
A
r

t
ic

le
s

Polarisation of Content in Polish News 
Making�, as Exemplified by News Programmes 
of Licensed Broadcasters and the Public 
Service Broadcaster

Jędrzej Skrzypczak
	B orcid.org/0000-0002-5907-7729
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa  
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Grzegorz Iwasiuta
	B orcid.org/0000-0002-6330-2167
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa  
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

ABSTRACT

The paper contains a quantitative and qualitative analysis of the news services of the three 
largest broadcasters and three events essential for the functioning of the state and public life 
in Poland. The first one was the amendment to the Supreme Court Act of July 2017. The second 
event was the local elections campaign in Poland (broadcasts aired on the 18th of October 2018, 
the last but one day of the elections campaign), while the third set of material were the news 
items on the murder of the Mayor of Gdańsk – Paweł Adamowicz (broadcasts aired on the 
15th of January 2019, one day after the tragic event). The analysis focused on the evening 
news editions by the three most popular broadcasters with the highest viewership, including 
commercial stations (i.e. TVN’s Fakty and Polsat’s Wydarzenia) and the public broadcaster 
(i.e. the Polish Television’s Wiadomości). In total, 43 news items of 2 hours, 20 minutes and 
6 seconds were analysed. The study has revealed a clear polarisation of news content coming 
from the licensed broadcasters and the public service broadcaster.

Keywords: news, media, broadcasters, media pluralism, polarisation of media content, free-
dom of speech

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2021, t. 64, nr 2 (246), s. 23–48

DOI: 10.4467/22996362PZ.21.009.13474

www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/

https://orcid.org/0000-0002-5907-7729
https://orcid.org/0000-0002-6330-2167
https://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/


A
r

t
ic

le
s

24� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

Pluralism of the media constitutes an essential pillar of modern democracy 
guaranteed in Europe (Brogi et al. 2020, p. 5), its protection underpinned both 
by Article 10 of the European Convention for the Protection of Human Rights 
and Fundamental Freedoms of November 4th 1950 (1950 Convention) and 
Article 11 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union (Charter; 
Klimkiewicz 2014, p. 185–193). Recital 94 of the European Union’s Audiovisual 
Media Services Directive (2010 Directive) states explicitly that Member States 
should contribute to the promotion of media pluralism, as does the Commission 
Staff Working Document on Media Pluralism in the Member States of the European 
Union. Understandably, the same policy is advocated by the Council of Europe 
in its policy guidelines, e.g. Recommendation CM/Rec(2007)2 of January 31st 2007 
of the Committee of Ministers of the Council of Europe on media pluralism and 
diversity of media content.

According to the Venice Commission’s opinion:

Media pluralism is achieved when there is a multiplicity of autonomous and 
independent media at the national, regional and local levels, ensuring a variety 
of media content reflecting different political and cultural views. (...) Pluralism 
must be achieved in each media sector at the same time. It would not be accept-
able, for example, if pluralism were guaranteed in the print media sector, but 
not in the television. Pluralism of the media does not only mean the existence 
of a plurality of actors and outlets, it also means the existence of a wide range 
of media, that is to say different kinds of media (Venice Commission’s Opinion 
2005, see: ERGA Report 2018, p. 20).

One must also concur with the view that:

Media pluralism is a concept that goes far beyond media ownership. It embraces 
many aspects, ranging from, for example, merger control rules to content require-
ments in broadcasting licensing systems, the establishment of editorial freedoms, 
the independence and status of public service broadcasters, the professional 
situation of journalists, the relationship between media and political actors, etc. 
It encompasses all measures that ensure citizens’ access to a variety of informa-
tion sources and voices, allowing them to form opinions without the undue influ-
ence of one dominant opinion forming power (EU Media Futures Forum 2012; 
ERGA Report 2018, p. 20).

It is also beyond question that

Media pluralism is a concept that embraces a number of aspects, such as diversity 
of ownership, variety in the sources of information and in the range of contents 
available in the different Member States. Ensuring media pluralism implies all 
measures that ensure citizens’ access to a variety of information sources, opinion, 



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 25

voices etc. in order to form their opinion without the undue influence of one 
dominant opinion forming power (ERGA Report 2018, p. 20).

It should be noted, though, that media pluralism can be understood as at least 
a twofold concept, namely as internal or external pluralism. Internal pluralism 
is when a broadcaster (e.g. a public service broadcaster) or a publisher offers 
a programme or periodical open to diverse views, and this is the key to building 
its content. It is emphasised that internal pluralism is about ensuring “a wide 
range of social, political and cultural values, opinions, information and inter-
ests to find expression through the media” (Secretariat memorandum prepared 
by the Directorate of Human Rights 1997; ERGA Report 2018, p. 22). The external 
dimension of pluralism, on the other hand, is about ensuring the possibility of the 
emergence and functioning of many different, separate media outlets through-
out the market, presenting various political convictions and worldviews (Miąsik 
2000, p. 94). At this point, it is worth recalling the definition according to which 

“external pluralism refers to the media landscape as a whole, and the requirements 
of external pluralism can be measured across the whole media sector or in its specific 
segment” (Independent Study on Indicators for Media Pluralism in the Member 
States 2009; ERGA Report 2018, p. 22).

It has recently been recognised in many democratic countries that media outlets 
favouring specific, well-defined worldviews or sets of political convictions are playing 
an increasingly influential role in both the dissemination and consumption of polit-
ical information, leading to changing dynamics in relation to trust in journalism 
(Mitchell et al. 2017; Knight Foundation 2018). What is more, it has been observed 
that, increasingly partisan news outlets are eclipsing, replacing or transforming 
more traditional mainstream news outlets characterised by a pluralism of views 
(Mitchell et al. 2017). This often leads to the so-called polarisation of content, one 
of the paradoxes of external media pluralism. Speaking of polarisation in this 
sense, we refer to a situation where media coverage deals with the same event from 
different angles, albeit clearly biased. This often involves abandoning the standards 
of professional journalism, such as the requirement to make a rigorous distinction 
between information and comment or opinion. In such a case, although media 
pluralism is preserved en bloc, it is to the detriment of professional journalism and, 
as a consequence, of the public and the audience’s right to reliable information.

While in the case of commercial (licensed) broadcasters, one can assume that 
their chosen programming line, including political affiliation, is a free choice, 
sometimes a business strategy and certainly the owner’s right, since taking care 
to preserve external pluralism throughout the media market is a duty incumbent 
on the state, the public service broadcaster, financed to a greater or lesser extent 
out of public funds, is required to uphold the standards of internal pluralism. Often 
invoked as a benchmark, the UK model of public media is grounded in the belief 
that a public broadcaster’s programming practices should deliver public value, 
understood to encompass democratic, cultural, creative, educational, global and, 
finally, social and environmental aspects (Jaskiernia 2006, p. 25–29; Jędrzejewski 



