiarygod-
ność (Lisowska-Magdziarz 2008, s. 160–161).

Mówiąc o stronniczości i wiarygodności w praktykach medialnych, warto również 
odwołać się do badań nad rolami i zachowaniami dziennikarzy, w tym nad modelami 
dziennikarstwa. Wziąwszy pod uwagę postawy dziennikarzy wobec aktorów politycz-
nych, Hugh M. Culbertson (1983, s. 33–34) wskazał, że mogą oni przyjąć następujące 
role: tradycyjną (nastawioną na rzetelne relacje), interpretacyjną (skoncentrowaną 



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
28�   MARCIN PIECHOCKI

na wyjaśnianiu zjawisk) lub aktywną (polegającą na tym, że wydarzenia relacjonuje 
się i wyjaśnia, a także podsuwa się sposoby rozwiązania problemów). Należy przy 
tym uwzględnić warunki, w jakich funkcjonuje system medialny, a więc i dzien-
nikarze, coraz częściej bowiem można zauważyć przypadki ingerowania rządów 
nie tylko w sektor mediów publicznych, lecz także prywatnych.

Jak zauważają autorzy raportu Media Freedom in Hungary Ahead of 2022 
Election, który został wydany przez Międzynarodowy Instytut Prasy, w wypadku 
Węgier doszło do bezprecedensowego w Unii Europejskiej przejęcia kontroli nad 
środkami przekazu (zarówno publicznymi, jak i prywatnymi). Umożliwiły to dzia-
łania prawne i regulacyjne, ale również te o charakterze ekonomicznym, ponieważ 
dzięki kredytom przyznawanym przez banki kontrolowane przez państwo wiele 
spółek medialnych przejęły osoby sprzyjające partii rządzącej. W wielu przy-
padkach biznesmeni powiązani z premierem Viktorem Orbánem i partią Fidesz 
przejmowali przedsiębiorstwa od zagranicznych koncernów, które zdecydowały się 
opuścić Węgry. Takie redakcje albo przestały być krytyczne wobec władzy i przy-
jęły prorządową orientację, albo zostały zamknięte. Te, które pozostawiono, stały 
się częścią KESMA (The Central European Press and Media Foundation), która 
skupia ponad 500 redakcji, pozostając pod kontrolą byłych deputowanych i osób 
sprzyjających partii Fidesz.

Autorzy opracowania zwracają uwagę, że umożliwiło to mediom kreowanie 
niezgodnego z prawdą obrazu rzeczywistości – przekaz został pozbawiony narracji 
niekorzystnych dla partii rządzącej, co miało szczególne znaczenie w kontekście 
wyborów. Na poziomie instytucjonalnym takie działania były możliwe dzięki 
powołanej przez Fidesz Radzie ds. Mediów, która blokowała przyznawanie licen-
cji niesprzyjającym partii redakcjom. Z kolei przejmowanie mediów umożliwiał 
brak reakcji organu stojącego na straży konkurencji, któremu jednak zdarzyło 
się odmówić zgody w wypadku fuzji niezależnych mediów. Przejęcie prywatnych 
mediów, które były krytyczne wobec rządu, okazało się łatwiejsze także dzięki 
planowemu kierowaniu budżetów reklamowych do redakcji przychylnych rządowi. 
Podporządkowanie mediów władzom Węgier dopełniło się dzięki deformacji 
nadawcy publicznego – został on przekształcony w propagandowe narzędzie partii 
rządzącej. Autorzy raportu zauważają, że nie można mówić o niezależności redakcji 
w kwestii wiadomości, które bezkrytycznie powielają i wzmacniają przekaz partii 
Fidesz (Mission Report 2022, s. 3–12).

Lektura opisanego wyżej opracowania w wielu miejscach nasuwa skojarzenia 
z sytuacją w Polsce. By zyskać kontrolę nad obsadzaniem zarządów i rad nadzorczych 
Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej, w 2016 r. powołano 
Radę Mediów Narodowych, pozbawiając tych kompetencji Krajową Radę Radiofonii 
i Telewizji (najpierw, na mocy tzw. małej ustawy medialnej, przejął je minister 
skarbu). W wyroku z 13 grudnia 2016 r. Trybunał Konstytucyjny uznał te dzia-
łania za niekonstytucyjne (Trybunał Konstytucyjny 2016). Krzysztof Czabański, 
przewodniczący RMN, uznał jednak, że Trybunał odnosił się do ustawy, która już 
nie obowiązuje (Kublik, Siedlecka 2017).



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 29

Innym budzącym wątpliwości działaniem instytucji państwowych było nałoże-
nie w 2017 r. kary 1,5 miliona złotych na TVN SA za sposób relacjonowania przez 
TVN24 kryzysu w Sejmie, kiedy obrady zostały przeniesione do Sali Kolumnowej. 
W uzasadnieniu można przeczytać, że przytaczając wypowiedzi opozycyjnych 
posłów, którzy blokowali mównicę, stacja propagowała „działania sprzeczne 
z prawem oraz sprzyjające zachowaniom zagrażającym bezpieczeństwu” (Krajowa 
Rada Radiofonii i Telewizji 2017). Podstawą ukarania była ekspertyza doktora 
habilitowanego teologii, i chociaż KRRiT ostatecznie z kary się wycofała, to można 
takiemu działaniu przypisać elementy zastraszania.

KRRiT zwlekała również z przedłużeniem koncesji TVN24 i TVN7, powołując 
się na zapis o pochodzeniu nadawcy spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego 

– w 2015 r. spółka TVN SA została kupiona przez Scripps Networks Interactive, 
w 2018 r. przejęło ją zaś Discovery Communications, które w 2022 r. połączyło się 
z Warner Bros., tworząc Warner Bros. Discovery. To o tyle zaskakujący argument, 
że stosowny zapis pojawił się w ustawie w 2004 r. i dotychczas go nie przywoływano. 
W lipcu 2021 r. w Sejmie został złożony projekt nowelizacji ustawy o radiofonii 
i telewizji, który miał uniemożliwić przedłużenie koncesji amerykańskiemu właści-
cielowi stacji. W sierpniu poddano go pod głosowanie, we wrześniu nowelizację 
odrzucił Senat, w grudniu Sejm odrzucił uchwałę Senatu, jednak w tym samym 
miesiącu nowelizację zawetował Prezydent RP. Ostatecznie koncesje przedłużono 
TVN24 po 18 miesiącach, TVN7 – po 14.

Działania polskich instytucji wobec mediów komercyjnych pod wieloma aspek-
tami przypominają te podjęte przez węgierski rząd. Kontrolowane przez utrzymu-
jącą się u władzy Zjednoczoną Prawicę spółki Skarbu Państwa przekazują miliony 
złotych z budżetów reklamowych do wybranych redakcji, nie kierując się przy 
tym poziomem czytelnictwa czy oglądalnością. Czytając analizy prof. Tadeusza 
Kowalskiego, który bada to zjawisko, można wręcz odnieść wrażenie, że kwoty 
są odwrotnie proporcjonalne do popularności i zasięgu tych mediów. Prowadzi 
to do absurdalnej sytuacji, w której ponad połowa przychodów reklamowych 
Gazety Polskiej Codziennie pochodzi od spółek Skarbu Państwa (Kowalski 2021, 
s. 10). Międzynarodowy Instytut Prasy wyrażał podobne jak w wypadku Węgier 
obawy o wolność polskich mediów, gdy kontrolowany przez państwo PKN Orlen 
nabył od grupy Polska Press 20 dzienników, 120 tygodników i kilkaset portali 
internetowych. Uznano, że to niepokojące posunięcie partii PiS i kolejny wysiłek 
na rzecz repolonizacji mediów oraz koncentracji ich w rękach rządu (IPI 2020).

