
Agata Krzywdzińska
Instytut Rosji i Europy Wschodniej UJ

Uniwersytet Jagielloński

Wizerunek Polski w rosyjskiej prasie  
w przededniu odzyskania niepodległości  

(szkic problematyki na bazie „Izwiestii” i „Prawdy”)

The Image of Poland in the Russian Press  
on the Eve of Regaining Independence  

(Draft of the Problem Based on „Izviestia” and „Pravda”)

Summary 

The present article attempts to present the synthetic picture of Poland in “Izvestia” and “ Pravda” 
in 1917.

Key-words: Russian press, regaining independence, image of Poland

Słowa kluczowe: prasa rosyjska, odzyskanie niepodległości, wizerunek Polski

I. Przedmiot analizy prasowej

Analizie poddane zostały wybrane artykuły prasowe publikowane w dwóch tytułach 
prasy codziennej w Rosji w 1917 roku, w czasie niezwykle skomplikowanym politycznie 
i społecznie dla Rosji i podległego mu Królestwa Polskiego. Dotarcie do wszystkich 
materiałów źródłowych z 1917 roku jest wysoce utrudnione dla badacza w Polsce, na-
tomiast w Rosji pozostały już nieliczne oryginalne egzemplarze wybranych gazet, co 
powoduje, że jest to zaledwie szkic problematyki, a zaprezentowana analiza ma charak-
ter cząstkowy i nie może stanowić w pełni całościowego obrazu Polski i Polaków z tam-
tego okresu. 

DOI 10.4467/2543733XSSB.19.009.11408

po  l s ka   aka   d e m i a  u m i e j ę t n o ś c i
STUDIA ŚRODKOWOEUROPEJSKIE I BAŁKANISTYCZNETom XXVIII		  2019

Publikacja jest udostępniona na licencji Creative Commons (CC BY-­NC-ND 3.0 PL)

1

2

1 -

2

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/


108

II. Krótka charakterystyka sytuacji polityczno-społecznej

Warto przypomnieć podstawowe fakty z roku 1917, by skonfrontować je z informa-
cjami prasowymi rosyjskich dzienników, poświęconymi polskiej tematyce. Królestwo 
Polskie istniało wówczas jako państwo w pełni zależne od Rosji, którą w ciągu roku wstrząs-
nęły aż dwa przewroty rewolucyjne. Rewolucja lutowa doprowadziła do obalenia monar-
chii i przejęcia władzy przez Rząd Tymczasowy�. Powołano do życia rady delegatów 
żołnierskich i robotniczych, a największe znaczenie uzyskała wówczas Piotrogrodzka 
Rada Delegatów Robotniczych i Żołnierskich�.

Skutkiem rewolucji tysiące Polaków zostało uwolnionych z więzień albo powróciło 
z zesłania, co przełożyło się na znaczny wzrost ich aktywności politycznej oraz dążeń 
niepodległościowych�.

W listopadzie 1917 roku (tj. w październiku według kalendarza juliańskiego) w Rosji 
doszło do kolejnej rewolucji, obalenia Rządu Tymczasowego, przejęcia władzy przez 
bolszewików i proklamacji republiki radzieckiej�. Dnia 10 listopada nowa Rada Komisarzy 
Ludowych wydała jako jedno z pierwszych postanowień „Dekret o prasie”, przywracający 
cenzurę zniesioną przez rewolucję lutową, a zabraniający jednocześnie wydań o charakte-
rze kontrrewolucyjnym�. Należy nadmienić, że w rewolucji brało udział tysiące polskich 
rewolucjonistów, wierzących w odbudowę niepodległego państwa polskiego. Okazało się 
jednak, że musiało upłynąć jeszcze dziesięć miesięcy, do sierpnia 1918 roku, by Rosja 
anulowała traktaty rozbiorowe; niemniej relacje sąsiedzkie i tak nie uległy poprawie�. 

III. Charakterystyka analizowanych gazet i artykułów

Ad. 1 „Izwiestija”

Dla nowo powstałej po rewolucji lutowej Rady Piotrogrodzkiej stworzono specjalnie 
organ prasowy, zatytułowany „Извѣстія Петроградскаго совѣта рабочихъ депутатовъ 
(w tłumaczeniu dosłownym „Wiadomości Piotrogrodzkiej Rady roboczych i żołnierskich 
deputatów”)�. Jego pierwszy numer ukazał się 28 lutego (13 marca) 1917 roku. 