A
r

t
ic

le
s

26� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

2010, p. 53). The pursuit of this public service mission is intended to foster social 
cohesion between various groups and society as a whole, underpinned by such 
values as tolerance and mutual understanding. Public service broadcasters should 
guarantee a high level of credibility, quality, and independence of the content 
provided; offer access to accurate information and content, host debates on issues 
of national interest and articulate them to a wider audience; fill in the gaps left 
by commercial broadcasters; foster cultural identity and the national language; 
promote domestic and European audiovisual production; and support the devel-
opment and innovative potential of society (Jaskiernia 2006, p. 24; Tambini 2015). 
These principles also seem to be championed by the Council of Europe. At the 
Fourth Ministerial Conference of the Council of Europe held in Prague in 1994, 
titled “The Future of Public Service Broadcasting” (1994 Resolution), it was 
stressed that the distinguishing feature of such broadcasting should be to present 
the widest possible spectrum of political views, as well as such genres and forms 
of artistic expression that are underserved by commercial broadcasters. In its 
Recommendation to Member States on the remit of public service media in the 
information society of January 31st 2007 (Council of Europe’s Recommendation 
2007), the Committee of Ministers defined public service broadcasting as, amongst 
other things, a reference point for all members of the public, offering universal 
access, a factor for social cohesion and integration of all individuals, groups and 
communities, a source of impartial andindependent information and comment, 
and of innovatory and varied content which complies with high ethical and qual-
ity standards, as well as a forum for pluralistic public discussion and a means 
of promoting broader democratic participation of individuals (Jakubowicz 2011, 
p. 85–111; Recommendation 2007). Moreover, the judgment of the European Court 
of Human Rights in the case of Manole and others v. Moldova (ECHR judgment 
of 2009) states explicitly that public television authorities have a duty to provide 
access to impartial and diverse information, reflecting the diversity of political 
outlook within the country. Furthermore, they should guarantee media profes-
sionals the ability to practise their profession without any pressure or interference 
(Głowacka, Bodnar 2015, p. 2).

The European Union has also recognised the essential role and importance 
of public service broadcasting in a democratic system. The Protocol on public service 
broadcasting in the Member States (1997 Protocol), referred to as the Amsterdam 
Protocol, forming an Annex to the Treaty of Amsterdam (1997 Treaty), emphasises 
that “the system of public broadcasting is directly related to the democratic, social 
and cultural needs of each society and is an essential factor in preserving media 
pluralism” (emphasis added JS, GI). In the European Commission’s Communication 
of November 15th, 2001 on the application of state aid rules to public service broad-
casting (Commission Communication 2001, p. 117), it is stated that:

the broadcast media play a central role in the functioning of modern democratic 
societies, in particular in the development and transmission of social values, 
and that public service broadcasting has an important role to play in promoting 



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 27

cultural diversity in each country, in providing educational programming, 
in objectively informing public opinion, in guaranteeing pluralism and in supply-
ing, democratically and free-of-charge, quality entertainment (Commission 
Communication 2001, p. 117).

It should also be borne in mind that within the Polish legislative framework 
(under Article 21 of the Broadcasting Act, as currently in effect) public broadcasters

fulfil a public service mission by offering, in accordance with the statutory provi-
sions, to the entire society and its individual parts, varied programming and other 
services spanning information, comment, culture, entertainment, education and 
sport, which are characterised by pluralism, impartiality, balance and independence, 
as well as innovation, high quality and integrity of content (emphasis added 
JS, GI; Broadcasting Act 1992).

In the case of the Polish media market, the polarisation of content among media 
outlets, especially on the television market, after the ruling Law and Justice coalition 
won the parliamentary elections in 2015 and took control over the public media1, 
has reached a level evident even to those least interested in public life and state 
affairs. One of the hypotheses advanced is that the existing line of division between 
Polish TV stations goes back to that time, with TVN, known for its criticism of the 
ruling party, standing at the opposite pole to TVP SA, which in turn does its best 
to paint an impeccable picture of the current government, or where this is impossi-
ble, at least to present them in a favourable light compared with predecessors. This 
is how representatives of the ruling party try to explain TVP SA’s bias as a kind 
of counterbalancing force that has restored pluralism on the market of television 
news making, but in doing so they forget about statutory duties imposed on the 
public television broadcaster. Based on another narrative advanced by representatives 
of the ruling party, a hypothesis can be formed that the public media essentially 
exhibit a fair degree of internal pluralism by fulfilling the public service mission 
enshrined in the Broadcasting Act, while any criticism of its conduct is motivated 
by a purely political agenda. This paper attempts to verify these two hypotheses.

1	 That effect was achieved by changing the method of appointing the authorities of public media 
companies, which have become predominantly partisan, both in the case of the National 
Broadcasting Council (the broadcasting regulator) and, especially, the newly appointed 
body called the National Media Council and, consequently, the corporate bodies of media 
companies, through persons strongly affiliated with a single political party.



A
r

t
ic

le
s

28� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

Methodology

Research to verify the above hypotheses focused on three events of major import 
to the functioning of the state and social life. The first one, in chronological order, 
was an amendment to the Supreme Court Act, with broadcasts aired on July 20, 2017, 
i.e. the day on which the amended legislation was passed by the Polish parliament, 
put under scrutiny. The second were local government elections (here the study 
focused on broadcasts aired on October 18, 2018 the last but one day of the elections 
campaign), while the third set of analysed materials concerned media coverage of the 
assassination of Paweł Adamowicz, the late Mayor of Gdańsk (programmes aired 
on January 15, 2019 one day after the tragic incident). The analysis focused on the 
evening news editions by the three most popular broadcasters with the highest view-
ership, including commercial stations (i.e. TVN’s Fakty and Polsat’s Wydarzenia) 
and the public broadcaster (i.e. the Polish Television’s Wiadomości). It covered a total 
of 43 news items, making up 2 hours, 20 minutes and 6 seconds of TV footage.2

The analysis, examining such aspects as relative importance assigned to a partic-
ular topic, relative proportions of time given to politicians representing different 
sides, comments not originating from the journalist and the journalist’s narrative 
part, has provided an insight into how media coverage is differentiated through 
certain features contrived by the broadcaster, and how this leads to the polarisa-
tion of news content.

1.  Importance Assigned

The first strategy under analysis was how importance is assigned to a topic through 
the length of its exposure and position within the sequence of news items. The 
most important topic from the broadcaster’s point of view is usually featured at the 
beginning of a programme, its exposure consisting of several news items.

2	 Operational definitions adopted for the study: a broadcaster – the TV station broadcasting 
an analysed programme; a programme – see Article 4(2) of the Broadcasting Act; a news 
service – the term used alternatively to a “programme”; a news item – a piece of news prepared 
by a reporter or a report from the scene, lasting from its announcement by the presenter to the 
announcement of the next item; a pertaining news item – a news item in which the presen-
ter’s announcement concerns, among other things or exclusively, protests held outside the 
parliament and developments taking place in the parliament; a referring news item – a news 
item in which the presenter does not directly address protests held outside the parliament 
or developments in the parliament, but in its further part makes references to such events; 
a narrative part – a part of a broadcaster’s programme containing comments by journalists 
responsible for its preparation.



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 29

Figure 1. Total share of pertaining and referring news items 
relative to the remainder of the programme

 
 

62%

38%

Fakty

Pertaining/Referring Other

71%

29%

Wydarzenia

Pertaining/Referring Other

37%

63%

Wiadomości

Pertaining/Referring Other

Source: own analysis

There is a discernible difference between the commercial broadcasters and public 
television as regards the share of pertaining and referring news items in the entire 
news service. Both Fakty (TVN) and Wydarzenia (Polsat) devoted more than a half 
of their respective programmes to the topics under analysis (almost three quarters 
in the latter case). In Wiadomości (TVP), by contrast, the total share of pertaining 
and referring news items was merely 37% (Figure 1). The public broadcaster devoted 
the least amount of time to all the three topics, but the most striking difference 
was noted in the programme aired on January 15th. While Fakty and Wydarzenia 
devoted more than 90% and just under 70%, respectively, of their time to the 
assassination of the Mayor of Gdańsk, unrelated news items in the public broad-
caster’s Wiadomości accounted for 80% of its total time.