Takie działania rządów Polski i Węgier, które podporządkowały sobie nie tylko 
nadawców publicznych, lecz także komercyjnych, nie pozostają niezauważone przez 
instytucje Unii Europejskiej. Ochronie wolności i pluralizmu mediów ma służyć 
Europejski akt o wolności mediów (European Media Freedom Act – EMFA), która 
może wymusić niezależność regulatora rynku medialnego, utrudnić transakcje, 
które zagrażałyby wolności słowa i pluralizmowi, oraz wprowadzić transparentność 
w finansowaniu prywatnych mediów, nakładając na sponsorów wymóg publiko-
wania listy wspieranych redakcji i kwot, jakie im przekazano.



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
30�   MARCIN PIECHOCKI

Jeśli to rozwiązanie zostanie przyjęte, będzie zaimplementowane również w Polsce. 
Stanowi to zagadnienie o tyle pilne, że można odnieść wrażenie, iż prób ingerencji 
w funkcjonowanie mediów, które nie są motywowane merytorycznie, pojawia się 
coraz więcej. 12 września 2022 r. w TVN opublikowano reportaż „Siła kłamstwa”, 
w którym ujawniono dowody na ukrywanie przez tzw. komisję Macierewicza dowo-
dów przeczących tezie o zamachu w Smoleńsku. Na wniosek przewodniczącego tej 
komisji KRRiT wszczęła postępowanie, które jest motywowane „propagowaniem 
działań sprzecznych z prawem, polską racją stanu i działań zagrażających bezpie-
czeństwu”. Redakcji TVN zarzucono również nierzetelność i nieobiektywność 
(TVN24 2023). Wywołało to protesty wielu dziennikarzy, jednak postępowanie wciąż 
trwa – ponownie można uznać, że Rada nie tylko wykracza poza swe kompetencje, 
lecz także wysyła sygnał do innych mediów, by miały się na baczności.

Na powiązanie konstrukcji systemu medialnego i funkcji pełnionych przez 
pracowników mediów zwraca się uwagę w literaturze, chociażby wskazując 
na powiązanie elit politycznych i ekonomicznych w systemach o wysokim poziomie 
paralelizmu politycznego, w których właściciele mediów należą do partii politycz-
nych (Hellmueller, Mellado 2015, s. 3). Relacje dziennikarzy i aktorów politycznych 
analizował również Thomas Hanitzsch (2007), który wyróżnił trzy składowe kultury 
dziennikarstwa oraz ich wymiary: role instytucjonalne (interwencjonizm, dystans 
władzy, orientację rynkową), epistemologie (obiektywizm, empiryzm) i ideologie 
etyczne (relatywizm i idealizm). Każdy z tych wymiarów może przyjąć skrajną 
formę, zwykle jednak zachowuje pośrednią wartość.

Hanitzsch zaznaczył, że pośród ról instytucjonalnych rola zwolennika – w odróż-
nieniu od gatekeepera, który charakteryzuje się obiektywizmem i oddzielaniem 
faktów od opinii – polega na uczestnictwie w procesie wpływania na podejmowane 
decyzje. W swych rozważaniach przywoływał poglądy Thomasa E. Pattersona 
i Wolfganga Donsbacha, którzy sugerowali, by modele ról były oparte na dwóch 
wymiarach: pasywny–aktywny i neutralny–zwolennik (Patterson, Donsbach 2004, 
s. 264–270). Ten pierwszy dotyczy stopnia niezależności dziennikarzy od osób, które 
mają interes w omawianiu jakichś kwestii, drugi zaś odnosi się do zajmowania 
stanowisk w określonych zagadnieniach (Hanitzsch 2007, s. 367–385).

Thomas Hanitzsch wraz z Timem P. Vosem wskazali 18 ról, które mogą odgry-
wać dziennikarze – uszeregowali je w sześciu wymiarach. Jeden z nich (advocative� 
-radical) należy analizować w kontekście dystansu władzy i autopostrzegania 
dziennikarzy jako uczestników politycznego dyskursu wnoszących stronniczość 
do dyskusji. Dziennikarze mogą przyjmować role: adwersarza – siły równoważącej 
władzę polityczną, rzecznika obywateli; zwolennika – osoby będącej rzecznikiem 
grup i ich interesów, często osób pokrzywdzonych; oraz misjonarza – propa-
gatora określonych postaw, wartości czy idei, w tym wypadku dziennikarz nie 
działa w imieniu osób trzecich, ale podejmuje działania z osobistych motywacji 
(Hanitzsch, Vos 2018, s. 155).

Claudia Mellado proponuje z kolei, by umieścić role dziennikarskie w wymia-
rach pracy dziennikarzy: relacji z rządzącymi, obecności perspektywy dziennika-
rza w materiale oraz relacji z odbiorcami. W tym pierwszym wyróżniła role psa 



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 31

stróżującego (formułowanie pytań, krytyka, oskarżenia pod adresem rządzących) 
i lojalnego pomocnika (współpraca dziennikarzy z osobami sprawującymi władzę, 
wspieranie ich). W drugim można wyróżnić postawy pasywne (neutralność dzienni-
karza i dystans wobec faktów) i aktywne (prezentowanie swojego stanowiska, często 
postawa orędownika określonych grup). Ostatni wymiar obejmuje trzy modele 
dziennikarstwa: usługowy (zapewnianie informacji, wiedzy i porad), rozrywkowy 
(przekazywanie informacji o prywatnym życiu innych, skandalach i emocjach), 
zorientowany na obywateli (edukowanie i zachęcanie odbiorców do uczestnictwa 
w życiu publicznym) (Mellado 2014, s. 599–601).

Przyjmowanie przez dziennikarzy roli uczestnika sporów politycznych, opowia-
danie się po jednej ze stron konfliktu (często przedstawicieli rządu), brak neutral-
ności lub neutralność pozorowana oraz stronniczość są zauważalne nie tylko 
w publicystyce, lecz także w treściach o charakterze informacyjnym. Tym samym 
pogłębiają polaryzację społeczeństwa i systemu medialnego, sprzyjając funkcjono-
waniu tzw. mediów tożsamościowych. W 20. edycji Światowego Indeksu Wolności 
Prasy Polska zajęła – najgorsze dotychczas – 66. miejsce i została wskazana jako 
przykład kraju, w którym niezależne media są ograniczane, co w tzw. nieliberal-
nych demokracjach przyczynia się do ostrej polaryzacji. Wskazano, że rząd skon-
solidował kontrolę nad nadawcą publicznym i „zrepolonizował” media prywatne 
(Reporters Without Borders 2022).

Analiza powyższych badań połączona z rezultatami obserwacji prof. Kowalskiego 
pozwala sformułować przypuszczenie, że tak silna polaryzacja jest dla wielu redakcji 
opłacalna. Potwierdzają to nie tylko kwoty, które otrzymują one od spółek Skarbu 
Państwa, lecz także poruszane tematy i narracje skoncentrowane na antagonizowa-
niu, nie zaś na poszukiwaniu konsensusu. Jest to szczególnie widoczne, gdy przyj-
rzymy się zagadnieniom odwołującym się do emocji i dzielącym Polaków na dwa, 
niekiedy wrogie, obozy (takim jak katastrofa smoleńska, przyjęcie uchodźców, 
płeć kulturowa, aborcja, prawa osób LGBTQ+, suwerenność narodu i jej rzekome 
zagrożenie, przejmowanie od polityków narracji o Polsce liberalnej i solidarnej).

Można odnieść wrażenie, że niektóre pisma z wielu z nich uczyniły tematy 
dyżurne, które pozwalają mobilizować czytelników nie wokół czegoś, lecz przeciw 
czemuś. Tygodnik Gazeta Polska zanotował wzrost sprzedaży z nieco ponad 50 000 
egzemplarzy (sprzedaż ogółem) w 2010 r. do ponad 70 000 w 2011 r. (Związek 
Kontroli Dystrybucji Prasy 2010/2011). To jedynie przypuszczenie, ale do takiego 
wzrostu mogła się przyczynić często podejmowana tematyka katastrofy smoleń-
skiej i przyjęcie przekonania, że była ona zamachem inspirowanym przez Rosję, 
a częściową odpowiedzialność za tragedię ponosi partia rządząca wówczas w Polsce.