Interesujące jest, że redakcję gazety umieszczono w budynku, w którym wcześniej 
mieściła się redakcja gazety „Kopiejka”. Warto odnotować, że wraz z przeniesieniem 
rządu z Piotrogrodu do Moskwy w 1918 roku również redakcja gazety „Извѣстія…’’ 
zmieniła adres na moskiewski.

� J. Smaga, Rosja w 20 stuleciu, Kraków 2001, s. 19.
� Ibidem, s. 25.
� Prof. Andrzej Andrusiewicz, historyk dziejów Europy Wschodniej, wskazał w jednym z wywiadów, że 

liczba Polaków mieszkających w Rosji w tamtym czasie wynosiła 4 mln. Źródło: Nie tylko Dzierżyński, „Tygodnik 
Przegląd”, 11 grudnia 2017 r. https://www.tygodnikprzeglad.pl/nie-tylko-dzierzynski/ Data dostępu: 
2018.12.29.

� J. Smaga, op. cit., s. 27, 28.
� J. Adamowski, Rosyjskie media i dziennikarstwo czasów przełomu (1985–1997), Warszawa 1998, s. 53.
� A. Andruszewicz, Nie tylko Dzierżyński [w:] „Tygodnik Przegląd” 11 grudnia 2017 r., rozmowę przepro-

wadził P. Dybicz, https://www.tygodnikprzeglad.pl/nie-tylko-dzierzynski/ Data dostępu: 2018.12.29.
� „Izwiestija”, nr 209, 28 X 1917 r.

Agata Krzywdzińska

https://www.tygodnikprzeglad.pl/nie-tylko-dzierzynski/
https://www.tygodnikprzeglad.pl/nie-tylko-dzierzynski/


109

Gazeta stała się oficjalnym organem prasowym, w którym drukowano najważniej- 
sze dokumenty prawne, analizy i komentarze. To „Izwiestija” opublikowały najistotniejsze 
dokumenty rewolucji październikowej, między innymi „Dekret o ziemi”, ogłoszony 8 lis
topada 1917 przez Ogólnorosyjski Zjazd Rad, który znosił prywatną własność ziemi, czy 
specyficznie rozumiany przez bolszewików „Dekret o pokoju”, który wzywał narody wal-
czące do wyrzeczenia się aneksji i zaborów�.

„Izwiestija” szybko nazwano gazetą rosyjskiej inteligencji, ponieważ stała się forum 
wypowiedzi znanych pisarzy i poetów (m.in. Włodzimierza Majakowskiego, Maksima 
Gorkiego). Niewątpliwie wpływ na zawartość tematyczną i ogólny wydźwięk polityczny 
„Izwiestii” miał ich pierwszy redaktor naczelny, Jurij Michajłowicz Stiekłow, członek 
partii komunistycznej od 1893 roku i aktywny uczestnik rewolucji 1905–1907 w Rosji. 
Publikował w gazetach bolszewickich „Звезда” i „Правда”�. W 1910 roku Stiekłow został 
postawiony przez Piotra Stołypina, premiera i ministra spraw wewnętrznych Rosji, przed 
alternatywą – albo uda się na Syberię, albo za granicę. Zdecydowawszy się na wyjazd 
zagraniczny, wszedł w skład paryskiej sekcji bolszewików10. W czasie rewolucji lutowej 
1917 roku został wybrany na członka komitetu wykonawczego Rady Piotrogrodzkiej11. 

„Izwiestija” od początku publikowały – oprócz dekretów i odezw, artykuły naświetla-
jące bieżącą sytuację polityczno-społeczną w Rosji i w znacznie mniejszym stopniu za 
granicą.

Wydarzenia wewnętrzne 1917 roku całkowicie pochłonęły uwagę redaktorów „Izwie-
stii”, którzy w swych tekstach skupiali się na nacjonalizacji fabryk, banków czy cerkwi. 
Warto nadmienić, że wówczas bolszewicy rozpoczęli prześladowanie partii niebolszewi-
ckich (w tym socjalistycznych – eserowców i mienszewików), dochodziło do aresztowań, 
zabójstw i zmuszania ich członków do emigracji. 