As regards the position of a topic within the sequence of news items, in each 
of the three analysed Fakty programmes a pertaining or referring news item was run 
as the opening story. In the case of Wydarzenia, the exception was the programme 
of October 18, 2018, in which the first news item about the local elections appeared 
only after a Brexit piece. Similar importance was assigned to the analysed topics 
by Wiadomości. In the case of the public broadcaster, only the October 18th 2018 
programme did not open with a pertaining or referring news item, which appeared 
as the third story.

The question which should therefore be asked is why the news broadcasters 
decided on the specific exposure of the topics selected for the present study. For 
Fakty and Wydarzenia, the topic of the judiciary system reform was given priority 
as one provoking strong public emotions. In the case of the assassination of Paweł 
Adamowicz, the importance of the topic stemmed from the very rank of the Mayor 
of Gdańsk, but also from the fact that it was a politically motivated murder. For 
this reason, the fact that Fakty and Wydarzenia devoted the vast majority of their 
respective news programmes to the topic appears justified in terms of this analysis. 
On the other hand, the disproportionately little attention paid to the murder of the 
mayor of one of Poland’s largest cities by the public television relative to its private 
counterparts, as well as almost the same exposure of the judicial reform topic, allows 
two conclusions to be drawn regarding the public service broadcaster. Given the 



A
r

t
ic

le
s

30� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

nature of the former incident, the late Mayor of Gdańsk, who was a political oppo-
nent of the Law and Justice government, could not for once be lambasted by public 
media materials. It is also important to remember the earlier harsh criticism of the 
Mayor of Gdańsk by the public TV station, and also the charges raised against the 
public broadcaster that its strategy may have influenced the killer’s behaviour.3 
His assassination was therefore underplayed, featured as the most important story 
in the news, but only slightly more important than the Brexit deal or a terrorist 
attack staged in Kenya. On the other hand, in the case of the judicial reform, TVP, 
expecting severe criticism from private media, TVN in particular, could not afford, 
as in the case of its news programme broadcast on January 15, 2019, to evade the 
topic, as this could be seen as an act of conceding to the criticism. Meanwhile, 
the role of public media, according to their current programming line, is to stead-
fastly defend the existing government’s policy, which they also did in the news 
programme of July 20, 2017.

What is more, it is misleading to say that since the news item about the local 
elections appeared only as the third story in the October 18, 2018, programme, 
it proves that the public broadcaster was less involved in the elections campaign. 
In fact, the item was preceded by materials depicting the opposition in a strongly 
negative light. The first one accused the former PO-PSL coalition of being waste-
ful with public funds, while the other one criticised the close-down of hospitals 
by the then government. For the sake of comparison, in Wydarzenia, which also 
did not open with an elections-related news item, the opening material was about 
the Brexit deal.

2.  Relative Proportions of  Time Given to  Politicians

Another aspect under analysis were the relative proportions of time given to the two 
main political groups currently sitting in the Polish parliament, i.e. members of the 
ruling coalition and the opposition, for straight-to-the-camera comments (so-called 
hundreds in journalistic jargon). This allowed the study to establish whether there 
was any notable imbalance in the exposure of comments from politicians of either 
group by any of the broadcasters, betraying its political leanings.

3	 TVP SA brought a private indictment against journalists of the Polityka weekly (Ewa Sied
lecka) and Gazeta Wyborcza daily (Wojciech Czuchnowski) for alleged libel in claiming that 
TVP SA materials could have inspired the killer. However, the Regional Court did not share 
that view. 



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 31

Figure 2. Relative proportions of time given to comments 
from ruling coalition MPs and opposition MPs

 
 

47%
53%

Fakty

Coalition MPs

Opposition MPs

45%
55%

Wydarzenia

Coalition MPs

Opposition MPs

49%51%

Wiadomości

Coalition MPs

Opposition MPs

Source: own analysis

The analysis revealed the greatest disparity in the case of Wydarzenia. Interestingly, 
in Wiadomości, the relative proportions of comments from ruling coalition and 
opposition MPs were almost identical and – what is more – statements made 
by opposition MPs were in total 2% longer (Figure 2). This finding is contrary 
to the prevailing opinion that the public television sides politically with the current 
government. All the same it cannot serve to prove the opposite point, at most 
warranting the conclusion that the analysed device was not applied in creating 
this particular coverage.

3.  Comments Not Originating from the Journalist

This part of the analysis will demonstrate the extent to which straight-to-the-camera 
comments not originating from the journalist cause material to lose its informational 
value, shifting towards subjective, often emotionally fraught opinions. Whether 
a broadcaster tends to resort to this practice is an essential factor in assessing 
the quality of news coverage the main role of which, as opposed to commentary, 
is to provide information.

Figure 3. Relative proportions between all negative comments and positive or neutral comments

 
 

21%

34%

45%

Fakty

Positive Negative Neutral

15%

54%

31%

Wydarzenia

Positive Negative Neutral

20%

52%

28%

Wiadomości

Positive Negative Neutral

Source: own analysis



A
r

t
ic

le
s

32� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

The most evaluative materials were found to be put out by Wiadomości, with only 
28% of all comments being neutral. Definitely more neutral statements in the case 
of Fakty were mainly at the expense of negative comments, as the broadcaster also 
had the highest proportion of positive ones.

The clear predominance of negative comments in the case of Wydarzenia and 
Wiadomości, as well as their lower but still significant share in Fakty, may serve 
to confirm the practice whereby the audience’s interest is built around evoking 
negative emotions. It is also worth looking at the distribution of these proportions 
for each programme separately.

(a)  Programmes of  July 20,  2017
In the programmes aired on July 20, 2017, the observed practice escalated in the case 
of all the three broadcasters (Figure 4). While the percentage of positive comments 
remained virtually the same, the number of neutral ones fell significantly. This 
in itself does not imply that the piece of news concerned lost its informational value. 
Only the finding that the reform of the judiciary was not commented on by any legal 
experts in the case of both Fakty and Wiadomości, meaning that nearly 100% of all 
comments came from active politicians or from random people approached on the 
street by a reporter, allows us to conclude that the informational value of the mate-
rial was indeed compromised. Wydarzenia stood out this time from the competitor 
programmes, having aired four expert statements, which is still not a satisfactory 
tally, given that they represented barely 7% of all straight-to-the camera hundreds.

Figure 4. Relative proportions between total negative comments and positive or neutral comments

 
 

22%

47%

31%

Fakty 

Positive Negative Neutral

16%

69%

15%

Wydarzenia

Positive Negative Neutral

19%

70%

11%

Wiadomości

Positive Negative Neutral

Source: own analysis

While the analysis so far shows that one of the key objectives sought by the broad-
casters is to raise the emotional temperature of their news content, its further part 
also confirms that such content is intended to serve as a tool in the political struggle.

In the case of Wydarzenia and Fakty, 65% of the negative comments were targeted 
at the government coalition and the reform of the judiciary, but a vast majority 
of them (almost twice as many in the case of Fakty) were a direct assault on the 
Law and Justice government. This goes to show that criticism of the ruling party 
during their notorious reform of the judiciary took precedence over criticism of the 



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 33

reform they were pushing. In Wiadomości, the corresponding proportions were 
distributed in a more balanced way (Table 1).