Na zjawisko rosnącej stronniczości środków przekazu zwróciła również uwagę 
Rada Języka Polskiego w „Sprawozdaniu o stanie ochrony języka polskiego za lata 
2016–2017”. Można w nim przeczytać m.in., że w wypadku publicznego nadawcy 
pożądany model informowania powinien charakteryzować się unikaniem wartościo-
wania wydarzeń politycznych, co należy ujawniać się w określonych konstrukcjach 
językowych. Tymczasem spośród przeanalizowanych 306 pasków (z lat 2016–2017), 
które wyświetlano w TVP na ekranie na początku telewizyjnego newsa, zaledwie 



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
32�   MARCIN PIECHOCKI

ok. 25% było pozbawionych elementów wartościowania. To oznacza, że nie realizo-
wały one funkcji powiadamiania, czyli nie przekazywały informacji intencjonalnie 
pozbawionych oceny (Kłosińska, Zimny, Żukiewicz 2018, s. 76).

Ponadto nadawca publiczny jest przedmiotem licznych badań dotyczących 
m.in. wpływu zmiany układu sił politycznych na czas antenowy poświęcony 
ugrupowaniom politycznym i sposób ich prezentowania w głównym wydaniu 

„Wiadomości” (Dopierała, Ossowski 2018); stronniczości (Klepka 2017); retoryki 
i perswazji (Nowak-Teter 2021); ekspertów pojawiających się w serwisach informa-
cyjnych (Klepka 2022); czy wreszcie sposobów prezentowania konkretnych wydarzeń 
i zjawisk (Kożdoń‑Dębecka 2021). Na problem wiarygodności i rzetelności mediów 
publicznych wskazują również wyniki badań realizowanych przez CBOS. TVP jest 
najgorzej ocenianą stacją spośród trzech głównych nadawców – w 2022 r. 43% bada-
nych oceniało ją negatywnie (spadek o 1% względem 2021 r.), a 40% wyrażało 
odmienną opinię. Autorzy raportu zauważają, że tendencja spadkowa jest widoczna 
od 2016 r. (spadek odsetka pozytywnych ocen z 68% w marcu 2016 r. do 40% w kwiet-
niu 2022 r. i wzrost ocen negatywnych z 21% w marcu 2016 r. do 43% w kwietniu 
2022 r.). Negatywne oceny nadawcy publicznego korelują z wiekiem respondentów 

– im jest on niższy, tym bardziej krytyczne oceny (CBOS 2022).

Rzetelność przekazów telewizyjnych w świetle wyników badań 
pracowni CAST

Stronniczość w przekazach informacyjnych od lat znajduje się w obszarze zainte-
resowań pracowni CAST (Content Analysis System for Television), która funkcjo-
nuje na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama 
Mickiewicza w Poznaniu. Dysponuje ona unikatowym systemem komputerowym 
wspomagającym analizę zawartości mediów. Umożliwia on jednoczesne odbiera-
nie kilkuset kanałów i propagowanie ich w sieci komputerowej dzięki technologii 
streamingu multicastowego. Od 2014 r. system rejestruje najważniejsze polskie 
kanały telewizyjne w układzie 24/7: TVP1, TVP2, TVN, Polsat, TVN24 i TVP Info. 
Zgromadzenie tak obszernego materiału badawczego pozwala na badania ex post 
i prowadzenie szerokich studiów porównawczych; zapewnia także niespotykany 
wcześniej dostęp do zarejestrowanych programów telewizyjnych.

Każdy materiał zostaje automatycznie opatrzony opisem, który jest generowany 
na podstawie danych EPG (Electronic Program Guide) i zawiera: tytuł audycji, 
krótki opis, nazwę kanału, datę emisji, czas trwania itp. Ponadto CAST umożliwia 
transkrybowanie mowy na tekst, co ułatwia nie tylko wyszukiwanie określonych 
audycji, lecz także odnajdywanie w ich obrębie określonych fraz lub słów kluczo-
wych. Inne funkcjonalności narzędzia to analiza tzw. pasków, które również można 
przeszukiwać i zapisywać w pliku tekstowym, oraz wyszukiwanie klatek kluczowych, 
np. logo marki czy twarzy polityka. Dostęp do CAST jest możliwy z poziomu prze-
glądarki WWW, dzięki czemu można elastycznie planować i prowadzić procedurę 
kodowania, jako że użytkownicy pracują na dowolnych urządzeniach z dostępem 



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 33

do internetu. Narzędzie pozwala ponadto stworzyć formularz badania, w którym 
są opisywane poszczególne jednostki analizy, co znacząco ułatwia i przyspiesza 
kodowanie – lista analizowanych audycji, klucz kategoryzacyjny, odtwarzacz wideo 
mogą być wyświetlane w pojedynczych oknach przeglądarki.

Fot. 1. Interfejs CAST

Źródło: opracowanie własne.

Możliwość sięgnięcia do archiwalnych nagrań pozwoliła na porównanie dwu 
okresów, o co poprosił podmiot zamawiający omówione poniżej badanie dotyczące 
sposobów prezentowania Niemiec w „Wiadomościach” TVP. Zostało ono przeprowa-
dzone na prośbę pracowników Uniwersytetu Poczdamskiego. Początkowo zlecenie 
obejmowało 2017 r., niemieckich badaczy interesowała bowiem zmiana w sposo-
bie ukazywania Niemiec i Niemców w polskiej telewizji publicznej po wyborach 
w 2015 r. Wyniki okazały się tak intrygujące, że przeprowadzono analizę na takiej 
samej próbie w 2015 r., jeszcze przed wyborami. Łącznie badanie objęło wydania 
emitowane od 1 marca do 31 maja 2015 i 2017 r. (184 wydania, 78 z nich zawierało 
relewantne newsy, których było 145). Taki dobór oraz konstrukcja książki kodowej 
wynikały z zamówienia złożonego przez Uniwersytet Poczdamski.

Klucz kategoryzacyjny został podporządkowany oczekiwaniom zamawiającego 
i celom badania. Objął on następujące kategorie: czas trwania newsa, tematykę 
(kategorię koniunktywną, tworzoną ad hoc w trakcie badania), osobę wypowiadającą 
się (liczono jedynie czas wypowiedzi tzw. setek, pominięto incydentalne wystąpie-
nia danej osoby czy wspomnienie o niej w materiale) oraz sposób prezentowania 
Niemiec w materiale. W badaniu zastosowano cztery kategorie oceny tej ostatniej 
kategorii: pozytywny, negatywny, neutralny i ambiwalentny. Ich rozumienie oparto 
na dostępnej i niebudzącej zastrzeżeń literaturze (Idzik, Klepka 2019, s. 24; Niven 
2003, s. 316–319).



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
34�   MARCIN PIECHOCKI

Porównanie obu okresów pozwala dostrzec interesujące zmiany. W analizowanej 
próbie wyemitowano 11% (2015) i 13% (2017) materiałów o pozytywnym wydźwięku. 
Tych o negatywnym było odpowiednio: 8% (2015) i 47% (2017), o wydźwięku 
neutralnym: 74% (2015) i 33% (2017), o ambiwalentnym: 8% (2015) i 7% (2017). 
O ile pierwsza i czwarta kategoria niewiele się zmieniły, o tyle różnice uwidoczniły 
się w wypadku materiałów o wydźwięku neutralnym – spadek z 74% do 33% przy 
jednoczesnym wzroście z 8% do 47% materiałów o wydźwięku negatywnym poka-
zuje kierunek rozwoju antyniemieckiej retoryki w TVP.

Wykres 1. Sposób prezentowania Niemiec w „Wiadomościach” TVP

Źródło: opracowanie własne.

Warto zatem sprawdzić, jaka tematyka dominowała w poszczególnych materiałach 
– w 2017 r. materiały o negatywnym wydźwięku dotyczyły: Unii Europejskiej (38%), 
uchodźców (22%), kryzysu konstytucyjnego w Polsce (22%), repolonizacji mediów 
(20%), gospodarki (16%), II wojny światowej (14%), brexitu (4%), relacji Niemiec 
z innymi państwami (4%), terroryzmu (2%) oraz wyborów do Bundestagu (2%).