„Izwiestija” pisały o krajach sojuszniczych, poruszając sprawy proleteriackie, propa-
gując bolszewizm, rozpowszechniając idee socjalistyczne. Pytanie zatem kluczowe, czy 
Polska była wówczas przedmiotem zainteresowania „Izwiesti” i w jakim stopniu? Pobież-
na analiza wybranych artykułów prasowych pokazuje, że Polska i Polacy nie stanowili 
ważnego punktu odniesienia dla redaktorów w roku 1917. Polska wspominana była tylko 
w kontekście wewnętrznych wydarzeń politycznych, zdecydowanie ważniejsze miejsce 
w rubrykach zagranicznych zajmowały takie kraje jak Francja i stosunki rosyjsko-fran
cuskie. Brakowało przychylnych artykułów i pogłębionych analiz dotyczących sytuacji 
w Polsce. Gdy temat rewolucji obejmował inne narody, pojawiały się polskie nazwiska 
działaczy rewolucyjnych i apele o integrację środowisk bolszewickich. O Polsce wspo-
mniano w kontekście obalonej władzy carskiej. Odezwy rewolucyjne, drukowane na pierw-
szych stronach gazety, miały na celu całkowite zdyskredytowanie władz carskich. Redak-
torzy i publicyści obwiniali władze carskie o głód, wojnę domową i doprowadzenie naro-
du do desperackiego wyjścia na ulice miast. Relacje z posiedzeń Rady Piotrogrodzkiej, 

� „Izwiestija”, nr 208, 27 X 1917 r.
� https://eleven.co.il/jews-of-russia/public-life/13946/ Dostęp: 2018.12.29.

10 Do 2017 roku zachowały się w Rosji dwa oryginalne egzemplarze pierwszego numeru gazety z 1917 
roku. Rosjanie podkreślają, że od tego roku zmienił się format gazety, ale nie zmieniła się zawartość – dziennik 
nadal prezentuje oficjalne stanowiska władz rosyjskich. Ponadto gazeta znajduje się w czołówkach rankingów 
cytowalności wśród innych dzienników rosyjskich.

11 http://porto-fr.odessa.ua/index.php?art_num=art018&year=2006&nnumb=02 Dostęp [2019.09.10].

Wizerunek Polski w rosyjskiej prasie w przededniu odzyskania niepodległości…

https://eleven.co.il/jews-of-russia/public-life/13946/
http://porto-fr.odessa.ua/index.php?art_num=art018&year=2006&nnumb=02


110

uchwalane dekrety oraz apele do towarzyszy partyjnych zdominowały całkowicie treść 
gazety w 1917 roku. Tytuły artykułów z tamtego okresu były silnie propagandowe, zwykle 
miały charakter odezw (np. „Do mieszkańców Piotrogrodu i Rosji”12), i były powtarzalne 
w treści.

Ad. 2 „Prawda”

„Prawda” to dziennik, który podobnie jak „Izwiestija” pojawił się z inicjatywy politycznej. 
Decyzja w sprawie utworzenia masowej gazety dla klasy robotniczej zapadła na Ogólnoro-
syjskiej Konferencji frakcji bolszewickiej Socjaldemokratycznej Partii Robotniczej Rosji 
SDPRR(b) w styczniu 1912 roku w Pradze. Pierwszy numer dziennika wyszedł w Petersbur-
gu 5 maja (w dzień urodzin Karola Marksa), a nakład sięgał średnio 40 tysięcy egzemplarzy13. 
Pierwszym redaktorem naczelnym został Mikołaj Polietajew, rewolucjonista i bolszewik, 
który plan organizacji nowej gazety uzgodnił wspólnie z Włodzimierzem Leninem. 

„Prawda”, w numerach 14 i 15 z 21 i 22 marca 1917 roku, opublikowała tezy Lenina 
dotyczące rewolucji, ale jak pisze polski historyk Józef Smaga, na początku przyjęto je 
sceptycznie:

(…) Jeszcze z Zurychu wysłał on do „Prawdy” Listy z daleka, ale zamieszczono – i to 
w wersji skróconej – z pięciu tylko pierwszy, bowiem wyrażane w nim myśli wydawały się 
awanturnictwem. Wśród redaktorów – cenzorów „Prawdy” był również Stalin. Podobne postu-
laty z „Tez kwietniowych”, które autor wygłosił w Piotrogrodzie, z równą trudnością przebija-
ły się do świadomości bolszewików. Opublikowane trzy dni później w „Prawdzie”, opatrzono 
komentarzem redakcyjnym: „nie do przyjęcia”14.