Table 1. Objects of negative comments

Number of comments in percentage terms

Object Fakty Wydarzenia Wiadomości

Ruling coalition 43 38 25

Reform of the judiciary 22 27 15

Opposition 22 13 21

Judiciary system 13 9 12

Andrzej Duda – 7 –

Donald Tusk – 4 9

European Commission – 2 –

Judges appointed 
following the reform – – 3

Palikot Movement – – 3

Tomasz Lis – – 9

Working conditions 
in England – – 3

TOTAL 100 100 100

Source: own analysis

Positive comments in Fakty referred mainly to the parliamentary opposition, 
only 9% of them directed at the ruling coalition. In Wydarzenia, a reverse propor-
tion was recorded. As many as 60% of those speaking expressed approval of the 
government, 10% of them were in favour of the reform of the judiciary, while only 
20% of positive comments concerned the coalition (Table 2).

The proportion of positive comments fully revealed which side of the political 
divide the public television stood on, with 100% of them directed at the govern-
ment and its actions. In addition to defending the reform of the judiciary and the 
government coalition, Wiadomości materials tended to positively highlight other 
achievements of the government, such as the country’s vigorous economic growth 
or overall situation in Poland, benefiting the lives of ordinary people and conducive 
to large investment (Table 2).



A
r

t
ic

le
s

34� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

Table 2. Objects of positive comments

Number of comments in percentage terms

Object Fakty Wydarzenia Wiadomości

Reform of the judiciary – 10 34

Opposition 82 20 –

Judiciary system – 10 –

Parliamentary Committee 
on Justice and Human Rights 9 – –

Overall situation in Poland – – 25

Situation in Polish economy – – 33

TOTAL 100 100 100

Source: own analysis

(b)  Programmes of  October 18,  2018
Analysing news items in the programmes aired on July 20, 2017, one could observe 
how their emotionality and politicisation were built by means of straight-to-the-
camera comments. While the discrepancies in reporting on the judicial reform 
between the public television and private broadcasters could be explained by the 
former’s concern for the ruling party’s interests and the latter’s concern for the general 
public good and the rule of law, the findings on how the TV stations concerned 
reported on the local elections do not leave an equally wide scope for interpreta-
tion. This is due to the nature of the event being reported, which – involving the 
political sphere of the state’s functioning – means that taking sides is tantamount 
to taking a political stance. Especially that it is more difficult to find experts who 
could express impartial opinions on the situation of Poland’s local governments. 
Therefore, the only expert comment found in any of the programmes was one in Fakty 
by Wojciech Hermeliński, former chairman of the National Electoral Commission 
(serving in that position until 2019), who spoke in favour of the possibility of the 
Mayoress of Łódź Hanna Zdanowska’s standing for re-election.



POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 35

Figure 5. Relative proportions between total negative comments and positive or neutral comments

 
 

13%

33%
54%

Fakty

Positive Negative Neutral

3%

56%

41%

Wydarzenia

Positive Negative Neutral

17%

37%

46%

Wiadomości

Positive Negative Neutral

Source: own analysis

The first noticeable difference in the case of the analysed news items concern-
ing changes in the judiciary system was a much higher share of neutral comments 
on all the three TV stations. Moreover, in Fakty, they exceeded the total of evalua-
tive statements. This time the news programme with the highest share of negative 
comments was Wydarzenia, whereas Wiadomości aired the most positive statements 
(Figure 5). At this stage of the analysis, given the greater neutrality of the news 
contents, their bias seems less pronounced.

Table 3 Objects of negative comments

Number of comments in percentage terms

Object Fakty Wydarzenia Wiadomości

Ruling coalition 50 48 22

Opposition 25 16 22

Admission of refugees – 4 33

Public prosecutor’s office 12.5 – –

Journalists 12.5 – –

Polish society – 4 –

Politicians – 4 –

People choosing not 
to vote in political 

elections
– – 23

Other (not relevant 
to the purpose 
of this study)

– 24 –

TOTAL 100 100 100

Source: own analysis

On the other hand, taking into account the targets of negative comments, the 
previously detected trends remained unchanged. In Fakty, 60% of such comments 
were directed at representatives of the ruling coalition or its subordinate institutions. 



A
r

t
ic

le
s

36� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

In Wydarzenia, almost a half of those asked to comment spoke in negative terms 
of the government. The reverse was the case in Wiadomości, where 55% of all 
comments referred negatively to the opposition, for instance by suggesting that 
if its representatives won the local elections, they would start admitting refugees 
contrary to the Polish government policy (Table 3).

Table 4. Objects of positive comments

Number of comments in percentage terms

Object Fakty Wydarzenia Wiadomości

Ruling coalition 34 100 50

Opposition 66 – 25

Admission of refugees – – 25

TOTAL 100 100 100

Source: own analysis

As in the case of negative comments, what transpires from this analysis is also 
a political polarisation of the content. Predictably, the majority of positive comments 
in Fakty were directed at the parliamentary opposition, while those in Wiadomości 

– at the ruling coalition. In Wydarzenia, 100% of the positive comments were 
directed at the government, a continuation of the trend seen in the news service 
of July 20th 2017. However, they were of marginal importance in the overall content 
structure, representing only 3% of the total. (Figure 5, Table 4).

(c)  programmes of  January 15,  2019
Only the broadcasts of January 15, 2019, one day after the assassination of the late 
Paweł Adamowicz, broke the pattern identified in the case of the two previously 
examined topics. Rather than heralding a shift in the political sympathies of any 
of the broadcasters, this was attributable to the “centre of gravity” in evaluative 
statements shifting from Paweł Adamowicz’s political opponents to the late Mayor 
himself and factors that had contributed to his murder.



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 37

Figure 6. Relative proportions between total negative comments and positive or neutral comments

 
 

22%

25%

53%

Fakty

Positive Negative Neutral

24%

35%

41%

Wydarzenia

Positive Negative Neutral

25%

25%

50%

Wiadomości

Positive Negative Neutral

Source: own analysis

An especially notable finding is a significant number of neutral comments aired 
by all the three broadcasters (Figure 6). It is characteristic of the January 15th 
programmes that they featured more expert comments, with only a negligible 
number of MPs speaking. Most of them appeared in Fakty, where five statements, 
including three neutral ones, came from MPs. None of them spoke in Wiadomości, 
while in Wydarzenia only two (neutral) statements came from coalition or opposi-
tion MPs. This gives 7%, 0% and 3%, respectively, of MP comments, against 25%, 
35% and 17% of expert contributions.

Table 5. Objects of negative comments

Number of comments in percentage terms

Object Fakty Wydarzenia Wiadomości

Assassination of Paweł Adamowicz 39 30 –

Hate-mongering 17 60 20

Ruling coalition 17 –

Security at the Great Orchestra 
of Christmas Charity event 5.5 – 40

Nationalism 5.5 – –

Public prosecutor’s office 5.5 – –

Paweł Adamowicz 10.5 – –

Polish society – 5

Stefan W. (the attacker) – 5 40

TOTAL 100 100 100

Source: own analysis



A
r

t
ic

le
s

38� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

In the case of the private broadcasters, the majority of negative comments 
referred to the murder itself or to the practice of hate-mongering. The difference 
between coverage of the incident by Fakty and by Wydarzenia lied in pinning the 
blame. While Wydarzenia did not indicate a party they thought was to blame, Fakty 
pointed the finger at the government coalition and nationalist movements, citing 
their actions as one of the reasons behind the attack. This again seems to have skewed 
the news content in favour of one political side. A similar bias, albeit in the opposite 
direction, can be detected in Wiadomości. This time one of the reasons behind the 
assassination, according to those asked to comment, was the charity event’s slip-
shod organisation. However, most of the negative comments were directed, in equal 
measures, at the late Mayor’s killer and the practice of hate-mongering (Table 5).