Analiza newsów zawierających ocenny, krytyczny sposób prezentacji Niemiec 
wskazuje, że kraj ten jest wykorzystywany jako negatywny punkt odniesienia. 
Redakcja prezentowała np. działania Unii Europejskiej wobec Polski, interpre-
tując je jako wynik dążenia Niemiec do dominacji w Europie, przeciwko czemu 
opowiada się RP. Takie podejście pozwala unikać merytorycznego prezentowania 
argumentacji jednej ze stron sporu, chociażby w kwestii reformy wymiaru spra-
wiedliwości w Polsce i kryzysu praworządności. Jest ono z założenia chybione, 
wskazuje bowiem, że za unijnymi działaniami nie stoją racjonalne argumenty, lecz 
niechętne rozwojowi Polski Niemcy.

Również kryzys uchodźczy był prezentowany jako wynik działań Niemiec, 
które wyraziły zgodę na przyjęcie uchodźców i oczekiwały, że podobnie postąpią 
inne europejskie państwa, przed którym to działaniem miał Polaków bronić rząd. 
W materiały o konieczności repolonizacji mediów wpleciono list Marka Dekana, 
prezesa wydawnictwa Ringier Axel Springer Polska, skierowany do pracowników, 
w którym uznał on ponowny wybór Donalda Tuska na przewodniczącego Rady 



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 35

Europejskiej za wygraną z Jarosławem Kaczyńskim i przypomniał, że większość 
czytelników wydawanych przez RAS pism należy do większości popierającej człon-
kostwo Polski w Unii Europejskiej. W materiałach sugerowano, że jest to element 
szerszego zjawiska polegającego na niemieckich ingerencjach w wewnętrzne 
sprawy Polski i wspieraniu opozycji w dążeniu do zdobycia władzy. Wskazywano, 
że działania te nie mają merytorycznych podstaw, lecz wynikają z zaniepokojenia 
samodzielnością, rozwojem i odzyskiwaną podmiotowością Rzeczypospolitej, 
o które nie dbano podczas rządów Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa 
Ludowego w latach 2007–2015.

Wykres 2. Odsetek newsów w badanej próbie o negatywnym wydźwięku per kategoria (2017)

Źródło: opracowanie własne.

Donald Tusk często pojawiał się w materiałach w związku z ponownym obję-
ciem funkcji w strukturach unijnych, co również pozwalało wykorzystać Niemcy 
jako negatywny punkt odniesienia, kandydatura Tuska nie była bowiem popie-
rana przez polski rząd. To pozwalało sugerować, że jako przewodniczący Rady 
Europejskiej będzie realizował politykę korzystną dla Niemiec, nie zaś dla Polski. 
Uznawano go wręcz za niemieckiego, a tym samym obcego, wrogiego kandydata. 
Antyniemiecką narrację widać w padających w materiałach wypowiedziach. Poniżej 
zaprezentowano kilka istotnych przykładów.

Niemieccy dziennikarze są przekonani, że Berlin ma nad nią [UE] niemal całko-
witą kontrolę1.

1	 „Wiadomości”, 10 marca 2017 r.



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
36�   MARCIN PIECHOCKI

Może bardziej by pasowało Europejski Bank Ekspansji Niemiec w Europie albo 
Bank Neokolonialny [o Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju, który przyznał 
pożyczkę sieci handlowej Kaufland]2.

Relacje polsko-niemieckie ostatnio zmieniły się. Z kraju, który posłusznie zatwier-
dzał polityczne plany Berlina, staliśmy się ważnym partnerem, który jednak 
potrafi twardo walczyć o narodowe interesy3.

Bardzo często się dzisiaj krytykuje z różnych stron TVP. Gdyby ona nie była 
troszeczkę mocniej zaangażowana w obronę wartości polskich, polskiej racji stanu, 
to właściwie tamte niemieckie koncerny by rządziły4.

Zaniepokojona losem muzeum jest także państwowa niemiecka telewizja. Jest 
to o tyle dziwne, że jak wiele wskazuje, tak naprawdę te media niemieckie są inspi-
rowane z Polski. Jest to element akcji lobbingowej mającej na celu zachowanie 
status quo w gdańskim muzeum. Jednym z celów tejże ekspozycji muzealnej było 
wejście w taki pożądany przez stronę niemiecką dialog dotyczący rozliczenia się 
z latami II wojny światowej. Dlaczego spór o muzeum rozpala tak ostre polityczne 
emocje także za Odrą? Widać, że nie chodzi tylko o muzeum. Widać wyraźnie, 
że tak naprawdę chodzi o kształt polskiej polityki historycznej, ale także i o kształt 
niemieckiej polityki historycznej. A takie placówki jak polskie muzea muszą 
kierować się wyłącznie polską polityką historyczną5.

Warto również odnotować, że w 2015 r. newsy dotyczące Niemiec stanowiły 
4% materiałów wyemitowanych w badanym okresie, a w 2017 r. odsetek ten wzrósł 
do 12% (Piechocki, Wyszyński 2020).

Podobne badanie pracownia CAST zrealizowała również na zamówienie pracow-
ników Uniwersytetu Przyjaźni Narodów w Moskwie – trzeciego (obok Uniwersytetu 
Poczdamskiego i UAM w Poznaniu) członka działającego od lat międzynarodowego 
zespołu badawczego, do którego należy autor niniejszego artykułu. Zastosowany 
klucz kategoryzacyjny był wzorowany na badaniu dotyczącym sposobu prezentowa-
nia Niemiec i objął następujące kategorie: data emisji, czas trwania newsa, tematyka, 
sposób prezentowania Federacji Rosyjskiej (pozytywny, negatywny, neutralny), 
osoba występująca w materiale. Badanie dotyczyło sposobów ukazywania Federacji 
Rosyjskiej w materiałach emitowanych w „Wiadomościach” – głównym serwisie 
informacyjnym Telewizji Polskiej.

Próba objęła wszystkie wydania pomiędzy 1 stycznia a 15 października 2017 r., 
badaniem objęto łącznie 293 relewantne newsy. Zaledwie 1% z nich (dwa materiały) 

2	 „Wiadomości”, 30 marca 2017 r.
3	 „Wiadomości”, 8 marca 2017 r.
4	 „Wiadomości”, 18 marca 2017 r.
5	 „Wiadomości”, 6 kwietnia 2017 r.



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 37

przedstawiały Rosję w pozytywny sposób, w 67% przypadków jej obraz był nega-
tywny, neutralnie zaś przedstawiono ją w 32% badanych materiałów.

Wykres 3. Sposób prezentowania Federacji Rosyjskiej w „Wiadomościach” TVP

Źródło: opracowanie własne.

Wśród newsów o negatywnym wydźwięku dominowały następujące tematy: 
katastrofa smoleńska (18%), NATO (16%), relacje z USA (15%), Ukraina (13%) 
i Unia Europejska (9%).

Wykres 4. Odsetek w próbie badawczej newsów o negatywnym wydźwięku per kategoria

Źródło: opracowanie własne.