Nakład „Prawdy”, która odegrała decydującą rolę w propagowaniu idei bolszewickich 
przed rewolucją październikową, wzrósł wtedy znacząco do 100 tysięcy egzemplarzy. Nic 
dziwnego, że po przewrocie rewolucyjnym gazetę uznano za najważniejszy tytuł prasowy 
w kraju. Redaktorzy gazety uważają do dziś, że historia gazety „Prawda” oddaje historię 
rewolucji, a jej wpływ nie ograniczył się tylko i wyłącznie do członków partii, ale obej-
mował sporą część społeczeństwa.

W odróżnieniu od „Izwiestii” w „Prawdzie” w 1917 roku pojawiło się kilka osobnych, 
a nie kontekstowych artykułów dotyczących Polski i Polaków, pokazujących ich wyłącznie 
z perspektywy partyjnej i bolszewickiej. 

W skierowanej do narodu polskiego rezolucji, zamieszczonej na pierwszej stronie 10 
numeru „Prawdy”, z 16 marca 1917, stwierdzono, że choć carski reżim niszczył polski 
naród na równi z rosyjskim, to teraz Piotrogrodzka Rada Żołnierskich Deputatów oświad-
cza, że Polska ma prawo być krajem niezależnym i przesyła Polakom braterskie pozdro-
wienia15. 

12 „Izwiestija”, nr 1-28 II 1917 Dostęp 2019.09.09.
13 http://gazeta–pravda.ru/history/ Dostęp 2018.12.28.
14 J. Smaga, op. cit., s. 26. Listy z daleka, 21 i 22 marca 1917 r. „Правда” Nr 14 i 15 http://www.revarchiv.

narod.ru/vladimilitch/lenin31/lettre1.html Dostęp [2019.09.10].
15 „Prawda”, nr 10, 16 marca 1917 r.

Agata Krzywdzińska

http://gazeta-pravda.ru/history/
http://www.revarchiv.narod.ru/vladimilitch/lenin31/lettre1.html
http://www.revarchiv.narod.ru/vladimilitch/lenin31/lettre1.html


111

Fragment odezwy do narodu polskiego 16 marca 1917 roku gazeta pisze o niezależności Polski 
(Źródło: https://www.bbc.com/russian/russia/2012/05/120417_pravda_jubilee)

Kolejny tekst poświęcony Polakom dotyczył spotkania 3 marca 1917 r. członków 
socjaldemokracji Polski i Litwy, głównie ludzi uwolnionych z więzień po rewolucji. Uczest-
nicy spotkania jednogłośnie stwierdzili, że interesy polskiego proletariatu i całego narodu 
rosyjskiego wyrażane są przez rosyjski proletariat. A głównym hasłem propagowanym 
przez proletariat jest całkowite zniszczenie starego absolutyzmu. 

(…) Rosyjski proletariat powinien zwrócić się do proleteriatu wszystkich walczących 
krajów z odezwą obalenia ich przestępczych rządów dla przerwania spowodowanej przez nich 
krwawej rzeźni i ustanowienia braterskich związków między narodami16.

„Prawda” wspomniała jeszcze o Polsce przy okazji ustawicznego pisania o rewolucji. 
W ocenie redaktorów Polacy, których przewrót wyprowadził na ulice, teraz powinni zrzu-
cić jarzmo niemieckiego militaryzmu. Zwycięstwo rewolucji jest uzależnione od rozwoju 
ruchu robotniczego17. 