Table 6. Objects of positive comments

Number of comments in percentage terms

Object Fakty Wydarzenia Wiadomości

Paweł Adamowicz 44 64 100

Jerzy Owsiak 44 21 –

Gdańsk 6 – –

Residents of Gdańsk 6 – –

Polish society – 15 –

TOTAL 100 100 100

Source: own analysis

Most positive comments in the case of the private broadcasters were voiced 
in favour of the late Paweł Adamowicz and Jerzy Owsiak, founder of the Great 
Orchestra of Christmas Charity. As for Wiadomości, 100% of those who commented 
spoke in positive terms of the late Mayor of Gdańsk. In the case of the public 
service broadcaster, this confirms the earlier hypothesis that criticism of the late 
Paweł Adamowicz was replaced by marginalisation of his death (Figure 1, Table 6).

The analysis carried out so far indicates that in the case of Fakty and Wiadomości 
a political context, through the use of various devices, always permeates the content 
to a greater or lesser extent. By comparison, Wydarzenia emerges as the most 
objective news service, although the key message it conveys is much closer to that 
of Fakty. This confirms the already established division line between private and 
public media, in which Fakty and Wiadomości are situated at extreme poles.



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 39

4.  Journalists’ Own Narrative

The analysis so far has probed into how coverage is created by assigning importance 
to a topic, airing politicians’ comments and providing it with an emotional quality. 
However, the findings relate either to the length of a news item and its position 
within the sequence, or to an element only partially within the programme authors’ 
control, namely straight-to-the-camera comments.

This time, the analysis focused on that part of content over which the journalist 
responsible has full control, i.e. the one consisting of his or her own commentary, 
which taken together, may form the narrative of a news item or service. It is only 
by examining this element that final conclusions can be drawn as to how strong 
the political polarisation is among broadcasters, and to what extent journalists put 
political persuasion over informational value.

(a)  programmes of  July 20,  2017 – news item 1  (pertaining)

Figure 7. Relative proportions between evaluative and neutral statements

 
 

70%

30%

Fakty

Evaluative Neutral

0%

100%

Wydarzenia

Evaluative Neutral

80%

20%

Wiadomości

Evaluative Neutral

Source: own analysis

The most evaluative narrative was identified in the case of Wiadomości, with only 
20% of all statements not including a direct opinion or using expressions intended 
to evoke a particular opinion. Similar, albeit slightly less evaluative, narrative was 
put out by Fakty. Standing out from its peers was Wydarzenia, in which the jour-
nalists’ narrative did not contain any persuasive components (Figure 7).

Considering what kind of opinions were formulated in Fakty and Wiadomości, 
their general drift can be described as unequivocally negative. All the evaluative 
statements coming from the journalists of Fakty were critical of the authorities, one 
of them directed at its specific representative – Deputy Prime Minister Jarosław 
Gowin. The narrative of Wiadomości, on the other hand, focused on criticising the 
opposition. This is how the three broadcasters presented the fact that the Deputy 
Prime Minister’s reaction was different from that of the other government coalition 
members just after the Supreme Court Act had been passed by the parliament.4

4	 Krzysztof Skórzyński (Fakty): “There was one member of the government who didn’t stand 
up and clap his hands at the moment. But that was it. Jarosław Gowin did support the bill, 



A
r

t
ic

le
s

40� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

This example shows that only the coverage put out by Wydarzenia was purely 
informational. The clearly judgemental description of Jarosław Gowin’s attitude 
by Fakty and the use of pejorative terms such as “hyperactive” and “attacked” 
in relation to MP Borys Budka by the journalist of Wiadomości imply that in the 
case of these broadcasters the main objective was not to inform but to persuade.

Political involvement is also manifested in that opinions voiced by figures 
of authority are used to build up a narrative and make it more credible. In their 
narrative the journalists of Fakty twice cited representatives of the parliamentary 
opposition, whereas5 the narrative of Wiadomości contained opinions coming from 
both sides of the political spectrum.6 Although the journalists of Wydarzenia did 
not formulate their own opinions, they also referred to opinions voiced by others.7 
In this case, too, there is no doubt as to which political sides the contents of Fakty 
and Wiadomości are designed to support. Both broadcasters invoked mainly the 
opinions of one side, the parliamentary opposition or the government coalition, 
as the case may be. In Wydarzenia, on the other hand, opinions came solely from 
institutions that have no interest in criticising the authorities, which is inherent 
in the political tug of war between parties.

All three of the broadcasters presented the likely effects of the newly enacted 
reform of the judiciary. For Wydarzenia, it was the loss of judicial independence. 
The TVN journalists warned of the threat of politicised judgments, while disprov-
ing the claim that the reform would streamline the work of courts.8 Wiadomości, 

voting for the law designed to make courts dependent on political decisions (…) Jarosław 
Gowin chose to behave loyally towards the ruling party. It was nothing but a show, preceded 
by such calls”. Marcin Tulicki (Wiadomości): “Today, the hyperactive Borys Budka attac-
ked Deputy Prime Minister Jarosław Gowin”. Grzegorz Kempka (Wydarzenia): “From this 
footage, taken just after the vote, it is clear that not everyone was expressing joy. Jarosław 
Gowin was a case in point, despite having voted aye”.

5	 Justyna Pochanke (Fakty): “This is a sad day for Poland. The Supreme Court Act has been 
passed, allowing the Law and Justice party to replace all judges. As the opposition says: the 
party rules, the party administers justice (…)” Krzysztof Skórzyński (Fakty): “Nothing was 
achieved by street protests or by appeals from the European Commission, a host of Polish 
institutions and courts, not to mention the opposition”.

6	 Krzysztof Ziemiec (Wiadomości): “Shortly past 3 p.m., after all the opposition’s amendments 
had been rejected, the Polish Sejm passed the new Supreme Court Act. Supporters of the 
changes are speaking of the symbolic end of post-communism, while the opposition are 
grieving over the end of democracy (…)” Marcin Tulicki (Wiadomości): “This is a success 
for the reformers, for whom it marks the symbolic end of a post-communist era in Poland”.

7	 Grzegorz Kempka (Wydarzenia): “The Polish Ombudsman recalled the opinions of the Pre-
sident of the European Council and the President of the European Parliament, who regard 
these changes as the end of judicial independence in Poland”. 

8	 Krzysztof Skórzyński (Fakty): “The so-called real-life examples were to demonstrate what 
was hidden behind the slogan of “judicial reform”. They were invoked by all those who had 
been raising alarm for weeks. The new pieces of legislation passed by the Law and Justice 
majority won’t solve any of the existing problems. They won’t make the courts’ work faster 
or more efficient, as lengthy court procedures are in fact the biggest malaise. They will 
simply allow politicians to purge the judicial staff and install loyal judges”.



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 41

citing the opposition, informed their viewers that representatives of the government 
coalition would be imprisoned after a change of power in Poland.9

As shown above, the analysis of the narrative element also highlights the divi-
sion between private media and the public television broadcaster. Both Fakty and 
Wydarzenia warned of the possible loss of judicial independence as a consequence 
of the reform, while Wiadomości took the opportunity to try and create a negative 
atmosphere around the parliamentary opposition. What distinguishes the private 
broadcasters from each other is that only one of them, namely Polsat (Wydarzenia), 
did not build a politically conditioned narrative.