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
38�   MARCIN PIECHOCKI

Dane umieszczone na powyższym wykresie również ukazują praktykę wykorzy-
stywania Rosji jako negatywnego punktu odniesienia, który zestawiony z innym 
zjawiskiem sugeruje negatywny wymiar tego drugiego – zabieg ten można nazwać 
interpretacją przez skojarzenie. W ten sposób krytykowano opozycję polityczną 
w Polsce, sugerując jej związki z Federacją Rosyjską, np. w materiale o Fundacji 
Otwarty Dialog, której generał Piotr Pytel zezwolił na obrót wyrobami o militar-
nym lub policyjnym przeznaczeniu (były to maski gazowe dla Ukrainy). W mate-
riale przypomniano, że ma on „postawione zarzuty współpracy z Rosją w 2010 r.”, 
a dzisiaj fundacja, finansowana z zagranicy, wzywa do obalenia polskiego rządu, 
czego ma dowodzić obecność obywateli Federacji Rosyjskiej wśród jej darczyńców. 
Ten ciąg insynuacji został uzupełniony informacją o koncesji na obrót wyrobami 
o wojskowym lub policyjnym przeznaczeniu przyznanej przez ministra, członka 
Platformy Obywatelskiej, a materiał opierał się na informacji, że jeden z darczyńców 
nazywa się tak samo jak osoba związana z rosyjskim przemysłem zbrojeniowym, 
przy czym nie stwierdzono, że chodzi o tę samą osobę (Piechocki, Wyszyński 2018). 
Taka konstrukcja newsa nasuwa jego interpretację – polska opozycja jest wykorzy-
stywana przez inne państwo lub działa w jego interesie, dążąc do obalenia rządu, 
co w zasadzie jest tożsame z zarzutem zdrady. Tak konstruowane materiały nie 
pełnią funkcji informacyjnej, nie zawierają bowiem wyłącznie faktów. Są w nich 
głoszone opinie niepoparte faktami i pełne insynuacji.

Pracownia CAST zrealizowała również badanie dotyczące sposobów informo-
wania w „Wiadomościach” TVP o rezolucjach Parlamentu Europejskiego, które 
dotyczyły wymiaru sprawiedliwości w Polsce. Był to wstęp do szerszego badania 
europejskiego dyskursu w głównym serwisie informacyjnym polskiego publicz-
nego nadawcy. Analizie poddano wydania, które wyemitowano od 1 stycznia 
2016 r. do 15 września 2021 r. – 91 zawierało relewantne materiały (dotyczyły one 
rezolucji Parlamentu Europejskiego odnoszących się do Polski). Stały się one przed-
miotem badania jakościowego, podczas którego wyróżniono kilka narracji: krytykę 
opozycji – sugerowanie jej kierowania się partykularnymi interesami i wskazywanie 
negatywnych konsekwencji takich działań; utożsamianie rządu z Polską; retorykę 
antyniemiecką; figurę ataku na Polskę oraz wskazywanie negatywnych aspektów 
członkostwa w Unii Europejskiej. Badanie miało wstępny charakter i z pewnością 
katalog takich kategorii ulegnie poszerzeniu.

W pierwszej wyróżnionej perspektywie mieściły się materiały, w których zawarto 
sugestię, że krytyczne reakcje Parlamentu Europejskiego (i innych instytucji unij-
nych) nie są wynikiem podjętych przez polski rząd reform wymiaru sprawiedliwości, 
lecz zakulisowych działań opozycji, która, nie mogąc wygrać wyborów, postano-
wiła umiędzynarodowić spór z partią rządzącą i odsunąć ją od władzy z pomocą 
swych europejskich sojuszników. Podkreślano kompromisowe nastawienie strony 
rządowej zderzającej się z nieprzejednaną postawą opozycyjnych eurodeputowa-
nych, którzy, stawiając ultimatum, liczą, że atak na Polskę uaktywni unijne insty-
tucje. Materiały zawierały zarzuty publikowania w zagranicznej prasie materiałów 
krytycznych wobec Polski, co można zinterpretować jako zarzut zdrady, zwłaszcza 
jeśli formułował go ekspert, nie dziennikarz (np. Piotr Wawrzyk, wówczas jeszcze 



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 39

niebędący wiceministrem spraw zagranicznych, stwierdził, że obecnie nie można 
do Polski wezwać obcych wojsk, więc używa się argumentów w postaci rezolucji 
instytucji, które namawia się do interweniowania).

Takiej optyce służyło posługiwanie się sformułowaniami: „rezolucja przeciwko 
Polsce”, „donoszenie na Polskę” czy „interwencja” (sugerująca działania podmiotu 
obcego, zewnętrznego, nie organizacji, której Polska jest członkiem), jakie padały 
w analizowanych materiałach. To pozwalało odwrócić uwagę od tego, co było 
przedmiotem rezolucji, czyli naruszania unijnych regulacji, na politykę krajową. 
Sugerowano, że przyczynę oskarżeń rzucanych pod adresem władzy stanowi wybor-
cza klęska, z którą opozycja nie potrafi się pogodzić, a dla swoich partykularnych 
interesów jest gotowa występować przeciwko ojczyźnie i jej obywatelom.

To pozwalało płynnie przejść do drugiej wyodrębnionej kategorii, czyli utożsa-
miania rządu z Polską przez postawienie znaku równości pomiędzy jego działa-
niami a interesem państwa i racją stanu. Dzięki temu utożsamiano krytykę działań 
ministrów czy premiera z antypaństwową postawą – któż bowiem chciałby działać 
wbrew racji stanu? Tylko ktoś nieodpowiedzialny, zdrajca. Wówczas racjonalna 
argumentacja (ocena zgodności podjętych przez rząd działań z prawem krajowym 
lub unijnym) ustępuje miejsca argumentacji emocjonalnej i pozwala odwołać się 
do solidarności w sytuacji, gdy ojczyzna jest atakowana z zagranicy, a atak ten 
wspierają wybrani polscy politycy (wprost stwierdzano, że im gorzej dla Polski, tym 
lepiej dla opozycji). Taką narrację wzmacniano wskazywaniem strat, jakie poniesie 
przeciętny Polak, kiedy zostaną przyjęte stosowne rezolucje. W ten sposób uzmy-
sławiano widzom, czyje działania są korzystne, a czyje szkodliwe. Taki zabieg był 
stosowany w propagandzie PRL, kiedy po wybuchach społecznego niezadowolenia 
prasa podkreślała straty, np. liczbę uszkodzonych autobusów i tramwajów, wyja-
śniając, że przez szkodliwe i nieodpowiedzialne działania nielicznej grupki osób 
uczciwi ludzie będą marzli na przystankach.

Antyniemiecka retoryka w materiałach była zbliżona do tej odnotowanej we wcześ
niejszych badaniach dotyczących sposobu prezentacji Niemiec w „Wiadomościach” 
TVP i opierała się na przekonaniu, że antyniemieckie resentymenty umożliwią 
wykorzystanie Niemiec jako negatywnego punktu odniesienia. Sugerowano, że dzia-
łania rządu tego kraju są z zasady niekorzystne dla Polski, a postawę opozycyjnych 
polityków można w ten kontekst wpisać – insynuowano, że wspólnie z Niemcami 
zamierzają oni ukarać Polskę. Działania tego państwa zostały przedstawione jako 
konsekwencja zmiany władzy w RP – dopóki była ona krajem posłusznym i wyko-
nywała polecenia niemieckich polityków, nie pojawiały się problemy, jednak nowa 
ekipa rządząca w Polsce – broniąca jej interesów i potrafiąca oprzeć się obcemu 
dyktatowi – nie podporządkowuje się Niemcom i dlatego jest zwalczana.

Z tą kwestią wiąże się kolejna figura retoryczna obecna w materiałach: atak 
na Polskę, który jest motywowany jej emancypacją i wzrostem znaczenia na arenie 
międzynarodowej. Taka godnościowa narracja pozwalała uczynić z krytyki 
ze strony instytucji europejskich niemalże powód do dumy. Słaba Polska nikogo 
nie interesowała, a skoro dziś zajmują się nią inne kraje, musi to świadczyć o jej 
znaczeniu. Taka opinia sugeruje pozamerytoryczne podstawy działań instytucji 



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
40�   MARCIN PIECHOCKI

europejskich. W materiałach brakowało rzeczowych analiz prawników, którzy wyja-
śniliby zawiłości sporu o reformę wymiaru sprawiedliwości. To z kolei umożliwiło 
jednocześnie zdjęcie z rządu odpowiedzialności za zaistniałą sytuację i przerzucenie 
jej na zewnętrzne podmioty (jednymi z najbardziej zaniepokojonych „wzrostem 
znaczenia” Polski mieli być Niemcy) i krajową opozycję.