IV. Podsumowanie

Analiza jakościowa wybranych tekstów prasowych z „Izwiestii” i „Prawdy” pokazuje 
w pełni zideologizowaną perspektywę dziennikarską: niewielką liczbę artykułów poświę-
conych sprawom polskim w redakcji „Izviestii”, a nieco większą liczbę w redakcji „Praw-
dy”. Zarówno liczba opublikowanych tekstów poświęconych Polsce i Polakom w 1917 
roku, jak i sposób pisania o niej odzwierciedla negatywne podejście do kwestii polskiej. 
„Prawda”, która szybko stała się symbolem sowieckiej propagandy, skupiła się na propa-
gowaniu Polski bolszewickiej – o Polakach pisano pozytywnie tylko w kontekście tworze-
nia grup robotniczych, rozpowszechniania idei socjalistycznych i rewolucyjnych. Poza tym 
– jak podkreślano – gdyby wśród Polaków zwyciężyły idee rewolucyjne, trudna sytuacja 

16 „Prawda”, nr 6, 1917 r., s. 62.
17 „Prawda”, nr 41, 9 maja 1917, s. 216.

Wizerunek Polski w rosyjskiej prasie w przededniu odzyskania niepodległości…

https://www.bbc.com/russian/russia/2012/05/120417_pravda_jubilee


112

Polski mogłaby ulec zmianie. Zwraca uwagę brak pogłębionych tekstów analitycznych, 
a powierzchowne opisywanie Polski w kontekście partyjnym. Zideologizowane tytuły 
prasowe, bezkrytycznie propagujące bolszewizm, nie mogły zatem wnosić obiektywnej 
wiedzy rosyjskim czytelnikom, budowały tylko stereotypowe wyobrażenie o Polsce i Po-
lakach.

Bibliografia przedmiotu i podmiotu:

Adamowski J., Rosyjskie media i dziennikarstwo czasów przełomu (1985–1997), Warszawa 1998,  
s. 53.

Andruszewicz A., Nie tylko Dzierżyński, „Tygodnik Przegląd”, 11 grudnia 2017 r., roz. przepr.  
P. Dybicz, https://www.tygodnikprzeglad.pl/nie-tylko-dzierzynski/ Data dostępu: 2018.12.29

Smaga J., Rosja w 20 stuleciu, Kraków 2001.
„Izwiestija”, nr 209, 28 października 1917 r.
„Izwiestija”, nr 208, 27 października 1917 r.
„Prawda”, nr 10, 16 marca 1917 r.
„Prawda”, nr 38, 5 maja 1917 r.
„Prawda”, nr 41, 9 maja 1917 r.
„Prawda”, nr 14 i 15, 21 i 22 marca 1917 r. 

Netografia:
https://www.bbc.com/russian/russia/2012/05/120417_pravda_jubilee
https://eleven.co.il/jews-of-russia/public-life/13946/
http://gazeta-pravda.ru/history/
http://istmat.info/node/28027 (Archiwum wydań „Prawdy” z 1917 r.)
https://100.iz.ru/Gallery?gallery_id=8753 (Dekrety o pokoju i o ziemi z 1917 r.)
https://www.bbc.com/russian/russia/2012/05/120417_pravda_jubilee 
http://www.revarchiv.narod.ru/vladimilitch/lenin31/lettre1.html 
 

Agata Krzywdzińska, doktor, wykładowca, adiunkt w Instytucie Rosji i Europy Wschodniej 
Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Prowadzi zajęcia poświęcone rosyjskiemu systemowi 
medialnemu, obrazowi Polski w rosyjskich mediach, obszarowi euroazjatyckiemu w przekazach 
medialnych, manipulacji w kulturze medialnej, ideach oraz ideologiach współczesnej Rosji. 

Dodatkowe zainteresowanie naukowe autorki: rosyjski model telewizji a amerykański model 
telewizji; dziennikarstwo śledcze i dziennikarstwo naukowe. 

agata.krzywdzinska@uj.edu.pl

ORCID 0000-0002-9301-7332

Agata Krzywdzińska

https://www.tygodnikprzeglad.pl/nie-tylko-dzierzynski/
https://www.bbc.com/russian/russia/2012/05/120417_pravda_jubilee
https://eleven.co.il/jews-of-russia/public-life/13946/
http://gazeta-pravda.ru/history/
http://istmat.info/node/28027
https://100.iz.ru/Gallery?gallery_id=8753
https://www.bbc.com/russian/russia/2012/05/120417_pravda_jubilee
http://www.revarchiv.narod.ru/vladimilitch/lenin31/lettre1.html