(b)  Programmes of  October 18th 2018 – news item 1  (pertaining)

Figure 8. Relative proportions between evaluative and neutral statements

 
 

0%

100%

Fakty

Evaluative Neutral

9%

91%

Wydarzenia

Evaluative Neutral

33%

67%

Wiadomości

Evaluative Neutral

Source: own analysis

The way in which the local elections campaign was covered by TVN and by the 
public television was definitely different from that seen in the case of the judicial 
reform. This time, the programmes of all three broadcasters were characterised 
by the prevalence of neutral statements, but only accounted for 100% of the total 
in Fakty (Figure 8).

The material broadcast by Wydarzenia, which was fully neutral on July 20th 2017, 
this time lost its neutrality because of a single statement by Bogdan Rymanowski. 
However, he only quoted representatives of the two political forces – the govern-
ment coalition and the opposition.10

9	 Marcin Tulicki (Wiadomości): “The Civic Platform has resorted to an unprecedented practice 
of trying to frighten their political opponents. They have threatened to amend the Penal Code 
so that politicians who voted in favour of the new Supreme Court Act might be imprisoned 
in the future”.

10	Bogdan Rymanowski (Wydarzenia): “The Law and Justice strike a blow at the Civic Platform 
with a party election broadcast about refugees. It warns that Muslim pockets will spring 
up within Polish cities if the opposition win the elections. The outraged Civic Coalition 
members respond by calling the broadcast disgusting manipulation. With only 29 hours 
to go before the pre-election silence, refugees are not the only topic of the ongoing campaign, 
but certainly one that ignites emotions.” 



A
r

t
ic

le
s

42� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

The analysis of the Wiadomości narrative led to more complex conclusions. The 
proportion of evaluative statements in that news service, although no longer predom-
inant, remained the highest, comprising – in addition to quotes from politicians 

– negatively biased personal opinions of the journalist.11 Piotr Pawelec’s comment 
about Grzegorz Schetyna, chairman of the Civic Platform, which at first glance 
could be considered a piece of information, was in fact an opinion, according 
to which the opposition leader had devoted the major part of his speech to criti-
cising the ruling party. However, only one statement critical of the authorities was 
cited in support, which makes it impossible to verify the journalist’s claim.12 The 
statement quoted in the footnote clearly suggests a link between a candidate in the 
local elections put forward by the Civic Coalition and the then Mayor of Warsaw, 
who refused to appear as a witness before the reprivatisation fraud commission 
(full name and explanation in the footnote). Moreover, it was also meant to belit-
tle Rafał Trzaskowski’s electoral offer, especially when juxtaposed with another 
comment, this time concerning Patryk Jaki, his main contender for the seat of Mayor 
of Warsaw.13 Patryk Jaki was shown as a dynamic candidate, with plenty of ideas 
for the future development of Warsaw, while all the viewers could learn from the 
same material of Rafał Trzaskowski was that he planned to build educational play-
grounds. The ensuing part of the public broadcaster’s programme showcased the 
benefits that could be gained if the local government elections were won by United 
Right candidates, stemming mainly from close cooperation with and support they 
would receive from the central government.14

The most persuasive coverage of the elections campaign has turned out to be the 
one in Wiadomości. Although the public broadcaster aired fewer negative opin-
ions on that occasion, it is still apparent that it conveyed a pretty straightforward 

11	Piotr Pawelec (Wiadomości): “The fight in the local elections campaign is also about political 
advertising. Patryk Jaki one-ups Rafał Trzaskowski by pointing out his lack of experience 
in the local government.” Piotr Pawelec (Wiadomości): “When campaigning in Białystok, 
Grzegorz Schetyna also focused on criticising the Law and Justice party.”

12	The same is true of another persuasive statement: Piotr Pawelec (Wiadomości): “Rafał 
Trzaskowski is promising to build educational playgrounds in every district of the capital 
city. As the campaign is drawing to a close, the candidate of the Civic Platform and Modern 
is also trying to cut himself off from the current mayor Hanna Gronkiewicz-Waltz.”

13	Piotr Pawelec (Wiadomości): “With the campaign in the home stretch, not a moment can 
be lost. Patryk Jaki will spend 36 hours straight on his feet. The United Right’s candidate 
for the mayor of Warsaw will visit various places around the capital city, unveiling his 
‘36 impulses’ programme.”

14	Piotr Pawelec (Wiadomości): “Members of the government are on the campaign trail, supporting 
candidates of the United Right in many places across Poland. In the village of Karczewie, the 
Minister of Internal Affairs and Administration Joachim Brudziński spoke of levelling out 
the disparities between regions.” Piotr Pawelec (Wiadomości): “In Częstochowa, the Minister 
of Maritime Economy Marek Gróbarczyk, side by side with the United Right’s candidate 
for mayor, spoke of f lood safety in the city.” Piotr Pawelec (Wiadomości): “Small munici-
palities stand to gain from road infrastructure projects. Minister Andrzej Adamczyk has 
signed a contract for the construction of the Iłża ring road, near Radom. He also noted the 
government’s planned spending on local roads, which was in excess of PLN 6 billion.”



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 43

narrative, consisting of criticising the opposition on the one hand and promoting 
United Right candidates on the other.

Once again, the division line between the public television and private stations 
is in full view. Neither Fakty nor Wydarzenia attempted to build a politically commit-
ted narrative. However, whilst in the case of Polsat this can be considered another 
proof of the broadcaster’s greatest neutrality, in the case of TVN it should be borne 
in mind that the poll results from the last but one day of the campaign, showing 
that Rafał Trzaskowski was set to win by a wide margin, might have rendered such 
narrative no longer necessary.

(c)  Programmes of  January 15th 2019 – news item 1  (pertaining)

Figure 9. Relative proportions between evaluative and neutral statements

 
 

27%

73%

Fakty

Evaluative Neutral

21%

79%

Wydarzenia

Evaluative Neutral

8%

92%

Wiadomości

Evaluative Neutral

Source: own analysis

The analysis of the news programmes aired one day after the death of the Mayor 
of Gdańsk Paweł Adamowicz has revealed further changes in the structure of the 
journalists’ narratives. This time it was Wiadomości that was free from any polit-
ically committed narrative (Figure 9). The only evaluative statement turned out 
to be the one condemning the murder of the late Paweł Adamowicz.15

In this case, the coverage of the event by Wiadomości can be compared to that 
created by the Wydarzenia staff on October 18th 2018. Both news items were found 
to contain no narrative part due to the negligible proportion of the reporter’s evalu-
ative comments and because it is socially desirable to condemn a murder regardless 
of whom the victim was.

Another element not previously encountered in the analysis is a narrative based 
exclusively on positive evaluative statements, as produced by the Wydarzenia team.16

15	Jakub Wojtanowski (Wiadomości): “More and more candles are being lit at the scene of that 
heinous crime.”

16	Bogdan Rymanowski (Wydarzenia): “Flowers, candles, black-ribboned flags – this is how 
Gdańsk is bidding farewell to its president. Thousands of the city’s residents have paid 
tribute to Paweł Adamowicz, who died yesterday, turning the local Avenue of Victory into 
an avenue of mourning. Those who knew him personally say he was open and outgoing, 
which makes it even more difficult to accept his passing. Let’s move to Gdańsk. In front 



A
r

t
ic

le
s

44� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

In each of the quoted journalist statements, the positive evaluation of the late 
Mayor of Gdańsk was based on opinions coming from other people. In the first 
and second ones, their authors were mentioned by the journalist, while the third 
opinion, paraphrased by Stanisław Wryk, came from then Deputy Mayor of Gdańsk 
Aleksandra Dulkiewicz.