Uzupełniając emocjonalny sposób interpretacji omawianych zagadnień, mate-
riały wskazywały na negatywne konsekwencje członkostwa w Unii Europejskiej. 
W analizowanym okresie wyemitowano zaledwie kilka materiałów, w których 
zaprezentowano taką perspektywę, jednak warto o niej wspomnieć, może to bowiem 
stanowić wstęp do oswajania widzów z antyunijnym dyskursem, jeśli taki miałby 
się pojawić w telewizji publicznej. Przypominano, że to kraje tzw. starej Unii 
odniosły więcej korzyści (budżetowych i pozabudżetowych) z otwarcia rynku 
nowych państw członkowskich, co pozwoliło im przejąć firmy mogące stanowić 
konkurencję oraz skorzystać z taniej i wykwalifikowanej siły roboczej; mechanizm 
ten nazwano ekonomicznym neokolonializmem.

W jednym z materiałów znalazła się również sugestia, że planuje się blokowanie 
wypłaty unijnych środków pod pozorem łamania tzw. praworządności (użycie okreś
lenia „tak zwanej” należy uznać za zabieg podobny do użycia ironicznego cudzy-
słowu). Dziennikarz TVP wyjaśniał, że ta kategoria jest niejasna i nie wiadomo, kto 
miałby kontrolować jej przestrzeganie. W powiązanie wypłat z niejasnymi kryteriami 
politycznymi, które są ukryte za praworządnością, mieli być zaangażowani polscy 
eurodeputowani – w ten sposób starano się przekazać widzom, że politycy opozy-
cji podjęli kolejne antypolskie działanie. Dziennikarze i eksperci nie odwoływali 
się jednak do faktów, lecz insynuowali, że w przyszłości kraje członkowskie będą 
karane za uchwalanie i stosowanie prawa zgodnego z wolą większości parlamen-
tarnej. Nie wspomniano przy tym o ewentualnej zgodności z prawem europejskim.

Zgodnie z narracją prezentowaną w „Wiadomościach” zmiany popierane przez 
opozycyjnych eurodeputowanych są wyrazem dyscyplinowania mniejszych krajów 
i mają na celu wzmocnienie pozycji tych większych. Zabezpieczenie przed taką sytu-
acją miał natomiast stanowić mechanizm weta, jednak jego likwidację popierała 
posłanka PO Róża Gräfin von Thun und Hohenstein6 (Wyszyński, Piechocki 2021).

W ostatnich latach można zauważyć, że Telewizja Polska stała się nie tylko insty-
tucją odpowiedzialną za informowanie, lecz także wspierającą, często w sposób 
prymitywny, narrację rządu w wielu kwestiach. Tym samym przyjęła rolę uczestnika 
toczących się w kraju sporów. Można to częściowo tłumaczyć regulacjami prawnymi, 
które czynią z mediów publicznych jeden z wyborczych „łupów” przypadający 
zwycięzcy (Doktorowicz 2011, s. 46–47). Trudno jednak znaleźć analogię do obec-
nego bliskiego związku partii rządzącej z nadawcą publicznym. Na czele Telewizji 
Polskiej przez wiele lat stał Jacek Kurski, były polityk, który nie ukrywał związków 
ze swoim środowiskiem. O tym, jak postrzegał rolę kierowanej przezeń instytucji, 

6	 Weto miało być instrumentem, które małym państwom miało dać możliwość obrony przed 
dominacją dużych. Popieranie likwidacji weta jest zatem uznawane za wzmacnianie pozycji 
dużych i osłabianie małych, czyli działanie antypolskie.



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 41

świadczy wypowiedź, w której przyznał wprost, że Telewizja Polska jest bardziej 
państwowa od nadawców komercyjnych, wobec czego informuje o pracy rządu 
częściej od nich. Ponieważ media komercyjne są krytyczne wobec rządu i sprzyjają 
opozycji, pod jego kierownictwem TVP miała być przeciwwagą dla stacji TVN 
i Polsat. Twórczo rozwinął on również koncepcję pluralizmu i wyważenia, uznając, 
że należy je rozpatrywać na poziomie wszystkich mediów elektronicznych, nie zaś 
tylko redakcji TVP. Stwierdził, że jeśli ma być ona bardziej obiektywna, musieliby 
się tacy stać również nadawcy komercyjni (Piasecki 2017). Tymczasem wspomniana 
już ustawa o radiofonii i telewizji wskazuje w art. 21, że nadawca publiczny musi 
stosować zasady bezstronności, pluralizmu, wyważenia i niezależności, rzetelnie 
ukazywać całą różnorodność wydarzeń krajowych i zagranicznych oraz sprzyjać 
swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli i formowaniu opinii publicznej.

Znacząca część materiałów emitowanych w TVP w badanym okresie nie miała 
jednak charakteru informacyjnego, koncentrowała się natomiast na perswazji, czyli 
służyła zmianie nastawienia odbiorców do określonych kwestii bądź zachęcała 
do podjęcia działań, które były zaplanowane przez nadawców takich komunika-
tów (Świątek 2006, s. 460). Mechanizmy te opisał Stanisław Barańczak, wskazując 
na emocjonalizację odbioru, wspólnotę świata i wspólnotę języka, symplifikację 
rozkładu wartości oraz bezalternatywny odbiór. Celem pierwszego jest sparali-
żowanie możliwości intelektualnych i refleksyjnych odbiorców, bezalternatywny 
odbiór opiera się zaś na emocjach, sympatii oraz uprzedzeniach. Wspólnota świata 
i wspólnota języka oznaczają porozumienie nadawcy i odbiorcy – ten drugi wierzy, 
że razem tworzą grupę „my”. Symplifikacja rozkładu wartości ma spełnić warunek 
orientacji aksjologicznej, wynika z dychotomicznego podziału, w którym jedna 
strona jest ukazywana pozytywnie, druga zaś negatywnie. Bezalternatywny odbiór 
polega na ukazywaniu rzeczywistości w czarno-białych barwach, tak, by odbiorca 
nie miał pola do własnej interpretacji (Barańczak 1983, s. 33–35). Te zabiegi można 
bez trudu dostrzec w materiałach emitowanych w „Wiadomościach” TVP od 2015 r.

Orientacja światopoglądowa jako bariera poznawcza

Niekiedy orientacja światopoglądowa redakcji i poszczególnych dziennikarzy jest 
tak trudna do ukrycia, że można odnieść wrażenie, iż w sytuacji, gdy rzeczywi-
stość nie potwierdza ich wyobrażeń o świecie, dokonują oni zabiegów dopasowu-
jących ją do przyjętej tezy. Dzieje się tak również w publicystyce, w której autor 
może wyrazić swoją opinię, jednak nie może deformować faktów. Za przykład 
mogą posłużyć dwa artykuły opublikowane w portalu Fronda. W pierwszym 
z nich Tomasz Teluk wytknął redakcji „Gazety Wyborczej”, że ta, wymieniając 
w jednym z tekstów państwa, które wprowadziły całkowity zakaz aborcji („Chile, 
Somalia, Watykan, Nikaragua i kilka innych”), zasugerowała dołączenie Polski 
do tej nielicznej grupy. Tymczasem, jak utrzymywał publicysta Frondy, podana 
liczba nie jest prawdziwa, gdyż całkowity zakaz przerywania ciąży lub, jak pisał: 

„zabijania dzieci poczętych w łonie matki”, obowiązuje w wielu krajach Europy i obu 



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
42�   MARCIN PIECHOCKI

Ameryk. Użyty zwrot „w wielu” wskazuje na dużą liczbę, w tym wypadku należy 
zatem rozumieć, że w znacznej liczbie państw Europy i obu Ameryk obowiązuje 
całkowity zakaz aborcji (Teluk 2016).

Wpis pochodzi z 1 kwietnia 2016 r., więc przygotowane przez Organizację Narodów 
Zjednoczonych w 2014 r. opracowanie „Abortion Policies and Reproductive Health 
around the World” powinno pozwolić zweryfikować te słowa. Już na trzeciej stro-
nie raportu wymieniono państwa, w których funkcjonuje całkowity zakaz prze-
rywania ciąży. Są to: Chile, Dominikana, Salwador, Watykan, Malta i Nikaragua. 
W Ameryce Południowej leży jedno z nich – Chile, w Ameryce Północnej dwa 
– Salwador i Dominikana, w Ameryce Środkowej jedno – Nikaragua, w Europie 
zaś dwa – Watykan i Malta (United Nations 2014). Jeśli z zestawienia tego usunąć 
Watykan, który jest podmiotem funkcjonującym ze względu na potrzeby instytu-
cjonalne Kościoła katolickiego, okaże się, że na kilkadziesiąt państw europejskich 
aborcji zakazuje jedno, na ponad 20 w Ameryce Północnej – jedno, na kilkanaście 
w Ameryce Południowej – dwa, na siedem w Ameryce Środkowej – jedno. Na niecałe 
200 państw istniejących na świecie zakaz obowiązywał wówczas w pięciu, nie licząc 
Watykanu. Tomasz Teluk w swoim tekście prawdopodobnie zamierzał wskazać 
ewentualny zakaz aborcji w Polsce jako działanie częste na świecie – takie, które 
nie odstaje od normy i nie powinno dziwić.

Podobne wnioski przedstawiono w innym artykule opublikowanym na portalu 
Fronda, w którym dowodzono istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomię-
dzy zażywaniem tabletek antykoncepcyjnych a stwardnieniem rozsianym. Tytuł 
został sformułowany w sposób, który nie budzi wątpliwości: „Pigułki antykoncep-
cyjne powodują stwardnienie rozsiane!” (Pac/Isn 2014). Należy podkreślić, że autor 
nie sugerował występowania korelacji pomiędzy tymi zjawiskami, chociażby przy 
użyciu słowa „sprzyjają”. W tekście można przeczytać, że badania przeprowadzone 
przez grupę medyczną z Southern California Health Care Kaiser Permanente, 
kierowaną przez „dr Kerstina Hellwiga” (w rzeczywistości dr Kerstin Hellwig jest 
kobietą, co powinien był sprawdzić autor), wykazały, iż kobiety stosujące pigułki 
antykoncepcyjne mogą być o 50% bardziej narażone na stwardnienie rozsiane. 
Kategoryczne sformułowanie o powodowaniu choroby nie znajduje jednak potwier-
dzenia we wnioskach opracowanych przez badaczy. Sama dr Hellwig zwraca uwagę 
na fakt, że w badaniu nie uwzględniono wielu czynników środowiskowych, nie 
uważa zatem, by należało odradzać kobietom stosowania tabletek antykoncepcyj-
nych (Kerr 2014).

Takie nierzetelne przedstawienie omawianego zagadnienia może mieć związek 
ze światopoglądem autora, jednak jest nieuczciwe wobec czytelników – faktów 
nie można modyfikować tak, by potwierdzały poglądy lub założenia nadawcy 
komunikatu. Badacze zwykle zastrzegają, że jest wiele zmiennych, które wpływają 
na określone zjawiska, i można mówić o korelacji między nimi, rzadko zaś udaje 
się znaleźć prosty związek o charakterze przyczynowo-skutkowym. Nawet jeśli 
autor bardzo chciał, by tak właśnie było, to przywołane przez niego wyniki badań 
nie pozwalają na formułowanie takich założeń.



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 43

Wnioski

Prezentacja wyników badań dotyczących sposobu prezentowania rzeczywistości 
w materiałach informacyjnych i publicystycznych emitowanych w Wiadomościach 
Telewizji Polskiej pozwala sformułować pewne wnioski. Polaryzacja systemu 
medialnego w Polsce jest silna i wpływa na pracę redakcji nadawców publicznych 
i prywatnych, w tym na konstruowanie materiałów. Podziały te odzwierciedlają 
podziały społeczne – z jednej strony są ich rezultatem, z drugiej je wzmacniają – 
i nie należy spodziewać się pojednania ani poprawy tego stanu rzeczy.

Zawłaszczenie mediów publicznych na niespotykaną dotychczas skalę sprawia, 
że przestały one być punktem referencyjnym dla komercyjnych redakcji i nie 
są wzorem do naśladowania. Stały się natomiast informacyjnym narzędziem rządu, 
to zaś nasuwa pytanie o sens ich dalszego funkcjonowania w tym kształcie. Zmiany 
sposobów konsumowania treści, w tym spadek znaczenia prasy i telewizji, które 
są dziś źródłami informacji główne dla starszych osób, przy jednoczesnym wzroście 
znaczenia internetu z uwzględnieniem jego ograniczeń (krótkich komunikatów, 
zalewu informacji z wielu źródeł, przetwarzania wielu komunikatów równocze-
śnie, targetowania przekazu pod kątem preferencji czytelników, funkcjonowania 
pseudoekspertów) pozwalają sądzić, że brak rzetelności i uczciwości w mediach 
stanie się w niedalekiej przyszłości jeszcze większym problemem.

O takim ryzyku świadczą liczne badania, chociażby te, które zrealizowało 
Center for Adaptive Rationality w Max Planck Institute for Human Development. 
Dotyczyły one sposobów, w jakie odbiorcy przetwarzają docierające do nich infor-
macje, i zmian wynikających z komunikowania się przez internet. Wyniki wskazują, 
że algorytmy i powszechna dostępność informacji, które można znaleźć w mediach 
społecznościowych, skutkują egocentrycznym dyskontowaniem. Zjawisko to ozna-
cza stronniczość i zwracanie większej uwagi na te komunikaty, które potwierdzają 
przekonania i opinie odbiorców (Molleman i in. 2020, s. 4). Bez edukacji medialnej 
realizowanej od najmłodszych lat oraz odpowiednich prób regulacji w obszarze 
internetu przyszłość mediów rysuje się w ciemnych barwach.

Bibliografia

Barańczak S. (1983). Czytelnik ubezwłasnowolniony: perswazja w masowej kulturze literackiej 
PRL. Paris.

Bauer Z. (red.) (2008). Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków.
CBOS (2022). Ocena głównych stacji telewizyjnych i radiowych. Komunikat z badań nr 64/2022 

[https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_064_22.PDF; 6.02.2023].
Culbertson H.M. (1983). Three Perspectives on American Journalism. Journalism Monographs, 

no. 83. Columbia.
Dobek-Ostrowska B. (2011). Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka 

w mediach. Wrocław.



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY
44�   MARCIN PIECHOCKI

Dopierała W., Ossowski S. (2018). Polityzacja audycji informacyjnych w Polsce na przykładzie 
„Wiadomości” TVP i „Faktów” TVN. Com.press, nr 2(1) [https://compress.edu.pl/pl/e-wydania/
item/polityzacja-audycji-informacyjnych-w-polsce-na-przykladzie-wiadomosci-tvp-i-fakto-
w-tvn; 6.02.2023].

Doktorowicz K. (2011). Polski system mediów publicznych. Jak to się stało? W: P. Bielawski, 
A. Ostrowski (red.). Media publiczne. System medialny w Polsce – pytania i dezyderaty. Po-
znań–Opole.

Donsbach W., Patterson T.E. (2004). Political News Journalists: Partisanship, Professionalism, 
and Political Roles in Five Countries. W: F. Esser, B. Pfetsch (eds.). Comparing Political Com-
munication: Theories, Cases, and Challenges (s. 251–270). Cambridge.

Hallin D.C., Mancini P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 
Cambridge.

Hanitzsch T. (2007). Deconstructing Journalism Culture: Toward a Universal Theory. Commu�
nication Theory, vol. 17, no. 4.

Hanitzsch T., Vos T.P. (2018). Journalism beyond Democracy: A New Look into Journalistic Roles 
in Political and Everyday Life. Journalism, vol. 19, no. 2.