Standing in contrast to the narrative by Bogdan Rymanowski and Stanisław 
Wryk was the negatively slanted coverage by Fakty. Here, once again, the narrative 
took on a political hue, its aim being to put the blame for the death of the Mayor 
of Gdańsk on the atmosphere of hatred created by specific political and ideolog-
ical circles. In order to demonstrate the effect of the journalists’ efforts to make 
the content persuasive, it was necessary in this case to also quote straight-to-the 
camera comments. However, the coverage opened with a statement by Grzegorz 
Kajdanowicz, which was the key element of the entire narrative.17 The statement 
quoted above bears no reference to further parts of the material.18

The narrative was thus built by comparing two dramatic incidents that have left 
their mark on Polish history. However, the key point was that the assassin of President 
Gabriel Narutowicz was a person with a nationalistic background. When addition-
ally a straight-to-the camera comment was aired, which was no less than a “fiery, 
political speech” (albeit such speeches, according to Grzegorz Kajdanowicz, were 
absent on that day), one can conclude that they were directed also at the conser-
vative ruling party.19

The weight of the accusation indicates how much importance the authors of the 
material attributed to emotions, especially negative ones. This becomes even more 
apparent on comparing the form in which the problem of hate-mongering was 

of the town hall, where a memorial rally is being held, there is Stanisław Wryk.” Stanisław 
Wryk (Wydarzenia): “The Avenue of Victory has turned today into an avenue of mourning. 
Whichever way we turn, there are city flags bisected by black ribbons. And candles. Here 
at the Golden Gate, where he was murdered, in the Long Market, and here in front of the 
Town Hall. From his secretary we have heard that he started every day with a cup of green 
tea, that there were no barriers between town hall employees and their mayor.” Stanisław 
Wryk (Wydarzenia): “This is the legacy left by Paweł Adamowicz – a city free from violence, 
intolerance and hatred.”

17	Grzegorz Kajdanowicz (Fakty): “There were no fiery political speeches, divisions or disputes. 
There was pensive mood and historical reflection during spontaneous marches and demon-
strations against violence, held in dozens of Polish cities. The one in Warsaw started on the 
Parade Square and ended at the Zachęta Gallery.”

18	This is how Maciej Knapik referred to the situation at that time: Maciej Knapik (Fakty): 
In Warsaw, also in winter, 100 years will soon have passed since the first time a president 
was killed, then the president of Poland. Now, people have gathered in front of the Zachęta 
Gallery building, where that assassination took place. Earlier, a poem by Julian Tuwim was 
read out, decrying political hypocrisy.”

19	A woman: “You wore a cross on your chest and carried a Browning in your pocket. They 
were in alliance with God, and in cahoots with a murderer.”



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 45

presented in Fakty versus Wydarzenia. For this purpose, reference should again 
be made to the above quoted statement by Stanisław Wryk.20

The analysis of the last day shows that the division between the private and 
public TV stations was maintained. Both commercial broadcasters based their 
coverage on a narrative, while the Polish Television tried to remain neutral. This 
time, however, the difference between the coverage of the event by Wydarzenia and 
Fakty was much more pronounced. The one put out by TVN was designed to pin the 
blame for the tragic incident, i.e. the murder of the Mayor of Gdańsk. Wydarzenia, 
on the other hand, sought to portray the late Paweł Adamowicz in the best possible 
light, without mentioning his achievements as the city’s mayor, but only quoting 
statements that described him in terms of his relations with other people and the 
system of values he upheld. The former could be regarded as a tool in the political 
struggle, the latter – an attempt to pay tribute to the late Mayor of Gdańsk.

Conclusions

The study has revealed a clear polarisation of news content coming from the 
licensed broadcasters and the public service broadcaster. While this could attest 
to the fact that external pluralism is preserved in Poland, it should be remem-
bered that the duties of a publicly funded service broadcaster are entirely different. 
In this case, the European standards explicitly require that pluralism be ensured 
in its internal dimension. Verifying the first of the advanced hypotheses, one 
can conclude that TVN’s Fakty is indeed much more critical of the ruling coali-
tion than Polsat’s Wydarzenia. On the other hand, TVP SA’s Wiadomości tries 
to paint an impeccable picture of the ruling party, or where this is impossible, 
at least to present them in a favourable light compared with predecessors. Thus, 
as regards the hypothesis put forward by representatives of the ruling party and 
mentioned first in this paper, it can be concluded that in fact the news content 
of TVP SA conveys a substantially different message, definitely favourable to the 
ruling party, and is thus biased, but in a way that counterbalances TVN’s narrative. 
However, this is a fundamental misunderstanding. It should be borne in mind, 
after all, that programmes of a public service broadcaster should comply with the 
duties of internal pluralism and the so-called public service mission, as stipulated 
by Article 21 of the Broadcasting Act. This provision prescribes that such content 
should be pluralistic, impartial, balanced and independent. Therefore, with regard 
to the second hypothesis, the analysis presented above has clearly demonstrated 
that the public media did not fulfil these criteria. What is more, the commercial 
broadcasters certainly covered the analysed topics in a less biased manner than 
TVP did. It is true that TVN’s programmes were more critical of the ruling party 
than Polsat’s Wydarzenia. In fact, it should be acknowledged at this point that the 

20	Stanisław Wryk (Wydarzenia): “This is the legacy left by Paweł Adamowicz – a city free from 
violence, intolerance and hatred.” 



A
r

t
ic

le
s

46� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

news services broadcast by Polsat most closely adhered to the principles of profes-
sional journalism, which were much more often breached by Fakty and Wiadomości. 
Similar conclusions were arrived at in an earlier study carried out in 2020 by the 
Society of Journalists (Report of the Society of Journalists 2020). Finally, it needs 
to be admitted – as the analysis has found – that the news content of all the three 
broadcasters was often, to varying degrees, based on negative emotions. It seems 
that these features of news reporting, among others, may be a factor behind the 
growing polarisation of Polish society.

Bibliography

Ainsworth L., Weston D. (1995). Newspapers and UK Media Ownership Controls. Journal of Media 
Law and Practice, vol. 16, no. 1, p. 2–9.

Broadcasting Act. (1992). Polish Broadcasting Act of December 29th 1992 public service broadcasting.
Brogi E., Carlini R.M., Nenadic I., Parcu P.L., Viola de Azevedo Cunha M. (2020). Media Plu-

ralism Monitor in the Digital Era. Robert Schuman Centre for Advanced Studies. European 
University Institute.

Charter of Fundamental Rights of the European Union, OJ 2016/C 202/02.
Commission Communication (2001) on the application of state aid rules to public service broad-

casting, published in OJ of November 15th 2001 C 320/5.
Commission Staff Working Document on Media Pluralism in the Member States of the Euro-

pean Union (SEC(2007) 32) [https://ec.europa.eu/information_society/media_taskforce/doc/
pluralism/media_pluralism_swp_en.pdf; 2.08.2020].

Doyle G. (1995). The Cross Media Ownership Debate. Journal of Media Law and Practice, 
vol. 16, no. 2, p. 38–43.

Dyczewski L. (2003). Więź ze społeczeństwem i dobra jakość telewizji publicznej? Za ekranem, 
nr 3, p. 29–37.

EC. (1998). The Digital Age. European Audiovisual Policy. Report from the high-level group 
on audiovisual policy (1998), Brussels-Luxembourg [http://ec.europa.eu/avpolicy/docs/library/
studies/finalised/hlg/hlg_en.pdf; 2.08.2020].