Hellmueller L., Mellado C. (2015). Professional Roles and News Construction: A Media Socio-
logy Conceptualization of Journalists’ Role Conception and Performance. Communication 
& Society, vol. 28, no. 3, s. 1–11.

Idzik J., Klepka R. (2019). O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata? 
W: R. Klepka, J. Idzik (red.). Medialne obrazy świata. Tom 2. Polityka i bezpieczeństwo w re-
lacjach medialnych (s. 11–31). Kraków.

International Press Institute (2020). Purchase of Polska Press by State Energy Giant Spells Disaster 
for Media Freedom in Poland [https://ipi.media/purchase-of-polska-press-by-state-energy-

-giant-spells-disaster-for-media-freedom-in-poland/; 21.12.2022].
Karta Etyczna Mediów (2022). Rada Etyki Mediów [https://rem.net.pl/services.php; 21.12.2022].
Kerr C. (2014). New Study Links Birth Control Pill with Multiple Sclerosis. One More Soul 

[https://onemoresoul.com/news-commentary/new-study-links-birth-control-pill-with-mul-
tiple-sclerosis.html; 6.02.2023].

Klepka R. (2017). Ewolucja Wiadomości TVP1: od medialnej stronniczości do propagandy 
politycznej. W: H. Batorowska (red.). Walka informacyjna. Uwarunkowania – incydenty – 
wyzwania (s. 244–253). Kraków.

Klepka R. (2022). Television Commentators and Experts in Coverage of the Parliamentary Elec-
tion Campaign: The Case of Wiadomości TVP in 2015 and 2019. Polityka i Społeczeństwo, 
t. 20, nr 4, s. 134–147.

Kłosińska K., Zimny R., Żukiewicz P. (2018). Sprawozdanie ze stanu ochrony języka polskiego 
za lata 2016–2017. „Język informacji politycznej” [https://rjp.pan.pl/images/Sprawozdanie_o_sta-
nie_ochrony_j%C4%99z._pol._2016-2017.pdf; 21.12.2022].

Kodeks Etyki Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich [https://sdp.pl/o-sdp/dokumenty/kodeks-
-etyki-sdp/; 21.12.2022].

Kowalski T. (2021). Wydatki reklamowe spółek skarbu państwa (2015–2020) oraz ministerstw 
i urzędów centralnych (2020) [https://www.researchgate.net/publication/349410297_Wydatki_re-
klamowe_spolek_skarbu_panstwa_2015-2020_oraz_ministerstw_i_urzedow_centralnych_2020; 
21.12.2022].



Z
 P

R
O

BL
EM

Ó
W

 A
K

T
U

A
LN

Y
C

H
 •

 R
O

Z
PR

A
W

Y
 I

 A
R

T
Y

K
U

ŁY

NIE JEST DOBRZE, ALE BĘDZIE GORZEJ – RZETELNOŚĆ PRZEKAZÓW…� 45

Kożdoń-Dębecka M. (2021). The Image of Women Strike in „Wiadomości” TVP and „Fakty” 
TVN News Services from October 22 until November 2 2020, in the Context of COVID-19 Pan-
demic. Media Biznes Kultura, nr 2(11), s. 185–200.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (2017). Uzasadnienie kary dla TVN 24 [http://www.archi-
wum.krrit.gov.pl/krrit/aktualnosci/news,2582,uzasadnienie-kary-dla-tvn-24.html; 21.12.2022].

Kublik A., Siedlecka E. (2017). Dla Rady Mediów Narodowych wyrok Trybunału nie istnie-
je. Czabański: TK dokonał nadinterpretacji konstytucji. Wyborcza.pl [https://wyborcza.
pl/7,75398,21207320,dla-rady-mediow-narodowych-wyrok-trybunalu-nie-istnieje-czabanski.
html; 7.02.2023].

Kunczik M., Zipfel A. (2000). Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu. 
Studia Medioznawcze, nr 3(4), s. 107–108.

Lisowska-Magdziarz M. (2008). Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie 
paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków.

McQuail D. (2007). Teoria komunikowania masowego, tłum. M. Bucholc, A. Szulżycka. Warszawa.
Mellado C. (2014). Professional Roles in News Content: Six Dimensions of Journalistic Role Per-

formance. Journalism Studies, vol. 16, no. 4, s. 596–614.
Mission Report: Media Freedom in Hungary Ahead of 2022 Election (2022). International Press 

Institute [https://ipi.media/wp-content/uploads/2022/03/HU_PressFreedomMission_Re-
port_IPI_2022.pdf; 21.12.2022].

Molleman L i in. (2020). Strategies for Integrating Disparate Social Information. Proceedings of the 
Royal Society B. Biological Sciences, vol. 287, no. 1939.

Niven D. (2003). Objective Evidence on Media Bias: Newspaper Coverage of Congressional Party 
Switchers. Journalism & Mass Communication Quarterly, vol. 80, no. 2, s. 311–326.

Nowak-Teter E. (2021). Krytyczne studia nad dyskursem mediów publicznych na przykładzie 
„Wiadomości” TVP 1. Res Rhetorica, nr 8(1) [https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/
view/507/285; 6.02.2023].

Pac/Isn (2014). Pigułki antykoncepcyjne powodują stwardnienie rozsiane! Fronda.pl [http://www.
fronda.pl/a/pigulki-antykoncepcyjne-powoduja-stwardnienie-rozsiane,34991.html; 6.02.2022].

Piasecki M. (2017). Jacek Kurski: Obiektywizm mediów jest nieosiągalny. Rzeczpospolita, 18.10.2017 
[https://www.rp.pl/publicystyka/art10152051-jacek-kurski-obiektywizm-mediow-jest-nie-
osiagalny; 21.12.2022].

Piechocki M., Wyszyński J. (2018). The Image of Russia in the Wiadomości News Service of Polish 
National Television in 2017. PolitBook, nr 4, s. 182–193.

Piechocki M., Wyszyński J. (2020). Dobra zmiana? Niemcy na antenie Wiadomości TVP. Środ-
kowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 2, s. 29–43.

Reporters Without Borders (2002). RSF’s 2022 World Press Freedom Index: A New Era of Polarization 
[https://rsf.org/en/rsf-s-2022-world-press-freedom-index-new-era-polarisation-0; 21.12.2022].

Świątek J. (2006). Perswazja peryferyjna – kilka uwag na temat schematów pojęciowych w dyskursie 
reklamowym. W: I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska (red.). Oblicza komu-
nikacji 1: perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikacją (s. 460–472). Kraków.

Teluk T. (2016). Aborcyjna manipulacja „Wyborczej”. Fronda.pl [http://www.fronda.pl/a/aborcyj-
na-manipulacja-wyborczej,68999.html, wpis z 1 kwietnia 2016 roku; 6.02.2023].



46�   MARCIN PIECHOCKI

TVN24 (2023). Bezprzedmiotowe postępowanie do umorzenia. Odpowiedź TVN na pismo szefa 
KRRiT [https://tvn24.pl/polska/bezprzedmiotowe-postepowanie-do-umorzenia-odpowiedz-

-tvn-na-pismo-szefa-krrit-6597311; 7.02.2023].
United Nations (2014). Abortion Policies and Reproductive Health around the World [https://

www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/policy/AbortionPoliciesRe-
productiveHealth.pdf; 6.02.2023].

Ustawa o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji – wyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, 
sygnatura akt K 13/16 (2016). Trybunał Konstytucyjny [https://trybunal.gov.pl/postepowanie-

-i-orzeczenia/wyroki/art/9507-ustawa-o-zmianie-ustawy-o-radiofonii-i-telewizji; 21.12.2022].
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, tekst ujednolicony, Dz.U. 2022 poz. 1722.
Wyszyński J., Piechocki M. (2021). Rezolucje Parlamentu Europejskiego dotyczące sytuacji wymia-

ru sprawiedliwości w Polsce w optyce Wiadomości TVP. Rocznik Integracji Europejskiej, nr 15.
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (2010/2011). Sprzedaż tygodników opinii. Archiwum autora.