ERGA Report. (2018). Internal Media Plurality in Audiovisual Media Services in the EU – Rules 
and Practices [http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/KRRiT/aktualnosci/
raport-erga_pluralizm-wewnetrzny_wersja-pl_def.pdf; 1.08.2020].

EU Media Futures Forum. (2012). Final Report – September 2012, Report for European Commis-
sion Vice-President Neelie Kroes [https://ec.europa.eu/information_society/media_taskforce/
doc/pluralism/forum/exec_sum.pdf; 2.08.2020].

European Audiovisual Observatory. (2016). Media Ownership: Towards Pan-European Groups? 
Analysis of Mediametrie/Europdata TV data [http://www.obs.coe.int/documents/205595/264629/
Media+ownership+towards+pan-European+groups; 2.08.2020].

European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms of No-
vember 4th 1950 (1950 Convention), OJ 1993, No 61, item 284.

Flankowska J. (2002). Zalety i wady obecności kapitału zagranicznego w polskich mediach dru-
kowanych – próba systematyzacji problemów. Studia Medioznawcze, nr 5, p. 121–130.



A
r

t
ic

le
s

POLARISATION OF CONTENT IN POLISH NEWS MAKING…� 47

Frąckiewicz A. (2002). Regulacja wolności wypowiedzi w polskim porządku prawnym. In: B. Ba
naszak, A. Preisner (eds.). Prawa i wolności obywatelskie w Konstytucji RP. Warszawa.

Garlicki L. (2010). Art. 10. Wolność wyrażania opinii. In: L. Garlicki (ed.). Konwencja o Ochronie 
Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Tom I: Komentarz do artykułów 1–18 (p. 583–649). 
Warszawa.

Głowacka D., Bodnar A. (2015). Niezależność redakcyjna w mediach publicznych. Helsińska Fun-
dacja Praw Człowieka. Analizy i Rekomendacje Nr 7/2015 [https://www.hfhr.pl/wp-content/
uploads/2015/05/hfpc_analizy_i_rekomendacje_7_2015.pdf; 2.08.2020].

Goban-Klas T. (2008). Granice wolności mediów. Wolność mediów – od kogo i od czego? In: Z. Bauer, 
E. Chudziński (eds.). Dziennikarstwo i świat mediów (p. 543–556). Kraków.

Holznagel B. (2000). The Mission of Public Service Broadcasters. International Journal of Com-
munications Law and Policy, no. 5, p. 1–6.

Independent Study on Indicators for Media Pluralism in the Member States (2009). Towards 
a Risk-Based Approach, Prepared for COM [https://ec.europa.eu/information_society/me-
dia_taskforce/doc/pluralism/pfr_report.pdf; 2.08.2020].

Jakubowicz K. (2011). Media Revolution in Europe: Ahead of the Curve. Strasbourg.
Jaskiernia A. (2006). Publiczne media elektroniczne w Europie. Warszawa.
Jędrzejewski S. (2010). Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej. Kraków.
Klimkiewicz B. (2014). A Polyvalent Media Policy in the Enlarged European Union. Kraków.
Klimkiewicz B. (2019) Pluralism in a Hybrid Media Environment from the User Perspective. Florence.
Knight Foundation. (2018). American Views: Trust, Media and Democracy [https://knightfoun-

dation.org/reports/american-views-trust-media-and-democracy/; 1.08.2020].
Miąsik D. (2000). Kontrola koncentracji kapitału w środkach masowego przekazu. Rejent, 

nr 4, p. 92–93.
Mitchell A., Gottfried J., Kiley J., Matsa, K.E. (2017). Political Polarization & Media Habits. Pew 

Research Center report [https://www.journalism.org/2014/10/21/political-polarization-me-
dia-habits/].

Protocol (Amsterdam Protocol 1997) on public service broadcasting in the Member States, 
O.J. 1997, C 340.

Recommendation (1996) of the Committee of Ministers of the Member States of the Council of Eu-
rope No R (96) 10 on guarantees for the independence of public service broadcasters [http://www.
coe.int/t/dghl/standardsetting/media/Doc/CM/Rec(1996)010&ExpMem_en.asp; 20.01.2016].

Recommendation 2007 No CM/Rec(2007)2 of January 31st 2007 of the Committee of Ministers 
of the Council of Europe on media pluralism and diversity of media content.

Recommendation (2007) CM/Rec (2007)3 of the Committee of Ministers to Member States on the 
remit of public service media in the information society.

Recommendation (2012) No CM/Rec(2012)1 of February 15th 2012 [https://wcd.coe.int/ViewDoc.
jsp?id=1908265; 20.01.2016].

Secretariat memorandum. (1997). Secretariat memorandum prepared by the Directorate of Hu-
man Rights (1997), Report on media concentrations and pluralism in Europe (revised version) 
MM-CM (97) 6. Strasbourg.

Skrzypczak J. (2010). Próby zmiany systemu radiofonii i telewizji w Polsce. In: T. Gardocka, J. Sob-
czak (eds.). Czy istnieje IV władza? Wolność prasy w teorii i praktyce (p. 91–112). Warszawa.

Skrzypczak J. (2011). Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji. Poznań.



A
r

t
ic

le
s

48� JĘDRZEJ SKRZYPCZAK, GRZEGORZ IWASIUTA

Society of Journalists Report. (2020). Report on monitoring of TVP’s Wiadomości, Polsat’s Wy-
darzenia and TVN’s Fakty before the first round of the presidential election, June 15th – 26th 
2020 [http://towarzystwodziennikarskie.pl; 2.08.2020].

Tambini D. (2015), Can the New Charter Protect BBC Independence? [http://blogs.lse.ac.uk/
mediapolicyproject/2016/01/27/can-the-new-charter-protect-bbc-independence/; 2.08.2020].

Treaty (1997) of Amsterdam amending the Treaty on European Union, the Treaties establishing 
the European Communities and certain related acts, OJ C 340, October 10th 1997, initialled 
on June 17th 1997, signed on October 2nd 1997, and entered into force on May 1st 1999.

STRESZCZENIE

Polaryzacja treści serwisów informacyjnych w Polsce na przykładzie programów informa-
cyjnych nadawców prywatnych i publicznych

Artykuł przedstawia wyniki ilościowej i jakościowej analizy serwisów informacyjnych trzech 
największych nadawców oraz trzech wydarzeń istotnych dla funkcjonowania państwa i życia 
publicznego w Polsce. Pierwszym z nich była nowelizacja ustawy o Sądzie Najwyższym z lipca 
2017 r. Drugim wydarzeniem była samorządowa kampania wyborcza w Polsce (analizo-
wane były programy z 18 października 2018 r., przedostatniego dnia kampanii wyborczej). 
Trzecim wydarzeniem, relacjonowanym w analizowanych serwisach (15 stycznia 2019 r., 
dzień po tragicznym wydarzeniu), było zabójstwo Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. 
Analiza skoncentrowana była na wieczornych wydaniach informacyjnych programów 
trzech najpopularniejszych nadawców o największej oglądalności, w tym stacji komercyj-
nych (tj. Fakty TVN i Wydarzenia Polsatu) oraz nadawcy publicznego (tj. Wiadomości TVP). 
W sumie przeanalizowano 43 materiały trwające 2 godziny, 20 minut i 6 sekund. Badanie 
ujawniło wyraźną polaryzację treści informacyjnych przekazywanych przez nadawców 
prywatnych i publicznych.

Słowa kluczowe: wiadomości, media, nadawcy, pluralizm mediów, polaryzacja treści medial-
nych, wolność słowa


